Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 136, views: 31.631 •
Bron: Wall Street Journal

Apple-chef Steve Jobs heeft in een interview met de Wall Street Journal de hype rondom de iPhone nog wat verder opgeklopt door te stellen dat er mogelijk niet voldoende exemplaren beschikbaar zullen zijn.

Volgens Jobs moest Apple enkele maanden geleden al inschatten hoe groot de vraag bij de lancering, later vandaag, zou zijn. De topman stelt dat Apple er weliswaar 'veel' heeft gebouwd maar zegt ook niet verrast te zullen zijn als blijkt dat er tekorten ontstaan. De uitspraken van Jobs lijken in ieder geval ten dele bedoeld om de hype rondom de iPhone nog wat groter te maken en twijfelende kopers vandaag nog naar de winkel te lokken. Volgens diverse bronnen lijken de verwachte lange rijen bij de winkels vooralsnog mee (of tegen) te vallen.

Apple iPhoneIn hetzelfde interview geeft Jobs toe dat het surfen op internet via de iPhone niet zo snel zal zijn als hij graag had gezien. Het feit dat de iPhone is beperkt tot het relatief trage Edge, wordt volgens hem echter voor een belangrijk deel goedgemaakt door de beschikbaarheid van wifi-hotspots in grote delen van het land. Volgens Apple kan de iPhone naadloos schakelen tussen een Edge-verbinding en geschikte wifi-netwerken en biedt dit meer mogelijkheden dan het in de VS lang niet dekkende 3G-netwerk. Op de vraag of een eventuele volgende editie van de iPhone wel voorzien zal worden van 3G-technologie, wilde Jobs nog altijd geen commentaar geven.

Reacties (136)

Reactiefilter:-11360127+145+231+30
Mede door de abonnements-voorwaarden en een aantal zaken die de iPhone nog niet heeft, zou het weleens wat kunnen tegenvallen, de verkoop. Als dit de constructie in Europa wordt, no way dat ik het koop. 500 Euro voor iPhone 2, in combinatie met een 2-jarig contract voor zo'n 20-25 Euro per maand...klinkt al beter.
Als dat dan maar wel betekent dat ik die iPhone er gratis bij krijg. (Bij het abo.)
Ik ga echt niet aan een 2jarig abonnement beginnen wat bijna even duur/goedkoop is als dat ik nu heb en dan nog een paar honderd Euro voor een foon lappen die weinig meer (of in het huidige geval minder) kan dan een andere telefoon die je er wel bij krijgt.

[Reactie gewijzigd door ThE_ED op 29 juni 2007 12:45]

Nou, op zich wil ik best wat betalen voor de telefoon zelf ook. Ik bedoel, inderdaad kan de iPhone op dit moment nog niet veel meer, maar dat komt wel in de software-updates. Bovendien is de iPhone wel wat beter gebouwd, met optisch glas ipv plastic etc. Verder zou ik een iPhone kiezen, vanwege het besturingssysteem, dat alleen al is mij wel wat geld waard. Dus 500 Euries, ok, wat ik belangrijker vind is de kosten per maand van het abonnement, dat is namelijk wat je het meeste gaat kosten. 60 Dollar of Euro per maand als begin-tarief...not for me.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 29 juni 2007 12:54]

Voor 500 euro kun je 20 maanden vooruit met een abo van 25 euro...
Dus dat jij 500 euries ok vindt voor alleen een telefoon tja.
Het is niet alleen een telefoon denk ik
het is al veel vaker gezegd, de iPhone is overhyped, te duur, te weinig features.
Voor dat bedrag heb je al een complete UMPC met abbo.
En wat is nou 2MegaPixel? of die 2 Gigabyte opslag? Geen uitbreidingsslots, geen europeesche standaarden etc.
Ik denk dat er voor 500 euro echt wel betere en mooiere vergelijkbare producten zijn.
Denk bijvoorbeeld aan de Nokia N-95, een iMate of een model uit de HTC series.
Dat komt wel met de sofware updates !?!? Geloof je dat echt?
Er zullen heus wel wat geintjes toegevoegd worden, maar de echte Betere Functies, komen natuurlijk gewoon in de iPhone2. Dat ding moet ook verkocht worden.

Bovendien hebben we het hier over mobiele telefoons, dingen die imho bij uitstek een reputatie hebben van ... 'dat kan later nog komen':

Ik heb jaren gedaan met een telefoon die was 'gprs voorbereid', wat zoiets inhield als, hij kan niets met gprs.
Ik heb een telefoons gezien die 'bluetooth-ready' waren, wat inhield dat er geen bluetooth opzat, een volgende was mms-compatible wat inhield dat je geen mms berichten kon maken en de meeste niet kon ontvangen... etc.
U begrijpt, ik ben geen 'early adapter', mijn motto en ongevraagd advies is hier:
"want new features, wait for the real thing..."
Gedeeltelijk ben ik het helemaal met je eens! Ik heb precies hetzelfde idee en wacht ook op versie 2. Echter, Steve Jobs heeft juist specifiek aangegeven het platform van de iPhone te kunnen gebruiken om continue te upgraden en aan te passen...dat is juist 1 van de krachten van het ding. Althans, zo gaf hij het aan...en waarom zou er software-matig niet gewoon veel meer voor uitkomen, dat zou zeer onlogisch zijn. Gewone telefoons en pda's zijn altijd nogal statisch geweest, maar dat idee heb ik niet echt bij de iPhone.

Wel moet ik toegeven, de iPod was wel irritant qua update-proces...en dan nu een iPod die kleur kan, en nu 1 die foto's kan, en...oh my god...video! Hup weer een nieuwe. Dus ik begrijp je angst, heb ik ook, maar toch denk ik dat het meevalt...gevoelsmatig. :)
Wel moet ik toegeven, de iPod was wel irritant qua update-proces...
Inderdaad, ik heb een 1G Nano en die heeft er niet zo veel bijgekregen aan updates. Aan de andere kant, een oude G3 iMac van mij van zomer 2000 heeft vorige week nog een update van het OS gehad (10.4.10). Dat is dus een 7 jaar lange support.
Exactly. En ik reken de iPhone dus meer als computer-platform dan iPod. Als Apple dit soort support voor de iPhone heeft...you bet dat ik overstap van m'n huidige pda waar ik geen Windows mobile 5 op mag zetten van de fabrikant.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 29 juni 2007 22:14]

'En ik reken de iPhone dus meer als computer-platform dan iPod'
Toch denk ik niet dat Apple met de updates veel meer functionaliteit aan deze telefoon extra gaat geven...Daarbij blijft het Apple, wat inhoudt dat apple alleen updates en veranderingen zal mogen maken en dat maar een enkele 3rd party partij toegestaan wordt om hun applicatie op de Iphone te laten draaien...

Creative gaf destijds bij de aankoop van mijn soundblaster live geluidskaart ook aan dat er zo'n revolutionaire chip opzat dat deze ook achteraf programmeerbaar was met allerlei extra functies. NOOIT een update gezien... Oftewel, eerst zien, dan geloven...
ewone telefoons en pda's zijn altijd nogal statisch geweest, maar dat idee heb ik niet echt bij de iPhone.
En jij vind niet dat je valt voor de iPhone-hype als je dit soort dingen roept? :+
Maar ff iets serieuzer: iPhone is (in eerste instantie) alleen een telefoon. Ja, het heeft wat leuke extra's, en ja er staat een Apple logootje op. Maar gezien de kosten van het ontwikkelen en uitbrengen van updates denk ik niet dat er zoveel zal gebeuren aan updates hoor: misschien 1 of 2 per jaar.

Daarnaast: simpele, in mijn ogen toch wel belangrijke, zaken zoals bluetooth werken niet of half op de iPhone (geen ondersteuning voor bluetooth-headsets? en dat op een mobiele telefoon???). Reden genoeg om in ieder geval te wachten op de tweede versie. En dan zullen de voorwaarden inderdaad beter moeten zijn dan ze in de VS zijn (dus geen 60 dollar-abonnement, lagere prijs gezien de mogelijkheden van het toestel)...
Gevoelsmatig..

er is nog nooit een fabrikant geweest die alle feautres in versie 1.0 heeft gepropt.
Al die technologie bedrijven gebruiken een speciale curve voor de introductie van producten.
Nu eerst de innovators (die liggen in de rij), straks de early-adapters, en na 4 maanden de massa. Na nog eens 4 maanden daalt de verkoop en wordt de volgende 'update, upgrade, versie, skin, of gadget' van/voor het apparaat in de markt gezet en begint de cyclus opnieuw.

Mensen die NU persé een iPhone willen hebben zijn hier blind voor. En gelukkig ook maar voor de fabrikanten. Want anders zou niemand een nieuw product willen kopen.
pda's statisch? nooit een Palm gehad?
gewoon de top 100 gratis downloads doorkijken,
en je hebt gratis een heleboel leuke / handige extra's
Inderdaad, een Nokia N95 kan meer en is altijd nog goedkoper dan een Iphone. Enige wat in de Iphone's voordeel kan zijn is het touchscreen mits dat goed werkt. Het uiterlijk is puur persoonlijk en de software die er voor uitkomt moet eerst door Apple gekeurd worden.
Mijn PDA-phone heeft een touch screen. Je wil niet weten hoe fijn dat werkt. Ik zit nu echt te wachten op touchreens voor laptops/pc's koelkasten etc.
Ik ben het ikmattie eens, ik wil ook fysieke knopjes die ik blind kan bedienen. Naar een Touchscreen moet je altijd kijken voor de bediening. Een scherm is om naar te kijken, niet om met je vette vingers aan te zitten. In geval van mobiel / pda kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar niet geschikt voor mij. In geval van bijv. PC, daar moet het scherm brandschoon zijn. Bij mij is het een doodzonde om met je vinger het scherm aan te raken.
Het werkt doorgaans ook niet helemaal optimaal, niet de touchscreens die ik ben tegengekomen. Reageren soms 2x op een aanraking, of helemaal niet, een knop vol je de indrukking tenminste nog.

[Reactie gewijzigd door Lucky-Shirt op 29 juni 2007 14:48]

Grapjas, je denkt toch niet dat als Apple het ding in de VS voor $500 + 2 jaar $60/maand verkoopt, dat -ie hier ineens gratis + 2 jaar ¤25/maand wordt?

Ik bedoel, optimisme is leuk maar dat is net zo reeel als MacBook Pro's voor ¤700.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 juni 2007 13:15]

Inderdaad. De huidige semi-toppertjes krijg je niet eens gratis bij een 25 Euro 2 jarig. Een W880i is pas gratis vanaf 2 jaar 27,50 (en dan ook nog eens via internet. In de winkel wellicht duurder). Ik wordt er ook altijd dood moe van: mensen die de winkel binnenkomen, een goedkoop abonnement zonder enig extra dienst en dan doodleuk verwachten ieder toestel erbij te kunnen krijgen. Tjsa, een gebrek aan bekendheid met wat er in de markt wordt aangeboden cq. te verkrijgen is zullen we het maar noemen.
Heel simpel: wil je volledige functionaliteit met de iPhone, dan zul je diep in de buidel moeten tasten. Maandelijks, maar ook het bijbetaalbedrag voor het toestel. Neem je ook de internetdiensten, dan kunnen er leuke kortingen op het toestel worden gegeven (zoals nu bijv. 134 Euro korting op de N95 icm 22,50 2jr, wat hem gratis maakt als je mobiel 'zorgeloos' internet erbij neemt). Maar maandelijks zul je sowieso meer dan gemiddeld moeten neertellen.
Eigenlijk is het toch onzinnig dat we ons steeds weer laten bedotten.

De productie van zo'n iPhone is nog geen 30 dollar aan onderdelen.

Hetzelfde geldt overigens voor andere computers, hdtv-tv's oftewel hardware in het algemeen.
Jij denkt dat je een toestel gratis krijgt ?
Daar betaal je zelf voor, via je abonnement.

Alleen een iets andere prijs dan de losse toestel prijs, maar no way dat je een toestel echt kado krijgt.
De iPhone bestaat niet als los toestel, die kan je alleen kopen icm 2-jaars abo.
Dat is de situatie in de USA ja, of dat ook gaat gelden voor de EU is nog maar de vraag. Het verschil tussen de markt in de USA en die in de EU is er eentje die groter is dan dag en nacht. Totaal niet vergelijkbaar dus.
100% vergelijkbaar zelfs.

In de US heb je Abo kosten die vergelijkbaar zijn met die in NL, je hebt gewoon SMS-bundels en wat veel mensen verkeerd hebben, er wordt gewoon flinke korting gegeven op toestellen.
@PWM: Nou ja... Het goedkoopste abo bij AT&T kost 40 dollar per maand. Dat is toch niet direct te vergelijken met de NL markt, waar de goedkoopste abo's tussen de 15-20 euro liggen.
Die kortingen zijn niet helemaal hetzelfde, als gevolg van andere wetten. En met ingang van volgend jaar krijgen we hier het Belgische systeem waarbij de huidige kortingsregelingen op toestellen in combinatie met een abonnement onder de noemer koppelverkoop wordt geplaatst (waar het nu nog gedoogd wordt) met als gevolg dat je gewoon een los toestel dient te kopen bij een abonnement (wat dus alleen maar SIM-only's worden).
Wat de verdere marktverschillen betreft: In Amerika bestaat er een geheel ander betalingsgedrag dan in Nederland. Vergelijk het ook maar met kredietgedrag, is ook totaal niet vergelijkbaar met hier. Standaard maandelijkse kosten van 50 Euro kun je daar best verkopen. Hier moet je echter minimaal de mogelijkheid bieden om voor een minder pakket te kunnen gaan en dus niet perse voor de volledige functionaliteit iets af te sluiten.
indien de Iphone in de Benelux enkel te krijgen wordt met een abonnement is dit gelijk aan koppelverkoop en dus bij wet verboden

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop
http://www.ivir.nl/publicaties/vangeffen/scriptie/tekst.html
De hele korting op een toestel i.c.m. een abonnement is per definitie al koppelverkoop. Echter zit het niet zo zwart-wit in elkaar, aangezien bepaalde zaken gedoogd worden. Denk bijv. ook aan kartelvorming en de brandstofprijzen, of het softdrugsbeleid in Nederland of nog beter, België. Of wat dacht je van VOIP en/of digitale TV-diensten van een bepaalde aanbieder? Zonder ADSL-internet? Doe'tje best.
Verschillende providers hebben branded (of soms niet eens) toestellen die zij exclusief met een abonnement aanbieden. Een aangezien ze slechts bij uitzondering een abonnementstoestel los mogen verkopen kan het dus wel degelijk dat een toestel puur en alleen met een abonnement te verkrijgen is. Concrete voorbeelden: Nokia 6234, Samsung Z720 McLaren en Sharp 770 SH McLaren.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 29 juni 2007 22:45]

Uit dat artikel op Wikipedia is het juist geen koppelverkoop, want volgens dat artikel moet er aan de volgende punten worden voldaan:
ten eerste moet het gaan om afzonderlijke producten die gekoppeld worden.
Bij de iPhone gaat het echter om een koppeling tussen produkt en een dienst.

Ten tweede moet er (vanzelfsprekend) sprake zijn van koppeling, het ene product moet direct of indirect vast zitten aan het andere product.
Dit is idd zo.

Ten derde moet er sprake zijn van een machtspositie van de leverancier, de leverancier van het koppelende product moet bijvoorbeeld een "aanzienlijke marktmacht" hebben.
Apple heeft geen dominante marktmacht in de telefoonwereld, ze hebben 0% van de markt, er zijn honderden andere telefoons en alleen in NL al een dozijn andere aanbieders dan Vodafone.

De vierde eis is dat er een substantieel deel van de markt door de koppeling wordt aangetast.
De markt van mensen die ruim 2000 dollar ($600 + 24 x $60) aan hun telefoon willen uitgeven is nou niet bepaald "substantieel".
Nee, ik snap wel dat je er eigenlijk aan mee betaalt. Maar ik bedoel dat ik bij mijn huidige abonnement van ~30E/maand ook een vrij duur toestel "gratis" kreeg. Ik zie de meerwaarde van alleen een mooie telefoon die niet eens G3 heeft niet, dus dan hoop ik wel dat ik die ook op die manier kan verkrijgen. (En dus niet nog eens 500Euro bij hoef te betalen.)

Als je vast zit aan een tweejarig abonnement dat ook nog eens best wat kost per maand vind ik óók nog voor de telefoon extra geld bijleggen, en zeker zoveel, wel erg duur. Voor dat geld kun je een oude laptop erbij nemen, ik zegmaaar iets geks.
Voor 500euro kun je er tegenwoordig een nieuwe low-end laptop bij nemen.
Heheh, ja ik lees inderdaad overal dat die lange rijen voor de winkels best meevallen.... Ook wel logisch, iedereen die ook maar een beetje kan relativeren en 100% objectief naar het ding kijkt, koopt gewoon wat anders. Het apparaat zou vernieuwend zijn, het zou revolutionair zijn, het zou van alles en nog wat zijn, maar ondertussen krijgt 'ie gewoon geduchte concurrentie van apparaten als de Blackberry, Nokia N95 en Palm Treo.

Ik denk dat het allemaal wel meevalt met die tekorten, Steve :Y)
iedereen die ook maar eeiedereen die ook maar een beetje kan relativeren en 100% objectief naar het ding kijkt, koopt gewoon wat anders

Geldt dat niet ook voor de iPod? Ondanks de goede, vaak uitgebreidere concurenten scoort die erg goed, en bovendien mikken apparaten als de Blackberry en Palm vooral op de zakelijke markt, waardoor ze niet doorbreken bij het publiek (dat niet een tweaker is ;))
Nou dat is 't 'm nou net... de iPhone is geen concurrent van de blackberry/palm treo. Jobs probeert 'm maar wat graag tegenover deze modellen te zetten om de prijs te rechtvaardigen, maar tegelijkertijd vergeet ie wel even dat de iPhone de practische functionaliteit mist wat deze telefoons door de jaren heen ontwikkeld hebben.
De iPhone is dan ook eerder iets voor de iPod gebruiker, maar juist hierdoor snijdt ie een groot deel van de markt af aangezien de iPod gebruikers in het algemeen toch jonger zijn en dus deels van paps/mams een handtekening voor het contract moeten hebben. En paps/mams zullen zoon/dochterlief wel iets anders vertellen als ze zien dat je 500 usd moet betalen + nog eens 80 usd per maand om 'm te kunnen gebruiken.
Wat ik eveneens vreemd vind is dat je de telefoon koopt, wil je er geen abbo bij komt er 175 usd annuleringskosten bij... Hoe denken ze zoiets op papier rond te krijgen?
Wat mij opvalt dat iedereen maar de Amerikaanse prijs 1 op 1 'vertaalt' en vervolgens weet te vertellen dat hij duur is.

Volgens mij kan dat pas vastgesteld worden als hij in de winkel ligt.

Als zoon/dochterlief zo'n iPhone wil hebben, kan dat. (Heb ik destijds ook voor hun andere mobieltjes gedaan).

Uiteraard krijgen ze pas een iPhone nadat ik er een voor mijzelf heb aangeschaft :P

Ik wil best zo'n PDA-telefoon, maar ik weiger om op mijn telefoon windows te gebruiken. Mede omdat ik dat bij andere gezien heb dat windows op een telefoon ruk is.
En niet te vergeten HTC. Even los van de Touch kunnen volgens mij alle recente HTC-modellen hetzelfde of meer dan de iPhone. Weliswaar niet met het bling bling touchscreen van de iPhone, maar de touchscreens van HTC (i.c.m. wm5 / wm6) zijn in mijn ogen een meer dan waardig alternatief
Ze kunnen hetzelfde wellicht, maar niet met hetzelfde gemak en elegantie. Dat is het verschil. Wil je daar niet voor betalen, het hoeft niet.
Dat is nou eigenlijk het grappige van Jobs, niemand hier heeft ooit dat ding aangeraakt maar is er nu al van overtuigd dat de iPhone beter is dan wat dan ook op de markt. De realiteit is echter dat een HTC zeer makkelijk te bedienen is en elegantie hangt volledig af van je smaak. Maar dan Apple-geile fanboys kun je niet iets wat niet-wit en shiney is onder hun neus drukken aangezien dit direct minder gemakkelijk en elegant is.
Als ik de HTC touch in filmpjes vergelijk met de iPhone...sorry hoor, ik ben geen Apple fanboy, ik kijk kritisch naar producten...ik was totaal niet onder de indruk van de HTC. Integendeel. Bovendien weer dat krakkemikkige Windows mobile en ik vraag me af hoe het met support e.d. zit...of dat ik weer na 1 jaar met een veroudert, niet te updaten geval zit.

Excuus, veel frustratie, liggen al 3 pda's in de prullenbak hier.
Ook wel logisch, iedereen die ook maar een beetje kan relativeren en 100% objectief naar het ding kijkt

Dat niet alleen, vergeet ook niet dat je een contract bij het ding moet afsluiten. Stel dat je al een nummer met contract hebt, wat voor 99,9% van de mensen die zo'n dure telefoon kopen wel zal gelden (je begint meestal met een budget ding) met een looptijd van 2 jaar. Je mag daar denk ik ook niet zomaar verlengen, er zullen wat mensen gewacht hebben, maar dan nog moet je abbonement ergens in de afgelopen 3 of komende 3 maanden aflopen. Dan heb je nog maar 1/4de van de iPhone markt over die daadwerkelijk voor de deur zou kunnen gaan liggen.
Dan nog even kijkend naar de prijs van het ding, dus moet je creditcard deze maand ook $500 bestedingsruimte over hebben.

O ja, en dan moet je ook nog een iPhone willen....
'Jammer' dat Edge in Nederland niet meer beschikbaar is door de overname van Telfort door KPN
Dus? Deze versie van de iPhone zal nooit in Europa uitkomen. De Amerikaanse markt voor mobiele telefonie zit technologisch en markttechnisch net iets anders in elkaar.

Als de iPhone naar Europa komt zal er waarschijnlijk wel 3G opzitten en wat mis je dan nog?
Maar het heeft ook niets extra's om al dat extra geld te rechtvaardigen.
Then again, arguably heeft de iPod dat ook niet. (Maar die kwam dan ook uit in een opkomende en niet in een al redelijk volwassen markt.)
Mwah, als het ding HSDPA zou ondersteunen, zou je gebruik kunnen maken van de zorgeloos internet-mogelijkheid van Vodafone met een snelheid van 1,8 Mbit/s. Toch wel dat 'extra's' toch? Sneller dan Edge en ideaal voor mobiele internet toepassingen.
Ik weet echter niet of het hardwarematig een dermate grote aanpassing vergt dat het reëel is om te verwachten dat de Europese variant een UMTS-mogelijkheid heeft, aangezien het ding toch al vrij redelijk in de prijs ligt.
Volgens mij om goed te verkopen.. :?
Dus Steve Jobs probeer iPhones te verkopen. Wat een nieuws.
enkele krantenberichten vandaag stelden ook dat het met de pda functionaliteit wel goed zit, maar dat bellen met deze 'telefoon' niet erg makkelijk is. het schijnt goed diep verstopt te zitten. verder werd het ontbreken van umts en hsdpa als een groot minpunt gezien.
Mijn WTF-moment van vandaag:
"WTF HEB JE DAN AAN EEN IPHONE?"

Koop dan gewoon een <fill-in-cheapest-smartphone> en een gebruik een iPod nano(als je zo nodig een Apple wilt hebben) als muziek speler.
Laat ik nu net Windows mobile ontzettend $#$#? vinden
Mja, laat ik dat nou ook vinden van Mac OS... lekker nuttige post :S
Mja, Windows Mobile heeft nou niet echt een hele goede naam op gebied van stabiliteit. Wellicht dat het met de laatste versie beter is. Overigens hebben veel mobiele apparaten daar last van, we moeten maar afwachten wat Mac OS X op de iPhone gaat doen.
Hoezo nutteloos. Ik heb 3 pda's met mobile...en geen van allen werken ze lekker. Ze liggen practisch in de prullenmand. Tsja, ik werk al jaaaaren met computers e.d. maar ik vond osx en het interface van de iPhone toch wel een verademing. Wellicht persoonlijk, maar moet toch ergens aan liggen.
Volgens mij is het iets overdreven. Als je het slim doet druk je op het menu knopje, dan op de bel functie, je vult je nummer in en drukt op bellen. Dat is dus niet anders dan bij andere telefoons. Het is wel waar dat sommigen direct vanuit het menu kunnen bellen. Nou vind ik die ene keer extra drukken niet zo erg.
Geen spraak herkenning?
Geen contacten onder een vaste knop?
Geen speed dial?
Niet direct een nummer kunnen intoetsen?

Hmm
inderdaad geen spraakherkenning
wel contacten onder een knop
wel speed dial
wel direct nummer in kunnen toesten

verdiep je er even in voordat je commentaar post...
Het enige wat echt wat moeite vereist is het bellen van een nummer wat je niet hebt opgeslagen. Moet je een extra knopje voor indrukken. Nou dat is erg zeg! Ik bel vrijwel nooit nummers die niet in mn adresboek staan. En daarbij komt dat het syncen uitermate simpel is, dus je kan makkelijk je adresboek bijhouden op je PC/Mac.
Het schijnt goed diep verstopt te zitten.

1) Je zet het apparaat aan
2) Je unlocked hem
3) Je opent je contacts button
4) Je vindt de persoon die je moet hebben
5) Je drukt op het bel icoon.

Bij mijn telefoon is het:
1) Je drukt op menu
2) Je drukt op ster
3) Je opend je telefoon boek
4) Je scrollt naar beneden (en eventueel met hulp van de eerste letter invoeren vind je de persoon die je nodig hebt)
5) Je drukt op het groene knopje van bellen

Enig verschil? Dacht het niet. En het ontbreken van UMTS / HSDPA was al bekend en ik begrijp ook niet dat mensen daar nu zo hard over vallen. We wisten dat het op het trage Edge zou gaan, we wisten dat het zou gaan zuigen voor die amerikanen en we weten net zo hard (alhoewel nog geen toegiften van Steve) dat we hier in Europa WEL 3G/UMTS support zullen krijgen. Simpel ?
Ik druk op zijknopje noem naam en hij belt.
buiten waar genoeg omgevingsgeluid is om het in de soep te laten lopen..
(wind, verkeer, muziek, pratende mensen etc., etc.)

ik heb het op alle m'n telefoons (o.a. samsung e700, mda compact/wm5, qtec 9100/wm6, se w850i geprobeerd en 't is altijd ruk)
En dat werkt 100% altijd? Sorry hoor maar dat is een van de functies die bij mijn telefoons altijd geweigerd heeft om goed te werken. Allereerst moet je de naam zo zuiver mogelijk inspreken en daarna moet je proberen die zelfde uitspraak altijd te herhalen op precies dezelfde toonhoogte en alles.

Een techniek die gewoon niet werkt jammer genoeg.

Misschien dat de iPhone 2 dit wel goed kan implementeren, want als Apple iets kan is het iets implementeren.
Allereerst moet je de naam zo zuiver mogelijk inspreken en daarna moet je proberen die zelfde uitspraak altijd te herhalen op precies dezelfde toonhoogte en alles.
De truuk is om juist zo naturel mogelijk te zijn bij het inspreken. Dus niet expres opeens heel duidelijk of langzaam gaan spreken. Als je dat doet dan is het inderdaad lastig om het weer op dezelfde manier uit te spreken.
Kan iemand me vertellen wat de meerwaarde is van een iPhone tegenover <? include("$randomphone"); ?>...?

Dat ie er 'stijlvol' uit ziet?
Wat kan het ding nu eigenlijk dat zijn prijs moet goedmaken?
Ik zie geen meerwaarde.

Het is hetzelfde als met de iPod. Vele vonden het een mooi design, en daarom werd het (naast de hele hype) zo goed verkocht. Ome Steve gaat er natuurlijk vanuit dat dat nou weer gebeurt.
De iPod is ook ontzettend gehyped inderdaad en het stoorde mij altijd dat je bij elke nieuwe versie weer 1 klein truucje erbij kreeg. Aan de andere kant heb ik m'n nano vaker gebruikt dan welk andere mp3 speler in het verleden. Waarom...gebruikersgemak en integratie met de computer. Het is gewoon een rete-simpel ding waarmee ik supersnel precies ben waar ik wil zijn qua menu...wat dan ook weer vooral te danken is aan de clickwheel.
Mwa, de interface van de ipod is op zich wel ideaal voor een muziekspeler. Weinig toetsen maar toch alle functionaliteit die je wil. Maar bij een telefoon wil ik ook snel kunnen bellen en ik ben benieuwd hoe de bediening van de iPhone in praktijk functioneert. Ik ben bang dat het wel eens kan tegenvallen
Het interface natuurlijk. Het gaat er juist om dat deze "revolutionair" makkelijker te bedienen is, etc. Verder heeft het veeeel beter Internet-ondersteuning dan welke telefoon/pda dan ook. Dat soort zaken. Meer kan het niet, wel beter en dat vind ik persoonlijk belangrijker dan alles hebben en weinig gebruiken.
internet? geen umts?
internet? geen umts?
Inderdaad geen umts maar wel WLAN.
betere inet ondersteuning? Het ding heeft geen ondersteuning voor java of flash aan boord. En een browser van opera kan je er ook niet opzetten.
Nog niet, maar volgens mij heb ik ook geen fatsoenlijke browser voor mijn telefoon/pda...dus?
'Veeeeeel beter Internet-ondersteuning dan welke telefoon/pda dan ook', zegt ie met droge ogen...Ahaha...
Uhhh, jij bedoelt dat de browsers op mijn telefoon en pda's zo ontzettend goed zijn? Laat me niet lachen, ik heb die dingen nooit meer gebruikt...kreeg niet eens fatsoenlijk de NS site in beeld (laat staan welke site dan ook) om te zien waarom m'n trein vertraging had... 1 van de handige dingetjes had ik zo bedacht! Waar baseer je je mening op dat het zo slecht nog niet is?
Groot voordeel is dat dit ding heel simpel gesynchroniseerd kan worden met Apple's iCal en address book.
Voor mensen met een mac dus een uitkomst.
Echt typisch tweakers.net he.. alleen maar kijken naar wat een apparaat KAN, zaken als kwaliteit, gebruiksgemak, design tellen nooit mee of worden als "subjectief" afgedaan.
'Mooi vinden' is toch echt iets persoonlijks, even zo voor gebruiksgemak. Over kwaliteit kan men nog weinig zeggen.

Afgezien daarvan; van een telefoon van ¤500 + 2-jarige abbo van ¤25,- verwacht je dat ie toch wat meer heeft dan een al dan niet mooi design en gebruiksgemak.
De kwaliteit van Apple producten lijkt de laatste tijd niet echt optimaal te zijn...
Ja, vrij opvallend. Terwijl bijvoorbeeld gebruiksgemak juist iets is wat de meeste (zo niet alle) telefoons niet hebben. Tja, tweakers zullen niet veel waarde hechten aan gebruiksgemak en design, maar toch steevast voorspellingen blijven doen over of dit apperaat wel of niet een succes wordt. Apple sleept tientallen prijzen per jaar binnen voor hun design. Mac OS, iPod, Apple software; stuk voor stuk voorbeelden van goede usability (ik lees nog wel eens een HCI papertje; producten van Apple worden wel 'eens' genoemd, zeg maar). Dit zijn geen persoonlijke factoren, ze zijn absoluut niet vanzelfsprekend en/of gratis (oftewel, ze kunnen de hoge prijs van het apperaat best verantwoorden), en anno 2007 zijn het deze factoren die grotendeels het succes van een product bepalen. Een prachtig voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de Wii.

Precies! Wat ik overigens totaal niet begrijp is de link tussen tweaker-zijn en een apparaat wat onnodig ingewikkeld is. Ik noem mijzelf wel tweaker, ik programmeer, ik bouw m'n eigen computers, ik overclock, technologie gaat vanzelf voor mij...maar waarom zou ik dan ook perse een 20-tal opties in moeten stellen om maar een wifi verbinding te leggen...pure onzin.
Hoewel vrij offtopic,

<? include($randomphone); ?> // mag
<? include("$randomphone"); ?> // mag
<? include('$randomphone'); ?> // mag niet

[/offtopic]

De iPhone is een leuk speeltje, maar waarom is het ooit nieuws dat Steve Jobs de iPhone probeert te verkopen? Natuurlijk probeert hij dat.

Natuurlijk vind hij het jammer dat er maar edge op zit, maar natuurlijk zegt hij nog niet dat hij al weet dat de vólgende versie van de iPhone wel gewoon UMTS en hopelijk hsdpa ondersteund. Dan gaat iedereen daar natuurlijk op wachten ;)
De meerwaarde van de iPhone is een emotionele. Veel aankopen van mensen gebeuren eerder op emotionele dan rationele basis. Gewiekste fabrikanten springen daar op in, vroeger heette dat 'goed kunnen verkopen', tegenwoordig 'marketing'. Een apparaat als de iPhone wordt zo in de markt gezet dat de mensen het heel graag willen hebben, zelfs wanneer het apparaat aantoonbaar te duur is. Op dat punt: petje af voor Jobs, maar helaas voor hem behoor ik tot het kamp der rationelen: hier komt er geen iPhone in.
mee eens,

ik vind de ipod ook een onzinnig stukje techniek.

ik bezit zelf een Creative Zen Micro, ik kan er zonder 3rd party onzin of vervelende programma's (lees:itunes) gewoon mp3tjes op slepen en die afspelen.
Geen omwegen, geen 'betaal nu en krijg <?php include("$randomaanbieding") ?>!'
(ga ik weer :p)
Gewoon lekker sleur en pleur.


Wat houdt het internet van die telefoon precies in? Ik ken helaas niet alle termen, maar zoals ik het begrijp kan het apparaat een wireless LAN ontvangen en daar internet van leechen, maar de netwerken die we in nederland hebben liggen om overal internet op mobiel te kunnen krijgen support het niet? dat is toch UMTS btw?
Wat een onzin, ThinkSecret meldt dat Apple er 3 miljoen heeft laten maken waarvan 1 miljoen beschikbaar zijn voor de launch, om zo geen tekort te hebben na de launch. Zie bron
Ah, het is zo klaar als een klontje dat men een hype probeert te creëren.
Het is bewezen dat als men mensen laat denken dat er van iets (te) weinig is, een zeer groot percentage van die mensen dat dan ook in hun bezit wil hebben. Ook al hebben ze het niet echt nodig of zouden ze het misschien niet kopen indien het in grote getale beschikbaar zou zijn.
Het is wat mij betreft ook bewezen dat minstens 95% van de bevolking oerdom is ... en dat de meeste mensen van mening zijn dat ze bij de andere 5% horen 8)7

Dus of we het nu willen of niet 95% van de bevolking gaat zo'n ding kopen .. ik koop hem iig niet.
Je rekent jezelf tot de 5%...
net als de ipod moet natuurlijk iedere applefan ook een iphone hebben, en verder iedereen die zichzelf trendy acht zal er ook graag een willen hebben, dus ja ik vind het niet verwonderlijk dat er mogelijk tekorten zijn.
alhoewel dat ook van de ps3 werd gezegd, en die kon ik op de dag van de release gewoon om 9 uur savonds nog bij de mediamarkt kopen mocht ik dat gewild hebben.

dus we zullen moeten zien.
Leuk die Nokia N95 reclame op de T.net site :+

Maarja, de mass zal het wel weer kopen omdat ze iSheep zijn.. Het is apple, het heeft de i van iPod en het ziet er leuk uit... Geef mij maar een product van een merk dat zich echt richt op een bepaalde markt waarvan je weet dat het goed zit.

Mn foon is dan ook een Nokia en heb ene Creative Zen Touch.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013