Hoofdcategorieën
Device Settings

Icann wijst .xxx-domeinnaam van de hand

Door Yoeri Lauwers, donderdag 11 mei 2006 11:26
Bron: Australian IT, views: 23.004

De regering Bush heeft haar slag thuisgehaald in de strijd tegen de xxx-domeinextensie. Volgens de Amerikaanse overheid zou het openen van een specifieke pornoafdeling op het internet ervoor zorgen dat er meer expliciete beelden beschikbaar worden en zouden kinderen en jongeren hierdoor gemakkelijker aan de onzedelijke plaatjes blootgesteld worden. De Icann besloot in juni aanvankelijk dat het xxx-domein toegevoegd zou worden aan de lijst van officiële toplevel-domeinen, maar zwichtte in augustus onder de druk van de regering en kwam op haar beslissing terug. Vervolgens zou de instantie in december haar beslissing bekendmaken, maar ook toen werd een besluit over de xxx-extensie uitgesteld. Nu is dus besloten dat pornografische websites onderdak bij de reeds beschikbare toplevel-domeinen moeten blijven zoeken en geen eigen xxx-domein zullen krijgen. Icann-directeur Paul Tworney benadrukt echter dat dit besluit niet gebaseerd is op politieke motieven. Wat dan wel de reden is om op de beslissing van juni terug te komen, is niet duidelijk.

xXx
In zijn State of the Union benadrukte Bush dat hij tegenstanders van de vrijheid zou blijven vervolgen
Volgende 13:23 Eerste interne Blu-ray-brander kost 995 euro
Vorige 10:58 'Intel bundelt nVidia-videokaarten met moederborden'
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Icann wijst .xxx-domeinnaam van de hand
Door Yoeri Lauwers - donderdag 11 mei 2006 11:26 - Bron: Australian IT - Permalink
De regering Bush heeft haar slag thuisgehaald in de strijd tegen de xxx-domeinextensie. Volgens de Amerikaanse overheid zou het openen van een specifieke pornoafdeling op het internet ervoor zorgen dat er meer expliciete beelden beschikbaar worden en zouden kinderen en jongeren hierdoor gemakkelijker aan de onzedelijke plaatjes blootgesteld worden.
Als alle porn sites een .xxx extensie hebben zijn ze juist makkelijker te blokkeren voor kiddo's.

Ja, maar als je het blokkeren te makkelijk maakt, kunnen ze niet meer zeuren over het grote boze internet en dan kan Bush later niet zijn invloed meer uitoefenen over het internet, door bijvoorbeeld dingen te verbieden of plat te laten leggen.
Je kunt dat namelijk niet altijd onder het mom van terrorisme doen. Dat is op een gegeven moment ook niet geloofwaardig meer.

Wat dan wel de reden is om op de beslissing van juni terug te komen, is niet duidelijk.
Speculatie over de motieven zijn dus ongegrond. Er kunnen ook degelijke motieven voor zijn. Het is onwaarschijnlijk dat websites vrijwillig achter een .xxx domein gaan zitten, omdat ze daarmee direct hun bereik verkleinen. Er zijn behoorlijke kosten aan verbonden om sites te verplaatsen naar een ander TLD en het levert ook nog eens naam conflicten op die op een of andere manier opgelost moeten worden.
Als het niets oplevert en het kost nog eens geld ook, dan zijn er dus ook legitieme redenen om het .xxx TLD af te wijzen.

Ehe.. Behoorlijke kosten?

1) Men nemen een nieuwe xxx domein
2) Men geven repoint voor het tld naar het xxx
3) Zet de hosting achter het xxx domein..

Kosten (voor mijn eu domeinen pas geleden) 25 euro...

Wat dacht je van kosten voor
  • Controle en evt. uitvoeren dwang door rechtzaken e.d.
  • Verlies aan inkomsten omdat in 1 keer alle links naar bestaande sites niet meer werken.
  • Domeinnaamconflicten (er zijn veel dezelfde namen onder andere TLD's op dit moment).
  • Aanpassen naam, logo etc. bedrijven.
  • Conflicten over wat wel/niet porno is.

bovendien, zal dit domein wel goed gebruikt worden?

De enige redenen die ik zie zijn:

1) pervs kunnen nu sneller op porno sites komen (whatever.xxx en je hebt er 1)
2) blocken van het xx domein op scholen, ...

nadeel: als het vaak en makkelijk geblockt wordt, welke pornosite wil er zijn site dan nog op xxx? het verkleint alleen maar de doelgroep.
De enige oplossing die ik daarvoor zie is pornosites verplichten op xxx, en verbannen op andere tlds.

Problemen: njah, illegale sites gaan er altijd zijn,
en wat is porno en wat niet?
Komt de site van GTA:SA nu ook op xxx dankzij de hot coffee mod?

whatever.xxx en je hebt er 1
Die kans is niet groter of kleiner dan als je nu whatever.com intypt. Aangenomen dat het aantal pr0n-sites niet verandert.

Wat dacht je van kosten voor

-Controle en evt. uitvoeren dwang door rechtzaken e.d.
-Verlies aan inkomsten omdat in 1 keer alle links naar bestaande sites niet meer werken.
Als je iedereen 2 jaar de tijd geeft om over te stappen en iedereen de nieuwe link duidelijk op de oude site zet moet dit geen probleem zijn.
-Domeinnaamconflicten (er zijn veel dezelfde namen onder andere TLD's op dit moment).
Dan kunnen ze ook extra domeinen aanmaken zoals .sex of .porn
-Aanpassen naam, logo etc. bedrijven.
Als jij als bedrijf de rechten voor een naam heb dan heb je ook gewoon recht op het .xxx domein.
-Conflicten over wat wel/niet porno is.
Dat is geen probleem hoor, dat is gewoon alle naaktbeelden voor 18+ onder .xxx domein zetten.

----

Ze kunnen trouwens ook gewoon een database maken waar alle 18+ sites zich verplicht moeten registreren en vandaaruit een site blocker maken.

Scheelt een hoop werk.

Misschien een apart *.ter extensie creeren voor terroristische organisaties ...

wie registreert bush.ter?

Dat moet dan wel gedaan worden he, als het niet gebeurd is het net een lectuur-winkeltje.

En dan ligt er toch een markt open om juist geen xxx extensie voor een pr0nsite te nemen.... Alsof alle pr0nsites trouw een xxx extensie zullen nemen....

het zou juist makkelijk worden, omdat je gewoon alle *.xxx domeinen kan blokkeren met mail en websites.

Lijkt me ook.
In combinatie met het wereldwijd verplichten van pornosites om alleen onder die extensie te mogen draaien.
Met zware straffen in het vooruitzicht bij
een overtreding

In combinatie met het wereldwijd verplichten van pornosites om alleen onder die extensie te mogen draaien.
Dat klinkt leuk, maar is in de praktijk niet uitvoerbaar. Want als deze wet er dan komt, zouden alle bedrijven die nu diverse domeinen onder .com/.net/.nl/.de en ga zo maar door draaien, allemaal naar .xxx moeten overstappen. Maar wat nu als er twee bedrijven dezelfde naam gebruiken maar met een andere tld? Dus bijvoorbeeld hetepoezen.nl en hetepoezen.be? Welk bedrijf zou dan hetepoezen.xxx krijgen? Wordt lastig, zeker omdat een van die bedrijven dus een andere URL moet gaan zoeken en dus van voor af aan kan beginnen met het opbouwen van naamsbekendheid. Wie gaat die schade vergoeden?

Dan worden sex.com toch sex.com.xxx en sex.nl sex.nl.xxx :?

Dan heb je nooit een probleem, en dan hou je ook nog eens de landen scheiding.

Net zoiets doen als bij co.uk of co.tw?
Dus soort TLD's onder landsdomeinen plaatsen.
Heb je alleen nog .com/.net/.org om je zorgen om te maken en hier hebben 99% van die bedrijven waarschijnlijk toch al alle drie de TLD's per domain ingenomen.

@xippie:

Dan zouden .com en .nl toch gewone namen worden? Het voorvoegsel .sex wordt dan gewoon een subdomein. Dus dan is er nog een probleem lijkt me...

In combinatie met het wereldwijd verplichten van pornosites om alleen onder die extensie te mogen draaien.
Leuk, maar niet haalbaar. De regelgeving van landen verschilt te veel van elkaar: Wat in Rusland wel mag, mag hier niet, wat hier wel mag (b.v. downloaden) mag ergens anders weer niet (de VS)... Kortom: niet haalbaar!

moet je toch even kijken hoe china het voor elkaar heeft gekregen om content te blocken. als china porno wil verbieden in het land, dan kan de XXX TLD helemaal geblokt worden. dus het is wel haalbaar :)

Ja als all p0rn sites zich aan de xxx extentie houden.
Wat ze echt niet willen waarschijnlijk vanwege de blokkeringsmogelijk heden.

De porno industrie buigt diep in het stoff om president Bush te bedanken voor deze blunder.
Met .xxx en straffen was het blokkeren voor kinderen (thuis+school(+werk voor volwassenen) weer makelijker geweest.

Echt met Bush op de "troon" is de sexindustrie wel veilig.

Dat plaatje ;)

Dit is een goed besluit. Het toevoegen van dat domein werkt verspreiding van pornografisch materiaal alleen maar in de hand. Je zou denken dat de boel beter gecontroleerd kan worden (1 domein), maar de huidige pr0n sites en links zullen nooit verdwijnen. Het worden er alleen maar meer...

hangt er vanaf, als het ican na een paar jaar alle prono sites zou verplichten van hun .com domein af te stappen naar een.xx domein zou het welzeker nut hebben.

Ze kunnen niet eens kinderporno sites verplichten hun domein af te staan, laat staan gewone porno sites. Ik denk dat er in de maatschappij ook te weinig draagvlak is om zo'n radicale beslissing te nemen.

Wanneer is een site trouwens een pornosite? Ik zie vaak zat mooie schaars gekleden vrouwen in weblogs, is dat dan porno?

waarom zou er met de toevoeging van een tld er meer porno op internet komen? Wat is daar precies je redenatie achter?

Het is niet dat het nu moeilijk is een domeinnaam te krijgen en dat dat makkelijker wordt. Bovendien is lang niet iedere domeinnaam een site. Het zal hooguit een toename van het aantal sexueel getinte domeinnamen betekenen, maar het aantal sites is geen onderbouwing voor.

Alsof er nu al niet massaal veel pornosites te vinden zijn op het internet. Lijkt me naief om te denken dat xxx domeinen meer pornosites zal doen ontstaan...

Ik dacht dat het blokkeren van xxx domeinen thuis, op school en op het werk juist meer effect zou hebben.

Helemaal mee eens.

Alleen, volgens mij wordt op veel plaatsen standaard 'xxx' geblokkeerd, waardoor je dus bijv. geen email van die sites kunt ontvangen; wat toch heel vervelend is als je je wilt aanmelden voor zo'n site. En dat gebeurd toch regelmatig lijkt me. Of zie ik hier nu iets over het hoofd?

Ik vind het iig erg jammer dat ze het afgewezen hebben, naast de problemen (2 bedrijven met de zelfde naam waarvan 1 dus een andere naam moet kiezen bijv.) lijkt het mij juist ideaal; nooit meer perongeluk een typfout waarbij je op pr0n komt, en als je pr0n wilt hoef je maar een willekeurig *.xxx in te tikken. Plus het makkelijker te blokkeren. :)

Howto get pr0n:

1) http://www.google.com/
2) hot nekkid teens
3) Did you mean: hot naked teens? *click*
4) Resultaten 1 - 10 van circa 13.700.000 voor hot naked teens (0,54 seconden)

w00t

Na het invoeren van hot naked teens op google (onderaan pagina)

Als reactie op een klacht die we hebben ontvangen in het kader van de Amerikaanse DMCA (Digital Millennium Copyright Act), hebben we 1 resulta(a)t(en) van de pagina verwijderd. Indien gewenst, kunt u op ChillingEffects.org de DMCA-klacht lezen op basis waarvan de resultaten zijn verwijderd.

lijkt het mij juist ideaal; nooit meer perongeluk een typfout waarbij je op pr0n komt
Dat er een TLD is waar exclusief porno sites op staan, wil nog niet zeggen dat andere TLD opeens geen sexsites meer zullen hebben.

Er zullen wellicht wel een aantal nieuwe sites ontstaan bij de introductie van het TLD. Er onstaan dan namelijk weer een aantal nieuwe lucreatieve domeinnamen.

Hieruit blijkt wel weer dat de VS wat dat betreft toch nog wel teveel macht hebben over het internet. Het is toch niet echt gezond voor zoiets als het internet om het op deze manier te reguleren.

Persoonlijk denk ik dat het op zich wel goed zou zijn als ze het zouden scheiden. Het is vrij irritant als je bijvoorbeeld in een publieke ruimte zit te internetten en opeens laadt je een porn pagina omdat je een klein typfoutje maakt.

idd, tijd om de taken van de icann over te doen aan een minder beinvloedbare organisatie

Het is toch niet echt gezond voor zoiets als het internet om het op deze manier te reguleren.
Waarom is het niet gezond? Ik denk dat het wel goed is om enige vorm van regulering te hebben (denk aan kinderporno, haatgroeperingen e.d.). Vrijheid van meningsuiting is ook niet alles.

Daarnaast betekent regulering ook structurering. Als internet wat meer was gestructureerd, zaten we nu niet met een haast ondoorzoekbare bloemkool van miljoenen en nog eens miljoenen pagina's.

Hij zegt niet dat je het helemaal niet meer moet reguleren, maar hij wil het overdoen aan een organizatie die niet onder grote controle van 1 enkel land staat.
Op deze manier beslist namelijk bijna America wat er gebeurt met het internet, terwijl het iets wereldwijds is.

Waarom zou internet iets wereldwijds zijn? Is dat een geboorterecht of zoiets?

@the_tzar

Ja inmiddels wel. Net als televisie en kranten en weet ik wat. Het internet is uitgeroeid tot een medium waarvan ik vind dat het een recht is om toegang tot te hebben.

Wat ik bedoel is dat de America te veel zeggenschap over internet heeft, het wordt in een veel groter deel van de wereld dan alleen in America gebruikt. Daarom is het logischer als meer landen er inspraak in hebben

"Hieruit blijkt wel weer dat de VS wat dat betreft toch nog wel teveel macht hebben over het internet."
het is zelfs nog erger dan dat:
van webwereld:
Met negen stemmen tegen en vijf stemmen...
dus 14 mensen hebben de macht over het internet :?

Daarnaast wordt een niet (standaard) gebruikt texture van een ontbloot vrouwelijk bovenlijf al direct porno genoemd, terwijl je daar haast niet omheen kan bij aardig wat stranden.

En wie maakt nou precies uit wat porno is? Als het aan Japan ligt vallen upskirts al haast binnen de grens, maar er zijn ook mensen die zeggen dat Met-Art, Hergé-Art en Femjoy (soft-core naaktfotografie) geen porno is. Maar altijd als er een 'neutrale' regel aangewezen moet worden, wordt er naar de Amerikaanse regering gekeken.

Als je het mij vraagt moet de Amerikaanse overheid met z'n tengels afblijven van iets internationaals als het Internet, met name als het gaat om de ethiek.

wat maakt het nou uit 1 miljard of 2 miljard porn sites. Een mogelijkheid om het te reguleren wordt hiermee afgeschoten.

Dat reguleren valt wel mee gezien er al genoeg andere porno sites bestaan.

Wat veel verontrustender is dat de icann nog steeds te veel onder amerikaanse invloed staat.
Nu heb je al dat europa hun eigen gps systeem aan het op zetten is, volgens mij word het tijd dat we ook een eigen internet gaan opzetten. Toch vrij absurd dat wanneer bush het niet wil het niet doorgaat.....

ja, maar het aantal organisaties dat het internet beheert moet wel binnen de perken blijven. Als europa zijn eigen internet gaat krijgen, dan gaat ieder continent dat doen, en daarna ieder land, etc.
zo krijg je alleen maar fragmentering, en gaan mensen klagen dat ze veel dingen niet kunnen vinden omdat het intranet waar ze lid van zijn niet over bepaalde informatie beschikt.
Verder, meer specifiek, denk ik dat het voor het internet weinig had uitgemaakt of het .xxx wel of niet goedgekeurd zou worden.

nog meer expliciete beelden.....

HAHAHAAHAHAHAHAAHAHA

bekrompen lui.

"land of the free...home of the brave" except when there's nudity:P

Geen enkel bedrijf zou die .xxx extensie gebruiken ook niet. Je weet immers dat die bijna overal per default blocked zou zijn.

Welk commercieel bedrijf gaat er zich dus focussen op een TLD dat nergens doorgeraakt ?

Waarom zou het overal afgesloten worden? Misschien wel in publieke ruimtes en op het werk, maar daar wordt nu ook al geprobeerd het tegen te houden. Dat zou alleen maar veel eenvoudiger worden.
Maar, kennelijk is er een grote markt voor. Als jij het zelf prettig vind om van dit soort sites gebruikt te maken, waarom zou je dat dan afsluiten bij je thuis? Providers hebben daar ook geen belang bij.

Ik denk wel dat het alleen effect zou hebben als alle pornografische sites gedwongen zouden worden om (op termijn) te verhuizen naar .xxx. Dat wordt nog een lastige operatie, maar je zou door het verplicht te stellen binnen een aantal grote domeinen (.com, .net, .org, de grote landen domeinen) al een heel eind zijn denk ik.

Je kan natuurlijk gewoon onder meerdere domeinen draaien..

Kunnen ze niet gewoon verplichten dat porno alleen nog maar op .xxx domeinen kan worden aangeboden. Dat wereldwijd alle domeinen worden omgezet naar .xxx en dat porno op niet .xxx domeinen direct geblokkeerd wordt door de provider. ????

In de 'ontwikkelde' landen zou dat wel werken, maar heel veel pron servers staan in landen die zich nergens iets van aantrekken.

Daar heb je gelijk in.. maar de tld's die het meest worden geregistreert voor x content .com .net .nl etc. worden niet in dat soort landen geregistreert. Het Sidn zit niet ergens nigeria om maar wat te noemen.

Sidn heeft altijd het laatste woord over .nl domein namen dus als er wetgeving komt kan sidn altijd die domeinen blokeren of iets in die richting.

Ik ben van mening dat alles wat met porno te maken heeft te koppellen .xxx tld komt en dat er alleen informatieve sites over dit onderwerp op de "globale" tld's mogen komen.

De sidn zou natuurlijk ook zelf een .xxx.nl kunnen maken voor alle pornosites. Net zo makkelijk.

Geen slecht idee!

dat kan niet want dat zouden dan subdomeinen worden van xxx.nl en die is al geregistreerd door iemand

Volgens mij kun je dat niet verplichten. Waar houdt het dan op? Moeten alle sites die over wapens gaan op een .weap0n domein? Moeten alle sites die over games gaan waarin wapens of sex voorkomt naar een .violence.xxx domein? Lijkt me niet dat je daar regels voor kunt opstellen die 'eerlijk' zijn.

Dat is onzin... De kans dat je op een wapensite komt is nihiel en wapens geven tenminste een realistisch beeld van hoe slecht sommige mensen zijn... Porno op het internet is te groot, niet realistisch hoe echte liefde is en heel veel porno sites gebruiken zoekwoorden die niks met hun content te maken heeft en dat alleen maar voor meer inkomsten.
Ik ben van mening dat deze sites eens flink moeten worden aangepakt.

Ik heb volgensmij net Bush gevonden op Tweakers.Net....

Wat heeft de kans dat je op een wapensite terechtkomt en of die porno nou op echte liefde lijkt nou met mijn argument te maken?

Te veel reguleren is niet goed ( Want wie gaat dan bepalen wat slecht is en wat niet ), wat deze nieuwspost maar al te goed aangeeft.

Dat jij persoonlijk niet van porno houdt wil niet zeggen dat andere mensen er ook een hekel aan hebben. ( Dat internet moet ook ergens van betaald worden :) )

Het lijkt mij eerder gezegd een beter plan, aangezien je dan op een makkelijke manier b.v. het *.xxx domein in je browser kan blokken voor kinderen..

Meer gessorteerd zeg maar
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:23 Eerste interne Blu-ray-brander kost 995 euro
Vorige 10:58 'Intel bundelt nVidia-videokaarten met moederborden'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011