Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 145, views: 27.202 •
Bron: Automatiseringgids, submitter: maxxware

De Nederlandse belastingdienst heeft sinds vorig jaar Linux- en OS X-versies van de software waarmee particulieren hun jaarlijkse belastingaangifte kunnen doen. De programmatuur wordt echter nauwelijks gebruikt.

Belastingdienst blauwe envelopVan de ruim 5,7 miljoen aangiften werden er dit jaar 41.653 met een Mac gedaan, terwijl slechts 6589 mensen een Linux-systeem gebruikten. Vorig jaar werden respectievelijk 25.002 en 4177 aangiften op deze besturingingssystemen gemaakt, wat neerkomt op een indrukwekkende 65 procent groei. In absolute zin zijn de cijfers echter verwaarloosbaar, vindt Jo Lahaye, voorzitter van opensource-belangenvereniging Holland Open. 'Slecht nieuws voor de Nederlandse consument en nog erger voor de bedrijven en onze economie. Er is geen concurrentie. In die situatie is er niemand die een stap harder wil lopen.'

Bedrijven zijn zelfs helemaal afhankelijk van Windows voor het doen van hun aangiften voor bijvoorbeeld btw en vennootschapsbelasting. Jan Willem Broekema van opensourcepromotor Ososs vindt het dan ook nodig dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit ingrijpt. Volgens hem is het 'slecht' dat de consument in de winkel niet meer keuze op het gebied van besturingssystemen heeft. Onafhankelijkheid van Microsoft-software is volgens hem een taak voor de overheid, maar verandering zal nog jaren op zich laten wachten. 'De stilte van politici hierover vat ik niet', beaamt Lahaye. 'Zo'n overheersing zou bij banken, media of nutsbedrijven nooit worden toegestaan. Over het gebrek aan marktwerking op deze zo cruciale sector hoor je echter niemand.'

Reacties (145)

Reactiefilter:-11450134+160+239+32
Dat is zo'n 0,73% op het geheel van die 5,7miljoen aangiften. Zal mogelijk flink wat programmeer uurtjes in hebben gezeten, nog wat extra support erbij en dan ook nog eens Mededingingsautoriteit willen inschakelen? Leuke kostenverhouding.

Is het dan niet gewoon 'goedkoper' een complete website/applet te bouwen die OS-onafhankelijk werkt? Ososs blij en belastingdienst blij.
Misschien dat ze dat niet hebben gedaan vanwege de beveiliging van het geheel, een website is/lijkt al snel onveiliger dan een gewone applicatie.

Overigens hebben ze wel een punt, toen AMD en Intel beiden met gelijkwaardige producten kwamen stuwden ze elkaar tot nieuwe hoogten terwijl een tijd daarvoor de ontwikkeling een stuk lager lag bij Intel.

Als er echt een concurrent zou komen voor Windows zou dat voor de consument alleen maar mooi zijn :)
Misschien dat ze dat niet hebben gedaan vanwege de beveiliging van het geheel, een website is/lijkt al snel onveiliger dan een gewone applicatie.
Elektronische identiteitskaart + kaartlezer lijkt me wel afdoende dan. In België werkt het alleszins op die manier. Ik heb m'n aangifte dit jaar nog op de traditionele manier gedaan, maar volgend jaar wil ik dat toch via het internet doen.
Echte concurrenten die beter zijn zijn er dus allang, maar als iemand het nu ook nog zou gebruiken..

Alhoewel Apple al goed in de richting komt met Bootcamp is het natuurlijk nog steeds makkelijker om gewoon Windows te gebruiken.
Ik heb de Linux versie gebruikt, maar ik had het net zo lief op papier gedaan.
Het is de belastingdienst die eist dat het spul digitaal binnenkomt, dus moeten ze maar zorgen dat dat kan.
De btw aangifte doe ik via firefox op dezelfde linux doos en dat werkt prima, dus ik zie de noodzaak voor deze drie executables niet zo (waarom mag ik niet via mijn SGI-Indy, sparcstation, of amiga werken?).
Groot gelijk MrMr.

Als de Belastingdienst 't zo graag "makkelijk" wil maken, moeten ze zelf ook zorgen dat het voor iedereen makkelijk is. Ik weet nog dat ze in het begin Mac- en Linuxgebruikers aanraden om "maar even bij een PC-gebruiker de aangifte te doen, of een Pc te kopen"... nu heeft iedereen recht op z'n eigen voorkeur qua systeem, maar bij dat tegenbericht gingen m'n nekharen wel even overeind staan.

Ik doe het persoonlijk ook liever via papier. De jaarlijkse Eneco-aangifte die je zo "handig" via het internet kan doen werkt ook 9/10 keer niet. Sinds dat die optie er is maak ik er gebruik van, maar ik moet telkens weer de aangifte per telefoon corrigeren.

Als ze eerst eens zorgen dat het platformonafhankelijk is, en ook nog eens degelijk werkt... dan praten we verder ;) (wat prima te doen is, én echt veilig te maken is. tenslotte zijn er legio websites die voor dit soort doeleinden worden gebruikt)
Voor wat het waard is, bij mij werkte de linux-installatie prima en de aangifte was zo gepiept. Grafisch zag het er niet echt top uit, maar dat boeit niet heel erg bij dit soort applicaties, lijkt me. Het ging in ieder geval makkelijker dan op papier en het is zeker makkelijker dan eerst ergens windows kopen en die op een vituele machine installeren.

Ik hoop dan ook dat dit bericht niet een voorbereiding is op het stopzetten van de linux-ondersteuning.
Ik vind wine geen goede oplossing voor dit soort applicaties. Deze applicaties kunnen ook net zo goed multiplatform worden geschreven. Denk aan .NET met Mono.
Grafisch zag het er inderdaad niet uit. Maar boeit niet: als invoervelden voor zaken als sofinummer, geboortedatum, postcode te klein zijn om de invoer (met vaste lengte) niet in zijn geheel weer te geven hebben ze toch echt iets niet begrepen.
De font rendering sloeg werkelijk nergens op. Zelfs OpenOffice ziet er beter uit.

Bovendien was de applicatie niet vooruit te branden. Ik heb mijn aangifte daarom gedaan met de Windows versie onder Wine.
Ik denk niet dat het zoveel geprogrammeer is geweest; met enige intelligentie vooraf zou het in principe alleen een binary hoeven te zijn toch?

Nou ja, intelligentie en Belastingdienst...
Die percentages gaan niet op want er wordt niet verteld over hoeveel INDIVDUELE gebruikers/computers het gaat.
Een belasting consultant verwerkt er een hele hoop en gebruikt altijd Windows. Dat maakt deze data niet representatief.
Net als het feit dat veel mensen met een Linux of MacOS kennelijk toch Windows hebben gebruikt vanwege programmeerfouten in de software.
Omdat er vast veel Linux gebruikers bestaan die een belasting consulent gebruiken ... haha grappig.
juist die zullen het veel doen omdat die nml weten dat het irritant werk is en je veel geld kan terug vangen ;)
Er bestaat toch zoiets als Java? Dat veel mensen er moeite mee hebben om platformonafhankelijk te programmeren wil niet zeggen dat het niet kan.
Er hoeft geen spelletje gemaakt te worden, de user-interface is eenvoudig, voortdurende interactie is ook al niet nodig. Waar wachten ze nog op?
Windows, Linux en Mac versie zijn allen met wxwidgets gebouwd. Al die apps zijn dus eigenlijk dezelfde codebase. Verder wordt er via een standaard protocol spullen naar de belastingdienst opgestuurd. Zal wel http ofzo zijn. Spullen worden als ik het goed begrepen heb met een PKI mechanisme beveiligd.

De effort zal waarschijnlijk in het platform onafhankelijk ontwikkelen gezeten hebben.

Het is niet voor niets dat de aangifte software er ongeacht welk platform je gebruikt er niet al te hip uitziet. Komt door wxwidgets.
Is niks mis met wxWidgets, VLC gebruikt het ook en ziet er prima uit. Het komt meer omdat ze een oude versie gebruiken. Op Linux zien die belastingdienst dingen er uit als GTK1 applicaties, waar ik de eerste keer toch flink van stond te kijken. Die dingen had ik namelijk al jaren niet meer gezien, laat staan voor hedendaagse software 8)7

[edit:] overigens wel goed dat ze de installatie zelf niet verneukt hebben. Autopackage werkt verbazend goed. Is wel jammer als je voor het eerst autopackage gebruikt, omdat je dan ineens nog meer software moet gaan installeren, maar ik had het ook al voor warzone2100 geinstalleerd staan, dus ik kon meteen aan de slag :)

[Reactie gewijzigd door kozue op 3 juli 2007 21:50]

...inderdaad, want aangifte doen is ook wel zo resource intensive dat het uitmaakt :+
Installatie van de Linux versie ging verbazingwekkend gemakkelijk! (y) goed gedaan.
Bovendien kon je oudere versies van de Windows versie gewoon onder Wine in Linux installeren. Dat kan 't een (heel) klein beetje vertekend hebben...

Gebruik van de Linux was niet altijd even makkelijk. Pop-ups, browser afhankelijkheden en zo, maar meer lastig dan echt storend of onmogelijk. Kwam er altijd wel uit. :+
Bij mij was het zo dat het lettertype van de linuxversie slecht te lezen was. Terwijl de Windows versie onder Wine een stuk beter uitzag! (en volledig functioneel).
Heb alleen het verzenden met de linux-versie gedaan. Dat vertrouwde ik niet helemaal met de windowsversie onder wine.
Ik heb meerdere "lege vinkjes" gezien (in de Linux-versie), oftewel vinkjes die je aan/uit kan zetten, maar waar geen tekst bij staat! Deze zelfde bug zat er een jaar geleden ook al in, dus het ziet er naar uit dat ze tussendoor niets hebben verbeterd...
Linuxversie deed het bij mij niet dus heb hem alsnog onder windows ingevuld.... |:(
En bij het zelfde verhaal.. De linux versie wilde niet werken.. heb dus maar een wndows bak moeten lenen om mijn belasting te moeten deon..
't Zou ook helpen als er niet twee miljoen verschillende linux desktops zijn die allemaal ondersteund moeten worden.
Het zijn er lang geen 2 miljoen en deze verschillen ook niet dermate van elkaar dat het moeilijk is om software te maken die op alles werkt.

Het grootste probleem waar je met dit soort dingen tegenaan kan lopen zijn library dependencies met verschillende versies. Beetje hetzelfde verhaal als de DLL-problemen op Windows. Nu is dat heel eenvoudig op te lossen door je programma gewoon statisch de linken waarbij de betreffende libraries gewoon in het programma worden opgenomen . Weg probleem.

Oftewel, ze doen gewoon hun best niet.
Dat is toch een belastingaangifte van ¤129,- ;)

[Reactie gewijzigd door psyBSD op 3 juli 2007 14:57]

De Linux-versie deed het op mijn machine wel zonder problemen. De lib's waarnaar gelinkt wordt zijn erg basis, dus je kunt doorgaans gewoon de .tar uitpakken en het programma draaien.

Naast de .tar is er ook een autopackage-versie aanwezig waarmee eventuele dependencies automatisch worden opgelost.
Het was niet zo zeer dat het programma niet opstartte.. De communicatie met de belastingdienst faalde.. En nee het lag niet aan de firewall .. En daar ging het allemaal een beetje fout
Op mijn machine deed het progsel het eerst ook niet, het startte niet eens op. Iets met fonts ofzo. Maar na een tijdje ging het ineens automagisch werken, geen idee hoe ik dat geflikt heb. Ik vermoed dat mijn probleem totaal zal verdwijnen als ze die lelijke GTK1 wxWidgets versie vervangen door een GTK2 versie. Met GTK2 heb ik nooit problemen met fonts...
komt mischien ook omdat de mac versie vaak gewoon niet functioneel is.
Huh? Hoezo niet?
de osx versie werkte ook prima, de topictitel had net zo goed "spectaculaire stijging van osx gebruik mtb belastingopgave" oid kunnen zijn.

en ik vind het een goede zaak dat er ook aan andere platformen gedacht wordt, dit helpt om de concurrentie op gang te helpen. anders waren mensen genoodzaakt over een windowscomputer (of iig een windows-versie) te beschikken voor hun belastingen.
Dit klopt niet. Met Mac kon ik juist geen gegevens versturen. Ik moest illegaal XP onder MacOSX starten. :-(
heb jij waarschijnlijk iets fout gedaan, er zijn kennelijk toch 41.653 mensen geweest die het wel gelukt is.
maar goed, in your defence, zo'n programma hoort natuurlijk fool-proof te zijn en ten alle tijden te werken.
Dit klopt niet. Met Mac kon ik juist geen gegevens versturen. Ik moest illegaal XP onder MacOSX starten. :-(
Zeker een Intel Mac?
Om de één of andere reden kon je de aangifte (2005) niet insturen met een Intel Mac.
Is dat met de aangifte 2006 nog steeds het geval?
Ja, 2006. :-( Het heeft te maken met connectie-probleem, geloof ik.
Ja, 2006. :-( Het heeft te maken met connectie-probleem, geloof ik.
Lijkt me eerder een bug in het programma zelf.
Nee, 2006 ging prima met mijn intel-Mac.
Same problem here.. alles hier is mac dus moest ik ook illegaal windows installeren om m'n aangifte te doen. Zo hebben wij bij mij op m'n werk ook alles mac en enkel 1 pc voor de boekhouder (verhouding 60/1 beetje stom dit).
Dat was een bekend probleem, welke ze met een update (zooitje opnieuw van de site downloaden) hadden opgelost.

Staat niet direct in de meuk post, maar volgens mij wel in de comments:
meuktracker: Belastingdienst Aangifteprogramma 2006 1.30.1.30

[Reactie gewijzigd door The - DDD op 3 juli 2007 16:39]

Bedrijven zijn zelfs helemaal afhankelijk van Windows voor het doen van hun aangiften voor bijvoorbeeld btw
De btw-kwartaal-aangifte wordt in de regel gedaan via een web-interface. Voorzover mij bekend is de enige eis dat het gebruik van cookies mogelijk is.
Dit is zonder te problemen te gebruiken onder Linux. Of wel besturingssysteem je ookt pakt waar een fatsoenlijke browser op draait.
Ik doe het elke kwartaal :Y
In tegenstelling tot wat die meneer van Ososs hier beweert zie ik in dit bericht eerder een aanleiding om die wirwar van niet-windows systemen niet langer te ondersteunen. Blijkbaar worden die nauwelijks gebruikt in Nederland, dus liever niet mijn belastinggeld besteden aan het supporten daarvan!

Nee, dit is niet bedoeld als flamebait, gewoon een economische afweging maken, en dan rationeel besluiten.
Als blijkbaar niemand andere dan Windows systemen gebruikt, dan ook niet geforceerd dat blijven beweren dat dat zo nodig moet.
Het probleem is dat de overheid 1 leverancier bevoordeeld. En dat mag volgens de wet niet. Dat is ongeveer hetzelfde als per 1 januari alleen nog maar auto's van de Peugeot/Citroen groep op de openbare weg toestaan.
Dit is typisch een kip/ei probleem: waarom worden alternatieve OSen zo weinig gebruikt? Omdat de overheid alles afstemt op WIndows. Waarom doet de overheid dat? Omdat de meeste mensen Windows gebruiken. Waarom gebruikt iedereen WIndows? Omdat ze anders geen zaken met de overheid kunnen doen... Enzovoort.
Het probleem is dat de overheid 1 leverancier bevoordeeld. En dat mag volgens de wet niet. Dat is ongeveer hetzelfde als per 1 januari alleen nog maar auto's van de Peugeot/Citroen groep op de openbare weg toestaan.
Inderdaad, dus weg met MS. Gewoon iedereen verplichten linux te gebruiken voor hun belasting aangifte, dat is voor iedereeen gratis beschikbaar :P

[Reactie gewijzigd door bastiaank op 3 juli 2007 15:44]

En dat zou waarschijnlijk nog werken ook. Als de belastingsdienst een Ubuntu of misschien zelfs hun eigen live-cdtje klaarstoomt dan zou het nog gemakkelijker zijn.

Ze zeggen wel zoveel aangiftes gedaan, maar dan zegt de nieuwspost dat bedrijven enkel maar via Windows kunnen, dus als ik mijn eigen bedrijfje heb heb ik zowiezo mijn Windows in VirtualPC nodig om het aan te geven, dus kan ik evengoed ook mijn personenbelasting aldus doen. Ook zie ik dat er veel problemen geweest zijn met bepaalde versies, en dan verwonderd zijn dat niemand ze gebruikt.

Het is typisch de overheid natuurlijk, maar waarom moeten ze in hemelsnaam een apart programmaatje gebruiken. In Belgie kun je het gewoon via een webbrowser doen.
En dat zou waarschijnlijk nog werken ook. Als de belastingsdienst een Ubuntu of misschien zelfs hun eigen live-cdtje klaarstoomt dan zou het nog gemakkelijker zijn.
Ik denk dat dat tegenvalt.
Ik heb zelf een redelijk nieuw moederbord, met daarop een IDE-controller van het nog redelijk onbekende merk JMicron, waar mijn DVD-brander aan zit.
Ik heb met verschillende live-cds gehad dat ze niet verder komen dan het bootmenu, of een deel van de kernel laden, omdat de driver voor de JMicron-controller er niet is. Dan is het systeem 'dead in the water'.
Dit probleem lijkt me op veel nieuwe PCs voor te komen, omdat we in een rare tijd zitten waar SATA-drives bijna niet te krijgen zijn (en soms zelfs van de markt gehaald, zoals bv Plextor), en dus een IDE-drive gebruikt moet worden... maar nieuwe chipsets hebben geen IDE-controller meer, dus wordt er door de moederbord-fabrikanten maar een chipje bijgeplakt van een random merk.
Ik heb zelfs een Asus-bord meegemaakt waar de Windows installatie vastliep als zo'n 'extra' controller aanstond in het BIOS.

Ik denk dat een Windows-only versie effectief nog op meer computers foutloos werkt dan een Live-CD (zeker als ik hier lees dat voor sommigen de Windows-versie in Wine beter werkt dan de linux-versie zelf).

[Reactie gewijzigd door ddbruijn op 4 juli 2007 10:40]

dus ik moet windows kopen om mijn belasting in te kunnen vullen. Waarom hadden ze niet gewoon een java app gebruikt.

minimale inspanning om te porten naar andere OS'en.
(en nee, aub geen gezeik over java is TRAAG enz. )
Dat zou inderdaad het beste zijn, echter dan is er weer niet de mogelijkheid om de aangifte offline te doen, en daarna pas te uploaden. Ik zou echter dik tevreden zijn met een full version voor Windows, en een java-versie voor iedereen die geen Windows wil gebruiken.
Het lijkt me een goede kosten/baten verhouding om op die manier één versie te creeren voor alle niet-windows OSsen, en één versie (met meer functionaliteit) voor Windows. De overheid voldoet dan aan zijn verplichtingen, maar doet ook recht aan de omvang van de verschillende OSsen.
echter dan is er weer niet de mogelijkheid om de aangifte offline te doen, en daarna pas te uploaden.
Waarom niet? Je kan met Java alles wat je met andere programmeertalen ook kan.

IMO is het een onbegrijpelijke beslissing van de belastingdienst om hun programma niet in Java te schrijven. Maar goed, als je de kranten mag geloven worden er bji de ICT afdeling van de belastingdienst wel meer onbegrijpelijke beslissingen genomen ... :D
ik denk dat chrisboers java en javascript verwart.

oh, when will it end? :+
Had natuurlijk makkelijk verkomen kunnen worden door 1 van de 2 niet deze naam te geven...?

Sterker nog, ze zouden er goed aan doen 1 van de 2 te hernoemen.
Als de Linux-support ophoudt, ga ik mijn belastingaangifte simpelweg weer op papier doen!
Een van de dingen die me er van weerhoudt een KvK-inschrijving te doen, is trouwens het feit dat het daarna voor mij simpelweg onmogelijk is om mijn belastingaangifte te doen... Op papier mag niet meer als bedrijf, Windows heb ik niet (en ik weiger software te kopen alleen maar om belasting te mogen betalen!), en "bij de buren" zoals de belastingdienst in dit geval aanraadt, is wel heel sneu...
En waarom Sun dit voordeel wel geven?
Als ik nou eens helemaal geen Sun JRE wil hebben op mijn machine?

En als we toch bezig zijn: waarom moet een PDF reader hebben voor een groot deel van de documenten van de belastingdienst? Kan de informatie niet weergegeven worden in bijvoorbeeld .html? (uiteraard zonder jpg's...)
java opensource ... dus als je geen sun jre wilt pak dan bijvoorbeeld ene van ibm ofzo
Inderdaad, Java is bijna volledig open source (GPL) en beschikbaar voor diverse platformen. Daarnaast zijn er diverse aanbiedingen van andere fabrikanten (met name Apple, IBM, en BEA) en ook nog een handjevol clean room implementaties.

Van Microsoft Windows is maar -1- werkende implementatie. Van de core API, win32 is men wel bezig met een reverse engineered implementatie, maar die is nog lang en lang niet klaar.

Daarom is een Java implementatie voor nu gewoon 1 van de meest open platformen en heel geschikt voor dergelijke applicaties.
het ging erom dat ik te gierig ben om een OS te kopen omdat de belastingdienst dat wilt. Pdf en die andere voorbeelden is gratis te downloaden software die voor 1 doel zijn.
Maw, jij weet het weer lekker uit zijn verband te rukken.
Zullen we dan ineens ook niet meer investeren in het toegankelijk maken van gebouwen voor rolstoelgebruikers? Is uiteindelijk toch ook maar een kleine minderheid die voor een enorme meerkost zorgt.

Iedereen moet dezelfde mogelijkheden krijgen. Ongeacht hun beperkingen. Ik zie net niet in waarom de overheid een besturingssysteem dat honderden euros kost moet ondersteunen terwijl de gratis systemen uitgesloten worden.

En de goedkoopste manier om zowat iedereen te bereiken is simpelweg een web based applicatie. Hier in belgië kan je op zowat elk platform je belastingen invoeren omdat het gewoon via de browser kan.
Tja, die vergelijking met rolstoelers slaat natuurlijk nergens op. Rolstoelers kiezen er niet voor om in een rolstoel te zitten, mensen die zo nodig niet-Windows OSsen kiezen wel. Daar ga ik dus verder geen woorden aan vuil maken.

Wel leuk dat je in dat geval spreekt over ''beperkingen". Inderdaad, dit is één van de beperkingen waar niet-windows OS gebruikers voor KIEZEN! In dat geval moet je ook maar de gevolgen voor lief nemen, en niet-uitwisselbaarheid met 90%+ van de wereld is er daar één van.
Ik heb bij de lokale overheid ook geklaagd over het 'Windows-only' kantje van de gemeentelijke website. Ook daar was het argument dat 'de meeste mensen nu eenmaal Windows gebruikten en dat de website daarop was afgestemd'. Daarop zei ik: 'De meeste mensen in de gemeente hebben een auto. Schaffen jullie dan ook het openbaar vervoer af?'

Wanneer ik een JVC TV koop kan ik net zo fijn TV kijken als met een Philips TV. Dat komt omdat de TV fabrikanten opereren in een gezonde, concurrerende markt en zich aan standaarden houden.

Die situatie bestaat in de softwaremarkt niet. Men is inmiddels zo gewend aan de hegemonie van Microsoft dat men zich niet eens meer afvraagt of dat wel zo handig is... Sterker nog: jij vind het zelfs normaal dat je een specifiek OS wordt opgedrongen.
Het is toch veel eenvoudiger met 1 OS, dan hoeft de softwareontwikkelaar niet voor 40 verschillende OS'en softwareversies te schrijven. Ik vind het alleen goed werken wanneer er een soort standaard komt voor software en dat dit vervolgens zonder allerlei omzettingen of emulaties werkt op ieder OS. Dus net zoals bij de TV's dat gewoon elke DVD speler via scart aangesloten wordt en ook werkt.
Ik ga daar wel verder op in. Waarom moet je verplicht een duur OS kopen terwijl er gratis alternatieven zijn die evengoed werken. Is het niet de taak van de overheid om met de gehele bevolking rekening te houden?

Je kiest er niet voor om in een rolstoel te zitten, maar je kiest er ook niet voor om arm te zijn. En het gaat er niet om of je er voor kiest, het gaat erom dat de overheid de minderheden niet zomaar in de kou mag laten staan ook al is het kostenplaatje daardoor hoger.
Mwoah, die rolstoelers hadden er ook voor kunnen kiezen om maar in hun nest te blijven liggen. Je hebt vrijwel altijd een keuze in dingen. Windows OS gebruikers zijn juist degenen die kiezen om incompatible te zijn met de rest van de wereld. Ieder ander OS zit met elkaar op 1 lijn..behalve Windows. Als Windows user kies je er dus voor om incompatible te zijn, waarom zou de rest van de wereld dan met Windows users rekening moeten houden? Dat die Internet Explorer niet fatsoenlijk met png en css om gaat is jullie probleem, had je maar een ander OS moeten nemen.

Nouja, zoiets zou een Windows user dan roepen, niet wetende dat we het hier over bestandsformaten e.d. hebben en dit dus niets met het OS te maken heeft. Wat men hier bedoeld is het programma en veel programmatuur is inmiddels voor de 3 meest gebruikte platformen op computers beschikbaar (Linux, MacOS X en Windows). Uitwisselbaarheid wanneer er gebruik wordt gemaakt van vrij beschikbare standaarden is zeer hoog. Zo is een ODF bestand beter uit te wisselen met diverse applicaties dan de MS Office variant (alleen MS Office ondersteund het). Hetzelfde geldt voor diverse andere formaten.

Overigens kies je er ook niet altijd voor om belastingaangifte te doen, vaak ben je dat ook verplicht. Dan wil ik wel graag de mogelijkheid hebben om daaraan te kunnen voldoen. Dat betekent dat er dus wel voor diverse platformen er digitale aangifte mogelijk moet zijn of dat ik de optie heb om het op papier in te vullen.

Daarnaast hebben we hier nog een grondwet die verbiedt dat je bepaalde minderheden mag benadelen. Dat kun je ook doortrekken in OS keuze. Dat is iets wat Windows lusers ook eens moeten leren: respect voor de anderen, gezien hun uitspraken hebben ze dat helemaal niet.
Das heel gemakkelijk gezegt, maar ik had heb ook bijna onder windows ingevuld. Alleen om de reden dat het onder linux bar slecht werkte. Aangezien ik geen windows meer draai vond ik het veel te veel werk om alleen voor de belasting dienst eventjes een Windows installatie te doen. Mocht ik nog een windows installatie gehad hebben dan had ik die wel eventjes gebruikt. Te teksten waren onder linux namelijk niet goed te lezen.

Zou het invullen van de belasting gegevens onder windows net zo goed werken als onder linux dan ben ik wel benieuwd hoe dan de resultaten zullen zijn. Vele linux gebruikers zullen het dan wel gewoon onder hun favoriete bestuuringssysteem draaien.
Dat is helemaal geen economisch rationeel besluit, dat is domweg een besluit nemen op basis van aantallen. Was dit een economisch besluit geweest dan had je ook de gevolgen van het niet supporten meegenomen. Voor ondernemers is elektronische aangifte bij wet verplicht. Je krijgt dus flink wat processen en schadeclaims aan je broek als je niet de mogelijkheid biedt dat die mensen hun aangifte kunnen doen. Als iemand platform X gebruikt en je zegt de ondersteuning daar voor op dan kan die persoon geen aangifte meer doen. Dadelijk wordt het ook voor de gewone burger verplicht. Dan zit je dus met hetzelfde probleem. Je kunt nu dus maar beter al wat ervaring opdoen en de nodige verbeteringen maken aan je software dan wanneer je dit op het allerlaatste moment doet, dus wanneer het verplicht wordt. Kost je dan heel wat meer geld uiteindelijk.

Vanuit economisch oogpunt is het stopzetten van de ondersteuning voor bepaalde systemen niet bepaald een slimme actie. Het kon wel eens een hele kostbare zaak worden.

Rationeel gezien is het ook niet handig omdat je mensen verplicht om belastingaangifte te doen en ze niet toe staat om dat te doen. Tegenstrijdig dus. Als je het verplicht stelt voor iedereen dan moet je ook zorgen dat iedereen de mogelijkheid heeft om dat te doen. Zomaar even een paar systemen niet supporten omdat ze een klein marktaandeel hebben kan dus simpelweg niet. Ik geloof dat het zelfs op EU niveau verboden is. Als je verder denkt dan zie je ook nog een ethisch punt. De ene wel toestaan om aangifte te doen en de ander niet is pure discriminatie en dat vindt een ontzettend groot percentage als niet ethisch verantwoord.

Een flamebait is het zeker niet, maar je maakt wel de fout om niet verder te kijken dan je neus lang is. Kijk voorbij de aantallen die er staan en neem onder andere bovenstaande zaken mee, dan zul je zien dat afschaffen absoluut geen optie is.

Overigens heeft men zichzelf zo in die hoek gedrukt, hadden ze van meet af aan een systeem ontwikkeld die platform onafhankelijk is (zoals een webapplicatie) dan had het ze heel wat tijd en moeite gescheeld. Het is inmiddels ook allang geen geheim meer dat de belastingdienst en ict absoluut niet samen gaan. De belastingdienst weet het enorm te verkloten op ict gebied. Zeker niet handig om die als partner te hebben wanneer elektronische aangifte voor ondernemers verplicht is...
In tegenstelling tot wat die meneer van Ososs hier beweert zie ik in dit bericht eerder een aanleiding om die wirwar van niet-windows systemen niet langer te ondersteunen. Blijkbaar worden die nauwelijks gebruikt in Nederland, dus liever niet mijn belastinggeld besteden aan het supporten daarvan!

Nee, dit is niet bedoeld als flamebait, gewoon een economische afweging maken, en dan rationeel besluiten.
Als blijkbaar niemand andere dan Windows systemen gebruikt, dan ook niet geforceerd dat blijven beweren dat dat zo nodig moet.
Prima. Geen probleem. Doen we. Op één voorwaarde!

Als iedereen blijkbaar verplicht Windows moet gebruiken volgens jou omdat anders belangrijke communicatie met de overheid niet meer mogelijk is, dan moet Windows een overheidsproduct worden. Dan gaan jouw belastingcenten dus op aan het voorzien van iedere Nederlandse burger van een gratis Windows-licentie.

Alleen dan is het dus niet zozeer meer noodzakelijk om verschillende versies van die software te onderhouden. Maar ik gok zo dat jij dit zelf ook niet wilt.

Windows vergalt de Europese economie behoorlijk. Wat mij betreft zou het alle onderdelen van de overheid zelfs verboden moeten worden om dingen te verspreiden die alleen (goed) onder Windows werken. Zo mag uitzendinggemist van mij ook op de schop, want WMV speelt alleen onder Linux met w32codecs, en die originele Windows DLL's kan je officieel gezien waarschijnlijk niet legaal gebruiken onder Linux. En daar gaan ook mijn belastingcentjes aan op, terwijl ik eerst nog eigenlijk MS moet sponsoren voor ik er gebruik van kan maken (van uitzendinggemist dus).

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 3 juli 2007 23:41]

Soms moet je op de lange termijn denken. En op de lange termijn is de economie er heel erg mee gebaat dat het monopolie van Microsoft doorbroken wordt. Meer concurrentie op de OS-markt stimuleert de economie en drukt de prijzen. Dat daarom een Linux en MacOSX-versie gemaakt moeten worden van het belastingsprogramma, is dat waard.

Overigens valt dat porten reuze mee. Het moeilijkste zijn alle rekenroutines, en die zijn platform-onafhankelijk; ook in C. Of ze moeten echt stom zijn geweest en platform-specifieke variabletypes hebben gebruikt ;)

Waarom wordt de source van die belastingsapplicatie eigenlijk niet vrijgegeven?
Onafhankelijkheid van Microsoft-software is volgens hem een taak voor de overheid, maar verandering zal nog jaren op zich laten wachten. 'De stilte van politici hierover vat ik niet', beaamt Lahaye. 'Zo'n overheersing zou bij banken, media of nutsbedrijven nooit worden toegestaan. Over het gebrek aan marktwerking op deze zo cruciale sector hoor je echter niemand.'
Als dat een taak van de overheid is is daar een hele simpele oplossing voor selecteer random 25% van de Nederlanders, dwing die om Linux te gebruiken, dwing 25% BSD te gebruiken en dwing 25 MAC te gebruiken. Kan je ook nog een hoop werkelozen inhuren om dat allemaal te gaan controlleren.

Die stilte bij politici is heel erg simpel: de gemiddelde kiezer is tevreden met Windows en wil helemaal niets veranderen.

Zullen we bekend maken hoeveel die afgifte-programma's voor linux/mac gekost hebben en hoeveel mensen ze hebben gebruikt? Dat zal bij de gemiddelde Nederlander een soortgelijke reactie opwekken als vlinderreisjes voor probleemjongeren.

/edit: Men wil de alternatieven niet eens leren kennen, het is anders, dus eng, dus waardeloos. Kijk alleen al eens naar de reacties 2 weken geleden toen tweakers.net z'n layout veranderde, en wij zijn tweakers, mensen die graag dingen veranderen. Roll bij een groot bedrijf een nieuwe versie van een applicatie uit en je kan er op rekenen dat de helpdesk klachten krijgt dat het word-icon op de desktop er opeens anders uit ziet. Voordat de gemiddelde gebruiker gaat zoeken naar een alternatief moeten dingen wel heel erg slecht zijn.
Moet je eens kijken wat een helpdesk aan call binnenkrijgt als een desktop-icon opeens een andere kleur/positie heeft

[Reactie gewijzigd door SirBlade op 3 juli 2007 16:28]

Die stilte bij politici is heel erg simpel: de gemiddelde kiezer is tevreden met Windows en wil helemaal niets veranderen.
Ik denk dat ' de gemiddelde kiezer kent de alternatieven niet' anders ook wel een rol speelt.

De meeste, gemiddelde Windows gebruikers die ik ken zou ik nu ook niet direct tevreden willen noemen. En dit bedoel ik niet als flamebait enzo, maar puur als constatering.
Tja, maar die gemiddelde windows gebruiker zou NOG ontevredener zijn met een ander OS. Die werken voor niet-techneuten toch echt minder makkelijk, EN er is ineens niet meer een handig neefje/zoontje in de buurt die problemen kan fixen.
Dus die kunnen maar beter veilig bij Windows blijven.
daar kan ik je heel makkelijk antwoord op geven dat is momenteel Vista. Dat is zo simpel het word je zowat in de schoot geworpen.

de installatie duur al met al 15 minuten. Ik heb al meerdere mensen gehoord die dit als zeer prettig ervaren.

En waarom iets anders proberen als Windows voor de normale gebruiker ook prima werkt. Zet eens iemand achter Linux (wat voor een distro) en vraag eens internet op te starten, te chatten, briefje te typen, te e-mailen denk dat vele al afhaken na het zoeken.

Windows is makkelijk, MSN, Hotmail, Office dat zijn ingeburgerde begrippen. Als Linux zo goed was had was het wel beter aangeslagen bij de gemiddelde gebruiker er zal wel te weinig marketing voor gedaan zijn. Microsoft heeft weliswaar het geld en de marketing machine er voor, maar het werkt wel.

Het zelfde geld als voor een auto veel mensen blijven bij 1 merk omdat ze dat als prettig ervaren
Jeetje, m'n ouders zijn universiteits-materiaal zo te horen. Het is een fabeltje dat "internet opstarten" (Firefox), chatten (Gaim/Pidgin etc.), briefje typen (OpenOffice Writer) en e-mailen (Evolution) moeilijk te vinden is of te gebruiken is door newbies.

Voor het geval je het nog niet gezien had : in het KMenu en GNOME Main Menu staat _duidelijk_ aangegeven wat elk programma doet. Termen als "Outlook Express" en "MSN" zeggen mijn ouders niets. "E-mail" (Evolution, zo staat het er standaard) en "Internet Messenger" (Pidgin, idem) wel degelijk. Zet de Microsoft-bril eens af en kijk om je heen of reageer gewoon niet.

Een Fedora 7 installatie duurt trouwens korter dan een Vista-installatie kan ik je melden. Als je bij Fedora 7 al gereboot bent en je useraccount aan het maken bent is Vista inmiddels al 2 keer gereboot en ben je nog aan het wachten (synchroon Vista en Fedora 7 installeren is best lollig trouwens :D).

[Reactie gewijzigd door Jungian op 4 juli 2007 02:27]

Heb je uberhaubt geprobeerdom Feisty te installeren? De installatie daarvan duurt, op een computer die 15 minuten over Vista doet, nog geen 10 minuten. Er worden geen ingewikkelde vragen gesteld en het resultaat is een completer en sneller systeem van Windows Vista.

In geen geval zou je kunnen beweren dat de installatie van Vista moeilijker is dan die van Ubuntu Feisty; ga het eerst zelf maar eens proberen.

En mensen ervaren Windows niet als prettig. Ze ervaren het als vervelend en traag, dat is mijn gemiddelde indruk die ik overal om mij heen hoor. Ze blijven erbij omdat ze niet weten hoe ze wat anders op hun computer krijgen, omdat ze gedwongen worden door hun werk, opleiding of omgeving, of omdat heel veel software/game-producenten te lui zijn om hun software een beetje portable te schrijven(wat als je eraan gewend bent helemaal niet langer duurt) en ze daardoor bepaalde programma's niet kunnen draaien.
En mensen ervaren Windows niet als prettig. Ze ervaren het als vervelend en traag, dat is mijn gemiddelde indruk die ik overal om mij heen hoor.
Volgens mij praten ze elkaar gewoon maar wat na. De meesten hebben nog nooit een ander OS van dichtbij gezien, dus hebben ze absoluut geen vergelijkingsmateriaal... Hoe weten ze dan zo zeker dat Windows traag is, en niet de hardware waar het op draait? En vervelend? Ja ach, dat kan best, maar ligt dat aan Windows, of zijn sommige dingen gewoon sowieso vervelend bij het gebruik van een computer? Heel veel dingen werken namelijk nagenoeg hetzelfde in de meeste OSen.
Zeker als het dezelfde applicaties zijn (bv Firefox).

Moraal van het verhaal: Mensen hebben meestal eerder een mening over iets dan dat dat ze ook weten waar ze het over hebben. Zo heeft ook iedereen een mening over het Nederlands Elftal en de bondscoach... Maar hoeveel van die mensen heeft daadwerkelijk ook verstand van topvoetbal? Hun mening is vaak vooral op emotie gebaseerd, niet op ratio. Ze willen gewoon zien dat hun team wint, en anders moet er een zondebok komen, of dat nou terecht is of niet.
omdat heel veel software/game-producenten te lui zijn om hun software een beetje portable te schrijven(wat als je eraan gewend bent helemaal niet langer duurt) en ze daardoor bepaalde programma's niet kunnen draaien.
Dat is natuurlijk ook veel te kort door de bocht, dat snap je zelf ook wel.
Haha de gemiddelde windows gebruiker kan ook niet veel op windows zonder dat handige neefje/zoontje/buurjongen
verwijderd

[Reactie gewijzigd door CentralX op 4 juli 2007 11:17]

"Windows" en "veilig" in 1 zin, dat kan natuurlijk niet he :+
De meeste, gemiddelde Windows gebruikers die ik ken zou ik nu ook niet direct tevreden willen noemen
Maar ook weer niet zo ontvreden dat ze op zoek gaan naar alternatieven, want dan zouden ze toch een "wtf Linux? Gratis downloaden, werkt meteen, komt met open office, en je kunt zelfs belastingaangifte mee doen" ervaringen moeten hebben.
Ja precies, ik moet zeggen dat mijn eerste linux-ervaringen ook niet bepaald denderend waren... En ik was niet bepaald de gemiddelde domme Windows-gebruiker... Ik had door de jaren al genoeg alternatieve systemen gebruikt (oa C64/Geos, Amiga, Atari ST, Mac, en mijn eerste PCs hadden nog gewoon DOS), en ik studeerde Technische Informatica aan de TU Delft (waar ik ook oa een HP-UX shell had, dus ook unix was mij niet geheel vreemd).
Ik hoorde allerlei enthousiaste verhalen over linux, dus ging ik het ook eens proberen.

Maar het was iig als desktop niks voor mij. In m'n studententijd hadden we wel met z'n alleen een linux-servertje opgezet, en dat werkte wel aardig... Maar ook daar ben ik inmiddels overtuigd FreeBSD-gebruiker. Op m'n desktop is het echter nog steeds Windows, want ook FreeBSD kan me daar niet echt bekoren.

Ik denk dat het gewoon van twee kanten sterk wordt overdreven... De meeste mensen zijn heus niet zo enorm ontevreden met Windows... zo slecht is het allemaal niet... En aan de andere kant is linux nou ook weer niet zo geweldig dat het voor iedereen het ultieme OS is, en dat is niet alleen omdat het allemaal domme Windows-gebruikers zijn... Er zijn ook genoeg hele slimme mensen die Windows gebruiken, waaronder ook heel veel zeer ervaren ICTers, die op zich geen barriere ondervinden om linux of een ander alternatief te proberen.

[Reactie gewijzigd door ddbruijn op 4 juli 2007 13:25]

Ik denk dat het probleem eerder te vinden is in het feit dat de meeste mensen niet beter weten. Een groot nadeel van zo een monopolie is dat de andere zeer kleine spelers zelfs geen ruimte hebben om reclame te maken of ze moeten er ineens miljoenen tegen aan gooien die ze niet hebben.

En het nadeel van deze monopoliepositie is dat de consument de dupe is aangezien MS hier zeer hoge prijzen kan aanrekenen.
Hij is native... wx-widgets, gtk en glib zijn enkele dependencies.
Ik hoop alleen dat niet dat dit als excuus gebruikt wordt door de belastingdienst om meerdere OSen niet meer te ondersteunen. Ik vind het juist de verantwoordelijkheid voor elke overheid instelling, banken, nutsbedrijven etc om zulke systemen OS neutraal te maken, en dat geld ook voor hun web sites ook. Er moet juist naar dat 65% groei gekeken worden, en erkennen dat er wel degelijk gebruikers zijn die niet aan MS gebonden zitten.
Helaas voor de niet-windows gemeenschap komt de groei hoogstwaarschijnlijk voor het grootste deel doordat mensen, die al tijden op linux of OS-X werken, in het verleden hun aangifte via windows deden. Het zegt dus niet over de groei (of krimp) in het gebruik van de genoemde OS-en.

Daarnaast moet je de groei natuurlijk altijd afzetten tegen de totale groei in digitale aangiftes, maar ik geeft toe dat die zeer waarschijnlijk minder dan 65% is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Google Apple Games Besturingssystemen Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013