Hoofdcategorieën
Device Settings

Nvidia 7900GS en 7950GT-kaarten mikken op middenklasse

Door Mick de Neeve, woensdag 6 september 2006 22:10, views: 30.907

Nvidia heeft zijn videokaartaanbod uitgebreid met een nieuwe op de middenklasse gerichte telg, de 7900GS, die voor een prijs tussen de 200 dollar en 250 dollar in de winkels zal belanden. Op 14 september wordt een tweede middenklasser, de 7950GT, in de shops verwacht, die het segment tussen de 300 dollar en de 350 dollar moet gaan aanspreken. Onze Pricewatch meldt overigens op het moment van schrijven een prijs van 199 euro voor een 7900GS van Sparkle. Beide GPU's zijn op 90nm geproduceerd - waarmee ze vermoedelijk tot de laatste uit de 90nm-oven behoren - en ondersteunen allebei HDCP. De kaarten hebben verder onderstaande eigenschappen meegekregen:

GeForce 7900GSGeForce 7950GT
Coresnelheid450MHz550MHz
Geheugen256MB DDR3512MB DDR3
Geheugensnelheid660MHz700MHz
Controller256bit256bit
Bandbreedte42.2GB/s44.8GB/s
Pixel pipelines2024
Vertex units78

HotHardware heeft de 7900GS reeds aan een serie tests onderworpen, waarbij gesteld wordt dat er indrukwekkende prestaties mee kunnen worden neergezet. De reviewers merken op dat een kaart voor 200 dollar, waarmee speelbare framerates behaald kunnen worden op hoge resoluties (55FPS op 1280x1024; 40FPS op 1600x1200) met zaken als anti-aliasing ingeschakeld, een jaar geleden tot de onmogelijkheden werd geacht. De iets duurdere (maar momenteel in prijs zakkende) ATi Radeon X1800 GTO is volgens de site de enige serieuze concurrent die een vergelijkbaar prijs/prestatieniveau zou bieden; in alle tests van HotHardware delft ATi's kaart evenwel het onderspit. De reviewers zijn dan ook benieuwd hoe deze concurrent gaat reageren, het zou duidelijk zijn dat er snel een nieuw product of een reeks prijsverlagingen uit de ATi-stallen zou moeten komen. De onbetwiste winnaar van HotHardware's testreeks is echter ATi's Radeon X1900 XT, en die lijkt op dit moment al vrij hard in prijs te zakken, met een huidig peil vanaf circa 260 euro. Zie voor meer benchmarks de september testlog van Tweakers.net.

Nvidia GeForce 7900
Volgende 23:39 Apple monteert Core 2 Duo en 24-inch lcd in iMac
Vorige 18:18 Belgische regering wil fusie van Belgacom, KPN kandidaat
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

AMD/ATI zit wel ik de hoek waar de klappen vallen.
Nu ook al met grafische kaarten niet meer de snelste en moeten ze het hebben van prijs verlagingen

dat eerste ben ik niet met je mee eens.. alleen de 7950GX2 is beter dan ATi maar voor de rest heeft ATi nu toch echt de meeste bang voor buck.. en dat 2e... heb je er problemen mee?? ik iig niet :D :7 ik houd van prijsverlagingen :P

tja, het tweede is wel rot als je een bedrijf draaiende moet houden en aandeelhouders heet in je nek hijgen omdat ze meer winst willen zien of anders hun kapitaal terug dreigen te trekken.

of anders hun kapitaal terug dreigen te trekken.
Kan een aandeelhouder dat dan?
Ik wist niet dat een bedrijf verplicht was aandelen terug te kopen.

Als aandeelhouders massaal hun aandelen gaan verkopen zakt de prijs van die aandelen en daardoor dus ook het kapitaal of niet?

Nee, als aandeelhouders massaal dumpen zakt de prijs, en de beurswaarde, maar het bedrijf heeft er niet direct last van, alleen als zij een nieuwe emissie willen doen (meer aandelen verkopen) hebben ze een probleem: ze kunnen er namelijk minder voor vragen.

Nee, dat hoeven ze niet. Sterker nog: dat mogen ze niet, tenzij ze voldoen aan strenge eisen.

toch ga ik zowel van AMD naar Intel als ook van ATI naar nVidia.

ik wil goeie drivers voor Linux jaren gehoopt dat dat zou verbeteren, keer op keer wordt er beterschap belooft maar de drivers voor Linux blijven 3 x k*t

En dat zou ik zelfs nog willen bestempelen als een understatement.

en welke drivers zijn naar jou mening dan beter voor Linux, die van ATI of die van nVidia en die van AMD of die van Intel? Volgens mij zijn zowel nVidia en ATI beide slechte leveranciers van Linux-drivers. Ik hoop eigenlijk dat door de goed support voor AMD64 door Linux en de overname van ATI door AMD dat de drivers voor ATI beter zullen worden (heb zelf echter een nVidia kaart). Een Linux driver is wat mij betreft pas goed als die OpenSource is.

en welke drivers zijn naar jou mening dan beter voor Linux, die van ATI of die van nVidia en die van AMD of die van Intel?
Volgens mij is het algemene standpunt dat die van nVidia beter zijn.
En voor de processor? Daar maakt het niet zoveel voor uit.

Open source of closed source maakt mij dus geen moer uit.
't moet gewoon goed werken

de 7950GX2 is beter dan ATi????

Ja maar dat zijn ook 2 processors op 1 kaart de X1900 XT in crossfire verslaat hem makelijk en dat is eerlijker vergelijkings materiaal 2 tegen 2 en niet 2 tegen 1.

http://www.hardware.info/...on_X1950_Crossfire_Test/5

En een nVidia 7900 GTX en Ati X1950 XTX zijn gewoon gelijkwaardig puur mazzel dat nVidia hier net iets hoger staat.
Ze schelen echt niets.

Alleen nVidia kan niet HDR en Anti aliasing combineren en ati wel

http://www.hardware.info/...on_X1950_Crossfire_Test/7

Dus ik weet het nog zo net niet met die overstap naar nVidia tenzij ze echt veel goedkoper kunnen zijn.

En voorlopig is het nog niet mogelijk om SLI te combineren met een Conroe tenminste het kan NOG niet. (officieel dan)

edit:toevoeging

Niet mee eens, het gaat om de beste oplossing.

Of het nou 1841481908 GPU's zijn of 1, het gaat erom welke beste prijs/snelheid/kwaliteit heeft.

Natuurlijk zijn er ook de freaks die 2x 7950GX bestellen en niet naar de kosten om kijken.

het was in die test wel mogelijk SLI en conroe te combineren met de nforce4 chipset (ASUS P5N32 SLI SE Deluxe), alleen die combinatie wilden ze bij hardware.info niet testen, wel met de nforse 590 en die komt er nu ook aan, de nforce 570 is net getest:

http://www.hothardware.co....aspx?articleid=860&cid=3

In reviews wordt steeds de beste kaart van NVidia vergeleken met de beste kaart van ATi.
De beste kaart van Nvidia is de 7950GX2, de beste van ATi is de X1950XTX. Zo werkt dat. Hoeveel gpu's op die kaart zitten maakt niets uit. Wat belet ATI van ook 2 gpu's op 1 kaart te zetten?
Bovendien vallen zowel de 7950GX2 als de X1950XTX in dezelfde prijsklasse en kan je beide nog eens in SLI/CF zetten.

Zelfde prijs? Ik dacht het toch niet!

Uit pricewatch:
Asus X1950 Crosffire: ¤ 419,-
Asus 7950 GX2: ¤ 526,26

Club3D X1950 XTX: ¤ 425,64
Club3D 7950GX2: ¤ 488,93

Dus als je kijkt welke de beste prijs/snelheid/kwaliteit heeft, dan komt de ATI er duidelijk als winnaar uit.
Betere prijs, betere kwaliteit, en vrijwel dezelfde snelheid.

Omdat de 7950GX2 zoveel sneller is, is een verschil van 50 euro wel dezelfde klasse te noemen ja

Nu ook al met grafische kaarten niet meer de snelste en moeten ze het hebben van prijs verlagingen
Eh, waar staat dat dan?

volgens mij vergeten ze de 7900GS te vergelijken met de X1900GT die toch wel iets beter is dan de X1800GTO soms zelfs beter dan de X1800XT kijk hier maar eens.. en de X1900XT is ook behoorlijk aant dalen kwa prijs.. zit nu al op de ~250..

Ik neem aan dat dit AGP-kaartje is? 7600GS/7800GS waren ook AGP, dus afgaande op de extensie.. Maar kijk dan naar de afbeelding :?

Niet alles waar GS achter staat is AGP

Je mag nooit iets aannemen in de IT :9
Nee dit zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon een pci-e kaart blijven

Aannames zijn fataal

Afbeelding lijkt me van een 79xxGT, kijk maar naar de PCI powerconnector, 7600 reeks heeft geen xtra connector nodig....

Het is een PCI-E kaart, als je goed kijkt zie je dat en ik heb ook andere gezien dan deze kaart dus ik ga niet op deze foto af.

AGP is niet meer...

Sorry maar zelfs PCI (niet express) leeft nog dus waarom zou AGP dood zijn?

http://www.techspot.com/n...1300-pci-radeon-card.html

En hier nog een X1600 AGP

http://www.tomshardware.com/2006/06/14/radeon_x1600_pro/

edit:Ok bij high performance zie ik het ook niet meer gebeuren maar toch AGP 8x heeft nog steeds mogelijkheden tot verbetering, veel beter scoorde de X1600 PCI niet als de X1600 AGP. (bij highend zal het wel anders zijn maar toch)

eindelijk betaalbare kaarten met HDCP ondersteuning en een redelijk hoge performace voor de mid end range.

ben erg benieuwd hoe ATI gaat reageren

Als je vaker op tweakers komt, dan had je een tijdje geleden (week of zo) al gezien dat ATI ook kaarten in dezelfde prijs en prestatie klasse met HDCP ondersteuning heeft gelanceerd.

$300-$350 noem ik echt geen middeklasser om eerlijk te zijn :/

Moet het niet eerder zo gaan? : ¤50-¤150=lage, ¤150-¤250 midden en alles daarboven hoog tot zeer hoog?

Ik denk dat dat voor elke persoon anders is: Ik ben een arme scholier en is 300 een kwartjaarsalaris :9 . Maar voor mijn ouders zou het een schijntje zijn.

X1800GTO?

Volgens mij is ATI's kaart rond de 200 euro toch echt de X1900GT/RX :S

Edit: Spuit 11 :P

Om toch nog wat nuttigs te zeggen: De X1900XT van Asus voor rond de 260 euro is helaas nergens leverbaar :(

Het onderscheid tussen midden klasse en top klasse lijkt minder te maken te hebben met de prijs als wel met de prestaties

de x1900xt 512MB wordt zeer waarschijnlijk niet meer geleverd(ik heb de asus kaart in bestelling staan). Ik wilde eigenlijk een ati kaart kopen, maar na het lezen van dit bericht neig ik toch weer tot nvidia.

Er zit een 7900GS in men Laptop! een dell inspiron 9400!
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 23:39 Apple monteert Core 2 Duo en 24-inch lcd in iMac
Vorige 18:18 Belgische regering wil fusie van Belgacom, KPN kandidaat
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011