Hoofdcategorieën

Segway verbannen van Nederlandse straten

Door Marco Hordijk, woensdag 3 januari 2007 15:09
Bron: Telegraaf, views: 24.959

Eigenaars van de elektrische step, beter bekend als de Segway, zullen voortaan hun heil op privéterreinen moeten zoeken. De tweewieler is, zoals eerder al aangekondigd was, vanaf heden namelijk niet meer toegelaten op de Nederlandse openbare wegen.

Segway stoetEind november werd deze maatregel al aangekondigd, maar nu is het ook daadwerkelijk zo ver; mensen die de zelfbalancerende tweewieler buiten privéterrein gebruiken kunnen een boete verwachten. Er mag niet meer met de Segway op de weg gereden worden, omdat de tweewieler door het hebben van een motor geclassificeerd is als een bromfiets, maar niet aan de eisen voldoet om een nummerplaat toegewezen te krijgen. Een woordvoerder van de Rijksdienst voor het Wegverkeer zegt dat de afkeuring onder andere komt doordat het voertuig geen rem heeft, maar afremt door naar achteren te leunen. Volgens de Nederlandse importeur van de Segways, Piet Kruijt - die uiteraard niet blij is met het verbod - zijn enkele honderden Nederlanders in het bezit van een Segway-tweewieler. De marechaussee maakt ook gebruik van de Segway en mag op Schiphol zich wel met de step blijven verplaatsen. Kruijt zal proberen het verbod ongedaan te maken, aangezien de Segways in zowel België, Duitsland als Frankrijk door een aanpassing in de wet wel op de weg toegestaan zijn. Japan en Groot Brittanië zijn Nederland voorgegaan in het verbieden van het eenpersoonsvoertuig.

Volgende 15:33
Vorige 13:34

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

En tweakers hebben zulke dingen thuis en ook heel erg "getweaked" ?

Trouwens hetzelfde als die minibikes.

edit: @Nicholai
Ik doel erop dat minibikes net als deze dingen tussen de wetten door vallen en dus niet verzekerd kunnen worden en dus ook niet op de openbare weg mogen.

Nee, vindt ik totaal niet. De goedkope minibikes (¤120) zijn heel slecht ja. die zijn al versleten na een paar keer rijden.
Zover ik weet gebeurd dat bij deze dingen niet.

En nog een veel groter verschil: deze gaan geen 80 kmpu

Een goedkope minibike van 120 euro gaat ook écht geen 80 hoor.

Minibikes zijn bedoeld om mee over kart-banen te racen, maar door die goedkope Chinese imitatie zooi heeft 'iedereen' zo'n ding in huis, en rijden ze er lekker mee door de straat. Dat heb ik hier al meerdere malen zien gebeuren.

Goede minibikes (Blata bijvoorbeeld) kosten een hoop centen, maar die hebben soms vermogens rond de 10-15 pk. En dat is niet misselijk.

Wat een onzin dat dit weer niet mag.. 'krappe' wetgeving. Jammer hoor, best leuke apparaten!

En weer wordt de mens de dupe van de kromme wetgeving.
Omdat er 2 wetten zijn voor 2 voertuigen waar deze net tussen valt, moet hij maar verboden worden :?
En geen rem? wat maakt dat uit, die heb ik op mijn voeten ook niet, dat wil ook niet zeggen dat ik niet kan stoppen voor een kruispunt.
Het enige wat nodig is om met zon ding te rijden ( en om wetten te maken) is gezond verstand.


Een beetje begrijpend lezen is ook een kunst hè.
Wet zegt, voorwerp met wielen en motor --> bromfiets
bromfiets moet o.a. rem hebben. De Segway, met zijn natuurlijke rem, namelijk het achterover leunen, wordt niet gezien als voertuig MET rem, onterecht lijkt me.
Paazei bekritiseerd dus terecht de nederlandse wet, waar sowieso veel op bekritiseerd mag worden, maar dat is een ander onderwerp.

dus goed lezen werkt 2 kanten op.

En weer wordt de mens de dupe van de kromme wetgeving.
Die wetgeving wordt anders gemaakt door "de mens" zelf.

GB en Japan zijn anders aardig groot, en ook zij hebben deze apparaten verboden...

Ik kan me wel vinden in het verbod. Volgens mij word je binnen de kortste keren omver gereden door die dingen als jij rustig door een winkelstraat/centrum loopt.

@ Quink_nl:

En duitsland en Frankrijk zijn niet groot wil je zeggen?
En "volgens jou" is nog nooit een goed argument geweest om iets te verbieden. Heb je die dingen ooit in het echt gezien? Die dingen zijn gewoon veilig, en dat ze verboden zijn is enkel en alleen maar vanwege de kromme wetgeving in nederland

Volgens mij word je binnen de kortste keren omver gereden door die dingen als jij rustig door een winkelstraat/centrum loopt.
Daarom hoeven ze toch nog niet verboden te worden? Er kan een speciale wet komen voor dit soort voortuigen dat ze legaal maakt, en daar zou meteen in opgenomen kunnen worden dat ze niet gebruikt mogen worden op plaatsen waar dit niet gewenst is.

In een winkelstraat is het ook gevaarlijk als er brommers rondrijden, en om die reden is het ook verplicht om de brommer daar aan de hand mee te nemen.

Volgens mij word je binnen de kortste keren omver gereden door die dingen als jij rustig door een winkelstraat/centrum loopt.
Ja kijk maar eens naar hoe bejaarden met een scootmobiel rijden. Het klinkt misschien lullig maar ze kijken vaak écht niet waar ze rijden. Waarom zou dat met Segways anders zijn? Gelukkig zijn er minder Segways dan scootmobielen...

frankrijk en belgië ook, en daarnaast is het niet toegestaan om met een welk gemotoriseerd voertuig dan ook (en in de meeste steden ook fietsen incluis) door de stad te crossen. Alleen een scootmobiel mag dat, en dan met aangepaste snelheid. (niet dat de meeste zich daar aan houden, maar dat is een andere discussie)

Ja kijk maar eens naar hoe bejaarden met een scootmobiel rijden. Het klinkt misschien lullig maar ze kijken vaak écht niet waar ze rijden. Waarom zou dat met Segways anders zijn?
Misschien omdat er een andere doelgroep mee rijdt dan bejaarden/invaliden!
Misschien dat de Segway wendbaarder is!
Misschien dat de Segway kleiner is!

Dus wie zegt dat je net als een scootmobiel binnen de kortste keren aangereden wordt?

Helaas hebben heel veel mensen geen gezond verstand.

En een energie inefficient, onnozel ding dat geen deftige rem heeft gebruiken is uw verstand gebruiken?

Nee wandelen is energie efficiënt :+

Deze valt helemaal niet tussen twee wetten en het lijkt mij persoonlijk zelfs heel logisch dat je een Segway classificeert als motorrijtuig, het is immers een voertuig met wielen en wordt voortbewogen door een motor en het is duidelijk geen motorvoertuig aangezien het de minimumsnelheid daarvoor niet haalt.

Dat een motorrijtuig remmen moet hebben en aan nog wat andere eisen moet voldoen (bv. verlichting) lijkt me ook heel redelijk. Wat remmen betreft ook zeker omdat een Segway toch al gauw tegen de 40km/u haalt en vanaf die snelheid afremmen levert een gemiddeld mens te voet toch een paar gebroken enkels op.

Daarbij zie ik het al gauw gebeuren dat mensen dit ding ook op de stoep gaan rijden en dat lijkt me ronduit link.

Kortom: een mooi apparaat maar helaas gewoon te link in het verkeer.

een Segway toch al gauw tegen de 40km/u
Ik weet niet waar die snelheid vandaan komt, maar de Segway heeft drie sleutels die verschillende maximale snelheden hebben, waaronder één van 9,6 km/h, één van 12,9 km/h en één van 20 km/h.
Dat een motorrijtuig remmen moet hebben en aan nog wat andere eisen moet voldoen (bv. verlichting) lijkt me ook heel redelijk
Ten eerste is verlichting een optie, dus dat is geen punt. Ten tweede zit er een rem op. Dat dit anders werkt dan de bekende remmen, wil nog niet zeggen dat er geen op zit. Ik heb nog nooit iemand van een Segway af zien springen omdat die geen rem volgens sommigen zou hebben.
Daarbij zie ik het al gauw gebeuren dat mensen dit ding ook op de stoep gaan rijden en dat lijkt me ronduit link.
De Segway is zo goed manoeuvreerbaar dat het juist ideaal is om op de stoep te rijden. Het is zelfs mogelijk om een gebouw in te rijden en vervolgens de lift te nemen. Als de lift niet te vol is kan je zelfs draaien in de lift. Ik zou eerst op de site van Segway kijken, om eerst een idee van het apparaat te krijgen.

Zoveel onzin verkondigt men over de Segway.
Hij gaat maar 20KM hoor.
En iedereen die het een stom ding vindt is gewoon jalours. Ik heb er zelf 1, ben vandaag gewoon erop wezen rijden. Kreeg van elke persson dezelfde opmerking "dat mag lekker niet meer he ?"
Iedereen is gewoon jalours, inclusief de RDW en verkeerwaterstaat. En dat over die rem, dat is volgens de RDW ook niet waar. Het zou erom gaan dat de Segway niet 2 maar slechts 1 as heeft en daardoor kunnen ze hem niet in 1 vakje stoppen.

Ik heb er zelf 1
Robbie303, ik hoop voor je dat er snel een oplossing komt. Het is dat ik het idee heb dat ik van de Segway PT geslagen wordt als ik door mijn stad rijd door personen die het voor henzelf toe eigenen en geen respect hebben voor andermans eigendommen (voorbeelden ten over, o.a. met scooters in de tijd dat ze populair werden!) dat ik zelf geen Segway PT gekocht heb. Ik had er anders graag één gekocht en nu met hetzelfde probleem gezeten.
Eigenlijk discriminatie, Scootmobiels wel en Segways niet!

niet meer op de wegen... maar geld dat ook voor fietspaden enz?

Fietspaden zijn ook wegen.

wel grappig vermits in belgië de segway zelfs door politiediensten in sommige steden gebruikt wordt om te patrouilleren.

en zoals in ook al in het artikel staat, de marachaussee op Schiphol gebruikt ze ook.

ach dan zetten ze er toch gewoon een rem op, die we er dan massaal weer van af slopen !!!

En als je van 20km/h naar 0km/h gaat met die rem, dan vlieg je er niet af?
Volgens mij is de rem-afstand van dit ding gewoon veel te groot, om ooit veilig te zijn. En als je er een krachtiger rem op zet, vliegt de gebruiker eraf...

ach dan zetten ze er toch gewoon een rem op
Er zit een rem op! Deze werkt alleen anders dan normaal. Je hoeft er dus niet vanaf te springen als je ergens voor moet stoppen of moet uitrijden tot de accu's leeg zijn.

idd, nog maar eens het zoveelste bewijs van geldverspilling bij onze overheid :r

die dingen kosten 5000 ¤ ex btw voor het goedkoopste model, je kan sneller lopen dan 20km/u en het gaat maar 20km mee op batterij, nog maar niet te spreken over de wendbaarheid bij hoge snelheden.

voor dat geld kan ik dan wel andere uitrusting voorzien of per 6 toestellen een extra agent de straat op sturen.

je kan sneller lopen dan 20km/u
Dan kunnen ze bij jou in de familie toch zeker wel snel lopen. Als je flink doorstapt dan haal de 6km/u. Een normale fietser kan 20km/u halen (als hij normaal fietst) en die heeft WEL een rem.

EDIT: Verduidelijking van de snelheid van een fietser

Een beetje fietser kan echt wel wat harder dan 20km/u en is veel wendbaarder, daar gaat het nu juist over dat de politie op de segway dan het nakijken heeft...

Mijns inziens is het ook geldverspilling wat de veiligheid van de burger betreft... geef die agenten een mountainbike om in de stad te patrouilleren (gebeurd ook) en ze zijn veel beter in staat om een interventie te doen. Segway-agenten zijn net mobiel genoeg om parkeerboetes uit te schrijven, niet om zakkenrollers aan te houden.

het is wel een apart ding, maar ik ben het er mee eens dat dit ding op het fietspad behoord.

Brommers zijn nou net van de fietspaden afgehaald omdat ze iedereen overhoop reden, en nou deze dingen er toch weer op? In de VS werd ik ook al om de haverklap overhoop gereden door malloten op Segways die het verschil tussen vooruit en achteruit niet kennen.

We zijn allemaal kind geweest, maar ergens moet je een grens trekken waarmee je het verkeer mee in mag, en speelgoed als Segways, minibikes, rolschaatsen, steps-met-grasmaaiermotor, karts, etc horen gewoon niet op de openbare weg omdat ze slecht zichtbaar en/of veel moeilijker te controleren zijn. Ja, experts kunnen op de vierkante centimeter stoppen, maar de Jan Modaal lukt dat voor geen meter. Hordes rolschaatsers klappen ook elke dag weer vol op stoepjes, autos en voetgangers, en de rest van de samenleving betaalt de ziektekosten. Laat iedereen de vrijheid om in zijn tuin rond te crossen of op afgesloten terreinen.

Idd, in brasschaat zijn ze aangekocht voor een totaalbedrag van 55.000¤ !!!

Wat de meerwaarde is van zulke segways lijkt me totaal onduidelijk, een fiets, brommer, auto zou de job toch moeten klaren...

Hier een foto http://www.brasschaat.be/?SGREF=2860

In tegenstelling tot een fiets, brommer of auto is een politieagent op een segway goed aanspreekbaar voor de mensen om hem heen (rijd maar eens een dag op zo'n ding, je zult zien hoe makkelijk mensen contact met je maken) Tegelijkertijd schijnt het zo te zijn dat het minder vermoeiend is dan een lange wandeling. Al sta je natuurlijk wel de hele dag rechtop. Op zich een leuk ding, maar dus niet toegestaan.:(

Een logisch gevolg zo zijn om naar het hof van cassatie te stappen (of hoe dat ook in nederland mag noemen). Argumenten dat andere Europees leden het wel toelaten en dat het verbod enkele jaren na de verkoop pas is gekomen, zou volgens mij de importeur een degelijke kans geven.

Nee hoor. Het feit dat het in andere landen wél is toegestaan schept hooguit een precedent voor het Europese hof, maar niet voor de Nederlandse rechtbank. Daarnaast: het is niet toegestaan in *alle* Europese landen, maar slechts in een paar. Waar nog eens bijkomt, dat het in de UK ook verboden is.
Het feit dat het pas na een paar jaar verboden wordt, heeft gewoon te maken met voortschrijdend inzicht. Als er maar een paar van die dingen zijn, heeft het weinig zin om er al op te reageren door middel van een verbod (of toelating).

Integratie cursus deel 1: Welkom in Nederland, waar alles wat leuk is tevens ook verboden is.

Welkom in Nederland, het land hoog in de top 10 van relatief het laagst aantal verkeersdoden.

Ja, vast dankzij dit verbod |:(

Je moet wel bedenken, bij het eerste auto-ongeluk heeft de Britse vorst meen ik een telegram gestuurd dat het nooit meer zou moeten gebeuren. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

@Diamanta

[sarcasm]
Daarom zouden ze auto's ook gewoon moeten verbieden .......... en je hebt nooit meer auto-ongevallen. Simpeler kan het echt niet, lijkt me ............
[/sarcasm]

Er wordt toch niet eens de moeite genomen om de zaak es echt onder de loep te nemen ? Ze worden ook niet verboden wegens onveiligheid, maar omdat ze niet binnen de wetgeving passen die het voertuig kenteken-plichtig maakt. Geen kenteken, geen verdiensten voor de staat, dus verbieden ze de handel maar.

Welkom in Nederland, het land hoog in de top 10 van relatief het laagst aantal verkeersdoden.
Wat erg vreemd is als je bedenkt dat mensen maar 1 keer in hun leven worden getest op rijvaardigheid.

Regels zijn vaak best goed, in een drukbevolkt land;
maar er komt een tijd dat we er in om gaan komen.

Zover zijn we allang in NL...


Leuk zo'n goedkope imitatie die nog prima werkt ook maar uh There is no redundancy or backup system. It is not even robustly made. Loose wires literally dangle out the bottom. In the fairly likely event of the software crashing, a wire coming loose, a component failing, or the batteries running low, the wheels will stop and the entire kinetic energy of the system will be used to accelerate my head toward the ground. :D

Kruijt zal proberen het verbod ongedaan te maken, aangezien de Segways in zowel België, Duitsland als Frankrijk door een aanpassing in de wet wel op de weg toegestaan zijn.
Ik wens hem veel succes. De EU heeft niks te zeggen over verkeerswetgeving en de vrijheid van goederen en handel kent allerlei veiligheidsuitzonderingen, dus op welke grond hij zich wil baseren is me een raadsel.

Hij zegt toch niet dat hij het via de rechter wil afdwingen? Waarschijnlijk word het flink lobbyen

zijn enkele honderden Nederlanders in het bezit van een Segway-tweewieler.
Ik hoor de politici al denken: "Nou nou nou, indrukwekkende actiegroep".... :+

Als ze maar genoeg lawaai maken, kan het best indruk maken. (Net als die mensen die nu Otto aanklagen voor een TV)

Maar ze moeten wel opboksen tegen Veilig Verkeer Nederland(of hoe het nu moge heten). Veel succes....

Een europa......ja dat is hier mee weer eens duidelijk onderstreept....

Er is voor verkeer en aanverwanten diverse Europese regelgeving. Zo is een typegoedkeuring voor een auto in een europees land automatisch geldig voor heel Europa.

Zo vreemd vind ik het standpunt dus niet...
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:33
Vorige 13:34
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: