Hoofdcategorieën

EMI gaat muziek zonder drm verkopen via iTunes - update

Door Dimitri Reijerman, maandag 2 april 2007 15:23
Bron: WSJ, views: 23.757

Verschillende bronnen melden dat platenmaatschappij EMI muziek zonder drm wil gaan verkopen via de online muziekwinkel iTunes. Samen met Apple zal het bedrijf vanmiddag in Londen een persconferentie houden.

EMI LogoVolgens de Wall Street Journal wil EMI een aanzienlijk deel van zijn catalogus drm-vrij gaan verkopen. Het mediabedrijf heeft onder andere de Rolling Stones, Norah Jones, Coldplay en Janet Jackson onder contract. EMI zelf wil het bericht van de krant niet bevestigen. Bij de persconferentie zal naast EMI-directeur Eric Nicoli ook Apple-baas Steve Jobs aanwezig zijn. In februari riep Jobs de muziekindustrie in een open brief op om te stoppen met het gebruik van drm. Indien EMI inderdaad bekend zal maken dat het wil afzien van drm-gebruik, zal het bedrijf de eerste van de vier grote labels zijn die tot dit besluit komt. Dat Apple en EMI vanmiddag bekend gaan maken dat het oeuvre van The Beatles online kan worden aangeschaft, wordt overigens ook mogelijk geacht.

Update 15:20: Inmiddels is de persconferentie afgelopen en Steve Jobs heeft bevestigd dat EMI zijn muziek drm-vrij zal gaan aanbieden via iTunes. In mei moet de gehele catologus beschikbaar zijn. De nummers zijn gecodeerd in het aac-formaat met een bitrate van 256kbit. Wel gaan de prijzen omhoog, een zogenaamd 'premium nummer' kost drm-vrij 1,29 euro, een upgrade van een reeds gekocht liedje kost 30 eurocent. Eric Nicoli, directeur van EMI, zegt over de verhoogde prijzen: 'De consument zegt tegen ons dat ze meer wil betalen voor een track die op elk apparaat is af te spelen.'

Albums houden de vaste prijs van 9,99 euro. Ook blijven de met drm beveiligde aac-bestanden beschikbaar voor 99 eurocent. Jobs riep tijdens de persconferentie andere platenmaatschappijen op om het voorbeeld van EMI te volgen. EMI wist ook te melden dat het bedrijf 'druk bezig is' om het werk van The Beatles in iTunes te krijgen, maar noemde verder geen data.

Volgende 17:50
Vorige 15:04

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

en welke dag was het bij het ter perse gaan van het bron-artikel?

=edit= even verder gezocht. Dit is het bronartikel: http://www.macworld.co.uk...ndex.cfm?RSS&newsID=17647

Datum 1 april. Sorry maar hier trap ik echt niet in.

Paranoist!

Dit is zo'n heet hangijzer dat er vanuit de industrie echt geen grappen over gemaakt worden...

Niet vanuit de industrie nee, wel vanuit MacWorld.

Op de EMI site wordt inmiddels melding gemaakt van de aanstaande pers conferentie.

"2 April press conference: At 1pm London time there will be a live webcast of the press conference announcing EMI's exciting new digital offering."

Sprekers:
Eric Nicoli, CEO EMI Group
Steve Jobs, CEO Apple

http://www.emigroup.com/Default.htm


[UPDATE]

Het is officieel, DRM-free downloads!

DRM vrij, dubbele bitrate (256Kb/s AAC) voor 1,29 euro per track, leverbaar vanaf mei.

Eerder gekochte tracks kun je voor 0,30 euro per stuk 'upgraden' naar DRM vrij en hogere bitrate.

http://www.emigroup.com/Press/2007/press18.htm

en dat is 1 :)

hopenlijk gaat dit spreek woord op:
als er Een schaap over de dam is volgen der meer.

dat zou echt goed zijn voor de online verkoop van muziek :)

Ik ben benieuwd. Eigenlijk denk ik namelijk dat mensen die muziek met DRM aanschaffen het geen probleem vinden en dat de meeste mensen die over DRM lopen te klagen weinig muziek kopen.

Maar EMI kan een mooie testcase zijn: Gaat de muziek van EMI structureel meer omzet via iTunes genereren dan nu.

Nee, je krijgt alleen minder frustaties waardoor je verzekerd bent van een structurele omzet.

Nou ik denk dat er best veel mensen zijn die (net zoals ik) uit principe geen muziek kopen met DRM.

Ik heb in het beginstadium van de online muziek verkoop vaak op het punt gestaan om te betalen voor bepaalde nummers maar haakte af op het moment dat ik geconfronteerd werd met de DRM voorwaarden.

Dus deze mensen kunnen nu wel extra omzet gaan genereren.
Dat wil overigens niet zeggen dat deze mensen dan meteen voor ALLE muziek gaan betalen,

Natuurlijk zijn de prijzen nog wel aan de hoge kant en is de keuzevrijheid van beschikbare formaten te beperkt.
Maar het grootste struikelblok blijft DRM en daarom is het goed dat dit als eerste aangepakt wordt.

Eigenlijk denk ik namelijk dat mensen die muziek met DRM aanschaffen het geen probleem vinden
Wacht maar totdat hun harddisk kapot gaat... Wég alle muziek. Ze vinden het hooguit geen probleem omdat ze de nadelen er (nog) niet van inzien. Als ze al uberhaupt enigszins weten wat DRM is. Verreweg de meesten komen er waarschijnlijk pas ná aanschaf achter dat er beperkingen op zitten.
...en dat de meeste mensen die over DRM lopen te klagen weinig muziek kopen.
Ik klaag gigantisch over DRM, maar heb wel honderden audio-CD's gekocht in de loop der tijd. Die CD's kan ik tenminste rustig kopiëren voor in de auto, voor in de PC, etc. En als er een CD of harddisk stuk gaat, heb ik een backup.
En dan denk je dat ik DRM-muziek wil kopen waarop beperkingen zitten waardoor je niet meer goed backups kunt maken? ...

Wacht maar totdat hun harddisk kapot gaat... Wég alle muziek
Ja ja, en muziek zonder DRM die op een kapotte harddisk staat is natuurlijk niet weg.......
Ik klaag gigantisch over DRM, maar heb wel honderden audio-CD's gekocht in de loop der tijd. Die CD's kan ik tenminste rustig kopiëren voor in de auto, voor in de PC, etc.
Wel eens met iTunes gewerkt?????? Het is gewoon mogelijk om een kopie op CD te maken van je beveiligde muziek. Heb je gelijk je backup.

@kimborntobewild
En dan denk je dat ik DRM-muziek wil kopen waarop beperkingen zitten waardoor je niet meer goed backups kunt maken?
En waarom dan wel niet?

@humbug
Nee, het maken van een audio-CD is niet 'gelijk je backup'. Als je 'm (na een HD crash) weer binnenhaalt om op je iPod of andere player te zetten wordt ie weer ge-encodeerd en dat is (als je niet naar AIFF, WAV of Apple Lossless gaat) nu eenmaal niet verliesloos.

Gewoon een data-backup maken dus, zoals je dat met al je data doet! Dat raadt Apple ook aan. Een paar ongelukkigen die echt alles kwijt waren hebben overigens alles opnieuw in de iTunes store mogen downloaden (geen garantie, maar blijkbaar zijn ze soms soepel).

@ nieuwspost
Ik heb toch nog een vraagje over het geheel. Als je nummers voor 0,99 gekocht hebt, kun je ze upgraden voor 0,30. Prima. Maar als je nou hele albums gekocht hebt a 9,99 en die kosten ook in het nieuwe formaat en zonder DRM nog steeds 9,99, mag je die dan zonder bijbetalen downloaden?

Dat gaat Apple (als 't inderdaad gaat mogen) heel wat netwerkkosten kosten. Misschien komt er daarvoor een kleine onkosten-vergoeding per album?

Wat heeft dat met DRM te maken? Als je huis in de fik schiet ben je ook je CD collectie kwijt. Bij een harddsick kan je misschien nog zo slim zijn geweest om een back up op een andere plaats te bewaren. En ja drm werkt ook met back ups.

@Bazilfunk
Maar als je huis in de fik gaat ben je tenminste wel verzekerd voor die hele collectie CD's! Althans dat is zo bij de meeste mensen.

Wel eens met iTunes gewerkt?????? Het is gewoon mogelijk om een kopie op CD te maken van je beveiligde muziek. Heb je gelijk je backup.
Ja, en wat moet je doen om het weer op je computer te krijgen.. juist opnieuw encoden... daaaag kwaliteit, daag :P

Nou, eigenlijk staat er, volgens het artikel, alleen "EMI en Apple doen vanmiddag in London een persconferentie"

Dat er nu mensen zijn die hopen (en dús zeggen) dat EMI DRM af gaat schaffen is prachtig maar met deze feiten wel volledig uit de lucht gegrepen. Ik deel het enthousiasme (als ik een iPod gehad had had het me heel leuk geleken DRM loos een Apple muziekje op een Apple website te kopen en dat op een Apple mp3 player te zetten en daar dan naar te luisteren, ook als Apple besluit dat m'n licentie verlopen is) maar dat is nog wat anders dan dat er staat wat je hoopt.
Wat het artikel betreft had er net zo goed kunnen staan "EMI CEO trouwt met Steve Jobs - aankondiging straks in London" daar zijn ongeveer even veel aanwijzigen voor in het artikel.

Eerst maar eens zien wat die personferentie inhoudt, dan kijken we wel verder.

Quote van the Wall Street Journal:
EMI Unveils Plan to Sell Music Without Anticopying Software
By Ethan Smith and Nick Wingfield

In a major break with the music industry's longstanding antipiracy strategy, EMI Group PLC announced today that it plans to sell significant amounts of its catalog without anticopying software.

The London music company made its announcement with Apple Inc. Chief Executive Steve Jobs. EMI is to sell songs without the software -- known as digital rights management or DRM -- through Apple's iTunes Store and possibly through other online outlets.

"By providing DRM-free downloads, we aim to address the lack of interoperability which is frustrating for many music fans," said Eric Nicoli, chief executive of EMI in a statement Monday.
/edit: Toen ik de bron ging zoeken was de update van dit artikel er nog niet, maar op het moment dat ik postte was 't idd net te laat. :)

Ja. Zowat vier uur NA zijn post en NA dat het artikel hier alleen nog maar het stukje tot het word "Update bevatte"
Dit is inderdaad het moment om blij te roepen "dat is 1"
niet als er alleen maar aangekondigd wordt dat er wat aangekondigd worden gaat. En dát was de essentie van mijn post. Mooi dat je extra feiten aanlevert, jammer dat je de tijden niet in de gaten had :)

Als er 1 schaap over de DRM is volgen der meer :+

het is toch al 1 april geweest? :?

Dan zou ik het ook graag in lossless zien, anders heeft het voor mij nog niet veel nut...
En dan niet in dat lompe apple lossless, maar gewoon in FLAC.

en dan ook nog gratis zeker? Misschien moet je zelf een platenmaatschappij oprichten ik denk dat je veel winst gaat maken op deze manier. ;)

Waarom moet een platenmaatschappij winst maken? Artiesten worden er igg niet rijk van, die halen hun geld op bij concerten.

Omdat dat hun primaire bedrijfsdoelstelling is misschien?

Apple gaat in de Itunesstore een formaat verkopen die hun eigen mp3-spelers niet kunnen afspelen. :+

Maar als ze echt drm vrij gaan verkopen ga ik een paar nummers van de rolling stones kopen. Ik heb ze al op vinyl, maar een goed idee moet aangemoedigt worden Jaja, het is een schok: JCG gaat over op het kopen van muziek in een digitaal formaat

En dan niet in dat lompe apple lossless
Wat is er lomp aan Apple lossless?

Dat je het alleen met een ipod kan afspelen...
Sorry maar het is een prachtig stuk marketing wat apple heeft weten neer te zetten maar de geluidskwaliteit van het apparaat is echt vreselijk.
En waarom ik het graag in FLAC zou willen zien is omdat je het verschil tussen een cd en een mp3 best goed kan horen, met FLAC heb je dit probleem niet en heb je het toch digitaal.

Het spijt me voor jou, maar als er muziek in een lossless formaat verkocht gaat worden denk ik dat dat juist wél met DRM zal zijn.

Ik hoop persoonlijk dat iig MP3 op korte termijn wél DRM-vrij verkocht gaat worden...

is er niet een mogelijkheid dan om het apple lossles om te zetten naar FLAC? Aangezien het beiden lossless zou er theoretisch gezien toch niks verloren gaan dacht ik.

Dat je het alleen met een ipod kan afspelen...
Ik zie het probleem niet want ALE (Apple Lossless Encoding) kun je verliesvrij omzetten naar b.v. AIFF,WAV of FLAC (voor dat laatste heb je wel de Quicktime FLAC plugin nodig)

het feit dat de audio-data op cd staat betekent toch al een digitale abstractie van het werkelijke geluid? bestaat 'lossless' uberhaupt?

ik ken geen enkel opname-apparaat dat het signaal niet qua complexiteit reduceert naar iets wat het kan opslaan.

Een goed geript en ge-encode mp3tje op 256kbit kun je niet onderscheiden van het origineel. Zelfs de mannen met de zgn. Gouden Oortjes niet.

Maar goed, zolang audiofielen dit soort meuk blijven kopen, blijft dit Vloeken In De Kerk.

@markclausing

ZIP is toch ook lossless en heeft toch compressie.

@barbedwire
Wat markclausing wil zeggen is dat álles wat van analoog naar digitaal gaat informatie verliest. CD heeft ook maar een bepaalde bitrate.

FLAC is niet lossless zeker :? Waar blijft dan die 30-50% compressie van FLAC ? Gewoon data die weggehaald word, dus niks is lossless.

Zip en RAR bestanden zijn ook lossles en toch zijn ze kleiner dan het origineel ;)

compressie is op meerdere manieren mogelijk dan alleen data weghalen.

Loss-less compressie bestaat wel degelijk, ook ZIP is een loss-less vorm. Een uitgepakt zip bestand heeft de zelfde inhoud als voor het inpakken, maar de zip zelf is de helft kleiner.

@Subz
LossLess is LossLess. En, zeker als het zonder DRM is, kun je het immers zonder verlies omzetten naar een andere lossless codec (FLAC, WavPack, Monkey's, TAK of wat ook)
(oeps dubbel post met carbon) kan nog toevoegen dat het volgens mij ALAC, Apple Lossless Audio Codec is)

in testen is hij alleen wel beter dan flac.

Hoe kan lossless nu beter zijn? Het is allemaal precies dezelfde kwaliteit. Daarbij comprimeren beide formaten ongeveer evengoed (FLAC ietsjes beter gemiddeld) en FLAC heeft minder cpu nodig. Daarnaast is FLAC vele malen meer portable natuurlijk.

FLAC heeft enkel voordelen over Apple Lossless.

Heel mooi! Kan niet wachten tot ik mijn muziek DRM vrij kan kopen. Vind de omweg die ik nu moet gebruiken wel vervelend.

Staat ook op Reuters.com.

The report said music giant EMI plans to sell "significant amounts" of its catalog without anti-piracy software, citing people familiar with the matter, and that the music label is considering not only Apple's iTunes stores but other outlets.
...
A live Webcast of the event, which will feature "a special live performance," will be available at http://www.emigroup.com beginning at 1 p.m. local time in London (1200 GMT).

tja...

leuk, maar ik zou toch wel willen weten wat dan de prijs per nummer gaat worden

Die gaan ze echt niet omhoog schroeven hoor..

Jawel, naar EUR 1,29 per nummer.
/edit: zie NU.nl

Ja nu weet ik het ook wel.. :)

Maar ze behouden ook hun 99 cent prijs.. en ik had iig niet verwacht dat ze mensen zouden verplichten om meer te gaan betalen.

Dat Apple en EMI vanmiddag bekend gaan maken dat het oeuvre van The Beatles online kan worden aangeschaft, wordt overigens ook mogelijk geacht.
Bronnen van Macworld en Reuters zeggen dat het niet om een Beatles aankondiging gaat.

Als je die nieuwsberichten samenvoegd:
Emi gaat aankondigen dat ze het oeuvre van de Beatles zonder DRM gaan verkopen.

Ook leuk

-Update-

En ik krijg nog gelijk ook!

Als je dan toch zonodig zonder DRM wilt verkopen, ga dan vooral met Apple(Fairplay) in zee. :Z

Fairplay == DRM.

AAC is een erg goed formaat (tov. MP3), dat je ook zonder DRM kan verkopen hoor!

AAC is een erg goed formaat (tov. MP3), dat je ook zonder DRM kan verkopen hoor!
Daar komt bij dat AAC door bijna alle moderne players (zelfs de Zune) en mp3 spelende GSM's wordt ondersteund.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:50
Vorige 15:04
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: