Hoofdcategorieën

Systeembeheerders in de schijnwerpers

Door Yoeri Lauwers, vrijdag 27 juli 2007 09:57
Bron: Sysadmindag.nl, views: 19.928

Vandaag is de laatste vrijdag van juli en traditioneel is dat voor heel wat it'ers een feestdag. Het is namelijk al sinds het jaar 2000 de dag dat systeembeheerders in de - al dan niet virtuele - bloemetjes worden gezet.

Onze eigen Kees en Hylke hebben recent, tijdens de verhuizing naar de nieuwe thuishaven in het datacenter van EUNetworks, nog laten zien wat ze waard zijn. De vele .plans met server- en netwerkstatusmeldingen zijn echter het beste bewijs dat onze systeembeheerders steeds klaar staan om ervoor te zorgen dat de 2,5 miljoen pagina's die dagelijks opgevraagd worden, vlot op de honderdduizenden clients afgeleverd worden. Bedenk daarbij echter wel dat er meer mensen verantwoordelijk zijn voor het goed verschijnen van de Tweakers.net-pagina's op een pc. Een simpele traceroute laat zien hoeveel systemen er onderweg gepasseerd worden, en wie zijn Tweakotine via school- of bedrijfsnetwerk betrekt, is ook nog eens dank verschuldigd aan de lokale netwerkbeheerder - vooropgesteld dat die Tweakers.net door de firewall laat passeren, uiteraard. Deze achtste System Administrator Appreciation Day is dan ook de kans bij uitstek om daarvoor waardering te laten blijken. Bloemetjes kunnen een saaie serverruimte wellicht wat opfleuren, maar vermoedelijk wordt een extra koekje bij de koffie, of simpelweg wat extra koffie, evenzeer gewaardeerd.

Koffie!
Een tweetal cadeau's die door menig sysadmin geapprecieerd zullen worden
Volgende 10:41
Vorige 00:04

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Happy System Administrator Appreciation Day _/-\o_

En dan maar net vrij zijn op die dag... Meesterlijk!

Hier hebben ze juist zelf extra werk (Een migratie van de servers) gepland vandaag.
Toch straks maar een extra kop koffie brengen. ;)

Briljant koffieapparaat.

Maarehhh, Ik hoop niet dat ie op vermalen DVD-tjes loopt met een floppy-drive als filter.

Kees en Hylke bedankt!!!

ik wacht nu nog tot ik hier op het werk nog iets leuks krijg :z

ehm... misschien ben ik dan een nep systeembeheerder maar waarom de laatste vrijdag van juli?

Pleurt op met je SysAdmin Day.. Net al secretaressedag.. Allemaal onzin om hun extra in het zonnetje te zetten, want het is gewoon hun werk.. Wanneer komt er dan ook de schoonmakersdag, of de helpdeskdag, of de magazijnbediendedag..
het is echt niet alsof die mensen bijzonderder zijn dan de overige werknemers...

Ik zie hier al iemand die morgen niet meer op zijn bedrijfsnetwerk kan inloggen...
Dus, morgen lekker wachten tot de sysadmin je 'probleem' weer fixed! (succes als je deadlines hebt) ;)

Het nut van dagen als sysadmin-dag en secetaresse-dag is dat je de mensen van wie je afhankelijk bent ook eens bedankt!
Kijk, als je niet in een magazijn werkt of geen secetaresse, hoef je daar niet aan mee te doen. Maar een bedrijf zonder systeembeheerder en schoonmaak(s)ter werkt toch echt niet fijn!

Het nut van dagen als sysadmin-dag en secetaresse-dag is dat je de mensen van wie je afhankelijk bent ook eens bedankt!
volgens mij is daar het concept 'salaris' voor uitgevonden?

gaat de sysadmin jou nu ook extra koffie brengen omdat jij z'n netwerk gebruikt?
een sysadmin zonder users is namelijk ook nogal nutteloos.

dit is gewoon weer een truuk van de middenstand om meer troep te kunnen verkopen a.k.a. moeder/vader/dieren/secretaresse/etc -dag.

[Reactie gewijzigd door Webjunkie op vrijdag 27 juli 2007 11:07]


Opzich heb je gelijk. Echter salaris is niet alles...
Bij de meeste andere jobs, krijg je "output". Als je in een fabriek werkt, is er na je werk een afgewerkt product. Het resultaat van een magazijnier zie je ook.

Als alles vlot verloopt en er geen problemen zijn, zie je het werk van een sysadmin nooit. Niemand beseft dat een sysadmin ook werk heeft, als alles vlot loopt.
Enkel op het moment dat er dan toch eens ergens een probleem is, dan krijgen die 1001 telefoons, mails en commentaren dat "dit en dat het weer niet doet".

Als alles vlot verloopt en er geen problemen zijn, zie je het werk van een sysadmin nooit. Niemand beseft dat een sysadmin ook werk heeft, als alles vlot loopt.
Geldt dat niet voor een heel groot percentage van de beroepsbevolking?

Ik hoor nooit iets van mensen als ik weer eens hun salaris op tijd heb overgemaakt. M'n broer krijgt geen schouderklopje als hij ergens op tijd een mobiele douchecabine aflevert. M'n vader kreeg heus geen bonus als hij de jaarrekening netjes op tijd, voorzien van accountantsverklaring, afleverde.

Commercieel geneuzel is het, de enige die blij wordt van de secretaressedagen is de middenstand.

Salaris krijg je voor het werk dat je aflevert, een keer wat extra voor goede inspanningen mag toch wel?
Of krijg jij die nooit, dat je daarom zo bot doet? :)

wat dacht je van een kerstpakket voor de extra inspaningen? ;)

maar goed, trap er maar in.
morgen is het trouwens vakkenvullerdag. vergeet je 'm niet een bak koffie te brengen in je lokale buurtsuper?

Het is gewoon een geintje vna wat systeembeheerders geweest dat uitgegroeid is tot bijna echt iets serieus. Je neemt het nu ook veel te serieus dan dat het bedoeld is.

Het is ook een tegengeluid tegen al dat gezeik van gebruikers; systeembeheer is wat dat betreft net als schoonmaken een beroep waarbij de mensen je al vrij snel met de nek aan kijken. Kort gezegd komt het neer op een oproep om een ander te respecteren en die mensen niet zo af te lopen zeiken; ze doen (of proberen dat althans zo goed en zo kwaad als het kan) om hun werk te doen.

Uhm.. en wie bedankt de programmeur die de software ontwikkeld die de secretaresses en de systeembeheerders gebruiken om hun werk te kunnen doen?
Dit soort dagen is gewoon echt pure BS dus... iemand is altijd wel van iemand afhankelijk.
Enuh, denk nou niet dat ik het bv erg zou vinden om niet op het netwerk te kunnen, dan ga ik toch lekker achterover zitten en wachten tot ik het wel kan.. "it's done, when it's done".......

ik denk dat dat gekomen is omdat IT personeel nog al eens verrot gescholden wordt als kazaa 't niet meer doet op de bedrijfs-pc's en dat soort ongein,

aan je reactie te merken is dat bij jouw op 't werk wat minder maar op de nodige scholen zorg instellingen etc. - waar ik geweest ben was de sys-admin absoluut de pispaal, en dat terweil er bij storingen toch regemalig in vrije uren moet worden door gewerkt...


* SirBlade stuurt SuperDre's sysadmin een cattleprod, zo te horen is de zijne defect 8-)

Ze worden echter wel altijd geschoffeert als er iets mis gaat, wat 90% van de tijd niet door hun schuld gebeurt en ook niet kon worden voorkomen.
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het grootste gedeelte van mijn werk het opruimen van een andermans troep is.
Mensen zijn onkundig met computers, en als ze dus dan weer iets stuk hebben gemaakt roept men meteen: "Het was de schuld van de computer!" of "De systeembeheerder had het maar zo moeten maken dat het niet stuk kon!"

Als iemand dat roept als ie z'n auto weer eens aan puin heeft gereden vind niemand dat een goed excuus, echter bij computer vinden de, meestal ook onkundige, andere mensen er om heen het een geloofwaardig excuus.

DAAROM mogen systeembeheerder wel eens in het zonnetje worden gezet, want als je 364 dagen per jaar over iemand heen zeik WORD ie ook niet lief als je niet even 1 dag kan doen alsof je hem waardeert :(

Vergeet niet dat 99,9% van de gebruikers van bedrijfs pc's verloren zou zijn zonder iemand die alles voor ze oplapt als het stuk gaat. die 0,1% met tweakers die denken dat ze alles beter weten slopen vaak nog sneller de pc. :X
Een bedrijfs pc is niet hetzelfde als je Prive bak. Hij moet doen waar je baas voor betaald dat ie moet doen, en dan moet je er met de fikken vanaf blijven als ie werkt.

Dus namens alle systeembeheerder die ik ken: Pleur lekker op met je commentaar, als je het zo goed weet regel het dan zelf, maar kom dan ook nooit meer om hulp vragen.

Helemaal mee eens!

Vroeger was je een nerd en werd je uitgelachen en nu uitgescholden en infeite door diezelfde mensen.

Een beetje waardering voor deze sysadmins is wel op zijn plaats....



Customer Service medewerkers kun je dan ook wel in eens in het zonnetje zetten. Die krijgen iedere dag een lading shit over zich heen, dat wil je niet weten. Aan de andere kant is het gewoon werk. Je weet waarvoor je kiest en als je personeelschef competent is, dan zou hij jou ook gewezen hebben op de ehhhh "tegenwind".
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het allemaal flauwekul is. Bij ieder vak is er wel wat. Zoek een andere baan als je er niet tegen kunt om de zooi van een ander of van de gebruiker op te ruimen.
En als je die andere baan dan gevonden heb, denk dan nog eens aan mijn woorden: Bij iedere baan is er wel wat.

een customerservice is niet aan het werk voor de mensen die belt he, die werkt ook voor het bedrijf, dus inderdaad dat bedrijf moet de customersservice dan ook op juist waarderen en niet alleen met een salaris.
ik vind het ook niet te vergelijken met een helpdesk. daar ga je vaak heen om een ander jou rotzooi op te laten ruimen, en als ik de customereservoice bel dan is het vaak juist dat iemand van dat bedrijf er weer eens een zootje van heeft gemaakt zonder enige aanleiding, dat komt dan ook meestal door een computer die iets niet goed heeft gedaan (lees werknemer die iets in de soep heeft gedraaid, en daarvoor ook al een sysadmin heeft uitgescholden)

het probleem met customerservoice dat ik vaak tegenkom is dat ze je geen informatie kjunnen geven over wat er mis is gegaan, wat er aan gedaan gaat worden en hoe lang het duurt voor het opgelost wordt, en ze kunnen je ook niet vertellen dat je er verder geen last ,meer van gaat krijgen, of wanneer je nou eindelijk je geld teriug krijgt dat ze onterecht hebben afgeschreven.
het zal dan allemaal wel dat het niet in hun vermogen is er meteen iets aan te doen omdat ze alleen maar aan de telefoon zitten, maar misschien moeten ze toch eens iemand drinend aankijken of een schop onder zijn kont geven als ik al 3 keer voor hetzelfde bel in een half jaar en er nog steeds 0,0 vordering is in het oplossen van het probleem..
dan heb ik echt het idee dat ik alleen maar bel, wordt afgezeken als ik een vraag stel en verder de medewerker niets doet en de volgende beller te word staat.
dan is het bij voorbaat al beslist dat er niets aan mijn probleem gedaan wordt en zitten die customer servoce medewerkers daar alleen om de 60 cent per minuut op te strijken.

kijk als het zo gaat moet de ustomerservice medewerker / afdeling niet vreemd opkijken als ze ook worden afgezeken of uitgescholden ( dat doe ik dan weer net niet, maar laat wel mijn ongenoegen blijken over de trage afhandeling, en dat het niet mijn probleem is dat zij het probleem niet direct kan oplossen, maar wel haar probleem om er voor te zorgen dat mijn probleem wordt opgelost. en dat gebeurt meestal niet. dus dan kan ik er ook geen waardering voor hebben dat ze daar zitten te werken. dat is niet persoonlijk uiteraard, want zijn buurvrouw of man zit er met precies dezelfde zaken. het is alleen als signaal bedoelt dat zon customerservice dus niet werkt, dat zemeer bevoegdheid moeten krijgen of een beter afhandelingstraject moetenopstellen voor klachten. dat is dan de taak van hun chef, afdelingshoofd, of de contactpersonen van het bedrijf die er wel iets aan kan doen.

Eigenlijk heb je wel gelijk, dan kan je bij elk beroep wel zo'n dag doen

Maargoed, toch evengoed wel grappig. Eens kijken of ik hier op me werk een beheerder van een extra bakkie kan voorzien ;) en natuurlijk uithoren of hij/zij uberhaubt wel weet wat een speciale dag het is hehe

[Reactie gewijzigd door morpheus-nl op vrijdag 27 juli 2007 10:27]


ondanks dat ik het volledig met hen boven mij eens ben, toch, waarom post je dit *hier*? da's of heeeel dapper of heeeel dom :+

@superDre

omdat al die mannen en vrouwen niet geacht worden hun werk te doen na de werktijden van 'normale' 9 to 5 werknemers...
Sterker nog , de kans dat je na een normale werkdag van 10 uur er nog lekker 4 of 6 uur achteraan mag plakken omdat anders de gewone 9 to 5'ers de volgende dag niet aan de gang kunnen..

Ik moet de eerste schoonmaker nog tegenkomen die op weg naar huis gebeld wordt dat er een kom koffie is omgevallen , of ze even terug willen komen om het op te dweilen ....

Maar ja het is makkelijk achterover leunen en andermans verantwoordelijkheden baggatelliseren .... :-)

Ik ben er blij mee , een systeembeheerder is namelijk nogal snel een vergeten collega... niemand weet van je bestaan als alles blijft draaien ... maar o wat weten ze je te vinden als het tweakers lezen weer eens langzaam gaat , of dat de mp3's downloaden niet meer werkt .... 8-p



een systeembeheerder is namelijk nogal snel een vergeten collega... niemand weet van je bestaan als alles blijft draaien
Dat zijn de goeie! Ik ken helaas ook bedrijven (waaronder mijn eigen werkgever) waar het enige telefoonnummer dat de mensen uit het hoofd kennen het nummer van de helpdesk is omdat er altijd wel wat is dat gewoon niet goed werkt en je toch minimaal 1x per week de helpdesk moet bellen.

...en dat komt vaak doordat de managers het geld voor goede hard- en software niet beschikbaar stellen. Wij krijgen vaak een oude trabant en de gebruiker wil dan dat we er een ferrari van maken. Daarnaast willen ze ook alles wat ze thuis hebben gebruiken en ow wee al er een icoontje verkeerd staat na een migratie, dan is het altijd weer die k*t computers en die kl**tzakken van beheer. Dan maar te zwijgen hoe sommige hun PC optuigen als kerstboom. Gezien niemand hier mij vandaag komt bedanken, zal ik het zelf maar doen:

Bedankt weer dit jaar voor je goede inzet! _/-\o_

omdat al die mannen en vrouwen niet geacht worden hun werk te doen na de werktijden van 'normale' 9 to 5 werknemers...
Uhm.. zouden denk je echt alleen systeembeheerders de enige mensen zijn die wel eens langer moeten werken dan de standaard uren? hmmmmmm...

Sterker nog , de kans dat je na een normale werkdag van 10 uur er nog lekker 4 of 6 uur achteraan mag plakken omdat anders de gewone 9 to 5'ers de volgende dag niet aan de gang kunnen..

Maar dat juist je werk, dat weet je van tevoren dat zulke dingen tot de mogelijkheden behoren.. Enuh, de meeste mensen worden daar ook goed voor betaald..
Enuh, zo vaak kan dat toch niet voorkomen, indien wel, dan doe je toch iets goed fout.

Je wordt toch bv ook geen brandweerman als je alleen van 9-5 wilt werken.

Zijn we met z'n allen zo cynisch geworden dat het een misdaad is om eens extra aardig tegen iemand te zijn? "in het zonnetje zetten" betekent trouwens niet dat je meteen ook allerlei prullaria moet gaan kopen. Je kan toch ook iets doen dat geen geld kost? Het is ook niet bedoeld als commercieel circus zoals bijv moederdag/vaderdag/valentijnsdag, maar eerder als geintje zoals boven iemand al zei.

En als mensen met een ander ondankbaar beroep zich tekort gedaan voelen: niets houdt je tegen om een eigen appreciation day te beginnen :*)

Er is een groot verschil tussen mensen die achter de schermen werken, en mensen die voor de schermen werken. Vergelijk het met een optreden; de artiest krijgt applaus, maar de geluidstechnici worden enkel vermeld als een microfoon piept. Dat mensen met een ondersteunende job af en toe eens in de bloemetjes gezet worden, vind ik niet meer dan normaal. Hun job is om te zorgen dat ze _niet_ opgemerkt worden. Dat is anders bij de helpdesk; zij worden bedankt door de klant.

Een schoonmakersdag of magazijnbediendedag mag absoluut ook komen! Ik apprecieer het werk dat die mensen doen, als ik een wc-madam zie dan leg ik ook met graagte een halve euro in haar schaaltje als het toilet proper was.

Vergelijk het met een optreden; de artiest krijgt applaus, maar de geluidstechnici worden enkel vermeld als een microfoon piept.
Een nette artiest bedankt ook altijd zijn ondersteunende personeel aan het einde van het concert. Zeker bij kleine optredens word vaak de belichting en geluid nog even naar voren getrokken. Dit hoe je natuurlijk niet te verwachten bij Britney en Christina etc.
Wat ik bedoel te zeggen: in andere takken van sport is het normaler dat waardering voorkomt.

Dan is er niemand op het bedrijf en vergeet iedereen de systeembeheerder. Wat mij betreft logisch. Negen van de tien keer beperken ze de manier waarop _ik_ goed mijn werk kan doen omdat _zij_ alles dichttimmeren, afsluiten of vastzetten. Mijn systeembeheerder krijgt dan ook helemaal niets.

Misschien moet jij je eens wat beter gedragen en minder vaak www.ikwilgeile***.com aanklikken op je pc, minder MSNen en tweakers.net lezen tijdens werk en gewoon aan het werk gaan! Zal je baas ook waarderen.

Ga hier niet systeembeheerders afbekken, maar doe gewoon je werk, dan heb je ook geen last van systeembeheerders.

Natuurlijk nooit bij stilgestaan dat dit dichttimmeren een beleid is dat op strategisch/tactisch niveau vastgesteld wordt, en dat de sys admin dus in 95% van de gevallen zelf niets met beleidsbepaling te maken heeft en/of zelf niet eens achter dit beleid staat.

Hoe meer een gebruiker misbruikt hoe minder rechten/ mogelijkheden hij krijgt.
een werkplek moet dat genen waar deze voor is aangeschaft punt.
dat een gebruiker de zelfde mogelijkheden wil als thuis kan gewoon niet in een bedrijfsomgeving.
en als een gebruiker zijn werkzaamheden anders wil uitvoeren zal hij/ zijn neer de baas toe moeten en niet naar de systeem beheerder.

Mwa, als een systeembeheerder bijna alle attachements blocked, omdat die zo bang is voor virussen, en ik tegen mijn klanten moet zeggen dat ze alles dan maar moeten zippen of hernoemen, terwijl dit gewoon pure onzin en onnodig is met fatsoenlijke scanners, of iemand per xxx in zijn mail heeft staan (om iets aan te duiden) en daardoor de mail compleet geblocked wordt. En zo zijn er nog wel een zwik meer voorbeelden te noemen.
Ik ben wel met je eens dat de gebruiker niet moet verwachten dat die ook alles kan doen wat hij thuis kan doen (p2p/porno surfen/gamesspelen/etc)..

nee, ze beperken de manier waarop jij DENKT je werk goed te kunnen doen en waarmee je waarschijnlijk de hele zooi sloopt.

Is het niet zo dat alleen de niet werkgerelateerde dingen beperkt worden. Jij hebt vast niet meer nodig op je werk dan words en excels... doe waar je voor betaald wordt en schuif het beleid van boven niet af op de uitvoerder

Ach, ik ben 't nu lekker aan 't vieren zonder collega's :D Wat dat betreft is vakantie voor mij de beste waardering!

Ik feliciteer mezelf maar ff dan :D

Ik merk er anders niets van....

ik krijg hier het hele jaar door waardering _/-\o_

Een goede systeembeheerder krijgt pas waardering als hij zelf op vakantie is. Dan gaat men hem missen als er iets fout gaat. Uiteraard weet hij dan de problemen remote vanaf zijn vakantie-adres op te lossen. De rest van het jaar is hij onzichtbaar omdat alles loopt zoals het hoort.

Een goede systeembeheer is dus te herkennen aan het geringe aantal collega's die hem kennen.

Ik ben ervan overtuigt dat mijn systemen me missen als ik weg ben :P
Elke keer als ik op vakantie ga gaat en binnen een dag iets mis :)

Vorige keer stopte de webserver 30 minuten nadat ik weg was.....
Ben zo blij dat ik vanaf thuis overal bij kan :)

een goede systeembeheerder trekt toch 1x keer in de maand de stekker uit een server om niet vergeten te worden :-)
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:41
Vorige 00:04
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: