Hoofdcategorieën

'Forse uitval van Xbox 360-consoles'

Door René Gerritsen, maandag 25 juni 2007 15:26
Bron: Smarthouse, submitter: Designhulp.nl, views: 45.654

Het was al een publiek geheim dat de betrouwbaarheid van Microsofts Xbox 360 te wensen over liet, maar Australische retailers beweren nu dat de console last heeft van een uitvalspercentage van meer dan dertig procent.

Xbox 360 logoMenig Xbox-bezitter kent inmiddels de 'red ring of death', die aangeeft dat een component in de console niet naar behoren werkt. Volgens Microsoft ligt dit aan een productiefout in de eerste generatie Xbox 360's, maar dat wordt tegengesproken door een bron van Gameworld Network. Deze persoon, een Xbox-gamer die inmiddels toe is aan zijn achtste Xbox 360, beweert dat ook exemplaren met een productiedatum van meer dan een jaar na de lancering van de console last hebben van oververhittingsproblemen. Volgens hem zit het probleem in onvoldoende koeling van de gpu. De grafische chip zit direct onder de dvd-speler waardoor er maar weinig lucht langs het koelblok komt. Hierdoor wordt het moederbord zo warm dat het begint te buigen. Dit veroorzaakt een breuk in de soldeerverbindingen van de gpu, die door de hitte verzwakt raken. Het lijkt erop dat Microsoft dit nu ook door heeft, aangezien gerepareerde Xbox 360's worden uitgerust met een heatpipe die de warmte van de gpu moet afvoeren.

Xbox 360 gpu-heatsink

Niet alleen de betrouwbaarheid van de spelcomputer staat ter discussie: diverse Xbox-eigenaren klagen dat de service van Microsoft ook niet best is. Een consument die een Xbox ter reparatie aanbiedt, krijgt namelijk vaak niet zijn eigen Xbox terug, maar een gerepareerd exemplaar van een ander. Navraag bij het Australische Department of Fair Trading leert dat dit niet toegestaan is: de consument heeft recht op zijn eigen, gerepareerde Xbox, een nieuwe Xbox of teruggave van zijn geld. Microsoft lijkt het niet eens te zijn met dit oordeel, medewerkers beweren aan de telefoon dat het retourneren van een refurbished console conform de wet is. Het bedrijf houdt verder vol dat de Xbox 360 slechts een uitvalpercentage van vier tot vijf procent heeft, maar een online enquête van 360 Gamer Magazine Online bleek dat meer dan zestig procent van de respondenten problemen had met zijn Xbox 360. Nu is een online onderzoek zelden representatief omdat het vooral negatieve reacties uitlokt, maar een vergelijkbaar onderzoek naar de betrouwbaarheid van de PlayStation 3 bij PS-Gamer viel veel minder negatief uit.

Volgende 16:07
Vorige 14:19

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  »

In Nederland worden computer onderdelen ook bijna altijd omgeruild voor gerepareerde onderdelen.
Dit voorkomt dat je weken of langer moet wachten tot je product is gerepareerd.
Een DOA wordt wel altijd omgeruild voor een nieuw exemplaar.

Ja, ik heb ook liever het gerepareerde exemplaar van een ander, dan heel lang moeten wachten op die van mij.

Maar eh... lijkt me een uitspraak met gevolgen, want er zijn veel bedrijven die dat doen. Bijvoorbeeld Seagate, wat je altijd een gereviseerde exemplaar geeft. Dat mag dus niet meer!
En dat zou ik eigenlijk jammer vinden, want ze hebben nu de service dat je de gereviseerde schijf al in huis kunt hebben VOORDAT je de oude instuur!


Zover ik het op kassa gehoord heb mag het wel als je er zelf toestemming voor geeft. Je hebt recht op je eigen gerepareerde product, maar je kunt het natuurlijk ook anders afspreken.

Ik heb 2 xbox360,
waarvan 1 ring of death en is nu al 2 a 3 weken weg. Ander moet ook terug ivm krassen op dvd schijven. Wat fun had moeten zijn bied je eerder ergenis.
Zo heb ik niets meer.

Van de week microsoft opgebeld en ze geven geen refurbished producten meer.
Hoewel ik zei : stuur me maar een refurbished console. Maar dat doen ze echt niet. Ik denk dat dit te maken heeft met banning. Anders gaat je console naar een ander en die heeft ineens een gebande xbox360. Terwijl hij er niets aan kan doen. Maar ze wilde dit niet bevestigen. Ander iets is ook dat ze vertelden dat iedereen recht had op zijn eigen console na reparatie


Bij aanmelding van mijn 1e xbox360 zeiden ze dat het 15 werkdagen duurde, 2e keer dat ik belde werd het ineens 25 werkdagen. En das nu blijvend zo

Alles buiten die 25 werkdagen wordt dan beloond met een controller of een spel.)

Wanneer je spel bekrast is door je console dan krijg je deze ook niet vergoed, je moet 15 euro bijbetalen voor een ander exemplaar


Nee microsoft zo maak je klanten

offtopic:
voor mensen die een buiten de garantie geval hebben, je kan deze heel makkelijk en goedkoop zelf repareren,
http://360hax.com/page.php?9
Waarschijnlijk ligt het aan de tin die microsoft gebruikt, deze moet loodvrij zijn en dit heeft nadelige gevolgen

Super offtopic
zie hier dat de 360 echt crash bestendig is:
http://www.autoblog.nl/ar...-zeer-zeer-crashbestendig

[Reactie gewijzigd door aliberto op maandag 25 juni 2007 16:30]


Van de week microsoft opgebeld en ze geven geen refurbished producten meer.
Hoewel ik zei : stuur me maar een refurbished console. Maar dat doen ze echt niet. Ik denk dat dit te maken heeft met banning. Anders gaat je console naar een ander en die heeft ineens een gebande xbox360. Terwijl hij er niets aan kan doen. Maar ze wilde dit niet bevestigen. Ander iets is ook dat ze vertelden dat iedereen recht had op zijn eigen console na reparatie
Ze geven wel refurbished 360's.

Ik heb vorige week vrijdag nog een refurbished apparaat gekregen. ;)

Ik had precies hetzelfde.. Ik had een hagelnieuwe 360.. alleen oblivion op gespeeld. Ring of death, opgestuurd, binnen week had ik een andere.. vergeeld lawaaierig ding. Volgens de klantenservice niets aan te doen.

Ben blij dat ik em verkocht heb.. koop wel een wii of ps3 als die wat zakt in prijs..

Volgens de consumentenrecht (tenminste dat werd verteld bij Kassa) kan je je eigen product terug eisen, ook als dit langer duurt (of je geld terug).
Dus eigenlijk zoals het ook in Australie geregeld is, er is dus wel degelijk wat aan te doen, alleen wil MS dat niet, groot verschil.

@Mental_TO:
Maar in de praktijk heb je daar alleen iets aan als je miljonair (proceskosten) bent en tijd teveel hebt. Anders neemt niemand de moeite om MS aan te klagen in zo'n geval.
Voor de gemiddelde consument zijn de huidige regelingen vaak onder de maat. Alleen als je rijk bent kun je proberen je recht te halen.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op zondag 1 juli 2007 16:17]


binnen week had ik een andere.. vergeeld lawaaierig ding. Volgens de klantenservice niets aan te doen
Nou ik zou daar toch echt wel werk van gemaakt hebben. Je dient immers een gelijkwaardig product terug te krijgen, en de vervanger was dus duidelijk in een slechte(re) staat. Belachelijk dat een bedrijf als MS met zo'n gigantische omvang en financiele reserves toch nog zo krenterig doet. Dit kost ze een hoop van de goodwill die ze de laatste jaren hebben opgebouwd. Zonde hoor.

[Reactie gewijzigd door Kurgan op maandag 25 juni 2007 18:21]


@Kurgan:
Hoezo, MS heeft goodwill opgebouwd de laatste jaren?
Noem eens paar voorbeelden.

@bert: Maar dan kun je toch echt em gewoon terugsturen, want dit is echt niet volgens consumentenrecht..

Volgens de helpdesk was dat echt niet mogelijk.. heb het verschillende keren geprobeerd maar kwam steeds geen steek verder.. Ik heb er toen een punt achter gezet en de console verkocht. Diegene heeft nu goedkoop een 360 en ik neem er geen meer (misschien een nieuwe bewezen versie over x jaar)... en ik twijfel over een wii of dat ik nog even doorspaar voor een ps3.


Ach, zoals het er naar uit ziet krijg je een ander terug, dan kan je als je wil je geld terug krijgen gezien hier in nederland het ook zo is dat je of jouw eigen of een nieuwe of geld terug kan krijgen.

Dan koop je daar toch lekker een PS3 voor.... ;)

Ik koop een nieuw product dus wil ik ook reparaties met nieuwe componenten.
Als ik 2de hands meuk wil ga ik wel naar Ebay.

Zou jij het ook accepteren dat de garage bij een grote beurt gefilterde olie uit een sloopauto in jouw motor kiept?

Maar als je een gebruikte xbox inlevert, kan ik het begrijpen dat je ook een gebruikte terug krijgt. Zelfde als met de wettelijke garantie. Er moet evenredig vergoed worden.

Jouw vergelijking klopt niet. De onderdelen die voor de reparatie zijn gebruikt zijn wel nieuw, allen de rest van de X-Box niet. Vergelijk een garage waar je je auto inruilt omdat de reparatie duur is of lang gaat duren. Komt bij een auto niet zo gauw voor omdat het een duur(zaam) gebruiksvoorwerp is, maar voor goedkoop spul is de verleiding voor de fabrikant wel groot om het zo te doen, zeker als de gebruiker een snelle reparatie eist terwijl er erg veel uitval is.

Tja, helaas werkt dat niet zo leuk met de DRM-restricties op de 360. Alles wat je download/koopt via Live wordt gekoppeld aan de Xbox die het voor het eerst heeft gedownload en aan de gamertag van de downloader, en die content is pas toegankelijk als je of het op de juiste console speelt of als je ingelogd bent op Xbox Live.

Als je dus een refurbished 360 terugkrijgt moet je dus altijd online zijn om bijvoorbeeld een Xbox Live Arcade game of gedownloade content voor een spel te kunnen spelen. Of in een andere situatie: een huisgenoot kan niet eventjes een Arcade game die jij hebt gedownload spelen maar moet dan een tweede controller pakken en daar met het juiste account alsnog mee op Live inloggen.

Volgens mij heb ik toch echt een nieuwe xbox gekregen, want toen ik hem opstuurde zat er toch echt geen plastic beschermingsfolie op mijn drive en IF sensor. Toch kan ik alles offline spelen.

Enige manier om zoiets zeker te weten natuurlijk is het serienummer van de consoles vergelijken :). Probeer trouwens een full version van bijvoorbeeld een Arcade game te kopen/downloaden, en ipv 'confirm download' te kiezen, kan je daar de usage restrictions zien die je hetzelfde vertellen.

Een australische rechter heeft NIETS te zeggen over de situatie in Nederland.
Het is leuk om te weten hoe ze in het buitenland met dit soort zaken om gaan, maar het is niet 1 op 1 te vertalen naar de nederlandse situatie.
Jammer dat Tweakers dit niet duidelijker vermeldt in zijn nieuwsberichten (doen ze overigens wel vaker).
Nederland is gewoon een onafhankelijk land met eigen wetgeving. Alleen vanuit de EU komt wetgeving die van toepassing is op Nederland. Verder dus niet.

[Reactie gewijzigd door Quacka op maandag 25 juni 2007 17:18]


De consumentenwet in NL bevat overigens dezelfde bepalingen. Sterker: wanneer je product kapot gaat, mag JIJ bepalen wat er gebeurt: een fonkelnieuw exemplaar, of repareren en bv een restitutie van een deel van het aankoopbedrag.

http://bestel.postbus51.n...00003064_2_15230000000061

Een vriend van mij is ondertussen ook al aan z'n 7e exemplaar toe. Krijgt ook steeds spellen om het wachten goed te maken enzo. Maar hij heeft de laatste x zijn geld terug gevraagd want het ging echt te ver. Ik zelf heb ook een 360 maar speel er niet heel vaak op. Buiten dat hij wel eens blijft hangen heb ik geen enkel probleem met krassen of rings of death (klopt af).

Heb je net die 1 op 7 te pakken die 't goed doet :P.
Je hebt waarschijnlijk een verbetert exemplaar of je speelt niet die games die de boel te heet laat worden.

Nu is een online onderzoek zelden representatief omdat het vooral negatieve reacties uitlokt,
Kortom, we zijn niks wijzer.

Natuurlijk wel: de retailers weten toch het beste hoeveel er retour gaan en het is een feit dat het onderzoek naar de Xbox 360 negatiever uitvalt dan die van de PS3... Ondanks dat de PS3 net uit is en de Xbox 360 alweer richting de 2 jaar gaat ofzo.

Hoe weten Retailers dat?

Consumenten hebben direct contact met MS.

Het lijkt me logisch dat een aantal mensen eerst contact opnemen met hun verkoper, die hen dan vertelt dat ze concact moeten opnemen met MSFT.

Alleen het woordje 'moeten' klopt dan niet. Als de klant dat niet wil, moet gewoon de verkoper zelf de boel afhandelen. Die blijft verantwoordelijk.
Alleen in de praktijk vindt de consument 't meestal niet erg om zelf MS te bellen. De verkoper ook niet; die heeft dan minder telefoonkosten en ander gehannes.

De gemiddelde consument gaat met problemen gewoon terug naar de winkel. Diegenen die direct naar MS gaan moeten nog bij het percentage opgeteld worden, dus het werkelijke percentage ligt misschien nog wel hoger?

De gemiddelde consument gaat met problemen gewoon terug naar de winkel.
Maar die worden direct doorverwezen naar de microsoft helpdesk. En er wordt niets geregistreerd bij de retailers, dus niemand weet echt wat het percentage is. Alleen MS.

Dat het hoog ligt daar ben ik van overtuigd. Als het gewoon een structureel oververhittings probleem is zou elke 360 die geen heatpipes heeft er vroeg of laat wel last mee krijgen.

Das knap stom, de retailer is degene waar de klant zn garantie heeft?

Das dus juist slim, want als je bij zulke massale uitval alles via de retailers laat lopen wordt niemand er beter van. MS is dan meer geld kwijt, retailers zijn dan boos op MS vanwege het vele extra werk (vergoedingen voor garantiewerk zijn vaak nog laag ook), consumenten tenslotte, zijn dan boos vanwege de langere wachttijden en de mogelijk grotere willekeur van manier van afhandelen.

Je zegt het dus zelf al; Xbox360 is bijna 2 jaar in omloop. PS3 is net op de markt. Kan best zijn dat de PS3 ineens een defect blijkt te hebben dat pas na een jaar of zo de kop op steekt.

Het onderzoek is dat een onderzoek dat niet alleen negatieve reacties aantrekt,.. maar ook een onderzoek dat als vergelijkend onderzoek tussen de Xbox360 en de PS3 niet bruikbaar is,.. tenzij je graag ongelijk vergelijkingsmateriaal hanteert. Maar dan kun je net zo goed een shirtje met Xbox of PlayStation aantrekken; geeft ook aan dat je een fan/hate boy/girl bent.

Maarja, bij de xbox360 was het al vanaf week 1, bij de PS3 is nog steeds niets ernstigs naar voren gekomen, en zoiets was nu echt al wel bekend geweest..

als je disks beginnen te schimmelen is t niet ernstig?

Dat mag je er niet bijhalen, want dat is geen afwijking van de ps3.
Dat is een fout in de productie van het blue ray schijfje van die specifieke film waarbij dat gebeurde.

Dit klopt helemaal, kijkende naar mijn eigen situatie en alweer mijn 3e xbox360 :(
Ben wel blij met de verlenging van 1 jaar garantie, anders had ik al een tweede moeten aanschaffen.
Denk dat veel mensen een ps3 gaan aanschaffen als ze hun na garantie termijn een 2e zouden moeten gaan aanschaffen.

Denk dat veel mensen een ps3 gaan aanschaffen
En al hun XBOX360 games dan? Beetje zonde geld.

En al hun XBOX360 games dan? Beetje zonde geld.
die krijg je gratis NA aanschaf, gewoon paar keer filmpje zien en terugsturen ^^

Ook al zou je over je garantie termijn heen zitten, dit zijn duidelijk problemen van de hardware/productie, en heb je recht op reparatie zolang als de te verwachten levensduur van het product is. Voor een console is 5 jaar een redelijke levensduur lijkt mij.

Dat is zeker zo, maar volgens mij gaat MS flink tegenstribbelen voor ze het kostenloos doen, ook al zijn ze dit wettelijk verplicht. Probleem is ook dat volgens mij 99% van de mensen hiervan niet op de hoogte zijn....

Niet alleen dat; in het geval van een refurbished model is er niet sprake van het originele product van aanschaf. Microsoft verkiest het te repareren apparaat te vervangen door een ander apparaat. Dit kan dus beschouwd worden als een vervangend, een nieuw model. Een "nieuw" apparaat gaat vergezeld met een nieuwe schriftelijke overeenkomst,.. zeker wanneer de fabrikant van het product voor deze vorm van vervanging heeft gekozen. Men kiest er immers voor om een model naar de klant te sturen waarvan bekend is dat het model gebreken heeft vertoond in het verleden.

Wat ik me telkens weer afvraag bij dit soort reacties is dit: hoeveel van die XBoxen zouden door Microsoft geteld worden als "verkochte consoles"? Want als ze die ook gewoon tellen dan zou de verhouding XBox 360 / PS3 / Wii wel eens heel anders kunnen liggen dan iedereen nu lijkt te denken...

Tuuuurlijk... en dan zeker GOW, Forza en andere 360-exclusives spelen op de PS3? En dan zijn zeker ook al mijn buddies overgezet naar de PS3?

Mijn Xbox gaat over 2 weken ook terug omdat hij sommige DVD's niet goed leest. Maar ze zijden dat ze nu geen "Refurbs" Meer uitgeven. De Xbox 360's worden nu echt gerepareerd. Daardoor duurt het wel iets langer ( 15 dagen minimaal geloof ik ).

Laatst had ik ook een stuur dat het niet lekker deed. En heb een gloed nieuwe gekregen inc pedalen alles. Ik heb nog niet gehoord wat ik me de oude moet doen ( als in terug sturen )

Maar dat ik een helemaal nieuwe kreeg vind ik toch wel goede service. Ik moet er wel bij zeggen dat ze wel eerst firmware updates hebben laten proberen en dat het me wel 4-5 telefoontjes heeft gekost voor het zo ver was.

Wel vervelend dat die Xbox 360's snel kapot gaan. Hopelijk komt er in die van mij ook meteen een heatpipes maar daar kon de persoon bij de helpdesk niets over zeggen. Volgens mij wist hij niet eens dat MS dat als oplossing heeft gevonden.

15 dagen is toch niet zo lang. Backlight van Acer laptop was stuk, duurt minstens 6 weken voor herstelling.

Als ze zowiesow al een nieuwe heatpipe toevoegen bij de reparatie dan is het wel erg zeker dat ze het zelf weten.

Ze moeten gewoon alle consoles terug roepen en dat erin maken.
Zo heb je gewoon een xbox die misschien net niet kapot gaat maar misschien wel net na de garantie...

Typisch MS... Alleen het meest minimale doen, waarmee ze nog weg kunnen komen.

Stel, je 360 is net een paar dagen oud en je krijgt een rode ring, je levert je console in voor reparatie en je krijgt een bijna 2 jaar oude 360 terug.

Hoe zit het dan met alle slijtage die de ander heeft gemaakt?
Heb je daarna dan nog net zo lang garantie op een oudere console?

Ik zou er in ieder geval niet blij mee zijn om een console van iemand anders binnen te krijgen terwijl ik altijd zuinig ben geweest op de mijne. Precies de reden dat ik geen 2e hands-apparatuur koop, je weet nooit wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan en ermee om is gegaan.
Slechte zaak van Microsoft...

euh dan ruilen ze hem in de winkel om voor een nieuwe en sturen ze hem niet op...

dus wat jij zegt klopt niet echt...
vaak zeggen ze (hier althans)
ga maar een halen in de winkel en krijg je zo een waardebon voor het exacte bedrag...

Waardebon? Volgens mij zijn ze verplicht gewoon je geld terug te geven.

Ik zweer toch nog altijd bij mijn Xbox One, de games zijn van mindere kwaliteit.. dat is waar maar hij is stil, stabiel en qua media kan ik nog altijd veel meer als de Xbox360 kan.

xbox 1 stil...
grapjas.. PSX is stil.
de xbox1 is minder lawaaierig als xbox360.

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op maandag 25 juni 2007 15:45]


mijn SNES die is pas stil :Y)

mijn oma,.. die is pas stil

(waar gaat dit in hemels naam nog over????)

Mijn MSX hoor ik niet als ie aanstaat.... Ook niet met 't oor tegen 't apparaat aan.

Ik had het ook over mijn Xbox One ;) Er zijn verschillende versies, de mijne (V1.1) heeft een hele stille fan en een Samsung DVD drive die bij mij nog nooit problemen of krassen veroorzaakt heeft. Ik hoor echter ook wel andere verhalen...

Ook die maakt graag krassen, vooral als je schijfjes erin laat zitten als je em uit zet.

De Xbox 1 kan meer media aan omdat je hem om hebt laten bouwen, beetje krom om dat te vergelijken met de mogelijkheden die een console af fabriek levert, dan kan de 360 namelijk wel veel meer media aan de de oude Xbox.

Het klinkt mischien een beetje fanboy achtig,
maar ik heb nooit problemen gehad met een sony of nintendo (tot en met n64) gehad.
Ik denk dat MS eerst is beter hun hardware kan gaan verzorgen voordat ze weer snel een vervanger op de markt brengen.

Ik heb sinds kort ook 'n Xbox 360 (1 vd. eerste via Markplaats gekocht) Heb nog geen rrod gehad, maar heb wel af & toe 't probleem dat 'n spel bevriesd & dan helpt alleen 'n harde reset.

Ik vind 't dan ook onbegrijpelijk als je naar 't veel te compacte ontwerp kijkt hoe ze ooit zo'n brakke koeling hebben kunnen inbouwen. Er zitten 2 straaljagers in die de herrie van 'n afterburner goed weten te benaderen. Ik heb die 2 fans dan ook vervangen door wat stillere exemplaren van Talismoon, maar nog steeds maakt die teveel herrie.
Jammer dat ze niet zo'n goede stille koeling hebben ingebouwd, zoals in de PS3.

Kennis van mij had de fans ook vervangen (weet niet voor wat) maar daarna had hij ook last van vastlopers,.. maar altijd pas als het apparaat wat langer draaide. Klinkt in ieder geval hetzelfde als wat jij nu ervaart. Misschien interessant om daar even naar te kijken. Hij heeft hem trouwens ook uit zijn audio/video meubel gehaald voor een betere ventilatie. Hoop dat je er wat mee kan.
«  1  2  3  4  5  6  7  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:07
Vorige 14:19
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: