Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties, 19.452 views •
Bron: USA Today

Mitch Bainwol, ceo van de Recording Industry Association of America (RIAA), heeft laten weten dat het ongeoorloofd uitwisselen van muziek tot controleerbare proporties is teruggebracht. Volgens Bainwol is het probleem nog niet opgelost. De opkomst van legale mogelijkheden om digitaal muziek aan te schaffen, hebben er echter voor gezorgd dat het aantal internetters dat zonder betaling muziekbestanden uitwisselt niet langer groeit. Volgens Eric Garland, ceo van BigChampagne, een bedrijf dat zich bezighoudt met het meten van allerlei internetgerelateerde zaken, is het aantal internetters dat bestanden uitwisselt echter nog immer stijgende. In mei 2005 waren er op een willekeurig moment 8,7 miljoen mensen online om bestanden uit te wisselen en inmiddels is dat aantal in mei 2006 gestegen tot bijna 10 miljoen. In diezelfde periode waren via p2p-netwerken op elk moment van de dag rond de 1,5 miljard audiobestanden beschikbaar om te downloaden.

Garland is het er wel mee eens dat de RIAA de afgelopen maanden en jaren iets bereikt heeft. Zo weten steeds meer kinderen wat auteursrechten inhouden en wat voor consequenties het kan hebben als inbreuk gemaakt wordt op andermans rechten. Verder is het financieel minder aantrekkelijk geworden piraterij te bedrijven via internet. Desondanks heeft dit er niet voor gezorgd dat de afnemende verkoop van muziekalbums een halt kon worden toegeroepen: in 2006 is tot nu toe 3 procent minder verkocht dan vorig jaar. Positief voor de RIAA is echter dat de omzet van digitale muziek sterk is gestegen, namelijk met 77 procent ten opzichte van 2005. Garland kan zich al met al wel in de conclusie van RIAA's Bainwol vinden: 'the music industry isn't seeing double-digit growth in piracy anymore'. Volgens hem verschuift het downloaden van bestanden nu naar de door Hollywood geproduceerde content: films. Dat is echter geen werk voor de RIAA, maar voor de MPAA.

Reacties (61)

Reactiefilter:-161059+150+222+32
Moderatie-faq Wijzig weergave
De enige plek waar ik MP3's koop is bij allofmp3.com. Zodra daar wat gaat veranderen met DRM shit is het afgelopen!

Een ander ding is dat ze nu misschien inzien dat er vroeger weinig andere dingen waren voor de jeugd om te kopen. Nu zijn er naast muziekalbums legio andere zaken die minstens zo duur zijn. Zo is roken en uitgaan veel duurder geworden, is een GSM erg prijzig, kosten gadgets meer dan vroeger etc etc.

De daling in muziekuitgaven zal nog wel enkele decennia aanhouden.
In mei 2005 waren er op een willekeurig moment 8,7 miljoen mensen online om bestanden uit te wisselen en inmiddels is dat aantal in mei 2006 gestegen tot bijna 10 miljoen. In diezelfde periode waren via p2p-netwerken op elk moment van de dag rond de 1,5 miljard audiobestanden beschikbaar om te downloaden.
Het is maar een veronderstelling dat er meer bestanden gedownload worden met p2p wanneer er meer gebruikers zijn. Logisch, maar het blijft gokken.

Wel denk ik dat het % aantal gedownloade bestanden daalt per gebruiker. Omdat er nu ook tal van andere media zijn om illegale content af te halen.

// Edit : quote tags vergeten :x
Wat moet ik me hier eigenlijk bij voorstellen?
- join een aantal willekeurige eMule/kazaa servers, kijk naar aantal users online, kijk naar hoeveelheid servers in de standaard server.met file en trek daar een gemiddelde uit... zoiets?

Hoe komen ze aan die aantallen... "bijna 10 miljoen" ik durf te wedden dat dit aantal minstens 5x zo groot is.
ontelbaare hoeveelheid private bittorent trackers, nog een hele zooi publieke, eMule servers, donkey servers en dan heb ik het nog niet over andere manieren als news en irc.
Jahoor en mijn naam is prins Bernhard.
Ze gaan dit nooit meer terugdraaien, en gezien de wijze waarop dat wel geprobeerd wordt, ben ik daar ook niet rauwig om. Zolang er niet een consumentvriendelijk en redelijk geprijsd legaal alternatief is, zal ik er nooit een cent besteden, en volgens mij ben ik daar niet de enige in.
Er is een heel nieuw model van auteursrechten en de verdeling daarvan nodig en dat zal ingepast moeten worden in de nu heersende situatie en anders hebben ze geen schijn van kans om de zaak onder "controle" te krijgen.
Dat potje paniekvoetbal dat auteursrechtenorganisaties op het moment aan het spelen zijn verdient slechts hoongelach.
oh, ik vraag me eigenlijk af welke prijs je wel ok zou vinden? Tegenover gratis is elke prijs te duur. Als ze de prijzen omlaag trekken zullen er wel meer mensen muziek kopen, maar het illegale circuit zal amper aan populariteit inboeten. Maar het is niet omdat jij iets te duur vindt en dat je het onrechtvaardig vindt hoe ze hun prijzen betalen en wie wat krijgt, dat je zomaar illegaal moet gaan bezig zijn. Als je wil dat er iets verandert dan koop je hun producten gewoon niet, maar dan achter hun rug om toch hun product "gebruiken" is dan wel gierig en achterbaks van jouw.
Met andere woorden: je doet net hetzelfde als wat je die platenfirmas van beschuldigt.
Ik kan je wel voor een deel volgen, maar je conclusie is gewoon onzin. Sowieso je argument is wel erg scheef dat je geen muziek meer mag beluisteren omdat de middleman idiote prijzen rekent, de artiest te weinig geld geeft en met absurde methodieken het downloaden van muziek wilt tegengaan?? Zoals al vaker is gezegd, internet maakt hun grotendeels 'obsolete'.

Zie het succes van iTunes eens, hoeveel legale muziek er verkocht wordt, terwijl de platenmaatschappijen ons hierin al JAREN eerder in hadden kunnen voorzien. Mischien heb je het artikel gemist waarin ze Apple wilden dwingen om de (populaire) muziek op iTunes duurder te laten maken en minder populaire muziek goedkoper? En wie zijn stinkend rijk? juist die artiesten die populair zijn NIET de onbekende/minder populaire artiesten.

Dit gaat puur en alleen om eigen belang bij beide partijen hoe je het ook wend of keert. Maar de platenmaatschappijen gedragen zich als een stelletje idioten waarbij de andere partij z'n middelvinger terug opsteekt. En terecht!
Sterker nog hoe lager de prijs van een nummer op Itunes hoe meer mensen het zullen kopen. Hoe meer omzet er gemaakt wordt hoe meer de artiesten/platenbonzen verdienen.

Vraag en aanbod werkt heel sterk op internet er is vraag naar hele goedkope makkelijk te gebruiken muziek. Itunes voorziet nu in die behoefte maar wordt het daar weer duurder dan gaan mensen een andere dienst gebruiken of weer zonder te betalen downloaden.
oh, ik vraag me eigenlijk af welke prijs je wel ok zou vinden?
2,50 is genoeg om

a) de artiest te betalen voor z'n werk
b) de kosten van de cd productie te dekken (inc inlay)
c) de platenmaatschappij om winst te maken

dit is per CD(!)

Dat vind ik een prima prijs, waarbij iedereen betaald wordt voor zijn/haar werk, alle overhead gedekt is, en de platenmaatschappij winst maakt.

De productie van CD/Inlay vervalt bij Internet verkoop, maar dat bedrag is wel weer nodig voor de distributie (bandbreedte kost nu eenmaal geld, en je hebt ook servers nodig). Waarom zou je nog meer moeten betalen? De artiest (waar het wat mij betreft om gaat) ziet er geen cent van terug.
Bij ¤ 2,50 ligt het er wel aan om welke artiest het gaat. Dit bedrag geldt misschien voor de populairste artiesten die wereldwijd miljoenen platen verkopen. Voor klassieke cd's gelden toch andere bedragen. Die komen vaak niet eens uit de kosten. Die kosten worden ook nog eens gedekt met de verkoop van de populaire cd's. 8 tot 10 Euro zou een bedrag zijn, waarbij een goede gemiddelde dekking bereikt zou kunnen worden.
Weet je trouwens wat een cd-boekje in kleur alleen al kost?
Weet je trouwens wat een cd-boekje in kleur alleen al kost?
Blijkbaar niet, jij wel? Mocht je zelf ooit prijs gevraagd hebben voor een inlay dan denk ik dat het moeilijk vergelijken is tussen de partikuliere (of eenmalige) cd-boekjes-print en de contractuele afspraken van een platenlabel. Overigens zijn heel wat van de CD-boekjes 'minimale' versies van 2a4 paginatjes. *WAW de moeite...*
Het is toch heel simpel? De huidige prijs van CD's is gericht op maximale winst! Het kan de platenboeren niet schelen hoeveel CD's ze verkopen, en wat de prijs van een CD is... Er is simpelweg een "normale verdeling", en de prijs zorgt nu voor maximale winst. Maken ze de CD's duurder, neemt de winst af. Maken ze de CD's goedkoper, neemt de winst af (ondanks dat ze meer zullen verkopen).
Ik heb het dan niet over particuliere cd-uitgaves, maar gewoon de commerciële. Tegenwoordig zijn de boekjes inderdaad wat eenvoudiger dan vroeger (met veel verwijzingen naar internet voor bijv. de lyrics).
In 1998 kostte een kleurenboekje van 10 pagina's 3,50 gulden bij een oplage van 150.000 stuks
Iha misschien wel maar als je bijvoorbeeld naar het hoesje/boekje van de laatste ( ook de oudere zijn kleine kunstwerkjes trouwens ) cd van Tool kijkt ( 10,000 days ) kan ik me niet voorstellen dat die voor 3,50 geproduceerd kan worden. ( En het valt al helemaal niet in de categorie 'populaire muziek' )
Wat betreft dat boekje... Niet astronomisch veel. Het is onzin om de hele discussie daarop neer te leggen. Vaak zijn het ook maar 4-8 pagina's die heel snel geproduceerd kunnen worden in een halve dag. In korte lijnen, opsturen naar de drukker, die draait even een dag. Dan hebben ze al honderdduizenden klaar liggen en je zit op een, voor deze maatschappij, klein bedrag hoor.
@Terracotta
Jij beweert dus dat het handhaven van lagere prijzen geen invloed zou hebben op de muziek markt?

Graag een bron naar een geldig onderzoek die deze bewering staaft aub.

PS: om maar te zwijgen over de kwaliteit van de muzikanten die door platenlabels naar voor worden geschoven en de standaard houtgreep contracten waarmee ze jong talent in de zak willen zetten. Plus, meer en meer jonge muzikanten gaan tegenwoordig "indy".
Overigens is er ook niks mis met het totaal _afschaffen_ van copyright. Mooie muziek wordt er dan nog steeds gemaakt. Maar de commercie is dan weg, en de groepsverkrachtingen door 13-jarige die teveel MTV gekeken hebben ook. Mooi zo. Kunst en cultuur-uitingen behoren niet bij de commercie thuis. Ze gaan over wie we zijn: over onze identitiet. En dat is precies iets wat je helemaal niet aan de commercie kan en mag overlaten. We merken elke dag wat het resultaat is van een wereld waar het schip der cultuur steeds meer geldwolven als kapiteit hebben, met een marketeers als bootlui.

Je zou alleen voor producten van schaarste moeten betalen. Goud, zilver, zuurstof, brood, olie. Dat zijn producten waar een prijskaartje op hoort te zitten. Niet op software, muziek, idee-en, uitvindingen, namen, kleuren, lettertypes, bussiness-patterns of internet-adressen.

Ooit was er nog cultuur. Lang voordat de ontplooiings-politie van de commercie alle VMBO-er's wijs ging maken dat ze zelf konden nadenken. Toen politiek nog geen populisme was, muziek en film nog een kunst-vorm. Maar helaas is de ooit zo goed bedoelde zelf-ontplooing het opdringen en brainwashen naar egocentrisme geworden. De hippies zijn van de communes naar de scheidingen, van de LSD naar de AEX en de prozac, gegaan.

En nu is alles een product en iedereen altijd overal een consument. De premier vraagt zich hardop af op televisie waarom mensen zo slecht rekening met elkaar kunnen houden tegenwoordig, waarna hij onderbroken wordt door een televisie reclame over een auto:

je bent uniek, je bent speciaal, jij bent deze auto, denk alleen aan jezelf, er bestaan geen arme mensen, geen zielige mensen, jij bent god, de wereld draait om jouw, KOOP DEZE AUTO.

En dan zie je onze domme premier weer. Ja, hoe zou het nou komen dan mensen zulke egocentrische achterbakse cynische beesten geworden zijn? Rara, hoe dat nou zo komen!

De 13-jarige groepsverkrachter moet lachen waarna het weer de volgende mtv videoclip na speelt en zich de Pimp voelt. De 100 koppige marketing afdeling vraagt zich af of ze ook dit geweld in geld kunnen omzeten en welke kettingen hun fake-rapper precies om moet hebben om die paar gezonde kinderen ook nog tot consu-slaafjes te maken. Terwijl de politiek, media en burger-elite de bal der verantwoordelijkheid rond spelen.

De gevangenis waar niemand uit ontsnapt is die waarvan je de tralies niet ziet. Vrije wil is onze leugen. Indentiteit en ontplooinging onze onderdrukking en commercie onze onderdrukker.

STOP THE COPYRIGHT
/Balthasar Gerards mode

Dat is niet mogelijk.....
Mooi, mogen dan nu ook de prijzen van CD's omlaag? En krijgen de muziekanten dan nu ook eindelijk een deugdelijk aandeel van de opbrengst :?
En de kopieerheffingen kunnen opgeheven worden. :)
Dat laatste is toch nu al het geval, De artiesten regelen meer en meer zelf hun zaakjes met die onlinediensten.
Komop jongens, we kunnen de RIAA toch niet laten denken dat ze gewonnen hebben.

start Azureus, start uTorrent, start eMule en LEECHEN met die handel ^_^ 8-)
Nee hoor, ze hebben gewonnen, snik :Y)
Ik heb toch het idee dat RIAA dit enkel naar buiten brengt om de platenbazen het waanidee te laten behouden dat de acties van de RIAA hen ten gunste komen. Zou het niet gek vinden dat zelfs de platenbazen zich af beginnen te vragen of de acties van de RIAA wel nut hebben. De ene na de andere rechtzaak wordt aangespannen maar de platenbazen zien weinig groei in hun verkoop. Met dit soort berichten kan de RIAA hun grootste geldschieter misschien nog even zoet houden...
En omdat ze weinig groei in de verkopen zien gaan ze dus vanzelf wel bedenken dat dit dus niet met het downloaden te maken zal hebben! Komen we eindelijk aar we zijn moeten: ze gaan op zoek baar de werkelijke oorzaak.

Nu maar hopen dat ze de juiste conclusie durven te trekken! Dat ze deze kunnen trekken ben ik niet bang voor maar dat ze zullen toegeven dat ze te veel winst willen maken.........dat is weer een ander verhaal!
Sjonge jonge, wat een dombo's. Hoelang wordt er al niet geschreeuwd om fatsoenlijke " legale" download mogelijkheden. Wanneer ze vanaf het begin af aan erbij waren geweest (Napster Periode), met fatsoenlijke prijzen en keuze dan had het plaatje er nu zeer waarschijnlijk veel beter opgestaan. Maar ze zijn zo vast geroest aan hun oude systeem dat ze andere mogelijkheden niet willen inzien. Ook nu nog, er zijn idd al wat aanbieders. Wat het meest typerend is: de markt vraag is er, maar hoelang heeft het geduurd voordat er eindelijk legaal aanbod kwam?
Ook dat anbod is nu nog steeds niet optimaal. Voor mij zijn dat tekenen dat ook in deze markt enkele partijen te veel macht hebben. Ik hoop dat in de toekomst artiesten makkelijker kunnen gaan kiezen tussen platenlabels en niet meer afhankelijk hoeven te zijn van het distributienetwerk van enkele partijen. Want om het distributienetwerk gaat het om, de grote jongens zijn erg bang (terecht denk ik) om die te verliezen. Dat is niet alleen in deze branche maar ook in andere. Maar de verliezen hebben de platenmaatschappijen met hun krampachtige houding toch echt aan hun zelf te danken.

Ps. En laten nu voor een keer de eeuwig terugkerende discussie proberen te vermijden over wat dan wel en niet legaal is. Zie daarvoor zo'n beetje elk ander topic over dit soort nieuwsberichten :Z
Floor wordt daar een beetje moe van..

@Phat Fish
Ik bedoel natuurlijk omzet verlies ;) Thx
Maar de verliezen hebben de platenmaatschappijen met hun krampachtige houding toch echt aan hun zelf te danken.
Beetje offtopic, maar volgens mij was het geklaag nooit over verliezen, enkel daling van de winstgroei....ofwel er was nooit sprake van verlies. Correct me if i'm wrong.
Zie ik dat nou verkeerd, of zijn de belanghebbenden van de RIAA van opinie dat elke uitwisseling van muziek ogeoorloofd is? ;)

Dan zijn we toch snel uitgepraat?
Nee natuurlijk niet

Al die muziek uitwisseling diensten moet nu toch wel snappen dat dat ze stiekem RIAA wat geld moeten toestoppen?
lol! De Amerikanen hebben Irak ook alweer jaren onder controle. Wat een geblaat....
De Amerikanen hebben Irak ook alweer jaren onder controle.
Hé? Wat? :+
Moesten ze nu bij het mindere aantal p2p gebruikers het hogere aantal fxp'ers tellen, of mensen die via kenissen aan hun data komen ipv het zelf te gaan zoeken dan zouden ze wel nog eens kunnen verschieten :)
Ze hebben niets onder controle, er zijn gewoon veel mensen die p2p links laten liggen vanwege de recente slechte publiciteit en de crappy muziek die er op rondwaalde. Want tegenwoordig moet je verschillende versies van een nummer binnenhalen om zeker te zijn dat er toch één goed bijzit.
Niet dat ik downloaden promoot, maar kom wees eerlijk, iedereen doet het wel eens, nietwaar? Al is het om maar eens te zien waar die heisa over gaat :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True