Hoofdcategorieën

Frankrijk wil van Parijs 'opensourcehoofdstad' maken

Door Yoeri Lauwers, woensdag 6 december 2006 12:39
Bron: Franse overheid (pdf), views: 15.055

De Franse overheid heeft grootse plannen om van Parijs de hoofdstad van opensourceland te maken. Met deze plannen hoopt Frankrijk op termijn een nieuwe economie te stimuleren, gebaseerd op vrije software.

Een stukje 'broncode' van het framework 'Parijs'Dat Frankrijk sympathie heeft voor de vrije gedachte steekt de overheid niet onder stoelen of banken, maar een en ander gebeurt ook met het oog op eventuele voordelen voor de staat. Door vrije software te gaan promoten en het opensourcegedachtegoed te verdedigen, hoopt de minister van Economie, Financiën en Industrie Thierry Breton ervoor de zorgen dat de Franse economie jaarlijks met drie tot vier procent groeit. Dit groeicijfer staat echter nog steeds in schril contrast met dat van de Chinese handelsmarkt, die drijft op goederenhandel als computerexport en jaarlijks zowat tien procent meer waard wordt.

Om de ideeën te verwezenlijken werd een werkgroep opgericht onder leiding van professor Roberto Di Cosmo. Hij zal bijgestaan worden door Alexandre Zapolsky, ceo van een opensourcesoftwarebedrijf, François Bancilhon, ceo van Mandriva en Stéfane Fermigier, ceo van de cms-ontwikkelaar Nuxeo. Uit de samenstelling van de werkgroep blijkt al dat de stimulans vooral vanuit de bedrijfswereld zal moeten komen, maar de vier wijzen zijn ervan overtuigd dat het oprichten van een 'center of excellence' ervoor kan zorgen dat de industrie in Parijs een opkikker krijgt en dat er minder banen verloren gaan ten gevolge van outsourcing. Volgens voorzitter Di Cosmo is er ondanks het gemak van virtuele vergaderingen en samenwerking via internet nog altijd nood aan een fysieke plaats waar softwareontwikkelaars kunnen samenkomen en overleggen.

Volgende 13:30
Vorige 12:09

Reacties

«  1  2  »


Volgens mij zijn dat alleen de Amerikanen (uit de USA) die wat tegen de Fransen hebben. De hele wereld heeft over het algemeen iets tegen de Amerikanen.

als het over taalconflicten gaat hebben de meesten iets tegen fransen gezien ze weigeren engels of spaans te leren, de rest van de wereld kan overweg met ten minste 1 van deze 2 wereldtalen (azië even buiten beschouwing gelaten, maar zij proberen er ook niet bij te horen)

heeft te maken met het temperament van de fransen, ze zien hun land als het centrum van de wereld.

aan USA heb ik geen hekel, alleen aan de corrupte president ervan.

Dat Fransen geen Engels spreken was misschien twintig jaar geleden zo. Inmiddels spreken de meeste Fransen onder de 30 redelijk Engels. Dankzij internet en studeren of werken in het buitenland (wat jonge Fransen massaal doen) is er veel veranderd.

Hier in London bijvoorbeeld wonen alleen al zo'n kleine 40.000 Fransen voor kortere of langere tijd. Die spreken allemaal prima Engels (ze moeten haast wel omdat Engelsen over het algemeen niet zo goed Frans spreken), ook als ze weer terug gaan.

Ieder land heeft een verkeerd beeld van haar eigen positie in de wereld. Ga maar eens in het buitenland wonen, dan ontdek je ineens wat voor rare ideeën mensen er op na kunnen houden over hun eigen land. Alleen Nederlanders denken dat Nederland het dichtstbevolkte land ter wereld is, het land met de langste mensen of dat een Nederlander de boekdrukkunst heeft uitgevonden.

Engelstaligen daarentegen spreken perfect Frans, Spaans, Duits en Swahili. :)

Ze stellen een hele hoop hooggekwalificeerde mensen aan voor dit project in Parijs, die mensen kosten dus geld en over periode waarvoor zij aangenomen worden (die onbekend is) misschien wel meer dan Windows/Office licentie's, dus die groei van de Franse economie zie ik niet helemaal.

Desalniettemin ben ik ook zo'n idealist die OSS net zoveel als doel als als middel ziet hoor, zo denkt men in Parijs ook.

Zo, nu even off-topic:
Ga maar eens in het buitenland wonen, dan ontdek je ineens wat voor rare ideeën mensen er op na kunnen houden over hun eigen land.

Aan de andere kant hebben buitenlanders ook heel vaak rare beelden over andere landen. Als Nederland volgens hun bepaling zou kloppen, zouden we een volk zijn van blowende, klompen- en klederdrachtdragende, tulpenkwekende hoerenlopers zijn. Van die termen gaat niets voor mij op.

Alleen Nederlanders denken dat Nederland het dichtstbevolkte land ter wereld is

Volgens mij 15e of 16e van de wereld, 4e van Europa (let wel dat er alleen ministaten dichtbevolkter zijn). Dat Nederland het dichtstbevolkt zou zijn is dan ook onzin.

het land met de langste mensen

Da's een feit op zich.

of dat een Nederlander de boekdrukkunst heeft uitgevonden.

Één geluk is dat die Duitser het IMHO zéker ook niet ist ;)

Waar denk je dat het woord chauvinisme vandaan komt :)

ik heb ook iets tegen fransen en woon in belgie :D

Het idee klinkt mooi een ambitieus, maar ik hoop wel dat ze dan niet halsstarrig aan Frans gaan vasthouden. Ik vond die Duitse howto's vaak al niet zo handig.

Precies wat ik wilde zeggen. Ze mogen eens een keer meer aan andere talen doen, niet elk mogelijk woord in het Frans vertalen en ook eens niet Franse muziek toelaten.

Van het PDF snapte ik niet zo veel, maar in de tekst staat dus niets over hoe ze het ook gaan bereiken. Er staat alleen dat er een bureaucratische werkgroep moet komen. En dat ze meer groei willen. En dat er iets moet komen om groei te stimuleren.

Tsja we weten allemaal hoe chauvinistisch de fransen zijn, duitsers en fransen spreken geen engels omdat ze dat niet nodig achten... erg dom, want wij als handelsland spreken een heleboel talen, ik zelf duits, engels en een beetje frans... dat samen met onze multiculturele samenleven en onze centrale positie, toegang vanaf de zee, een top infrastructuur....

Ik draaf een beetje door maar taal is een essentieel onderdeel van zakendoen en wij als klein pokkelandje staat gewoon naast landen als de US, UK, Duitsland, Frankrijk en China...
Cijfers weet ik niet maar als je de oppervlakte vergelijkt met die van de bovengenoemde landen KICKEN WIJ ASS! (wij mogen ook wel een beetje chauvinistisch zijn :)

wat een onzin, de meeste duitsers spreken perfect engels, en vele pools of frans
de meeste nederlanders kunnen alleen engels, en zijn te lui om andere talen te leren.

@fireshade: ik woon toevallig in duitsland en het valt echt heel erg mee. tis gewoon irritant dat ze je de hele tijd in t engels aanspreken als ze door krijgen dat je geen duitser bent.

@jornt;

wat een onzin. de meeste duitsers spreken helemaal geen (perfect) engels, laat staan pools of frans. waar haal jij dat nou weer vandaan?
je moet eens echt een tour door duitsland maken, dan praat je wel anders.

Ik woon ook al twee jaar in Duitsland. Hun Engels is gewoon veel minder dan in Nederland. Zelfs in een wetenschappelijk instelling als het Max-Planck Instituut spreken de meeste niet-wetenschappers maar heel gebrekkig engels. Laat staan als je iets moet doen op het stadhuis ofzo.

Ik moet regelmatig voor collega's vertalen, aangezien je met alleen Engels er niet uit komt. Dat is in Nederland toch echt compleet anders. Daar kun je met Engels alles voor elkaar krijgen.

Net als jornt woont ook ik in de moeder-provincie Duitsland. Ik moet zeggen dat de meeste Duitsers wel aardig Engels spreken. De kans dat een oma engels spreekt is natuurlijk een beetje kleiner maar das in Nederland net zo. En wat dat betreft dat Engels spreken moet ik zeggen dat ik ook veel Nederlanders betrap op hun nogal belabberd Engels.

@AHBdV
Weet niet waar je in Duitsland woont... waarschijnlijk daar onder in Beieren. Hier in Hamburg kun je alles doen met Engels, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat Hamburg een haven-stad is.

Sorry maar over zo'n opmerkingen kan ik me behoorlijk ergeren. We zitten hier in een landje met een taal wat maar door ongeveer 22 miljoen mensen gesproken wordt,http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_language . En willen een land als Frankrijk vertellen wat ze moeten doen.

Als je naar http://en.wikipedia.org/wiki/French_language kijkt zie je dat wereldwijd nog 175 miljoen mensen Frans praten. Bijna 8x zo veel als Nederlands. (Daarom een erg grote markt).

Wordt eens wat meer tolerant. (Mandriva is ook Frans, heeft iemand hier last van?) Ondanks dat SuSE's primaire taal Duits was (is?). Heeft niemand hier ooit last van gehad.

Gezien het doel van hun werkgroep lijkt het me wel handig dat ze het in het engels gaan doen. Anders worden ze natuurlijk nooit de OS hoofdstad. (als ze dat al worden....)

Hoeveel mensen die frans spreken wonen in Afrika waar ze praktisch geen PC hebben :)

@worldcitizen: Het is nog leuker: wij kunnen Frankrijk wel een heel klein beetje vertellen wat ze moeten doen, het Nederlands is daar een erkende streektaal (rondom Rijssel).

Ik vind dit weer eens Nederland op zijn kleinst. Op je borst kloppen dat jij wel goed Engels kent. Engels is dan wel de grootste, maar niet de enige wereldtaal.

Het is heel simpel: In Parijs spreekt men Frans, dus veel openbronsoftware in Parijs betekent veel Franstalige documenten. Heeft niets met pro-Franse sentimenten te maken.

Maar Franstalige software/documentatie heeft weinig nut buiten Frankrijk en sommige Afrikaanse landen en dus zullen ze daarmee nooit de "Opensource hoofdstad" worden. Ik hebniets tegen dat men daar Frans spreekt, maar het communiceert gewoon kut met mij of andere anderstaligen als men het alleen bij die taal zou houden.

Het heeft ook niets te maken met dat ik wel goed Engels ken en "zij" niet. (Ken overigens genoeg fransen die wel redelijk Engels spreken) Maar willen ze wat betekenen voor de internationale community dan kan men gewoonweg niet aan Frans gaan vasthouden. Ik denk niet dat men verwacht en kan verwachten dat ik, of iemand anders óók nog eens Frans gaat leren. Zeker bij programmeurs en andere IT mensen zal de prioriteit nou niet echt liggen op het aanleren van een derde taal.

Franstaligen vinden het trouwens zelf ook best jammer dat ze met hun taal in andere landen niet zo goed terecht kunnen; het Engels wordt daar dan ook steeds beter, heb ik het idee.

o.O de code zal zeker in frans worden geschreven
geen IF / THEN /ELSE
maar SI/ ALORS/ AUTREMENT?

zucht.. Alleen afzeiken ipv van te kijken naar alle voordelen wat dit voor de opensource community kan leveren.
OPENSOURCE = OPENDOCUMENTS = GENOEG MENSEN OM TE VERTALEN!

Zo arrogant zijn nederlanders weer om zich beter te vinden omdat ze veel talig zijn.
Het is logisch dat nederland veeltalig is het is een handelsland dat als "doorgeefluik" functioneerd. En er dus alle belang bij heeft om zich cameleon achtig op te stellen.

Naar mijn menig, daar waar Nederland voorloopt in meertalig loopt het hopeloos achter in philosofie, kunst en algemene ontwikkeling (en daar bedoel ik dus niet rekenen mee)

ach en mod me maar weer down omdat ik niet "pro" nederlands ben maar realistisch

Weggemod, maar ik ben je toch een korte reactie schuldig vind ik.

Nah, het zal wel niet zoals met VB gaan heh. ;) (ALS, DAN)

Maar vertalen van documentatie etc. is toch weer kut, je kunt wel zeggen "het gaat wel gebeuren, dat is het handige van opensource", maar elke barrière is er één. Ik snap niet dat er gelijk wordt gedaan alsof ik arrogant ben omdat ik meer dan 1 taal spreek. Je documentatie niet in het Engels hebben ís gewoon een extra barrière, dat moet je toch wel snappen als je het zo graag over filosofie hebt. (Mensen zoals Elias werden om die reden pas laat ontdekt buiten Duitsland.)

Ik heb ook voor Amerikanen oude Duitse manuals van SuSE zitten vertalen, dat werkt wel, maar toch onhandig.

Ach, ik begin het Engels een beetje zat te worden, nu zijn veel howto's in die taal, namelijk. Dan ga ik gewoon m'n Frans maar weer eens wat ophalen.

hehehe ik dacht heel even SimCity Parijs :)

dus binnenkort een volledig en uniek franstalige Distro met zelfverzonnen termen voor alles wat in het engelse taalgebied al lang en breed geaccepteerd is.
Hoe dan ook, wel een goede ontwikkeling voor de opensource community. Een dergelijke steun is hard nodig en zal ongetwijfeld tot resultaten leiden. Acceptatie van Linux als platform voor de desktop komt zo weer dichterbij.

Distro? Acceptatie van Linux? Open Source is geen synoniem voor Linux hoor.

Wat mij betreft is OSS een katalysator voor toename van gebruik van open standaarden. Het gaat niet zozeer om het gebruik van Linux, maar om de keuzevrijheid om het al dan niet te gebruiken.

Die misvatting zie ik nog wel vaak, dat promotie van OSS en open standaarden wordt verward met promotie van Linux. Linux is niet het enige alternatief, en lang niet iedereen wil een alternatief. Maar dan moet de keuze er wel zijn, en daarin kan OSS zeker helpen.

<cynisme>
Mooi he en dan als 'inzichtvol' gemod worden... Tweakers op zijn best
</cynisme>

Check eens www.exoplatform.com een mooi voorbeeld van een (van origine) frans open source product. Enne, de docs zijn gewoon in het engels hoor :-)

niemand zegt hier dat linux en Open source synoniem zijn. Volledige Open source acceptatie zal echter alleen lukken op en linux systeem.( of andere open unix kloon) Ik neem niet aan dat jij alle open source wilt "porten" naar Windows.
Jammer dat je zo eenzijdig leest, dat kom je hier wel meer tegen helaas.
Wat "volledig Frans" wil zeggen begrijp je pas goed als je de franse taalwetten erbij pakt.
( dan kun je engelstalige documentatie ook vergeten ;) )

Acceptatie van Linux als platform voor de desktop komt zo weer dichterbij.
Dit is al een tijdje geaccepteerd. Ikzelf gebruik ubuntu en ben er heel erg blij mee.
Linux is ook gebasserd op Unix wat al veel langer bestaat dan Microsoft zelf.

Let op wat je zegt..

Dos is ook door microsoft ontwikkeld. Althans dhr bill heeft het paket dos voor een paar tientjes gekocht zover ik weet :'( DOS & UNIX zouden denk ik niet veel schelen..

Windows is wel wat ouder dan W95

Heb al met DOS gewerkt sinds versie 2.0 toen op de MSX.
mijn eerste "PC" was ook een ZX80.
Ik loop al een paar jaartjes mee... toen de computers nog geen GUI hadden.

ff ter info voor de wat jongere mensen onder ons
Microsoft is opgericht in 1975, Hun eerste windows (v1.0) kwam uit in 1983.
Ze hebben hun DOS software niet eens zelf geschreven maar ingekocht zoals je aangaf... voor 50.000 dollar. Dit omdat IBM een OS nodig had en, stom genoeg, bij Microsoft aanklopte.

Unix bestaat sinds 1969.

Je zegt dat Unix en DOS niet veel schelen...
dan vergelijk je ook appels met peren
Comparison between UNIX and MS-DOS

* UNIX filenames are arbitrary strings of up to 255 characters, MS-DOS filenames are limited to an 8 character file name and a 3 character file type, and have restrictions on allowable characters.
* UNIX doesn't require the notion of a disk drive modifier for a file specification, i.e., you don't need A:, B:, C:, and so on like MS-DOS. Note that MS-DOS has the JOIN command which can simulate the UNIX file system.
* UNIX uses forward slashes (/) to separate directories in a file specification, whereas MS-DOS uses backslashes ( tex2html_wrap_inline1317 ).
* UNIX is a full multiuser multitasking operating system, whereas MS-DOS is a single-user OS without concepts like file-ownership and process priorities.
* UNIX has a richer command set than MS-DOS.
* UNIX and MS-DOS both have the concept of a PATH.
* UNIX and MS-DOS both have pipes and I/O redirection.
* UNIX displays characters on your terminal as you type them, regardless of whether the operating system is ready to accept a command. MS-DOS will buffer, but not display, terminal input when it is busy executing the previous command.
* MS-DOS programs generally have a nicer user interface than traditional UNIX ones. This situation is changing with the emergence of X-windows applications on UNIX.
source

Die 2 die het runnen klinken niet echt Frans, eerder Russische en Italiaans.

En lekker objectief ook met alle "opensource" CEO's in de werkgroep.

Dat hoeft toch ook helemaal niet, het is geen onderzoek, het is een actie.

Als het een onderzoek was, tjah, dan wil je inderdaad redelijk objectieve personen, maar omdat het doel niet "onderzoek naar de mogelijkheden om closed source te vervangen door open source" is, kun je juist beter mensen met kennis en kunnen gebruiken. Dat scheelt je tijd, en geld.

titel moet zijn, Fransen willen van Parijs de hoofdstad maken, dus ook voor OSS.

en hoofdstad van europe (sorry wereld) en culuur hoofdstad en mode hoofdstad. Eigenlijk is de hele wereld eigenwijs dat ze dat niet inziet.

men is daar een heeeeel klein beetje chauvinistisch

Hmm.. Allemaal wel leuk en aardig.. Maar je kan het ook een beetje van een andere kant bekijken..

Ze zijn te gierig om geld uit te geven voor software!

Zo kan je het bekijken, en zo doe ik het niet overgens. Maar ik vind het toch wat mwa mwa.. Als het zo door gaat worden betaalde programmeurs overbodig terwijl het niet een makkelijk beroep is. Of zie ik dat heel erg verkeerd?

Ze zijn te gierig om geld uit te geven voor software!

Zou je toch eerder verwachten dat Amsterdam of Edinburgh de hoofdstad van OSS zou worden :+

Amsterdam een OSS hoofdstad? Zal zeker niet snel gebeuren.
Amsterdam is nu bezig met een centraale ICT omgeving (servicehuis ICT). Bij een bijeenkomst werd doodleuk gezegd "80% is M$ dus we gaan 100% over op M$".
Er is wel een OSS werkgroep. maar daar hoor je nagenoeg niets van. en die staat los van het servicehuis.

Ik begrijp niet precies waarop de hoop gebaseerd is dat dit zal leiden tot economische groei.
Ik denk dat het Duitse SAP meer bijdraagt aan de Duitse economie dan alle OSS initiatieven in Duitsland bij elkaar. Het idealisme va OSS is goed maar effectief zet je wel een aardig deel van je economische kennis en vooral capaciteit in voor producten die niets of weinig opleveren.
Vaak wordt dan beargumenteerd dat er naast de ontwikkelde OSS producten ook diensten verkocht kunnen worden maar het lijkt mij bijvoorbeeld onwaarschijnlijk dat een land als Frankrijk veel ICT diensten kan verkopen in het buitenland.
Bovendien kun je de meeste economische dienstverleningsopbrangsten ook realiseren rondom closed source producten dus dat zou weinig verschil moeten maken

Je gaat er aan voorbij dat praktisch alle grote softwarebedrijven Amerikaanse bedrijven zijn. Licentiegelden die aan MicroSoft, Adobe, etcetera betaald worden verdwijnen voor een groot deel uit de Europese economie. Wanneer je een deel van dat geld in Europa kunt houden door in Europese ontwikkeling van open source software te investeren dan is economische groei helemaal niet zo onwaarschijnlijk...

Mjah, en de implementaties en service contracten vergeeft men dan aan RedHat, Novell en IBM |:(

Way to go.

Ik vraag me toch een beetje af hoe ze hier ook nog eens economische groei mee willen bereiken.
Het merendeel van de open source software is namelijk niet alleen open source, maar ook nog eens gratis te gebruiken en aan te passen.
Je zou dan kunnen inspelen op betaalde support enzo, maar of een markt van betaalde support een grotere economische groei geeft dan bijvoorbeeld goede commerciele softwarebedrijven is dan nog maar de vraag.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:30
Vorige 12:09
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: