Hoofdcategorieën

Microsoft in beroep tegen boete Europese Commissie

Door Mick de Neeve, dinsdag 3 oktober 2006 19:09
Bron: Reuters, views: 14.306

Justitie, Europa, Recht Microsoft heeft op de valreep, de deadline van 2 oktober, beroep aangetekend tegen de prent van 280,5 miljoen euro waar de Europese Commissie het bedrijf in juli mee verblijdde. Het beroep is ingediend bij het Gerecht van Eerste Aanleg te Luxemburg, de op een na hoogste gerechtelijke instantie van de Europese Unie. De bewuste boete werd opgelegd vanwege het uitblijven van behoorlijke documentatie waarmee concurrenten hun producten beter met Windows moeten kunnen laten werken, en kwam bovenop de recordprent van 497 miljoen euro die het bedrijf in 2004 voor de kiezen kreeg, wegens het meeleveren van de Media Player-software met Windows. Ook tegen deze boete tekende de softwaregigant bij hetzelfde hof beroep aan; de uitspraak daarvan wordt eind dit jaar of begin volgend jaar verwacht. Vallen die uitspraken in het nadeel van Microsoft uit, dan kan het bedrijf nog een laatste tree hoger op de gerechtelijke ladder zijn beklag doen, waardoor de uiteindelijke beslissing wellicht nog enkele jaren op zich zal laten wachten.

Volgende 22:23
Vorige 16:48

Reacties

«  1  2  3  4  »

Ik blijf het een raar verhaal vinden.

Het is allemaal zo dubbel. Microsoft heeft 100% de mogelijkheden gekregen van Brussel en de rest van de wereld om op deze machtpositie te komen. Terwijl achter de bureau'tje in Brussel de documenten in Word en de boetes in Excel worden bijgehouden. Gaar er via de voordeur van een dikke prent uit.....

Microsoft heeft 100% de mogelijkheden gekregen van Brussel en de rest van de wereld om op deze machtpositie te komen.
Dat is niet zo, Microsoft had al een enorm groot marktaandeel, nog voor dat de EU uberhaupt de mogelijkheid had om hier tegenin te gaan - hoewel de lidstaten hier natuurlijk al eerder tegen konden optreden.

Verder geld dat er nu klachten zijn van concurrenten en dan moet de EU hier wel achteraan gaan.

(En hoewel het wel waarschijnlijk is dat er een microsoft tekstverwerken en spreadsheet gebruikt worden t.o.v. deze zaak is dat echter niet 100% zeker...)

Het gaat ook niet om het hebben van de machtspositie. Het gaat om het misbruiken van de machtspositie. Met het hebben van zo'n positie is in theorie niks mis; daar wordt MS ook niet voor gestraft. In de praktijk betekent het hebben van zo'n positie ook vaak het misbruiken ervan. Een monopoliepositie hebben betekent voor een bedrijf dat ze zich aan een aantal regels moeten houden die voor andere bedrijven niet gelden. MS weet dat, maar lapt die regels doodleuk aan de laars, daar zijn ze jarenlang mee weggekomen en nu worden ze daarvoor gestraft.

Om het concreet te zeggen maakt Microsoft een OS die door veel computerfabrikanten standaard op de PC mee verkocht wordt. Door de jaren heen zijn er aan het OS programmatuur toegevoegd want door zo'n groot afzetgebied is de kans groot dat de markt die programmatuur massaal gebruikt en daaruit standaarden ontstaan.

Andere softwarebedrijven zien hun marktaandeel dalen en zo ook hun toekomst. En zo is er de vraag wat een OS mag bevatten.......

linux levert van alles en nog wat mee (een van de redenen dat ik linux draai, je bent na een install gewoon klaar), maar door het open karakter kan dat nooit een oneerlijk voordeel opleveren. Jij kunt een versie uitbrengen met een ander softwarepakket.

Niks bullshit. Waarom moet een explorer en een Media Player in het OS geïntegreerd worden ? Het zijn immers ook prima losstaande programma's geweest....
De integratie geeft Microsoft meer kans voor het bestaan van zijn producten omdat de installatie niet meer ongedaan gemaakt kan worden (dit in tegenstelling van de vele apps in Linux).
Dit was ook een rechtzaak betreffende IE waarbij MS beweerde dat IE voor het OS een belangrijk deel geworden was en zonder het OS geheel herschreven moest worden (uiteindelijk bleek het gewoon te kunnen.....)

Wat is de winst voor de consument als je een kale OS geeft ?
Genoeg, als eerste de prijs van het OS, dat zal lager kunnen. Dan komt er een stukje zelfstudie welke software er nodig is en heeft men keus, noem het opvoeden van de consument of bewuster maken van de markt. Niet te vergeten dat door een dergelijke constructie Microsoft minder kan rotzooien om af te wijken van bestaande standaarden en zo de gebruiker minder problemen ondervind om bestanden toonbaar te maken.

Het enige nadeel is dat je niet je nieuw gekochte PC kan aanzetten en lekker direct alles kan doen. Daartegen bestaat er een kans dat de OEM fabrikant voor jou al een voorraad tools heeft geïnstalleerd om toch verder te kunnen. Omdat softwarebedrijven zo een betere ingang bij de OEM hebben bestaat er zelfs een kans op korting op je PC vanwege gesponserde software.....

@smokalot: als linux gebruiker zou je moeten weten dat je een distributie installeert en dus meer dan alleen een OS. Na installatie van de kernel Linux, ben je nog helemaal nergens ;)

MS moet gewoon een kale kernel leveren die nog geen taakbalk op het scherm toont, en een distributie met alles erop en eraan. Dan kan niemand klagen dat ze geen kans hebben.

MS moet gewoon een kale kernel leveren die nog geen taakbalk op het scherm toont, en een distributie met alles erop en eraan. Dan kan niemand klagen dat ze geen kans hebben.
dat is onzin, geen enkele consument zal kiezen voor een 'kaal' OS, zonder de gebruiksapplicaties ..
dat bewijst windows N al wel...

al vanaf de eerste grafische OS-en waren de bijgeleverde applicaties, bv een rekenmachine, een text-editor, een eenvoudig afbeeldingen-toon en licht bewerk-programma, een filebrowser aanwezig...

De nu bijgeleverde muziek-programma, foto-organisatietool, videoplayer, mail-programma en internetbrowsers zijn daarop kleine toevoegingen, maar zonder kun je ook niks met je computer ..

Wat de markt weer 'eerlijk' kan maken is echter als bedongen kan worden dat de leveranciers van de kernel niet meer direkt ook zelf leverancier van de gehele OS-distributie wordt en dus dus standaard zijn 'eigen' programma's bijlevert...
Dat voorkomt concurrentie tussen programma's en die is hard nodig, om ervoor te blijven zorgen dat er open standaards gebruikt worden en continue innovatie plaatsvind (een goed voorbeeld van het 'stilvallen' van de ontwikkeling van programma's en de eventuele rampzalige gevolgen is het 'stilvallen' van de ontwikkeling van explorer, nadat deze zijn direkte concurrenten had weten kapot te maken) ...

Het zou goed zijn als bv MS gedwongen kan worden om zijn 'basis-OS ook in licentie open te stellen voor alternatieve distributeurs, die dan bv een windows kunnen leveren met 'eigen' videospeler, 'eigen' internet-browser/mail-programma, eigen muziek-organisatie en afspeelmogelijkheid..
Bv de OEMs zouden daar veel interesse in hebben, bv dat Dell een eigen windows-distributie kan leveren en zelf separaat deals kan sluiten met bv de leveranciers van applicaties ervoor...


Dat zou de software-markt wél een stuk concurrerender maken

Als Linux gebruiker zou je moeten weten dat je bij de installatie van een nieuw je de mogelijkheid hebt om precies die extra's te installeren die JIJ erop wil hebben.
Ja er zijn een aantal 'standaard' configuraties die het de gebruiker makkelijk maken door bijvoorbeeld een 'mailserver' configuratie te kiezen of een 'workstation'configuratie.

Zelf kies ik er meestal voor om een zo kaal mogelijke installatie te doen en vervolgens een aantal basis applicaties te selecteren. Wel iets meer werk maar dan weet ik tenminste wel wat er geinstalleerd is en dat ik de applicaties ook daadwerkelijk gebruik.

Ik zie het niet dat Microsoft de mogelijkheid heeft gekregen maar de mogelijkheid heeft gegrepen. Andere bedrijven (XeroX, Apple, IBM, etc) hadden dezelfde mogelijkheid als Microsoft 30 jaar geleden, maar hebben het op zijn beloop gelaten. Nu wordt Microsoft voor de zoveelste keer bestraft voor hun eigen succes.

Ik vraag me af wanneer TomTom zich voor Brussel moet verantwoorden, aangezien zij nu met TomTom 6 een mediaplayer en een chat programma mee leveren.

Bedrijven pas op met inovatief te zijn, voor je het weet heb je Nelie Smit Kroes in je nek hijgen.

@Blokker_1999 : TomTom is nu nog niet markdominant en dat is ook mijn punt. Over 10 jaar is TomTom dat misschien wel en dan komen ze de EU ook tegen.

Voor zover ik weet praat Windows met iedere andere PC op dit moment post ik dit bericht met een Windows PC op een (waarschijnlijk) Linux server en dit gaat over een standaard TCP Protocol. Wat de meesten als misbruik zien zie ik als opvullen van een klant behoefte, dit is ondertussen ook wel bewezen met mediaplayer. Microsoft moest deze van de EU er uit slopen en de versie van Windows die toen overbleef wordt niet of nauwelijks gekocht, dit omdat het gat vervolgens niet wordt opgevuld door de markt. En ik moet de consument gelijk geven, een installatie van RealMedia of van Quicktime vernield je hele PC (GoT staat er vol mee)
Ook doe je alsof de consument geen keuze heeft, maar ik koop mijn PC altijd zonder OS en kies ervoor om Microsoft op mijn PC te draaien en ik kies er voor om CentOS Linux op mijn server te draaien. Iedereen heeft nog steeds de keus, maar de EU wil zo graag de consument beschermen die niet kan kiezen en dat is in mijn ogen onjuist.

@ diegene die dit als Troll heeft gemoddereerd: Ik heb geen idee wat hier Trollerig aan is, dit is gewoon mijn menig en zo heeft iedereen een mening, in deze post maak ik niemand zwart dus volgens mij moet je dit stuk nog maar eens lezen voordat je zomaar op Troll drukt.

TomTom heeft geen marktdominantie, Microsoft heeft dit met Windows wel.

Het gaat erom dat MS zijn OS gesloten houd voor concurentie. We vinden het allemaal vanzelfsprekend dat we bestanden kunnen uitwisselen tussen twee computers via het netwerk, maar waarom wil MS het absoluut onmogelijk maken om dit te doen tussen een Windows en een andere PC? Het protocol om dit te doen is geheim. Waarom toch? Het is tegen zulke zaken dat er geprotesteerd word en het is voor zulks een misbruik dat er klachten worden ingediend.

En ik moet de consument gelijk geven, een installatie van RealMedia of van Quicktime vernield je hele PC (GoT staat er vol mee)
Kan wel zijn, maar ik krijg sterk de indruk dat het erg overdreven wordt allemaal. Zo kan je ook stellen dat WMP brak is, gezien de vele problemen daarmee. Wat natuurlijk onzin is, je zult vaker problemen zien naarmate de populairiteit van zo'n pakket groter is. Dit kan meerdere oorzaken hebben, zoals de configuratie van de pc (welke hardware zit erin) en de kunde/onkunde van een gebruiker van die pc.

Zal zeker niet onkennen dat er soms problemen zijn met een sodtware-pakket, maar om dan maar gelijk te roepen dat het brakke rommel is is erg makkelijk gezegt. Tuurlijk, loop je er zelf tegenaan is dat vervelend.

Neem bijv. Norton, een hoop luitjes hoor ik erover klagen, hoe slecht het wel niet is terwijl ik er zelf geen enkel probleem mee heb en het op vele andere pc's vrolijk heb zien draaien. Stemmingmakerij is gauw gedaan en schijnbaar nogal populair, vaak stoelt het op maar weinig inhoud en vage kreten.

Als Norton echt zo'n brakke rommel zou maken, zouden ze nu zeker niet de grootste zijn.

Over de rest van je verhaal zeg ik niets, behalve dat ik me er niet in kan vinden.

Wat ik zo mogelijk nog raarder vind is dat het zo ontzettend lang duurt voordat er een uitspraak is. In 2004 is de eerste boete bij MS neergelegd en dan verwachten ze de uitspraak in het beroep aan het begin van 2007. Dat is ruim twee jaar later....

Je zou haast gaan denken dat het europesche justitie apparaat met MS werkt... Hoewel, nee, dan zou het toch nog sneller moeten kunnen.

@ Alex4You
Realplayer heeft nu eenmaal niet het OS erbij, waarop ze 300% netto winst maken (X 95% van de markt).
Nee maar wel een achterlijk dure Mediaspeler waar ze 100% winst op behalen maar niemand koopt omdat het een brak product is, your point being?
Erg leuk ook dat Winamp bekend is bij velen, en dat Mozilla een vinger in de pap heeft; Microsoft strijkt het echte geld wel op
Is dat serieus bedoeld? dus Winamp (AOL) maakt een mediaplayer die erg populair is , wat erop wijst dat als je innovatief bent je kunt winnen, en Microsoft strijkt de cash op? No more drugs for you!
Microsoft zal nooit bekennen dat ze monopolist zijn, daar zijn ze slim genoeg voor. Ze wekken de indruk geen alleenrecht te hebben, maar ze zijn prima in staat (hebben de macht) om elk willekeurig bedrijf wat software maakt wat op hun OS draait om zeep te helpen; een "patch" is voldoende, en/of meegaan met die partij, om vervolgens met een afwijkend produkt te komen.
Denk bijv. aan JAVA, en WP. Waar ze opzettelijk de "standaard' om zeep helpen en velen denken dat het Ms produkt oke is en de andere brak.
Ze hebben op het server vlak anders wel heeeel grote moeite om linux te verslaan, en op het desktop vlak ook wel, vergeet niet, in de it wereld is de ene dag iets hot, en de andere dag is het not.
En de grootste geldwolven zitten in het bedrijfsleven, dus die zin over de EC gaat echt nergens over. Oja, Bill Gates is geen geldwolf, hij heeft toevallig een berg verdiend, vervelend he.
Ah dus je bent jaloers dat Bill Gates meer verdient dan jij? Ik durf te wedden dat hij meer geeft aan goede doelen dan jij... Maar ik zal je gerrust stellen, het is geen geld wolf... unlike some other people.
Dat het op een vendetta lijkt, is niet zo raar. MS doet er alles aan om tegen te werken en tegelijkertijd gebruiken ze diverse taktieken om zichzelf als slachtoffer te zien en de EC als de grote boze wolf. Nu, het schijnt te werken, gezien de vele betuigingen hierzo.
Vind je? er zijn tal van andere dingen die echt een Monopolie positie hebben, zoals iTunes voor de Ipod, probeer maar eens een ander programma te gebruiken voor de iPod. Waarom worden die niet aangepakt?
En daarom lijkt het op een vendetta.

PS; het is misschien handig om alle posts eerst door te lezen, niet selectief maar kwalitatief en daarna pas te posten :Y)

Goed gezegd!

Ikzelf erger me er nog steeds aan dat iedere keer als ik een ander soort scheermesje van hetzelfde merk wil proberen, ik verplicht word een ander houdertje te kopen, terwijl ik al klant was van datzelfde merk :)

Lekker offtopic..

Iedereen vind het altijd leuk om mee te doen als een grote speler gebashed word. Vooral microsoft.
Ik ben blij met windows!!!!! keep it up....

En windows N is toch al een feit?
Lijkt me dat de EU per se gewoon geld wil hebben van ms.
Misschien kunnen ze het beter gewoon lief vragen.

Mijn punt?

Microsoft maakt dik geld, makkelijk. Ze hebben het monopoly. Voor dat "achtelijke' Realplayer is dat een stuk lastiger. Trouwens, er is niet 1 mediaspeler seller die marges verdient die maar in de buurt komen van MS.

Winamp, Leuk dat ze het goed doen ? Verdienen ze ook net zo goed ?

Mijn punt: Microsoft verdient het vlees, de rest mag de restjes van de kluiven afschrapen.

Je derde verhaal, over hot en niet hot, heeft verre te maken met het niet nakomen van gedane afspraken.

Oh wacht, nu ben ik jaloers. JIj begint over geldwolven, alsof Bill er bijv. geen een is. Jesus, man; jij bent goed.

Ipod is een produkt van Apple zelf, en Itunes is daarvoor gemaakt, da's heel wat anders dan een OS wat zich de hardware, ontwikkelt en gemaakt door derden TOE-eigent.

En het punt gaat er niet om of je iets irritant vind of niet, het gaat erom dat derden op gelijke voet kunnen concurreren met MS mutlimedia software. Want vergeet niet, Ms is groot geworden dankzei al die anderen, al dat moois wat je er nu bij krijgt had je toen niet.

Niet meer dan logisch natuurlijk. Het blijft voor de EC dan toch lastig om een signaal af te geven die echt pijn doet.

1: Wat gebeurt er eigenlijk met dat geld dat elke keer, door de E.U, gevorderd word van de grote corporaties?
2: E.U Comissaris Croes heeft echt een persoonlijke vendetta omdat die openlijk aan haar capaciteiten getwijfeld hebben waar ook wel wat voor te zeggen valt aangezien haar lakse prestaties de laatste jaren. Heerlijk vind ik het dan toch waarschijnlijk elke keer (gefrustreerd?) "Windows XP loading" ziet elke ochtend als ze haar pc/laptop opstart :)

Ook daar is verandering in aan het komen, vanaf 2008 moeten alle overheidsdocumenten in belgie in opendocument aangeboden worden, er zijn meer en meer lidstaten die overschakelen dus ik verwacht binnenkort dat de EU gaat volgen. Daarbij heeft MS ook op het vlak van office-suites een gelijkaardig monopolie als met windows, wat MS redelijk machtig maakt.

Dat geld gaat gewoon de schatkist in, het is een extra budget om uit te geven.

En het gaat niet om een vendetta, het gaat om het naleven van de wet. En je kan daarbij het best bovenaan beginnen.

En zo gaan we weer eens enkele jaren rekken totdat een van de partijen opgeeft of stopt te bestaan.

Binnen enkele jaren gaan ze een miljardenboete hebben die waarschijnlijk de economie danig zal schokken bij het afbetalen dat er problemen gaan ontstaan.

Voorlopig kost deze onzinrechtzaak van de EU de belastingbetaler alleen nog maar geld.

En wat is het Europees Comissie van plan met dit geld te doen?
Een nieuw kantoor gebouw neerzetten?

De kosten van het heen en weer verhuizen van Brussel naar Straatsburg voor de komende jaren....

nee kunnen ze gratis windows vista aanschaffen

Ze betalen daar de rechtzaak mee (en moeten wellicht nog wat bijleggen) |:(

Ik hoop werkelijk dat het gerecht de belachelijkheid van deze onzin inziet en Microsoft gelijk geeft op alle punten. Het is toch te gek voor woorden dat Microsoft documenten over 'iets' op moeten leveren, maar dat er niet duidelijk is afgebakend wat er wel en niet in die documentatie moet staan. Als Microsoft dan enkele documenten oplevert en Kroes vindt het fout, en nieuwe eisen stelt, dan kan Microsoft weer verder documenten maken en levert deze in, en kan Kroes het weer fout vinden en weer nieuwe eisen stellen. Op die manier kan Microsoft nooit op tijd voldoen aan de juiste documentatie.
Let op dat ik het niet verkeerd vindt dat de documentatie er moet komen, maar laat Kroes dan van het begin af aan duidelijk aangeven wat ze er in verwacht en wat niet, en niet steeds achteraf bijkomende eisen stellen.

Ik hoop werkelijk dat het gerecht de belachelijkheid van deze onzin inziet en Microsoft gelijk geeft op alle punten.
Met andere worden: Je vindt het niet erg dat Microsoft keer op keer misbruikt maakt van het monopoloie dat ze heeft op Office en OS gebied? En je bent bereidt om de consequenties hiervan geheel te aanvaarden - zoals bijvoorbeeld het niet updaten van producten omdat er toch geen serieuze concurrenten meer over zijn?
Het is toch te gek voor woorden dat Microsoft documenten over 'iets' op moeten leveren, maar dat er niet duidelijk is afgebakend wat er wel en niet in die documentatie moet staan.
Je hebt gelijk als je aangeeft dat goed afgebakend moet staan waar de documentatie aan moet voldoen. Als dit niet zo is, dan wordt Microsoft -nodeloos- met een probleem opgezadeld. Als niet duidelijk is waar de documenten aan voldoen is dit een fout van de EU. MS maakt het voor zichzelf echter alleen maar moeilijk door de documenten erg laat op te leveren - mochten ze dan niet in orde zijn is er bijna geen tijd meer over om de juiste documentatie op te leveren. Ik kan me echter niet voorstellen dat de EU hier vooraf geen duidelijkheid over verschaft heeft
Als Microsoft dan enkele documenten oplevert en Kroes vindt het fout, en nieuwe eisen stelt, dan kan Microsoft weer verder documenten maken en levert deze in, en kan Kroes het weer fout vinden en weer nieuwe eisen stellen. Op die manier kan Microsoft nooit op tijd voldoen aan de juiste documentatie.
Voor zover ik de berichten gelezen heb werkte Microsoft ook niet echt mee, door o.a. de documenten erg laat aan te leveren. Verder is het niet Kroes die de documentatie foutief/onvolledig vind, maar is het Kroes dit de documenten toetst aan de EU regels en op basis daarvan aangeeft dat de documentatie niet goed is.
Let op dat ik het niet verkeerd vindt dat de documentatie er moet komen, maar laat Kroes dan van het begin af aan duidelijk aangeven wat ze er in verwacht en wat niet, en niet steeds achteraf bijkomende eisen stellen.
Ik blijf toch met een vraag zitten: Waar haal je vandaan dat MS vooraf niet wist waar de documentatie aan moet voldoen? En waar is te lezen dat Kroes achteraf aangeeft aan welke voorwaarden de documentatie moet voldoen.

Met andere worden: Je vindt het niet erg dat Microsoft keer op keer misbruikt maakt van het monopoloie dat ze heeft op Office en OS gebied? En je bent bereidt om de consequenties hiervan geheel te aanvaarden - zoals bijvoorbeeld het niet updaten van producten omdat er toch geen serieuze concurrenten meer over zijn?
Ik kan uit zijn reactie dit niet opmaken. Hooguit dat hij net als velen ervan overtuigd is dat de EC een heksenjacht bezig is jegens Microsoft. Meermaals in deze zaak heeft de EC bewezen wel iets te willen doen maar niet precies te weten hoe. Maar is dat niet waarin ze bij de EC sterk zijn? Hard molenwieken maar weinig wind maken.....
Zelf ben ik het ook niet eens met alles wat Microsoft doet en laat maar al helemaal niet met de stuntelige manier waarop de EC het probleem heeft proberen aanpakken.
Je hebt gelijk als je aangeeft dat goed afgebakend moet staan waar de documentatie aan moet voldoen. Als dit niet zo is, dan wordt Microsoft -nodeloos- met een probleem opgezadeld. Als niet duidelijk is waar de documenten aan voldoen is dit een fout van de EU. MS maakt het voor zichzelf echter alleen maar moeilijk door de documenten erg laat op te leveren - mochten ze dan niet in orde zijn is er bijna geen tijd meer over om de juiste documentatie op te leveren. Ik kan me echter niet voorstellen dat de EU hier vooraf geen duidelijkheid over verschaft heeft
De EC bedoelde het heel duidelijk hoor. Alleen was hun duidelijkheid nogal vrij voor interpretatie. Achteraf bleek dat ze graag heel erg speciefiek bepaalde dingen wouden weten en niet heel erg specifiek alles wouden weten. Want dat was wat veel om te doorzoeken. Nu ja alle gekheid op een stokje, Microsoft heeft van de onduidelijkheid geprofiteerd om iets wat voor niet gespecialiseerde mensen onoverzichtelijk was op te leveren.
Voor zover ik de berichten gelezen heb werkte Microsoft ook niet echt mee, door o.a. de documenten erg laat aan te leveren. Verder is het niet Kroes die de documentatie foutief/onvolledig vind, maar is het Kroes dit de documenten toetst aan de EU regels en op basis daarvan aangeeft dat de documentatie niet goed is.
Nee, de informatie was er op de deadline (hoe zou je zelf zijn), Kroes heeft de documentatie aan de betrokken partijen voorgelegd en deze konden er niets mee aan. Enerzijds door het feit dat de hoeveelheid data zo groot was anderzijds omdat vele programmeurs bij bedrijven als real networks niet de kennis en kunde hebben van veel microsoft programmeurs. Het probleem was dat er teveel en te technische informatie is doorgegeven....
Ik blijf toch met een vraag zitten: Waar haal je vandaan dat MS vooraf niet wist waar de documentatie aan moet voldoen? En waar is te lezen dat Kroes achteraf aangeeft aan welke voorwaarden de documentatie moet voldoen.
Als je de hele geschiedenis hier een beetje hebt gevolgd en de raporten en verklaringen die in alle links stonden had gelezen kon je hetzelfde concluderen.
Ik denk dat veel mensen het er wel over eens zijn dat concurrentie gezond is en dat er iets mag gedaan worden aan de positie en werkwijze van Microsoft. De EC en vooral Kroes heeft zichzelf meermaals ten schande gezet. Tot nog toe heeft geen enkele actie iets opgeleverd. Windows XP-N verkoopt niet, de documentatie was er maar was onbruikbaar, de boetes worden via beroepsprocedures op de lange baan gezet,.... En nu lijkt het er dus idd op dat men een kruistocht voert tegen Microsoft ipv nog echt aan het probleem te werken.

Om er geen kwootfestijn van te maken laat ik het bij een (korte) reactie, waarin ik op bepaalde punten inga:

Als inderdaad achteraf blijkt dat de EC meer/andere documentatie gewild had, dan hoort MS tijd te krijgen om deze documentatie aan te leveren.

Volgens mij heeft MS echter niet goed meegewerkt door een enorme berg aan informatie te leveren i.p.v. de documentatie van de APIs - zoals je zelf al aangeeft hebben bedrijven als real niets aan de echte internals, maar moeten ze weten waar ze aan moeten haken. (Source code opleveren is nu niet direct goede documentatie leveren).

Verder is het wel fijn dat men van alle documentatie een goede samenvatting levert zodat bedrijven zelf kunnen beslissen welk stuk ze nodig hebben en welk stuk niet. En in zo'n geval kun je in elk geval niet te veel opleveren, de concurrenten kunnnen dan namelijk op basis van de samenvatting al niet relevante documentatie wegfilteren.

Ik heb verder nergens op kunnen maken dat Kroes achteraf pas aangegeven heeft waar de documentatie aan moet voldoen.

De Windows-XP N niet verkoopt is niet zo gek overigens, het kost namelijk net zoveel als een Windows-XP + extra's. Jij zou toch ook een auto kopen met extra's als deze net zo duur is als een auto zonder? De EU heeft hier een fout gemaakt door niet te eisen dat die uitgeklede versie ook een stuk(je) goedkoper moest zijn dan de versie met gebundelde extra's. Hopenlijk maken ze dit soorten fouten in de toekomst niet nog een keer...

Ik vind het ietwat gedurfd te zeggen dat RealNetwork programmeurs minder goed zijn dan die van MS. MS programmeurs zijn net zo goed mensen en gezien de code die ze afleveren verre van superieur.
verder@70070540
ik vind het nog gedurfder om te durven zeggen dat dit gehele proces belachelijk is. Uiterst hoog opgeleide advocaten en juristen werken hieraan met de nodige kennis van wanten. Er mag wel zeker gesteld worden dat deze niet een belachelijk beroep proberen uit te voeren. Het is eerder jammerlijk dat MS de draak steekt keer op keer met de EU.

@n4m3i355
Dat er hoog opgeleide advocaten aan werken, zegt niets, maar dan ook helemaal niets over de nuttigheid van hun beroep in deze zaak. Die mensen willen alleen maar geld verdienen, en verder niets. Als er een beroep is waar moraal ver te zoeken is, dan is het wel de advocatuur. (ik kijk dan voornamelijk naar de idiote rechtzaken die zoal voorkomen, waarvan ieder normaal denkend mens zijn kop voor tegen de muur zou willen rammen, voorbeeld? Advocaten die fabrikanten van sigaretten aan gaan klagen omdat er een verslavende stof in sigaretten zitten... DUH!)

Een softwarebedrijf als Microsoft moet toch slimmer zijn dan: "laten we eens drie maand documentatie bij elkaar schrijven zonder ook maar één keer aan onze opdrachtgever te vragen of dat we goed bezig zijn". Dus als er een reden is waarom ze dit niet doen dan is deze wel duidelijk: ze weten maar al te goed wat de EU wilt, ze willen het enkel niet afgeven (of toch nu nog niet).

Het kan ook niet echt toevallig zijn dat Microsoft altijd juist op de valreep klaar is/beroep aantekent enzovoort.

Het is ongeloofelijk dat zoveel mensen anderen die hun slecht willen aandoen aanbidden en anderen die hun goed willen aandoen haten.

Het feit is dat MS bijzonder goed wist wat ze moest doen en meer dan genoeg tijd heeft gehad om het te doen.

Mevr Kroes is GEEN heksenjacht tegen MS bezig. Ze verdedigt JOUW belangen. Het enige dat je misschien eens kunt doen is een beetje interesse tonen en de juiste informatie lezen in plaats van je te baseren op het commentaar op het commentaar op het commentaar op het ... van een kort krantenartikel etc.


Het beste wat men kan doen is MS opsplitsen in een aantal kleinere bedrijven. Maar de EU heeft deze macht niet, enkel de US. Dus, wat kan de EU doen? Elke aanklacht tegen misbruik van monopoly behandelen en zien of dit correct is, en indien dat zo is, MS een boete opleggen. Zolang MS niet gesplitst is zal dit blijven doorgaan.

Ik persoonlijk vind dat de EC een goede zaak doet.

Dat is allemaal mooi wat je daar schrijft 70070540.

[simple mode] Wat als jij nu een boete krijgt voor iets en je wordt gesommeerd om 40 kilo appels te plukken en in te leveren, echter je komt met 40 kilo peren aan, jij vind dit beter smaken dan de appels, lijkt het mij dat je toch die appels moet gaan plukken[/simple mode]

Microsoft moet de documentatie van de api's inleveren, doet het dit niet, dan kan het een reactie verwachten, Microsoft moet niet zeuren, zij gebruiken (misbruiken??) standaard protocollen en geven er een draai aan zodat deze alleen op Microsoft platform werkt. Je kunt het zien als een collega, waarmee jij in een team werkt, die bepaalde gegevens niet wil uitwisselen, echter hij wil wel alle info van jou hebben anders zwaait er wat voor jou, alleen om in een beter voetlicht te staan bij de manager, denk dat zijn andere collega's dit zeer goed zullen "waarderen", je kunt het ook zien als een vorm van tirannie.

Wanneer Microsoft later als een klein schooljongetje via diplomatieke druk toch zijn zin wil krijgen is een sneue stuiptrekking, waaruit blijkt dat het totaal niet wil meewerken en wanneer Microsoft zijn zin niet krijgt, dan weer het aloude trucje uit de muur halen, zij doen mij pijn, vragen steeds andere extra info, zijn onredelijk, etc....

Nee Microsoft, je wist meteen waar het om ging, je begreep het hardstikke goed, door je vertragingstechniek en andere spelletjes wil je de onschuld uithangen en de schuld aan de ander geven.

En als jij alle berichten had gelezen, dan wist je ook dat er na het inleveren van de documentatie extra eisen zijn gegeven. Dit is bizar.

Ik vind het eveneens bizar dat Kroes denkt dat zij mij moet beschermen. Ik ben prima in staat om voor mijzelf te beslissen of ik een pc met of zonder windows koop. Tevens ben ik van mening dat 95% van de inwoners van de EU dat kan. Dat Kroes voor 5% zo een idioot gedrag vertoont vind ik des te zotter.

Waarom koopt jan met de korte achternaam een pc met Windows als besturingssysteem?

Omdat Jan met de korte achternaam geen kennis heeft van Linux, zich er niet in wil verdiepen, daar geen tijd voor heeft, en waarom zou hij? Windows kent hij en weet hoe het werkt. Dat Microsoft steeds meer functionaliteit toevoegd aan hun OS is hun goed recht. Of moeten auto fabrikanten ook maar stoppen met steeds meer functies toevoegen aan hun auto's? Nu is een navigatie systeem nog net niet standaard aanwezig in elke auto, als dat wel gebeurt, zoals vrijwel elke auto nu ook abs en tcs heeft, dan kan TomTom ook gaan lopen klagen bij Kroes en gaat ze dan ook een vendetta tegen de autofabrikanten beginnen omdat TomTom zijn markt ziet verdwijnen?

Ik hoop van harte van niet. Ondernemen is risico lopen, niet alleen risico met je startkapitaal, maar ook risico dat je markt er niet meer is over 5 jaar. Daarom moeten ondernemers ook continu de markt in de gaten houden en daarop inspelen. Als je markt dreigt te verdwijnen, om wat voor reden dan ook, dan zie je dat aankomen. Er resten dan drie mogelijkheden: (op volgorde van slechtheid)
1) piepen dat je markt verdwijnt en klagen bij Kroes
of
2) stoppen met je bedrijf
of
3) andere markten aanboren en je bedrijf omvormen zodat je een gezond bedrijf behoudt.
Naar mijn mening is 3 de enige juiste met 2 als andere mogelijkheid. Maar 1 is als een klein kind gaan lopen piepen en schreeuwen op het schoolplein omdat je niet mee mag doen met verstoppertje met je klasgenoten.

Als ik een goed plan heb voor een stuk software, waar Windows nog niet in voorziet, dan moet ik een ondernemingsplan schrijven, en in dat ondernemingsplan zou ook een stukje moeten staan waarin omschreven staat hoe ik om ga met een veranderende markt als dat gebeurt. Ik kan dan nu goed geld verdienen met een product waar markt voor is, maar zosnel de producent van het OS waar de software op draait ook die functionaliteit in zijn OS opneemt, resten er nog eens twee mogelijkheiden:
1) ik stop met het maken van die software als het niet winstgevend meer is (niet daarna, want dan heb ik al verlies gemaakt)
of
2) ik ga mijn product dusdanig uitbreiden dan wel exceptioneel goed maken, dat er een behoefte is voor mijn product. Ik zal dan een goede marketing moeten hebben, maar het zou kunnen lukken.

Dus heren en dames van Realnetworks, McAfee etc. Get a Life, reorganiseer je toko, en zorg dat je producten maakt waar wel behoefte aan is of zorg dat je producten dusdanig goed zijn, dat ze het downloaden en kopen waart zijn.

Ja ik ben misschien wat bevooroordeeld, omdat ik Microsoft goede producten vindt maken sinds een paar jaar, ja ik ben het er mee eens dat misbruik aangepakt moet worden, ja ik ben het er mee eens dat Microsoft moet voldoen aan eisen in een regio/land. Ja ik ben het er nog meer mee eens dat Microsoft zich gewoon terug moet trekken van de europese markt als zelfs de rechtbank uiteindelijk vindt dat Microsoft moet betalen. Als Microsoft namelijk zelf niet levert in Europa, dan komen er via omwegen de software pakketten toch wel europa binnen en zijn er weer nieuwe ondernemingskansen voor nieuwe en bestaande bedrijven om het gat van Microsoft voor wat betreft support en consultancy over te nemen. Wie is dan de lachende derde? Microsoft en het bedrijfsleven.

Allemaal prachtig, leuk ondernemingsplan, maakt goede goede software, je hebt natuurlijk flink voor de royalties betaald voor de documentatie hoe de api's werken voor jouw produkt, je hebt een gat in de markt geboord.
De producent van het OS waar de api's op werken ziet ook wel wat in jouw produkt, natuurlijk ben je trots op wat je gemaakt hebt en denkt hier wil ik goed voor betaald worden, het is mijn idee en mijn werk, nu wil het zijn dat jullie niet tot overeenstemming komen, jij bent zo sociaal dat je denkt, ok dan mogelijk een andere keer komen we wel tot een goede overeenstemming.
Ineens gaat de producent van het OS de api's iets veranderen, jouw produkt werkt niet meer naar behoren en om dit te bewerkstelligen zul je natuurlijk weer over de brug moeten komen om jouw produkt goed te laten werken met de nieuwe api's, je voelt je verplicht tegenover je klantenkring, want deze hebben natuurlijk wel de kritische update geinstalleerd.
Na een paar keer dit spelletje gespeeld te hebben, zul jij jouw grote idee en gat in de markt voor een mindere prijs verkopen of failliet gaan.
Dit noemt men nou marktwerking, het is toegestaan in het verleden en heden.
Ook al maak jij zo'n goed produkt, tegenover zo'n partij zul je altijd de verliezer zijn totdat er een goede beschrijving komt hoe de onderliggende software werkt, anders zul je altijd het onderspit delven.

OOh ja nog wat anders, ga eens naar de lokale computerboer of keten, vraag eens of ze er eens iets anders op de te kopen PC willen zetten dan wat er alvast op geinstalleerd is, denk dat ze je met groete koeie ogen aankijken alsof er water staat te branden.

Ik vind het eveneens bizar dat Kroes denkt dat zij mij moet beschermen. Ik ben prima in staat om voor mijzelf te beslissen of ik een pc met of zonder windows koop.
Tevens ben ik van mening dat 95% van de inwoners van de EU dat kan. Dat Kroes voor 5% zo een idioot gedrag vertoont vind ik des te zotter.
95% van de inwoners van de EU weet niet eens dat er iets anders is dan Windows. Die 95% kan dus helemaal geen keuze maken. De 5% die die keuze wel kan maken heeft vaak geen keus doordat MS haar monopolie gebruikt om haar marktaandeel te beschermen.
Waarom koopt jan met de korte achternaam een pc met Windows als besturingssysteem?
Omdat jan met de korte achternaam niet weet dat er iets anders is.
Omdat Jan met de korte achternaam geen kennis heeft van Linux, zich er niet in wil verdiepen, daar geen tijd voor heeft, en waarom zou hij? Windows kent hij en weet hoe het werkt.
Waarom koopt jan met de korte achternaam dan wel massaal de nieuwste versie van Windows? Er is bij elke Windows-versie zoveel veranderd dat het voor een doorsnee gebruiker geen drol uitmaakt of hij nu van Windows naar Linux overstapt of van Windows naar een nieuwe versie van Windows.
Dat Microsoft steeds meer functionaliteit toevoegd aan hun OS is hun goed recht.
Nee, dat is het niet, Microsoft is monopolist en moet zich dus aan de mededingingswetgeving houden.
Of moeten auto fabrikanten ook maar stoppen met steeds meer functies toevoegen aan hun auto's? Nu is een navigatie systeem nog net niet standaard aanwezig in elke auto, als dat wel gebeurt, zoals vrijwel elke auto nu ook abs en tcs heeft, dan kan TomTom ook gaan lopen klagen bij Kroes en gaat ze dan ook een vendetta tegen de autofabrikanten beginnen omdat TomTom zijn markt ziet verdwijnen?
Als er een autofabrikant is met meer dan 90% marktaandeel, die vervolgens met elke auto standaard zijn eigen navigatiesysteem meelevert wel ja.

Hoe vaak moet het nou nog uitgelegd worden dat het niet gaat om hoeveel producten een fabrikant meelevert maar om het marktaandeel dat die fabrikant heeft?
Ja ik ben misschien wat bevooroordeeld, omdat ik Microsoft goede producten vindt maken sinds een paar jaar,
De kwaliteit van de software heeft er 0,0 mee te maken. Zelfs als MS een 100% bugvrij pakket levert en alle concurenten crashende, virusversturende pakketen leverden was het nog steeds een probleem als MS het gratis meelevert. Nogmaals: het gaat niet om de kwaliteit van de software, het gaat om het marktaandeel.

Lol Waarom niet direct, dat riepen ze al vanaf het begin, Maar MS is een ster in het vertragen van de rechtsgang.
MS heeft altijd de rechtsgang gefrustreerd, ik hoop dat ze wanneer ze in het ongelijk worden gesteld ook eindelijk de gerechts kosten van de klage moeten betalen.

Ze hebben duidelijk te horen gekregen welke documentatie geleverd moest worden, maar ze draaien om de brij heen en frustreren iedereen die een menings verschil met hen heeft.

Met VISTA begint het hele probleem weer van opnieuw. Alles geheimhouden zodat niemand de goed werkende programma's kan maken, en wanneer ze ze eindelijk iets kunnen doen komt er weer en patch zodat het weer niet werkt. Vraag het maar aan de makers van WP

Nuja, gelukkig hebben we in de EU niet de mogelijkheid om oneindig lang in beroep te gaan zoals dit in de VS mogelijk is :P zullen ze over een jaartje of 10 toch nog moeten betalen

Tuurlijk proberen ze de hele zaak zo lang mogelijk te rekken. Hoop eigenlijk dat de EU zoveel ballen heeft, dat ze de verkoop van Vista in de EU verbieden (bedrijven en zo zitten sowieso niet op teVista wachten), zolang Microsoft niet tegelijk de vereiste documentatie van de API's vrijgeeft en de Mediaplayer heeft losgekoppeld van het OS. Denk dat zoiets meer indruk maakt dan zo'n lullige boete (peanuts voor Micro$oft).

Als ze het zouden verbieden wordt het bedrijfsleven geheid boos (of op z'n minst een paar door MS sponsorde proxy bedrijfjes).

De media zal dat dan vertalen als dat het bedrijfsleven boos is op de EU.

Om eerlijk te zijn denk ik dat de maatregelen van de EU de verkeerde zijn om de monopoly open te breken. Je moet niet de commerciele wereld wegpesten. Waarom niet zowel de commerciele wereld als de OSS wereld dat gene geven wat ze willen?

De volgende maatregelen zou ik intressanter vinden:
- bedrijven mogen koppelverkoop op alle soorten software en hardware doen
- software patenten zijn niet van toepassing op GPL software
- accesibility wetgeving voor websites. (ze moeten blinden, doven, IE-ers, Safari's-, Opera's etc ondersteunen, voor iedereen de drempel even laag)
- alle niet GPL software (dus ook alle closed-source software pakketten) verplichten de source code aan al hun klanten te geven en ze het recht te geven een externe partij in te huren om wijzigingen daarin aan te brengen. (einde vendor-lock) ..
- alle hardware fabrikanten verplichten goed hanteerbare specs bij hun hardware te leveren, zodat de OSS wereld drivers kan maken
- alle communicatie netwerken moeten gebaseerd zijn op openbare specs en toegankelijk zijn voor externe spelers, net als het telefoonnet en internet zelf. (msn mag dus in z'n huidige setup niet en skype ook niet, gtalk en sip wel, omdat het open protocollen zijn en geen specifiek account bij een controlerend bedrijf vereisen, net als nu het geval is met een telefoonabbonement)

Dus open source en open netwerken steunen ipv commerciele monopolistische bedrijven wegpesten. Laten ze lekker hun koppelverkoop doen. Rem gewoon OSS niet, en zorg dat de markt altijd open blijft, zonder de consument in de weg te zitten. (iemand die windhoos draait wilt ook WMP, etc.)

Vendor-lock afschaffen door altijd source code te vereisen. Kunnen ze mooi meteen de code van al hun concurrenten controleren op patent-schendingen.

En zulke maatregelen zijn harstikke niet MS specifiek. Dat is het mooie ervan. Met een beetje geluk hebben we dan straks de keuze uit minstens 2 goede systemen (linux en windows). Zonder belemmeringen.

Is ook geen wetgeving die ze daar toe kan dwingen.
Mijn punt is dus dat ze die wetten moeten doorvoeren. Ik denk dat het verplichte opensourcen een positief effect op de concurrentie werking zal hebben.

Er heerst nog steeds copyright op, en ze kunnen er dan nog steeds patenten op gebruikte technieken aanvragen. Ze kunnen dan zelfs hun concurrenten controleren of ze een van hun patenten misbruiken.

Microsoft zal het niet leuk vinden, maar het leeuwendeel van de overige commerciele software leveranciers en zakelijke dienstverleners zal er niet perse tegen zijn. Mits de regels maar voor iedereen gelden.

Mijn voorstel zou de markt in twee-en splitsen, met verschillende voorwaarden en rechten. De commerciele markt zou heel concurrerend worden omdat al je klanten zo kunnen overschakelen naar een concurrent. In ieder geval voor support & patches. Ook voor de hardware markt zou het de concurrentie werking versterken. Elke hardware leverancier heeft dan de vrijheid om hardware te maken die dezelfde interface biedt en dus driver-compatible is.

De opensource markt zou dan ook eindelijk serieus kunnen deelnemen aan de concurrentie, omdat het dan niet belemmerd is door patenten en genoeg kennis tot z'n beschikking heeft om drivers te schrijven.

Natuurlijk is er weerstand van bedrijven die gebaseerd zijn op de oude situatie. Maar zou je het invoeren dan krijg je misschien wel een aantal nieuwe bedrijven, die dan weer tegen de afschaffing van deze regels zou zijn.

De winnaars van een spelletje zijn natuurlijke de laatste die het leuk vinden als de regels van het spelletje veranderen. Het mooie van de vrije markt is dat het zich wel aanpast.

Daarnaast zal de regio waar deze regels dan van toepassing zijn (Europa) door deze regels een concurrerende markt worden. Hierdoor zal het makkelijker worden de koploper op IT vlak te worden. Het past ook beter bij de sociaal-liberale cultuur van Europa.

Mijn punt is dus dat ze die wetten moeten doorvoeren. Ik denk dat het verplichte opensourcen een positief effect op de concurrentie werking zal hebben.
Verplicht open sourcen is het slechtste idee dat ik in lange tijd gehoort heb.

Wat is het nut voor een bedrijf $ 200M in de ontwikkeling van een nieuwe applicatie te steken om het daarna met source code vrij te moeten geven?

Volgens mij onderschat je de investeringen die bedrijven maken tijdens het ontwikkelprocess van een OS / App.

Punt is wel dat daarvoor er wel weer een rechter aan te pas moet komen denkl ik, en daar kan dan dus weer een tijd overheengaan.

Voor het eerst geef ik MS eens gelijk.. Waarvoor die belachelijk hoge boetes? En dat van Media Player vind ik helemaal nergens op slaan, oke een beetje eigen schuld wel maar toch. 497 miljoen.... leuk grapje

Je begrijpt dus totaal niet waar het over gaat.

Men heeft niets TEGEN Windows of TEGEN Microsoft. Men eist alleen dat MS degelijke documentatie geeft dat andere bedrijven evengoed in staat zijn een Office te schrijven zoals die van MS.

Dat kan momenteel nog altijd niet omdat MS gebruik kan maken van dingen in het OS welke ze weigeren openbaar te maken.

Waarom zouden ze hun bedrijfsgeheimen openbaar moeten maken? Waarom hoeft Coca Cola hun recept dan niet openbaar te maken?

Haha, wat je zelf zegt is toch de grootste onzin ooit. Als jij zelf een programma schrijft wat toevallig over de hele wereld gebruikt wordt ga je toch ook niet even de broncode in de rondte lopen te zwieren?

Het is gewoon triest van de EU en triest van de bedrijven die zelf een stelletje 2e klas programmeurs hebben die niet een programma kunnen schrijven zonder de broncode van een ander programma te gebruiken.

Het is ook logisch dat je zelf je software zo uitgebreid mogenlijk maakt met bijvoorbeeld Windows Media Player. Waarom zou Microsoft bijvoorbeeld BSPlayer of VLC standaard in hun pakket opnemen? Ze maken er liever zelf één. Het is een trieste actie, proberen een bedrijf zo laag te krijgen als de rest zodat er gelijke programma's kunnen komen (die er al zijn, maar worden niet geimplementeerd, duhhh....). En wat denk je zelf nou? Als andere mensen nu een programma gelijk aan Office maken, denk je dan dat dat gebruikt gaat worden? Of standaard opgenomen? Nooit.

Dus, voordat Microsoft ook maar een cent betaald, zijn we jaren verder?

Wehehheheh :')
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 22:23
Vorige 16:48
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: