Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Bron: BBC

Ruim twintigduizend mensen hebben gereageerd op een oproep om samen te werken aan de ontwikkeling van een massive multiplayer online role playing game (mmorpg). Het Top Secret-project omschrijft zich al als 'de grootste gamestudio in de wereld'.

top secretDe belofte van de initiatiefnemers, ontwikkelaar Dave Perry en uitgever Acclaim, om de beste deelnemer een leidinggevende functie in de game-industrie aan te bieden en eventuele royalty's van de uiteindelijke mmorpg op te strijken hebben vermoedelijk bijgedragen aan de enorme opkomst. Om het ambitieuze project van de grond te tillen heeft Top Secret in eerste instantie vooral gevraagd om talentvolle scenarioschrijvers, grafisch vormgevers en audio-engineers. Perry zegt daarover: 'Uiteindelijk zullen zo'n 100.000 mensen in het team zitten. Als daar één procent goed van is, zijn we er klaar voor.' Hij wijst op het feit dat de twintigduizend vrijwilligers in een week zijn gevonden: 'Er is een onverwachte en enorme interesse die we niet hadden verwacht. Blijkbaar hebben we een gevoelige snaar geraakt.' De professionals van Acclaim zullen de vrijwilligers waar nodig bijstaan, maar het grootste deel van het werk zal door de gemeenschap moeten worden uitgevoerd.

Perry meent dat de spelindustrie met argusogen naar projecten als Top Secret kijkt en denkt dat headhunters massaal zullen toeslaan tijdens de ontwikkeling: 'Developers en uitgevers zullen goed rondneuzen in de vele aanmeldingen. Iedereen die echt goed is zullen ze proberen aan te nemen.' Mochten de bijdragen van de ontwikkelgemeenschap toch tegenvallen, dan heeft Perry een backup-plan liggen om Top Secret toch op de markt te kunnen brengen. Wat dat plan behelst is niet duidelijk, maar vermoedelijk komen er Acclaim-ontwikkelaars en hectoliters koffie aan te pas. Perry hoopt dat de aanmeldingen hoe dan ook nuttig zullen blijken: hij werkt ook aan een interactieve wereldkaart, gericht op startende ontwikkelaars. Bezoekers kunnen op de website onder andere opleidingen, uitgevers en ontwikkelstudio's terugvinden. 'Uiteindelijk willen we aantonen dat het aantal spelontwikkelaars veel groter is dan gedacht,' aldus Perry.

Het initiatief van Acclaim is niet geheel nieuw. Ook Microsoft probeert momenteel via internet talent te mobiliseren, in de vorm van een wedstrijd voor de Xbox Live Arcade. Deelnemers moeten aan de slag met XNA Game Studio Express, een uitgeklede versie van het professionele ontwikkelplatform voor de Xbox 360. De winnaar krijg een geldprijs van 10.000 dollar en de winnende titel komt als download beschikbaar in de Live Arcade. Om mee te kunnen doen aan de wedstrijd is behalve de aanschaf van XNA Game Studio Express ook een lidmaatschap nodig van de XNA Creators Studio.

Reacties (26)

Reactiefilter:-126025+122+29+33
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik moet zeggen dat ik dit een bijzonder slecht initiatief vind. Het begint tegenwoordig steeds gewoner te worden dat artists zonder enige directe vergoeding (ja 'voor je cv' ...) voor commerciële projecten worden ingezet. Je moet je realiseren dat artists niet zomaar mensen zijn die een aardig kunstje kunnen, maar dat ze respect en vooral een beloning verdienen voor hun talenten, skills en inzet. Met dit soort projecten onstaat al snel het idee dat het 'allemaal wel even gratis kan' en dat lijkt me absoluut niet de bedoeling.
Dat men er kennelijk massaal op in gaat vind ik dan ook verbazingwekkend.

@SirBlade hieronder:
Het is uiteraard ieders eigen beslissing om iets dergelijks te doen. Wat ik alleen niet begrijp, is dat mensen zonder enige vorm van vergoeding gaan werken voor een commercieel project. Dan ben je simpelweg bezig geld voor een ander te verdienen.
Het gevolg is wel dat als het op grote schaal gebeurd, zoals hier dus het geval lijkt te zijn, dat de indruk gewekt wordt dat dit soort werk niet zo veel waard is. En dat is natuurlijk geen pretje voor een industrie waar ook mensen werken die wel graag serieus genomen (en betaald) willen worden.
Wat is het verschil tussen een artiest die in z'n vrije tijd iets maakt en dit op een website zet en een programmeur die in z'n vrije tijd aan een OS-project werkt? Als iemand daar vrijwillig voor kiest is dat zijn goed recht. Als een ander er voor kiest hetzelfde werk alleen te doen als hij 100$ per uur krijgt is dat ook zijn goed recht. Niemand die jouw dwingt voor niets te werken.
Maar een open source project is wel iets anders dan een closed source project. Deze vrijwilligers werken aan een product dat vervolgens niet meer van hun is. Iemand anders gaat er met hun werk vandoor en er big bucks mee verdienen.

Bij een open source project zal nooit iemand je werk tot zijn exclusieve eigendom maken. Het project kan hooguit geforked worden, maar dan kan je er zelf ook nog aan verder werken.
Opmerking over het nieuwsbericht:
Deelnemers moeten aan de slag met XNA Game Studio Express, een uitgeklede versie van het professionele ontwikkelplatform voor de Xbox 360.
XNA is idd een manier om te ontwikkelen voor de X-Box, echter wordt deze techniek nog niet door veel gamestudios gebruikt, aangezien deze veel gebruik maken van hun eigen tool chain, die op de originele systeem API's is gebaseerd. Ik zou het eerder semi-professioneel noemen in dat geval. Veel ontwikkelaars (waaronder Peter Molyneux) geven aan dat ze het eerder voor prototyping e.d. zouden willen gebruiken. Het zou me ook zeer onwaarschijnlijk lijken, dat iedere ontwikkelaar ineens spontaan z'n dure toolchain de deur uit knikkert.

Ik heb begrepen dat XNA professional officieel nog niet eens uit is.
Om mee te kunnen doen aan de wedstrijd is behalve de aanschaf van XNA Game Studio Express ook een lidmaatschap nodig van de XNA Creators Studio.
XNA Game Studio Express is gratis en er hoeft alleen betaald te worden voor XNA Creators Club die men in staat stelt ook voor X-Box 360 te ontwikkelen

Uiteindelijk moet ook nog gezegd worden dat XNA voornamelijk ontwikkeld is om de 'indie' scene van ontwikkelaars te bevorderen, hoewel het ook geschikt zou moeten zijn voor grotere commerciele projecten.

edit: ff wat spelling etc, herzien.
Dit wordt of een enorm succes, of een enorme ramp.
Met zoveel mensen in een 'team' is er gewoon een kleine kans van slagen, iedereen heeft zijn eigen ideeen over wat ze willen doen, en zullen niet willen samenwerken met anderen als het idee niet aanstaat. En als er $10.000 als prijs staat stelt dat niets voor als dat wordt vergeleken met professionele games waar jaren en miljoenen ingaan, en een iemand die dit naast zijn normale werk doet kan nooit de hele dag code-kloppen in vergelijking met iemand die dit voor zijn werk doet.

Grote kans dat er na een periode groepen gevormd worden die zich afsplitsen en op eigen voet verder gaan.
Met zoveel mensen in een 'team' is er gewoon een kleine kans van slagen, iedereen heeft zijn eigen ideeen over wat ze willen doen, en zullen niet willen samenwerken met anderen als het idee niet aanstaat.

Zoiets kon ook over opensource gezegd worden. Hier is gebleken dat het kan werken.

Grote kans dat er na een periode groepen gevormd worden die zich afsplitsen en op eigen voet verder gaan.

Zou heel mooi zijn, opensource? Is waarschijnlijk niet wat Dave Perry voor ogen had.

openGameEngine ?
opensource games ?
Een team van 100k kan wel --- als je ze goed betaald. Je krijgt nu inderdaad >95k die teleurgesteld zijn dat hun ideeen niet gevolgd worden. Kijk naar de linux projecten, splitst eindeloos totdat 20 groepjes hetzelfde doen.

Gratis wil ook zeggen: `ik ben het beu, toedeloe' en je project loopt vast.
Om mee te kunnen doen aan de wedstrijd is behalve de aanschaf van XNA Game Studio Express ook een lidmaatschap nodig van de XNA Creators Studio.
Gelukkig is de XNA Game Studio Express gratis :) dus dan moet je alleen nog lid worden van de XNA Creators club...
Heel goedkope manier van games produceren. Je neemt een lege doos, zet er een titel en een prijs op, en je laat hem gratis vullen door de community.

Ge ziet dat er gene vakbond van gamedevelopers bestaat...
Ik denk trouwens niet dat het project lang "top secret" zal blijven als er zoveel mensen aan meewerken, maar goed.
Het is wel een geniaal idee opzich, nu hopen dat het ook geniaal wordt uitgevoerd.
Haha. Ik vraag me af onder welke licentie dat soort vrijwilligerscontent wordt uitgebracht. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat jij er vrijwillig tijd en moeite insteekt en slechts één persoon uiteindelijk een leuke job krijgt, of een ander bedrijf er met de opbrengsten van jouw inspanningen vandoor gaat. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de gruwelen van het managen van een dergelijk project. Je houdt waarschijnlijk al vrij snel een harde kern van toegewijde ontwikkelaars over en de rest loopt een beetje mee. Het is een win-win situatie voor Acclaim: als het flopt is er niets aan de hand maar hebben ze wel een paar talenten ontdekt; als het een succes is, krijgen zij de royalties.

En zoals al eerder is opgemerkt: die prijs van $10.000 is een schijntje vergeleken bij de bedragen die er normaal in dat wereldje omgaan. Het bedrag geeft al aan dat Microsoft de wedstrijd zelf absoluut niet serieus neemt en voor een dubbeltje op de eerste rang probeert te zitten.
Over dat prijzengeld wat Microsoft weggeeft.
Waarschijnlijk is het winnende spel niet eens gratis te bespelen en verdienen ze ook nog leuk aan de bedenker van dit spel..
Bijzonder onzeker die hele toekomst voor Development, ik denk dat daar in Nederland nog weinig vraag naar is. Met C# word bij de meeste gamestudios geprogrameerd

Die Express Studio hebben ze echt te ver uit gekleed, maar wel leuk om te zien hoe makkelijk de DirectX SDK Tools Van MSDN zijn. Met een beetje handigheid heb je zo een X component gemaakt, met alle controles op een form.
Er word in professionele game programming kringen gebruik gemaakt van Assembler/C/C++ en maar een paar hobby projectjes gebruiken C#, C# heeft volgens veel ontwikkelaars nog te veel overhead.
Dit is gedeeltelijk maar waar. Vandaar dat XNA game studio in ontwikkeling is om managed Direct X beschikbaar te maken voor de masses. En zo iedereen er mee kennis te laten maken.
Hmm, erg interessant initiatief :) hier zit zeker toekomst in.

Jammer dat de site van gameindustrymap.com nog geen uitgevers, ontwikkelaars of studio's weergeeft in Europa.
Ik weet wel zeker dat er vraag is naar zulk soort informatie. Maar dat zal denk ik ook niet lang meer op zich laten wachten.

De game industry keeps booming ofzo?! :9
User-generated content FTW?

Als "jij" tot persoon van het jaar wordt benoemd, en YouTube en co veel geld verdienen, is het logisch dat bedrijven ook geld zien in het 'gebruiken' van vrijwilligers voor dit soort doelen.

Of er ook wat goeds uit voortkomt? Op een gegeven moment is de pool aan gebruikers die kwaliteit kunnen produceren gewoon op, de goede mensen weggekocht, en zit je met een half-af product. Eens kijken hoe lang 'de community' het uithoudt tussen dit soort op geld-beluste uitbuiters...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Windows

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True