Hoofdcategorieën

Creative: winst, maar pc-audio-afdeling stelt teleur

Door Yoeri Lauwers, vrijdag 2 februari 2007 12:04
Bron: Creative, views: 14.704

Creative heeft bekendgemaakt dat het een uitstekend vierde kwartaal achter de rug heeft. Een en ander is toe te schrijven aan de schikking met Apple en de verkoop van mediaspelers, want de afdeling voor geluidskaarten presteerde teleurstellend.

Tijdens het tweede kwartaal, dat eind december afliep, in het fiscale jaar 2007 heeft Creative een omzet van 424,4 miljoen dollar gerealiseerd, waarbij de 100 miljoen dollar licentievergoedingen van Apple al meegerekend zijn. Op eigen kracht wist het bedrijf dus 324,4 miljoen dollar binnen te halen uit de verkoop van hardware. Mede verantwoordelijk voor deze uitstekende cijfers zijn de Zen V en Zen V Plus, waarvan er samen met de andere mp3-spelers van het bedrijf maar liefst 2,5 miljoen verkocht werden. De producten die het bedrijf in de jaren '90 groot maakten, met name geluidskaarten voor computers, zijn nu echter nog amper verantwoordelijk voor tien procent van de verkoopcijfers. Analisten hebben becijferd dat, met een gemiddelde verkoopprijs van 100 dollar per geluidskaart, slechts een procent van de 57 miljoen pc's die elk kwartaal verkocht worden, voorzien is van een Creative-geluidskaart. Op specifieke marktsegmenten doet Creative het echter nog steeds niet slecht: 14 procent van de gamers zou gebruikmaken van een Creative-geluidskaart en een groot deel van de gevorderde gebruikers verkiest naar verluidt een dergelijke kaart boven een model van de concurrentie.

Creative X-Fi XtremeGamer geluidskaart

Volgende: 'Taggen van informatie op internet steeds populairder' 13:45
Vorige: President: 'Illegale software heeft Roemenië groot gemaakt' 11:28

Reacties

«  1  2  3  4  »

Ik denk dat ze het knap beroerd is gaan staan om geen Dolby-live te nemen.. na de soundstorm heeft Dolby-Live zoveel fan's gekregen.. mede daardoor zijn heel veel mensen overgestapt naar terratec kaarten. dat is ook natuurlijk een deel van inkomsten die ze mis lopen.

Dat vind ik idd ook beroerd. DTS-Connect ondersteuning zou ook niet onhandig zijn. Verder vind ik het jammer dat zij geen 5.1 set uitbrengen met ingebakken decoder. Nu zou je het moeten doen met hun DDTS-100 decoder die apart moet kopen en is bar slecht leverbaar.

Is inderdaad vreemd waarom je die apart moet kopen. Heb hem wel al jaren met 7.1 S750 gigaworks...uber combi moet ik zeggen...gewoon via internet destijds met credit card

Laatst nog een Cambridge Soundworks Desktop Theatre 2500 verkocht, dat is een 5.1 set met DD5.1 decoder. Of bedoel je dat niet?
Heb die vervangen door een S750 gigaworks, ik moet zeggen dat ik de externe decoder nog geen seconde gemist heb, de interne decoder van de X-Fi doet prima zijn werk.

ik denk dat realtek ze veel meer dwars zit omdat die nu goedkope, maar toch kwalitatief goede chips levert voor on-board geluidskaarten.
die hebben ook steeds vaker een digitale uit en meer mensen gebruiken digitale speakers.

Ach, veel tweakers kijken nog het kleine groepje tweakers. De gemiddelde consument maakt het geen flikker uit of ze via AC'97, Creative X-fi of Azalia luisteren.

Ze willen gewoon stekkertjes inpluggen, en spelen maar. Daarnaast heeft maar een zeer klein aantal mensen de benodigde apparatuur verbonden met de PC. Het is vaak een home-cinema setje voor de tv, en 2 goedkope speakers voor de pc. Alleen de tweaker is daar uitzondering op.

Het voordeel van onboard audio is, dat het op iedere plank zit en geen gedoe met drivers en gewoon standaard goed werkt.

Ben het helemaal met je eens, MAAR de groep tweakers/gamers is ook de groep met de diepste zakken.

De groep waar jij het over hebt, zou waarschijnlijk als ze een al SB kaart zouden kopen, dan zou dat een SB 16Pro Value zijn, waar van de marges toch al heel klein zijn.

Bedrijven als Denon & Maranz bestaan ook niet bij de gratie van het grote publiek, die richten hun pijlen dan ook op mensen met diepe zakken.

Ik zou graag twee X-Fi's kopen voor mijn HTPC en game PC.
Maar zonder DD-Life ondersteuning mogen ze dat spul houden.

tweakers zijn nog op een heel andere manier belangrijk voor de ICT markt: ook "gewone" gebruikers kiezen voor bepaalde hardware, juist omdat de tweakers vaak aan de andere kant van de winkelbalie of in het ICT departement zitten.
Een gewone gebruiker die met zijn realtek onboard kaartje steeds weer ruis heeft, komt via een tweakervriend, -kennis, of -ICTer toch aan een creative of terratec kaartje :)
Alleen komt die situatie minder en minder voor omdat de kwaliteit van de onboardoplossignen de laatste jaren zeer sterk is vooruit gegaan.

Vandaar die matige driver support zeker, het brengt te weinig geld in het laadje.

Vandaar die matige driver support zeker, het brengt te weinig geld in het laadje.
Mijn laatste geluidskaart van hun was een Sound Blaster Live! 5.1. Toen waren de drivers al aardig bloated en zelfs toen al kon je de originele drivers niet van hun website ophalen. Ze bieden alleen maar 'updates' aan, wat geen volledige drivers zijn (en dus niet willen installeren zonder dat je de drivers van de originele CD geïnstalleerd hebt). En laten wij het niet hebben over Linux ondersteuning. ;)

Bovendien kreeg ik daarna de smaak te pakken van de Nvidia Soundstorm. In combinatie met een Creative DDTS-100 geeft dat best wel goed geluid. Ook kon ik toen mijn Xbox aansluiten op mijn 5.1 speakerset voor de PC.

Wat wel 'toevallig' is, is dat de DDTS-100 nauwelijks meer verkrijgbaar is omdat hij niet meer gemaakt wordt en dat deze duurder is dan 3 jaar geleden. Toen kocht ik hem voor ¤ 110,-. Volgens mij is de enige reden dat Creative gestopt was met de losse verkoop van deze decoder omdat het niet goed in lijn valt met hun geluidskaarten, welke geen Dolby Digital Live of DTS Interactive ondersteunen.

Voor 'gamers' misschien hartstikke leuk, maar de juiste spellen hebben ook goed geluid zonder ondersteuning voor EAX.

[edit]
@Dj Neo Ziggy

Dat zal wel één van de ontelbare achtergrondprocessen zijn welke met de drivers worden meegeleverd. Zeer irritant, ja. Ik herinner mij van toen (rond 2001) dat de drivers al 30 MB waren. Ter vergelijking, van de kaart die ik net gekocht heb (Club3D Theatron DTS, dezelfde kaart als de Bluegears B-Enspirer) zijn de drivers maar 5MB groot.

[edit2]
@Sprite_tm

OK, en nu een X-fi onder Linux. :z

Volgens hun website gaan ze closed source drivers aanbieden, maar pas in het tweede kwartaal van 2007. Sorry, maar als er een nieuwe kernel uitkomt wil ik ook meteen zeker weten dat mijn favoriete (open-source)drivers erin zitten en dat ze ermee kunnen werken. Creative kennende (denk aan hun Windows drivers) zullen deze altijd wel hopeloos achterlopen.

Zelfs Nvidia heeft er een lange tijd over moeten doen om bij mij enige vorm van vertrouwen te kweken met hun closed-source drivers, maar voor hun videokaarten is een open-source driver beschikbaar. Het heeft geen 3D acceleratie, maar hij werkt tenminste. Nu heb ik na een kernel upgrade altijd video. Met een Creative X-fi heb je niet de garantie dat je altijd geluid zal hebben.

tevens waren bepaalde drivers aan het lekken,
op een gegeven moment had ik 26mb aan files in m'n taskmnr staan alleen om die kaart draaiende te houden.
Toen ben ik overgestapt naar KX, en wat een verademing was dat!

En laten wij het niet hebben over Linux ondersteuning.
Hetzij je hebt ongelijk, hetzij dat is dan in de afgelopen jaren anders geworden: in de tijd van de SB Live! heeft Creative zelf een Linux-driver (laten) maken die zelfs beter was dan de Windows-versie: je kon, als je dat wilde, zelfs zelf met de DSP die de emu10k1 is aan de slag en er zelf fijn assembly instoppen. Ik heb niets nieuwers dan een Live, dus ik weet niet of het nog steeds zo is, maar Creative heeft dus niet per definitie schijt aan Linux.

Edit: Ze zijn er nog steeds wel mee bezig blijkbaar: http://opensource.creative.com/soundcard.html

Ze hebben wel schijt aan linux. Er zijn geen drivers, zowel niet open source als van creative zelf, voor de X-fi serie, en de drivers voor de kaarten daarvoor laten ook te wensen over, die worden allemaal met reverse engineering gemaakt. X-fi heeft helaas een compleet andere architectuur, waardoor ze voor zo'n driver weer helemaal opnieuw moeten beginnen (bron).
Bovendien, die nieuwe kaarten zit vaak geen hardware mixing meer op, wat op Linux toch echt wel een voordeel bied (vooral voor gamers, vanwege teamspeak enzo). Waarschijnlijk vonden ze dat niet nuttig meer omdat Vista het niet ondersteund (vista doet alles geforceerd via software mixing), en hebben ze het maar weg gelaten om kosten te besparen.
Nee, voor mij geen creative kaarten meer... :/

Misschien doen ze dat wel om mensen te laten upgraden...

Ik ben nog blij met mijn SB Live! kaartje, voldoet prima, maar ja geen Vista driver support (zo ik las) en helemaal geen 64 bit. Een kaart wordt al snel legacy als ze weer eens een nieuwe versie op de markt brengen...
Blijf het ook een spijtige zaak vinden. Misschien als Vista er is maar eens een nieuw kaartje kopen. Krijgt Creative wat ie wil, of de concurrent! :P

Ik gebruik zelf KX omdat de creative drivers bagger waren...

zie http://kxproject.lugosoft.com/

KX werk vele malen beter imho en is tevens ook beter instelbaar.

Maar niet beter voor gamers, zoals ik zelf heb mogen ervaren; die KX presteert dan RUK@

Bij het installeren van Vista kwam ik erachter dat Creative niet van plan was om drivers voor mijn Soundblaster Live! te ontwikkelen...
Gelukkig bleken de XP-drivers prima te werken, maar het blijft een idiote actie om geen Vista-support voor een kaart die gewoon nog verkocht wordt te hebben.

En terecht dat de audio afdeling slecht loopt!
Ik wil fatsoenlijke vista drivers!!

Ben ik hier aan het juiste adres?

Ondergetekend

:Y)

Ja ze mogen wat mij betreft ook wel us een keer de final drivers relase, ipv dat beta spul :(

Daar maken ze ten minste nog drivers voor...

Linux moet al jaren zonder doen en ze werken ook niet echt mee met het Alsa team...

Gewoon geen Vista gebruiken, in ieder geval niet totdat servicepack1 uit is...

Verder heb ik altijd prima met de creative producten gewerkt en ik vind ook niet gek dat het bedrijf goed loopt. Ik denk dat ze een hoop aandeel verliezen op de geluidskaartenmarkt, omdat er soms toch redelijke soundchips op het moederbord zitten, waardoor de gemiddelde gebruiker het niet noodzakelijk acht om een extra geluidskaart aan te schaffen.

BTW heb ik op m'n moederbord zo'n soundmax chippie zitten, maar die is bagger. (kraakt en geen zuiver geluid)

In de jaren 90' moest je gewoon een Soundblaster hebben of je had van dat 8 bit geluid. Persoonlijk vond ik de AWE32 echt bagger qua synth geluid. Er waren toen betere synth modules op de markt. maarja dan moest je wel want die andere werden niet ondersteunt in spelltjes. of je zat met het vreselijke adlib geluid.

Iedereen had toen een SB. maar met de directX en windows spelletjes was het snel gedaan met SB. de goedkopere soundchips werkten ook prima. tegenwoordig worden de synth modules niet meer gebruikt omdat windows een software synth heeft (een afkooksel van de Roland Canvas)

Als het geluid van de AWE32 je niet beviel, pakte je toch gewoon een andere soundbank? Ik had volgens mij een Roland soundbank van 8 MB erin zitten en klonk (voor die tijd zeker) gewoon zeer prima.
Beter dan de OPL4 van Yamaha.

Als het geluid van de AWE32 je niet beviel dan kocht je een DB50XG daughterboard voor je SB16.

Dan had je voor minder geld een veeeeeeeel betere soundbank, met bovendien de voordelen van XG.

is het niet gewoon zo dat bijna iedereen met een huis- tuin en keukencomputer gewoon genoegen neemt met de geluidsuitgangen van het moederbord?

Die zitten naar mijn weten tegenwoordig zo'n beetje op elk mobo d8 ik zo

Dan hoop ik dat deze chips de afgelopen 2 jaar beter zijn geworden. Ik heb namelijk mijn buur onlangs aan een geluidskaart geholpen, omdat de realtek chip op een A7V8X-x zijn nieuwe speakers niet trok (met als gevolg een "zwiepend" volume). De speakers deden het zelfs beter als t geluid uit een iPod kwam.

Onboard toestanden zijn idd niet zo goed ik heb een koptelefoon aan mijn onboard hangen voor voip en speakers aan m'n audigy 1, de koptelefoon hoor je duidelijk ruisen terwijl hij dit op de analoge uitgangen van m'n audigy kaart niet heeft en ook de micro gebruik ik op m'n audigy ipv onboard ivm ruis, dit is dus niet op hoge volumes & alle andere ingangen die niet gebruikt worden staan op mute.

Wat ik jammer vind is dat je vroeger een echte audigy kocht als budget versie met wat minder zaken in de doos of bulk en dat je nu meteen een veredelde sblive meekrijgt of naar een hoge prijs segment moet gaan voor iets degelijks.

ik wil best wel een audio kaartje kopen, maar dan wel een pci-e versie die kan wat langer mee qua interface.

Tja, daar wacht ik ook al op. Als die x-fi op pci-e uitkomt haal ik er gelijk eentje. Dan kan m'n usb audigy ook van tafel.

D'r gaan gewoon een heleboel audigy 2 kaartjes over naar het nieuwe systeem.

poratble audio? Een nieuwe muvo leek me wel wat.
aaa batterijtje,usbstick, radio, flash, mp3 player niet al te groot Djeep/zippo formaat? maar dan geen plastic omhulsel maar een alu/verchroomt iets?

Volgens mij doen de geluidskaarten het tegenwoordig bij alle fabrikanten minder. De onboard-oplossingen zijn tegenwoordig helemaal niet slecht. En (alle) dell- of hp-kopers zie ik nu ook niet meteen een aparte geluidskaart kopen.

Ik heb al eventjes een X-Fi Platinum, omdat ik wist dat de drivers een heel pak verbeterd waren tov. vroeger. Ook kwalitatief kwamen die kaarten veel beter uit de bus dan bv. een groot deel van de Audigy reeks. Als beide kenmerken niet verbeterd waren, zou het een Terratec geweest zijn vermoedelijk.

Merk jij het verschil dan :?

Ik heb een Audigy 2 achter een Logitech Z5500 hangen, maar ik merk geen verschil in kwaliteit. Aleen kun je met die onboard chips geen EAX kiezen, enige reden dat ik nog een Creative in m'n systeem heb namelijk.

Vroeger was onboard sound zelden beschikbaar en moest je dus wel...en SoundBlaster was nu eenmaal het meest bekend in de oren klinkend.
Tegen woordig met bijna altijd standaard sound onboard heeft 99% van de gebruikers geen extra geluidkaart meer nodig...

Helemaal mee eens, daarnaast kan je je aangeschafte audiokaart nog wel een keer meenemen naar je nieuwe PC. (Als je geen adiofiel bent natuurlijk).

Audio is wel aan verandering onderhevig, maar als je 2-3 jaar geleden een goede kaart hebt gekocht doet hij het de komende 2-3 jaar ook nog prima.

(De PC van m'n dochter werkt nog prima met een SB Live!Value welke al snel 5 jaar oud is, en geloof me PuttPutt klinkt voor haar nog prima ;) )
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: 'Taggen van informatie op internet steeds populairder' 13:45
Vorige: President: 'Illegale software heeft Roemenië groot gemaakt' 11:28
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: