Hoofdcategorieën

Longhorn Reloaded: gebruikers willen de klus 'afmaken'

Door Dimitri Reijerman, dinsdag 29 mei 2007 13:36
Bron: Longhorn Reloaded, views: 29.314

Windows Longhorn lijkt weer tot leven gewekt. Een groep programmeurs achter het 'Longhorn Reloaded'-project heeft een versie van Windows uitgebracht die is gebaseerd op een alphaversie uit 2004.

Longhorn Reloaded logoOorspronkelijk maakte Microsoft in 2002 Longhorn als beoogd opvolger van XP openbaar, maar op 27 augustus 2004 besloot de softwaregigant het project geheel te herzien om aan Windows Vista te gaan bouwen. Daarbij verkoos Microsoft de kernel van Windows Server 2003 als uitgangspunt voor Vista, boven de tot dan toe ontwikkelde code van het Longhorn-team. Door de druk op Microsoft om 'op tijd' met een nieuw besturingssysteem te komen, werd onder andere het WinFS-bestandssysteem voor het uiteindelijke Windows Vista geschrapt.

De zevenkoppige 'Joejoe group' is aan de slag gegaan met gecompileerde Longhorn-code van een pre-release met buildnummer 4074, een alphaversie die door Microsoft tijdens de Windows Hardware Engineers Conference 2004 werd gepresenteerd. De bewerking die door de groep is uitgebracht draagt de naam 'Longhorn Reloaded M1 Technical Refresh' en bevat naast ondersteuning voor het WinFS-bestandssysteem ook de Aero-interface die wel in Vista is terug te vinden. Op de website van het team is te lezen dat het team de ambitie heeft om 'af te willen maken waar Microsoft aan is begonnen, totdat het besturingssysteem werd geannuleerd'. Deze doelstelling lijkt onhaalbaar, aangezien het team niet beschikt over de broncode. De veranderingen aan de 'nieuwe' Longhorn zijn dan ook voornamelijk cosmetisch van aard. Het iso-bestand van 800MB is inmiddels op diverse torrentsites opgedoken, maar downloaders klagen dat de versie weinig drivers ondersteunt en al tijdens de installatie kuren vertoont. De beschuldiging dat Longhorn Reloaded niet aan Vista kan tippen, wordt door de oprichters van het project terzijde geschoven. Zij menen dat de remake niets anders is dan een 'eerbetoon' aan het origineel en daarom niet te vergelijken is met het huidige Windows Vista.

Tot nu toe is Microsoft nog niet naar voren gekomen met officiële reactie op het project, maar de softwaregigant verwijst wel naar de gebruikersovereenkomst van de oude Longhorn-versie; daarin staat dat het niet is toegestaan om code te veranderen of te distribueren. Teamleider van 'Longhorn Resurrected' JeanMarie Houvenaghel laat weten dat zijn club gestaag verder werkt aan de volgende versie, waarbij 'Milestone 2' het volgende doel is. Hij laat tegenover ZDNet weten dat zijn team nog niets van Microsoft heeft gehoord, 'misschien wel omdat het abandonware is'.

Longhorn Reloaded screenshot
Volgende 14:32
Vorige 13:21

Reacties

«  1  2  »

Ik geloof niet dat hier iets zinnigs uit kan komen omdat ze gewoonweg de broncode niet hebben. Als ze echt de broncode hadden gehad, hadden ze wel iets leuks kunnen maken.

Dit is volgens mij niet meer als de betreffende alpha build met een ander uiterlijk, meer kunnen ze toch niet met gecompileerde code.

edit: erg interesant als je als dubbelpost gemod word hier bovenaan :P

Het is hobby'en, natuurlijk komt er weinig zinnigs uit --- anderen maken een miniatuur treinbaantje, en buiten `realistische namaak rotsen' komen er niet veel skills uit.

Ze zullen wel iets leren, en ze zullen potentiele werkgevers wel onder de indruk kunnen brengen, maar nut? Nah.

Ik ga weer mijn tuin in, aan mijn getweakte-kabouter-collectie werken!

en weer anderen maken een compleet os wat welk werkt.
linux, bsd etc.

Weer anderen?
Een enkeling zul je bedoelen. Een OS schrijf je niet zomaar.

Dan komt er uit het project iets zinnigs, maar dan word er door de wereld niks zinnigs mee gedaan. Is al dat werk nog niet echt zinvol geweest. :D

Gelukkig winnen open source projecten als Linux steeds meer grond als gevolg van de groeiende ontevredenheid over Windows, DRM, et cetera. Zelfs Dell biedt gewoon al Ubuntu aan, pre-installed. En nog goedkoper ook! Ben benieuwd waar deze ontwikkeling heen gaat...

Ff weer on topic: Tja, hobbyen inderdaad. Leuk project, ambitieus ook. Maar wat begin je nou helemaal zonder source? En fatsoenlijke driver support kun je ook wel vergeten. Leuk geprobeerd jongens.

ik draai zelf inmiddels ook linux, maar jezus stop eens met dat evangelische gepreek over linux en de bijbehorende propaganda :P

tja zo is het voor mij een raadsel hoe wine gebouwt is zonder de sourcode van wine maar who cares? het werkt...

(in veel gevallen dan)

Als er nu al zoveel problemen zijn met Vista die gebaseerd is op de Windows Server 2003 kernel, waarom zou iemand dan zijn hoop willen vestigen op een Alpha kernel :?

Dit lijkt een geval van Microsoft-pesten

Zoveel problemen zijn er toch helemaal niet met Vista?

Niet? Goh, dan heb ik het me eergister zeker verbeeld, dat ik in een uur 16 crashes had van een verse installatie van xp?
verse = laptop aan zetten, installatie-scherm te zien krijgen en voor desktop scherm al de eerste crash binnen hebben.

Wat hebben jouw XP problemen dan precies te maken met Vista eigenlijk? En daarbij is het de ervaring van één gebruiker. Ik 'verzorg' tot nu toe 4 Vista installaties en talloze XP installaties die allen heel goed en stabiel draaien. Maar ook dat zegt niets, te kleine steekproef.

@ Sariel

1) je hebt het over xp (als ik het zo lees?) maar kzal er maar vanuit gaan dat het om vista gaat?
2) wss nieuw toestel waar specifieke drivers voor nodig zijn maar jij omzeilt het door een FCKGW-cd'tje in te proppen al dan niet met SP2 geslipstreamd, wat op zich ook een wereld van verschil kan betekenen
3) of oud toestel dat sommige grafische functies van vista niet aan kan?
4) crappy/cheap hardware/toestel?
5) op een verborgen partitie staat nog bloatware (juist?) van de fabrikant die installatie blokkeert/hindert
6)....

zo zie je maar dat je het misschien ook eens op jezelf/je hardware/de fabrikant kan steken ipv direct met de vinger naar Microsoft te wijzen

hoe komt het dat ik bij alle winxp/winvista installaties NOOIT last heb gehad van niks?


@ Phoenix, idem hier,
ik heb ook echt niks te klagen.

dit is niet gebaseerd op een aplha-versie van de server 2003 kernel, maar op de XP kernel, die relatief weinig problemen vertoont.

@Yuri de Jager en kiang:

Allebei fout. Windows Longhorn - poging 1 werd gebouwd op Windows XP (Server2003 was nog niet uit toen men begon). Poging 2 hebben ze de aangepaste versie van de XP-kernel die toen "Server 2003" heette gebruikt.

Geen alpha of beta als basis dus!

Net zoals Windows Neptune, en BEOS, zonder source, gaat het dood. Leve OSS.
Leuk voor de hobbyist..
Begin liever aan linux-code ofzo, dan doe je nog iets nuttigs...

*Ik heb nog een ISO van neptune :P = NT5 + Me-stuff

Ja, vrij apart. Leuk voor de lerende programmeur, maar "what's the use?". Ik zou mijn talent net even beter inzetten.

Elke programmeur blijft ten alle tijde een lerende programmeur.

Elke programmeur blijft ten allen tijde een lerende programmeur.
Bij deze dan maar ;).

http://www.onzetaal.nl/advies/teallen.php

Volgens mij verbeter je het ook niet goed...

De (bron)code van windows 2000 is ooit uitgelekt. Maar goed das natuurlijk niet de 6.0 kernel.

Nee, dat was de broncode van een hoop standaard applicaties en de shell van win2k. Het was niet de source van de kernel zelf, of de vele standaard drivers.

BeOS is nog niet helemaal dood: tegenwoordig gaan ze door als Haiku. Maar of dat echt nog iets van betekenis wordt?

Neptune kende ik nog niet, maar iets met Me erin is gedoemd te mislukken }>

Haiku is een FOSS, herschreven versie van BeOS. BeOS zelf is Zeta geworden, en nu is zeta geloof ik weg en ik heb geen idee wat er nu mee gebeurt...

BEOS' opvolgers worden momenteel veel gebruikt in set top boxes voor televisie heb ik begrepen.
BEOS kon op multimedia gebied redelijk veel voor zijn tijd, en het is klein genoeg om als firmware op zo'n machine te draaien.

Wie ben jij om te zeggen wat zij moeten doen? Het is gewoon een project dat zij voor zich hebben gekozen. Wat er voor de grote massa uitkomt is in dit stadium helemaal niet relevant. De 'Joejoe group' heeft er een reden voor, en dat is genoeg. Wat de uitkomst precies zal zijn en of het inderdaad iets bruikbaars oplevert, is afwachten.

Een fork van Windows. Dat we dat nog mee mogen maken. :+

Serieus: Ik geloof niet dat Microsoft hier geen actie tegen gaat ondernemen. 't Is hun product, ook al is het dan niet af, dat wordt verspreid door anderen. Logisch dat ze het er niet mee eens gaan zijn. Die officiele reactie komt nog wel. :)
Ik ben wel heel benieuwd wat deze groep daarna gaat doen. Stoppen, of toch doorgaan...


Waar slaat dat Window$ eigenlijk op? Beetje oogkleppen op misschien?

Als je je al afvraagt waar de '$' op slaat, hoe kan je dan suggereren of ik oogkleppen op heb?

Zo wek je de indruk dat je ze zelf op hebt, en e.e.a. nog eens goed door zou kunnen lezen voordat je met je ongefundeerde commentaar komt?

Mijnheer Klaaf$tra99 wil met de '$' benadrukken dat Windows een product is van een bedrijf dat geld wil verdienen. Een zonde uiteraard. Stel je voor, geld willen verdienen!

Hee... je zou zo met Char in een show kunnen...!

Die lijkt ook conclusies te kunnen trekken uit uitlatingen van anderen.

Helaas... de plank weer volledig misgeslagen!

Hij laat tegenover ZDNet weten dat zijn team nog niets van Microsoft heeft gehoord, 'misschien wel omdat het abandonware is'.
Heel onwaarschijnlijk aangezien abandonware geen legale status heeft. Misschien dat ze bij MS nog niet helemaal weten wat ze hiermee aan moeten, maar op een gegeven moment zal er toch wel een 'cease and desist' volgen wegens het copieren van Aero en het gebruik van WinFS lijkt me zo.

Dit is absoluut geen abondonware omdat Aero al gereleased en ook WinFS zal ooit opgenomen worden in Windows.

Microsoft staat het waarschijnlijk nu nog toe omdat een beperkt publiek toch al enigsinds met WinFS kan gaan spelen. Dat wekt dan weer de interesse op en kunnen boeken schrijvers alvast beginnen met hun boek. Mogelijk moeten ze dan van tijd tot tijd wel wat aanpassingen maken, maar vrij kort na de release zijn dan wel boeken beschikbaar..

Maar hebben die 7 programmeur geen andere werkzaamheden die ze moeten doen?

Ze hebben de bron code niet, maar als ze een beetje (veel) verstand hebben van assembly kunnen ze dingen wel aanpassen, natuurlijk niet op een normale manier zoals je normaal kan met de broncode, maar ze kunnen hier en daar wat instructies erbij flikkeren of veranderen, netzoals bij cracks worden gedaan, maar dan ter verbetering. Niet geheel onmogelijk iig, maar wel ondenkbaar.

Toch wens ik ze veel succes met het project =)

ware het niet dat een project als een OS in assembly eigenlijk niet meer volledig te overzien is (als het dat in een hogere programmeertaal al wel zou zijn).
Zoeken naar die éne bug kan resulteren in een zoekwerk van maanden!

Toch is het iemand gelukt: MenuetOS
MenuetOS is an Operating System in development for the PC written entirely in 32/64 bit assembly language, and released under the License. It supports 32/64 bit x86 assembly programming for smaller, faster and less resource hungry applications.

Een beetje meer steun mag ook wel! Dit is een prachtige gelegenheid om (semi) open source een windows OS verder te ontwikkelen. Vergeet niet dat Linux ook ooit is begonnen als een Unix deviatie.

Hopelijk kan MS de mondelinge steun aan Linux-achtige Open source concreet ondersteunen dor deze ontwikkelaars bv. de broncode te geven en te zien wat ze voor platform weten te bouwen.

Prima initiatief dus, want linksom of rechtsom heeft Windows als platform minstens net zoveel potentie als Linux!

http://reactos.org/

ReactOS zou toch niets nieuws voor je moeten zijn als ik je zo hoor.. shame on you ;)

Note dat Linux alleen geschreven is naar het Unix model, het is verder helemaal vanaf scratch geschreven. Dus het is geen "afsplitsing" ofzo.

En dat MS hun code gaat weggeven blijft altijd een absolute droom. Hun grootste macht is de vendor-lockin.
Haast geen enkel spel wat je koopt draait op iets anders als Windows. AL je ouwe programma's draaien op Windows. Iedereen heeft Windows, dus moet jij het ook hebben. Windows populair, meer programma's etc en we zijn rond.

Beetje een fabeltje allemaal, eigelijk, met wine kun je prima Windows programma's draaien (incl de meeste games) op Linux, *BSD en voor bijna elk Windows programma is een meestal beter opensource project. (muv de echte grote projecten als Photoshop, Dreamweaver en prof. audio editten, maar wer'e closing in!)
Maar dan nog blijven het de bekende namen die Microsoft de macht geven. (Iedereen MOET photoshop, iedereen MOET Office, iedereen MOET Battlefield) Als dat ineens allemaal ook native op andere platforms draait kan MS inpakken, want het blijft een rampen systeem wat ze gemaakt hebben.

Yep, reactos is bekend. Maar zie dat initiatief niet als een echt succesvolle onderneming. En volgens mij zijn er nog serieuze vraagtekens over het gebruik van Unix onderdelen in de Linux bouw.Maar afijn...

Met de Longhorn core heb je direct een aantal lichtjaren voorsprong op de ReactOS-ers. Juist de ontwikkeling van een open source Windows platform kan de vendor lock van MS openbreken. Want het is maar wat je met ' een beter open source alternatief' bedoeld. 'Beter' voor wie? Voor computer addicts voor wie Linux geen geheimen heeft of voor de doorsnee computergebruiker die zijn werk intuitief kan doen middels de interfaces van Windows? want dat is wel het grootste deel van de markt c.q. gebruikers.
En Windows is ons niet door de strot geduwd, de alternatieven hebben kansen gehad en hebben die nog steeds maar kunnen gewoon niet tippen aan de msuccesvolle manier waarop MS zijn Windows ergonomisch heeft ontwikkeld.

Beetje dezelfde reden waarom de vierwieler het heeft gewonnen van de driewieler in het verkeer. 8-)

je bedoeld lichtjaren achterstand, aangezien buggs NOOIT zullen worden opgelost. je zou kunne proberen de code door rev engenearing deels te ontraffelen en nabootsen maar dan krijg je....... reactos... dit is gewoon warez, en ik raad mede-tweakers niet aan om er een sirieus moment aan te besteden...

maar goed dat is mijn mening

Je vergelijking klopt niet helemaal.

Microsoft kwam met een rolstoel in de tijd dat niemand kon lopen. :Y)

Dat is toch juist het geniale en mooie aan reactos wat elke zelf respecterende tweakers juist zou moeten omarmen?

Er zijn een zooi lui die er alles aan willen doen om een open source OS te krijgen wat 100% compatible is met windows. Prachtig toch!

M$ heeft totaal geen belang bij een andere Windows versie, al helemaal geen open variant. Als het een succes wordt zal M$ waarschijnlijk er alles aan doen om het project te stoppen, en aangezien het geen Open Source licentie betreft acht ik de kans groot dat ze dat zou lukken.


Verder kan de bestaande code niet worden aangepast, zowel juridisch als practisch niet, dus blijf je rommelen met alpha zooi.

Bij ReactOS zijn ze ook heel streng in het ontwikkelproces; alles moet op de zogenaamde "clean-room" methode omdat ze erg bang zijn voor het advocatenleger van MS.

Aan het plaatje te zien is het copyright al verlopen ;)
Maaruh abandonware :? Lijkt me sterk.

Ik snap er niets maar van, in nieuws: Jim Allchin: 'Ontwikkeling Vista in 2004 compleet herzien' wordt vermeld:
Een kale release van de serverversie van Windows Longhorn werd uit de kast gehaald en deze is de basis gaan vormen voor het werk dat uiteindelijk tot Windows Vista geleid heeft.
en blijkt dat dus niet zo te zijn?

jawwel, maar ind e tussentijden verandert er zoveel aan wat nu wat is en hoe het heet, en waar het van af stamt, dat namen soms niet eens staan voor hetzelfde stuk code volgens mij.

dus het heeft ooit geklopt.

verder denk ik dat dit niet bijster interesant is waar het van af stamt.
je moet windows als softwarefabriek volgens mij gewoon vergelijken met de hele linux comunitie met alle distro's erbij.

er zijn een aantal drivermodellen waar je mee bezig kunt gaan, een aantal filesystemversies, een aantal verschillende vormen van gebruikersinterface "module's"

etc. en daaruit proberen ze een leuek release te bouwen die netjes werkbaar is voor iedereen. halverwege de opvolger van XP zijn ze echter naar een andere kernel gestapt, die beter modulair was opgezet. en hebben ze de windows code opgespilts in verschillende modules (foundation) userinterface, powershell, .NET, AJAX, core system grafische engine,
het resultaat is dat je makkelijk verschillend versies van vista kon maken, en je makkelijk kutn upgraden naar een andere licentie ( home basic -> home premium -> ultimate bijvoorbeeld. dit kon niet met windows xP omdat alles te veel met elkaar verweven was ( Internet explorer kon ej er bijv. niet compleet uitgooien)

dit is een aantrekkelijke formule omdat je nu WGA een andere naam kunt geven, en verkondigen dat dit gewoon het programma is dat er voor zorgt dat je alle functies kunt gebruiken die je hebt gekocht, ipv dat het een systeem is dat er voor zorgt dat je de functies die je niet hebt gekocht ook niet kunt gebruiken. dus een tool waar je iets aan hebt. deze tool is ook nodig omdat je nu dus online software kunt kopen bij microsoft, rechsttreeks, en dat betekent minder tussenhandel, meerhandel, en alle inkomsten gaan direct naar MS en worden ook door MS beheerd. dus is fraude veel ( en dus mislopen van inkomsten) veel moeilijker.oook wordt door dit systeem ook mogelijk tegemoet te komen aan wensen van bijvoorbeeld de EU of china.en kun je ook heel simpel het OS zelf alle taal en localisatie zaken laten afhandelen zoals je zelf wilt ( naast welke modules er nodig zijn, en welke patches) ook kun je nu bijvoorbeeld zien welke sotware of welke patch een bepaald probleem oplevert, omdat je niet meer wordt geconfronteerd met unsigned, of gehackte drivers. of illegale versies van windows, met kernel hacks oid.
tot dat je het WGA systeem toch kunt omzeilen, maar daar zal dan een update weer een eind aan kunnen maken.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:32
Vorige 13:21
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: