Hoofdcategorieën

Bijna 90.000 PlayStation 3-consoles verkocht in Japan

Door Harm Hilvers, vrijdag 17 november 2006 00:01
Bron: GameDaily BIZ, submitter: Supremo, views: 22.401

In de eerste twee dagen na de Japanse release van de PlayStation 3 zijn er 88.400 exemplaren verkocht. Iets meer dan 60 procent hiervan, wat overeenkomt met 54.600 consoles, was de duurderde PlayStation 3-variant die voorzien is van een 60GB-harde schijf en wifi. In totaal zou Japan de beschikking hebben gekregen over iets minder dan 100.000 PlayStation 3's en het lijkt er dan ook op dat alle geleverde spelconsoles verkocht zijn. Bij hun PlayStation 3 kochten Japanse gamers vooral de spellen Ridge Racer 7 en Mobile Suit Gundam: Target in Sight; beide games zijn ongeveer 30.000 maal over de toonbank gegaan. De verkoopcijfers van de software lijken overigens tegen te vallen. Volgens berichten zou er namelijk minder dan één spel per console verkocht zijn. Vandaag zal de PlayStation 3 ook in Amerika gelanceerd worden. Sony hoopt dit jaar in totaal 2 miljoen stuks van de PlayStation 3 te verkopen in Japan en Amerika.

Playstation 3

Volgende 07:15
Vorige 21:39

Reacties

«  1  2  3  »

Hehe... toch jammer, maar dit gaat Sony zwaar verliezen.. ze moesten en zouden snel de PS3 op dit moment nog op de markt krijgen, maar als je zo'n gigantische schaarste creëerd, gaat het niet lang goed.

Op het moment zit het Sony inderdaad tegen. Maar wat zegt dat over de lange termijn? Ik vraag me af in hoeverre alle negatieve berichten op bijvoorbeeld tweakers.net de gemiddelde consument bereikt.. Zij weten alleen dat 'de opvolger van de PS2' nu te koop is dus ik denk eigenlijk dat het uiteindelijk wel weer gewoon goed gaat komen met de PS3 (neemt niet weg dat ik Nintendo ook een groter marktaandeel gun met de Wii nu dan ze hadden met de Cube).

Waar slaat dat nou weer op? De PS2 had een even grote schaarste. De PS2 was eerst in geen velden of wegen te bekennen. Mensen bleven maar reserveren en er hing een prijskaartje van 1150 gulden aan. En toch is het de meest succesvolle console van de huidige generatie consoles.

De PS2 had alleen geen directe concurrent toen hij uitkwam. De PS3 moet het nu opnemen tegen de Xbox 360 en (in mindere mate) de Nintendo Wii. De situatie is dus best wel anders.

Inderdaad.. van de Dreamcast waren er toen ook nog maar een paar miljoen verkocht, terwijl van de gamecube ook van alles werd verwacht.

Vele winkels, zoals Target, FredMeyer, etc. hebben niet aan voorverkoop gegaan, wie het eerst komt die het eerst maalt was het antwoord.

Meeste winkels gaan open rond 07:00, en de meeste winkels verwachten rond de 5 stuks te krijgen voor de verkoop. Of er nu wachtrij tafferelen gaan ontstaan is moeilijk te zeggen.

Het personeel van FredMeyer liep in ieder geval al rond in Nintendo Wii T-Shirts, die 19 november de verkoop ingaan.

Bwa moet zeggen dat als het klopt dat je elke linux distro erop kan draaien die een ppc-versie uitbrengt ik misschien ook wel geneigd zal zijn zo'n ding te kopen.


spuit11 wordt wakker er wordt al een jaar lang geschreeuwt productieprobleem productieprobleem en nu kom jij even vertellen dat ze mischien problemen met de productie gaan krijgen :( ik zou zeggen kruip weer terug onder die steen tot PS4 komt

en zoals de rest al zegt deze cijfers waren allang bekent en dat hij direct uitverkocht zou zijn was gewoon niet een te verwachten dat wist iedereen gewoon geen discussie over mogelijk

Ik heb het zaakje niet helemaal gevolgd neem me niet kwalijk.
Maar vind het wel een beetje een zielige onvolwassen opmerking!
En @ Bulls-nl: SAME!

Erg kinderachtig allemaal....Jullie komen er wel....

ze gaan juist in japan zo hard, omdat ze daar de 360 over hebben geslagen om op de PS3 te wachten oellewapper

damn... die zilveren rand dat is me nog nooit opgevallen... :9~

je kunnen zeggen wat jullie willen, maar qua design is het echt een schoonheid, ik zelf denk dat het wel een gigantische hit gaat worden... :Y)

ik ga hem so wie so halen, net als de Wii :)

Of terwijl in Japan zijn al 90.000 mensen met een blu-ray speler in huis.

En vandaag komen er 200.000 Amerikaanse huishoudens bij.


Goeie zet van Sony ;)

@Silvos
Nu lift blu-ray met de Playstation 3 mee, maar straks lift de PS3 met blu-ray mee

Let maar op door deze zet van Sony, die veel verlies per console heeft, ( kosten liggen op ¤840,- met console) zal blu-ray winnen, en verdient het verlies 3dubbel terug.

In het eerste jaar (wat is hun doel?) 5 miljoen consoles verkopen ofzo met 1,2 miljard verlies, en in de jaren erna miljarden cashen door het succes van blu-ray.

ben ik het helemaal mee eens, en ik denk dat sony daar veel profeit van gaat hebben in de toekomst, 6 milioen spelers wereldwijd rond maart, en dan ook nog eens de marketing van blueray films goed aanpakken, en je hebt een hit.
voordeel van de ps3 met een blauwe laser betekend dat de prijzen van blueray spelers ook omlaag zullen gaan, en die dus ook meer verkocht gaan worden.
ik denk dat ondanks de vertragingen en problemen de ps3 net als zijn voorganger weer dominant zal zijn.

Dat ben ik maar gedeeltelijk met je eens. Alle beschikbare consoles zijn weliswaar verkocht. Maar het waren er weinig. Bovendien heeft Sony dit keer veel meer problemen en staat de x360 sterker. PS3 zal winnen, maar niet met veel voorsprong...

hoe kun je nu al zo van overtuigd zijn dat de PS3 zal "winnen" ok het heeft een BR aan boord, maar dat betekend nog niet dat de games en alles ook beter gaat worden.

Japan is erg trouw aan sony en nintendo. Vandaar dat mijn overtuiging is dat PS3 gaat winnen --- in japan althans.

Japan is trouw aan goede games. Niks meer, niks minder.
Dat de XBOX360 niet populair is komt gewoon omdat er te weinig intressante games voor de doelgroep zijn.
Verder maakt Microsoft er in Japan altijd een zooitje van.
In plaats van direct te laten zien hoe leuk een 360 is, zenden ze alleen nietszeggende spotjes uit over hoe leuk het leven wel niet is. |:(

Zowel de XBOX360 als de PS3 gaan verliezen.

De Nintendo Wii gaat winnen. Omdat deze ook voor de niet-gamer geschikt is. En, deze is een stuk goedkoper dan de PS3 en de XBOX360.

Heb je weleens de japanse PS3 spots gezien? Die zijn net zo nietszeggend

Hoe kan jij dat nou weerweten, japans gehad?

Gewoon blogs volgen van mensen die in Japan wonen en in het engels hun blog schrijven. Verder komter genoeg nieuws uit Japan in het engels.

"Japan is trouw aan goede games. Niks meer, niks minder."

Ohw, dus de rest van de wereld waar de Xbox 360 wel goed verkoopt is dat niet? Wat een onzin zeg.. Alsof alleen Japanners weten wat goede games zijn.. Dat ze masaal vage RPG games etc kopen en de rest van de wereld een stuk minder zegt ook genoeg..

Men zal er gewoon aan moeten wennen dat Japan het jarenlange monopolie op gameconsole gebied voorlopig kwijt is..

De PS3 zal waarschijnlijk wel de grootste worden, maar dominant zal het niet meer te noemen zijn.

Hun overwinning zal deze keer een pyrusoverwinning zijn, want hun verkoop cijfers zullen een stuk lager zijn als het aantal van de PS2, dat ze hun aandeelhouders nog steeds voorhouden als target voor de PS3.


Kon worden ;), dus je geeft zelf al toe dat er verbetering in komt :)


En als die verbetering er is dan kan de PS3 een topper worden.

De vraag is of de mensen die een PS3 kopen ook de mensen zijn die Blu Ray films gaan aanschaffen. In eerste instantie zal de PS3 namelijk toch voor de spellen gekocht zijn. Ik ben dan ook benieuwd hoe de situatie gaat uitpakken maar persoonlijk denk ik dat de kans vrij groot is dat zowel Blu Ray als HD DVD zullen floppen. De kosten zijn hoog (HD TV, speler en films) en het kwaliteitsverschil tov DVD valt toch tegen. Ook denk ik dat veel mensen "gewoon" de content zullen gaan downloaden. Nee, het kan best zo zijn dat dit concept met schijfjes niet meer aanslaat en mensen gewoon de content online ter beschikking willen hebben. Maar we zullen zien.

Blu Ray spelers/recorders zijn al ruim 2 1/2 jaar op de markt in Japan, iets wat veel mensen over het hoofd zien.

Sony komt te laat met Blu Ray spelers voor de rest van de wereld en een launch van 350.000 stuks op 6,5 miljard mensen vind ik nou niet echt veel.

Misschien, door de kleinschalige launch, zijn ze toch bang voor kinderziekte's, anders hadden ze er wel meer voor launch geproduceerd. En het te kort aan onderdelen neem ik met een korreltje zout, Sony kan wel zoveel zeggen.

Ik denk dat Sony hem best wel knijpt dat de HD-DVD een succes word, want dan blijven ze weer met een systeem in hun mik zitten, zou niet de eerste keer zijn ;)
En Sony wil graag Blu Ray pushen om maximaal geld te verdienen aan hun eigen films, daar is Blu Ray ook voor ontworpen, zeker omdat Sony wist dat ze daar aan de HD-DVD formaat werkte. En DRM willen ze afdwingen, ik wens ze succes :)

Hoeveel van die 6,5 miljard mensen hebben liever eten op hn bord dan een PS3??

"Eventueel geinteresseerde inwoners"
Europa: 727 milj. ; N.Amerika 501milj. ; Australie 32milj. ; Japan 130 milj. ; mensen die niet in die landen of op die continenten wonen: 360 miljoen.

Totaal 1.750 Miljard.

Stel dat hiervan 1% geinteresseerd is in de PS3, dan kom je uit op (ca.) 17.5 miljoen mensen. Daarvan is 2% (na de launch) voorzien.

Als het Sony lukt om nog dit jaar (??) staat verkeerd in het artikel??) de 2 miljoen te halen, dan zitten ze al op 17,5%.

Niet verkeerd dacht ik zo.

ik denk dat de markt wat groter is, er zijn ook 100 miljoen ps2's verkocht.

Ik zal wel een ouwe zul zijn, maar waarom zijn consoles zó in trek? Aanschaf is duur, spellen zijn duur, en ze zijn niet upgradable zoals een pc..

Juist dat laatste punt word door veel mensen als een pluspunt voor de consoles gezien :)

en als je een vegelijkbare PC wilt kopen ben je wel wat meer kwijt dan 500Euro...

koop maar een blu-ray lezer voor je PC "daar gaat je geld".

@Stewie:
Hmm, PS-4 komt uit, daar gaat je BluRay in PS-3.

Nieuwe videokaart voor PC, BluRay kan gewoon aanwezig blijven.

Tsja...

@Ackermans: Ook al is de PS4 uit, je kunt nog steeds prima de Blu-Ray films kijken op je PS3. En ook de spellen die nog voor de PS3 gemaakt worden, kun je prima spelen.
Je komt dus met een non-argument.

Voor console-gamers zijn m.i. de belangrijkste voordelen t.o.v. pc-gaming

- geen upgrades
- op de bank gamen is relaxed
- WYSIWIG gaming: de plaatjes en filmpjes die je op internet ziet, zijn altijd minder goed, of net zo goed als het spel op je eigen tv. Met PC games is het erg afhankelijk van hoe nieuw je PC is.

Koop daar een video kaart bij en je bent het dubbele kwijt

Koop daar een soortgelijke CPU bij en je bent het driedubbele kwijt....

Omdat een videokaart voor een PC al meer kost dan een XBOX360

ALLEEN als je perse het snelste van het snelste wilt, wat meestal niet eens nodig is.

En wat zit er in een console?

Juist ja... het snelste van het snelste (op het moment dat de console uitkomt)

Da's niet waar. De pc's zijn allang voorbij de snelheid van de xbox360. De ps3 is ongeveer net zo snel, dus is qua performace ookal ingehaald.

Een bijna high end systeempje voor 850 eurie (excl monitor :P) is voldoende om meer snelheid te hebben dan de consoles.

Daarbij gezegd wordende dat de hardware (cpu + gpu) al meer dan een jaar oud zijn en bvb een 8800 videokaart icm een core 2 duo de PS3 verpletterd.

Maar de Core 2 Duo verpletterd de Cell niet.

Ervanuitgaande dat je spellen snel en met een goede kwaliteit graphics wil kunnen spelen:

PC: moet redelijk bij de tijd blijven, highend is natuurlijk niet nodig maar je kan wel steeds je pc blijven upgraden omdat een nieuw spel nieuwe eisen stelt aan je apparatuur.

Console: je koopt 'm, en dat is het. Geen verdere upgrades nodig van videokaarten, processors etc.

Ervanuitgaand dat je braaf al je software voor zowel pc als console koopt ben je dus stukken goedkoper uit met een console, en dat zonder het gedoe van instellingen bij een pc-game.

Met een 3 jaar oude pc met bijvoorbeeld 9800 Pro kan je nu net geen spellen meer spelen, maar voor de Xbox kwamen vorig jaar ook al geen spellen meer uit.

Je zult dus toch je console moeten "upgraden" , al is dit bij console natuurlijk veel goedkoper.

Ervanuitgaand dat je braaf al je software voor zowel pc als console koopt
Even reeel blijven graag. 8-)

Jullie vergeten een het belangrijkste voordeel van een console t.o.v. een pc: het gemak.

Wil je een game op een pc (optimaal) aan de praat krijgen dan moet je een tweaker zijn met verstand van drivers, videokaart-instellingen, resoluties, framerates, harddiskruimte, muis en toetsenbordconfiguratie, enz. enz. enz. Mijn neefjes van 9 en 10 die thuis een simpel spelletje op cd-rom gekocht hebben bij de bart smit hangen elke week aan de telefoon om te vragen waarom hij niet opstart op de nieuwe pc van pappa.

Een console: aanzetten, schijf erin, spelen maar.

Gemak lijkt mij inderdaad ook het belangrijkste voordeel.

Een ander voordeel is het feit dat spellen volledig geoptimaliseerd kunnen worden voor een console. Dit betekend dat mindere specificaties van een console vaak nauwelijks uitmaakt, een goed spel is namelijk speciaal gemaakt voor jouw console.

Waarom?

Omdat je met een knopdruk binnen een paar seconden aan de gang kan. Niets lang PC opstarten of spellen en drivers installeren, gewoon (bijna) meteen spelen.
Als er even niets op TV is kan je met 2 knopdrukken aan de gang: Je favorite programma begint pas over 20 minuten dan nog even lekker online wat deathmatchen.

Omdat consoles gewoon relaxed zijn, een totaal andere ervaring als spelen op de PC.
Lekker lui zittend, hangend, liggend op op de bank met de kat op schoot en kop thee naast je, in de woonkamer met je familie of vrienden.
Vroeger ook veel gespeeld op de PC, maar vaak zit je dan toch afgezonderd op een kamertje of aan de andere kant van de kamer, een beetje ongemakkelijk in je burostoel.

Omdat je PC gamen 99% van de tijd alleen. Bij mij is het toch zeker 50% van de tijd dat ik met vrienden speel, danwel thuis, danwel online.

Dit natuurlijk buiten de al genoemde kosten van een console vs PC, want je steekt bergen geld in een PC om 4 jaar lang de steeds de recentste games tegen kunnen spelen.
Console games zijn vaak niet veel duurder als een PC game, en die kosten wegen niet op tegen de kosten van PC upgrades.

ze zijn populair omdat:
a) je zo'n spelcomputer WEL makkelijk net naast de bank in de huiskamer zet en een personal computer neemt te veel ruimte in daarvoor; die zet je daar gewoon niet neer.

b) het links en rechts je computer totaal wegblaast qua specificaties. Die grafische chip op een kaartje is al duurder als die hele PS3 en levert tegen de 2 Tflop. De cpu erin (CELL) zit tegen de 256 gflop. Je pctje haalt dat bij lange na niet. Als het een P4 2.4Ghz is dan heeft je pc'tje 2.4 gflop in te brengen.

c) het ding dus in zijn totaal goedkoper is als een pc met vanalles erop en eraan

d) er geniale games voor die consoles ontwikkeld worden die gewoon NIET GOED LOPEN op je pc

e) het een dedicated unit is en dat is an sich al aantrekkelijk voor de verkoop

f) Sony er reclame voor maakt. Alle andere punten vervallen alleen al wegens deze reden. Marketing = 100% van de verkoop

De grootste reden waarom consoles worden gekocht is het gebruiksgemak.

Steek cd in en direct play !
Bij een pc moet je het installeren en nog tralalala doen.

*edit*
blijkbaar werd die reden al aangehaald, sorry.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 07:15
Vorige 21:39
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: