Hoofdcategorieën
Device Settings

KPN delft onderspit in rechtszaak tegen Opta

Door Arie Jan Stapel, dinsdag 25 juli 2006 13:03
Bron: Trouw, views: 16.471

KPN heeft het kort geding dat het had aangespannen tegen toezichthouder Opta verloren. Het voormalig staatsbedrijf vond dat het oneerlijk werd behandeld doordat het allerlei beperkingen kreeg opgelegd, terwijl kabelbedrijven, die tegenwoordig ook telefonie en internet mogen aanbieden, ongeremd hun gang konden gaan. Zo mogen kabelbedrijven wel een half jaar gratis telefonie aanbieden bij een televisie-abonnement, terwijl KPN niet een half jaar gratis televisie mag aanbieden bij een telefoonabonnement. KPN klaagde dat het hierdoor al tienduizenden klanten was kwijtgeraakt aan kabelbedrijven en wilde van de beperkingen af.

De rechter was het hier niet mee eens. Deels was de afwijzing formeel: KPN heeft ook een klacht over de zaak ingediend bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven, en de rechter vond dat hij niet ook nog eens dezelfde zaak in behandeling kon nemen. Maar hij vond eveneens dat KPN onvoldoende had aangetoond oneerlijk te zijn behandeld. KPN is het hier niet mee eens en heeft aangekondigd in hoger beroep te zullen gaan. De Opta is uiteraard wel tevreden en wijst er op dat ook de kabelbedrijven aan beperkingen onderworpen zijn. Volgens de Opta is het klantenverlies van KPN veroorzaakt doordat het bedrijf te laat is begonnen met het aanbieden van internetdiensten, zoals telefonie en televisie.

stukje KPN-gebouw Amsterdam
Volgende 14:23 Staart Apples Mighty Mouse afgeknipt - Update
Vorige 11:22 Socket F-Opteron wederom paar weken uitgesteld
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Jammer. De KPN moet met de handen op de rug gebonden vechten tegen grote partijen. Dat is ook de reden dat analoge telefonie nog steeds zo duur is, dat moet van de Opta.

heb jij de berekening daarvan al gezien dan?
Ze kunnen ook de telefonie op een andere manier aanbieden, kwestie van investeren.

Er staat ten slotte dat de rechter het niet voldoende bewezen acht, dus blijkbaar zijn ze niet met duidelijke cijfers of goede argumenten gekomen.

Geen berekening nodig, geen investering mogelijk. De Opta bepaalt het minimumbedrag voor de abonnementstarieven. Geen wonder dat de KPN naar de rechter stapt.

Tja, maar omdat die rechter dat acht, wilt nog niet zeggen dat het ook zo is.. Wij hebben ook al zo vaak een rechter gehad die ondanks de duidelijke bewijzen toch in het voordeel van de ander had gekozen. Nou sinds toen vertouw ik geeneen rechter meer, het blijven toch maar mensen die gewoon doen wat ze zelf willen..

Kwestie van investeren is het niet helemaal, wat zou jij doen als alles waar je in investeerd zo door je concurrentie afgepakt wordt? .. Juist! niet meer investeren...

Erg jammer dat er instanties als Opta bestaan in een welvarend land als Nederland, ik had verwacht dat we nu toch wel over deze kinderachtige fase heenwaren. Wat ik nog vervelender vind is dat deze technologische-vooruitgang-remmende organisatie betaald wordt van onze belastingcenten.

Ik kan geen medelijden met ze hebben.
Ze teren al jaren op hun monopolie, leveren niet de beste diensten, zijn duur, maken hun klanten geld afhandig door de rekening een maand eerder te latem komen.
Daarbij verplichtten ze je bij ADSL tot voor kort een bel basis (en geen budget te nemen) en nog hebben ze alle eindverbindingen van telefoonlijnen in handen.

Volkomen terecht vind ik, hadden ze inderdaad maar aan productinnovatie moeten doen en niet aan klantuitpersing.

Right, de hoge prijs komt meer voort uit het monopoliegedrag van KPN. Waarom 9 euro betalen in de maand voor een net dat er er toch al een tijdje ligt en waarvan de kwaliteit nogal eens te wensen over laat.
(btw. dit was een reactie op nicetas)

Dat hadden ze graag gedaan... als dat had gemogen van de OPTA. Daar ging deze zaak juist over.

Wat is dat nou voor argument, dat ze klanten geld afhandig maken door de rekening een maand eerder te sturen. Jij betaald toch ook in de winkel eerst het product, voordat je het gebruikt? Dat is hier ook het geval, eerst de dienst betalen, daarna pas die dienst gebruiken.

Ze teren al jaren op hun monopolie, leveren niet de beste diensten, zijn duur, maken hun klanten geld afhandig door de rekening een maand eerder te latem komen.
Daarbij verplichtten ze je bij ADSL tot voor kort een bel basis (en geen budget te nemen) en nog hebben ze alle eindverbindingen van telefoonlijnen in handen.
Ehm, de 4 (inmiddels 5) kpn internet providers (XS4all, Demon, DDSL, Planet en Hetnet) staan altijd bovenaan in klanten tevredenheidstests onder grote ISP's (ook in die volgorde). Ze zijn inderdaad duurder (of bieden veel lagere snelheden voor hetzelfde geld), maar dat is eigenlijk alleen voor downloaders echt interessant. De massa heeft weinig aan een snelheid ver boven de 2mbit. Alleen voor online TV kijken en heel snel downloaden van complete DVD of HDTV films heb je echt meer nodig.

Volgens mij is direct-adsl nog in absolute aantallen de snelst groeiende provider ook en heeft kpn het netwerk met de minste storingen, laagste latencies en snelste storings oplossingssnelheid. Daar willen veel mensen voor betalen

(Ik zelf trouwens niet, ik ben meer een tweaker, lekker 10mbit enzo :P. Ik zou lekker een speedlinq avontuurtje instappen, support heb ik toch niet nodig en ik hoop maar op weinig storingen ;)).

Lekker makkelijk dat de Opta kan zeggen waardoor KPN klanten kwijt raakt. Dat slaat natuurlijk nergens op want het lijkt me dat de Opta de hoofdlijnen van VoIP kent, maar niet de diepere technische kant ervan. Ook IPTV heeft een flinke bandbreedte nodig die kabel van zichzelf al kan bieden, maar ADSL 2+ nodig is op een telefoonlijn.

Maarja mijnsinziens kan de Opta net zogoed een naamsverandering ondergaan richting aKPN. De maatregelen die deze 'telecomwaakhond' neemt zijn eigenlijk altijd bedoeld om de stabiele positie die KPN in eerste instantie had naar de knoppen te helpen. Terwijl ze ook gewoon kunnen zorgen dat de producten van concurrenten van KPN aantrekkelijker zouden zijn.

de Opta heeft helemaal niet het doel KPN te naaien, maar ziet toe op dat de concurrentie niet oneerlijk verloopt.
De rechter is het blijkbaar met de Opta eens dat ze dat goed doen.

de Opta heeft helemaal niet het doel KPN te naaien
Officieel niet nee, maar officieus geeft de voorzitter zelf toe dat zijn taak is om het marktaandeel van KPN te verlagen.

Moet zeggen dat mij niet helemaal duidelijk is wat de uitspraak is van de rechter. Aan de ene kant vind hij dat hij niet kan oordelen gezien dezelfde zaak elders loopt, tegelijk vind hij de bewijslijst van KPN te mager.

Zolang je nog afhankelijk bent van KPN als je adsl wil nemen kunnen andere producten nog zo goedkoop zijn, bij de KPN moet je sowieso dus een relatief dure aansluiting nemen.


KPNTV ligt ook wel iets anders heh dan Internet+bellen... KPNTV is een kwestie van het veranderen van je adresgegevens in de factuur, aangezien je je kastje overal kan plaatsen. Internet+bellen moet voor jou specifiek worden aangezet in je nieuwe telefooncentrale.

Het is natuurlijk belachelijk dat de rechter deze stappen van de OPTA toestaat. KPN wordt door de OPTA verplicht om de kabel bedrijven toegang te verschaffen tot haar netwerk en dat tegen kostprijs. Op haar beurt willen de kabelbedrijven kpn geen toegang geven tot hun net. Als KPN dan naar de OPTA stapt dan is dat in eens voorstrekt logisch.

Daarnaast is er altijd gezeur over dat kpn dan maar niet zo duur moet zijn enz. en dat mensen om die reden weglopen. Toch is ook dat niet waar. KPN is welliswaar niet de goedkoopste partij maar ook dat is weer afkomstig van alle regeltjes die worden opgelegd aan KPN door de OPTA ondanks dat KPN helemaal niet meer zo een macht heeft nu.

Werken tegen monopolies vind ik een goede zaak maar je moet het niet onmogelijk maken voor de monopolist om haar klanten te bedienen op een wijze die van hun wordt verwacht.

Het geen wat nu bij KPN gebeurt riekt naar het conflict tussen EC en microsoft. Microsoft mag ook niets want ja, het is niet europees. Als ze dan toch luisteren veranderd de EC gewoon steeds de regeltjes. Iets wat de OPTA ook doet. De regeltjes naar eigen goed dunken aanpassen

wat een flaimbait, hoe kom je aan de info?
Graag links.
Volgens mij gaat het issue over dat de producten van KPN niet onder de kostprijs mogen worden verkocht dat heeft niets met toegang tot netwerken te maken.
Als KPN via de kabel een dienst goedkoper kan aanbieden zijn ze daar vrij in, zolang het niet onder de kostprijs wordt verkocht.

Het is niet onmogelijk om de klant te bedienen, ze worden alleen nu pas wakker, nu de klant niet meer tevreden is.

En je verhaal over de EC slaat helemaal nergens op, Microsoft parasiteert al jaren haar klanten.
Ze hebben niet voor niets het motto Embrace, Extend en Extinguish : http://en.wikipedia.org/wiki/Embrace,_extend_and_extinguish .
Het voorkomen en aanpakken van monopolisten is juist keihard nodig, omdat er anders slechte tot geen keuze is en bagger kwaliteit producten omdat er geen concurrentie is.
Kijk maar naar Windows...

jammer je begon goed, alleen je laatste zin haalt je hele geloofwaardigheid onderuit.

kwestie van kritisch zijn :)

Volgens mij staat er toch echt alleged is dat bericht over dat slogan. Aangezien dat zogenaamd betekent kan je niet zeggen dat microsoft het gebruikte. Justitie dacht dat ze het gebruikte maar justitie zit wel vaker naast dingen.

@ sythadmin
Het is bij KPN inderdaad een grote puinhoop intern. Na 3 keer internet aangevraagd te hebben, en maar niets krijgen, heb ik gebeld, waarop mij verteld werd dat er geen verbinding mogelijk was, maar wel op een ander netwerk van KPN. Ik dat netwerk besteld, krijg ik na 6 weken wachten, een verkeerd modem, waarop ik weer bel naar de Helpdesk (0,10 ct/m). Krijg ik een vrouw aan de lijn, die geen ruk verstand heb van ADSL, en die vervolgens de telefoon erop smijt omdat ze er niet uit komt.

Een beetje concurrentie kan geen kwaad voor KPN, ze worden nu eindelijk eens wakkergeschud. }>

Ja ik heb ook mijn problemen gehad met de KPN helpdesk, zeker twee maanden bezig geweest om voor mijn ouders via planet internet (ook van KPN/zelfde helpdesk) internet+bellen te regelen (zelf 45 min. in een primafoon gestaan met het probleem....mocht niet baten). Het waren op zich aardige mensen aan de lijn ook al gingen ze ervan uit dat ik in mongolen modus draaide...(niets tegen mongolen...)...en het probleem niet opgelost werdt. Uiteindelijk maar opgezegt en overgestapt naar andere aanbieder, waarna het behoorlijk gladjes ging allemaal.

KPN heeft de concurrentie wel toe moeten staan op het eigen netwerk maar kan andersom niet op een bestaand kabelnetwerk wat exploiteren.

Vraag me toch af hoe de rechter dat niet genoeg bewijs kan vinden.

Zodra je maar iets over kpn hoort komen de anti knpér meteen met de argumenten dat kpn monopolist is en misbruikt maak, de bekende 9 euro komt weer om de hoek kijken.

Misschien moet kpn zich afvragen of een kort geding wel de juiste procedure is, meestal ga je een kort geding aan omdat het een heel erg dringende zaak betreft, bijv overtreding van een merk door een andere aanbieder enz.

Misschien is een bodemprocedure wel de juiste gang van zaken in dit geval.

Stel dat het niet kpn was geweest die klaagde over de kabel dan had iedereen staan juichen want de kabel is idd gesloten en wil je bijv internet of telefonie via de kabel dan ben je VERPLICHT om tv te nemen.
Dus mensen die zeuren over de 9 euro, bij de kabel betaal je ook verplicht voor tv, tv die je misschien niet wil omdat je liever goedkoper via de schotel kijkt.

Dat de opta tegen dit misbruik door de kabelboeren niet optreed vind ik laks en terrecht dat kpn bezwaar maakt tegen de gesloten kabel.

Let wel mocht de kabel open gaan, dan gaat deze echt niet alleen voor kpn open maar ook voor andere partijen en dat zou voor de consument een hele goede zaak zijn.

Het blijkt namelijk dat de kabelboeren hun klanten uitmelken met de tv tarieven (je weet wel dat verplichte kabel gedeelte) en op die manier de andere ontwikkelingen betalen.

Het enige verschil tussen kabel en kpn is dat kpn over heel nederland gaat en de kabel verdeeld is in verschillende firma';s die plaatselijk of per provinci een monopolie hebben.

Het enige verschil tussen kabel en kpn is dat kpn over heel nederland gaat en de kabel verdeeld is in verschillende firma';s die plaatselijk of per provinci een monopolie hebben.
Belangrijk detail is echter dat je voor telefonie de keuze hebt tussen meerdere aanbieders.
Overal in nederland waar je telefonie kunt afnemen kun je ook kiezen tussen diverse aanbieders.
Op het gebied van kabel heb je echter geen keus en ben je overgeleverd aan de kabelboer die in jouw regio actief is !

Wat was ook maar weer een monopolie ?
->uitsluitend recht dat men bezit tot het verhandelen of het verrichten van iets.
Ofwel : het alleenrecht.

Zoals dat bij de kabelboeren het geval is, daar heb je geen keus maar kun je alleen bij één partij aankloppen.
Voor telefonie heb je meerdere mogelijkheden ...

Als er sprake is van een monopolie, dan is dat bij de kabelboeren het geval.

Wat was ook maar weer de taak van de opta ?
->OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) houdt onafhankelijk toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving op het gebied van post en elektronische communicatiediensten. Deze wet- en regelgeving is erop gericht concurrentie op deze markten te bevorderen. Hierdoor ontstaan meer keuzemogelijkheden en eerlijke prijzen voor consumenten.

Juist ! concurentie bevorderen, bla bla ...

Waar zijn ze dan in godsnaam mee bezig met de eenzijdige regelgeving ? Dit riekt naar klasse justitie !

Wie controleerd de opta eigenlijk ?
Het lijkt mij dat ze hun taak niet goed uitvoeren ... en dat zou best wel eens moedwillig kunnen zijn !

* Ik ruik een fraude zaak in de lucht hangen, corrupte opta leden, omgekochte ambtenaren, etc.

Op het gebied van kabel heb je echter geen keus en ben je overgeleverd aan de kabelboer die in jouw regio actief is !

Wat was ook maar weer een monopolie ?
->uitsluitend recht dat men bezit tot het verhandelen of het verrichten van iets.
Ofwel : het alleenrecht.


En dat alleenrecht geld in het geval van de kabelboeren weliswaar op het kabeltje. Maar niet op de diensten die zij leveren, televisie? Je kan net zo goed terecht bij CDS, KPN (DVB-T en straks TVoIP) of Tele2. Telefonie en internet over de kabel? Idem, genoeg andere leveranciers maar via een ander kabeltje.

KPN is zo groot en daarom lijkt het dat er zoveel fout gaat. Maar ik heb niet meer dan lof voor KPN. Ligt er ook totaal aan hoe je het telefoon gesprek begint.

Ik heb veel contact met KPN m.b.t. ADSL, verhuizingen etc en tot zover nog geen problemen gehad.

Dat sommige mensen als domme boeren aan de telefoon hangen tjah..... "Ik wil adsl verhuizen..."
Sommige mensen....... Zal wel mode zijn om grote bedrijven aan te vallen dit is slecht dat is slecht etc.

same here. op het personeel bij primafoon na, waar ik verder maar geen woorden aan vuil zal maken, heb ik nog geen problemen met KPN. me tv en internet zijn keurig op tijd geregeld. Heb ik wel eens anders meegemaakt.

de opta zou er voor moeten zorgen dat je daat werkelijk binnen 10 dagen zou kunnen over stappen op een andere (gsm) provider nu wordt je gedwongen om 2 maanden een dubbel abo aan te houden als je teminste je nummer wilt behouden. |:(

- niet helemaal on topic, maar toch even een reactie -
Ik ben net overgestapt naar een andere provider en kon er gewoon voor kiezen om het gewenste abo 1, 2 of (in mijn geval) 3 maanden later in te laten gaan, om zo de opzegperiode van mijn vorige provider te overbruggen. Alle gunstige voorwaarden en acties werden gewoon 3 maanden uitgesteld, met nummerbehoud, geen dubbele kosten of andere addertjes onder het gras.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:23 Staart Apples Mighty Mouse afgeknipt - Update
Vorige 11:22 Socket F-Opteron wederom paar weken uitgesteld
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011