Hoofdcategorieën
Device Settings

Nog weinig interesse in kijken van lange online video's

Door Inge Janse, dinsdag 5 september 2006 16:12
Bron: Associated Press, views: 20.200

Na meer dan drieduizend mensen telefonisch gesproken te hebben over hun kijkgedrag van online video's, hebben het persbureau Associated Press en internetbedrijf AOL hun bevindingen naar buiten gebracht. De belangrijkste conclusie is daarbij dat internetters nog niet kapot zijn van lange video's. Slechts een op de vijf respondenten gaf aan wel eens een volledige film of televisieserie online bekeken te hebben. Wel populair zijn fragmenten uit het nieuws, korte stukken uit films en tv-programma's, muziekclips, hoogtepunten uit de sportwereld en zelfgemaakte amateurvideo's. Niettemin zou er wel een groeimarkt voor langere video's aan de horizon gloren vanwege de verbetering van de digitale beeldkwaliteit en het groeiende gebruik van portable mediaspelers voor het onderweg afspelen van digitaal beeldmateriaal.

Naast lang kijken willen internetgebruikers ook liever niet tegen betaling kijken. Slechts zeven procent gaf aan ooit betaald te hebben voor het verkrijgen van toegang tot online video's. Meer dan driekwart van de deelnemers meldde liever extra reclames te zien dan zelf geld te moeten neerleggen voor het gewenste materiaal. De groep internetvideokijkers bestaat vooral uit mannen en jongeren. Niettemin pakt twintig procent van de internettende 65-plussers en de helft van alle online vrouwen bij tijd en wijle een digitale video mee. De meest genoemde redenen om via het internet beeldmateriaal te bekijken waren het gemak en de toegankelijkheid.

Screenshot van Amazons videowinkel
Volgende 17:29 Google gaat Orkut-gebruikersgegevens overdragen
Vorige 16:06 '64bit AMD-laptops goedkoper dan Intel-systemen'
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Ik kijk redelijk regelmatig streams via internet op mijn xbox terwijl ik heerlijk op de bank lig.

Volgens mij ligt het probleem er niet in dat mensen niet lang naar een online stream willen kijken, maar is het eerder dat ze dat niet willen VANAF hun bureaustoel.

Ik denk dat de markt voor XBMC achtige producten zeer groot is juist, alleen is het aanbod zeer beperkt.

ik denk ook niet dat het zeer groot in de woonkamer is, alleen als je het in 10mbps kan streamen van zeer hoge kwaliteit.
anders kopen mensen well een DVD/Blu-Ray disk voor 10euro "over 6maanden is het vinden van een 10euro kostende blu-ray niet onmogenlijk"

Eens. Ik heb zelf een 20 Mbps verbinding, dus streamen zou op zich geen probleem moeten zijn. Mijn ervaring is alleen dat bijv. Uitzending Gemist dramatisch performed op sommige momenten met veel hickups en lage resolutie.

Heb zelf wel een Mediacenter PC en download hetzelfde programma dan liever met bijv WMRecorder of anders Usenet, in ieder geval geen hickups dan meer.
Of nog beter indien voorradig: de HDTV versie van de serie via Usenet.

De kwaliteit van online video's is vaak afhankelijk van de TV omroep, zo zijn de programma's van de Tros zelfs via de Xbox full-screen niet om aan te zien terwijl bijvoorbeeld de programma's van de EO en BNN wel goed te zien zijn. Wat de laatste zin van Smokeandnoise betreft: Daar ben ik het helemaal mee eens, Xbox Media Center is simpelweg verslavend door de vele toepassingen waarvoor het te gebruiken is, en is vrijwel uniek.

Niet vreemd. Op de bank kijkt het nou eenmaal wat makkelijker (en nee, niet iedereen heeft een mediacenter pc).

Zou met Vista (met MCE geintegreerd) wel eens kunnen veranderen in combinatie met de moderne TV's met VGA/DVI/HDMI aansluiting. Even nootboekie naast de TV, kabeltje prikken en kijken maar.

Al gaat er wat mij betreft niets boven een dedicated HTCP...

Ook niet iedereen wil een pc in zijn woonkamer.

(en al helemaal niet als er een herrieschoppende ventilator in zit)

Na het lezen van de titel had ik meteen zoiets van:

Hebben dan echt nog zoveel mensen interesse in het beantwoorden van telefonische enquêtes? :+

Het bekijken van video/films op de PC is volgens mij sowieso nog niet erg in trek.

Om de één of andere reden is het kijken naar een computerscherm toch anders dan naar een TV. Althans, dat is mijn beleving...

De enige online film die langer dan 10 minuten duurt en ik volledig bekeken heb is Painful Deceptions (Met Internet Explorer te bekijken)

Precies, wie kijkt er nou een dvd film vanuit z'n bureaustoel? Ze zit toch veel lekkerder op de bank lijkt me.

Ik kijk ook graag naar filmpjes op Google Video, met name cabaret.
Lijkt me vooral dat mensen niet willen betalen en dat de enige reden om het niet te doen gebrek aan bedieningsgemak is, of gebrek aan aansluiting op de TV.
Vraag me af welke groep mensen gebeld is, lijkt me dat vooral jongeren hier wel voor open staan.

Als ik even naar de limiet van mijn provider (Telenet) kijk, dan zal ik ook niet zo snel een volledige film van het net halen. Dan ga ik liever naar de videotheek voor een DVD die van beter kwaliteit is en die dan goedkoper uitkomt dan te moeten bijbetalen om mijn limiet te verhogen.

Idem dito.

10GB limiet = :r

Yup de kwaliteit is gewoon bere slecht (in verhouding tot DVD).
Als dat beter wordt zal ik wel online gaan kijken.

Huren van een DVD kost 3 euro en als het kijken zonder naar de videotheek te gaan en weer terug te gaan om de dvd te brengen onder de 3 euro zit zal ik wel online gaan kijken.

Tenminste, als er dezelfde films als in de videotheek te krijgen zijn...

Dus voor mij waarom niet:
- Kwaliteit
- Aanbod

Helemaal mee eens, heb weinig zin in een een of andere inferieure wmv stream terwijl de dvd huren maar 3 euro kost.

Zelfde geldt voor muziek downloaden...altijd het fijne lossy mp3 formaat wat op een echte goede installatie niet om aan te horen is.

Als de kwaliteit beter word en het ook fullscreen te bekijken is dan vind ik het een erg leuk alternatief voor gigabytes vol tv series. Helemaal mooi zou een mediacenter achtige browser zijn waarmee je dmv een remote doorheen kunt bladeren. Zou zomaar tv kijken van de toekomst worden :)

Sjah, wat kan ik hierop zeggen. Als ik zie dat FreeRecordShop online video's aanbiedt voor 13,- dan schrik ik behoorlijk van die prijs. Zoals iemand hierboven al aangeeft, is een huurbedrag reëeler (3 a 4 euro) voor dergelijke content. Want meer dan op je pc afspelen kan je er toch niet mee vanwege de DRM die je er gratis bijkrijgt van FRS. Dus tenzij je een media center pc hebt, zal dit niet echt aanslaan denk ik.

Als ik dan toch 13,- moet betalen voor een film (welke waarschijnlijk ook voor 20,- verkrijgbaar is in de winkel met hoes e.d.), dan wil ik er ook alle kanten mee opkunnen, dan moet ik hem op dvd kunnen branden, zodat ik hem in mijn stand-alone dvd-speler kan afspelen, ik wil hem kunnen omzetten naar een portable formaat tbv. een psp, ipod, gpx2 of wat je ook maar gebruikt.

Daarnaast vraag ik mij nog steeds af bij DRM produkten wat er nu gebeurt als je je computer vervangt, kan je al dat DRM materiaal dan vergeten? moet je dan nooit meer upgraden omdat je voor 260 euro (20 films) + 100 euro (100 muziekfiles) aan onoverzetbare data op je oude pc hebt staan.

Tot hier verandering aan komt, blijft menig voorkeur wel bij mp3/mpeg voor media. Je kan het tenslotte omzetten naar elk formaat wat je maar wilt, en je kan het met een simpele kopieer opdracht overzetten naar je nieuwe pc, zonder je zorgen te maken of je muziek en/of films het nog wel doen.

Je kan een backup maken van je licenties. Hoe e.e.a. exact werkt, weet ik niet. Maar het kán... :)

Neemt niet weg dat je erg consequent moet zijn in het maken van deze backup. Crasht je PC, ben je je licenties ook kwijt. |:(

Maar ja, lang leve de DRM-loze downloads!

Het is vlg. mij inderdaad de kwaliteit die mensen ervan weerhoudt online films/TV-programma's te bekijken. Uitzendinggemist.nl streamt b.v. met zo'n 700 kbps. Je staat er versteld van hoe de kwaliteit omhoog gaat als er met zo'n 1500-1600 kbps wordt gestreamd. Chello abonnees kunnen sinds kort live TV bekijken en dat gaat gemiddeld met 1580 kbps. Ook fullscreen heb je dan een behoorlijk goede beeldkwaliteit.

Dat klopt maar je hebt echt geen 1500-1600 kbps nodig om full screen goeie kwaliteit te krijgen ..
Dat is alleen omdat alle zgn. streaming bedrijven van die standaard mickeysoft spullen gebruiken om hun video te streamen ..
met een beetje tweaken krijg je op 500 kbps prima full screen kwaliteit ,,,
alleen moet je dus wel out of the box denken om dat voor elkaar te krijgen :7
neem maar eens een kijkje op Makelaars limburg woonvideo

full-screen kwaliteit? Laten we even uitgaan van standaard PAL (702x576), op een DVD wordt zo'n stream al snel 3-5Mbps. Lager is echt bagger, zeker als je veel veranderingen hebt op je scherm (golvend water of lichteffecten op concertvideos ofzo)

Met MPEG4 compressie gaat dat al een stuk beter maar voor MPEG4 geldt dat er niet echt 1 standaard is en elke fabrikant een eigen implementatie heeft zoals de H.268 etc. Er zijn alternatieve codecs zoals Divx maar die techniek is nog te nieuw voor globale toepassing, streamen moet immers niet alleen naar een PC werken maar ook naar de xbox(360), standalone dvd spelers (waarop een uitbreiding is ingebakken etc). Kortom, wil je een brede afzetmarkt hebben dan moet je je conformeren aan een techniek die reeds wijdverspreid is en vaak zijn dat niet de meest bandbreedte efficiente...

Overigens, ik neem aan dat je met mickeysoft, Microsoft bedoeld?? Juist hun Media Services werkt juist WEL goed en is erg goed te tweaken. Het probleem is alleen dat er zoveel mongolen zijn die er niet mee overweg kunnen.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:29 Google gaat Orkut-gebruikersgegevens overdragen
Vorige 16:06 '64bit AMD-laptops goedkoper dan Intel-systemen'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011