Hoofdcategorieën
Device Settings

'Vertraging GTA4 veroorzaakt door PlayStation 3'

Door Harm Hilvers, dinsdag 7 augustus 2007 12:13
Bron: GamePro, views: 17.494

Het uitstel van Grand Theft Auto 4 tot in het voorjaar van 2008 is volgens analist Michael Pachter te wijten aan de PlayStation 3. Het bouwen van software voor de gameconsole zou namelijk te ingewikkeld zijn.

Oorspronkelijk had de release van GTA4 op 19 oktober moeten plaatsvinden, maar vrijdag werd bekend dat ontwikkelaar Rockstar meer tijd nodig had om het spel bij te schaven en dat de game nu op zijn vroegst in april 2008 in de winkel ligt. Volgens Pachter is het aannemelijk dat Rockstar moeilijkheden ondervindt bij de bouw van het complexe GTA4 voor de PS3. Dat is niet heel vreemd, aangezien zelfs Sony toegeeft dat het ontwikkelen van games voor de PS3 ingewikkelder is dan het bouwen van Xbox 360-spellen. Daarnaast is het porten van een spel van de Xbox 360 naar de PlayStation 3 ingewikkeld, omdat architecturele wijzigingen noodzakelijk zijn, aldus Sony.

PlayStation 3Analisten hadden ruim een jaar geleden al laten weten dat het ontwikkelen voor de PlayStation 3 te moeilijk en daardoor te duur zou zijn. Eind februari 2007 heeft IBM, medeontwikkelaar van de Cell-processor, een aantal workshops georganiseerd voor gameontwikkelaars, om hen op die manier te vertellen hoe het beste kan worden omgegaan met de Cell. Als Pachter het bij het juiste eind heeft over de problemen bij Rockstar met betrekking tot GTA4, dan lijkt er sindsdien echter weinig veranderd te zijn.

Volgende 12:22 IIS blijft langzaam aandeel van Apache afsnoepen
Vorige 11:38 Mozilla belooft binnen tien dagen kritieke patches -- update
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Hebben ze misschien wat meer tijd om GTA4 toch op PC uit te brengen.. ;)

gta4 komt sowieso op pc uit....

gewoon een jaartje later ofzo

wanneer er gesproken wordt over exclusief op dit of enkel over consoles gesproken wordt: PC's zijn geen consoles, pc heeft met die uitspraak niets te maken en het komt er gewoon voor uit maar later

Kijk, En DAAROM wil ik dus geen ps 3, alleen al vanwege het feit dat er zoveel gezeur is over hoe ingewikkeld de ps 3 wel niet is. Misschien dat dit wel een beetje aan mij ligt, maar ik heb tot nu toe nog weinig positief nieuws gezien over de ps3.

Dus jij maakt je druk over hoe moeilijk het is om games te maken voor de PS3? Die hoef jij toch helemaal niet te maken?

Denk je niet dat er minder of minder goede games komen hierdoor.? Of dat het langer duurt? Dat is iets waarover ik me wel druk zou maken, en dat heeft dus rechtstreeks met elkaar te maken.

Jongens dit gaat helemaal nergens over... weer zo'n duffe analyst die een mening moet hebben. Het verhaal is niet bevestigd what-so-ever en is gebaseerd op pure speculatie.

Het enige waarom ontwikkelen voor de ps3 zo 'moeilijk' is, is omdat menig developer gewoon geen kaas heeft gegeten van multithreading e.d., want daar strand het bij PS3 projecten vaak. Voorheen was het namelijk zo dat je daar geen rekening mee hoefde te houden, maar omdat die Cell processor 8 cores heeft moet je wel weten hoe je met het beestje moet werken.

Hetzelfde gebeurt nu ook op de PC games markt.... hoeveel spellen ondersteunen er op dit moment Multicore cpu's (/dus fatsoenlijke multithreading)?

Ik zou multithreaded programmeren niet banaliseren, zeker voor grote en complexe software als games is het niet vanzelfsprekend. Als extra moeilijkheid heeft de Cell processor ook nog eens 2 verschillende cores, 1 PPE en 7 SPE's.
XBox 360 heeft ook 3 cores, het gaat dus niet 'enkel' om multithreading, een belangrijke factor is hier ongetwijfeld gebruiksgemak/kwaliteit van de sdk.

De Xbox 360 heeft ook een triple core processor:
Op IBM PowerPC gebaseerde processoren. De XBox 360 heeft 1 processor met drie cores, iedere core heeft 2 hardware threads, wat dus op 6 hardware threads neerkomt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Xbox_360

Dat is dus geen argument. De architectuur wijkt bij de PS3 idd af van het gebruikelijke (de details weet ik ook niet), maar het heeft in ieder geval niet met het aantal cores te maken.

Het is eerder een samenspel van beide.
De xbox heeft 3 cores, de Cell-processor 8, ook nog eens onderverdeeld in functies.
1 core van de xbox360 heeft dus ongeveer 2 keer zo veel kracht als een core van de PS3, dan moet je veel meer dan bij de xbox360 dingen parallel laten lopen, bij de 360 kan je medium-intensieve taken bijvoorbeeld nog gewoon makkelijk op 1 core laten draaien, zeker voor belangrijke dingen in een spel kan dit een groot voordeel zijn (en dat kan het dus een stuk moeilijker maken in het geval van de PS3 als 1 core niet genoeg is)
De onderverdeling in de cores maakt dit geheel er niet makkelijker op.

Vergelijk het met projecten managen. Je kunt 3 projecten managen niet vergelijken met 8 projecten managen door te zeggen dat het niet uitmaakt hoeveel je er tegelijk doet "omdat het in beide gevallen om meer dan 1 project gaat"

[Reactie gewijzigd door BlackIce op dinsdag 7 augustus 2007 18:09]


@icemancool
hoe weet jij nou dat de 360 evenveel rekenkracht heeft als de ps3. volgens mij heeft de ps3 zelfs meer rekenkracht en gaat jouw hele vergelijking al niet op. terug in de tijd van speculeren waren de technische gegevens van de ps3 superieur aan de 360 (waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat de 360 perse slechter is)en daarmee is 1 core van de 360 niet perse gelijk aan 2 spu's van de ps3.

een betere vergelijking imo is wanneer 1 project uit 3 personen worden gedaan(xbox360) of dat 1 project word gedaan door 1 persoon die het overzicht houdt en alles bij elkaar gooit en daarnaast nog 7 anderen die allemaal kleinere opdrachten afwerkt voor het grote project(ps3).

[Reactie gewijzigd door Dxue op dinsdag 7 augustus 2007 22:49]


@Dxue
Jouw vergelijking is idd beter, het ging mij ook meer om de vergelijking van het programmeren voor 3 of 8 cores, ik wou duidelijk maken dat daar wel degelijk een verschil in zit.

De XBoX360 is niet veel beter met al die defecten... Geen van beide next-gen consoles is echt fantastisch, dus je koopt beter een Wii (casual gamer) of pc (hardcore gamer) !

Veel plezier dan met slechte graphics (Wii) en constant upgraden (PC).

Al die defecten vallen echt wel mee hoor. Er is gewoon 1 batch geweest die minder was, maar die zijn volgens mij allemaal al verkocht ofzo.

Nee, geef mij maar een 360

Hallo meneer kortzichtig. Wii heeft geen slechte graphics, Zelda: Twilight Princess is een zeer sfeervolle game. Dan maar geen 1080p ondersteuning, maar ik heb er voor minder geld veel meer fun mee. Dat voor jou graphics gelijk staat aan een goede game zegt meer over jou dan over de Wii; je kijkt gewoon niet verder dan een plaatje en speelt de spellen dus nooit.

Daarom kijken we ook liever films op een 120x120 mobieltje ipv. in de bioscoop!

Ja als er in de bioscoop steeds het zelfde draait wel ja, dan kijk ik liever naar mijn oude 20" tv thuis. ;) Kan het beeld wel mooier zijn in de bios maar de film geen ruk aan. ;)

Goed gezegd.. Graphics zijn niet alles, hoeveel slechte spellen zijn er wel niet die er ongelooflijk mooi uitzien? Vooral op de PC hebben ze hier last van.. De ene na de andere bloedmooie RPG komt uit maar het is allemaal ruk vergeleken met WoW wat nu alweer 3 jaar oud is. Hetzelfde geld voor RTS en FPS spellen.. Je kan het zo mooi maken als je wilt, maar als het niet vernieuwend is op het gebied van gameplay zullen meeste mensen het links laten liggen.

Overigens is men hier in de reacties de moeilijkheid van het programmeren voor de PS3 aan het vergelijken met hardware problemen van de xbox360.. Wat heeft dat in hemelsnaam met elkaar te maken?

Daarbij is het een feit dat precies hetzelfde over de PS2 werd gezegd die toch vrij successvol bleek. Maar ja, multi-core systemen zijn natuurlijk moeilijker om goed voor te programmeren, maar bij de xbox360 lukt het ze wel zonder al te veel problemen.

Imho kan de PS3 beter geboycot worden, het is meer een hype als dat de machine het waard is, want:

a - het kost ontwikkelaars veel meer tijd en moeite om een game te programmeren
b - voor de EU is het netwerk zo goed als leeg en content wordt veel te laat gereleased, vaak weken later dan op de xbox360 of gewoon via een gamesite (denk aan trailers enz)
c - porten van spellen naar een andere console of de pc is veel moeilijker ten opzichte van de xbox360
d - het is Sony

@snek: Sorry, maar dat je "het is Sony" opvoert als een reden om de PS3 te boycotten vind ik echt belachelijk. Ook je andere argumenten lijken een boycot niet te rechtvaardigen, maargoed.

Ik ben het met je eens dat graphics niet alles zijn, maar zeggen dat de meeste mensen alles wat niet vernieuwend is op het gebied van gameplay links laten liggen gaat ook weer een beetje te ver. Even simpel wat verkoopcijfers zoeken zal laten zien dat veel van de goed verkopende spellen nu niet per se de meest innovatieve zijn.

"Vooral op pc hebben ze hier last van"?

Het aantal rotslechte console-games (voornamelijk gebaseerd op (teken)films) is gewoonweg niet te tellen! De bekende uitgevers brengen op pc heus niet zoveel rotzooi uit, omdat matige games op pc gewoonweg niet verkopen...

@snek: het is sony dus het moet geboycot worden? nou idem terug naar MS. 360 is van MS en die heeft al die tijd zitten ontkennen dat er een fout in de hardware zit dat minstends duizenden gamers treft en daarna 'opeens' 1 miljard dollar voor de reparatie uittrekt. dan ga je mij niet wijsmaken dat MS zo lief is voor de gamers waarbij je ook nog eens voor elke extra + ervaring met gamen moet betalen (lees: live gold abo, speciale headset, speciale hdd's enz)

De Wii heeft inderdaad geen slechte graphics, zolang je SDTV gebruikt. Zodra je de Wii aansluit op een HDTV van enig formaat schrik je je de pleuris. Alles voelt dan een beetje blurry, vaag en te ver opgerekt aan. Geloof je me niet? Kijk maar naar hun eigen democonsoles. De Wii is een prachtig apparaat als je nog geen Gamecube hebt of vooral partygames speelt met vrienden. Maar verder zou ik vooral wachten totdat over hooguit 2 jaar een HD versie van de Wii verschijnt, of Nintendo toch een nieuwe generatie console introduceert.

De Wii heeft inderdaad geen slechte graphics, zolang je SDTV gebruikt.
De Wii ondersteund ook EDTV.

Er is gewoon 1 batch geweest die minder was,
Dus de slechte voedingen, oververhittingsproblemen en krassende dvd-spelers zaten allemaal in dezelfde batch?

Veel plezier dan met constant upgraden (PC).
ik vind upgrades juist één van de grootste pluspunten van de pc, gewoon ff wat geheugen bijpluggen, veel eenvoudiger dan gelijk voor nieuwere spellen een geheel nieuwe machine te kopen

Kan me niet meer herinneren wanneer ik mijn pc voor het laatst geupgrade heb. Meestal loonde het meer om mijn hele pc te vervangen, ik had geen zin in een nieuwe grafische kaart als de cpu al 1 of 2 generaties achter lag. Beetje geheugen erbij had meestal ook weinig effect.

En dat kostte me meer dan een nieuwe console per 5 jaar.

Die verhalen waren er ook voor en over de de ps2 en die is niet echt onsuccesvol gebleken

elke vooruitgang in technologie brengt zijn moeilijkheden mee want eerst moeten ontwikkelaars zich aanpassen en gewend graken aan de nieuwe hardware. is het de PS3 die te ingewikkeld is, of de 360 die te simpel is? Deze commentaar hoor je bij elke nieuwe generatie van consoles, maar zonder die evolutie zaten we niet aan het niveau waar we nu zitten.

vanwege het feit dat er zoveel gezeur is over hoe ingewikkeld de ps 3 wel niet is
Persoonlijk denk ik dat dat meevalt. De PPC architectuur van de Xbox360 en de x86 architectuur bestaan al beiden anderhalf decennium lang. Logisch dat het even duurt voor enigzins 'vastgeroeste' game-ontwikkelaars een nieuwe architectuur onder de knie krijgen. Zonder deze nieuwe architecturen en bijkomende aanloopproblemen zou de wereld voorgoed aan dezelfde architectuur vastzitten.

De ps2 was ook altijd ingewikkeld, maar volgens mij zijn voor de ps2 de meest aantal spellen ontwikkeld ooit voor een console. Dit komt omdat, zodra een ontwikkelaar de console eenmaal snapt, het in het vervolg steeds makkelijker wordt.

en wie zegt dat die analist juist is, het is een analist. als ik me morgen als beroep analist wordt en gaat roepen dat GTAIV uitgesteld is omdat de game niet op 1 dvd past en MS nog bezig is met een betere compressie techniek zodat de game wel op 1 dvd past en die techniek pas volgend jaar klaar is, geloof je dat ook dan meteen?
Gta IV is in het verleden ook in het nieuws geweest omdat ze zeiden dat de game eigenlijk te groot is om op 1 dvd te passen(weet niet meer waar, maar is iig al een hele tijd terug). wie zegt dat dat probleem niet nog steeds speelt en dat MS niet wilt dat de game op 2 dvd's of meer worden uitgebracht omdat ze bang zijn dat iedereen dan de voorkeur geeft aan de ps3 variant omdat dat wel op 1 disk past. daarnaast heeft rockstar nog niet echt veel (of geeneen) game uitgebracht voor de ps3 en daarnaast al wel meerdere voor de 360. dat zou betekenen dat ze de techniek van de 360 ook beter zouden moeten kennen en dus ook sneller voor moeten kunnen programmeren. de ps3 is nog niet zo lang uit als de 360 en als ze voor de ps3 net zo snel/effectief/goed/enz. kunnen programmeren als de 360 zegt dat meer over de slechte programmeerbaarheid van de 360 dan de ps3.
Ik wil hiermee gewoon zeggen dat de ontwikkelaars de ps3 technieken eerst nog onder de knie moeten krijgen voordat ze op de ps3 net makkelijk kunnen programmeren als de 360.

het was toch zo dat het aan de opslagcapaciteit van de schijfjes van de Xbox 360 lag?

GTA4 zou zo groot zijn dat het niet op één schijfje kon voor de Xbox 360 en wel op de BR van de PS3? :? Microsoft wil dat het perse op een schijfje kan, zodat het niet inferieur lijkt aan het BR-schijfje. De compressie hiervoor is klaar begin 2008, zodat het dan wel op één schijfje kan.

[Reactie gewijzigd door TimmieVelthuis op dinsdag 7 augustus 2007 12:21]


Interessant.. bron?

http://boards.gamefaqs.co...933036&topic=37272300

Die verwijst weer naar:
http://www.ukrebellion.co...roblems-delay-gta-iv.html

[Reactie gewijzigd door Depress op dinsdag 7 augustus 2007 12:36]


Dat is een satirische anti-Microsoft blog. Niet echt betrouwbare bron, denk je ;) .

het heeft ook op tweakers gestaan, kan het alleen zo snel niet vinden.

Microsoft is druk bezig met het vergroten van de capaciteit dmv compressie, deze zal rond maart 2008 klaar zijn waardoor GTA4 een maandje later uit kan komen. Ik weet niet of dit 100% waar is, maar toen ik het artikel las klonk het redelijk logisch :)

Ook ik denk dat Rockstar moet wachten tot de compressietechnologie erin zit, dat strookt met hoelang ze nog moeten uitstellen.

Zou dit dan alleen voor Rockstar gedaan worden of ook voor toekomstige spellen?

Ik vind het een goede zet meer gebruik te maken van compressie, maar (de)compressie wordt hardwarematig ondersteunt door zowel de Xenon als de Xenos. Sterker nog er zijn aparte instructies voor ingebouwd zodat (de)compressie geschied zonder performanceverlies. En natuurlijk moeten ze daar gebruik van maken.

origineel komt van een podcast.

gebrabbel is tegenwoordig al nieuws

beide consoles zijn verantwoordelijk.

``finetuning`` voor ps3
``opslagprobleem `` 360

[Reactie gewijzigd door reaL_G op dinsdag 7 augustus 2007 16:08]


Goed dat sony workshops houd voor het de gameontwikkelaars makkelijker te maken. Maar ik hoop dat ze in de toekomst ernstiger kijken naar deze problemen. Het maken van spellen neemt veel tijd in, zeker moderne spellen waarin elk object/beweging enz... zo realistisch mogelijk moet zijn. En time is money, dus uiteindelijk is het alleen maar slecht voor de consument.

edit:
Kijk maar naar bv directx10, waar veel taken veel eenvoudiger zijn gemaakt voor de ontwikkelaars, zodat ze minder tijd moeten steken in het modelleren van verschillende objecten, door instancing toe te passen, of het bijvoegen van details a.d.h.v. displacement mapping..enz...

[Reactie gewijzigd door Lima op dinsdag 7 augustus 2007 12:23]


Workshops zij leuk, maar het is natuurlijk geen substituut voor een gemakkelijk ontwikkelproces. Je kan iemand wel helemaal uitleggen hoe hij via een heel complexe methode iets kan bereiken, maar dat wil nog niet zeggen dat het in de dagelijkse praktijk daardoor snel en gemakkelijk werkt.

Ik ben bang dat Sony te ambitieus is geweest met de PS3.. wellicht hadden ze beter een off-the-shelf CPU er in kunnen zetten dan dit monster.

De graphics van GTA4 PS3 zijn wel heel bruut trouwens, als ik de trailer mag geloven. Als ik die vergelijk met de trailer van de Wii versie dan is één ding mij wel duidelijk: Als ik GTA4 in volle glorie wil ervaren moet ik gaan sparen voor een PS3...

* OddesE laat zich door de graphics weer verleiden... Als hij 100 euro per maand spaart kan hij een PS3 betalen tegen de tijd dat GTA4 wél uitkomt

Uhm, volgens mij zijn alle trailers die nu uit zijn gekomen Xbox 360 graphics, of heb ik t dan mis?

Ik weet niet of je het doorhebt, maar alle GTA4 trailers zijn van de Xbox 360, en die Wii-trailer is overduidelijk fake.

de 2 versies zijn identiek.
de ps3 ziet er geen spat beter uit. wss zelfs slechter door de inferieure gpu die erin zit..

Goed dat sony workshops houd voor het de gameontwikkelaars makkelijker te maken.

Ehmm... Sony? Je bedoelt zeker IBM....

Als het waar is wat er boven staat zou dat wel erg jammer zijn. Men zou er toch van uit moeten gaan dat het ontwikkelen op een Playstation platform niet steeds moeilijker wordt maar door het beschikbaarstellen van de juiste SDK's en compilers een goede taak voor ontwikkelaars zou moeten worden.

Reken daar maar niet op. De concurrerende platforms hebben namelijk ook ontwikkeltools en die evolueren ook... met een levensduur op de markt van zo'n 5-6 jaar is er niet genoeg tijd om een grote achterstand zomaar in te halen

Ik ga ook analist worden denk ik. Gewoon beetje uit je nek lullen en klaar...

Mail mij maar als je nog wat nieuws-items nodig hebt, ik reken zeer concurrerende tarieven.

De truc is mensen te je te laten geloven. Uit onze nek lullen kunnen we allemaal.

Aangezien het op t.net dagelijks gebeurt dat er weer een analist een bewering doet is dat toch geen echt grote truc.
Hoelang hebben de 'analisten' wel niet geroepen dat een PS3 minstens 1000 euro zou gaan kosten?

* Roland Witvoet begint het gevoel te krijgen dat 'analisten' de nieuwe vorm van viral marketing en dergelijke scemes is. Gewoon een analist inhuren om jouw product te promoten (of je concurent te demoten). Google voor de grap maar eens naar Michael Pachter, dat zijn niet bepaald lovende reacties.

Een XBOX 360 zonder HD, das pas een probleem voor GT.
Willen we nu vooruit of blijven steken?

Ik heb een PS3 en baal van spellen waar ik 60 euro voor moet betalen en gewoon 'geport' zijn.

[Reactie gewijzigd door lesleyd op dinsdag 7 augustus 2007 12:22]


Ja, dit nieuws was ook eerst ook op tweakzone.nl
En daarna stond erweer

"Rockstar heeft nu alleen maar liefde voor Sony"


Laat tweakers.net a.u.b. geen story of prive worden...

Als nederlanders bij Guerilla Games een game zoals killzone 2 kunnen maken.
Met stagiars, studenten, part-timers en fulltimers.
Hou dan a.u.b. op met dat gezeur dat het moeilijk is om voor de PS3 te ontwikkelen.
Rockstar heeft genoeg ervaring in huis met de Sony Architectuur.

[Reactie gewijzigd door justjermaine op dinsdag 7 augustus 2007 12:23]


Ach, het zal altijd mening blijven of iemand iets moeilijk vindt of niet, maar er is al een aantal keer aangeduid dat het ontwikkelen voor de PS3 vele malen ingewikkelder is dan voor de Xbox360 bijvoorbeeld. Het schijnt gewoon meer tijd en mankracht te kosten, en ja, dat is ontzettend waardevol voor de huidige spellenmarkt. Ook het feit dat Sony op een gegeven moment complete teams op spelontwikkelaars af heeft gestuurd om hen een beter inzicht te doen krijgen in de hardware en software mogelijkheden van de PS3, ondersteund het feit dat het ontwikkelen voor deze console niet al te makkelijk blijkt. Hoofdontwikkelaar van MGS heeft ook laten weten dat de PS3 een moeilijk platform was om op te ontwikkelen, maar naar zijn idee was dit beter omdat men dan meer tijd ervoor moest nemen en uiteindelijk op vernieuwende ideeën kwam. Ik vind dit ergens wel een goede gedachte, maar ik denk niet dat het nog opgaat in de huidige maatschappij. De Gameindustrie is groot, en daardoor "moet" er veel rekening worden gehouden met de tijd die het kost om een spel te maken, en het geld dat een spel oplevert.

Als nederlanders bij Guerilla Games een game zoals killzone 2 kunnen maken.
En dan ga je voor het gemak maar even compleet voorbij aan het feit dat Guerilla een 1st party developer is en als zodanig dus enorm veel steun krijgt van Sony, terwijl de 3rd party developers moeten ploeteren met slechte documentatie en inferieure tools :) (maar 't wordt al beter gelukkig)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op dinsdag 7 augustus 2007 12:58]


Ja, en merk ook even op dat Killzone exclusief voor de PS3 aan de gang is gegaan. Wat het artikel ook al noemt; architectuur verschilt zodanig dat soms ingrijpende veranderingen in de codebase moeten worden gedaan; dat is pas prijzig voor een ontwikkelaar (en het maakt dingen er ook absoluut niet simpeler op, zeker als ik inderdaad zo vaak hoor over de beroerde tools die Sony levert).

Lijkt mij toch gek, omdat Microsoft extra geld betaald heeft voor de exclusieve GTA4 episodes die later verschijnen.

Dan neem ik aan dat MSFT graag nog meer extra wil betalen aan Rockstar als die de XBox360 versie eerder uit kunnen brengen, als die dus wel nu klaar is en voor de aankomende kerst verkocht kan worden.

Een spel als GTA4 voor kerst 2007 kan voor vele miljoenen extra XBox360 console verkopen lijden, dus neem aan dat MSFT graag de knip wil opentrekken voor Rockstar.

Dus ik denk zelf dat de vertragingen veel complexer zijn er niet puur aan de PS3 zijn te wijten.

Microsoft heeft natuurlijk hoofdzakelijk betaald om PR-redenen; GTA is een zeer succesvolle spelserie die drie delen exclusief (soms meer dan een half jaar) aan het Playstation merk zijn gebonden. Het gaat Microsoft er gewoon om een dergelijk grote naam te kunnen noemen (hebben ze ook gedaan, ruim voordat de PS3 op de markt te bekennen was). Voor Rockstar een toffe bonus, aangezien ze er zelf ook niet armer van worden om een spel uit te brengen op een console die al redelijk goed vertegenwoordigd is in huiskamers van de doelgroep.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:22 IIS blijft langzaam aandeel van Apache afsnoepen
Vorige 11:38 Mozilla belooft binnen tien dagen kritieke patches -- update
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011