Hoofdcategorieën

Space Invaders met hersensignalen gespeeld

Door Arie Jan Stapel, donderdag 12 oktober 2006 11:07
Bron: Medical News Today, views: 22.964

Een veertienjarige jongen uit St. Louis is erin geslaagd Space Invaders te spelen met signalen uit zijn hersenen. De jongen leed aan epilepsie, en om te weten te komen in welk deel van zijn hersenen de aanvallen ontstonden was hier een aantal elektroden in geïmplanteerd. Hierna was het wachten op een aanval, en de artsen wilden ondertussen graag uitproberen in hoeverre het mogelijk was met de elektroden iets te besturen. Dit onderzoek is belangrijk voor een eventuele toekomstige besturing van robotledematen met hersensignalen. De patiënt en zijn ouders gaven toestemming en de elektroden werden verbonden aan een speciale computer. De jongen werd gevraagd zijn handen op bepaalde manieren te bewegen, bepaalde dingen te zeggen en bepaalde dingen te denken. De specialisten namen precies op welke signalen dit produceerde. Na programmering hiervan in de computer werd er een Atari 2600 op aangesloten met Space Invaders, die de jongen nu kon besturen met bewegingen van zijn hand en tong.

De volgende fase was dat hem werd gevraagd alleen maar te denken aan de bewegingen, zonder ze ook daadwerkelijk uit te voeren. Ook nu bewoog de cursor, uitsluitend gestuurd door gedachten. Met louter denkwerk slaagde de jongen erin twee levels ruimtemonsters te elimineren. Een dergelijk experiment was al in 2004 op vier volwassenen uitgevoerd, maar de onderzoekers wilden graag weten of het bij tieners anders ging dan bij volgroeiden. De eerste indruk was dat de jongen het beter deed dan de volwassenen. Hij reageerde sneller en stuurde nauwkeuriger. De onderzoekers benadrukken dat hieruit nog niet al te veel conclusies kunnen worden getrokken omdat het experiment nog maar op één tiener is uitgevoerd.

Space Invaders met gedachtenbesturing
De onderzoekers met de apparatuur

Volgende 11:43
Vorige 10:57

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Hij zit er toch echt met z'n handen te werken hoor ;)

Lijkt me ook geen 14 jaar :)

BTW: een Atari 2600 aan een Dell monitor?

Dell monitors hebben composite in ;)

Dit is inderdaad een onzin plaatje, maar het zijn echte wetenschappers want kijk ze heb een witte jas aan ;)

Een filmpje met die jongen aan het werk!

Dat plaatje is helemaal geen onzin, de mensen die daaop staan zijn de onderzoekers die het experiment hebben uitgevoerd. De jongen staat er inderdaad niet bij.

Het lijkt op dat filmpje zo (zeker het tweede deel) dat hij het schieten niet zelf doet. Alleen het bewegen. Het schieten staat continu aan. Hoewel hij dat natuurlijk ook zo kan besturen. :)

de zittende man met de witte jas kun je niet echt een tiener noemen :>

een atari 2600. Die zijn oud en wellicht alleen al geld waard omdat ze zo oud zijn.

Jij neemt de leeftijd voor het begrip 'jongen' nogal ruim.. :+

Nu nog een plug in je achterhoofd en er komt een vervolg op The Matrix.

Maar zonder grappen.
Dit is wel een hele mooie ontwikkelijk voor in de toekomst, zeker voor mensen met verloren ledenmaten, maar ook mensen die bijvoorbeeld gehandicapt geboren zijn of mensen met een Dwarslezie of dergelijke.

Of om een robocop te maken :D

Plug... maak het dan direct wireless :) lijkt me handiger.

Is wel erg hack-gevoelig.

Straks krijgen alle vrouwen binne het bereik van een hacker's zender spontaan een orgasme net als in Matrix 2 }>

Of door een fijne exploit komt er een volle 5 volt van een chip op je hersenen. Ook niet alles.

Wat een nerd zeg
8-)

offtopic/gelezen :
Over 20 jaar is de wetenschap in staat de hersenen volledig te doorgronden en uit te lezen met een computer.
Dit laat toe een een robot met mensachtige eigenschappen te ontwerpen, en zelfs slimmer te worden dan de mens en zelf bij te leren.

Dus de robot's zoals bij bij de film Irobot gaan we echt nog meemaken.

Hehehe... moet je jaarlijks naar de dokter voor een back-up, in het geval dat je ongelukkigerwijs Alzheimer onder de leden krijgt :+

Alzheimer? Of een virus/trojan/backdoor-client?

Ik zie het al voor me: "Sorry baas, maar ik kan vandaag niet aan het werk. Ik heb last van W32.Beagle.FN."

Dat zal dan Hum.Influenza.H5N1 ofzo zijn dan ;)

If the brain were simple enough to easily understand, we'd be too stupid to understand it.
:) Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen, computers worden ook nog steeds geprogrammeerd door mensen en kunnen nog altijd niet zelf denken (gelukkig maar).

Er zal toch een punt komen waar computers zo slim worden dat ze zelf bijleren, en dat ze slimmer zijn dan de mens !
Dit is iets onoverkomelijks.

Laatste keer dat ik probeerde iets met m'n hersens te besturen, ben ik de hele dag op bed blijven liggen :+

Zo slim of zo snel?? Wat is slim???

Intelligentie is iets anders dan heel veel berekeningen uit kunnen voeren. Het zal op de lange termijn waarschijnlijk wel gaan gebeuren dat computers zelf kunnen redeneren maar ook dat zal altijd op basis zijn van parameters die er door mensen zijn ingezet. Bovendien is dat niet het enige waaraan intelligentie wordt afgemeten.

Echte intelligentie is bijv. een symphonie componeren.
Een menselijk brein echt benaderen zit er niet in, denk ik. :7

Waar baseer je dat op, dit soort populair wetenschappelijke artikelen of zo? Deze toepassing is niet meer dan golfjes op een oceaan van activiteit herkennen. Wat de golfjes doen en wat voor functie ze precies hebben weten we niet. Laat staan dat we de oceaan van activiteit begrijpen. Heb ik het helemaal nog niet gehad over informatie de andere kant opsturen, dus van PC naar brein (is principieel nog veel moeilijker). Vergelijk het met een reis naar de maan en een reis naar een ander zonnestelsel. Het een kunnen we al geruime tijd, het andere blijft verre toekomstmuziek. Oftewel, een klein clubje neuronen uitlezen is een ding, maar besef dat ons brein wel 100 miljard neuronen heeft die elk zo'n 1000 tot 10.000 verbindingen maken. We hebben nog lang geen zicht op een techniek die op zo'n grote schaal activiteit kan meten, laat staan dat we zo'n netwerk kunnen simuleren en/of manipuleren (neurohacking)

@mars, de echte:

Wat een onzin, hoezo is het moeilijk om informatie naar je hersenen te sturen?

Je hebt 5 goede invoerpoorten op je lichaam zitten en we gebruiken ze bijna continu. Ik kijk naar mijn scherm en lees deze letters, op die manier komt er dus direct informatie van het scherm in mijn hersenen.

Ook heb ik een muziekje aanstaan waardoor er ook op die manier informatie binnen komt. Ik voel dat m'n stoel lekker warm is en ik ruik hoe dat komt.

Ik proef dat m'n glaasje water een beetje oud begint te worden dus ga nu maar een nieuwe halen ;)

Ik voel dat m'n stoel lekker warm is en ik ruik hoe dat komt.
:Y)
Toch heeft mars, de echte wel gelijk. Het lichaam is te complex dat we over 20jaar onszelf even backuppen voordat we weer een zware studentennacht ingaan ;)

Euh.... er is toch die man die blind is geworden en die ze nu mbv electronica weer kunnen laten zien? Daar gaan dus ook electronische signalen naar zijn visueel centrum. PC -> hersenen is dus zeker niet onmogelijk.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/606938.stm
(8>

100 miljard neuronen met 10.000 verbindingen... als het er ooit van komt, dan ga ik alvast Cisco aandelen kopen :+)

Ik vond die robots uit iRobot nochtans verschrikkelijk achterlijk.

Ik denk eerder dat je robots zoals die uit AI bedoelt.

Dan hebben ze geen dna meer nodig voor bewijslast, ze lezen gewoon je brain uit.

Waarom altijd het oude afschaffen?

Deze methode zal niet werken bij een deel van mensen die lijden aan een psychose of amnesia, tenzij ze daar dan ook de signalen van herkennen... maar dan is er nog véél meer mogelijk, voornamelijk in de psychiatrie.

Johny Mnemonic ring any (virtual) bells!?

Lijk op de technologie die gebruikt wordt in Ghost in the Shell. Erg goede manga serie die ik iedereen aanraad. Vooral de manier waarom ze deze technologie hebben verweven in de allerdaagse handelingen is erg goed.

http://en.wikipedia.org/w...hell:_Stand_Alone_Complex

en dan onder Technology.

Kan je een beetje een beeld schetsen van wat de toekomst ons kan bieden (of niet).

Mensenlijk Brein is onmogelijk uit te lezen, simpelweg omdat wij geen super dom 1en en nullen telraampjes zijn a.k.a. rekenmachine, wat computers hoe dan ook blijven.

Wellicht dat bijvoorbeeld de hersenfuncties ooit bekeken kunnen worden (evenwicht, lopen etc) maar letterlijk iemand ze gedachten "extracten" zal nooit mogelijk zijn.
Simpelweg omdat gedachten niet materieel zijn.
Ik heb dan ook medelijden met mensen die denken dat gedachten ooit te vangen zullen zijn in een (hele lange) wiskundige formule. Want dat is toch wat computerprogramma's gewoon zijn; hele lange wiskundige formules.
Ik zeg het je: onmogelijk.
Het zal blijven bij dingen die het Brein uitvoert; ik noemde al evenwicht en lopen, denk ook aan ruimtelijk inzicht en taal. Maar zoiets als liefde (da's niet hetzelfde als seks) dat zal nooit met een materieel iets te meten zijn. Wellicht de lichamelijke reacties op een verliefd gevoel, maar liefde valt niet te "extracten". Onmogelijk.


offtopic: Altijd lopen wetenschappers te blaten dat spirituele dingen niet bestaan (kleine groep uitgezonderd) maar ze lopen wel te zeiken dat we in 20 jaar gedachten met een computer kunnen uitlezen.

Even een commentaar hierop.

Ik ben van beroep een medici.

Ik kan je vertellen dat de techniek die nu bestaat over 100 jaar nog niet eens de menselijks hersen voor de helft kan vervangen. De menselijke hersen is een zeer complex deel van de lichaam dat in staat is om aan te passen aan de lichaam en zijn omgeving. Daarnaast is de hersen zelfs in staat om zichzelf te beschermen tegen indringers (virussen/bacterieen).

Atari 2600? space invaders?
Is dit een Amish-ziekenhuis?


:+

Misschien dat dit het laatste computerspelletje was zonder epilepsie-waarschuwing?

Draadjes uit je hoofd lijkt me niet echt prettig..
kan me voor stellen dat als je een arm of been mist het er wel voor over hebt
maar ethisch is het niet echt...

kunnen ze beter de hersen signalen afvangen dmv een helm of zo, extern..
maar dan heb je kans dat je signaal te zwak is, of je bepaalde info mist..

Maar t blijft leuk..

you must be joking
liever twee of zelfs veel meer dunne draadjes, waarschijnlijk in 'vleeskleur', die door m'n haren in de kraag van m'n nek/T-shirt verdwijnen of zelfs net onder de huid worden ingeplant, dan continu met een helm rondlopen.
Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur natuurlijk...

En wat is je kans op een infectie?

Je huid is een prachtige beschermlaag die je hoe dan ook maar beter in tact kan laten. Liever een zonde onder de huid waar dan mbv een magneet ofzo aan de andere kant van de huid een zender/ontvanger geplaatst kan worden, maar echt geen snoeren door je huid.

Ethisch?

Wat heeft ethisch hier nou mee te maken?

Ik denk dat iedereen met verlamde of verloren ledematen maar al te graag een paar uit zijn of haar hoofd laat komen als ze daarmee weer volledig gebruik ervan kunnen maken.

Ik denk dat Collen zich vergist... hij bedoelde denk ik: Estetisch....

Ethisch lijkt me dit namelijk wel!

en als we nou is een bluetooth zender in je hoofd bouwen die zo zuinig is dat ie op het lichaam spannings veld kan werken :9

wat we nu nog nodig hebben is een manier om sinalen te sturen naar de oog / neus / smaak zenuwen zodat we een beeld kunnen maken zonder beeldscherm :P

Beïnvloeden van oog / neus / smaak zenuwen zal later ook wel kunnen.

Eerste stap: uitlezen van hersensignalen, daar zijn ze nu dus druk mee bezig

2e stap: ingeven van hersensignalen, dit zal nog wel ff duren.
Maar wanneer stap 2 mogelijk is zal het dus ook mogelijk zijn om een ander beeld op het oog te 'projecteren', andere geluiden te laten horen ...

Moet eerlijk toegeven dat stap 1 me best wel cool lijk, stap 2 daarentegen bezorgt me een 'freaky' gevoel.
Wat als ... iemand met slechte bedoelingen wat signalen in je hoofd gaat steken

Stap 2 is (allang) verwezenlijkt. De cyborgtechnologie staat verder dan je zou denken.

Eens een documentaire gezien over een kerel die blind was geboren. Die hebben ze een enorme plug boven in zijn hoofd gestoken die in verbinding stond met een cameraatje op zijn zonnebril.

Door simulaties konden ze ons laten zien wat die man 'zag': een grid van 8x4 blokjes. Elk blokje kon 4 grijstinten laten zien. Als die man rondwandelde in een open veld waren alle blokjes lichtgrijs gekleurd. Kwam die dan een gebouw tegen zag je enkele blokjes een donkere kleur grijs krijgen.

Die man zag die blokjes natuurlijk niet...die signalen werden rechtstreeks de zenuwbundels in zijn hersenen ingepompt. Artificieel full-duplex verkeer direct de zenuwbanen inputten en outputten is geen toekomstmuziek...dit is realiteit!

Er lopen ook al enkele mensen rond op de planeet die hun bionische arm (beperkt) kunnen bedienen zoals wij de onze bedienen... gewoon door eraan te denken.

Het nieuwsbericht is niet zo revolutionair als je zou denken.

<paranoia mode>
Kun je voorstellen wat het Amerikaanse leger in hun ondergrondse labs al heeft ontwikkeld in deze sector?
<\paranoia mode>

Dat werkt niet zo zeer door er alleen aan te denken. Er worden gewoon bestaande spieren gebruikt.

Dat van die bionische arm is dus STAP 1 en niet stap 2.
want het is uitlezen van je hersenen.. wat er gebeurd als je normaal je arm beweegt. Dit start in de hersenen en loopt dus richting je arm. En of deze nu echt is of bionisch..... dus dat voorbeeld klopt niet ;)

En inderdaad, ik vrees ook dat die lelijke Amerikanen veel verder zijn dan wij zouden denken. Eigelijk moeten er gewoon aliens binnenvallen en dan iedereen alles uit de kast moet trekken, misschien zien we dan wat er werkelijk mogelijk is :P

Epileptie kan behoorlijk invaliderend werken. Je mist dan wel geen arm of been, maar lopen kan evengoed onmogelijk zijn door kortdurende aanvallen. Vermoedelijk heeft deze jongen zeer lokale (heet focaal in jargon) aanvallen, omdat ze daar de electrodes hebben geplaatst.

Normaal maak je een EEG (Electro Encephalo Gram) met een grid van 20 electrodes. In epileptie centra worden registraties gedaan met zo'n honderd electrodes. Mocht hiermee nog niet de lokatie bepaald kunnen worden, dan moet je drastischer maatregelen nemen, zoals intracraniele electrodes. Het grootste gevaar hiervan is niet dat je er niet goed uitziet, maar dat je een infectie oploopt, met vaak zeer ernstige gevolgen.

<Waarschuwing> deelname aan deze proef kan een voorkeur voor foeilelijke dassen veroorzaken

De eerste indruk was dat de jongen het beter deed dan de volwassenen. Hij reageerde sneller en stuurde nauwkeuriger.
Juist ja. Let er op dat deze jongen meerdere dagen met dat ding gespeeld heeft en je op een gegeven moment er wel de snelheid en handigheid er in krijgt.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:43
Vorige 10:57
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: