Hoofdcategorieën
Device Settings

TomTom kondigt nieuwe Go 920 T aan

Door Wilbert de Vries, donderdag 30 augustus 2007 10:14, views: 20.185

TomTom introduceert donderdag een nieuwe versie van zijn navigatieapparaat. De nieuwe GO 920 T heeft 4GB geheugen en beschikt over een ingebouwd fm-zendertje om de instructies via de radiospeakers ten gehore te brengen.

De nieuwe TomTom wordt geleverd met de kaarten van ruim veertig Europese landen, een tmc-module voor realtime verkeersinformatie en de nieuwe door TomTom ontwikkelde Enhanced Positioning-technologie. Deze technologie gebruikt onder meer bewegingssensoren om de positie van het apparaat te bepalen als er geen gps-signaal beschikbaar is.

Ook beschikt de nieuwe 920 T over een vernieuwde Bluetooth-afstandsbediening en wordt dezelfde software meegeleverd als met de TomTom GO 520, waaronder MapShare. Met deze technologie kunnen gebruikers zelf kaarten aanpassen en deze wijzigingen delen met andere gebruikers.

Andere vernieuwingen aan het navigatiesysteem zijn spraakherkenning bij het invoeren van een straatnaam en de mogelijkheid om posities uit te wisselen via sms of Bluetooth. Tot slot beschikt de nieuwe TomTom over een ingebouwde fm-zender die wordt gebruikt om de reisinstructies via de autoradio te laten horen. Het apparaatje zal eind dit jaar op de markt komen. De adviesprijs is nog onbekend.

TomTom Go 920 T
TomTom Go 920 T
Volgende 10:35 Halo 3 bereikt 'gold'-status
Vorige 09:56 Sony presenteert vijftien nieuwe Bravia's
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Als ik met mijn TomTom op m'n x500 pda een tunnel inrijd dan blijft de auto ook gewoon bewegen op de kaart zonder GPS, dit wordt al aardig goed ingeschat.

Wat wel prettiger is met de TomTom apparaten zelf is dat het scherm een stuk groter is.

Mijn TOMTOM ONE 2 ook
Als hij een signaal verliest doet hij gewoon voort aan de laatst gemeten snelheid

Allemaal goed en wel zolang de tunnel niet te lang is...
Deze zomer in de oostenrijkse bergen heb ik toch geregeld kunnen vloeken omdat ik een aantal keer net na een lange tunnel rechts af moest, maar doordat de gps me niets zei wist ik dat natuurlijk niet. Dan kom je zo aan 80 per uur die tunnel uit en hoor je opeens: "sla nu rechts af".
En het trucje met de handrem toetrekken en zo heb ik nog niet onder de knie en mocht ik ook niet eens uitproberen van mijn medepassagiers...

ach kom op zeg... ANDERS volg je oook de abnormaal grote verkeersborden op de snelweg en handel je niet blindelings wat op je schermpje staat.

Dat is het mooie van navigatie systemen, men gaat op vakantie zonder kaarten heden ten dagen en als tomtom niet meer meewerkt zijn ze verloren. Mensen die vroeger eigenlijk al geen kaart konden lezen halen het nu in hun hoofd om Parijs binnenstad binnen te rijden wat gewoonweg levensgevaarlijk is.
Op zich niks mee mis zo´n navigatie maar eigenlijk zouden er een paar goede ongelukken mee moeten gebeuren zodat men wat minder afhankelijk is en weer eens nadenkt in het verkeer.

Nou, ik kan prima kaartlezen, maar zo'n TomTom geeft mij wel veel meer rust in de Parijse (of welke dan ook) binnenstad. Geeft netjes aan welke afslag op de rotonde ik moet hebben en wat er daarna gebeurd. In combinatie met zelf nadenken vind ik het echt super.

Dat levensgevaarlijk zal dan wel door jouw rijstijl komen.
Ik ben nu 2 keer met mijn TT door Parijs gereden en dat ging perfect terwijl ik er nooit eerder was geweest.
Zelfs de Champs-Elysées was goed te doen, alles word netjes op tijd aangegeven.

En toen viel je TomTom uit.. en toen? Dit komt vaker dan je lief is, maandelijks lees je wel dat een vrouwtje in de mist ff de plons in reed of iets in die trend, en dan haalt het het nieuws. Het aantal ongelukken dat door onwetendheid gebeurd maar minder spectaculair is, daar hoor je dus niets van.
Wat ik eerder wil zeggen is dat mensen veel grotere risico´s nemen dan dat ze eerst deden. Eerst liet je het wel uit je hoofd om Champs-Elisee te doen, en nu doet men het twee keer onder het mom het gaat perfect.. ja bijna altijd.

dat is echt onzin. Wij gingen vroeger altijd met de auto kamperen in Frankrijk. Lekker met aanhanwagen over de pereferique. Alle Nederlands auto was je dan kwijt maar mijn vader reed gewoon lekker door en pastte zich aan aan de lokale rijstijl. Mijn moeder vond dat verschrikkelijk mijn vader prachtig.

Op een gegeven moment riep mijn vader triomfantelijk. Hee kijk nou de Arc de Triomph en jahoor reden we prima op de Champs Elisee.

En zo hoort het ook :)

Door alle regeltjes en de hoge pakkans zijn we in Nederland niet meer gewend om vlot te anticiperen en vlot te rijden. In Parijs (of een andere grote buitenlandse stad) leert men pas wat echt rijden is.

Mag ik je wijzen op het feit dat er is aangetoond dat gebruikers van navigatiesystemen minder schades maken? Verzekeraars geven zelfs 10% korting als je aangeeft een TomTom te gebruiken (iig DeltaLloyd).

Tja.... beetje ver gezocht.
Als je met kaarten rijdt en die waaien het raam uit heb je hetzelfde probleem.
En actief de papieren kaart lezen onder het rijden, lijkt mij alleen maar gevaarlijker dan luisteren naar een stem.

Kaart lezen tijdens het rijden laat je door de passagier naast je doen, zelf met de kaart op 't stuur rijden is uit den boze en zou wat mij betreft een directe invordering van het rijbewijs tot gevolg mogen hebben... (en anders een hele stevige boete ter hoogte van de aanschafprijs van een navigatiesysteem)

Staat er niet op het scherm aangegeven dat je een afslag X moet nemen (dat staat er waarschijnlijk al voor je de tunnel ingaat)

Ik hoop voor jouw dat je tomtom nooit stuk gaat anders ben ik bang dat we je als vermist moeten gaan opgeven...

:Y)

Ja tuurlijk staat dat erop, maar als er op komt dat je binnen een 3 km rechts afmoet, en je let niet op het bordje aan het begin van de tunnel die de lengte aangeeft, wat tussen haakjes meestal bordjes zijn van 10 bij 10 cm.
Als daarna die tunnel zo net 2945 meter lang blijkt te zijn, tja ik ben niet zo goed in het inschatten van afstanden boven de 1 km...
Ik ga omdat ik daardoor die afslag mis ook helemaal niet die tomtom door de ruit kegelen of zo, ik wou gewoon aangeven dat dat een punt is die ze nog kunnen verbeteren.
Normaal rij ik met een ingebouwde gps van volvo en daarmee nooit last gehad, dat kan liggen aan het feit dat ik er nooit een afslag net na een tunnel moest nemen, of omdat er in de volvo een systeem ingewerkt zit die hier mee overweg kan .
Maar 1 dag voor de vakantie begon begaf de versnellingsbak het en zaten we opgeschept met een opel zafira van de vab...

Ingebouwde navigatiesystemen hebben vaak als voordeel boven een los systeem dat het systeem weet welke afstand je aflegt zonder enige gps-ontvangst. Inschatten a.h.v. laatst gereden snelheid is na enkele kilometers inderdaad niet nauwkeurig meer. Wat dat betreft zal TomTom misschien toch eens na moeten gaan denken over samenwerking met autofabrikanten.

Bij mij staat er ook gewoon naam / nummer van de afslag die je moet hebben, en je kunt vast altijd een plek vinden om eens te stoppen om je navigatie een reset oid te geven.

Maar goed, 5 jaar geleden kon iedereen de weg prima vinden en nu hangen we massaal aan een navigatie, zelf nadenken hoort er blijkbaar niet meer bij, en ouderwetse papieren kaarten al helemaal niet (je neemt nu ook je laptop mee, en niet je typemachine...)

in geen van de autovakanties heb ik of mijn ouders een typemachine meegenomen,

Wel een schrijfblok, maar moet eerlijk zeggen dat die de afg. 3 jaar er niet aan te pas is gekomen

Dan kun je helemaal je lol op als je afslagen hebt IN de tunnel. Ga je dan ook zitten wachten totdat je navigatiesysteem aangeeft dat je die moet nemen?

Sowieso is het altijd handig om toch op de verkeersborden te letten.

Was daar niet laatst een artikel over? Gebruikers vertrouwen te veel op die dingen met als gevolg geen richtings gevoel meer / passief.

Van de week weer gewoon goede kaarten van nederland in de auto gelegd. TomTom gebruik ik meer voor de flits camera's :-)

Het gaat hier over een enhanced technology met bewegings sensoren.

De oude tomtoms gaan gewoon uit dat je met dezelfde snelheid (of max toegestane) de weg blijft volgen.

hier bepaald je tomtom dus met sensoren hoe snel je gaat en of je van de weg af draait (denk ik)

/edit
hoe snel zal niet mogelijk zijn, maar beweging of stil moet mogelijk zijn met sensoren.

[Reactie gewijzigd door Prulleman op donderdag 30 augustus 2007 10:25]


Snelheid is aardig te benaderen als je de acceleratie bijhoudt.

Zo'n sensor heet een gyrsocoop. Inbouw gps'en gebruiken die ook meestal, plus een aansluiting op je auto's snelheidsmeter.

precies... dat zit al in de sony nv-u92t. Position plus :)
oud nieuws van tom tom

Maar als je een bocht maakt dan ziet de GPS dat niet.

Tomtom heeft nu een nieuw systeem "ontwikkeld".
(Lees: Een leuke marketingterm verzonnen voor iets wat zijn grote concurrenten al jaren konden.)
Hiermee kan een GPS ook "zien wanneer je vertraagd of versneld en wanneer je de bocht om gaat.

De inbouw systemen van fabrikanten als Blauwpunkt, Pioneer, VDO en anderen deden dit jaren geleden. Dit was vooral nodig in stedelijke gebieden toen de Amerikanen "Selective Availability" nog ingeschakeld hadden en het GPS signaal te onnouwkeurig was om door smalle straten te navigeren.

Dmv van gyroscopen en aftappen van snelheidsmeter kon het navigatie systeem (na een malig een paar honder km rijden voor calibratie) ook zonder satteliet signaal bepalen in welke straat je zat.

Garmin heeft deze optie ook al lang. Al op de Streetpilot serie kon je een inbouwset hiervoor krijgen. Bij de nieuwere series hebben ze hem weggelaten omdat hij gewoon overbodig is.

Nu haalt Tomtom het terug als zijnde een eigen revolutionaire ontwikkeling................

Is dit niet revolutionair voor "losse" navigatie apparaatjes?
Je geeft zelf al aan dat blaupunkt pioneer etc dit al deden, dit is echter wel een hele andere klasse...

Nee, ook niet voor 'losse' apparaten. Garmin had dit al eerder (weliswaar als optie, maar toch). :)

Hoe werkt dat nou precies? Die FM-zender? Stem je dan gewoon je radio af op de door jou op te geven frequentie van de TomTom?

Maar dan kun je dus geen radio meer luisteren tijdens het navigeren? Dat is natuurlijk wel irritant.

Wat wel weer een voordeel is, is dat je dan een volwaardig over de speakers-horende carkit krijgt. Dat is wel een voordeel, als dat ondersteund wordt tenminste.

Mn pa heeft ook zon Mp3 naar radio converter. Er is wordt dan een bepaalde frequentie gereserveerd voor de eigen zender, waar je met je radio op kan afstemmen.

Ja, je kan niet zomaar radio luisteren, als je continue naar je TomTom luistert. Maar die TomToms hebben tegenwoordig ook Mp3 spelers ingebouwd, dus muziek zal je uiteindelijk gewoon kunnen luisteren.

Geen idee hoe het echt werkt, maar ik kan me voorstellen dat je een FM zender met verkeersinfo zou kunnen naabootsen. Iedere keer dat de tomtom wat te zeggen heeft springt ie dan gewoon automagisch naar de tomtom zender, en weer terug als ie klaar is. Dan kun je ook lekker je CD luisteren :)

Met veel geluk wordt zoals hierboven gezegd dat er een verkeerszender wordt nagebootst.

Wat ook mogelijk is, is misschien doormiddel van de TMC module zelf een FM zender afregelen op je Tomtom, en deze dan doorsturen naar je radio (wishfull thinking?)

zou wel kunnen, maar dan kom je niet thuis met 15,- euro zoals de huidige fmzendertjes gemiddeld kosten.

helaas

( er liep "vroegâh" op een pocketpcforum een project om de Ipaq via een converter aan te sluiten met rdsmodule - maar helaas was de techniek te duur om zomaar in te zetten )

Tot slot beschikt de nieuwe TomTom over een ingebouwde fm-zender die wordt gebruikt om de reisinstructies via de autoradio te laten horen.
was zoiets niet verboden in nederland ?

niet enkel in Nederland, maar ook in Belgie en elk ander land waar men een zend-licentie nodig heeft om de fm-band te mogen gebruiken.
(hoe klein het vermogen ook is: als je uitzend op de fm-band zonder licentie, ben je eigenlijk een piraatzender waar geldelijke straffen opstaan)

dat is ook zo met andere fm-zendertjes voor bv mp3-players, ....

[Reactie gewijzigd door soulrider op donderdag 30 augustus 2007 10:25]


Klopt niet, onder een bep. vermogen (wat ongeveer max 5m ofozo oplevert) heb je geen vergunning nodig. Toen ik als kleine jongen zo'n 12 jaar geleden in de jeugdwerking van onze stad mee deed aan activiteiten, hebben we zelfs zo'n zendertje gebouwd, met een microfoontje aan, max 5m kon dat ding !

In Belgïe is dit gewoon toegelaten hoor.

Komende herfst worden de regels versoepeld..

mag ik mij afvragen waarom die tomtom's esthetisch gezien zo verschrikkelijk zijn? vind overigens de screenshots die ik van de kaarten zie niet je van het, maar dat is al langer zo bij tomtom.

offtopic: wat enorm dom om dit in een volvo te showen, volvo heeft 1 van de mooiste af-fabriek navigaties.

[Reactie gewijzigd door THID op donderdag 30 augustus 2007 10:23]


Je begrijpt het punt dan ook niet. Hiermee willen ze zeggen dat TomTom nog beter is dan de ingebouwde navigatie. :Y)

Dealers geven soms een gratis tomtom ipv fabrieks-navigatie. Heel simpel: tomtom kost ¤300, fabrieksnavigatie ¤1000. Die heeft dan ook een bak met gyroscopen, link met de kilometerteller enz, zodat hij niet hulpeloos is in een tunnel (of in sky-scraper city).
dit is dan ook een volvo zonder navigatie, geen ding in het dashboard wat omhoog komt

@THID: helemaal eens :Y)

fabrieksnavigatie ¤1000.
Volkswagen heeft een nieuw, heel mooi en goed, navigatiesysteem met touchscreen maar wil daar wel 3500 euro voor hebben.

Nou jottum wat heeft Volvo een prachtig systeem..
ik vind de stem irritant, geeft hopeloos overbodige informatie. Nee geef mij maar TT, een veel prettigere ervaring. Ik heb diverse Volvo Navs mogen proeven, de oudere maar ook de allernieuwste. Maar goed, smaken verschillen.

Leuke feature, die fm-zender, maar naar mijn idee compleet nutteloos. Wat ik ervan begrijp is dat je je radio op die frequentie af moet stellen, waardoor je dus geen radio/cd's meer kan luisteren. (Ik moet wel bekennen dat ik niet weet of een autoradio 2 verschillende bronnen maar wel dezelfde frequentie hebben kan afspelen. Bijvoorbeeld als je Q-music aan t luisteren bent op 100.7fm en je stemt je tomtom af op 100.7fm wat dit voor effect heeft :? )
Desalniettemin is het altijd nog beter dan die kleine spiekers, als de radio ook maar iets te hard staat wil je nog wel eens n afslag missen ;)

[Reactie gewijzigd door Nisk op donderdag 30 augustus 2007 10:25]


Je hebt het mis, in de tom tom zit een radio ingebouwd. Dus je kan wel degelijk nog naar de radio blijven luisteren. Alleen jammer genoeg geen cd's. Maar aangezien je er dan wel een ipod bij kan hangen vind ik dit echt fantastisch !

Dan verdwijnt Q-Music en hoor je je TomTom jengelen over de radio ;)

Zag laatst in de Kampioen dat er TomToms werden verkocht met een ANWB alarm knopje. Met die knop bel je automatisch met ANWB alarmcentrale en die krijgt vervolgens de exacte locatie door. Best wel handige functie toch? :)

in nederland ja :)


Dit is toch gewoon nieuws/gadget, het staat tenslotte in Life!

Zie ook de iPhone, ook reclame dan?

Komaan, we zijn Tweakers, we geilen nu eenmaal op dit soort spullen ;)

Dat ben ik ook wel met je eens en ik ben ook zeker voor dit soort informatieverstrekking.
Ik wil tenslotte ook weten wat er nieuw op de markt komt.

Maar misschien zie ik achter elke boom een terrorist hoor, maar ik kreeg een 'reclame-gevoel' bij dit bericht.
Daarnaast schoot de vraag door mij heen of TomTom op een of andere manier betrokken was bij het opstellen van dit bericht.

That's all.

(en dat mijn eerste post als ongewenst wordt gemodereerd snap ik wel maar ik vond toch dat ik het even moest melden. Misschien had wat meer context beter geweest)

Reclame-gevoel komt denk ik omdat de nieuwsposter waarschijnlijk het persbericht niet echt heeft aangepast. :)

wat logisch is aangezien het ding nog niet op de markt is en je enkel het uit het persbericht informatie kan halen.

Het is nu wachten op een navigatie systeem met GPU met AA

@ Stef, laat maar zien waar die radio zit dan ;)

alles wat draadloos werkt via een modulatie of electromagnetische golf met een frequentie onder het "zichtbare" licht heeft een radio.

want dat IS radio

maar wat betreft die FM radio in de TomTom om naar bijv. qmusic te luisteren,

dan zal je het richting de Eclips AVN 2227p moeten gaan zoeken, dat is een autoradio met een ingebouwe tomtom

bron: Eclips AVN 2227p

Hm, ik neem aan dat al die TOMTOMs straks op dezelfde frequentie uit gaan zenden. Dan moet dat wel met een heel klein vermogen zijn, anders kun je volgens mij de gesproken aanwijzingen van de auto's in de omgeving opvangen. Rijdt er een auto op de parallelweg naast je waar ie rechtsaf moet, krijg jij ook te horen dat je rechtsaf moet terwijl je op een snelweg o.i.d. zit.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:35 Halo 3 bereikt 'gold'-status
Vorige 09:56 Sony presenteert vijftien nieuwe Bravia's
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011