Hoofdcategorieën

Duitsland denkt over verbod anonieme e-mailadressen

Door Harm Hilvers, woensdag 21 februari 2007 19:30
Bron: C|Net, views: 20.433

De EU-lidstaten hebben tot 2009 de tijd om de Dataretentierichtijn in hun nationale wetgeving te implementeren. Voor Duitsland betekent dit mogelijk dat het onmogelijk wordt om anoniem een e-mailadres te registreren of contant een prepaidkaart voor mobiele telefonie te kopen.

Door het Duitse Ministerie van Justitie is een wetsvoorstel gedaan dat het invullen van valse of onjuiste informatie bij het aanvragen van allerlei diensten verbiedt. Het gaat om een eerste wetsvoorstel, dat nog behandeld moet worden door de Duitse regering en Bondsdag. Als het voorstel in zijn huidige vorm wordt aangenomen, zou bijvoorbeeld ook het aanvragen van een e-mailaccount een stuk moeilijker worden. In veel gevallen hoeven daar op dit moment namelijk geen feitelijk correcte persoonsgegevens voor verstrekt te worden door de aanvrager en volstaat het soms zelfs om slechts een gebruikersnaam en wachtwoord te kiezen. Het zou overigens niet verboden worden om e-mailaliassen aan te maken, mits de persoonsgegevens van de eigenaar van het originele adres bekend zijn.

Peter Fleischer, bij Google verantwoordelijk voor privacyzaken in Europa, is niet te spreken over het Duitse wetsvoorstel. Volgens hem zijn veel mensen er aan gewend om anoniem gebruik te maken van diensten op internet. Daarnaast is de wet onuitvoerbaar, aldus Fleischer. Volgens Jörg Hladjk, privacyjurist bij een Brussels juristenkantoor, zou het goed kunnen dat het in Duitsland door dit wetsvoorstel ook onmogelijk wordt om contant te betalen voor prepaidkaarten voor mobiele telefoons, omdat er dan niet kan worden nagegaan wie de koper is. Naar verwachting zal de wet – als deze wordt aangenomen – alleen gelden voor in Duitsland gevestigde organisaties en websites, zodat Duitsers die toch graag anoniem over het internet dwalen dit via internationale e-mailaanbieders kunnen blijven doen.

Volgende 01:15
Vorige 18:17

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

onzin en niet haalbaar.

internet is vrij! en moet ook zo blijven

internet is vrij! en moet ook zo blijven
Right :D
Internet was vrij, maar de tijden zijn toch echt veranderd (helaas).

internet is nog steeds vrij, en tenzij ze ook encryptie willen verbieden zal dat ook altijd zo blijven.

Op dit moment is het alleen voor hele domme criminelen, zoals Izaan M (die rustig vanaf een braziliaans internetcafe mail zit te sturen naar mevr. Melchers) onmogelijk om anoniem te blijven, iedereen die er een beetje tijd in steekt is gewoon volledig vrij.

Dit soort wetgeving kan de sociale ontwikkeling een beetje vertragen, maar de technologische ontwikkeling alleen maar stimuleren. Je creeert echter wel een digitale kloof.

zelfs china is het niet gelukt om voor complete afscherming te zorgen. en die zijn toch redelijk ver gegaan.
dus ik geef je helemaal gelijk, en vind ook dat internet gewoon vrij moet blijven.

of het haalbaar is of niet maakt weinig uit.

het feit dat mensen (in de poltiek die dus over onze toekomst praten) er aan denken zegt voor mij genoeg.

het feit dat er serieus gedacht wordt over het opleggen van restricties.
het feit dat straks net als in china mensen bepaalde informatie niet meer mogen lezen, bepaalde dingen niet meer mogen zien?

want daar gaat het uiteindelijk heen!
Het niet meer anoniem kunnen zijn is een manier om mensen te controleren.
En controlle is voor mensen die bang zijn van andere mensen, bang zijn om te verliezen wat ze hebben (macht bijv.)

controlle is macht, en wie macht wil moet controleren.

Ligt het aan mij of was het allang duidelijk dat de overheid steeds meer en meer iedere aspect van ons leven wil bepalen...

Wij gaan virtuele kinderporno verbieden als het aan de kamer ligt. En even voor de duidelijkheid, ik ben hartstikke -tegen- kinderporno. Maar het woord virtueel doet er nogal wat aan af... Het is mensen beschuldigen voor ze feitelijk tot actie over gaan, of zelfs maar het idee uit zouden kunnen denken en dat gaat wat mij betreft wel heel erg ver, hoe erg ik ook tegen kinderporno ben.

Het enige aspect wat blijft staan is of het financieel haalbaar gaat zijn, dat het nooit waterdicht (zelfs errug verre van) zal zijn hebben ze toch schijt aan. De mensen aan de top halen hun geld toch wel binnen en van geld uitgeven van anderen, al is het veel te veel, hebben ze nog nooit wakker gelegen. Als ze politiek technisch maar kunnen zeggen dat ze er wat aan gedaan hebben...

Het is wel haalbaar. Iedereen zal voor communicatie met een creditcard moeten betalen en daarbij zijn ID laten zien, de oneindige veiligheid komt in zicht. Nooit meer terroristen die mijn tuin vernielen en ook geen terroristen meer die proberen te bellen. Ik vind dat ze niet ver genoeg gaan. Ik bedoel maar: ze kunnen nog steeds een brief schrijven en nog steeds via een telefooncel praten. Ik vind dat postzegels alleen te koop mogen zijn met credit card en liefst daarbij nog een geldig ID. Telefooncellen moeten automatische terroristenherken functies, a la het camera toezicht in London, krijgen zodat niemand die terrorist is er mee kan bellen. Iedereen die bij een telefooncel probeert te bellen moet zich eerst identificeren met zijn/haar identificatie bewijs.

Eigenlijk vind ik ook dat alle communicatiemiddelen in handen van de staat moeten zijn, net als alle banken en andere financiele instellingen. Zo wordt de veiligheid maximaal gewaarborgd. Terug naar de goede oude tijd: pleeg zelfmoord als er ook maar 1 zwarte auto de straat in rijdt. (stasi/KGB uit sovjet Unie.)
Ik vind het jammer dat ik het zelf niet mee heb mogen maken, maar goede tijden komen eraan :)

Hmm, mag ik er op wijzen dat alle postzegels dan wel voorzien moeten worden van een uniek identificatienummer en oh, ja de handel in postzegels moet wel verboden worden. Anders kan ik wellicht een postzegel kopen en dan kan jij daar een terroristische brief mee versturen.

Wanneer de server in een ander land staat gelden toch de wetten van dat betreffend land? Dus dan kan de Duitse overheid dat toch niet verbieden?

Duitsland is alleen nu voorzitter van de Europese Unie .. en Merkel lijkt wel een kruistocht te voeren tegen alles wat 'slecht' is..


Merkel of Duitsland? :+

Sorry maar dit vind ik flauw.

Ik vraag me wel af wat goed te maken?
1974 of 1939-1945?

Ik heb het gevoel dat 1974 de gemiddelde Nederlander meer pijn heeft gedaan. Zie het fanatisme bij de interlands tussen NL en DE.

Kijk a.u.b. vooruit i.p.v. achterom? Duitsland is een heel ander land dan in het begin van de 20ste eeuw. Voor het geval het over de WWOI en WWOII gaat.

Ze kunnen een Duitser wel verbieden valse gegeven in te vullen; waar ook ter wereld.
Hoe ze dat beleid gaan handhaven is een ander punt.

Blijkbaar niet:
Naar verwachting zal de wet – als deze wordt aangenomen – alleen gelden voor in Duitsland gevestigde organisaties en websites, zodat Duitsers die toch graag anoniem over het internet dwalen dit via internationale e-mailaanbieders kunnen blijven doen.

Nederland wordt ook in de bron aan gehaalt.
Over onze wets voorstellen omtrent het digitale verkeer.

Zeer goed plan! Op deze manier kunnen we kinderporno en terrorisme veel beter bestrijden.

Nog mooier zou natuurlijk zijn om je sofinummer te koppelen aan je e-mail en je telefoonnummer. In elke straat een camera en die icm de camera's boven de wegen laten samenwerken. Eventueel wat real-time satelliet-beelden met auto-tracking-software, gekoppeld aan het signaal van je telefoon en je gps in je auto.

Op deze manier kunnen we alle verdachten mensen (zoals mensen die het bijvoorbeeld niet met mij eens zijn) opsporen en opsluiten.

en als we toch bezig zijn, plant dan ook even een chipje in me lijf, en sla al me DNA gegevens op...

grote vraag is 'wie gaat het beheren' ?
en vertrouw ik die instelling/groep/partij?

wat als ze iets fout doen? dan kan mijn buurman zien dat ik aids heb of dat ik met ze vrouw heb geneukt.. en owja.. ooit gehoord van DNA specifieke wapens? leuk als amerika of iran of een willekeurige andere schurkenstaat misbruik gaat maken van deze gegevens

"plant dan ook even een chipje in me lijf, en sla al me DNA gegevens op..."

Kalm aan, vriend!
Het is zo gebeurd voordat je het weet ;)
Maar serieus, implantanten in ons lichaan is nog voor onze generatie.

@axper: ik pleeg liever zelfmoord (of emigreer naar een ander land) dan dat ik op die manier gebrandmerkt wordt! Uiteraard komt er een moment dat je geen kant meer op kan, maar dat merkteken wil ik niet dragen.

openbaringen 13:16-17: "En het maakt, dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, een merkteken geve aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden;
En dat niemand mag kopen of verkopen, dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams."

RFID waarmee je betaald? Ik zie dat er idd wel aankomen. De dreiging van terrorisme wordt als groot genoeg gezien om alles te rechtvaardigen...

[sub]* MBV wacht -1 af ;)[/ME]

Helemaal mee eens MBV.
Had hieronder precies hetzelfde stukje uit de bijbel gezet terwijl ik jouw stukje niet eens had gezien.
BTW in deze tijd komt het merkteken niet, pas in de grote verdrukking. Tegen die tijd zal het ook wel zo duidelijk zijn dat het om het merkteken gaat dat dat wel duidelijk is.

@MBV:
Wat heeft Openbaringen er nu weer mee te maken? Het zijn *mensen* die de zaak aan het verstieren zijn, en er gaat geen scheidsrechter vanboven tussenkomen zoals jij lijkt te denken.

*Mensen* zullen moeten tussenkomen, achterover zitten en een oude roman lezen brengen geen verandering.

Je argument is een bijbelquote? Waren de openbaringen niet allemaal visioenen? Zoals in drugsgerelateerde reutel.

[OT]
De inbreuk op privacy gaat steeds verder ter wijl er weinig mee bereikt gaat worden. Ik zou alle internetgegevens die je als provider moet gewaren naar het ministerie van justitie faxen (!). Volgens mij wordt nl. nergens gesteld hoe je de gegevens moet bewaren.

In de Baja Beach Club in Rotterdam kun je al een rfid chip laten injecteren waarmee je kunt afrekenen. Na het (correct) inbrengen is de chip niet voelbaar.

En als ze je injecteren. Na het injecteren zit je DNA aan de naald, dus dat hebben ze dan ook direct.

De technieken zijn er nu al. Vorige week werd bekend gemaakt dat Samsung rfid chips had van enkele micrometers.

En wat als de AIVD stelt dat alle tandartsen dergelijke chips bij de controle moeten inbrengen. Binnen een jaar heb je dan zo goed als alle Nederlanders getagged. Alles onder het motto van terrorisme bestrijding.

Je moet je dus niet afvragen wanneer ze het gaan doen, maar wat ze nu tegenhoud. Want die grens zal alleen maar vervagen.

offtopic:
Ik geloof dat het % nederlanders die jaarlijks op controle komen echt niet dicht in de buurt "nagenoeg alle" komt!

Het schijnt redelijk belabberd gesteld te zijn met het tandartsenbezoek in NL!

ook moet contant geld verboden worden, want dat is te moeilijk te controleren.

In huizen moeten verplicht camera's geplaatst worden. Zodat men in die huizen niet stiekem kinderen kan misbruiken.
Kinderen misbruiken is het ergste wat er is (dat vind ik natuurlijk ook), dus is dit een erg goede maatregel.

Ook moeten we er naar toe gaan dat mensen onderzocht worden op drift. Driftige mensen zullen sneller iemand iets aan doen (vechten, moord, etc). Mocht blijken dat iemand driftig is, dan dient deze persoon medicijnen in te nemen. Dit natuurlijk controleren met deze techniek
nieuws: Kodak vraagt patent op eetbare rfid-tag aan

Wie gaat verder?

Verplicht camera's in aarsen. Want wat ze daar tegenwoordig allemaal niet instoppen dat is ook niet normaal meer.

//edit// overbodig?
Nog steeds hebben dieren geen rechten blijkt nu wel weer. Arme cavia's...

Probeer eens de tekst van het nummer Guardians van Helloween op te zoeken. Is dat misschien wat je in gedachten had?
Of gewoon 1984 van Goerge Orwell?
and the list continues........!

Pennen en potloden moeten ook verboden worden. En printers moeten op naam geregistreerd worden, een ID printen ze al dus dat is mooi meegenomen. Als iemand een baksteen met een briefje door je raam gooit moet die toch te achterhalen zijn. Verder moet de indentificatie plicht aangepast worden zodat het verplicht met RFID uit te lezen is. Want als nu iemand tegen me praat kan hij weigeren z'n identiteitsbewijs te laten zien en wil ik het kunnen scannen. Plus dat de toezichts camera's dan mooi kunnen registreren wie er in beeld is zodat bij wildplassen meteen een bon naar het juiste adres kan.

Zucht, ze zouden de politici met dit soort plannen verplicht met de gouden kooi mee moeten laten doen...

Penneninkt, papier en potloden worden strakt ook voorzien van id-tag-poeder, en kun je alleen kopen als de winkel een scan van je paspoort heeft....

Op deze manier kunnen we alle verdachten mensen (zoals mensen die het bijvoorbeeld niet met mij eens zijn) opsporen en opsluiten.
En wederom koppelt iemand opsporingsmiddelen automatisch aan draconische wetten. :Z

Wherever there is power.. it's likely to be abused eventually...

Nou sorry hoor, maar dit gaat toch iets verder dan een camera in het winkelcentrum. Deze maatregel zou een flinke beperking in de vrijheid van de Duitsers betekenen.

En als het hek van de dam is .................

Oww, wacht even, het hek is al van de dam. Tenslotte doen we in NL al gewoon lekker mee aan censuur op internet. Nah, dan zal het is in Nederland ook wel even doorgedrukt worden dat je geen anonieme mailaccount meer mag hebben, en ook strafrechtelijk vervolgd kunt worden als je je niet aan dit regeltje gaat houden, zodat het onder de streep ook wat gaat opleveren.

Ik vraag me af hoe lang het duurt voor er een reactie komt van 'het volk' en de pleuris los barst, omdat het nu wel es genoeg is met dat geneuzel.
Nergens wordt de wortel van de problemen nog aangepakt. Regeringen, bedrijfsleven ( met name muziek- en film-industrie ) en stichtingen doen alleen nog maar aan symptoom bestrijding omdat je zo een grotere bevolkingsgroep die wel braaf is kunt dwingen en kunt laten betalen.
Denk maar aan de voorstellen voor internetheffing ter compensatie van misgelopen inkomsten van muziekrechten ( terwijl na ingang van die heffing downloaden vast net zo illegaal blijft , net als met kopieer toeslagen op CDR(W) en DVDR(W) )

Die reactie zal niet snel komen, de jeugd van tegenwoordig vindt het al normaal dat je overal met camera's in de gaten wordt gehouden, je vrijheden zo goed als overal worden afgepakt etc.
De oudere generatie ergerd zich er aan, maar doet vaak niets... waarom ook. Dat ze het zich allemaal maar uitzoeken zal men denken...

Jij hebt zeker niets te verbergen..

Volgens mij was zijn opmerking sarcastisch bedoeld ........... duh.

En het gaat in dit verhaal er niet om of je wel of niet iets te verbergen hebt. Alle verworven 'vrijheden' die in de afgelopen decennia zijn opgebouwd worden nu in sneltreinvaart weer afgenomen en zo zal ook democratie wel gaan sneuvelen en langzaam aan een dictatuur worden.
Strakjes is alles verplicht of verboden en als je jezelf probeert te onttrekken aan het alziend oog van Big Brother, dan ben je dus een terrorist, crimineel of heb je op zijn minst wat te verbergen en wordt je gewoon preventief opgepakt en doorgelicht. Daarna zal je wel een stempeltje krijgen of minimaal verscherpt in de gaten worden gehouden ............

Doomscenario ? We zullen het wel zien in de komende jaren, hoe dit zich gaat ontwikkelen, maar het stemt mij niet tot blijheid, om het zachtjes uit te drukken ;(

* psyBSD denkt aan DIGID

Het lijkt me handiger om een electronische gedachtenlezer te implanteren, dan kunnen "zondige" gedachten meteen afgestraft worden. :(

Hadden de geallieerden niet beter hun best kunnen doen in de 2e WO? Kennelijk hebben teveel duitsers die oorlog overleeft. }>


[disclaimer]
Oke.. voor ik weer een klacht aan mn broek krijg:
De nazi's hebben naast hun vele misdaden tegen de menselijkheid, ook heel veel verboden ingevoerd en veel vrijheden aangepakt. Dat is een beetje ondergesneeuwd door alle ergere misdaden, maar zelfs zonder die massamoorden was het nazi-regime erg fout.

Ik doel met de vergelijking dus op het laatste: Kennelijk zit verbieden helemaal in de duitse mentaliteit. Een mentaliteit die wat mij betreft fout is.
[/disclaimer]

Oke... harde humor wordt niet op prijs gesteld op tweakers. :)

Zucht.... als je dat dan toch wilt doen dan neem je er eentje in het buitenland en surf je via een proxy.

Suffe politici....
:Z

ssstt.... Niet te hard. Nog even en ze komen op het idee om het gebruik van proxies net zo hard strafbaar te stellen!

"...onmogelijk wordt om anoniem een e-mailadres te registreren of contant een prepaidkaart voor mobiele telefonie te kopen..."

Man, man, man ...
Waar gaat dat naartoe? Binnenkort belanden we echt in een BigBrother-wereld.
Die mensen willen hemel (paradijs) op aarde krijgen door iedereen te controleren
Uiteindelijk gaan we misschien tot een punt komen dat het grrotste gevaar voor de mensheid is de mensheid zelf. Zo gaan we naar een zelfvernietiging en uitroeing door RoboSapiens ( het is natuurlijk overdreven :P , maar deze evolutie is echt niet gezond te noemen)

Uiteindelijk gaan we misschien tot een punt komen dat het grrotste gevaar voor de mensheid is de mensheid zelf.
Dat is al eeuwen het geval, denk maar aan de Inca's die hebben zichzelf ook uitgeroeid ;).

Waar het naartoe gaat? Naar de tijd dat we nog geen internet hadden en je telefoonnummer ook gewoon herleid kon worden naar je adres? Ging toen ook prima, dus waarom nu niet meer?

Wat je aanhaalt als prima situatie klopt niet. Ten eerste is dat systeem van herleidbaarheid van nummers altijd al gevolg geweest van de techniek en het gewenste gebruik. Door beperkingen van het systeem kon een klant zo goed als geen eigen nummers kiezen en wilde iedereen zich met telefoonnummer wel laten opnemen in registers voor de bereikbaarheid. Daarnaast was het nooit opgezet voor het doel van opsporing, dat was een bijkomende mogelijkheid die later gebruikt werd. Komt nog bij dat het herleiden van een nummer geen sluitendheid gaf over de gebruiker en dat ook geen noodzaak had. Openbare telefoons waren er daarom met duizenden en zelf een verplichting.

Het email systeem is geheel anders van opzet. De maatregelen die een paar hoge personen in Duitsland willen doorvoeren gaan daarbij veel verder dan de gevolgen van het oude systeem en hebben daarbij zelfs tot doel tot directe wegname van anonimiteit in de samenleving in vergaande mogelijkheid tot zelfs strafbaarstellen en het opsporen daarna voorop stellen.

Het daar gedicteerde systeem staat daarmee in schril contrast met vroeger. Toen was anoniemiteit geen schande en de vorm van gebruik stond ver af van doel tot strafbaar stellen en controle via opsporingsdiensten. Daarbij dachten ze toen nog realistisch over de gevolgen en mogelijkheden. De overheid in Duitsland wil het invoeren omdat ze stellen dat hun systeem per definitie goed is, het een realistische oplossing is tegen misdrijven en past binnen hun beeld dat een gedicteerde zeer vergaande controle samenleving zonder vrijheid een goede samenleving is.

Vroeger ging het toch ook prima? Ja. Daarom is dit systeem dus ook goed? Nee, ver van dat.

Ja, vroeger, vroeger,, we willen tenslotte achteruit en niet vooruit ...

Zo gaan we naar een zelfvernietiging en uitroeing door RoboSapiens ( het is natuurlijk overdreven

Als ik dit lees dan komen er gedachten in me op van "misschien verdient de mens niet anders".
Iedereen laat zijn levensvrijheid stukje voor stukje afpakken totdat er zelfs van de democratie nog weinig over is. Niets aan de hand, als je het maar langzaam doet.

*Voeg standaard Big Brother reactie in*
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 01:15
Vorige 18:17
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: