Hoofdcategorieën

Rockstar heeft problemen met multiplatform-ontwikkeling

Door Dimitri Reijerman, donderdag 3 mei 2007 13:15
Bron: CVG, views: 21.102

Rockstar is druk in de weer met het vierde deel van de Grand Theft Auto-reeks, dat op zowel de Xbox 360 als de PlayStation 3 uitkomt, maar de gamedeveloper zegt dat het daarbij tegen de nodige hardwarematige beperkingen van de consoles aanloopt.

Tegenover het Engelse Official PlayStation Magazine zegt Rockstar's creative vice president Dan Houser dat het GTA4-ontwikkelteam vooral bij de Xbox 360 tegen problemen aanloopt, omdat niet elke Microsoft-console voorzien is van een harde schijf. Caching van speldata zou hierdoor onmogelijk zijn. De beperkte opslagcapactiteit van dvd9 ten opzichte van Sony's blu-ray zou ook een rol spelen. Houser voegt daar meteen aan toe dat ook het ontwikkelen van nieuwe titels voor de PS3 allesbehalve eenvoudig is: 'Beide systemen hebben hun eigen nukken en grillen.'

Het commentaar van Rockstar aan het adres van de Microsoft-console is opvallend. De eerste demo's van GTA4 die aan journalisten zijn getoond, draaien op een Xbox 360. Bovendien wist Rockstar van tevoren de beperkingen van de inmiddels twee jaar oude Xbox 360, toen het bedrijf vorig jaar op de E3 bekend maakte dat het zijn vierde deel multiplatform zou gaan uitbrengen. Hoewel Rockstar verplicht is om Xbox 360-games ook op Microsoft-consoles zonder harde schijf te laten draaien, verkoopt de harddiskloze Core-editie slecht. Er staat de ontwikkelaars dan ook niets in de weg om bij systemen die wel een harddisk bevatten - de meerderheid van Xbox 360-consoles - gebruik te maken van harddisk-caching.

GTA4-screenshot

Volgende 14:51
Vorige 12:45

Reacties

«  1  2  3  4  »

Het is best dom dat microsoft twee versies van zijn console uitbrengt, want met de premium heb je eigenlijk geen voordelen omdat de spellen op allebij moeten draaien.

PS dit is geen GTA 4 screenshot, deze bestaan al wel...
edit: foto is aangepast :)

Zou zwaar onder de maat zijn als dit GTAIV zijn...

Lijkt erop dat ze de foto veranderd hebben. Ziet er wel leuk uit moet ik zeggen.

De eerste demo's van GTA4 die aan journalisten zijn getoond, draaien op een Xbox 360.

waarom heb ik hier niets over gehoord?

waarom heb ik hier niets over gehoord?
heh verdorie jongens, zijn we nu wéér vergeten een memo naar yorrik te sturen?

:+

Wat ik hieruit opmak is dat GTA4, als het dan over een hele tijd ook voor de PC uitkomt, heel wat GB's groot is. Ik hoop wel dat ze de PC release dan ook gewoon op meerdere DVD's zetten en niet op HD of BRay. Die drives zijn toch nog aardig duur voor de PC.

Ik vind het jammer om te zien dat Rockstar moeilijkheden heeft. GTA is altijd al een trouwe levensbegeleider geweest. Hoop dat het zo blijft.

Daar hoe fje je heus geen zorgen over te maken, toen de DVD er nog maar net was kon je vaak kiezen tussen meerdere cd's of een dvd, ze gaan echt niet de die enorme markt buitensluiten die nog geen hd-dvd of bluray speler heeft...

Sterker nog, dat heeft nog een hele tijd geduurd. Ik kan me toch games herinneren die in 2003/2004 op 6 CD's uitkwamen naast de DVD versie...

WOW: The Burning Crusades - Februari 2007, 4 CD's ! (of 1 dvd collectors edition)

Helemaal mee eens, dit zullen ze nooit doen aangezien ze dan hun eigen glazen in gooien. De markt van PC gamers voor GTA is behoorlijk groot dus reken er maar niet op, hoeveel mensen in de wereld hebben een HD speler in hun PC? Voorlopig kun je het nog met een aantal DVDtjes aan hoor :) !

(Extra: Kwam nog wat info m.b.t dit bericht tegen!)

Dat lijkt me niet het probleem, download je hem van internet, en koop je de volledige versie in de winkel, en dan vul je die serial in!

Kan Rockstar niet gewoon --> If Harddisk then Loadtimes shorter

Of is dit een te simplistische kijk op games ontwikkelen.

Er zal niet veel verschil zitte tussen van een harddisk of schijfje te laden.

juist wel
doordat de xbox360 maar DVD9 heeft, worden veel dingen gecompresseerd (dit is zoiezo beter omdat de DVD speler een beperkte doorvoersnelheid heeft)
als je dan op de HD kan cachen, kan het alvast gedecompressed zijn + de HD is een veel sneller medium
dit is dan ook de reden dat PC-games meestal sneller zijn: hedendaagse HD gaan tot 100MB/s en de beschikbare ruimte is praktisch oneindig (lees: full install)

Om nog maar te zwijgen over Daemon Tools...

hedendaagse HD gaan tot 100MB/s

Is heel erg overdreven.

Dit zijn de snelste 10.000rpm disks die momenteel zijn. Met een sustaint read snelheid. (Dit soort disks zitten niet in gameconsoles, de disks in game consoles zijn langzamer als deze geteste disks).

reviews: Western Digital Raptor generatievergelijking

Wat dacht je van gecomprimeerde data van DVD over zetten in een temp file op de hdd. Dat is volgens mij cachen....
Ik denk gewoon dat ze dat als vereiste op de verpakking moeten(kunnen) zetten. Duidelijkheid voor de eventuele koper en gemakkelijker voor de ontwikkelaar.

wat ik eruit opmaak is dat het probleem zich niet voordoet met de ps3, waarschijnlijk omdat ze dan op BR gaan uitbrengen.

dus ik denk dat ze geen genoeg ruimte hebben op de hddvd en dus dingen ingepakt erop moeten laten staan. en dat het uitpakken dus niet realtime kan gebeuren en daarvoor de cacching op de hd nodig is. maar omdat neit elke xb360 heeft geeft het een probleem.

in principe hebben ze dit probleem niet op de BR omdat ze daar alles uitgepakt op kunnen zetten en dat dus het uitpakken net nodig is en dus wel realtime vanaf de disc afgelezen kan worden.
(maar goed elke ps3 heeft een hd dus dan zouden ze zelfs met een normale dvd dat spel nog steeds op de ps3 kunnen uitbrengen theoretisch)

"in principe hebben ze dit probleem niet op de BR omdat ze daar alles uitgepakt op kunnen zetten en dat dus het uitpakken net nodig is en dus wel realtime vanaf de disc afgelezen kan worden."

Hoeveel keer moeten we het nog uitleggen.

Compressed code == faster loading. De tijd van dingen om dingen "uit te pakken" is voorbij.. dat was in de jaren 90.

Nu zijn de CPUs zo snel dat het lezen de bottleneck is. Dus lezen van 1MB compressed data + decompressing is sneller dan lezen van diezelfde data uncompressed van een trage HDD of erger, DVD or Bluray.

Dit is geen size probleem van R*.. dit is inderdaad een caching/streaming probleem. Ze willen daar de HDD voor gebruiken. Vreemd genoeg heeft Oblivion en Crackdown daar wel een mooie oplossing voor??

Ik denk dat een site het eens zou moeten uit testen, een xbox360 met en eentje zonder HD.

En dan Oblivion proberen want we weten allemaal als er een game is die gigantisch veel data moet streamen dan is het Oblivion Wel!

Dan heb je een referentie hoeveel impact een harde schijf heeft op een streaming-game zoals bij GTA IV ook zou zijn!

Ik zie het probleem niet zo heel erg, je checkt of er wel of niet ruimte is voor caching (dus een HD aanwezig is). Zo niet, dan hebben de cheapo's langere wachttijden. Zo ja dan hebben de premium/elite console bezitters snellere laadtijden.

of een verie van het spel starten waar niet gecached hoeft te worden op de HD. Hippe Xbox dan mooiere versie van het spel.

Het probleem is dat het spel zonder laadschermen moet werken. Het moet allemaal on the fly worden geladen. Het is niet speelbaar als je om het huizenblok 5 seconden moet wachten op de DVD.

Bij de vorige GTA's werd content altijd dynamisch ingeladen. Dwz, pas op het moment dat deze bijna nodig is.
Als de laadtijd zonder HD cache een stuk groter is (omdat bijv een andere sector op de DVD/blu-ray disc moet worden opgezocht), dan lijdt de performace daar echt wel onder. (Gebouwen en auto's die pas op het laatste moment tevoorschijn komen enzo.)

Dan heb je nooit GTA3 of Vice City op console gespeeld zeker? Als je over de helft (brug) komt dan wordt de andere kant van de map geladen. Dat noem ik niet erg dynamisch; dat was bij San Andreas pas.

Maar in vice-city was het wel zo dat als je genoeg geheugen had (in mijn geval 1GB) dat venster er nooit langer dan 1 seconde stond

Ik denk dat pop-in geen issue zal zijn, een harde schijf is niet geschikt om op het allerlaatste moment objecten in te laden.

Ik hoop dat de mensen die een versie met HD hebben niet hoeven te lijden door opgezadeld te worden met laadtijden, doordat M$ het ooit een leuk idee vond om die dingen ook zonder HD op te leveren.

Het probleem is, dat het veel gemakkelijker is om een caching systeem te schrijven waarbij je altijd ervan uit mag gaan dat er een HDD in het systeem zit. Met die aanname kun je bijv. eenvoudiger garanderen dat het spel niet zal hikken.

Als je *niet* de aanname mag maken dat er altijd een HDD inzit, dan moet je dus *of* 2 verschillende versies ontwikkelen, of een cache-systeem dat werkt op zowel HDD's als zonder HDD (bijv. memory-only). Met als gevaar dat dat een grote impact heeft op het spel (minder geheugen over voor het spel, lagere drawing distance), waardoor het spel op alle consoles minder soepel loopt als mogelijk zou zijn.

Het probleem zit een beetje in de seek-free loading. Voor een medium wat geen fatsoenlijk random access functionaliteit bezit (zoals CD\DVD\...) wil je, om de laad tijden acceptabel te houden, seek-free laden. Het probleem met het produceren van seek-free loading is dat heel veel content meerdere malen opgeslagen word. Dit zorgt dus voor veel diskspace gebruik. Een spel van slechts 1GB in totale content kan bij seek-free resulteren in 5GB aan content.
Als je een deel van de content in een cache kan plaatsen scheelt dat weer heel van data.
En dat is nu het probleem waar R* tegenaan loopt, ze hebben zo veel content dat seek-free loading niet meer volledig gaat lukken dus moeten ze data gaan cachen om te zorgen dat je niet continue een loading screen hebt van enkele seconden.
Aangezien consoles niet bijzonder veel intern geheugen tot hun beschikking hebben is het in-memory cachen geen optie.

In princiepe hebt ge gelijk... maar wat als de niet-HDD versie niet meer te spelen wordt? (popup enzo). Ik denk dat dat het probleem is... zoals anderen al suggereerden is een HDD required sticker volgens mij niet echt een probleem tenzij MS daar "rules" voor heeft. Een kaskraker zoals GTA zal natuurlijk wel uitzonderingen mogen maken.

Als je kijkt naar andere games zoals PGR 3 zit er gewoon sticker op dit spel heb een memory stick of Harddisk nodig om profiel info op te slaan als dit niet aanwezig is helaas dan kan je niet saven.

Makkelijk zat, en als het aan rockstar ligt blijven ze bij de DVD9 versie , alleen het lijkt me dat het moeilijk word met de cutscenes, trailer info, en geluid etc om het allemaal er op te kunnne prakken zonder als te comprimeren zoals ze dat deden voor de PC versies.

En wachttijden zijn er zo en zo al, alleen deze zijn toch wel netjes weggewerkt mag ik hopen, volgens alle details heb je geen fade in en outs meer en gewoon constante gameplay.

En please moderators als je dan toch niets ga posten van GTA IV post dan ook echte screenshots en niet eentje uit het FAKE archive van jaar geleden.

Een Memory Stick is waarschijnlijk niet de beste oplossing voor caching gebruik ;) Aangezien dat flash drive-jes zijn en die een gelimiteerde herschrijfbaarheid heeft plus als ze de helft (32Mb) zouden claimen zou het als nog niet veel zijn op de 4,7Gb van een DVD. ( of 9Gb als je een dual layer gebruikt natuurlijk )

Met een harde schijf kunnen ze veel makkelijker een cache aanleggen van.. laten we zeggen 500Mb a 1Gb. Dan gaan dingen een stuk sneller ( daarom is het installeren van een game vandaag de dag ook op de pc "volledige installatie" )

Een DVD lezen is helaas langzamer dan zelf de meest langzame harde schijf op de markt vandaag. En de "seek time" ( de tijd dat het kost om een ander file op de een DVD te vinden ) is over 100miliseconden! En voor dat de fanboys oorlog begint, blu-ray mag dan meer data bezitten..de seek time is NIET verbeterd! Dus ja een harde schijf als Cache is voor een Massive Freeform game een van de beste oplossingen!

Zonder harde schijf gebruik zal het bijna onmogelijk zijn om GTA IV vloeiend te maken ( er is engine data, music data, sound data, graphic data, etc..etc..etc.. )

er zit bij de nieuwe consoles veel mee r verschil tussen dan bij de vorige consoles.
dat zal waarschijnlijk het probleem zijn :D


Je kletst uit je nek. Als ze videofiles nou gewoon compressen ipv vol erop zetten scheelt dat al veel. Daarnaast is dit een HD probleem, heb weinig te maken met hoeveelheid data die er op het schijfje kan...

Je hebt helemaal gelijk. De xbox360 is een inferieure machine die te snel is uitgebracht. De tijd breekt aan dat men er achter komt dat het nieuwe er al vanaf was voor die gelanceerd werdt.

Met alle respect, maar laten we eens kijken naar de PC games. De PS3 en Xbox 360 zijn allebei redelijke high-end PC's. Hoeveel games voor de PC hebben al meerdere DVD's nodig? En kom op zeg, dat hele HD geneuzel is natuurlijk in PC termen ook quatsch. Wat is een 720p of zelfs 1080i in PC land nou helemaal?

Ik heb Rockstar nog niet horen klagen over de problemen van PC's, waar immers zelfs DL-DVD nog wel een probleem kan zijn...

Misschine heeft Rockstar wel gewoon problemen om bepaalde deadlines te halen en proberen ze nu de schuld mede te leggen bij de consoles waarvoor ze ontwikkelen.
Een niet ongebruikelijke tacktiek.

Wat een ellende voor die mensen, ik ga bijna medelijden met ze krijgen, arme arme game-ontwikkelaars...
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:51
Vorige 12:45
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: