Hoofdcategorieën

Sony onthult all-in-one Vaio-pc

Door Hielko van der Hoorn, dinsdag 28 augustus 2007 09:11, views: 28.221

Sony heeft vandaag de Vaio LT en Vaio LT HD geïntroduceerd. De pc's zijn gebaseerd op een 22"-lcd waar alle hardware is ingebouwd. Met de producten wil Sony de concurrentie aangaan met de Apple iMac, die gebaseerd is op hetzelfde concept.

Beide modellen zijn uitgerust met een 22"-'floating glass'-lcd-scherm waarachter onder andere een Core 2 Duo-cpu, 2GB geheugen en een 802.11n-netwerkadapter zijn verborgen. De Vaio LT HD onderscheidt zich van het gewone model door de aanwezigheid van een blu-ray-drive. Daarnaast wordt de HD-versie geleverd met Windows Vista Ultimate in plaats van Home Premium. Door de optionele tv-tuner mee te bestellen, kan de Vaio LT niet alleen dienst doen als pc, maar ook als hdtv.

Beide modellen zullen in oktober in de winkelschappen verschijnen, waarbij het standaard LT-model een prijskaartje van 1900 dollar zal dragen. De LT HD-versie zal 2900 dollar gaan kosten. Ter vergelijking: de 20" iMac kost 1199 dollar en de 24" iMac gaat voor 2299 dollar over de toonbank.

Sony Vaio LT all-in-one pc/tv

Volgende 09:40
Vorige 08:34

Reacties

«  1  2  3  4  »

Ik denk dat de echte apple fanboys dit als slechte namaak gaan zien.
Tevens mis je natuurlijk Apple's OS..
Och nu ja...
Beter goed gejat als slecht bedacht zullen ze wel hebben gedacht.

Ik ben geen Apple fanboy, maar ik denk dat ik dit onder de noemer slecht gejat schaar.
Als je al zoiets wil, dan kun je je nog beter een iMac kopen en er Windows opzetten. Zelfs met een officiële Windows licentie ben je nog een stuk goedkoper uit dan dit apparaat. Ik denk ook niet dat ze er veel van zullen verkopen. Hij is gewoon te duur voor de meeste mensen.

Ga je huiswerk eerst maar eens doen voordat je weer gaat lopen piepen hier.
In Japan bestonden dit soort modellen PC's al vele jaren voordat Apple met zijn iMac aan kwam zetten.
Vanwege de beperkte ruimte die een PC inneemt, zijn dit soort modellen veel populairder in Japan.

En wat de prijs betreft, Sony is en was altijd al duur . :)

[Reactie gewijzigd door -=bas=-]


apple had al jaaaren voor de imac een 'all in one'
rond 1980 de apple /// als ik me niet vergis.

[Reactie gewijzigd door oomhenk]


all in one is waar eht allemaal mee begonnen is: de Apple II :p

daarvoor waren er geen PC's, Hiermee wil ik niet zeggen dat Apple alle credit moet krijgen voor all-in-one, maar je argument "dat bestaat al, apple is niet orgineel" slaat dus niet echt op iets :)

edit: typo
@hieronder: ik wou Apple II typen , het was een typo
de AppleII was er voor de Apple III en de Lisa (andere architectuur als de Apple-lijn, zelfde architectuur als de opkomende Macintosh), welke een onsuccesvolle voorganger was van de Macintosh in 1984.
All deze producten waren all-in-one. Reden daarvoor was de filosofie erachter: Jobs wou computers voor gewone mensen maken. (daarvoor bestond dat nog niet, IBM, DE gigant van die tijd dacht dat dit geen succes zou hebben, gewone mensen hadden ene pc namelijk niet nodig ;)) en die willen de computer niet zelf in elkaar steken/uit elkaar halen.

[Reactie gewijzigd door kiang]


Huh? De Apple I was geen all in one: http://nl.wikipedia.org/wiki/Apple_I
Ik zie geen geïntegreerd beeldscherm.

De Apple III werd wel compleet geleverd, maar had een los beeldscherm, dus ook niet echt all-in-one.

Ik denk dat de Apple Lisa de eerste All-in-one was: http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Lisa

=edit=
Ook de Apple II had geen geïntegreerd beeldscherm.

[Reactie gewijzigd door sopsop]


Herinner me nog dat m'n vader met deze SHARP mz80 thuis kwam.

http://www.sharpmz.org/mz-80k/images/mz80kade1_1.jpg

Vast ook niet de eerste maar wel een echte all in one.


volgens mij hebben ze Xerox gewoon betaald voor het overnemen van de interface. Xerox zag er nl. geen brood in. Get the facts right heet dat toch?

apple heeft trouwens het DATA interface nooit gebruikt, maar wel alle patenten gekocht.
Apple was Microsoft voor, en Microsoft heeft gejat van apple en ook later licenties betaald aan apple.

ze betalen apple nog steeds voor onder andere truetype.

1) ze hebben het gekocht van XeroX, niet gejat. Idd, ze hebben er schandalig weinig voor betaald, maar XeroX dacht dan ook dat de GUI geen succes zou worden, en Apple dacht van wel.

2) waar is dit voor nodig:
blind en dom eigenlijk dus apple liefhebbers zijn
??
jij hebt eveneens een feit fout, want kopen != jatten, maar scheld ik jou uit voor dom en blind? om maar te zwijgen van veralgemenen naar een hele groep? neen, want dat is nergens voor nodig. Evenmin zal ik je uitschelden voor je schandalig slechte zinsbouw, welke niet echt een hoge indruk geeft van je intellect :+


en tja, er zijn nu wel dingen die ik kan zeggen die Apple wel zelf heeft gedaan, maar ik heb geen zin in nog een "Apple is evil! / Apple is heerlijk!" discussie

[Reactie gewijzigd door kiang]


Als toevoeging aan SuperDre hierboven:

Zoals zoveel commerciele bedrijven...

Apple, Microsoft: allemaal 1 pot nat wat dat betreft.

De iPod bevat ook ingekochte technology.

Waar Apple goed in is, is marketing.

Ik ben er ook voor gevallen |:( Begrijp me niet verkeerd hoor, m'n macbook is een prima ding en Apple weet z'n software ook goed te verpakken. Maar echt grote verschillen qua mogelijkheden zijn er niet t.o.v. Windows of Linux.

We kunnen op alle 3 een filmpje maken, een DVD branden, audio bewerken, etc etc etc.

[Reactie gewijzigd door EvilB2k]


Klopt, ik heb ook een MacBook Pro met Mac OS X en Vista naast elkaar en de voordelen die de 1 op de ander heeft worden opgeheven door de nadelen en vica versa.

Maar het ging er natuurlijk om of je anno 2007 niet al een goedkoper all-in-one alternatief hebt met vergelijkbare prestaties en wanneer wenselijk ook nog hetzelfde OS (tegen oktober komt Apple met OS X Leopard en ontstijgt bootcamp zijn beta-fase) en dan moet je toch concluderen dat je bij Apple minder betaald voor nagenoeg hetzelfde.

Over Linux, geen bashing hier maar ook met Ubuntu is het anno 2007 nog steeds zo dat je een zeker technische kennis nodig hebt om er hetzelfde mee te kunnen als met Mac OS of Windows. Als je die kennis hebt is het een mooi systeem en gratis, maar de doorsnee consument kan er nog steeds vaker niet dan wel iets mee. Tenzij het technische gedeelte aan bijvoorbeeld Dell of Lenovo is uitbesteed, dat is natuurlijk een goede ontwikkeling.

sony copieert in zijn vaio lijn btw wel een exacte copy van de apple powerbook. dus dat ze bezig zijn met het betere, stijlvollere jatwerk klopt wel. zegt natuurlijk niets over wie 10 jaar geleden een bep. app. had. maar nu copieert sony apple in zijn design uitlatingen en volgt het niet meer zijn eigen lijn. ze hadden ook verder kunnen borduren op hun vaio stijl van 3 jaar geleden die was strak eenvoudig en toegankelijk. maar dat hebben ze niet gedaan, ze blijven maar veranderen...

BTW: wie heeft de eerste Powerbook gemaakt?
o juist Sony.
http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=100

En wat heeft dat met het argument van feuniks te maken? Hij zegt dat de LT in vergelijking met de Mac te duur is. Daar ben ik het mee eens en dan kun je dus beter een Mac nemen ipv dit apperaat.

Het is trouwens raar dattie zo duur is, de iMac heeft ook 2GB en er staat niks over een grafishe kaart...

Voor dat je zegt dat hij te duur is, zal je toch echt meer moeten afweten van de specs.

Zo staat er wel bij dat het een Core2Duo betreft, maar niet welke. Dat kan natuurlijk nogal uitmaken. Overigens zijn de Imacs standaard voorzien van 1Gb, deze 2Gb.

Verder weten we niet welke Videokaart er in zit.

$1900,- is best veel geld, maar als de specs op orde zijn, het scherm goed is, en het design mooi, dan hebben mensen het er best voor over.

een 24" imac met 2.4ghz core 2 duo en 1gb kost alleen "maar" $1799, de $2299 is voor een 2.8ghz intel core 2 extreme icm 2gb RAM, 500gb HD, en een ATI Radeon HD pro...
een extra gb voor de 20" versie kost trouwens $150
zie verder ook hier

[Reactie gewijzigd door arne]


Er zijn ook genoeg mensen die helemaal niet weten wat de prijzen zijn en blind meegaan me wat de verkoper ze voorschoteld. Zolang het er interessant uitziet en toch wel redelijke specs aanzitten worden ze wel verkocht. Het is net zoals al die plasma schermen, hoe groter hoe beter. Veel kijken niet naar contrast-ratio en verbruik enzo. Bang&Olufsen bestaat ook nog steeds na zoveel jaar, niet omdat ze goedkope electronica verkopen.

Maar wel omdat ze superieure kwaliteit in beeld en geluid leveren en een strak design hebben.

Dat jij zegt dat B&O superieure kwaliteit in beeld en geluid heeft, zegt meer over hun marketing dat over de daadwerkelijke kwaliteit.

B&O levert goede kwaliteit af, maar niet meer dan andere A-merken op dat gebied, die veel goedkoper zijn.

Het design is een kwestie van smaak, maar die vind ik idd zeer geslaagd.

B&O heeft i.d.d. een beter design, maar koopt van een productielijn de beste panelen in, gebruikt betere voedingen en elektronica, kortom beter materiaal. En er vindt een uitgebreide nacontrole plaatst. Dit alles en de naam maken dat B&O duurder is.

Wellicht ben je iemand die ook denkt dat Bose ook het summum is van geluidskwaliteit.
Bewijst gewoon des te meer de kracht van goede marketing.

Het valt gewoon niet te ontkennen dat de componenten die B&O gebruikt een klasse beter zijn dan in een DVD speler van 39,-. Of het allemaal even goed gecombineerd is en alles altijd even handig werkt, is een tweede maar het is logisch dat B&O duurder is dan een standaard setje. Of het ook zó duur moet zijn als het nu is, is dan weer een andere zaak maar dat heeft ongetwijfeld ook met zaken als de omzet in B&O spul te maken.

Uiteindelijk kan ik me bij veel zaken wel degelijk voorstellen dat iemand het dat geld waard vindt. Een ander misschien niet, maar die vindt dan misschien een Porsche het geld waard.

De Tweakers.net redactie heeft er van gemaakt dat ze hiermee de concurrentie proberen aan te gaan met Apple. Ik denk echter dat dit niet het geval is. Er is gewoon een vraag naar stijlvolle en minder ruimte innemende pc's. Helemaal als deze in de huiskamer gebruikt gaan worden.

En zoals ook al genoemd in andere reacties: het idee van een pc met allles ingebouwd achter de monitor is niet het idee van Apple, maar bestaat al veel langer.

De markt voor deze pc's zijn de mensen die een echt stijlvolle en kwalitatief goede pc willen. Allicht voor in de huiskamer, omdat hij weinig kabels heeft en maar uit 1 deel bestaat.

Ik denk dat de echte apple fanboys dit als slechte namaak gaan zien.
Is dat überhaupt relevant dan? (Fanboyism is niets meer dan een religie waarin het een pre is niet voor rede vatbaar te zijn.) Lijkt me namelijk niet dat Sony de concurrentie aangaat met een merk dat maarliefst 5% van de desktopmarkt in handen heeft! De doelgroep bestaat gewoon uit mensen die een luxe all-in-one Windows PC willen.

Dat het namaak is, is dus onzin. Dat het ook nog eens slecht zou zijn gaat nog wat verder. Sony is geen Trust.
Beter goed gejat als slecht bedacht zullen ze wel hebben gedacht.
Evenals Apple. Als je door het uiterlijke design heenkijkt, is Apple een bedrijf dat één klapper heeft gemaakt door met de iPod precies op het goede tijdstip het goede product op de martk gezet te hebben. Ze hebben de inventie niet gedaan maar wel de innovatie (nl. het product met succes op de markt gebracht).

Ik ben wel een apple fan boy en vind het wel goede namaak maar inderdaad als Sony echt de concurrentie wil ingaan zal het toch eens met een eigen OS moeten starten. Want nu blijft het gewoon een aap met een mooie ring.

Ik weet het niet, concurreren met de kleine groep (want het is nog een kleinere groep) Macs met een product dat duurder is... Ik wens ze sterkte toe, maar ik ben bang dat er meer nodig is om Maccers naar Windows te krijgen...

Ik denk dat het voor Sony helemaal niet interessant is om naar Maccers te kijken. Dat handje vol mensen die een Mac willen kopen er ook een.

Er is echter wel een grote groep mensen die een stijvolle PC willen, en verder niks met Apple hebben, die vinden dit waarschijnlijk een mooi alternatief voor een lompe kast op hun bureau.

Als ik zelf zou moeten kiezen tussen een iMac en deze Sony (en we zetten de prijs en specs even gelijk) dan zou ik zelf de Sony mee naar huis nemen. Sony staat voor mij voor stijvol en Apple ondertussen voor Hype. Over smaak valt niet te twisten, en er zullen meer mensen zijn die niks hebben met een Ipod aan de muur.

Als je elke Apple computer een iPod gaat noemen zal je vast gelijk hebben. Echter:

1) de huidige iMacs lijken op geen enkele manier op een iPod
2) als de iMac een hype is, duurt die hype toch al een jaartje of 10 en heeft die hype al vele vormen gehad
3) op een iMac draait Windows prima als je dat zou willen
4) de iMacs zijn een flinke smak goedkoper dan dit apparaat van Sony

Bovendien kan het Sony systeem niet voorover gekanteld worden, wat de iMac wel kan. Dit lijkt irrelevant, maar er zijn genoeg mensen die dit wel graag zouden willen. Verder vind ik persoonlijk het design niet echt stijlvol, en zeker niet zo strak als het design van de nieuwe iMacs.

Over smaak valt inderdaad niet te twisten, maar Apple als pure hype bestempelen is redelijk kortzichtig.

Heeft wel iets weg van de PS3, behalve de prijs en het scherm dan....

PS3 + 40"1080HD scherm kom je toch ongeveer op $2900,- (met de huidige koers)

Ik was voor mijn PS3 (599,-) + Samsung 37" 1080p scherm (1130,-) toch minder kwijt hoor..;) 2900 - 1729 = 1171,-

Voor die kleine 1200 euro die je overhoud kan je toch het Highend systeem (alleen wat er in de kast zit dan) uit de BBG kopen;) Enig nadeel is wel dat je iets meer ruimte nodig hebt.. maar dan heb je ook wel wat!! _/-\o_

Plaatje is beetje vaag hierboven... neem aan dat je PS3 bedoeld voor het toetsenbord?

p.s. $2,899.99 is de Blu-Ray instap versie aldus http://www.sonystyle.com/...oryId=8198552921644513278

[Reactie gewijzigd door willyb]


De 24" kost toch 1800? Alleen met betere cpu wordt hij weer duurder..

Hoeveel van die dingen denken ze te gaan verkopen? 3?
Ik mis een beetje de meerwaarde als er standaard niet eens een tuner in zit.
Maar goed ik vind een iMac ook al vrij prijzig, en die worden ook met bosjes verkocht.

ik zal dan persoonlijk toch voor de apple + windows gaan. Apple staat erom bekend dat haar hardware perfect met elklaar communiceerd en zo dus erg snel werkt. en het disign van de iMac is zeker nog lang net geëvenaard door sony, maar als sony dit verder (en vooral beter) uitwerkt, dan kan het denk ik nog wel een leuke concurrent worden.

Het feit dat Apple hardware zo snel met elkaar communiceert (volgens jou) is het gevolg van de software. Gooi je Windows op een Mac, dan lijkt het gewoon als 2 druppels water op elke willekeurige Windows PC. Ook de hardware die Apple in zijn machines zet is gewoon van een commerciele leverancier, zoals intell.

als je wacht tot oktober koop je een imac met het nieuwe 10.5 besturingssysteem van apple. Dat lijkt me wel een presttige combi

als je wacht tot oktober
En als je wacht tot volgend jaar oktober heb je vast wel 10.7, met een nog nieuwere imac... :z
Kreten als "wacht op" slaan in de IT nergens op: er komt voortdurend nieuwe hard- en software uit, die (nagenoeg) altijd beter/sneller/mooier/stabieler/<vul maar in> is dan de vorige versie...

leuk hoor maar even wachten tot oktober op het nieuwe OS van apple is wel handig. het gaat niet over iets als .1 naar .2 het gaat over tiger naar leopard (of voor jou xp naar vies-ta)... wachten in de ict is wel degelijk een optie in de ict. je bent wel heel dom als je altijd de volle mep gaat betalen als je ook een maandje respijt kunt nemen voor een veel beter product of update.

Als je nu een Mac koopt krijg je bij introductie van het nieuwe OS een gratis upgrade dus wachten daarop is redelijk zinloos....

En van waar haal je dat??? Ik wacht momenteel met het kopen van een macbook op het uitkomen van leopard en ben de gratis upgrade nog nergens tegengekomen, dus als je het kunt aantonen waar ik die kan vinden, laat het me weten.
Volgens mij klopt dit niet hoor! De exacte launch date is zelfs nog niet bekend!

Mijn broertje heeft net een MacBook Pro gekocht en hij kan wanneer de upgrade komt deze gratis krijgen....Of het een officiële actie is...geen idee maar als mijn broertje het kan 'regelen' waarom dan jij niet?!

nee hoor.. die krijg je niet..

het gaat niet over iets als .1 naar .2
Idd. Het is van 10.4 naar 10.5. Baanbrekend! :D

Laat jezelf even informeren. De point releases van Apple zijn stuk voor stuk diepgaande overhauls van het OS, niet een service pack oid zoals MS dat doet.

Service Packs zijn geen point releases bij Microsoft. Windows XP was een point release. Over jezelf informeren gesproken....

Lezen, gast. Ik zeg niet service pack = point release. Ik vergelijk alleen de update methode van Apple met die van MS.

Apple: Elke anderhalf, twee jaar een grote stap voorwaarts.
MS: Elke vijf jaar een grote stap voorwaars met daartussen en paar dikke bugfixes met minieme extra features.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove]


stuk voor stuk diepgaande overhauls
Zoeken op PC's in het netwerk (Windows 95)
Time Machine (Windows NT 4)
Quick Look (Windows 98)

Whoa, overhaul :D

het feit dat je Vies-ta zegt, zegt voor mij genoeg.

Ik ben benieuwd wat voor scherm het is. Het is voor HDTV natuurlijk leuk als de verticale resolutie 1080 of hoger is. Op de website kon ik de resolutie nog niet vinden van het scherm maar een WSXGA zou naar mijn mening geen kwaad kunnen.

Ik denk dat het vooral om de os gaat waarom mensen voor de mac gaan.

"Met de producten wil Sony de concurrentie aangaan met de Apple iMac"

Ik denk toch dat de meeste mensen die een iMac kopen, hem willen omdat het een apple PC is met het Apple OS. Degene die zo'n pc kopen voor de looks zou je kunnen weglokken met een zelfde soort pc, maar dan voor een lagere prijs.....maar deze is zowaar nog duurder....

Je hebt gelijk behalve met het woord Apple PC, als ik dat zeg tegen de vader van m'n vriendin wordt ik toch even verwijtend aangekeken...PC is namelijk sinds 1983 de benaming voor elke computer wat geen Apple is. De benaming voor Apple computers is Mac.

Vroeger idd, tegenwoordig kan ik zelfs op mijn asus laptop OSX 10 draaien, en de iMacs en andere Apple modellen zijn tegenwoordig standaard geleverd met een x86 processor, ipv het oudere eigen processor model.

Het verschil is er dus echt niet meer.

Jup. Bakken waar linux op draait ga je toch ook niet Gnoe's heten?

Leuk spul....totdat er buiten de garantie iets kapot gaat..
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:40
Vorige 08:34
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: