Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft krijgt exclusief Formule 1-contract

Door Jack Leenders, donderdag 6 juli 2006 15:26
Bron: F1Today, submitter: gpglang, views: 40.072

Het Formule 1-circus trekt, na decennia door sigaretten- en champagnemerken te zijn bestickerd, de laatste jaren steeds meer grote namen uit de computerindustrie aan. Na AMD (Ferrari) en Intel (BMW Sauber) stapt nu ook Microsoft de hightech-racewereld in. Het bedrijf uit Redmond kiest echter niet op de eerste plaats voor de rol van sponsor, maar wordt de toeleverancier van hardware die met ingang van 2008 in iedere Formule 1-bolide te vinden zal zijn. Microsoft heeft bij de FIA een exclusief contract verworven voor de levering van de standaard elektronische motorbesturingsystemen.

Deze engine control unit (ECU) regelt bijna alles wat er maar te regelen valt aan een F1-wagen, waaronder brandstofinspuitmomenten, de gevoeligheid van het gaspedaal, het schakelen, de verdeling van de aandrijfkrachten, et cetera. Wat de Auto-Intelligentie betreft lijken de verschillen tussen racesimulators en 'the real thing' kleiner te worden. Microsoft mag de ECU's tot en met 2010 leveren. Of Microsoft blij zal zijn dat de FIA in het desbetreffende persbericht tevens bekendmaakt dat men er op uit is de gemiddelde snelheid van de bolides omlaag te krijgen vanwege de toegenomen bochtsnelheden, valt te betwijfelen.

'Please wait while Windows is shutting down'
Volgende 16:06 Twintig jaar computervirussen
Vorige 15:08 Brandstofcel in draagbare oplader
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  »

Zullen we de gebruikelijke opmerking er maar inkoppen? ... :7

Maargoed, best handig dat MSN met je monteurs... of je directe F1 Updates, ... of ..

BSOD's, auto's die opeens 2x zo hard gaan, auto's die niet starten?

Zullen we de gebruikelijke opmerking er maar inkoppen?
Opmerking? Opmerkingen bedoel je!

Verliest Schumacher straks. Niet omdat ie slecht gereden heeft, maar omdat Windows gecrashed is :P

Ach dat verliezen is ie inmiddels wel gewend :+

Je kon erop wachten he zo'n post :)
De laatste keer dat ik een windows heb zien crashen is ook alweer een tijd geleden. Hangt toch het meest van de gebruiker af.

Niet in eerste plaats de gebruiker, maar juist brakke (externe) drivers zorgen voor vastlopers. De gebruiker heeft vaak geen keuze en moet het doen met de drivers die hij gekregen bij zijn hardware...

@Erkens:
Met brakke drivers bedoel je zeker coureurs met een kater he? ;)

Eerste leuke flauwe grapje :)

elke ronde een securityupdate ?

volgens mij rijden ze niet op dinsdag

En bij een ovetreding zoals ongeoorloofd inhalen geen stop-and-go penalty maar een verplichte downgrade naar DOS voor de komende 2 races ;)

Allemaal grappig en wel,
maar de software zal toegespitst zijn op F1 alleen, dus het hoeft niet veelzijdig te zijn dat overal en nergens voor gebruikt kan worden.
MS levert meer software, al dan niet door derde partijen, en die zijn gewoon retestabiel.

Je bedoelt dat coureurs een knop hebben als ze hulp nodig hebben? Welke knop is dat ook al weer op je tobo?

CTRL ALT DEL toch?

Hmmm vliegende start kun je dan wel vergeten met die opstart tijden van MS software ;)

Zo krijgt een crash gelijk weer een andere betekenis in de autosport.

Toch jammer dat je altijd van die figuren blijft houden die zulk soort reacties posten!

Mooie stap van Microsoft. Wie weet over tijdje dan alsnog F1 Games voor Microsoft en niet alleen Sony?

Toch altijd jammer dat er mensen zijn die net als 90%van iedereen die hier reageert helemaal geen humor hebben ook al is dit natuurlijk geen grap van de bovenste plank.

Kom op zeg :r zeiklui

Mooie stap? Voor zover ik weet is Microsoft een software/applicatiebouwer.

Nu gaan ze plots aan de slag met ECU's ... Dat is het hart van de auto. Ik twijfel er niet aan dat ze de kennis in huis hebben, maar ik blijf het vreemd vinden. Het is een beetje als een eigenaar van een snackbar die frituurketels gaat maken.

zo vreemd is dat niet, wat nu in de F1 gebruikt wordt zit over een paar jaar ook in gewone auto's, flinke markt

Ze hebben natuurlijk wel auto-ervaring via de BMW iDrive.

Niet heel veel ervaring dan, want BMW heeft dat vervangen voor een Linux versie omdat de 7-series steeds vastliepen, maar toch een beetje ervaring. :Y)

Maar deze auto's hebben geen windows... je krijgt dan ook geen blue- of wat dan ook screen.

F1 auto's hebben in het stuur een schermpje.
Vista stapt over op RSOD's (ipv BSOD's).
Ernstige crash -> Rood scherm.
Kan dus perfect, hoef je echt geen windows voor te draaien. }>

Nee in plaats daarvan krijg je een "fire"wall en een hoop rook.....

"you have 15 laps left to activate your copy.." :o

'you don't have genuine software installed and perhaps are victim of softwarepiracy'

please click here

:) kunnen ze dus ook geen illegale software voor de motoren er in zetten meer ;)

Jean Todt over de radio: "we doen een driver rollback". Michael Shumacher wordt vervolgens achteruit de pitbox ingeduwd.

Je bedoelt BSOD?? :7


Die is er ook niet, maar de FIA is bazig om deze vanaf 2008 verplicht te maken I.V.M. allerlei truckjes (traction control, launch control, driver assist) die je in de software kan inbouwen en die onmogelijk te traceren zijn als de bolides langs de technische controle moeten.

Paar jaar geleden was traction control en launch control verboden maar door allerlei beschuldigingen (die onmogelijk te bewijzen waren) heeft de FIA maar besloten dat verbod in de prullenbak te proppen.

Persoonlijk vindt ik dat de FIA verkeerd bezig is, mjah wie ben ik?

Ik denk dat heel veel fans helemaal niet op al die plannen van de FIA zit te wachten. In al die jaren is de sport er nu niet heel veel beter/leuker van geworden en het doet innovatie teniet.

Helemaal mee eens!!

Voor mij staat Formule 1 voor snelheid... de TOP van de autosport.

De FIA is nu al 5 jaar lang alleen maar bezig met het bedenken van regels om de auto's langzamer laten gaan om zo de veiligheid te verbeteren.

1. De coureurs weten prima waar ze mee bezig zijn, en krijgen er ook prima voor betaald... is hun eigen probleem/verantwoordelijkheid.

2. De FIA moet de sport promoten, geen fans weg jagen naar Indy, Champcars en A1 waar ze nog wel flink door mogen scheuren.

3. Kijk eens wat compilaties van Grand Prixen op google video bijvoorbeeld. Hard langs komende bolides en crashes. Daardoor is het zo leuk om te kijken, spectakel!!

Ik hoop dat alle systemen van de FIA BSODTEN !

Bijzonder dat niet 1 van de bestaande leveranciers het geworden is maar een buitenstaander. MS levert straks de ECU's maar mogen geen F1 game maken op de Xbox omdat Sony die rechten heeft. Het kan vreemd lopen.

en zo is er al tijden geen fatsoenlijke F1 game voor de pc... bagger... :'(

geen fatsoenlijke game??!
die komt er wel... :)
www.rfactor.net
en dan mod downloaden http:\\ctdp.racingmag.de
is bijna klaar, ze zijn al aan het testen :+

De Race-sim LFS heeft al een tijdje officieel de BMW Sauber F1 wagen.

http://www.liveforspeed.net

Ik wist niet dat er een standaard ECU was voor alle F1-wagens...

Achja, weer wat geleerd :Y)

Dat is er nu ook nog niet. Maar in de F1 gaan ze naar steeds meer gestandaardiseerde auto's toe.

Kan alleen maar goed zijn voor de sport. Minder verschillen in de wagen maakt dat de kwaliteiten van de piloten meer naar boven komt.

Ik denk juist dat het slecht is voor de sport als alle auto's hetzelfde zijn. Dan kunnen ze nooit meer inhalen omdat ze niet net over dat beetje extra vermogen beschikken om hem ernaast te krijgen.

Als ze de teams toch langzamer willen maken maak dan de motor kleiner ofzo. Hard gaan ze toch wel.

Van mij mogen zo zowiezo wel veel technische snufjes zoals tractioncontrol en dergelijke weghalen en verbieden. Dan krijg je tenminste weer dat de rijder belangrijker wordt. Lekker van de jos verstappen starts, in 1 keer 6 plekken naar voren. Nu drukt iedereen gewoon zijn gaspedaal in en wie de beste elektronica heeft die is het snelste weg bij de start.

Heb je die A1 races wel eens gezien dan! Die auto's zijn in beginsel ook allemaal hetzelfde maar juist daardoor erg competatief waardoor je JUIST veel inhaalacties krijgt.

@Big_ben_lair
Daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk. Ik wilde alleen aangeven dat de argumentatie van Imno31 niet juist was. Wat mij betreft blijft F1 ook zo als het is. En natuurlijk kleven daar meer risico's aan dan bij andere klasse's. Maar eerlijk gezegd kan ik daar niet echt mee zitten. Als je jezelf niet dood wilt rijden moet je niet wedstrijdjes gaan doen met 300 km/u maar dammer worden.

Hallo we hebben het wel over de Formule 1 de creme de la creme van de autosport. Voor standaard auto's moet je maar naar de A1 gaan of DTM. Ik vind al die standarisering in de Formule 1 echt een gemis voor de sport. Juist uit de formule 1 komen de technische innovaties die je later kan terug vinden in je productie auto. Door te standariseren want niet alleen deze ECU maar ook de motoren worden bevroren de banden worden standaard. Je ziet ook duidelijk dat de teams het er totaal niet mee eens zijn alleen de FIA is een beetje dictatuurtje aan het spelen en wil dat alle haken en ogen uit de races zijn zodat zij nooit geld zullen mislopen zoals toen in de VS gebeurde met michelean dat willen ze niet meer.
Ik vind al die standarisering echt gewoon te jammer. En dat microsoft het gaat doen ja......................

dat klopt, maar er is al een A1 en een formule 3 t/m 2000. Als F1 het zelfde trucje uithaald word het wel heel druk voor dat type race's

punt is dat de ECU's eigelijk standaard worden omdat de Fia nogal slecht kan checken of een auto Traction controle heeft en nog al wat andere technische snufjes (Launch controle bijv. vanwege de oncontroleerbaarheid is TractionControl nu toegestaan)

verder is het lastige inhalen in de F1 de oorzaak van de achtervleugels die zijn zo ontworpen dat de luchtstroom achter de auto zo verstoordword dat je aan slipstreamen minder hebt en een totaal belabberde onstabiele auto zonder downforce, hierdoor moet je meer afstandhouden in bochten.
overigens worden in 2008 standaard achtervleugels geintroduceert.

Ik vind persoonlijk dat er weer een oudewertse gas-kabel naar de motor moet komen. Dan is het ook gelijk afgelopen met TC dat er voor zorgt dat je zonder enig risico met vol gas door de bocht kan. Hierdoor zouden volgens mij de echte coureurs weer boven komen drijven.

Daar heb je andere formule klassen voor.
Formule 1 is mede bedoelt als engenerings uitdaging

@goldensample

Inhalen is uitsluitend moeilijk doordat iedereen traction contol heeft.

Om door een bocht te gaan moet je altijd een oaar meter afstand houden i.v.m. downforce. Dit is in elke race-klasse met downforce het geval. maar door de versnelling uit de bocht wordt dat zo 2 tot 10x zo; n grote afstand en wordt inhalen moeilijk.
Zonder TC kan een coureur door net wat beter uit de bocht te komen zijn voorganger inhalen. Maar tja iedereen heeft TC, dus de coureur drukt zijn gaspedaal in en zal veel moeilijker zijn voorganger kunnen inhalen want die komt net zo goed de bocht uit. Ook heeft TC als gevolg dat coureurs niet meer op slijtage van hun achterbanden hoeven te letten. Dat doet de TC wel voor ze. Zodra de achterbanden net wat te warm worden eff de TC iets eerder laten ingrijpen en voila!


Wil je meer inhaal akties, TC verbieden!

Ik kijk al niet zo vaak meer naar de F1, er zit namelijk geen spanning in.. Zo weinig echte inhaalakties, altijd maar die optochten, en het zijn ook vaak dezelfde teams die domineren.. Nu is het ook weer hetzelfde, Renault wint, of anders Ferrari, anderen rijden mee als veldvulling..

Dan vind ik idd klasses als de A1GP ook leuker om te zien, veel meer aktie door close-racing.. De F1 mag dan wel het hoogste van het hoogste zijn, en ook bedoeld voor de nieuwste high-tech, als kijker heb ik daar geen boodschap aan, ik wil gewoon entertainment zien.. Het enige wat de F1 nog overeind houdt is de traditie, meer niet imho..

ja je vergeet wel even te melden dat ze een boost knoppie hebben die ze een paar keer kunnen indrukken
om em erlangs te krijgen.

Dan krijgen we straks een Montagny als wereldkampioen :r

Maar Microsoft staat me toch niet bekend als de ideale hardware leverancier.
It's all about money, en ja zelfs de bazen van Minardi (Paul Stoddard) hebben veel geld want het is een miljardair!
Hij moet gewoon meer geld in ziujn wagens steken en hij staat zo vooraan in de grid.
Maargoed ik ben altijd al tegen het standaardiseren van die auto's geweest.
Sponsors zullen hier ook niet zo happy van worden want die zien graag hun wagen op nummer 1 aan het eind van het kampioenschap.

Ze kunnen beter de kleinere teams meer geld geven om beter te worden en de contracten dumpen van blokkering van lucht inlaat vernietigen.
Dat is in mijn ogen een betere oplossing dan standaardiseren omdat er dan steeds nieuwe ontwikkelingen zijn op het gebied van techniek.

@ the bart man

Ik snap je punt. Maar wees eens eerlijk de ontwikkel afdeling heeft een compromis van 80kg in de auto zitten: de bestuurder.
Als de ontwikkel afdeling vrij spel zou hebben, dan bestaat er straks niet eens meer een bestuurder...

Inhalen heeft niet alleen te maken met TC.
Het heeft te maken met:
Vermogen van de motor
Afstelling van de vleugels
Hoe rijk is de motor gezet
Hoe zwaar is de auto
Wat is de staat van de banden
Hoe schuin staan de banden tenopzichte van het wegdek
Rembalans
Afremmen van de motor
Slipstream
Vuile gedeelte van de baan

Kort om er zijn MEGA veel dingen waar het inhalen van een auto mee te maken heeft.

Goede technische innovaties worden echt niet door de formule1 gedreven, ze worden er eerder door afgeremd.

Echt, zoveel mensen die dat idee kopen, zonder echt eerst na te denken.

pff, de wereld zit toch zo verdorven in elkaar... (nothing personal Blokker_1999)

Wat is er dan nou zo leuk aan als iedere auto hetzelfde is :?

Je zou haast denken dat je die ECU zo veel mogelijk wilt tunen om zoveel mogelijk uit de moter te halen.

Maar dit standaardiseren zal waarschijnlijk komen omdat de FIA de snelheden te hoog vindt en ze dus dit onder controle willen hebben om zo de snelheden te verlagen.

[conspiracy mode]
Straks gaan ze de races beinvloeden door de ECU's aan te passen van degene die moeten winnen en van degene die te goed rijden.

@SPee
alle auto's verschillen van elkaar qua afstelling etc, de 1 heeft hier wat om de lucht te geleiden de ander heeft dat hoger staan die heeft weer iets toegevoegd aan een punt om daar minder lucht langs te krijge etc etc, iedere auto verschilt dus van elkaar, de motoren ook, ze leveren allemaal hun eigen motoren.
en de ECU zouden ze zelf ook wel een beetje kunnen tweaken lijkt me

Het contract is niet alleen voor Microsoft. Het is een combinatie van een McLaren onderdeel dat met microsoft samenwerkt. Het onderdeel van de McLaren group of companies levert de ecu nu ook al aan de meeste top-autosport bedrijven en opereert los van het McLaren F1.

De ECU is een onderdeel dat dus al vrij standaard is maar wordt nu verplicht van één bedrijf afgenomen. Dit wordt gedaan om de snelheid en fraudemogelijkheden van de teams te minimaliseren en het racen aantrekkelijker te maken

(bron: autosport.com)

Ja sorry controlekamer.. Ik kan voor patch thursday
niet starten. Zit nog op m'n hotfix te wachten.

Als je dan toch iets als een grap probeert te maken, hou het dan wel op Tuesday

"Press Accelator-Break-Clutch to start your car"

"Press any pedal to continue..."

Click [OK] if you want to use your breaks ...

-- click --

Are you sure ... ?

"A critical error has occured. Please replace driver."

Of in geval van Yudi Ide;

"This driver is not certified. Are you sure?"

:D

Heeft ie natuurlijk ook een startmenu
Start -> Run...

Dat kan mooi hetzelfde blijven :P

Dan stapt de coureur uit en begint als een idioot te rennen! :+
«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:06 Twintig jaar computervirussen
Vorige 15:08 Brandstofcel in draagbare oplader
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011