Hoofdcategorieën

Microsoft kweekt nieuwe muizenfamilie

Door Yoeri Lauwers, donderdag 1 maart 2007 16:55
Bron: Toms Hardware, views: 27.446

Met een viertal nieuwe muizen zet Microsoft de aanval tegen Logitech in, en één en ander ziet er alvast veelbelovend uit. Het nieuwe aanbod bestaat uit een Natural-model, een Habu-exemplaar voor gamers, een Wireless Laser Mouse en een draadloos notebookexemplaar.

De reviewer steekt van wal met een eerste indruk van de Natural Laser Mouse 6000. De lovende woorden zijn niet van de lucht, waarbij Microsoft complimenten krijgt voor de vormgeving van de muis. Door het knaagdier van een bolvorm te voorzien, moeten rsi-problemen voorkomen worden. Het is echter niet al goud wat blinkt. Zo is het aanwijsapparaat alleen geschikt voor rechtshandig gebruik en zijn de twee knoppen op de zijkant niet optimaal bereikbaar. Al met al is de reviewer echter zeer te spreken over deze muis en lijkt het apparaat vooral interessant te zijn voor intensieve computeraars.

Microsoft HabuDe Microsoft Habu is het resultaat van een samenwerking tussen Microsoft en Razer en is specifiek voor gamers bedoeld. Dit knaagdier beschikt over dezelfde technologie als de Razer Copperhead en weet met zijn resolutie van 2000 dpi volgens de reviewer verbluffende resultaten neer te zetten. Naast de gamersmarkt is de muis dankzij zijn snelheid en nauwkeurigheid volgens de reviewer ook uitstekend geschikt voor het bewerken van foto's. Een opvallende feature is de mogelijkheid de resolutie van het aanwijsapparaat met behulp van een tweetal knoppen on-the-fly bij te stellen. Dat is met het Razer-model weliswaar ook mogelijk, maar bij de Microsoft-variant is de toegankelijkheid van deze functie beter. De Habu is volgens de reviewer dan ook de beste gamersmuis op de markt, hoewel over de Logitech MX518 met geen woord gerept wordt.

De Wireless Laser Mouse 8000 moet het nieuwe vlaggenschip van Microsofts muizengamma worden. Dat blijkt onder andere uit het feit dat de muis gebundeld zal worden met desktopsets die specifiek op Windows Vista afgestemd zijn. Met een toplaag van metaal en een ergonomische vormgeving is er heel wat aandacht besteed aan de afwerking. Over het scrollwieltje is de reviewer minder te spreken. Dat er in vier richtingen gescrolld kan worden is prima, maar dat het wieltje traploos werkt - en daarmee geen feedback aan de gebruiker geeft - is de reviewer een doorn in het oog. In een rechtstreekse vergelijking met de Logitech Revolution worden de gebreken des te pijnlijker duidelijk, aldus de reviewer.

Dit gebrek is ook aanwezig bij de Wireless Notebook Presenter Mouse 8000. Dit draadloze laptopmodel weet echter heel wat goed te maken door de extra knoppen aan de onderkant. Gebruikers die het aanwijsapparaat omdraaien, krijgen namelijk beschikking over een afstandsbediening met een aantal extra knoppen om het volume en de afspeelfuncties van de computer te besturen. Bovendien is de term 'aanwijsapparaat' in het geval van de notebookmuis dubbel van toepassing, aangezien deze voorzien is van een laserpointer. Met een aangepast scrollwieltje, is deze muis volgens de reviewer dan ook de ideale keuze voor gebruikers die vaak presentaties geven. Door het ontbreken van voelbare feedback in dit scrollwiel is het gebruik ervan voor het scrollen door Powerpoint-slides echter vaak lastig, zo luidt de conclusie.

Wireless Notebook Presenter Mouse 8000
Volgende 16:57
Vorige 15:48

Reacties

«  1  2  3  »


Wel eens een razer gehad op 1600dpi? Je heb van die lui die op 1024x768 werken en op die reso vliegt je muis op het beeldscherm alle kanten op...

Is het doel van een hogere resolutie niet net dat je muis nauwkeuriger is?

Ja, maar je beweegt dan ook sneller. Een muis met resolutie 1600dpi zal 2x zo snel een cursor doen bewegen dan een muis met 800dpi zolang je in de software geen wijzigingen doet met betrekking tot muissnelheid.

Een ander voorbeeld kan je vinden in gaming zelf. Als je aan het rondlopen bent en je moet snel kunnen mikken dan komt een hoge snelheid goed van pas, haal je dan je sniper boven met 20x zoom wil je veel fijner kunnen bewegen en kan je dus on the fly de snelheid verlagen.

idd, pas de lasermouse van MS gehaald en in vergelijking met mijn tijdelijke aldi-dingetje echt een groot verschil in snelheid, te groot eigenlijk... dus de resolutie omlaag gegooit.

Maar deze muizen zijn niet nieuw... toen ik naar de 'dierenwinkel' ging voor een muis zag ik deze namelijk ook al.

Daar heb je helemaal gelijk in Blokker, naar mijn mening is het echter beter om de sensitivity van de muis ingame aan te passen, en standaard lager te zetten.

Op 800 DPI was mijn sens bijv. 1.8, met 1600DPI is deze nog 0,9 wel de precisie, niet de 'vliegende' muis. Via binds kan de ingame sens dan aangepast worden, zodat de muis wel de voordelen van 1600DPI blijft houden.

Overigens ben ik het niet eens met de uitslag dat de Habu de beste muis op de markt is, er kleeft namelijk één gigantisch nadeel aan, en dat is dat het een lasermuis is. Zoals je in de online winkel van Razer kunt zien zijn ze weer van de lasermuis afgestapt met de nieuwe DeathAdder. Dit is namelijk een 1800DPI 'gewone' optische muis, en dit lijkt mij een MX518 killer.

Maar deze muizen zijn niet nieuw... toen ik naar de 'dierenwinkel' ging voor een muis zag ik deze namelijk ook al.
de Habu is een slang, die eet muizen (was de bedoeling dan :+)

Toch zou logischer zijn om de sens softwarematig aan te passen (dmv binds naar de ingame sens) dan hardwarematig. Laat de sensor nou maar gewoon zo precies mogelijk lezen.

Enige 'voordeel' is dat het op de hardwarematige manier niet tegen te houden is als zulke praktijken als cheat gezien wordt (en dus onmogelijk op de softwarematige manier).

En toch werkt dat erg fijn als je er aan gewend bent, me <3 Razer Diamondback @ 1600 DPI. Het grootste voordeel vind ik dat je je muis niet hoeft op te tillen met omdraaien in fps-spellen bloed irritant vind ik het als je drie keer je muis moet oppakken voor je rond bent. Beste combinatie is en blijft een gevoelige muis DPI 1600> en een lekker grote muismat.

Overigens gebruik ik 1600 DPI ook gewoon in Windows, eerst had ik ook zoiets van pfoe dat gaat erg hard maar als je eraan gewend bent wil je niet meer terug.

dat onderste plaat kun je toch geen muis meer noemen :S
wanneer houd een muis op een muis te zijn als je er mee kan chatten? ofzow |:(

edit: ik zie nu dat dat ook de onderkant is, maar dan nog :P

Dat is superhandig bij presentaties enzo. Een makkelijk volgende knopje

Dat volgende knopje is niet het handige (dat is klikken namelijk al) maar vooral het vorige knopje. Dat is met de muis anders alleen via een omslachtig rechtsklikmenu te doen.

De scroll nog nooit getest, hiermee kan je vooruit en achteruit gaan.

Is dat nou de onderkant of de bovenkant van de muis?

Als het de onderkant is... waarom zitten er knoppen op? :?

Als remote voor presentaties e.d., er zit zelfs 'n laserpointer in volgensmij.

Omdraaien en als soort remote gebruiken? :)

Zodat je em ook kan gebruiken als een aftandsbediening voor je MediaCenter/PPT presentatie. Goed idee eigelijk. de functie van 2 apparaten wordt zo gecombineerd.

het is de onderkant.

En de onderkant is een 'presentatie' remote

Als je het artikel effectief leest, ipv naar de plaatjes te kijken, had je dit natuurlijk ook direct geweten.

die Habu muis is er toch al een behoorlijke tijd? Er is ook een matchend toetsenbord; De Microsoft Reclusa: http://www.gadgetgarden.n.../01/gamers_keyboard_1.php (ook ism Razer ontwikkeld)

Muis en toetsenbord kosten 70 euro per stuk.
http://www.microsoft.com/...oductdetails.aspx?pid=093

Heeft precies iets weg van de G15 met zijn blauwe backlit keys en programmeerbare knoppen.

Mag ik iedereen aanraden vooral niet zulke absurd hoge bedragen neer te leggen voor een toetsenbord om beter te gamen (net als de ¤100,- Logitech G15 of Steelkeys G6). In ieder geval voor snelle shooter games heeft dat weinig toegevoegde waarde.

Enige wat verschil maakt is normale toetsen of notebook-style toetsen (en de indeling dan). Voor 20 euro heb je een Logitech UltraX met snelle notebook-toetsen. Voor normale toetsen heb je genoeg keuzes voor ong. hetzelfde bedrag.

Tsja patriek, laat jij met je suffe waarschuwing (hard maar waar, moet maar gewoon gezegt worden) nu net voorbij gaan aan de voornaamste eigenschappen van de G15; programmeerbare toetsen en een display waar érg veel waardevolle info van valt af te lezen ingame (en outgame natuurlijk -system info en allerlei andere plugins van email tot chataps etc-, maar minder core business van dit game-toetsenbord). Als je 'snelle toetsen' wilt kan je inderdaad met menig suf bordje tevreden zijn.

Het heeft niets met beter gamen te maken maar vaak ook dat het design telt. Dus je waarschuwing is een beetje onterecht, omdat jij het er niet voor over hebt, wil niet zeggen dat het een fijn toetsenbord is en dat Logitech er iets nieuws mee op de markt heeft gezet.

Smaak verschilt, toch ?

ik zeg toch ook duidelijk "om beter te gamen" ?
als je `m voor een andere reden wilt kopen, moet je voor jezelf beslissen of je `t 4 dubbele wilt betalen

heb overigens m`n post aangepast, uit gewoonte sprak ik over fps games. daar wil je je ogen geen fractie van je beeldscherm af halen. macro`s zijn meer geschikt voor RTS of MMORPG`s enzo.

waarschuwing is voor degenen die ingaan op de raarste gimmicky gamers spullen die beweren dat je beter gaat spelen. dat is echt niet normaal meer tegenwoordig.

Ik weet niet, maar zijn die reviews nog wel te vertrouwen. Ik heb nu al redelijk wat tests gelezen van de Habu, en meestal merk je dan dat men niet te spreken is over de software en tegenstrijdigheden in de documentatie in de verpakking.

"Ome Tom kweekt nieuwe review van muizen die al maanden op de markt zijn."
... zou een betere titel zijn.

Deze muizen zijn namelijk "al lang" niet meer nieuw ...

Edit, even opgezocht:
ze zijn allevier al van augustus/september vorig jaar.

Het eerste wat ik doe als ik een nieuwe muis koop, is de feedback uit het scrollwheel halen. Dit kan door een metalen pinnetje te verwijderen. Het scrollt veel fijner op websites, en scheelt inspanning van de hand (RSI). Het hoeft dus niet perse een slecht iets te zijn dat de feedback ontbreekt, zoals in de review vermeld wordt.

Maar vliegt het wieltje dan niet als een gek rond bij iedere perongelukke aanraking? Mij lijkt het heel irritant iig..

Wat je ook kan doen is het veelvuldig gebruik maken van het muiswieltje. Binnen een jaar is de feedback weg ;)

Laat me raden, deze muis van M$ werkt zeker alleen onder Windows :P

Lijkt me niet als je die muis koopt ben je sowieso klant van microsoft en die zal het geen bal schelen wat je verder draait... Ding is alleen dat veel m$-tegenhangers toch geen microsoft muis kopen hé ;)

poeh, ik heb toch een *lichte* voorkeur voor linux maar als MS een goed tobo'tje releaset en het onder linux wil werken koop ik het gerust hoor :S

gewoon een kwestie van het beste van twee werelden...

en ja je hebt altijd van die fanboys, maar die zijn IMO dik in de minderheid (maar goed ook)

Ik gebruik een MS muis op mijn Apple.
Die Mighty Mouse vind ik niks. M'n Logitech apparaten wilden niet in 1x werken. Met de MS muis was het plug and play... :z

Die nieuwe muizen zijn de grootste marketing grap van het jaar.

Wat blijkt uit de mousescore test 2007 van esreality (hardcore gamers, quakers, CS spelers etc). De MX300 en MX500 (OUDE MUIZEN!) en MS Wheel Mouse optical (een oude muis die nog steeds te koop is voor 15 euro) hebben de beste sensoren die er zijn.

DPI is ook een marketinggrap trouwens, kijk maar naar met wat voor muizen gamers als vo0, toxic, fatal1ty spelen. 400 dpi muizen :-)

En dat moet je denk ik met een korreltje zout nemen op een gegeven moment is het een gevoelskwestie welke muis voor jou het beste presteert, kan zelf niet overweg met een MX510 maar de Diamondback werkt heerlijk.

en dat heeft weer veel meer met de vorm van de muis te maken dan met de technologie die er in zit, terwijl je eigenlijk voor het laatste betaalt!

([hoi maertz, un1ty.lunatic hier)

Hogere DPI is niet puur een marketinggrap hè, dit is in gevallen met een hoge sens en hoge beeldresoluties wel degelijk beter. Maar het is met 2000dpi absoluut veel te overdreven, gedaan om als gimmick te gebruiken.

Maar nieuwe muizen zijn daarnaast ook nog met minder vertraging gekomen (van 125Hz naar t/m 1000Hz). Met een breder data path, betere vorm v/d muisvoetjes en anti-slip materialen aan de zijkanten. Dit alles maakt een goed merkbaar verschil.

Men is alleen echt in de fout gegaan met de laser sensors. Het skippen en slecht tracen met diverse oppervlakken doen alle voordelen teniet.

Overigens vind ik het stom als er gezegd word "die zijn goed en gebruiken deze muis, dus die muis is ook goed". Dat is ong. het zelfde als zeggen "met een goede muis word ik beter". Dat is niet zo. Ik zie het zo; een goede muis beperkt je minder. Voor het zelfde geld waren de genoemde spelers nog beter als ze aan een andere muis gewend waren geraakt. Klopt wel dat het nooit een slechte muis kan zijn als iemand op top niveau speelt.

Ik heb láng de logitech dual optical gebruikt in CS en later CS-source. Op een gegeven moment verkocht (spijt spijt spijt !) en een 'game-muis' genomen; de MX518, die overigens prima bevalt ..
Maar een muis als de logitech dual optical, althans in CS, voor mij bestaat er geen betere (en ben nu dus op zoek naar een gaaf exemplaar).
Jammer dat deze niet meegenomen werd in de test die je ons linkte.

Ik denk dat je ontwikkelde 'technieken' om te muizen (jij met je dual optical) je lang bij blijven... en dat is door de vorm v/d muis bepaald. Niet voor niets blijven mensen vaak trouw aan de vorm van hun eerste muis.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:57
Vorige 15:48
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: