Hoofdcategorieën
Device Settings

Asus presenteert conceptmoederbord 'Pluto'

Door René Wichers, woensdag 14 juni 2006 16:52
Bron: DailyTech, submitter: Visjes, views: 26.733

Op de Taiwanese Computex-beurs heeft Asus een nieuw moederbord gepresenteerd. Ditmaal ging het niet om het nieuwste Socket P- of AM2-moederbord, maar om een heus concept, dat 'Pluto' is gedoopt. De features van Pluto moeten in de komende tijd hun weg naar de high-endborden van de fabrikant vinden. Het getoonde conceptbord beschikte over enkele handigheidjes als een backplate met lichtgevende symbolen en een lcd-display, waarop bij problemen hulpvaardig bedoelde teksten verschijnen. Deze teksten zijn een flinke vooruitgang ten opzichte van de hexadecimale codes waar de meeste moederborden hun eigenaren mee waarschuwen, al heeft Asus in het reguliere bordengamma, net als diverse andere fabrikanten, ook mobo's die tegen hun gebruiker praten als er iets defect is.

Backplate Asus 'Pluto' Van groter belang is dat Asus heeft besloten dat de audiohardware het beste op een losse riser geplaatst kan worden. Deze oplossing, die door onder andere DFI en Abit al langer wordt toegepast, maakt niet alleen ruimte voor - onder meer - het lcd'tje, maar helpt ook mee bij het verminderen van storende invloeden op het geluidssignaal. Het getoonde conceptbord beschikte over Analog Devices 1988b HD-audiohardware, maar een X-Fi-variant zou ook in de planning zitten. Het opvallendste aan het conceptbord is wel het massieve koelblok, dat met een geïntegreerd pompje en dito reservoir de chipset en de spanningsregelaars van het mobo op temperatuur moet houden. Hoewel Asus al heel wat borden met heatpipes heeft geproduceerd, ziet de fabrikant blijkbaar toch nog brood in waterkoeling - helaas is er nauwelijks informatie over de precieze implementatie. Wanneer er borden met de getoonde technologie in de winkel verschijnen is nog onduidelijk.

Asus 'Pluto' in het donker
Volgende 18:07 Robots trappen af op RoboCup 2006
Vorige 15:50 Yahoo pakt worm in maildienst aan
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

sorry hoor maar wtf heb je aan hd-audio als je het vervolgens luistert door een onboard geluids chip en pc boxen ??

Verder lijkt dat lcd schermpje wel leuk maar hij zit wel op een hele onlogische plek (* wurmt zich achter de pc). Mij lijken de piepjes van de moederborden van nu toch vele malen handiger.

...maar een X-Fi-variant zou ook in de planning zitten...
Door gebruik te maken van een apparte riser, kunnen de feluidsfabrikanten hier speciale geluidskaartjes voor gaan ontwikkelen. Hierdoor is het dan mogelijk om hoge kwaliteit geluid te krijgen uit je "onboard" geluidskaart.

Speciale riser...

ik kan me nog een bepaald AMR-slot herinneren. Dat was speciaal voor audio en modem kaartjes... heel gek dat dat slot hedendaags vedwenen is. Ik gok dat een speciale riser onnodig is en ook niet hoog van de grond zal komen

AMR is nooit bedoeld om door consumenten gebruikt te worden ;) Wél om productiekosten te sparen: op die manier kon men moederborden maken zonder modem en/of audio en die bijzonder goedkoop "upgraden" en verkopen als moederbord mét audio of modem. Enkele grote pc fabrikanten hebben dit wel degelijk toegepast :)

Bedoel je hiermee zoiets als DFI met hun Karajan Audio Module?

Ze bakken de chip op een apart plaatje om zo ongewenste "ruis" e.d. eruit te filteren.

Je kan het natuurlijk op je mooie buizenversterker met bijpassende boxen aansluiten.. Het beste is natuurlijk digitale uitgang en een aparte DAC..

Hmm, ik kijk nu naar het grote plaatje en het riser bordje heeft spdif out.. Digitaal spdif signaal heeft helemaal geen last van storing, wat een onzin!!

Ja en alles wat d'r voor zit ook niet }:O

Alles wat voor de DAC zit is digitaal en heeft dus geen last van storing zoals je dat met analoge signalen wel hebt.. Digitaal wordt wat vervormd, maar als dat niet te erg gebeurt dan zal de DAC er nog steeds hetzelfde van maken.

HD-audio kun je best naar je receiver (of Z-5500 :+) sturen via S/PDIF. Of je dan een geluidskaart van 300¤ hebt of een onboard geval, maakt niets uit ;)

@Logic4l:

Wat is volgens jou dan precies het probleem met zogenaamde 'PC boxen'? Speakers zijn speakers, via SPDIF kan ik mijn mooie dure speakers net zo handig op mijn PC aansluiten als op iedere andere audio bron.

Speakers zijn speakers, waarvoor je ze gebruikt doet natuurlijk niets af van de kwaliteit. (Hoe goed of slecht die speakers ook mogen zijn).


Ook zijn de HD-audio chips op de moederborden tegenwoordig van erg goede kwaliteit. De aansluiting hiervan op het moederbord is intern vaak gewoon direct aan de PCI bus waardoor deze dus niet per definitie slechter zijn als een PCI audio kaart.

Ik geloof dan nVidia met z'n soundstorm heeft laten zien dat onboard kaarten wel dergelijk een erg goede kwaliteit kunnen hebben.

Enig verschil wat je soms zal zien is dat de onboard kaarten meer CPU usage innemen (maar dat is natuurlijk een kleine fractie). De kwaliteit is vanwege de digitale SPDIF aansluitingen niet minder goed als een dure kaart.

Mij lijken de piepjes van de moederborden van nu toch vele malen handiger.
nee heel handig moet je eerst de handleidig nog ergens gaan zoeken en dan maar hopen dat de piepcode er in staat (regelmatig dus niet )

en verder gebruik ik al heel lang eigenlijk alleen on-board audio.
ik heb een best redelijk (analoog) speaker settje met subwoofer en die kan ik aardig hard zetten. ook dan hoor je niks aan geruis of andere soorten storing
zeker op dit DFI mbo met zo'n riser kaartje hoor ik geen enkele invloed van de wat de rest van de computer aan het doen is.
zolang de DAC maar goed is voldoet on-board audio prima voor iedereen op misschien de audiophilen naa.

@Logic4

Onboard audio kan zich ontwikkelen door ook de rizer waardoor je er een andere geluidkaart in kan zetten
(eh hebben we dan niet gewoon een speciaal geluidskaart slot gecrieerd, net als AGP, PCI-E voor video??????

en wie heeft er gezegt dat je standaart boxen moet gebruiken?

Een geluidskaart zou ook heel handig in een gewoon PCI kunnen :?
Dit is een tussenoplossing, kun je uit bijv. 2 "onboard" geluids modules kiezen bij je mobo (is leuk voor Creative e.d.).

ideaal voer voor VMWare :).
Standaard twee netwerkkaarten komt dan goed van pas.
Voornamelijk leuk voor kleine homeserver/testomgevingen mutimedia machines.

Op de hi-end/mainstream modellen van de meeste fabrikanten zitten tegenwoordig vrijwel altijd 2 ethernet aansluitingen ;) Zelfs al regelmatig dual gigabit!

VMWare kan heel goed netwerken Bridgen..... 1 NIC, 2 IPs.... werkt prima.

Gebruik VMWare regelmatig om communicatie tussen 2 "pc's" te testen.

VMware wat ?
- Workstation
- Server
- ESX

ik vind dat wel vet die opgelichte icoontjes.
het is wel een beetje een wazig plaats maar goed.

uitbreiding naar de voorkant zou wel vet zijn maar dan moet je alweer een aparate kast hebben. Of een drive over

@Logic4l

Onboard is prima als er natuurlijk goede componenten worden gebruikt en wanneer er een minimum aan interferentie bestaat (dus niet de muis over de boxen 'horen' bewegen)

Qua LCD, jij en ik begrijpen die piepjes vast maar al te goed, maar snapt je oom/tante/buurvrouw/collega die piepjes ook? Voor hen is "geheugen (RAM) = kapot => ga naar winkel" een stuk inzichtelijker.

piepjes? veel moederborden geven gewoon gesproken mededelingen weer. Mijn Asus A7N in ieder geval wel :)

Deed mijn vorige MB ook. Op max volume.
Dat is, zacht gezegd, niet fijn.

Zeker niet als je net een beetje l33t aan het doen bent en je mobo gaat opeens "CPU overclock failed" lopen tetteren... :+

Daar ben ik het wel mee eens, maar ik denk niet dat die mensen het zo leuk vinden op achter de pc te kruipen, en het lijkt me veel praktischer als Asus gewoon dat lcd'tje in een 5,25 plaatje had gepropt.

@ onder buurman: ik jouw ook ;)

en het wordt nog erger als je al die poorten vult met kabels...

Ik ken jouw :P

Hoe vaak blijkt jouw pc defect te zijn. Ik wil niet zo'n bagger lcd schermpje voorop mijn pc. En ik wil niet dat iets licht geeft zonder dat ik daar nadrukkelijk om gevraagd heb. Ik hou dan ook van strak en minimalistisch. Ik hoop dan ook dat het niet verplicht bij alle high-end moederborden komt te zitten. Een gesproken uitleg van het mankement lijkt me dan weer wel erg mooi.

backplate met lichtgevende symbolen en een lcd-display
Volgens mij moet jij eventjes investeren in je gewone LCD scherm :-)

ik vind het een briljante ingeving van die (bleu O+ ) verlichting.

* the_virus kan de usb poorten nooit vinden op een lanparty...

en die waterkoeling at er al een hele tijd aan te komen, sinds intel al met een wc set voor zijn cpu's aankwam zat ik daar al op te wachten.

* the_virus kan dus een kant en klare mobo kopen met de goede blokken eral op, spaart een berg centen uit.

Is wel leuk, je hebt al Disney PC's die kun je dan straks uitrusten met een Pluto Moederbord :)

mickeysoft programma's erop...
en natuurlijk een mouse van mickey ;)

Die hebben ze bij Logitech al, dus we zijn helemaal compleet :)

het zou ook handig zijn nu ze toch met een aparte riser bezig zijn als ze die icoontjes van de Audio in en uitgangen duidelijker wisten te maken met een letje (in de goede kleur) er achter ;)
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 18:07 Robots trappen af op RoboCup 2006
Vorige 15:50 Yahoo pakt worm in maildienst aan
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011