Hoofdcategorieën

Microsoft gaat zich op zorgsector richten

Door Yoeri Lauwers, maandag 31 juli 2006 09:51
Bron: Microsoft, views: 13.485

Na een jarenlange traditie van het ontwikkelen van een algemeen platform dat door gebruikers ingezet en aangepast kan worden om aan hun specifieke eisen te voldoen, heeft Microsoft beslist dat het nu ook zelf zogenaamde 'verticale' software aan de man gaat brengen. Het bedrijf lijkt klaar te zijn om zijn 'Windows Live Healthcare'-producten de concurrentie met 'Google Health' aan te gaan. Om de nodige expertise in huis te halen, kocht de Redmondse softwareontwikkelaar het bedrijf Azyxxi op. Dit bedrijf ontwikkelt sinds 1996 software voor artsen en ziekenhuizen om patientgegevens te beheren. De oprichters van Azyxxi, dr. Feied en dr. Iskandar, blijven samen met hun veertig werknemers in dienst van de softwaregigant en gaan er verder aan hun programma werken. Peter Neupert zal bij Microsoft de divisie 'Health Solutions' onder zijn hoede nemen.

Volgende 10:10
Vorige 08:19

Reacties

«  1  2  »

Dat Microsoft zich op de zorgsector gaat richten kan alleen maar positief zijn. De zorgsector is grote milkcow van Philips, maar van hun 'Sense & Simplicity' ideologie komt maar weinig terecht. Microsoft maakt haar producten tenminste wel een stuk gebruiksvriendelijker en innovatiever. Iets waar Philips nog steeds grote moeite mee heeft en er ondanks hun Sense & Simplicity niet in slaagt dat te verbeteren.

Hoe vaak heb jij een Philips MRI-scanner bediend dan? :-)

Vul hier je favoriete BSOD flame in...

Grote melkkoe van Philips? Volgens mij is er wel degelijk concurrentie. In het ziekenhuis hier in de buurt staan volgens mij vooral machines met een Siemens logo erop.

Hij zegt toch ook niet dat er geen concurrentie is? Overigens klopt het wel wat hij zegt, reserves van Philips komen uit producten voor de zorgsector, CE heeft op dit moment alleen maar verlies dacht ik.

<flame>Sinds wanneer zijn MS' producten gebruiksvriendelijk en innovatief?</flame>

Sorry, tis idd overduidelijk een flame, maar gebruiksvriendelijk zit in de ogen van de gebruiker en is dus een subjectief begrip, en innovatief zijn ze al sinds windows 95 niet meer, met al hun gekopieer (als je het daar niet mee eens bent mag je mij 1 ding noemen wat in windows xp zit, wat ze zelf hebben bedacht). Vooral al die Live meuk is overduidelijk van Google gejat...

Er zijn enorm veel bedrijven in Nederland die aan philips medical systems leveren. Darom heb ik liever dat dat geld naar philips toe gaat dan naar microsoft. En ik moet je zeggen dat als ik op de operatie tafel zou liggen en ik zag iets met een logo van microsoft erop dat ik niet erg rustig zou liggen.

Dan wens ik je een goede gezondheid toe, aangezien veel anaesthesiologie apparaten uitgerust zijn met bewakings computers die lopen op ... Windows.
In de meeste ziekenhuizen zijn ze aangesloten op het netwerk (vanwege het HIS) en worden dan ook gewoon gebruikt om hotmail te bekijken tijdens operaties....

Overigens denk ik niet dat je je direct zorgen hoeft te maken om de omzet van Philips. Philips (en Siemens en zo zijn er nog wel een paar) produceren vooral de hardware en kopen de software voor hun producten in, of ontwikkelen die erbij. Ik zie Microsoft nog niet zo snel een MRI scanner bouwen, wel de software die dan weer in hun speciaal voor Windows netwerken geschreven HIS integreert.
Niks mis mee lijkt me.

}:O van Philips?
Valt in mijn ogen enorm mee hoor... In de ziekenhuizen staat immers nog vooral veel Siemens, en andere mereken. Dus concurentie is er zat. En ook staat Philips volgens mij juist bekend als erg innovatief (denk aan successen uit het verleden zoals de gloeilamp en de CD...).

Microsoft is verder volgens mij een wat erg commercieel bedrijf om zich succesvol op de zorg te gaan richten. Vind het niet echt passen bij Microsoft - en vrees dat de doelgroep dat ook wel eens zou kunnen vinden...

Lig je aan het beademingsapparaat en zie je ineens een BSOD. ;)

<edit>Tuurlijk weer wegmodden met een flamebait. Waar is jullie humor gebleven, stel chagrijnen. Zeker allemaal met het verkeerde been uit bed gestapt.</edit>

Ne hoor, ben zelfs erg vrolijk... Alleen als ik voor iedere keer dat ik deze (overigens niet een grappige) opmerking heb gehoord een euro zou krijgen zou ik een huis naast Bill Gates kunnen kopen....

offtopic:
Je zult bedoelen, een verdieping onder of boven dat van Bill in the Trump Tower ;-)
Maar waarom zouden ze niet in the Healthcare gaan, ze doen ook al systemen voor auto's (zoals dat van BMW)

Aah, dit is de verplichte melige Windows standaard grappen thread die bij dit soort berichten hoort. Zit ik tenminste goed :P :

Goed idee, weten we tenminste zeker dat iedereen bij de patient gegevens kan.

zolang het tenminste gewoon één plek blijft voor de uitgekauwde grapjes...

Ik vermoed overigens dat in de medische software uit gebruikersoogpunt de BSOD omgenoemd wordt naar een Blue Screen Of Full Cessation Of All Vital Body Functions.

Mja, je grapje is natuurlijk wel erg flauw. Afgezien van het feit dat het de ziljardste keer is dat hij langskomt, slaat het nergens op:
Dit bedrijf ontwikkelt sinds 1996 software voor artsen en ziekenhuizen om een patientgegevens te beheren.
Heeft dus geen moer met vitale apparatuur te maken.

Maar goed, ik zal ook wel chagrijnig zijn ;)

Patient is not WHQL Certified... }:O

enz enz enz

Lig je aan het beademingsapparaat en zie je ineens een BSOD.
Blauwe Streep Op Diagnose-scherm (a.k.a. 'Flatline'), dat ga jij dan niet meer meemaken. :+

Lig je aan het beademingsapparaat en zie je ineens een BSOD.
Of dankzij WGA werkt de apparatuur plots niet meer... ;(

"Dokter, jullie hebben toch wel een legale licentie van Microsoft?"

"Ik zou dat niet weten. U merkt het vanzelf wel, meneer."

lijkt een goede vooruitgang. alleen mag ik er niet aan denken als een nieuwe windows uitkomt dat mijn dokter alle gegevens opnieuw moet invoeren wat soms wel het geval is bij windows programma's. (eenvoudig) importeren/exporteren zal hier dan ook een key value moeten zijn maar voor een keer vertrouw ik hier microsoft wel in :).

weet iemand wat men hier precies bedoelt met "vertikale software?'

Horizontaal: Brede software; voor veel mensen
Verticaal: Smalle software; voor één doelgroep/bedrijfstak

Dan bets geen windows vista nemen met spraakherkening:
http://www.youtube.com/wa...ecognition%2Dgone%2Dwrong

Dit bericht lijkt eens in de maand op te duiken!

Standaardformat:

"Microsoft heeft in navolging van Google's 'Google X' besloten een product X met vergelijkbare functie op de markt te zetten.

Microsoft heeft om de nodige expertise in huis te halen bedrijf X opgekocht, hetgeen met alle werknemers in dienst blijft van Microsoft. Manager X is aangesteld als eindverantwoordelijke..."


Niet om MS te flamen ofzo, maar het lijkt er IMO toch echt op dat een nieuwe strategie van MS is er alles aan te doen om in Google's vaarwater te zitten en zoveel mogelijk groei aan de kant van Google te voorkomen.
edit:
@ sopsop
Vreemde reactie an sich?

Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben dat Google Health een heel ander product is dan de verwachting die MS schept met hun acquisitie, maar het artikel vermeldt toch duidelijk:
[quote]
Het bedrijf lijkt klaar te zijn om zijn 'Windows Live Healthcare'-producten de concurrentie met 'Google Health' aan te gaan.
[/quote]
Dat MS de concurrentie aan zou moeten gaan met Google's product betekent dat ze in dezelfde behoefte zouden moeten voorzien (en dus wel in elkaars vaarwater zitten).

Hoe dan ook, ik ga ervanuit dat het artikel klopt - maar het zou natuurlijk kunnen dat jij meer weet dan de schrijver-.

@ Fireshade,

Precies. Dat probeerde ik dan ook heel subtiel te brengen ;)

Het is gewoon tijdverdrijf, totdat op een goede dag het nieuws naar buiten komt dat Google hun eerste publieke beta van GoogleOS heeft gelanceerd ;)

Microsoft heeft in navolging van Google's 'Google X' besloten een product X met vergelijkbare functie op de markt te zetten.

Microsoft heeft om de nodige expertise in huis te halen bedrijf X opgekocht, hetgeen met alle werknemers in dienst blijft van Microsoft. Manager X is aangesteld als eindverantwoordelijke..."

Is daar wel op van toepassing :P

Een beetje vreemde reactie an sich. Aan de ene kant heb je gelijk dat MS regelmatig een acquisitie doet die het op hetzelfde pad brengt als een concurrent.

Aan de andere kant is er in dit geval geen sprake van, aangezien Google Health toch echt iets anders is als het product dat hier wordt besproken. Google Health is niets anders dan een geindexeerde en gecatoriseerde verzameling van voorgedefinieerde zoekopdrachten. Daarnaast hebben ze nog Google Co-op Health, dat eigenlijk niet meer is dan een verzamelplaats voor medici. Een discussie platform.

Google heeft aangegeven dat het voorlopig ook niet meer met Google Health gaat doen. In weze heeft Google zijn discussiegroepen en zoekmachine gecombineerd en er een Health-filter + Beta tag overheen geplaatst.

Dan neemt MS het toch wat serieuzer op, al moet ik zeggen dat een zoektocht naar 'Windows Live Healthcare' een bonte verzameling speculaties oplevert, maar nergens een beschrijving van wat het nu precies inhoudt. De overname van Azyxxi geeft de burger dan wel weer moed. Een patientgegevenssysteem is toch wat concreter dan een veredelde gezondheid.startpagina.nl

@DocV: Het bronartikel (van Microsoft) vermeld geen Windows Live Healthcare. Alleen externe sites maken melding van Windows Live Healthcare. Dat de concurrentie aangegaan wordt met Google Health lijkt me dus een aanname van de auteur van dit artikel. Dat het vreemde reactie van jouw kant was, is een beetje kort door de bocht.

@docv:
Helemaal niet raar dat MS de "laatste tijd" steeds in het nieuws komt concurrenten te volgen.

Sinds hun (Bill's) gigantische miskleun door niet in te zien dat internet de nieuwe revolutie in computing zou worden, hebben ze de conclusie getrokken dat andere bedrijven toch ook wel (en vaak beter) gaten in de markt kunnen ontdekken.
MS springt nu gewoon overal op in en ziet waar het heen loopt. Ze hebben daarvoor ook budget zat.

"Niet om MS te flamen ofzo, maar het lijkt er IMO toch echt op dat een nieuwe strategie van MS is er alles aan te doen om in Google's vaarwater te zitten en zoveel mogelijk groei aan de kant van Google te voorkomen."

Dat doet google toch ook?

Hotmail > Gmail
Messenger > Gtalk
Excel > Google Spreadsheet

En zo zijn er vast nog wel heel wat te noemen (maar ik verdiep mij niet zo in dat Google spul, ik gebruik de zoekmachine en gmail en dan weten ze wel weer genoeg van mij dacht ik zo).

@docv:

Volgens mij is het niet zo zeer Microsoft maar de media die bij ieder nieuwsbericht van Microsoft gaan zoeken of Google ook een product heeft in dezelfde richting.

Aangezien het beide grote software bedrijven zijn is de kans daarop nogal groot en brengen ze het als een MS vs Google artikel.

Beetje jammer dat als het over Microsoft gaat direct Google erbij wordt getrokken, gaat het over IE wordt FireFox gelijk erbij gehaald. Natuurlijk is het leuk te praten over de concurrent, maar focus in eerste instantie op het 'nieuws' zelf en haal alleen de concurrentie erbij als er echt een directe link is.

Overigens ook jammer dat de media (en ook T.net is daar schuldig aan) de helft erbij verzint wanneer een bedrijf een bericht naar buiten brengt.

Soms zie je zelfs hetzelfde bericht 2x voorbij komen, alleen is het dan door 1000 andere nieuwssites heen geweest waardoor het nieuws weer nieuw is :S

en nu maar wachten op de eerste die iets 'leuks' over bsod's gaat posten.

Het programma "hartslag.exe" heeft een ongeldige bewerking uitgevoerd en zal worden afgesloten. Sla uw werk op en herstart de patient.

En nu komt er dus ook meer concurentie voor Philips, waardoor de producten alleen maar beter moeten worden. Wat concurentie voor bedrijven kan geen kwaad. :)

Philips, Siemens, GE, McKesson, iSoft (voorheen Hiscom), allemaal hele grote namen die al een reputatie hebben binnen de gezondheidszorg op het gebied van patientinformatiesystemen. Ik denk dat MS het lastiger zal krijgen dan ze verwachten om in deze markt te komen, omdat ziekenhuizen geneigd zijn bij een (1) leverancier te blijven voor al haar producten.

Ik durf bijna te wedden dan Microsoft dit produkt niet eens buiten Amerika gaat wagen te gebruiken. Dan moeten ze voor elk land bijna een team hebben welke het pakket aanpast en blijft aanpassen aan de wetgeving van dat land.

gelukkig maar, dacht dat het aan de hartmachine zou komen, moet ik straks ook mijn ziekenhuis nog selecteren op software leverancier, inderdaad niet-Microsoft.
Zucht.....
en automatisering kan zo mooi zijn

Uw patient heeft een hartstilstand gekregen, defibrileren wordt geadviseerd.

>klik<

*voice* defibrileren zit alleen in de pro versies, u kunt hier upgraden |:(

Gebeurt dat aan de hand van een on-screen wizard? ;)

WGA:

'Uw windows installatie is niet legitiem bevonden en zal worden geblokkeerd.'

zogenaamde 'verticale' software aan de man gaat brengen.
Er gaan een hoop mensen straks 'horizontal' in een zak naar buiten. ;(
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:10
Vorige 08:19
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: