Hoofdcategorieën

Xs4all wil meer controle op aftappen internetverkeer

Door Yoeri Lauwers, vrijdag 5 mei 2006 12:00
Bron: Xs4all, submitter: royco_100, views: 19.714

Internetprovider Xs4all heeft op zijn website een open brief aan de Tweede Kamer gepubliceerd, waarin het zijn mening geeft over een evaluatierapport dat opgesteld werd inzake de aftapbaarheid van telecommunicatie. De provider pleit daarin voor meer controle en transparantie bij opdrachten tot het aftappen van telecommunicatie. Uit het rapport bleek namelijk dat er vaak fouten voorkomen in de aftapopdrachten, waardoor soms bijvoorbeeld het slachtoffer afgetapt wordt in plaats van de dader. De bedrijven die deze aftapprocedures moeten uitvoeren, hebben echter slechts weinig mogelijkheden om fouten en onrechtmatigheden te rapporteren. Daarom wil Xs4all dat er een onafhankelijk toezichtsorgaan komt, zoals in Groot-Brittanië reeds aanwezig is. Bovendien wil Xs4all dat providers in beroep kunnen gaan wanneer blijkt dat een tap onrechtmatig zou zijn.

Xs4all logoMinister Donner weigert tot nu toe nog steeds de cijfers omtrent het aantal taps te publiceren, maar Xs4all dringt er in zijn brief nogmaals op aan deze statistieken publiek bekend te maken. Deze vormen volgens de internetaanbieder namelijk een essentieel onderdeel van de verantwoording van de noodzaak van de tap. Bovendien is het bedrijf er niet voor te vinden dat nieuwe diensten van bij de introductie aftapbaar moeten zijn, omdat deze verplichting de innovatie zou afremmen. Daarnaast is Xs4all nog steeds verwikkeld in een rechtszaak tegen de Staat, omdat het bedrijf niet akkoord wil gaan met het neerleggen van de aftapkosten bij de provider. In die rechtszaak werd het de internetaanbieder door de Staat echter verboden bekend te maken hoe vaak er getapt wordt, waardoor het bedrijf naar eigen zeggen geen kosten-batenanalyse aan de rechter voor kan leggen.

Volgende 12:47
Vorige 11:17

Reacties

«  1  2  »

En geheel terecht, anders gaat er van alles mis of wordt het onterecht gedaan, en dan ga je echt de verkeerde kant op.
Er moeten daar net zulke duidelijk regels zijn als voor ons.

De regels zijn op zich duidelijk. XS4ALL is het alleen niet eens met de regels noch met het feit dat de informatie over de taps geheim wordt gehouden.

Het probleem is dat een overheidsorgaan verantwoording moet afleggen, openheid van zaken hebben. Statistieken is heel normaal, zelfs in de VS wordt er zelfs beter verantwoording afgelegd. Ik denk dat we de overheid toch moeten laten weten dat inbreuk maken op onze vrijheden niet zomaar kan.

Probleem alleen is dat de overheid niet wil dat hun fouten zomaar door de sensatie beluste pers in de openbaarheid wordt gebracht.
Dat die fouten mensenlevens kunnen ruineren zullen beiden weinig om geven. Misschien dat XS4all wel zo principieel is, of is het ze alleen maar om die kosten te doen?
(Hoezo narcistisch?)

narcistisch? Volgens mij moet je de betekenis van narcisme eens even opzoeken.

zelfs in de VS wordt er zelfs beter verantwoording afgelegd.
Mag ik je even wijzen op het huidige schandaal van Bush, de NSA en AT&T? Daar vind Bush dat de grondwet beneden hem staat en hij de NSA opdracht mag geven voor iets wat grondwettelijk verboden is.

Het afleggen van overheids organisaties zijn ook niet zo openbaar als je zou denken, de CIA moet bijvoorbeeld wel verantwoording afleggen aan een speciale Senaats commissie, maar de daar besproken zaken worden soms pas na meer dan 50 jaar vrij gegeven. In het geval van de JFK moord zelf na pas bijna 100 jaar.

Dus nee, qua openheid van bestuur denk ik dat we het in nederland wat beter hebben, hoewel voor de AIVD en de MID zeker dezelfde geintjes zullen gelden als in Amerika voor de CIA. En dat kan ook eigelijk niet anders als je het goed bekijkt.

Ja! Dat lijkt erop! laat meer bedrijven eens kijken naar de houding die xs4all aanneemt.. dan worden we in ieder geval nog door het bedrijfsleven beschermd tegen onze terreurvrezende overheid... :D
zelfs al gaat het ze alleen maar om het geld... ;(

Alleen een goeie samenwerking tussen bedrijfsleven en overheid kan alle partijen dienen. Het is alleen jammer dat de overheid vanaf het begin een arrogante houding heeft aangenomen door te stellen dat de kosten gedragen moet worden door de ISP's. Dat noem ik nu niet direkt een initiatief om te samenwerken.

Ik weet niet hoe het bij de overheid is gesteld met veiligheid omtrend hun eigen pc's en netwerken maar het lijkt me dat ze daar ook mensen voor in dienst hebben, die gewoon normaal een salaris verdienen. Raar dat ze dan van een ander verwachten dat ze kosten gaan dragen voor werkzaamheden die de overheid oplegd.

Het ergste is dat de _noodzaak_ van die aftap nog steeds niet bewezen is.. Een kosten-baten analyse zou ik _heel_ interessant vinden.

Moest nu eens alles wat illegaal is / van alle mensen die paranoïa zijn versleuteld worden dan zouden bij wijze van spreken alle supercomputers moeten afgehuurd worden als ze alles willen afluisteren binnen een bepaalde tijd. Als je hoort hoeveel de kosten nu al bedragen voor gewoon het afluisteren van gsm-toestellen zou dat wel eens het einde kunnen betekenen van die afluisterpraktijken....

Geheime gegevens kunnen toch ook aan de rechter worden voorgelegd? Kan de Staat eisen dat die gegevens geheim blijven en zelfs niet door de rechter ingezien kunnen worden? Lijkt me nogal... dictatoriaal.

Minister Donner weigert tot nu toe nog steeds de cijfers omtrent het aantal taps te publiceren
Terecht. Je gaat toch ook niet het aantal undercoveragenten publiceren?
maar Xs4all dringt er in zijn brief nogmaals op aan deze statistieken publiek bekend te maken. Deze vormen volgens de internetaanbieder namelijk een essentieel onderdeel van de verantwoording van de noodzaak van de tap.
Sinds wanneer is het aan XS4ALL om het nut van justitieel onderzoek te betwisten?

Minister Donner weigert tot nu toe nog steeds de cijfers
omtrent het aantal taps te publiceren
Terecht. Je gaat toch ook niet het aantal undercoveragenten publiceren?

maar Xs4all dringt er in zijn brief nogmaals op aan deze statistieken publiek bekend te maken. Deze vormen volgens de internetaanbieder namelijk een essentieel onderdeel van de verantwoording van de noodzaak van de tap.
Sinds wanneer is het aan XS4ALL om het nut van justitieel onderzoek te betwisten?
het lijkt mij op zich logisch dat wanneer jij benadeeld wordt door het betreffende justitiele onderzoek, jij automatisch partij bent en dus ook bezwaar kan maken. xs4all komt hier dus gewoon voor zichzelf (en haar portemonnee) op.
Gelukkig kan dit nog in Nederland, en is het hier nog geen Cuba/Iran/China waar je dit soort dingen echt niet hoeft te proberen...

edit: typo

Een simpel antwoord, sinds wanneer zijn alle staatsvormen feilloos? De scheiding der machten is er in ons systeem juist zodat je dit soort dingen aan de kaak kan stellen.

Je hebt gelijk, maar wat me in dit topic tamelijk tegenstaat zijn de volgende dingen:

- XS4ALL werpt zich alwéér op als de spreekbuis van vrij Nederland, oh wat zijn we rebels, vrijheid dit en dat. Het wordt een beetje vervelend. Natuurlijk is het hun portemonnee en moeten ze kosten maken om aan regelgeving te voldoen, maar waarom zijn zij het altijd weer die aan de stoelpoten van justitie willen zagen
- Donner, hoewel hij natuurlijk het charisma van een natte handdoek heeft, is bij voorbaat alweer de lul in dit nieuwsitem en ik ik gok dat binnen een kwartier al iemand weer vergelijkingen trekt met Big Brother in een post (edit: ik had bijna gelijk, iemand post nu een vergelijking met de Stasi)
- Dat als je niet dezelfde mening hebt als de gemiddelde tweaker (als je bijvoorbeeld Microsoft geen evil empire vindt of niets tegen hebt op Intel), je gelijk omlaag wordt gemodereerd.

- Xs4all voert een rechtzaak, publieke opinie kan hierbij wel eens wat helpen. Niet meer dan logisch dat ze hiermee naar buiten treden. Jij noemt het vervelend, ik noem het verstandig..
-Donner (of beter: Den Haag in het algemeen) weigert zijn handelen te onderbouwen, niet meer dan logisch dat hier reactie op komt. Het gaat hier wel om je privacy, een van de belangrijkste verworvenheden in onze samenleving. Dat mensen daarom soms wat overtrokken reageren is niet meer dan menselijk; het gaat ze aan het hart.
-Wanneer je je mening goed kunt onderbouwen, zal deze veelal NIET naar beneden gemodereerd worden.

Misschien is het wachten tot iemand een scheve vergelijking maakt met Darfur.


Ow, dat was jij....

Wat zou jij evan vinden als Donner zegt dat er meer blauw op straat moet omdat er zoveel criminaliteit is.

Hij weigert echter mee te delen hoeveel crimininaliteit er is, hoeveel agenten hij extra aan wil trekken en wat deze agenten precies gaan doen.

Hij wil alleen wel zeggen dat alle kosten die met deze operatie gemoeid zijn, direct uit jouw zak gefinancierd worden.

Zou jij dat leuk vinden? Ik dacht het niet.

Piet Hein Donner is een beetje doorgeslagen als je het mij vraagt. Het zeflde geldt voor de bewaarplicht. Allemaal regels die het bedrijfsleven op kosten jagen, maar waarvan het nut niet eens bewezen is.

De zaken die jij noemt zijn openbare taken van politie. Taps en AIVD zijn per definitie geheim en ik vind het idioot dat men zeurt om openbaarmaking van gegevens over die operaties (de AIVD is tegenwoordig trouwens goed bezig om zelf die inzage te verschaffen :P). Controle en mogelijkheid tot beroep oké, verder krijg je niets te weten. Anders kan je net zo goed bij verdachte aanbellen. "En jongen, nog wat op je kerfstok?"

Gewoon via een sockschain je inet applicaties draaien... de overheid heeft het recht niet om mensen af te tappen... iig ik heb ze er geen toestemming voor gegeven als ze t bij mij zouden doen, maarja die lui houden nou eenmaal van baasjes spelen en mensen dwingen tot hun regels...

The right to remain silence, nee daar wordt je niet opgewezen, ze doen maar en ze doen maar, zonder dat je het weet.

Aftappen lijdt soms tot gruwelijke taferelen, waarbij het slachtoffer zwaar wordt beschadigt.

De staat verbied dingen openbaar te maken zodat de staat niet aangeklaagd kan worden.
Dit doet me denken aan de verwijten die ze naar rusland maakten tijdens de koude oorlog.
Griezelig om te zien dat de stazi en aanverwante organisaties minder ver gingen als nederland nu doet.

Ik vind dat XS4ALL wel een punt heeft.....
Aan de veiligheid in dit land betalen we allemaal aan mee.
De manier hoe en wat kunnen we het wel eens over hebben.
Maar ik vind het niet meer dan normaal dat er een mogelijkheid is om nare/rare dingen aan te kunnen melden.....
En dat informatie verbod voor de rechter , ik wil wel eens zien hoe hard dat is voor de rechter ,, ook de staat zal zich bij de uitspraak van de rechter neer leggen.....
Al is bekend dat de overheid een hele slechte verliezer is

XS4ALL werpt zich alwéér op als de spreekbuis van vrij Nederland, oh wat zijn we rebels, vrijheid dit en dat. Het wordt een beetje vervelend. Natuurlijk is het hun portemonnee en moeten ze kosten maken om aan regelgeving te voldoen, maar waarom zijn zij het altijd weer die aan de stoelpoten van justitie willen zagen
Inderdaad heeft Xs4all een wat rebels imago (wat ook zeker een marketing strategie zal zijn) maar het is op het moment toch wel de enige partij die serieus tegengas geeft. Ik vind het een gezonde ontwikkeling om heel kritisch naar zaken m.b.t. privacy te kijken en niet alles zomaar te accepteren.
Ik denk niet dat wij als tweakers ons zo zouden kunnen organiseren dat we hetzelfde zouden bereiken als Xs4all. Laat staan dat we genoeg poen bij elkaar zouden kunnen krijgen voor zo'n rechtszaak.

Prima dus dat een club als Xs4all de zaak scherp houdt.

Ik snap zelf niet dat de overige providers zo stil zijn. ALs elke ISP in Nederland nu eens een gezamelijk fornt zou vormen staan ze veel sterker.

Ben je ook gelijk van die recties af zoals "ow daar heb je XS4all weer hoor"

Ben blij dat ze het doen!

Een beetje vaag nieuws.

Normaal stelt de rechterlijke macht de mogelijkheid in om een tap te zetten op een persoon voor een bepaalde periode en kan de politie de tap activeren binnen die periode. Dit gebeurd allemaal automatisch vanaf aparatuur alleen toegankelijk voor de desbetreffende instantie.

Wat vaag is dat XS4All precies weet en bijhoud en zelfs geintereseert is wie er getapt worden.

Mischien dat het allemaal nog handmatig gebeurd.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:47
Vorige 11:17
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: