Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 20, views: 16.749 •
Bron: Hardware.info

De mannen van Hardware.info hebben een review gepubliceerd van de Toshiba Qosmio G30. Deze notebook is het topmodel uit de reeks multimedialaptops van Toshiba en voorzien van de deze week geļntroduceerde Core 2 Duo-processor.

Toshiba Qosmio G30Het apparaat is voorzien van een 17"-scherm dat voorzien is van een glanzende coating en een resolutie ondersteunt van 1920x1200 pixels. De videobeelden worden geproduceerd door een GeForce Go 7600 en kunnen naar een extern scherm worden getransporteerd via een standaard D-sub-connector of HDMI-aansluiting. Hieruit blijkt wel dat de notebook zeer geschikt is voor weergave van video. Dit gegeven wordt ondersteund door de aanwezigheid van een HD-DVD-drive en zowel een analoge als digitale (DVB-T) televisietuner. Om ook wat gegevens op het apparaat zelf op te kunnen slaan beschikt de laptop over twee 100GB 5400rpm-schrijven van Fujitsu. Hardware.info had de beschikking over een prototype, waar dus de 100GB-schijven in zaten. De definitieve uitvoering van het apparaat heeft nog iets meer opslagcapaciteit, aangezien er dan twee 120GB-schrijven ingebouwd zullen zijn. De harddisks kunnen ook in RAID-0 of -1 configuraties worden gebruikt, zodat naar believen de snelheid of betrouwbaarheid van de gegevens kunnen worden verbeterd.

De Qosmio G30 is voorzien van de Core 2 Duo Mobile T7400 die loopt op een kloksnelheid van 2,13GHz en beschikt over 4MB L2-cache. De prestaties van deze processor zijn, zoals verwacht, indrukwekkend. Ondanks de vrij heftige uitrusting van het apparaat blijkt het toch ook nog mogelijk om mobiel te werken: de 7200 mAh-accu was in staat om een maximale werktijd van drie uur mogelijk te maken. Concluderend wordt gesteld dat de Toshiba Qosmio G30 zeer goed presteert en uitermate geschikt is voor het afspelen van video. De laptop is nu nog niet beschikbaar en zal in de uiteindelijke configuratie iets afwijken van het door Hardware.info geteste prototype. De prijs van de laptop zal naar verwachting 3299 euro bedragen.

Reacties (20)

Aan de modelnaam-nummer te zien, is die dan werkelijk krachtiger dan de 6600 op een desktopplankje?
Deze heb 4mb cache met een kloksnelheid van 2,13GHz, de E6600 heb 4mb cache en een kloksnelheid van 2,4GHz. You do the math...
En vergeet de lagere frontal bus snelheid niet bij notebook Core 2 's.
Als ik het goed heb is het desktop 1066 tegen notebook 667 MHz frontal bus (kan me vergissen natuurlijk)

@Quakie sorry had het niet gelezen ik moet voortaan beter opletten!
nope
de 7 hier staat voor de serie
hoe hoger het serie nummer hoe meer je betaald per mhz.
je betaald extra omdat de chips in dit geval zuiniger zijn als normaal.
Verschil zit hem voornamelijk in de lagere FSB. 667 ipv 1066.

Verschil tussen de twee modelnamen binnen de laptop naam is de cache verschil 2 vs 4mb.

Op zich leuk z'n laptop, maar vind het beetje "overdone".
Lijkt wel alsof ze alles wat beschikbaar is erin wilde stoppen behalve de top van 3d videokaart, wat naar mijn mening een gemis is. Bijna 3500dollar uitgeven en nog niet snelste kaart hebben. Gelukkig is het nog niet diffinitief en kunnen ze het nog wijzigen voordat ze hem in de markt zetten.
Nope, de 7-serie is voor mobiel gebruik bedoelt, daar telt een andere numering. De 5-serie ook, maar deze heeft maar 2MB L2 cache.
als ze er nu gewoon 1 hd van 120 gb 7200 rpm erin doen en dan de go 7900gtx 512mb of de go x1900xtx 512 mb (als die er is) dan wordt hij toch wel intresant

zoek een desktop vervanger, niet nu maar komt toch steeds dichter in de buurt
ik ben vooral benieuwd naar de wat goedkopere 15,4 " modellen ik hoop een merom 15,4" te kunnen kopen voor 100 a 1250¤ met een 7200 merom en een acceptabele VGA kaart.

ben ook erg benieuwd wat de andere laptops gaan doen qua prijs zodra de merom echt in de winkels ligt.

eind augustus zouden ze er moeten zijn, maar lees hier niks over wanneer dit topmodel leverbaar is
@hellmonder1986

JUIST die dubbele 100 gig zijn waardevol op een laptop
de meest vertragende factor in eenlaptop zijn die trage schijven wel
zet ze in raid0 en het probleem is opgelost
imho beter dan zo'n gtx
M.b.t. energieverbruik/accuduur zijn ze minder interessant. 100GB flash zou mooier zijn imho. :9~
en een verdubbeling van de prijs, zou je daar ook zo blij mee zijn? prijs is ongeveer 15 tot 20 ¤ per GB
Mij lijkt een Raid-1 optie interessant, voor de veiligheid van gegevens.
Ik zou het apparaat toch overal voor willen gebruiken.
Foto's, muziek etc.
Moet je hem niet laten stuiteren natuurlijk :)
Met dit systeem gooien ze het echt niet op de verkopen maar meer op de marketing... "Wie produceert de snelste laptop".
Naar mijn idee is Toshiba een beetje bezig met een inhaalslag qua naamsbekendheid. :)
Fout gedacht, toshiba maakt al jaren qosmio laptops. En ze verkopen ze ook... Niet veel maar dat maakt niet uit, ze maken op qosmio's gewoon heel veel winst. Op de sattelites veel minder omdat de 15,4" markt steeds meer verzadigd raakt.
Kan ik op mijn 945 GM mobile chipset ook de nieuwe merom plaatsen i.p.v. mijn huidige core duo en win ik er wat mee
Ik vraag me af of die nog portable is. Ik ken iemand die een iets oudere serie heeft en dat ding is DIK en ZWAAR. Hij krijgt er bijna een hernia van. Verder natuurlijk wel vette specs en voor een niet-apple laptop wel een strakke laptop :-)
4,65Kg.. de meeste 15,4" notebook's zijn 2.8Kg en de meeste 17" nog geen halve kilo zwaarder

Hij is dus zwaar als een baksteen ja }>
Yummie, een HD-DVD drive die nu al in een laptop past.
Dan kunnen ze ook wel in een xbox'je ?
wat is de doelgroep van deze laptop? High end thuis gebruikers die vaak snel eventjes naar een andere werkplek willen verhuizen?

leuke speeltjes voor een mooie reputatie op te bouwen voor toshiba, maar of dit product nu ook echt waardevol is? imo niet.

te zwaar/te duur
Wat een supermachine, vooral de accuduur vind ik indrukwekkend.
Dit kan stevig concurreren met een MacBook Pro, alleen vind ik de prijs vrij hoog.
Als hier mooie Linux-compatible hardware in zit vind ik dit een zeer interessante machine.

Ben nog wel benieuwd wat er die drie uur op die machine is gedaan :)?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013