Hoofdcategorieën

VS laat 'first boot'-klacht tegen Vista vallen

Door Mick de Neeve, maandag 15 mei 2006 23:59
Bron: TechWeb, views: 31.955

Microsoft rechtszaak Het Amerikaanse ministerie van justitie heeft een antitrustklacht tegen Microsofts komende besturingssysteem Vista laten vallen, zo meldt TechWeb. De klacht was, zoals eerder werd vermoed, gericht tegen beperkingen die fabrikanten mogelijkheden zouden ontnemen om Vista's 'Welcome Center' - dat wordt getoond als het OS voor het eerst wordt opgestart - naar hun hand te zetten, om hun eigen diensten onder de aandacht te brengen en gebruikers die te laten installeren. HP zou een van de klagers zijn geweest. Volgens het gerechtshof van Columbia, dat de zaak behandelde, heeft Microsoft inmiddels voldoende gedaan om de concurrentie toegang tot dit onderdeel van het besturingssysteem te bieden. Vista is het eerste besturingssysteem dat Microsoft maakt onder voorwaarden voortkomend uit de antitrustzaak tegen het bedrijf in de Verenigde Staten. Eerder werd al bekend dat de softwaregigant geen maatregelen tegen het zoekveld in Internet Explorer 7 hoeft te vrezen. Ook in de EU zijn klachten over Vista gedeponeerd; hierover zijn nog geen ontwikkelingen te melden.

Volgende: Groen licht voor .tel 06:58
Vorige: BBC gaat muziekfestivals organiseren in online game 23:58

Reacties

«  1  2  3  »

Bootscreens eruit slopen is nog nooit een probleem geweest, ik verwacht niet dat dit met de komst van Vista wel zo zal zijn...

Het gaat hier toch niet om het bootscreen?

Het gaat hier om een introductiescherm die je te zien krijgt als Vista voor het eerst opgestart wordt. Daar zou namelijk software mee geinstalleerd kunnen worden als ik het artikel goed begrijp. En zo zou Microsoft dus haar producten erg gemakkelijk aan de gebruiker aan kunnen bieden.

een soort van Adware dus :+

Beetje kort door de bocht wel ja :P

Ze kunnen zo hun producten al aanbieden voordat de concurrent de kans heeft gekregen hetzelfde te doen zodra jij bijvoorbeeld het internet op gaat.

bij WindowsXP is dit een simpele applicatie die gewoon gestart wordt bij de eerste login, het lijkt mij vrij eenvoudig voor een grote oem als HP op dit gewoon te vervangen door een eigen welcome app

vind het altijd zo'n gezijk,

microsoft maakt een OS en moet daar dan keuzes in maken.
als jij als HP het niet met die keuze eens bent, gewoon jammer? instaleer je linux,macos,whatever!

als jij als HP het niet met die keuze eens bent, gewoon jammer? instaleer je linux,macos,whatever!
Ja, en met dictatuur is ook niks mis, dan verhuis je toch gewoon naar een ander land? |:(

nou soms... nee natuurlijk is een monopoly positie nooit goed, maar je kunt blijven zeuren. ik dacht dat het hier over het inlog scherm ging

persoonlijk vind ik al die 'handige' extra software om te huilen.. dell,hp,compaq pc is leuk maar wel een format als dat ding het huis in komt

En als je naar een ander land gaat dreigt MS direct dat ze per direct de levering aan dat land stop zullen zetten zoals Korea nadat Korea besliste over te stappen op Linux. Nee lekkere jongens daarginder :P
Wat ik op zich erger vind is dat MS opzettelijk voor een homogene structuur kiest ipv modulair met als gevolg dat alles trager gaat en dat er geen optie is meer tot het strippen van de OS. Ik had graag gezien dat de EU dit gewoon prior had gemaakt na de IE/Windows mediaplayer affaire.

Ja, en met dictatuur is ook niks mis, dan verhuis je toch gewoon naar een ander land?
Zo ken ik er nog wel meer. Vergelijking gaat een beetje mank.

Hij heeft wel een punt, een bedrijf dat een product/dienst aanbied aan een klant, zal er alles aan doen om die klant tevreden te houden.

Toch zal elk bedrijf beslissingen maken die voor een groot deel van de klanten positief en goed zijn, maar een klein deel van de klanten zal het er niet mee eens zijn, jammer dan die blijven dan bij de oude wel goed werkende versie.

Zo werkt elk commercieel ingesteld bedrijf, en alleen omdat Microsoft hun zaakjes het beste voor elkaar heeft, onder andere omdat de concurrentie geen alternatief neer weet te zetten met dezelfde gebruikersvriendelijkheid worden ze keer na keer aangeklaagd vanwege de beslissingen die ze maken in hun eigen producten.

HP mag geen Mac OS installeren.

Wel als ze het op een Mac computer doen of licentie op OS X nemen...

ja en hoe zit het nou met IE los van os maken, dat zou Ms toch ook moeten doen?

Reken er maar op dat Vista echt wel mét IE geleverd wordt, daar zijn wat langer geleden al uitspraken over gedaan in de VS (al kan de EU nog wel wat oude }:O ien uit de sloot halen).

Volgens de bron liggen er nog wel wat zaken open, maar vooral in de EU.

De vraag is of het nog steeds zo vast zit in Windows, of dat het makkelijk te vervangen is door bijvoorbeeld FireFox. Als dit (wellicht in het door derden gemaakte) first-boot screen geregeld kan worden zorgt het al voor een hele verbetering.

En het downloaden van een browser zonder IE zal voor elke consument wel heel vlot gaan :)

Bij Casema kreeg ik toen vroeger (1998) een floppy met daarop een script wat o.a. wat FTP commando's uitvoerde. Voor het installeren van een browser heb je niet echt meer dan dat nodig hoor.

Nee maar als gebruiker wil ik helemaal niet die onzin hoeven te doen.. Ik betaal al een smak geld voor een OS en dan hoort er gewoon een browser bij te zitten en een mediaplayer, en zelfs eigenlijk ook een virusscanner en een firewall... dat zijn gewoon de huidige benodigde onderdelen van een modern OS... Dat ik naast de standaard spullen ook nog andere versies kan installeren is leuk..

uhh, een os hoeft niet met firewall+virusscanner te komen. als men het os goed in elkaar zet heb je deze 2 namelijk niet nodig

Mja, dat Windows met allerlei componenten geleverd wordt vind ik helemaal niet erg.
Wat ik wel heel erg vindt is dat het niet gedeïnstalleerd kan worden wat bloed irritant is en aangezien ik geen IE, WMP, Outlook & Windows Movie Maker gebruik en deze dus onnodig op mijn schijf staan!.
Ze zouden het net zoals vroeger moeten doen gewoon tijdens de setup een scherm geven met welke componenten je geïnstalleerd wilt hebben. Hier zaken zoals Windows Media Player, Windows Messenger, Internet Explorer, Outlook Express, Windows Movie Maker etc... aan toevoegen. Verder dit menu natuurlijk ook aan Windows Onderdelen toevoegen/verwijderen toevoegen.
Ik vraag me af warom ze dat niet doen aangezien ik echt niet geloof dat dit zo moeilijk is, maak je toch gewoon 2 versies van Explorer, 1 met browser 1 zonder browser, verder vind ik dat Windows Movie Maker & Windows Media Player er toch zeker uitgesloopt moeten kunnen worden, dit is namelijk helemaal geen onderdeel van het OS...

precies, en je vergeet Netmeeting nog. Middleware heet dat, en kon er keurig ge(de)selecteerd worden bij de Win95 setup. Ik wil een kale spartaanse Windows, beetje Win2000 dus, maar dan kaler, en met de goeie dingen van Xp(straks Vista) erbij(de dingen onder de motorkap dus).

van mij mag die IE der wel inblijven

Kijk! We hebben een spyware liefhebber! :+ |:(

nee, iemand die weet met z'n pc om te gaan :)
net zoals ikzelf

Maar wel iemand die geen verstand heeft, want anders dan hadden jullie de hoe-verneuk-ik-een-webpagina-het-meest browser er al wel afgehaald...

Met IE heb ik nog nooit gemerkt dat een pagina niet werkte :) Met FF wel :) een / in een link verkeerd omzetten resulteerde al dat een link niet meer werkt.

Nou ik hou het wel bij "DE Standaard" browser :)

Met andere woorden, je kan niet met het internet omgaan en je hebt daarom IE nodig die jouw gebroddel voor je verbeterd.

Welkom op uw nieuwe Hewlett Packard computer.

Hoe wilt u uw systeem opbouwen:
- Windows Vista
- Alternatief operating system
- Beide

Klik op uw keuze.

Hoe wilt u uw systeem opbouwen:
- Windows Vista
- Alternatief operating system
- Beide
en dan de alternatief en beide laten crashen omdat het alternatief niet compatible is met windows. Hoe kwam dat ook alweer....

"Alternatief besturingssysteem"....?

Lijkt me vrij logisch?
Nog niet eens zo'n stom idee eigenlijk imo, zoiets bij het kopen/opstarten van je pc :)


Ongevraagd op de eerste plaats van WAT??? Lilo?? Grub??

Ik heb al vele malen Debian geinstalleerd en ik weet eerlijk gezegd niet waar je het hier over hebt.

@ChangeLife4Ever
inderdaad, wat een onzin.
Ik draai Suse en je kunt gewoon kiezen wat de default is.
Daarbij laat Linux Windows werken.
Dat achtelijk Windows overschrijft gewoon de Linux boot loader, waardoor je dat helemaal niet meer kunt starten zonder de bootloader opnieuw te installeren.
Dat is VANDALISME!

Als je niet weet waar je het over hebt, kraam dan aub geen onzin uit :)

Je wilt echt geen Enterprise Linux op de standaard HP Desktop, In zo'n geval is Linspire of Mepis meer van toepassing (ja waar blijven de flames voor het noemen van linspire en mepis?) maar het zou idd fijn zijn als je tenminste de keuze kreeg uit een single of dualboot en dat je dus uit windows alleen, windows + linux distro of alleen linux kon kiezen (BSD mag ook hoor :P )

Ook in de EU zijn klachten over Vista gedeponeerd; hierover zijn nog geen ontwikkelingen te melden.
Zoals gewoonlijk, trage lui daar :/ :+

Zo kan je wel door bijven zeuren over de EU. Dan zijn ze weer mierenneukers en dan zijn ze weer te traag en dan zijn ze weer te slaafs en dan zijn ze weer te snel met iets. De EU moet niet veranderen, de burgers moeten dat.

Scheelt ze weer een hoop advocaat kosten :+

Gericht tegen beperkingen om een Windows welkomsscherm te veranderen ofzo ? Nog meer advertenties voordat je inlogt op je PC dus ? Of begrijp ik hier iets niet ? (tis ook al laat...)

Zolang microsoft de "stage" zet zal dit probleem nooit wrden opgelost. Je kunt MS van alles opleggen maar ze kunnen zich makkelijk manoeuvreren door hun monopolie. Het is hierdoor onwijs moeilijk om er goede regelgeving voor te maken.

Windows XP N edition is een goed voorbeeld van hoe nutteloos de regelgeving van nu is.
Zolang de platformmonopolie in handen van MS blijft zal er niks veranderen.

Alhoewel ik heel hard hoop dat Apple een rol van belang zal gaan spelen ben ik bang dat ze de zelfde strategieen (zullen) gebruiken.

Ik denk niet dat als apple een groter marktaandeel krijgt dat de problemen dan voorbij zijn.
Apple is mi net zo erg en soms erger dan microsoft. BSD-code gebruiken en niets teruggeven aan de community om maar een voorbeeld te noemen.

Ik denk dat de enige manier om MS zijn monopoly te doorbreken linux/GPL zal zijn..

edit: het installeren is het probleem niet, zeker als je de pc alleen gebruikt voor office/internet.
Bovendien durf ik best te zeggen dat alleen tweakers een OS installeren, de meeste mensen kopen hun PC gewoon in de winkel met het OS er al op.

Dus wat er mi moet gebeuren dat linux geinstalleerd als je een PC koopt bij bv dixons of mediamarkt. Al loop je dan nog steeds tegen een hoop kip/ei problemen aan (drivers is een bekent probleem).
Maar linux is absoluut klaar voor de gemiddelde gebruiker.

Tja, maar zolang er geen Linux-versies zijn, die net zo makkelijk en snel te installeren én te gebruiken zijn als Windows, zal het lastig worden de gemiddelde thuis-computer-gebruiker eraan te krijgen.

Als ik op de fora alleen al lees wat ik allemaal in de gaten moet houden als ik Linux wil gaan installeren, dan zakt mij de moed bijkans in de schoenen. En ik ben een enthousiast computergebruiker. Aan mijn ouders hoef ik niet eens uit te gaan leggen dat er ook andere besturingssystemen bestaan.

Het installeren van Linux op zich is al lang geen probleem meer. Het is het ontbreken van drivers voor demeer exotische hardware dat problematisch is. Ook desoftware distributie kan met momenten nog beter. Natuurlijk is één van de grootste struikelblokken simpelweg het feit dat een hele hoop software enkel voor Windows bestaat.

Maar voor een huis-tuin en keeuken gebruiker die enkel wat surft, zijn e-mails nakijkt en wat wil chatten op een IM is linux in feite meer dan voldoende.

Maar linux is absoluut klaar voor de gemiddelde gebruiker.

Ik weet niet wat jij de gemiddelde gebruiker noemt, maar de gemiddelde gebruiker gebruikt windows en is daar dus helemaal aan gewend. Linux is duidelijk minder makkelijk in gebruik voor de meesten, aangezien veel nog met de console moet EN door het ontbreken in generalisatie in bijv. de webbrowser / email en andere zaken. Waardoor het ook nog eens moeilijk is om goed te leren werken.

ps. Had ik de totaal verschillende filesystem-structuur al genoemd?

edit: oja. en games natuurlijk

Ik weet niet onder welke steen jij vandaan komt, maar Windows games kunnen over het algemeen netjes onder Linux gespeeld worden ;)

Ik denk ook dat het grootste probleem voor Linux de driver support is. Ik heb het even geprobeerd en naar mijn mening zaten toch een aantal dingen logischer in elkaar dan bij Windows. Ik ben alleen afgehaakt doordat ik geen internetverbinding had (helaas geen drivers beschikbaar) en ik geen zin had om voor af en toe een half uurtje dan Linux in te duiken.

Maar ik ben nog steeds van mening dat twee 'slechte' fabrikanten (Microsoft en Apple werden aangehaald) beter zijn dan één 'slechte' fabrikant, omdat je dan concurrentie hebt, wat er weer voor zorgt dat beide bedrijven beter proberen te zijn dan de ander.

Of jij haalt dingen door elkaar, of die steen heeft jou tegen het hoofd geraakt. Dingen zeggen als 'Windows games kunnen over het algemeen netjes onder Linux gespeeld worden' durf ik als Linux gebruiker hard tegen te spreken. In het overgrote deel van de gevallen is het nog gewoon -> Geen native support? Geen game. Om met Wine of Cedega spellen proberen te draaien is vaak rampzalig te noemen en de performance stort hard in.

Nee, dan netwerkkaarten. Ik moet de eerste nog tegen komen die ik niet kon gebruiken. Goed, de serie Gigabit controllers die Asus op hun recente reeks implementeert is niet briljant te noemen (steeds een iets ander type chip, met afschuwelijke drivers van de fabrikant van deze), maar het werkt allemaal. Al moet het op recente nforce4 bordjes met reverse engineered drivers. Verder draait echt alle hardware die ik ooit heb gehad perfect, met uitzondering van het opengl deel van de 9800 pro die ik ooit in 64-bit wilde laten draaien en hier nog geen drivers van waren.

ps. Had ik de totaal verschillende filesystem-structuur al genoemd?

Mwahahahaha, of voor iedere partitie een nieuwe letter van het alfabet zo handig is, je laat werkelijk je beperkingen zien in je reactie, mooi om te lezen.

Nou gaat het er op zich natuurlijk niet om dat die letters zo handig zijn, maar het is wel degelijk "anders" zoals hij zei en dat is natuurlijk altijd een probleem bij een overstap.

Maar uit ervaring kan ik zeggen dat een groot percentage van de huidige generatie computergebruikers hun files gewoon allemaal op de desktop zetten (en als dat er teveel worden maken ze folder .... op de desktop). En dat kan natuurlijk net zo makkelijk in Linux.

Even duidelijk.....
Gebruikers moesten van WP overstappen op Office omdat WP niet echt meer werd ondersteund (nu weer volledig levend, maar dat terzijde)
Denk je niet dat gebruikers even hun manier van werken moesten leren aanpassen?
Mensen die overstappen naar Linux moeten gewoon een andere denkwijze aanleren en daar is niets mis mee en goed mogenlijk.
Niet alle OS`en zijn Microsoft minded...... (als je zo denkt ben je zelf erg kortzichtig... ;) )

Apple is mi net zo erg en soms erger dan microsoft. BSD-code gebruiken en niets teruggeven aan de community om maar een voorbeeld te noemen.
Waarom is dat een probleem?
Er zijn duizenden bedrijven die opensource-code gebruiken zonder iets terug te geven. Daarnaast stelt de licentie van BSD niet dat Apple een verplichting heeft iets terug te geven.
Bij andere projecten, zoals webcore/khtml is dat wel het geval, en geeft Apple de code keurig terug aan de gemeenschap.

Ik zou toch denken dat als het jou software is , van microsoft in dit geval dus.

Dat je dan toch niet verplicht bent reclame te maken voor een ander. je desktop staat toch al genoeg vol met rotzooi(reclame) bij startup.

(Hier bedoel ik mee first boot, van dell hp ,packerd bell etc) je kent het wel.

en hp,dell etc hebben toch al hun eigen splash screen, waarom moet de welkom dan weer eens open gebroken worden?

ik heb hier zn heel popup gevoel bij..


is de software al niet alles (lang niet bug vrij etc) gaan er nog een ontelbare bedrijven in lopen moderre om hun naam zo groot en zo lang mogelijk op je scherm te krijgen. |:(

Uit een eerder tweakers bericht:
"Microsoft zou de schermpjes willen vullen met reclame en opties voor de diverse Live-diensten die het bedrijf in de planning heeft, zoals Office Live en Windows OneCare."
Als Microsoft reclame loopt te maken voor zichzelf terwijl het een monopolie heeft, kan ik me voorstellen dat andere bedrijven daar niet zo blij mee zijn.
je desktop staat toch al genoeg vol met rotzooi(reclame) bij startup.
Uhhm... Als je er beu van bent dat je computer een openbare reclamezuil is, dan wordt het misschien tijd om Windows en met name IE eens te dumpen. Als je eenmaal anders gewend bent, baal je héél hard van al die schreeuwerige Windows programma's die allemaal een desktop shortcut, taskbar icon en start-balk menu willen maken zodat je er in notime 300 hebt, en ook nog willen dat je registreert en voortaan voor je trialversies gaat betalen, en ook nog even dit nieuwe product van hetzelfde bedrijf checkt etc.

Overigens: Het blijkt dat OEMs van MS al de mogelijheid hebben om het 'first boot' menuutje aan te passen, dus de klacht was een beetje zinloos geworden.

das gewoon een kwestie van instellingen.
In Windows krijg je juist overal de vraag of je het wilt!
En meestal met een vinkvakje om je 'antwoord' te onthouden.

Ik heb geen overbodige icoontjes op m'n bureaublad, nog in m'n startmenu of m'n 'snelstart' balk.

Het enige nasty programma is Quicktime van Apple. Ik wil dat programma niet in mn systemtray hebben, maar als ik ergens een filmpje heb gekeken dat Quicktime nodig had, komt hij bij het opstarten weer in de systemtray. (via msconfig haal ik 'm er dan weer uit, totdat je weer een filmpje bekijkt)

Dat is een bekend probleem bij Quicktime. Hier de gouden tip :9~
vervang mbv msconfig de key voor quicktime door punt-commaC:/bla bla/quicktime.exe
Dus voeg een ";" toe voor de file-locatie.
Hiermee denkt QuickTime dat de key er nog staat, maar deze werkt niet, dus heb je er geen last van dat 'ie weer opstart en in de tray gaat zitten.

QuickTime Alternative??

Ooit al eens geprobeerd bij instellingen te gaan kijken, daar kan je de systray gewoon uitvinken, veel simpeler toch?

En het vinkje "opstarten bij systeemstart", "maak icoon op desktop", "maak icoon in start menu" staat altijd default _AAN_.

Ik vind het heel erg vervelend om steeds maar weer alles te moeten uitvinken. Al eens WMP9 voor de eerste keer opgestart? Alle file associations die dat programma standaard maakt... zoiets zou verboden moeten worden!

Ik denk dat het hier meer gaat over de installatiewizar die je krijgt wanneer je een nieuwe HP, packard, enz PC opstart. Je moet je dan registreren, zeggen of je in domein zit, enz Die splash screen zullen ze zowieso nog wel kunnen aanpassen.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Groen licht voor .tel 06:58
Vorige: BBC gaat muziekfestivals organiseren in online game 23:58
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: