Hoofdcategorieën

'Nintendo maakt winst op elke Wii'

Door Marco Hordijk, zaterdag 16 december 2006 08:10
Bron: X-bit labs, views: 35.656

Nintendo heeft met de Wii de goedkoopste gameconsole van de nieuwe generatie in handen, maar ondanks de lage prijs lijkt het er op dat er toch een winst behaald wordt met het verkopen van de hardware.

Een analyse door de in Tokyo gevestigde krant Toyo Economics wees uit dat het maken van een Wii Nintendo ongeveer 160 dollar kost. De door ATi ontwikkelde Hollywood-gpu en de optische-drive, gemaakt door Matsushita, zouden de grootste kostenposten zijn met een prijskaartje van respectievelijk 29,60 en 31 dollar. De door IBM ontwikkelde Broadway-microprocessor kost Nintendo 13 dollar. Het geheugen en de voeding ten slotte, kosten respectievelijk 7,80 en 11,30 dollar. Alles bij elkaar opgeteld zou het neerkomen op een bedrag van 158,30 dollar, waarvan er ook nog 19,50 gaat naar Foxconn Electronics voor de assemblage van het apparaat, aldus Toyo Economics. Waar de overgebleven 46,10 dollar aan opgaat is helaas niet bekend, het flashgeheugen met een grootte van 512MB zal er in ieder geval wel van bekostigd moeten worden.

Wii-logoIn Japan is de adviesprijs van de Wii omgerekend 211 dollar (25.000 Yen), in Amerika 249 dollar en Europa is het duurst uit met een adviesprijs van 325 dollar (249 euro). Met een totaal aan productiekosten van 160 dollar zou dit betekenen dat Nintendo gemiddeld ruim 100 dollar winst maakt op elke Wii die over de toonbank gaat. De kosten van de bijgeleverde Wiimote en het spel Wii Sports moeten hier echter nog wel vanaf worden gehaald, evenals transportkosten en kosten voor de marketing van het apparaat. Winst draaien op de hardware is vrij uniek in de consolewereld. Zowel Microsoft als Sony, die de grootste concurrenten voor de Wii produceren, lukte het niet om de hardware kostendekkend te fabriceren ten tijde van de lancering van hun consoles. Tot dusver zou Nintendo wereldwijd 1,3 miljoen Wii's verscheept hebben.

Volgende 09:25
Vorige 23:28

Reacties

«  1  2  3  »

Dan doen ze het dus een stuk beter dan microsoft met hun xbox 360, en ze krijgen ook nog geld voor de licentie's die ze verkopen. :P

Denk je niet dat het komt omdat een Wii grafisch ongeveer op gelijke hoogte zit als een Gamecube, en een Xbox360 wél echt next-gen is gragisch gezien?
Daar zit dus ook een hoger kostenplaatje aan verbonden omdat er nieuwere, betere, snellere maar vooral duurdere hardware nodig is voor een Xbox360 :)

Ik vind de Wii netzohard next-gen als de ps3 en de xbox360... mss niet op grafisch gebied.. maar wel op besturing..

De controls zijn toch 'next-gen'?

Inderdaad. Verder is 'ie wel degelijk beter qua graphics dan de GameCube, hij haalt het alleen lang niet bij de X360 en PS3. Maargoed, het is dan ook een totaal ander soort games. Het ziet er simpel en leuk uit, en ze zijn goed geschreven. Het gaat ook niet zozeer om het realisme, maar om de lol..

Verder vind ik dat Nintendo het goed doet, de console is goedkoop, en zij maken wél winst. Duidt toch op 'n stukje marketing enzo :)

De verkoop prijs heeft wel te maken met de marketing maar staat los ervan dat Nintendo het beter doet. Sony/MS nemen een andere tactiek, willen het beste/snelste wat het op dit moment geeft. Nintendo daarintegen doet het iets rustiger aan maar houdt het simpel. De vraag is eerder als Sony gelijk krijgt met hun levensloop van 10 jaar en stel de Xbox gaat ook bv 5 jaar mee, waar staat dan de Nintendo over zoveel jaar? Nintendo is wel genoodzaakt eerder een nieuwe console te bouwen. En dan is het interessant om te weten wie nou daadwerkelijk de goedkoopste is, Nintendo met een levensloop van 3 jaar? of Sony/MS met een looptijd van 5+ jaar met een naverhante research. Niet te vergeten dat na verloop van tijd met name de cells/br's veel goedkoper zullen worden en dat Sony na verloop van tijd ook meer zal verdienen (of minder verliezen ><) na verloop van tijd.
Verder vind ik het altijd erg twijfelachtig om te lezen wat men onderzoekt en hoe men de prijs onderzoekt. Sony produceert bv heelveel zelf qua onderdelen. MS heeft een gigantische berg aan royalties die ze binnentrekken via hun console dit soort dingen worden vaak aan de kant geschoven.

Denk je niet dat het komt omdat een Wii grafisch ongeveer op gelijke hoogte zit als een Gamecube, en een Xbox360 wél echt next-gen is gragisch gezien?
Nog afgezien van dat de veel geavanceerdere Xbox360 Core ongeveer op hetzelfde winkelprijsniveau zit als de Wii... een blik in de pricewatch leert dat de Wii ~245 Euro kost en de X360 Core zo'n 260 Euro (ofwel slechts 15 Euro verschil).
Het is dan niet zo heel vreemd om te constateren dat Nintendo winst of in ieder geval minder verlies maakt dan de andere consolefabrikanten... denk dat de meesten dat al in de gaten hadden ;)

Kun je dus bijna stellen dat de Wii - ondanks dat het de goedkoopste console is - in vergelijking met de i.i.g. de X360 Core te duur is voor de technologie die hij de consument bied... zelfde geld als vergeleken wordt met de "oude" Xbox die redelijk gelijkwaardige technologie als de Wii aan boord heeft (op de Wii-mote na, maar de Xbox heeft wel weer een HDD) en nu voor slechts 110 Euro over de toonbank gaat.
Of trap ik nu weer N-fans op hun ziel met deze droge constatering? ;)

@zyberteq hieronder:
Ja, idd. Maar dat houdt dus wel in dat N winst maakt op de consument, terwijl de consument "winst" maakt op Sony en MS... en als consument ben ik liever degene die winst maakt als het ff kan :P

en het punt van het artikel is om te zeggen dat Nintendo WEL winst maakt op elke console. volgens mij doet Microsoft dat nog steeds NIET met de xbox360

zou het niet zo zijn dat als MS dezelfde winst als Nintendo wil maken op de 360core, dat die dan mss 460 euro kost ipv 260??
* zyberteq verzint maar een bedrag. maar dat is geheid hoger dan 260 euro.

@cheetah: eensch, dat is als consument idd fijner op de korte termijn :)
maar is het niet fijner als je favoriete console-bedrijf (ofzo) sowieso winst maakt op elke verkoop? ik neem aan dat op die manier het bedrijf gezond blijft en door kan gaan met gave hardware en software te verkopen (ja ik heb het over N, maar het gaat om het idee)

Tja maar zelfs de simpelste ziel weet dat er in de Xbox360 en in de PS3 WEL duurdere hardware zit en in de Wii NIET. En dan ben ik het er inderdaad mee eens dat de xbox360 dan de goedkoopste console is op de markt als je naar de hardware kijkt.

Dat het bij nintendo meer gaat om gameplay en bij de PS3 en Xbox360 meer om graphics weet iedereen en heeft ook niks met kostenplaatjes te maken waar dit artikel dan ook over gaat.

Het schijnt dat MS al korte tijd winst maakt op elke 360, iets van $75...

Dat MS en Sony verlies maakt op hun consol
beteken dat ze het geld ergans anders moeten verhalen
de spelletjes dus

Dus het zou mij niets verbazen dat die duurder zijn dan van WII

spelletjes van de Wii kosten ¤ 59,95 dus ongeveer net zoveel als die van de Xbox 360.

Microsoft maakt tegenwoordig ook winst op iedere Xbox360 (behalve in Japan waarschijnlijk). Ik denk dat je beter kunt zeggen dat Nintendo het een stuk beter doet dan Sony, Sony maakt op dit moment juist erg veel verlies op elke console.

Als jullie dan toch weer zo perfect op de hoogte zijn van de financiele kant van die grote bedrijven, waarom koop je dan geen aandelen ?

Met jullie kennis over wie wat en hoeveel verdiend aan zijn console kan je stinkend rijk worden op de beurs...

In dit verhaal worden nergens ontwikkelingskosten genoemd. Het is dus niet zo dat ze nu gelijk winst draaien op de Wii lijkt me.
Ze zullen eerst de onderzoeks- en ontwikkelingskosten terug moeten verdienen. En op de firstparty games zal Nintendo het meest terug verdienen (kijkend na de hele levensloop van een console)

De wii beschikt over "oude" technologie dus zo groot zullen die ontwikkelingskosten niet geweest zijn. Je kan het niet vergelijken met sony die bijvoorbeeld een cell moest ontwikkelen. En hoe hoog die ontwikkelingskosten zijn heeft er op dit moment ook weinig meer mee te maken. Een bedrijf moet winst maken en als je al 300 euro verlies maakt op iedere console zoals Sony en Microsoft is dat niet echt goed nieuws.
De enige reden waarom zij dat kunnen is omdat er een veel groter bedrijf aan vast hangt die de nodige miljoenen kan voorschieten maar Nintendo heeft dat niet dus zij moeten direct geld verdienen of ze komen in de problemen.
Het is natuurlijk wel goed nieuws voor Nintendo zodat ze kunnen blijven bestaan O+

Dat de Wii grafisch nagenoeg gelijk is aan de Gamecube betekend niet dat de techniek gelijk is. Er worden nu echt wel nieuwere componenten gebruikt, die goedkoper zijn om te maken, energie zuiniger zijn etc etc.

Verder is er flink wat geld gaan zitten in het ontwikkelen van de nieuwe besturing :)

Precies. Het grafische gedeelte is niet het enigste wat telt.

Berekeningen voor physica worden steeds belangrijker in games. De vrij aparte besturing van de WII zal ook wel wat ontwikkeltijd gekost hebben.

Om dan direct te constateren dat de ontwikkelkosten laag zijn omdat de console op grafisch gebied van oude technieken gebruik maakt vind ik wat kort door de bocht.

Juist die 'nieuwe besturing'is oudere technologie. Is al een aantal jaren geleden uitgebracht voor de pc maar toen geflopt. zelfs microsoft heeft jaren geleden al een bedrijf gekocht dat deze technologie ontwikkelde (de vraag is nu alleen nog wanneer komen ze met de micro-mote :)

@mananddog:

De Wiimote heeft een aantal technologieën aan boord, het is niet puur een aanwijsstokje. Behalve de "pointer" functie van de Wii waarvoor je naar het scherm moet wijzen meet hij ook zeer nauwkeurig de hoek waarin hij gehouden wordt en schudden en zwaaien. Er zit in de kleine Wiimote ook nog Wifi en een rumble functie ingebouwd. Dit allemaal samenbrengen in één kleine device en er dan ook voor zorgen dat de besturing goed gefinetuned is is toch een heel karwij. Bovendien moeten ze natuurlijk ook rekening houden met patenten die er op dit gebied zijn en zullen ze hier en daar wel wat dingen in licentie genomen hebben.

Was het maar Wifi, dat is lang niet responsief genoeg. Daarom wordt er bluetooth gebruikt. Dat is namelijk meer geschikt voor dit gebruik. Je gebruikt toch ook geen ethernet om een scanner op je pc aan te sluiten? Daar is toch USB voor.

De Wii is niet grafisch gelijk aan de Gamecube.
Weer een stuk sneller, maar het is natuurlijk geen Xbox 360 met 3 cpu's ect.
Maar wel sneller als de xbox zover ik kan zien op internet.
Het blijft natuurlijk wel met appels en peren vergelijken. :)

Dit artikel gaat ook niet over de ontwikkelingskosten maar over de hardware kosten en het feit dat de verkoop prijs van het apparaat dáárvoor dekkend is ;)


//Edit: titel is wat dat betreft wel misleidend..

buiten idd de ontwikkelingskosten:

wat ik mis bij het apparaat:
de behuizing
is(zijn) de controller(s) gratis?
kabels

wat ik meer algemeen mis:
afschrijving fabrieken/machines
personeelskosten
transport
opslag
verpakkingsmaterialen
kwaliteitscontrole met daaraan gekoppeld de uitval

Ik denk dat de auteur maar weer eens in zijn bedrijfskundeboek moet gaan neuzen.

om de btw (ongeveer ¤40) nog maar eens niet over te slaan.
Bovendien zit er tussen de inkoop en btw prijs ook nog een marge voor de winkel (niet veel hier in .nl, maar toch aanwezig). als je dat op de overgebleven ¤9 gokt, kom je op een euro prijs (inkoop) van ¤200 ($246,80). en kijk tadaa... we betalen helemaal niet zoveel meer als in de vs.

Ik vind het zowieso belachelijk dat we meer dan de vs betalen.

Ik wacht wel een half jaar of meer voor een redelijke prijs.
De pc werkt ook wel.

Maar als je enkel de materiaalkosten berekent voor Xbox360 en PS3, kom je WEL al boven de winkelprijs uit. Daar worden ook geen controllers enzo bijgerekend.

Daarom is dit nieuws TOCH vrij indrukwekkend. Nintendo verkoopt hun console met een stuk minder verlies dan Sony en MS!

Denk niet dat je de afschrijving fabrieken/machines personeelskosten moet mee rekenen aangezien er 19,50 gaat naar Foxconn Electronics.

Ontwikkelingskosten e.d staan in de jaarrekening opgeschreven als NRE (non recurring expenses). Eenmalige investeringen die nodig zijn om produkten te kunnen maken waar later winst op gemaakt kan worden.

Fabrieken/machines e.d. staan op de balans als kapitaalsgoederen en worden afgeschreven over JAREN. Tenminste als Nintendo zelf fabrieken heeft (geen idee). De rest van de machines, bestukking e.d., staat al in dit lijstje: dat wordt namelijk gecoverd door de Flextronics kost.

Wat de variabele kosten betreft:
- verpakking en behuizing kost zo goed als niets. Een plastieken behuizing kan je in China laten maken voor minder dan 50 euro cent. (Ik spreek uit ervaring.)
- De personeelskosten en kwaliteitscontrole zijn weldegelijk inbegrepen: dat maakt deel uit van de kost van Flextronics.
- uitval is een non-issue. Moderne kwaliteitsprocessen hebben een uitval die veel lager ligt dan 1%.

Maar al dat is naast de kwestie: het oorspronkelijke artikel gaat erover dat componentkost van de Wii minder is dan de verkoopskost. Dat op zich is al redelijk revolutionair, zeker als je ziet dat Sony bij de PS3 >$150 in component kosten TOELEGT voor elke geproduceerd apparaat.

"Ik denk dat de auteur maar weer eens in zijn bedrijfskundeboek moet gaan neuzen."

Misschien moet jij eerder eens een boek begrijpend lezen vastnemen?

Wat mij toch blijft verbazen is hoe iets in Japan 211 dollar kost hier 249 Euro moet kosten.

Zo hoog zijn de verzendkosten toch niet?

Op die 211 Dollar wordt in Japan al verdiend!

De daadwerkelijke transportkosten is niet het enige dat het verschil in prijs bepaalt. Ook eventuele importheffingen, marges van importeur(s) en eventuele tussenhandelaren moet je ook niet vergeten.

je vergeet nog wel dat in japan geen Wii Sports bij de Wii wordt geleverd die moeten ze daar los kopen, wat omgerekend ongeveer 30 euro is. Dus is het verschil gelijk al een stuk kleiner + wat doctormetal zegt dan kom je wel redelijk op hetzelfde uit.

Zeecontainer kost ongeveer 1200 euro per verschepping
(Europa --> US) deur tot deur.

En wat dacht je van Marketing? Lekker makkelijk om alleen op basis van de hardware te zeggen dat ze winst maken op de console.

OH NEE! Men maakt een product en VERDIENT er GELD mee - waar gaat de wereld naar toe...

:+

Dit is wel een hele loze post. Het gaat er namelijk niet om dat men geld verdient. Het gaat erom wáár men geld mee verdient. Het is namelijk niet gebruikelijk om geld met een console te verdienen (vooral niet zo vroeg in de levensloop ervan). "Normaal" komen de inkomsten vooral van de games en randapparatuur.

"Normaal" komen de inkomsten vooral van de games en randapparatuur.
Nee, normaal gesproken verdient men aan alles. Echter, toen Sony en Microsoft zich met geweld op de gameconsole markt wilden storten is het fenomeen ontstaan dat verliezen op de hardware maar voor lief te nemen waren. (Dat de aandeelhouders dit geacepteerd hebben verbaasd me nog steeds). Nintendo echter, heeft altijd winst gemaakt op de hardware, vanaf de NES tot nu de Wii aan toe.

Uiteindelijk maakt dat ze misschien nog wel de winnaar van de console wars. :)

(nextgen wars vind ik overdreven, iedere nieuwe console tot nu toe was next generation)

Dit is wel een hele loze post.
jeez mr serieuza... ;(

Dan heb je zeker nog nooit van bedrijven gehoord die verlies maken om de producten aan de man te brengen:

Als ik even mag citeren:
De Xbox 360 werd iets meer dan een jaar geleden gelanceerd en volgens veel analisten maakte Microsoft toen ongeveer 125 dollar verlies op elke verkochte console. Maar een jaar na de launch lijkt de productie-prijs van de Xbox 360 met 40% gedaald te zijn naar 323 dollar, waardoor Microsoft nu 77 dollar winst zou maken op elke verkochte premium.
En hier een linkje

En een argument als: FOK!.nl moet je niet serieus nemen, maar volgens mij is de inhoud van het nieuwsbericht wel de waarheid.

link dan naar de originele bron, een bron vermelding staat er namelijk niet voor niets bij ok de Fok! pagina ;)

http://www.2old2play.com/...0__in_Manufacturing_Costs


anders is het net als iemand de weg wijzen "Ja, u moet hier rechtsaf en dan de tweede straat links. Daar nogmaals vragen" :P

Ik mis in het hele verhaal de tussenhandel en de belasting. Die moet je nog wel even van die 249 euro aftrekken. Ik denk niet dat er dan nog veel winst voor nintendo over blijft. Geen winst en goed verdienen aan de games is natuurlijk ook nooit weg.

En wat dacht je van tussentijdse opslag?
Verscheping?
Hoe zit het met betalen van de WII, wordt die aan de retailer geleverd na betaling of moet die vooruit betalen. Heeft allemaal effect op de winst/verlies rekening.
Logistiek is gewoon een grote kostenpost, die ik niet terug zie.

Heb laatst een artikel gelezen dat de tussenhandel welgeteld 1,73 euro verdiend per console van nintendo.
en vervolgens zijn er niet de beloofde aantallen bij de launch (die nintendo bevestigd had dat er wel zouden zijn 1 week ervoor) en krijgen die winkels die nagenoeg niets verdienen aan de console ook nog eens honderden telefoontjes die ze moeten beantwoorden om te vertellen waarom de reserveringen niet ingelost kunnen worden.
en er dan nu achterkomen dat er een flinke winst bvooor Nintendo zelf in zit is wel erg slecht. Geen punten voor Nintendo in dit geval.

Vergeet niet dat die tussenhandel zelf aan de reserveringen is begonnen zonder enige garantie dat Nintendo die "gereserveerde" Nintendo's zou kunnen uitleveren. Het reserveren is in dit geval niets meer dan pure geldklopperij geweest van de tussenhandel om ruim van te voren geld binnen te krijgen voor producten die ze ooit nog eens van plan zijn te gaan leveren.

Dat hun "klanten" (slachtoffers is een beter woord) dan gaan bellen en klagen lijkt mij vrij normaal. Dus laat de schuld voor deze acties gewoon liggen waar die hoort te liggen. Bij de tussenhandel die zich aan deze praktijken schuldig maakt.

Idd, ik vind het maar een waardeloos bericht.

Eerst stellen dat er "gemiddeld 100 dollar winst gemaakt wordt", en daarna doodleuk vertellen dat de kosten van de controller, verscheping, tussenhandel, kabels, boekjes (denk ook aan de ontwikkeling van die boekjes) etc. er niet bij zitten...

Morgen: "Sony maakt winst op elke PS3"
Bericht: "Na enkele berekeningen van nieuwssite X, is gebleken dat Sony winst maakt op alle PS3 consoles! De kosten voor de blu-ray speler zijn 110 euro. De gemiddelde verkoopprijs is 500 euro, dus wordt er gemiddeld 390 euro per console winst gemaakt.

Er moet echter wel rekening mee gehouden worden dat de processor, GPU, RAM, behuizing, controllers, verpakking en alle andere troep die erbij zit, niet is meegerekend."

;)

Wel een erg kromme berekening en stelling dat er winst wordt gemaakt. Wat gaat er nog naar de groothandel/importeur en vervolgens de retailer? Hoeveel zijn er afgeschreven/retour gegaan door DOA, schade, verlies en diefstal? Ik denk dat de titel beter had kunnen zijn: Nintendo maakt het minste verlies op een console.

Dit is inderdaad een heel erg 'fout' artikel en wel heel kort door de bocht. De controllers heb je ook nog, verpakkingsmateriaal en uiteraard het spel wat er bij zit.

nee, reken dan evne door... totaal geen winst hoor.


Principes, Principes... Gelukkig verdienen wij hier in Europa velen malen meer dan ze daar in Japan verdienen. En in verhouding is een Wii daar in Japan dus velen malen duurder dan een Wii in Europa. De verkoopprijs wordt heus niet alleen bepaald aan de hand van de kostprijs, er zijn veel meer factoren. En bijvoorbeeld dus ook afhankelijk van waar het product verkocht wordt. Ten slotte kan je in een land waar heel overdreven het modale inkomen 10.000 euro per maand is makkelijk 500 euro voor een Wii vragen... Maar waar het modale inkomen van een land 5 euro per maand is.... Denk dat je het zelf nu wel begrijpt... Waarom men altijd maar weer met die principes aan komt zetten..... :?

daarnaast kunnen de logistieke kosten en belastingen voor europa hoger zijn waardoor de prijs voor een dergelijk product in europa hoger ligt.

Vziw liggen de lonen (en kosten levensonderhoud) in Japan hoger dan hier, dus dat is het probleem niet. Dat gezegd, 25000 yen is 162 euro.

Overigens is die 249 inclusief BTW. Zonder BTW is daar nog 209 euro van over. Da's dus 20 euro meer dan de US versie. Daarvoor moet Nintendo ook een hoop aan vertalen en dergelijke doen, wat zeker voor de standaard Nintendo markt een must is.

tsja dat is de prijs die je voor de verzorgingsstaat moet betalen in europa: extreem hoge belastingen. wil je dat niet ga dan maar emigreren naar amerika.

In Europa is het gebruikelijk dat wij ongeveer het zelfde (zo niet meer) in Euro's betalen dan wat de Amerikanen in Dollars betalen.

Als je de Wii hiervoor boycot kun je maar beter zo'n beetje alle electronica links laten liggen.

Voor mij reden dit product links te laten liggen. Is puur principieel. En zolang de Europese consument "speciaal" voor Europe te hoog geprijste Japanse en Amerikaanse artikelen blijft kopen zullen de prijzen hoger blijven liggen en hebben we het aan ons zelf te danken. Wij zijn de sukkels op de souvenirmarkt die klakkeloos te hoge prijzen betaalt terwijl de volgende klant een lagere prijs bedingt.

Je hebt wel een punt, maar je moet ook rekening houden, dat voor Europa alle handleidingen speciaal vertaald moeten worden, in de games moet de taal instelbaar kunnen zijn. Maar nu hebben mensen van België en Nederland daar weinig aan, omdat ze de spelen alleen vertalen naar de belangrijkste talen in Europa.

Dus om dan geen product te kopen omdat het in Amerika goedkoper is, dat lijkt mij geen oplossing. Maar iedereen zijn principes natuurlijk hé ;)

Over de winst is al wel redelijk snel, zonder al de andere kosten erbij is dat natuurlijk mogelijk. Maar als je dan leest dat Nintendo 200 miljoen dollar besteed voor de marketing van de Wii, is het natuurlijk weer redelijk snel dat Nintendo winst maakt op de Wii ;)
Bron

Laatst Gears of war gekocht voor de 360 en daarbij was er geen Nederlands tekstje te bekennen op het doosje of in de handleiding. Een goede zaak op deze manier kunnen wij in Nederland (of Europa) eindelijk ook eens snel genieten van onze spellen i.p.v. dat we iedere keer moeten wachten op die vertalingen waar niemand wat aan heeft. Laten we eerlijk zijn hier in Nederland speelt iedereen zijn spellen toch in het Engels. (Ik als kind in ieder geval wel.) Een goede zaak moeten ze vaker doen!
Bovendien kunnen ze die kromme redenering dan ook door de wc spoelen dat de console maar 50 euro duurder moet worden dan overal anders omdat de boekjes nog vertaald moeten worden.

Ach, dat probleem is al zo oud als de weg naar Rome. Opa ijdod vertelt:

Destijds waren PC games duurder dan dezelfde spellen voor de Atari ST en de Amiga. 'Omdat het geport moest worden'. Leuke theorie, maar zelfs toen spellen eerst op de PC uitkwamen, bleef het prijsverschil in stand.

Idem met de consoles. De reden voor de hoge game prijzen was dat er zoveel gekopieerd werd. Toch waren console cartridges, die voor de normale gebruiker niet te kopieren waren, duurder.

Maar goed, de standaard prijs destijds voor een nieuw PC spel was 150 gulden, dus zo'n 67 euro. Met inflatie correctie er bij hebben we het dan over een dikke 75 euro. Met andere woorden, waar klagen jullie over, vlegels?? :P

@DNS666: Even graven in de dozen op zolder:
Castles (schat ergens zo rond 1992): 139,95
F117: 149,95
JetFighter II 149,95

pc spellen waren in het gulden tijdperk 99,95 hoor.
Ik kom dan op ~45euro uit.

We moeten er natuurlijk ook rekening mee houden dat de dollar op dit moment minde waard is als een euro. In het geval van mindere koersen (die dus ooit 1:1 is geweest) is 249 euro plots een stuk minder dollars.

Hoge euro koers is goed voor onze import en slecht voor de export.

En dan natuurlijk het verschil dat prijzen hier inclusief BTW zijn en in de US altijd exclusief.

En de controller die vol gyro's en andere sensors zit is gratis?

die zitten er niet in
er zit hoogstens een sensor die leest waar de IR stralen(dat ding wat je onder of op je tv moet zetten) vandaan komen

Zonder sensorbar werkt de Wiimote ook, hoor. Alleen de pointer functie valt dan weg. Er zit wel degelijk tiltsensoren en acceleratiemeters in die controller. Ook in de Nunchuk, trouwens, daar zit niet eens een IR sensor in, maar hij is ook gevoelig voor bewegingen.

Toch wel hoor, als je in zelda namelijk link wil laten aanvallen kan je met de nunchuck of de wiimote gewooon schudden terwijl het ding niet naar de tv gericht is.

"vol gyro's"

mmmm....maar dan wel met veel saus :+

ben ik het met je mee eens europa moet altijd dokken bij alles ook al windows vista kost het ons veeeeeeeeeeeeeeeeeel meer dan de rest dat is gewoon belachelijk

maar zou dat misschien met de invoerbeleid van de EMU te maken hebben.

.....................................

ach ja dan maar illigaal invoeren toch stuk goedkoper

ik weet dat, dat ook weer een andere werking heeft maar ja :9 :9 :9

Ik denk dat WII / Nintendo zowiezo de winnaar is , zij hebben een gezond financieel beleid en plukken daar dan ook de vruchten van.

Als ze dan al geen winst maken ( vergeet niet dat de hardware prijzen zullen zakken in de toekomst) zal het zeker geen groot verlies zijn, hierdoor kunnen zij beter de markt bespelen en kunnen ze grotere risico's nemen met hun spellen. Ze hebben geen mega blockbusters nodig om geld te verdienen , geen opvolgers van opvolgers van opvolgers ( Need For Speed 345 ! )

Ik geef het financieel beleid van Nintendo een 10/10, geen Sega debacle meer!

Ze hebben geen mega blockbusters nodig om geld te verdienen , geen opvolgers van opvolgers van opvolgers ( Need For Speed 345 ! )
Nintendo is nu bij Zelda 11 en Mario 10 ofzo? En dan tel ik alle ports en idiote spin offs (Mario Party 1 tot en met 8, 4 Mario Tennis en Golf, etc) niet eens mee.

Sorry hoor, maar Zelda is geen opvolger van de vorige delen. Elke zelda heeft een andere verhaal als je het wel eens hebt gespeeld.

Mario parties zijn wel uitgemolken(maar er komen steeds weer verbeterde dingen erbij).
En elke gamer die nintendo games hebben gespeeld vind dat ze stuk voor stuk goed zijn, en niet zoals fifa elk keer slechter worden. Met uitzondering van fifa07, die was wel okay. Maar toch niet beter dan Pro Evolution Soccer 6

Ik denk niet zo zeer dat het de opvolgers zijn. Want jullie (tc982 en evEndzhar) hebben beide gelijk.

Het is alleen dat Nintendo echt een paar symbolen heeft voor het bedrijf. Dit kent Sony een stuk minder.

Dat* van sony word het 'gezien' als mega blockbusters.
Dat* van nintendo word daarom gezien als symbool voor het bedrijf.
Het verschil komt denk ik door First en Third party support, sony kent geen first party zoals nintendo hem kent.
Daarbij kan Sony zich niet symboliseren d.m.v. een game icoon. Nintendo wel, zij zijn immers een games only organisatie. Microsoft zit in dat opzicht in dezelfde positie als Sony. Het voordeel dat dit oplevert is dat het gezicht (game icoon) van Nintendo, welke er meerdere zijn, ook daadwerkelijk worden opgevat als gezichten voor de wat minder kritische ogen.
Waar bij sony en MS dit niet het geval is waardoor je eerder neigt naar een Blockbuster categorie, gezien blockbusters worden gezien als concepten dat bakken met geld als gevolg hebben.
Dit kan leiden tot meer sympathie voor een bedrijf als nintendo, gezien daar niet geld word gezien als het gezicht van het bedrijf maar een game icoon.

Maar als je voor blockbuster games, populariteit als definitie neemt, meh dan geld dit natuurlijk voor beiden bedrijven.

* De hoge mate van populariteit van een bepaald spel welke eventueel van vele opvolgers geniet.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:25
Vorige 23:28
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: