Hoofdcategorieën
Device Settings

'Groei marktaandeel Mac OS X stagneert'

Door Inge Janse, maandag 18 september 2006 19:48
Bron: Net Applications, views: 15.782

Volgens de statistici van Net Applications is de groei in marktaandeel van Mac OS X aan het stagneren. Terwijl het besturingssysteem afgelopen december nog op 4,35 procent van alle computers wereldwijd te vinden was, blijkt dat getal gedaald te zijn naar 4,33 procent voor de maand augustus. Van die OS X-gebruikers zou inmiddels al 0,62 procent achter een Mac met daarin een Intel-processor zitten. Voor een softwarepakket dat lange tijd gegroeid is wat betreft het relatieve aantal gebruikers zou die groeiremming volgens het statistiekenbedrijf slecht nieuws zijn. Van de overige besturingsysstemen is Windows XP nog altijd favoriet met een marktaandel van net geen 85 procent. Nummer twee is Windows 2000 met 6,54 procent, terwijl Windows 98 nog altijd mag rekenen op 2,40 procent van het totale aantal mensen dat door Net Applications gemonitord wordt.

ZoekmachinesOok keek het statistiekenbedrijf naar het wereldwijde gebruik van zoekmachines. Google blijkt volgens die gegevens nog altijd onstopbaar in zijn groei en belandt op een marktaandeel van 50,49 procent. Ten opzichte van vorig jaar betekent dat een groei van bijna vijf procent, waarbij vooral de zoekmachine van MSN met de scherven van die groeistuip wordt opgezadeld. Deze site zag zijn aandeel in gebruikers dalen van 10,39 procent naar 6,60 procent. De nummer twee op dit gebied is nog altijd Yahoo, dat een stabiel aandeel van bijna dertien procent bezit. Ook Ask en AOL bevinden zich in de hoek waar de klappen vallen en bezitten momenteel beide om en nabij een honderdste van de totale markt.

Volgende 20:35 Qimonda en Nanya lanceren eerste 75nm DDR2-chips
Vorige 19:10 AOL Duitsland verkocht aan Telecom Italia
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Geen Linux/BSD in het artikel ?

Begrijp niet waarom Mac OS X stagneert als mensen een Mac kopen met een intel-processor.

Omdat men dan een 'coole' computer heeft ( een Mac dus ) maar er gewoon windows op zet misschien :)

Yeah COOL;... een witte plastic doos voor 2x de prijs van een 'COOLE' zelf-inelkaar-geflanste PC.. Yeah... dat is wat de consumentenmarkt nodig heeft...

Ok, ok, de MAC Pro is wel een coole machine en zit technisch goed inelkaar. Alleen, welke mac-gebruiker heeft zijn kast nou de hele dag open? Het binnenwerk doet er dan ineens niet meer zoveel toe....

Ok, ok, de MAC Pro is wel een coole machine en zit technisch goed inelkaar. Alleen, welke mac-gebruiker heeft zijn kast nou de hele dag open? Het binnenwerk doet er dan ineens niet meer zoveel toe....
Hij ziet er volgens veel mensen wèl erg mooi uit. En door het moderne binnenwerk heb je een bijna geruisloze PC zonder grote kast, die je bijna geen electriciteit gebruikt (ik meen 40W bij normaal werk - daar krijg je normaal net de monitor mee aan de gang). Maar goed, jij lijkt erg vooringenomen te zijn tegen de Mac, dus dit heeft waarschijnlijk weinig zin hier...

Omdat men dan een 'coole' computer heeft ( een Mac dus ) maar er gewoon windows op zet misschien
Dan nog is daar MacOS bij verkocht. En om bootcamp aan de praat te krijgen moet je eerst MacOS X geinstalleerd hebben op het ding.

Een Mac kopen en daar dan Windoosch (techniek uit den voorigen eeuw) op draaien? |:(

Omdat de afzet van PCs die geen MacOSx ondersteunen domweg groter is, of omdat een deel van de afzet vooral bedoeld is om 'oude' macs te vervangen...

Het gaat overigens over gebruiksstatistieken van een hit-link-softwareproduct (dus online statistieken)..
'other' heeft 1.23% marktaandeel. in de statistiek waar Mac OS kennelijk zelf op 3.71% staat :? ()

Overigens vermoed ik dat Apple gewoon voorlopig hardstikke blij is zolang het zijn marktaandeel kan behouden en verdedigen, en ze gewoon een ruime 5% van de afzetmarkt aan PCs kunnen behouden, wanneer deze markt an sich ook groeit, betekent dat hun omzet ook blijft groeien.

Ze hebben een zeer hoge winstmarge op hun producten en hoeven dus niet voor een marktoverheersing te gaan: het is een bewuste keuze van apple dan liever een hogere winstmarge te hebben dan een hoge afzet (natuurlijk is beide ook leuk, maar een onmogelijkheid)

Misschien dat mensen op dit moment even wachten op Vista voordat ze (veel) geld uitgeven aan een flitsend maar onbekend OS ...

Het interesseert de gemiddelde consument geen ene reet wat voor besturingssysteem 'in hun kastje' zit. Zolang MSN messenger en 'office' er maar op kan en hij het 'doet'!

Veel PC-gebruikers weten overigens niet eens wat een besturingssysteem is! Als je bij een helpdesk zit en je vraagt de klant: "welk besturingssysteem heeft u?", dan krijg je de helft van de tijd zoiets van: "tja... euhh.." "Ik bedoel welke Windowsversie gebruikt u?" "hmm. XP, volgens mij"...

De stelling dat het gros van de gerbuikers niet weet welke OS ze gebruiken kan ik beamen.

Ik heb een jaar bij een ISP bij de klantenservice gezeten en heb de meest vreemde OS brouwsels voorbij zien komen.

Van Windows XP-2000 tot aan Vista terwijl er eigelijk Windows 98 of ME op stond. Het maakt ze ook niets uit, als ze maar kunnen surfen, chatten en mailen, dan vinden ze alles al best. De enige personen die ik met een Mac tegen ben gekomen zijn of mensen die een bijpassende PC bij de I-pod wilden hebben of ontwerpers. De huis tuin en keuken gebruiker.... die krijgen gewoon XP, want dat is lekker simpel en goedkoop.

"De enige personen die ik met een Mac tegen ben gekomen zijn of mensen die een bijpassende PC bij de I-pod wilden hebben"

THANK YOU
ken zo ook 4 meisjes die "een witte computer" zochten... ;(
en dat is dus het trotse aandeel van apple ;)
voor de rest zijn de mac-gebruikers die ik ken:
*pc/computer-leek
*grafische ontwerpers (hoewel ik nét hetzelfde kan voor minder geld (ze geloofden nog in de mythe)
*mensen met geld teveel (echte richboys en daddy's girls)
*ouders die geen virussen willen en een apple aan hun kinderen geven en dus ook apple gebruiken
*liefhebbers waar je met geen stokken tussenkan om hen ervan te overtuigen dat windows wél werkt, wél stabiel is en óók mooi kan zijn

*liefhebbers waar je met geen stokken tussenkan om hen ervan te overtuigen dat windows wél werkt, wél stabiel is en óók mooi kan zijn
Laatste zin zorgt er dan weer voor dat ik je post met een korrel zout neem :Y)

hmmm ik pas in geen van je categorieen... :P

ex-Windows-poweruser, ex-Linux-desktopper (nog wel op servers en appliances), fulltime Mac gebruiker.

Ik ken de voor- en nadelen van de verscheidene grote OS'en en OSX is voor mij de beste. Kan voor de gemiddelde gamer rustig WindowsXP zijn, en voor een OpenSource devver misschien Linux.

Het is zinloos om mensen die tevreden zijn over het OS dat ze gebruiken over te halen iets anders te gebruiken. Zo zal je mij niet over krijgen naar Vista. Niet omdat Vista slecht is/wordt, maar omdat ik tevreden ben met OSX. (ik heb Vista overigens wel getest ;) )

Ik ga mensen doorgaans dan ook pas overhalen om OSX te gaan gebruiken als ze gaan klagen over wat ze op dat moment gebruiken (meestal Windows ;) ) Op dat moment heeft het namelijk zin.

me too.

Ik heb jaren windows en linux op de laptop gebruikt, kreeg toen een acer waarbij dat niet zo lekker ging ( FreeBSD ook niet), en mocht toen een Macbook Pro gaan gebruiken van de baas. Dat is nu 3 maanden geleden, en ik denk niet dat ik ooit nog van plan ben om terug te kijken.

ik kan gewoon al m'n win2k3 servers, linux, bsd en solaris servers beheren, en daar gaat 't me om. Maar ik heb ook alle unix tools bij de hand indien nodig, en het werkt gewoon bloody snel.

100%-4,33%(OSX)-85%(XP)-6.54%(W2K)-2,4%(W98)=1,73% dat dus een ander OS gebruikt. Ik weet niet of dat realistisch is, het lijkt mij wat laag.

Het zijn webstatistieken, dus nee. Ik kan me andere onderzoeken herinneren waarin OS X rond de 9% scoort, met name in Amerika is de markt voor Apple wel groot. En met een 3d/film/photoshop-renderbak ga je heus niet het internet op ;)


De verkoop van Mac's en iPod's zit nog steeds in de lift dus dat zal er niets mee te maken hebben.

Zoveel negatief nieuws over de Mac betaald zich blijbaar (niet :P ) uit. Hitte-problemen, uitval problemen (overigens met andere apparaten maar toch), de massa heeft het denk ik wel opgepikt.

Dat van de zoekmachines vind ik opmerkelijker. MSN en Yahoo! geven nu al langere tijd betere zoekresultaten (minder Kelko enz) en toch gaat MSN achteruit (Live meegerekend?). Misschien komt dit doordat Google nog steeds erg in het hoofd zit want ik moet bekennen dat ik ook nog steeds meer Google gebruik van Yahoo.

Even de knop om. In het hoofd en in de firefox-zoekbalk.

Edit: de knop is om, in de balk tenminste

toch is het stom, ik had ook last, nu een nieuwe MBP en geen centje pijn, Apple moet gewoon geen beta apparaten op de markt zetten. Aan mij ligt het iig neit, ik prijs iedereen Mac aan, normale pc's hebben ook nogal wat problemen, daarmee in vergelijking heeft Mac een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding, zeker nu met de Core 2 Duo.

Toch vind ik de mac niet superveel beter geworden sinds de introductie van de Intel CPU. Een dualcore of HT CPU werkt gewoon goed onder linux en dat kan ik ook duidelijk merken tov een singlecore of non-HT CPU. IMHO kan een x86 CPU niet meer dan 1 ding tegelijk doen, tenzij er enige vorm van SMP aanwezig is. Dit merk ik zeer sterk met linux, maar ook als ik eens met windows aan de slag ga.
Dat ik op een mac mini met Intel Core Solo daar zo sterk op gedrukt werd verbaasde mij echter: tijdens het installeren van photoshop reageerde er geen enkel programma op dat hele ding. De oudste mac waar ik mee gewerkt heb, een single G4 466 met een oude 5400RPM maxtor disk en 256MB geheugen, zo'n 5 jaar oud, had nog niet eens zo'n slechte performance als dat mac mini ding met singlecore intel CPU.
Ik tik dit nu vanaf een Mac mini met G4, welke gewoon super werkt. Er wordt gezegd dat mac mini's alleen bedoeld zijn als supersimpele apparaten om aan een beamer te hangen voor presentaties, lijkt me dat die core solo dingen idd daarvoor gemaakt zijn, de oudere mini-G4s kunnen iig veel meer dan dat

@ Vectrox: omdat ze er dan window op kunnen draaien?! ;)

@ Ge0force: Is de iPod hype echt over??? Ik zie nog steeds veel mensen die kwijlend hun crapy mp3 spelertje vervangen..

@ Xarenion: Dat van die zoekmachines is helemaal niet zo opmerkelijk. Google is op zoveel marktsegmenten vertegenwoordigd en heeft zelfs zijn eigen werkwoord. Net als msn in nederland alleen hebben we het dan over chatten en niet over zoeken

Google is heel sterk in Europa, maar wat minder sterk in de US.

Volgens mij is Yahoo in de US nog de grootste.

Misschien dat steeds meer mensen zich beseffen dat wanneer je MacOS koopt je nogal behoorlijk gelimiteerd bent aan in het aanbod van software/games...

Maar mensen met een intel Mac zullen misschien dan toch ook eerder XP gaan draaien, dus dan hebben ze wat ze zelf vinden een mooie pc en toch het aanbod van alle windowssoftware...

gelimiteerd??? qua games heb je gelijk maar verder... met X11 support en de kwaliteit die we van mac gewend zijn heb je misschien minder keus maar het werkt wel en vaak nog zonder als die bloatware die we bij windows pakketten vaak tegenkomen

Of misschien zijn er meer mensen bijgekomen die dat vooroordeel hebben?
In het games aanbod ben ik het met je eens dat is weinig (maar veel goede games draaien gewoon onder MacOS) maar voor software is er van alles. voor elk ding is er ook wel een MacOS variant te vinden. Zelfde geld voor Linux.

Je bent met windows eerder gelimiteerd omdat je vaak slechte software moet gebruiken en later opzoek moet naar alternatieven die voor minder geld of zelfs gratis betere prestaties bieden.

gelimiteerd valt wel mee. liever 1 goede applicatie dan de keuze uit 5 slechte. het is natuurlijk slechts mijn ervaring, maar ik ben een vrij veeleisend computergebruiker, maar voor alles wat ik doe (conform wat de wet mij toestaat) heb ik de juiste software. office en iwork voor kantoordingen, iLife voor creativiteit (film, weblog, muziek, dvd's, foto's), Studio 8 voor mn werk etc. etc.

alleen games kan ik niet spelen, maar dat doet toch wel significant meer dan 6% van de computergebruikers niet.

maar misschien is dat een Windows-dingetje. Vroeger toen ik Windows gebruikte zocht ik ook altijd naar een alternatief. Firefox ipv IE, iets anders dan Office, iets anders dan MSN Messenger, Thunderbird voor de mail, etc. Maar voor een gezinscomputer is er voor de Mac meer dan genoeg software te krijgen hoor.. soms alleen wat harder zoeken.

Als je AdSense en Google UK meerekent, kom je op een marktaandeel van zo'n 65%.

1,23% gebruikt een ander OS.

Zijn Linux / FreeBSD gebruikers ook opgenomen in dit onderzoek?

Persoonlijk heb ik nog nooit zoveel mensen in mijn omgeving zien overstappen op een Mac als nu.
Statistieken zeggen veel maar ook niks.
marktaandeel wil niet zeggen dat de verkoop stagneerd of achteruitgaat. Je kan ook groeien e, toch "marktaandeel" verliezen. Als ze morgen die 100 dollar pc's uitdelen met een of ander opensource besturingssysteem op, zien de "marktaandeel" cijfers er weer wat anders uit.

Twee dingen die mij opvallen. Ten eerste vind ik een verschil tussen 4,33 en 4,35 zo klein dat ik hun foutenmarge wel eens zou willen zien.

Ten tweede kan ik me bijna niet voorstellen dat op de betrekkelijk kleine groep bestaande Mac-gebruikers de verkoop van miljoenen Intel-Macs per kwartaal maar een effect van 0,62% teweegbrengt. Als ik zou moeten schatten zou ik eerder 15% zeggen.

0.62/4.33 = 14,3% Dus ongeveer 14% van de Mac gebruikers zit inderdaad op een Intel Mac te werken.

Je hebt gelijk. Ik had niet gezien dat het 0,62 procentpunt van die 4,33% was.

Beetje dom om een Intel Mac te kopen en er dan als Hoofd OS Windows op te zetten..

Hoe maak ik mijn supermooie Macje uberbrak |:(

logisch te verklaren. mensen zijn vaak 'bang' voor iets nieuws. Windows is vertrouwd, ondanks de ellende. Want na een paar dagen alles opnieuw installeren kan je weer even vooruit. Dat is sneller dan een paar weken 'dwalen' door het onbekende en dan nooit weer te hoeven herinstalleren (wat mij betreft ook een onwaarheid).

maar goed, ik denk dat het Apple zo gek veel niet uitmaakt. er is een mac verkocht, en een exemplaatje van OS X, en dat de klant vervolgens problemen met Windows krijgt heeft de Apple Helpdesk niks mee te maken :Y)

Dus jij denkt dat grofweg 90% van de computeraars gemiddeld ongeveer iedere week "Format c:" doet? En dat terwijl daarvan zo'n 80% naar de Windows CD kijkt en het niet eens durft aan te raken, laat staan in de cd speler te gooien en windows installeren durft..

Volgens mij kopen puur-Windows gebruikers geen Mac als ze niet echt willen switchen (dus voor de totale beleving gaan).

Waarom zou je wel naar de Apple hardware gaan maar niet naar het Apple systeem? Apple ondersteunt het Windows starten nog niet eens officieel. Als je een probleem met een Mac driver onder Windows hebt, you're on your own.

Windows op Mac lijkt me nu nog vooral leuk als 'speel' optie dan dat het serieus ingezet wordt door mensen die niet weten wat ze aan het doen zijn.

Hun bron is iedereen die klant bij hun is. Dus klanten die bij Net Applications een survey of een stat inkopen worden geteld.

Je zou dus gebaseerd op hun cijfers ook kunnen concluderen dat .Mac tegenwoordig populairder is dan andere stat-diensten.

En het bewijs dat ik daar gelijk in heb is net zo goed (of net zo slecht) als de bron van dit artikel.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:35 Qimonda en Nanya lanceren eerste 75nm DDR2-chips
Vorige 19:10 AOL Duitsland verkocht aan Telecom Italia
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011