Channels
Powered by True

Bčtaversie Flash 9 voor Linux binnenkort verwacht

Door Harm Hilvers, dinsdag 17 oktober 2006 13:51
Bron: Penguin.SWF, submitter: Seven of Nine, views: 15.056

De afgelopen maanden is door enkele Adobe-medewerkers hard gewerkt aan versie 9 van de Flash-speler voor Linux en dat werk begint inmiddels vruchten af te werpen. Zo kan de speler nu goed omgaan met zo goed als alle Flash-filmpjes op het internet, wordt audio en video synchroon afgespeeld en is Flash 9 aanmerkelijk stabieler dan de huidige Flash-speler voor Linux. Al sinds het moment dat Adobe via het Penguin.SWF-weblog openheid is gaan geven over de ontwikkeling van Flash 9 voor Linux, wordt er geroepen om een testversie in de vorm van een alpha- of een bčtarelease van de software. Inmiddels begint het er op te lijken dat een eerste bčtarelease van Flash 9 voor Linux daadwerkelijk zal worden vrijgegeven. Op het weblog van Emmy Huang, Program Manager van de Flash-speler bij Adobe, is namelijk te lezen dat men is begonnen met het doorlopen van de kwaliteitstesten en dat dit op korte termijn zal leiden tot een release. Voor een ZDNet-blogger was dit reden om op te schrijven dat dit al binnen twee weken gaat gebeuren, maar absoluut zeker is dat helaas niet.

Flash 9 in Linux (kleiner)

Volgende: Steve Jobs praat over iPod, iTunes en Zune 14:51
Vorige: Sun stopt kant-en-klaar datacentrum in zeecontainer 13:34

Reacties

«  1  2  3  »

Hier zitten we dus al jaren op te wachten! Eindelijk geen vastlopers meer!! ..en eindelijk synchroom beeld/geluid.. is wel zo handig als trouwe youtube/google video verslaafde :P :D

Dit klinkt misschien een beetje zuur maar "beter laat dan nooit". Hoe lang hebben we hier wel niet op moeten wachten?

Ongeveer net zo lang als op de merge. :'(

* DOT moest m toch even maken...

Macromedia heeft de keuze gemaakt Flash 8 niet voor Linux beschikbaar te maken. Tja, helaas. Net zoals vele anderen moest ik het stellen met Flash 7.

Omdat Adobe merkte dat "wij" toch behoefte hadden aan een goede flash (=op hetzelfde niveau als de Windows versie), is besloten om toch Flash 9 voor Linux uit te brengen. En gelukkig is heel de community hiervan zo blij geworden, dat is besloten deze beta al vroeg uit te brengen.

Wij blij dat we een goede flash hebben, Adobe blij dat ze heel veel testers hebben die bekend zijn met beta producten en die het graag willen uittesten :)

Wat ik vooral vreemd vind is dat er al wel een beta is vrijgegeven voor een besturingssysteem dat nog niet eens in de winkels ligt (Vista).

Maar goed. Men zegt dat het er aan komt, dus ik wacht af....

Ach, ik vind het niet zo gek. Hoeveel mensen draaien NU vista, en hoeveel mensen draaien NU linux op hun workstation? Linux wordt veel voor servers gebruikt, maar voor workstations is het zó gering, dat ik het nog heel netjes vind van Adobe dat ze Flash 9 uitbrengen voor Linux. Het is gewoon totaal geen interessante markt voor ze.

ik denk dat dít snel af zal lopen.. windows gaat denk ik toch al wel wat klanten verliezen... als linux straks namelijk door meerdere programma's wordt ondersteund, en alle aankomende spellen standaard (zonder bijv. Wine) zal ondersteunen, dan zal het nog maar een kleine kwestie van tijd wezen om over te gaan van het dure windows naar het kostenloze linux... (aangezien de gebruikersondersteuning ook steeds beter is geworden met onder anderen ubuntu en dergelijken)

ik zal iig waarschijnlijk geen Vista meer aanschaffen.. windows XP is nu hoogstwaarschijnlijk het laatste OS van MS dat ík ga nemen..

Ongeveer netzo veel als er OSX gebruikers zijn. En deze hebben dus al wel player9.

Maar ben blij als deze beetje vrij komt. Kan ik te minste voor flash 9 ontwikkelen op me linux workstation.

Precies op tijd!! ben net bezig met over te stappen naar linux.

Hopelijk vergeten ze er niet een 64bits versie bij te maken, want daar is ook geen alternatief voor te vinden :'(

Gewoon de 32-bits browser installeren met de 32-bit Flash player, dat werkt wel, maar is erg lastig...

Dat is echt geen manier van werken hoor, moet je twee browsers installeren aangezien andere plugins weer 64bit zijn.

Well, yes I know this will initiate a flame war, but there will be definitely no 64 bit version of the Linux plugin initially, at least not for the beta. Neither have we planned to have a Linux PowerPC or even ARM version for the upcoming beta. There is no Windows 64 bit version either right now, I have already talked about some (but not all) of the technical the reasons in a previous blog entry and why it's not just a simple recompile or fixing 'pointer casting bugs'. It will happen eventually and we are actively working on it, but the time table is completely unknown to me at this point. The focus of ours is to first reach a majority of Linux users with a stable and usable build to get as much beta feedback as possible.
bron: http://www.kaourantin.net...ts-on-current-status.html

Zal mij benieuwen of ze ook een 64-bits versie beschikbaar maken. Nu is het nog zo dat je met 64-bits linux de sjaak bent als je flash apps wilt bekijken(*)

(*) tenzij je allemaal truukjes uithaalt waarmee je toch 32-bits linux apps kunt draaien, maar dat is geen nette oplossing.

edit

Damn, meow, je was me *net* voor :)

Net of je voor Windows 64-bit een Flashplayer hebt....

Klopt maar Windows is nog niet zo lang verkrijgbaar in een 64-bits smaak. Linux al veel langer, er loopt al zo'n drie jaar een petitie om een 64-bits versie te verkrijgen van Macromedia.

Hoe moeilijk kan het zijn. KDE, Firefox, Gnome, DOOM3, UT2004, de Java SDK, van al deze pakketten zijn 64-bits versies en Macromedia krijgt het niet voor elkaar hun flut-applicatietje naar 64-bit te porten.

Ik kan er maar weinig begrip voor opbrengen.

Mooi, nu kunnen ontwikkelaars en bedrijven eindelijk gerust over gaan stappen naar Flash 9. Je kon het immers niet maken als bedrijf om Flash te maken waar de Linux gebruikers geen gebruik van konden maken.


Toch... :z

Nog veel beter zou zijn als ontwikkelaars en bedrijven kozen voor open technieken in plaats van proprietary, commerciele software op hun websites, die ze toch aan een zo groot mogelijk publiek willen laten zien.

Ik snap dan ook eerlijk gezegd niet dat linux users hier op zitten te wachten.

Ik snap dan ook eerlijk gezegd niet dat linux users hier op zitten te wachten.
* Omdat ik geen OSS-zealot ben van wie ALLES open source moet
* Omdat ik te veel de trieste melding 'Get flash 8 here!' zie
* Omdat flash 7 te veel bugs heeft

OSS-versie zou prima zijn, maar zolang een closed versie beter is, waarom die niet gebruiken. Opera vind ik ook beter dan FF. En ik ga ook niet met de open source 'nv' zonder 3D-acceleratie zitten terwijl ik met de nvidia drivers een prachtige 3D OpenGL desktop kan krijgen.

[edit]JURRiE, je haalt me de woorden uit de mond :)
Gebruik naar volle tevredenheid een goed besturingssysteem en als daar closed source dingen voor komen die gewoon doen wat ze moeten doen, namelijk werken, dan hoor je mij daar niet over klagen.

Als ze dan zo lang op zich laten wachten is dat een ander verhaal. Beetje doorporten met closed source software en je hebt geen vista's meer nodig ;)

Er is geen OSS alternatief voor Flash. Er zijn wel projecten die iets soortgelijks proberen, maar die zijn nog lang niet stabiel genoeg, laat staan dat meer dan 0.01% van de bezoekers die geďnstalleerd heeft. Voor web-ontwikkelaars die meer willen dan HTML en CSS is Flash dus eigenlijk de enige optie.

Verder zit ik persoonlijk niet op Flash-sites te wachten (ik vind ze meestal irritant, onoverzichtelijk, slecht leesbaar en nog slechter te navigeren) maar als je een geanimeerde site wil dan is Flash gewoon de enige optie.

Bedrijven kiezen alleen vanuit praktische overwegingen, niet vanuit ideële. Zolang er geen open formaat is dat net zo goed is als Flash kiezen ze voor Flash.

Met gewone open standaarden als ajax kan je ook heel mooie geanimeerde sites maken. En de meeste web developers die flash gebruiken vergeten een beetje dat geanimeerde sites meestal draken zijn in usability...

Flash is een krachtig programma dat voor veel meer dan websites gebruikt kan worden. En als het gebruikt wordt op websites ligt het helemaal aan de ontwikkelaar hoe die site eruit gaat zien.

Er zijn flash sites die willen opvallen door met veel poespas af te wijken en eruit te springen, zoals:
http://www.screenvader.com/root.html
Zo'n site kan onoverzichtelijk zijn maar is vaak ook niet bedoeld om overzichtelijk te zijn.

Maar er zijn ook flash sites die opvallen juist door hun duidelijkheid en simpliciteit, zoals:
http://www.adobe.com/products/acrobat/experience/

En dan heb je natuurlijk ook nog sites die geen commentaar behoeven }:O
http://www.opdekoffiebijfrans.nl/

OSS alternatief voor de Flash plugin:

http://www.gnu.org/software/gnash/

@Sibylle:
grappig dat die adobe site nou net zo'n site is die mij probeert over te halen een flash player 8 te installeren, terwijl die voor mijn platform (Linux) helemaal niet beschikbaar is...

Ik snap dan ook eerlijk gezegd niet dat linux users hier op zitten te wachten.
*Ik* zit hier op te wachten. Het is *beter* als websites open standaarden gebruiken ja, maar flash gaat heus niet weg omdat het jou niet bevalt. Je kan ook proberen er van te maken wat er van te maken valt. Ik zal dan ook graag die brakke flash 7 player vervangen door een flash 9 beta. Veel erger dan nu kan het toch niet worden.
En uhm, liever een flash filmpje dan een wmv filmpje |:(

Toch zijn er heel wat bedrijven die Flash 8 sites hebben waarbij je dus mooi een probleem hebt als Linux gebruiker. En daarbij, naar Flash 9 overstappen is nog geen optie zolang er voor de Mac alleen 8 beschikbaar is ;)

Blijkbaar houdt het wel of niet beschikbaar zijn van Flash 9 op OS X bedrijven niet tegen om het te gebruiken. Dat is een van de vele dingen die niet goed zijn aan dat windows-monopolie. Van mij hoeft helemaal niet iedereen over te stappen op linux (gebruik het zelf al jaren), maar wel op open standaarden. Als iedere website op ieder platform werkt maakt het helemaal niet uit welk OS je gebruikt.

Voor Mac OS X is er gewoon een Flash 9 player.

het is beangstigend om te zien hoeveel invloed 1 commercieel bedrijf kan hebben op het internet. Macromedia (nu adobe) kan in grote mate bepalen wie wat kan zien.

Doordat het geen open formaat is kan het heel moeilijk automatisch verwerkt worden, en mede door de nadruk op visuele effecten heel slecht voor de toegankelijkheid.

het is te hopen dat macromedia zijn werk heel goed doet (veel beter dan nu!), of dat er snel een open alternatief komt.

Heeft iemand eigenlijk enig idee hoe het met gnash zit? Nog altijd in beta fase voor flash 7 zeker?

gnash was de laatste keer dat ik m probeerde ongeveer gelijk aan een flash 6 alpha. Zowat iedere website waar ik kwam vertelde me dat ik mijn plugin up moest daten :S
Oftewel, nog steeds totaal nergens bruikbaar voor...

Ben ik het niet helemaal mee eens. :)
Flash wordt ontwikkelaars niet opgedrongen in de zin van "je kunt geen mooie site maken zonder Flash", en dat merk ik wel als ik gewoon alledaags surf: ik kom weinig sites tegen die helemaal in Flash zijn gemaakt (en die paar die ik tegenkom werken meestal wel goed met versie 7 onder Linux) en de rest van wat er Flash is zijn voornamelijk banners of spelletjes: ik kan het missen. ;)

Overigens zou het inderdaad voordeliger voor ons zijn als het formaat open was (dan zouden er mensen aan de slag kunnen gaan met zaken die Adobe niet zo interessant vindt maar veel andere mensen wel) maar op deze manier verdient Adobe er vast gewoon meer geld aan. Een alternatief zou ook kunnen. Misschien is dat er ook wel maar mist het bekendheid.

jah maar dat is zon beetje bij alle formaten van microsoft ook zo, en die worden ook vollop gebruikt. Zelfs door de regering, waardoor je dus eigenlijk geforced wordt Office te kopen.

Wat een onzin, het Flash .SWF file formaat is gewoon een open formaat waarvan de specs vrij van kosten beschikbaar zijn voor iedereen die er wat mee wil!

Zie deze link:
http://www.adobe.com/licensing/developer/

Als je nu ook nog leest waar je naar linkt.
This license does not permit the usage of the specification to create software which supports SWF file playback.

en als je dan nóg een linkje verder leest, vind je dit:

http://www.adobe.com/products/flashplayer_sdk/

Fijn :) Dit kan ik wel waarderen

Goede zaak dat er een flashplayer komt voor de nieuwste versie van Flash. Ik gok dat deze player niet 'vrij' zal zijn, helaas. Desalniettemin, een goede zaak.
Ook leuk dat op de screenshot Ubuntu te zien is :D

Nu is er binnenkort wel een goede gratis flash player beschikbaar voor linux, maar de meeste distributies zullen hem toch niet standaard installeren omdat hij closed source is.....

Niet zo'n punt. Bijna alle distro's leveren deze pakages via een reposetory en anders compile te toch zelf even?

...en anders compile te toch zelf even?
Lijkt me lastig met een closed source produkt :z

als ze RPM's hosten op de thuis site van flash is er ook niks aan de hand

Is nu ook zo met de flash 7 player, en is totaal geen probleem. Je kunt hem installeren door 2 files te kopieren naar je mozilla plugins dir in je home folder. Simpel. En voor randdebielen die zelfs nog niet weten hoe je een file kopieert zit er nog een commandline installer bij.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Steve Jobs praat over iPod, iTunes en Zune 14:51
Vorige: Sun stopt kant-en-klaar datacentrum in zeecontainer 13:34

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: