Hoofdcategorieën

Belgische provider Skynet verhoogt downloadlimiet

Door Yoeri Lauwers, woensdag 6 juni 2007 11:53
Bron: Belgacom, submitter: software, views: 13.398

De Belgische provider Skynet heeft zijn downloadlimiet verhoogd naar 12GB per maand. De dsl-leverancier gaat daarmee kabelconcurrent Telenet achterna. De nieuwe limieten gaan deze maand in.

Belgacom logo (groter)Volgens woordvoerder Jan Margot is de verhoging er gekomen als reactie op een 'evolutie van het surfgedrag'. Online mediatoepassingen als streaming video nemen steeds meer bandbreedte in beslag en een opwaardering van de limieten was daarom nodig. Serieuze downloaders kunnen vanaf deze maand 400 minuten van hun 4Mbps-verbinding genieten, terwijl zij tot vorige maand al na 333 minuten op smalband gezet werden. Toch krijgen volgens Belgacom/Skynet slechts heel weinig mensen ooit met de downloadlimieten te maken. Alleen echte grootverbruikers zouden de grens wel eens overschrijden, maar voor hen is er het VDSL Boost-abonnement, dat een maximale downloadhoeveelheid van 35GB toestaat. Vooralsnog is de vdsl-technologie in grote delen van België helaas slecht verkrijgbaar.

Volgende 12:02
Vorige 11:27

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

wow, de volle 2GB extra |:(

ik snap ECHT niet dat de belgen het hier mee eens kunnen zijn.... :/

zijn we ook niet, 't is een kwestie van moeten. er zijn alternatieven, maar die zijn alleen gekend bij de grootverbruikers.

en dan nog het feit dat ze zo rond de 42 EUR per maand (ja, alleen voor internet) durven vragen :s

bij telenet is dat dan
Rx:10Mbit
Tx:256 kbit
totale limiet (download EN upload):12 GiB

en voor zover ik weet, zijn er nog geen plannen om Telenet de kabel te doen vrijgeven, zodat er concurrentie op de kabel mogelijk is. Ik dacht dat Belgacom de local loop nog moest vrijgeven, of dat recent gedaan heeft...
Toch krijgen volgens Belgacom/Skynet slechts heel weinig mensen ooit met de downloadlimieten te maken.
BGC/Skynet (Skynet = dochter BGC) kan zeggen wat ze wil. Met de steeds groeiende groep webcammers en YouTubers maak je mij niet wijs dat nog niet de helft van alle internetklanten nog nooit is gesqueezed geweest.

Tjah, veel valt er niet aan te doen :(
Er is ooit een petitie geweest, maar die organisatoren zijn gestopt nadat een paar andere providers een alternatief boden (maar nog steeds MET datalimiet).
Persoonlijk heb ik niet zo'n probleem met een datalimiet, maar dan wel een aanvaardbare en da's dus niet 12GB per maand!
Ik heb momenteel een abonnement met 30 GB per maand en da's eigenlijk voldoende. Ik heb liever een aanvaardbare datalimiet en een stabiel netwerk dan helemaal geen datalimiet en een netwerk dat er om de zoveel tijd uit ligt (was vroeger vaak het geval in Nederland, weet niet hoe dat ondertussen zit).
Nu goed, het gaat wel de goede kant uit. Voor ¤40/maand heb je tegenwoordig 6Mbps download en een datalimiet van 50GB. Geef nu toe: meer heb je toch niet nodig?

jij kijkt zeker nooit films enzo? op internet met alle filmpjes enzo haal je heel wat mega/giga bytes binnen. zeker als je een paar keer per maand zo'n hd-trailer download. paar demo's en wat online gamen erbij en we zitten alweer dichtbij de 50 gig. heb ik het nog niet eens over de upload gehad die je nodig hebt voor webcammen. als je daarnaast ook nog series download (zoals anime wat mag zolang het hier nog niet uit is en in japan nog niet is gelicenseerd door een groot bedrijf) zit je toch heel snel over die datalimiet heen.

"Volgens woordvoerder Jan Margot is de verhoging er gekomen als reactie op een 'evolutie van het surfgedrag'."

prachtig toch hoe de PR-mensen uit iets nutteloos toch iets prachtigs kunnen maken.

dus men krijgt nu 2GB per maand extra bij???? :D

[Reactie gewijzigd door SYQ op woensdag 6 juni 2007 11:56]


EDPnet.be

29,95¤ inclusief per maand
6Mbit down
30GB downloadlimiet
+ wat extra bijbetalen per overschrijding, zo heb je voor 40¤ pm 60GB !

Ik ben overgestapt na 7 jaar skynet! Geen seconde mij beklaagd!
ze hebben trouwens een nieuw product:

24 Mbps down @ 39.95¤ pm voor 60GB !!

Die laatste is wel enkel nog maar in Brussel, Antwerpen en Mechelen mogelijk geloof ik. De andere grote steden volgen in de loop van het jaar nog. Toch, mocht dat bij mij in de buurt aanwezig zijn zou ik ook geen seconde twijfelen om daarop over te schakelen. Dat is echt wel mooi (naar Belgische normen dan toch :) )

EDPnet is inderdaad een aanrader. Na 2 jaar telenet ben ik ook overgestapt en nog nooit last gehad van smallbandverbindingen.

EDPnet is idd geweldig, ben er zelf ook heel tevreden van.

Maar van waar haal jij die 30 GB? Die is bij mij toch nog steeds 20.

ach jongens... uberhaupt datalimieten. De belgen lopen ECHT achter op de rest. Limieten hebben wij in Nederland al sinds voor de eeuwwisseling al niet meer.

@era.zer

Nu zal men in België misschien best vrolijk worden van een 60GB datalimiet, maar laten we er even objectief naar kijken.

Je hebt het over het abbo van 24Mbps (=3MB/s). Stel dat we constant op die snelheid kunnen downloaden. Hoe lang houden we dat vol, let wel, per maand?
Schrik niet, na een schamele ( (60 * 10 ^3) / 3 ) / 3600 = ~5.5 uur zit je aan je limiet.
Een maand heeft 30 * 24 = 720 uur. Dus je mag maarliefst ~0.76% van je maand genieten van je snelle verbinding.

Klinkt dat nog als een goede deal :?

Maar in de echte wereld (the one that matters), waar je pc niet 24/7 download, en waar de door een provider opgegeven maximale downloadsnelheden in de verste verte nog niet eens benaderd worden, kan je natuurlijk wél gewoon lekker een maandje surfen en her en der wat serietjes, games en films downloaden.

Ik ben blij met mijn middeleeuwse limiet van 18GB. En elke week als er een nieuwe episode van men favoriete anime uit is, die zo'n 175MB weegt, heb ik die op 175 seconden neergeladen (de kracht van Telenet), tel daar dan nog een uur of 10 muziek bij en dan haal ik die limiet nog bijlange niet.

Het blijft toch ongelofelijk dat je met een uur rijden vanaf Rotterdam in Belgie zit en in plaats van 10+ aanbieders met onbeperkt dataverkeer binnen een fair use policy nog maar 2 aanbieders met als uiterste maximaal 35GB datalimiet hebt. Ik snap niet hoe dat kan binnen een EU en vooral niet dat de Belgen niet zelf eens de straat op gaan :?

Geheel mee eens. Ik ben dan wel geen belg, maar heb zeer zeker medelijden met onze tweakende zuiderburen. Één avondje trailers kijken op apple.com/trailers en je kan jezelf de rest van de maand vermaken met de krant lezen...

Dat de burgers van België dat niet aankaarten bij het europeese hof is mij nog steeds een raadsel. :?

Dat komt omdat de meeste burgers alleen maar wat nieuws-sites bekijken en soms een mp3'tje downloaden.

Aangezien deze grote groep (> 80%) het allemaal niet zoveel uitmaakt gebeurt er niets. En over het algemeen zijn de personen die hier wel last van hebben (bijvoorbeeld jongeren) vaak weinig invloedrijk.

Maar het zal binnen een jaar toch wel opgelost zijn neem ik aan. Bedenk je dat Zeelandnet uiteindelijk ook zijn limieten opgeheven heeft....

Dat komt omdat de meeste burgers alleen maar wat nieuws-sites bekijken en soms een mp3'tje downloaden.
Waarschijnlijk is dat een gevolg, geen oorzaak.

Sure, want nonkel Frans en tante Mariette zouden zonder limieten plots, i.p.v. wekelijks hun mail te checken en af en toe een nieuwssite, als gekken filmtrailers beginnen downloaden en allerhande p2p apps installeren.

Nonkel Frans: "Downloaden? Limieten? Waar heb je het in godsnaam over jongen?" ;)

Maar het zal binnen een jaar toch wel opgelost zijn neem ik aan. Bedenk je dat Zeelandnet uiteindelijk ook zijn limieten opgeheven heeft....
dat hopen wij (op www.tik.be, de site van de Telenet internet klantenvereniging) al JAAAAAAAAREN stilletjes... enige veranderingen die er geweest zijn is eens een snelheidsverhoginkje of 2 (jeuj, nog vlugger op smalband) en afschaffing glijdende meter... vervangen door een maandelijkse, dan nog gemaakt door Indonesiërs? Hier in de Benelux zitten geen professionele programmeurs of wat?

Och, je hebt ondertussen al enkele providers die voor minder geld een limiet van 50-60GB aanbieden.
Maar die moeten gebruik maken van het Belgacom-netwerk en kunnen hun diensten dus niet overal aanbieden.

't is dat ik via personeelskorting zo goed als gratis surf, anders was ik ook al lang overgestapt naar bvb. Dommel...

Er zijn voorzover ik weet al 4 ISP's met meer dan 30GB (en allemaal goedkoper en sneller dan Skynet). Maar dit zijn allemaal ADSL abbo's en daarvoor heb je telefoonaansluiting nodig van jawel Belgacom (bedrijf achter Skynet).

Vaak wordt er dus gewoon gekozen voor alles in 1 (internet+telefoon) bij ofwel telenet ofwel belgacom. Voor alle andere adsl providers moet je sowieso toch langs belgacom passeren voor de aansluiting, en deze durven dan ook nog eens moeilijk te doen omdat je bij andere provider zit en je dus enkele weken kan wachten.

Mensen kennen ook alleen belgacom en Telenet als internet providers (hoogstes Tele2 of Scarlet ook) voor hen is het een van die 2

Niet helemaal correct.
Er zijn ondertussen providers die zowel ADSL als telefonie (VOIP) aanbieden zonder Belgacom-abonnement (ik veronderstel dat de provider dat dan betaald aan Belgacom).
Scarlet is hier een voorbeeld van: ¤39,95 voor ADSL (50GB!) en telefonie, voor ¤10 extra kan je onbeperkt naar vaste nummers bellen. Jammer dat we hier met een alarm zitten dat op een centrale is aangesloten, anders waren we al overgestapt. Nu hebben we dus dat belgacom-abonnement nog steeds nodig :( ADSL zit al lang bij Scarlet, 30GB/maand en goedkoper dan skynet.

VOIP daar zeg je het zelf...

maar wil je enkel surfen, dus telefoon buiten gooien, moet je nog altijd een abbo van (ik dacht ¤ 6/maand) aan belgacom en moeten die je signaal komen activeren ook al neem je Scarlet,Dommel,FreedomNet,...

Je moet bij dat scarlet-abonnement GEEN abbo bij Belgacom nemen.
Voor ¤40 heb je dus eigenlijk een ADSL-abonnement dat beter is dan Skynet, zonder extra Belgacom-abonnement.
Telefonie krijg je er gratis bij, alleen is dat niet langer via het 'analoge' telefoon-signaal, maar via VOIP waarbij je nog steeds een normaal telefoontoestel kan gebruiken.

Je moet geen telefonie nemen hóór. je kan ook gewoon een koperpaar afhuren van Belgacom (ja, zij zijn eigenaar van de telefonie infrastructuur in Belgie, dus is het maar normaal dat je voor het gebruik moet betalen). Alleen is het zo dat het afhuren van een koperpaar duurder uitkomt dan het goedkoopste belgacom abonnement (discovery-line), dus particulieren nemen die optie. (bedrijven kunnen immers geen discovery lijn nemen)

Soms wordt het koperpaar afgehuurd door de isp, en dan lijkt het alsof je Belgacom niet moet betalen, maar wees gerust dat een deel van wat je aan je isp geeft mooi door gaat naar Belgacom.

Ik wil zeker belgacom niet gaan verdedigen ofzo, maar als zij nu eenmaal de eigenaar zijn van het netwerk, dan is het logisch dat ze er huur voor vragen.

Ik wil zeker belgacom niet gaan verdedigen ofzo, maar als zij nu eenmaal de eigenaar zijn van het netwerk, dan is het logisch dat ze er huur voor vragen.
En dat is nu direct de reden dat een instantie als opta ZEER welkom in .be zou zijn. De monopolisten in .be melken hun macht maximaal uit.
Ik ben blij dat ik in een land met beroerde internettoegang een van de minst slechte oplossingen heb: dommel.be
50GB limiet tegen 4mbit downloadsnelheid en van 50GB-100GB snelheid teruggezet tot 1mbit (waar nog steeds zeer acceptabel mee te werken valt)
Daarbij komt dat UPload voleldig buiten de limiet valt.
kosten: 32,95 per maand

[Reactie gewijzigd door Khildin op woensdag 6 juni 2007 15:00]


Er is hier ook een instantie als opta. Ik ken alleen de naam niet direkt.

Het probleem is echter politiek. De belgische staat is nog steeds de grootste aandeelhouder van Belgacom, dus Belgacom brengt heel wat geld in het laadje. En de vlaamse overheid is een van de stuwende krachten achter telenet. Brengt ook heel wat centjes in het laadje. Dus zolang de vlaamse overheid Belgacom niet aanpakt, blijft de teleslet ook buiten schot.

De consument is natuurlijk de dupe, maar 95% van vlaanderen weet gewoon niet beter.

Er is hier ook een instantie als opta. Ik ken alleen de naam niet direkt
volgens mij bedoel je het bipt (belgisch instituut voor post & telecommunicatie)

11.80¤ per maand bij EDPnet voor koper

Zelfs met de meeste alarmcentrales werkt Scarlet hoor! Gewoon even bellen met je alarmcentrale en zorgen dat je een deftige technicus aan de lijn krijgt die weet hoe het spul werkt.
Overigens zit je dan vast aan Scarlet... allemaal heel goed zolang alles goed gaat maar bij problemen geven ze bij Scarlet altijd niet thuis (zelfs op aangetekende brieven MET ontvangstbevestiging reageren ze NIET)

brrrrrr scarlet, één woord: DRAMA
(ben door de zeer slechte service naar een andere provider overgestapt)

Zal'k eens naar moeten informeren.
Verder hebben we nog niet echt problemen gehad met Scarlet. Zoveel jaar terug, tijdens de overname (planet internet -> Scarlet) ging het wat minder en onlangs in januari ook even (overstap naar eigen netwerk). Buiten die problemen (in januari zelfs maar een weekje af en toe last van gehad) een heel stabiel netwerk. Eens ze het boeltje stabiel kregen na de overname hier een paar jaar zonder downtime kunnen surfen en behalve die week in januari, dit jaar ook nog geen downtime gehad.

Daar staat tegenover dat de Belgen iets hebben wat wij niet hebben: sympathieke bovenburen :*)

Download limiten zijn zoooo 1999...ik snap niet dat ze uberhaupt nog klanten hebben, of dat niemand dat monopolie misbruik aansnijdt?

Ik denk dat vooral dat laatste het probleem is. De gebruikers hebben weinig keuze, dus de aanbieders kunnen alles zelf bepalen (lees: winst maximaliseren).

monopolie heeft er misschien wel iets met te maken maar ik denk gewoon dat er nog een hele hoop andere redenen zijn hoor. Waarom zouden mensen veranderen als ze nergens last van hebben? Volgens mij komt de gewone mens meer dan toe met zo een limiet. Iedereen hier op Tweakers reageert natuurlijk verbaasd, maar je kan nu niet zeggen dat de mensen hier representatief zijn voor de volledige internet populatie? Daarbij komt nog dat Belgacom zijn naam mee heeft, iedereen in België kent ze het beste. Enkel die mensen die wat onderzoek werk willen verrichten komen op beter alternatieven uit. Mijn vader wist nog niet eens dat er in Nederland geen limieten waren!

Let op, ik verdedig Belgacom hier niet hoor, helemaal niet zelfs. Vind gewoon dat er vaak nogal fel wordt gereageerd op dit soort berichten. Just my opinion

Binnenkort zal het wel afgelopen zijn met de download-limieten in Belgie, ik denk binnnen een jaar.

Straks komen ook de draadloze diensten en dan is er opeens volop concurrentie.

Scarlet België levert ondertussen al 30gig voor de zelfde prijs en de snelheid is ook al hoger :)

Hoezo, het gaat de concurrent Telenet achterna?

Vroeger had je bij Telenet 10 Gb download + 2 Gb upload *samen*, nu hebben ze die twee (opnieuw) uit elkaar gehaald en dat heet dan zogenaamd 12 Gb datacapaciteit. Maar als je 2,01 Gb uploadt, zit je er dus weer over, of als je 10,01 downloadt ook.

niet waar, sinds enkele weken is download en upload 1 getal: nl die 12 GB

Get your facts right...

Nu heb je 12GB. Dat kan je naar believen opsouperen. Ben je een uploader, upload je 10GB. Ben je een downloader, download je 10GB.

mss moet je eerst op de hoogte zijn voor je iets begint te verkondigen, telenet heeft de up en downloadlimiet al 3 maand geleden samengevoegt...

wel, telenet adverteert nu met 12 GB traffiek (up+download, maar het is maar hoe je het adverteert) en amper een maand later volgt skynet met dezelfde "promotie"

Maar ze hebben gééén duopolie hoor, blijven ze in alle toonaarden ontkennen :/

Wat bedoelen ze in het artikel eigenlijk met die 400 / 333 minuten?
Ik weet dat je connectie iedere 36u wordt gedisconnect, en dat je binnen die 36u dus zoveel kan downloaden als je wil. Maar 400min is maar 6u of zoiets? :?

Daar bedoelen ze mee dat je 400 minuten op de volle snelheid kunt downloaden voordat je de datalimiet bereikt. :)

Waardoor een datalimiet die zo laag is eigenlijk van de gekke is. De het is tijd dat de belgische regering eens ingrijpt in de sector en de markt openbreekt voor nieuwe providers. Of gewoon bij wet het stellen van een datalimiet vanaf een bepaald maandberdrag verboden maken. Want hoe verwacht België meet te groeien met de rest van de EU als het op deze manier zo achterblijft?

misschien heeft de belgische overheid wel een belang in belgacom en telenet :X

maar je hebt gelijk.
Wat eigenlijk zou moeten gebeuren is dat de overheid de infra beheert en dat de bedrijven deze mogen gebruiken/huren.
Zo creeer je eerlijke concurentie.

[Reactie gewijzigd door Khildin op woensdag 6 juni 2007 19:58]


Belgische regering is grote aandeelhouder van Belgacom.
Telenet heeft in een moeilijke periode geld gekregen van de overheid om overeind te blijven.
Concurrent UPC werd uitbreiding van hun kabelnet bemoeilijkt omdat ze een soort van taks niet wouden betalen (de taks was dan ook al lange tijd afgeschaft) aan de stad waarin ze opereren. Die stad heeft dan telkens UPC het leven zuur gemaakt als ze de straat moesten openbreken om kabels te leggen. Resultaat : UPC is nooit buiten Leuven en Brussel geraakt wegens te duur om uit te breiden. Telenet heeft zonder problemen de straten mogen openbreken voor hun kabels.
UPC is nu overgekocht door Telenet :'(

PS. Het zegt al veel over Telenet als UPC hier de betere en snellere is :+

[Reactie gewijzigd door Stef Nighthawk op woensdag 6 juni 2007 16:57]


Wellicht als je aan de volle 4Mb/sec download, dat je dan op 400 minuten je limiet vol hebt :).

ik begreep het eerder als 400min kijk plezier ipv 333min

met 10gb kon je volgens heb 333minuten kijken en dus 20% van 333 erbij kan je nu 400minuten kijken

edit see above dus

[Reactie gewijzigd door Lauwes op woensdag 6 juni 2007 12:12]


Ik hoop dat je gelijk hebt, want als die 36u afgeschaft wordt, stap ik zeker over naar Dommel, zelfs al kost het me dan 30¤/maand meer!
Ik kan nu in de 36u 50gig extra downloaden. Als dat niet meer kan, heeft Skynet geen enkel voordeel meer... :/

niet waar, lukt me niet meer

nog maar einde van vorige maand geprobeerd..
plots als ik over de 10GB zat, werd me snelheid naar beneden gehaald.
khad thans me modem vooraf ne uur uitgeschakeld zodat hij zeker geen verbinding meer had.

smorgens vroeg zat ik aan 10kbps te downloaden :'( :'( :'(
terwijl me computer maar amper 8u heeft kunnen downloadn

vroeger lukte dat wel...

Eind mei ging het bij mij wel nog...
Misschien zijn ze met een test-project bezig waarbij sommigen wel direct afgesloten worden als ze over de 10gig gaan? :(

Niet vreemd dat er weinig mensen over de limieten heengaan. Dat is volgens mij vrij logisch en simpel te verklaren:

Als je merkt dat je bijna aan je limiet zit, stop je met downloaden. Simpel zat. Achter zo'n opmerking kan een ISP zich niet gaan verschuilen. Misbruik van monopolie is de enige reden die ze mogen opgeven, maar dat zullen ze wel niet doen denk ik ;)

o maar er zijn zoveeeel mensen met kleine of geen kinderen die nog nooit van een limiet gehoord hebben, het zijn van die mensen die geen id hebben van hun telenet/skynet passwoord en waarschijnlijk niet eens het telenet/skynet email address gebruiken en enkel ergens mss een hotmail adres hebben, zo zijn er veel meer mensen dan grootgebruikers zoals wij. maar voor die 12GB mag de prijs VEEEL lager, en zorg voor een passend abbo voor de grootgebruikers, die telenet turbo met 35GB, kost 60eur in de maand ofzo, EN, 35GB is vol op 15 dagen ofzo hier...

ik vind het toch maar een verbetering.
Ik zat elke maand net wel of net niet aan de 10GB. met als gevolg enkele dagen op smalband. nu zal me dat niet meer overkomen, tenzij ik nu nog meer ga verbruiken met het gedacht dat ik toch 2GB extra heb. zo blijf je bezig natuurlijk. :)
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:02
Vorige 11:27
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: