Hoofdcategorieën

EC-voorstel: minimum vier jaar gevangenis voor piraten

Door Arie Jan Stapel, donderdag 27 april 2006 12:41
Bron: Washington Post, views: 18.785

De Europese Commissie heeft een wetsvoorstel gemaakt waarmee piraterij en vervalsing streng worden aangepakt. Het gaat hier niet alleen om illegale cd's en dvd's, maar tevens om nagemaakte goederen zoals merkkleding en zelfs Ferrari-sportwagens. Volgens het voorstel moet in de hele EU een minimumstraf van vier jaar gevangenis komen te staan op het bedrijven van piraterij in georganiseerd verband. Ook wil de Commissie een minimum geldboete van 100.000 euro op de handel in namaakgoederen zetten, en 300.000 euro als het wordt gedaan door een criminele organisatie, of als de nagemaakte goederen de veiligheid of de volksgezondheid in gevaar brengen. Volgens Eurocommissaris Franco Frattini van Justitie zal de wet ook het illegaal downloaden van muziek aan gaan pakken, wat volgens hem net zo'n erge misdaad is als het handelen in namaakgoederen. Over de strafmaat die hij hierbij in gedachten had liet hij zich nog niet uit.

Met het wetsvoorstel betreedt de Europese Commissie een geheel nieuw terrein. Tot dusver hadden lidstaten altijd een vetorecht over EU-wetsvoorstellen over strafrecht, maar eind vorig jaar sprak het Europese Hof van Justitie uit dat dit niet gold voor maatregelen die nodig waren om de Europese wetgeving te handhaven. Het wetsvoorstel wordt dan ook van kracht als een meerderheid van de lidstaten en het Europees Parlement ermee akkoord gaan. In theorie kan Nederland hierdoor minimumstraffen krijgen, iets waar de diverse regeringen zich altijd hevig tegen hebben verzet, omdat het de onafhankelijkheid van de rechter aantast. De kans dat het voorstel in de huidige vorm wordt aangenomen is overigens niet zo groot, omdat veel EU-landen bezwaar hebben tegen Europese bemoeienis met hun strafrecht.

Eurocommissaris Frattini
Eurocomissaris Franco Frattini van Justitie

Volgende 13:20
Vorige 11:49

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Het strenger aanpakken van illegaal kopiëren is mijn inziens helemaal geen slecht idee, zolang dit beperkt blijft tot georganiseerd verband. Dit is namelijk echt een bedreiging voor de productiviteit van bedrijven, en niemand wil dat bijvoorbeeld een markt als de games industrie hier aan tenonder gaat.

Echter, het moet wel blijven bij organisaties. Zodra een dergelijke wetgeving overstroomt op de particulier, zit half Nederland in de bak. Kan je niet máken natuurlijk!

weer een melkkoe er bij voor de overheid }:O

Sure... 4 jaar gevangenisstraf levert zooooo veel geld op :Z

Sure... de brave burger wordt natuurlijk wel kaalgeplukt. Want dit is toch de enige die hier in Nederland constant wordt kaalgeplukt?

Junks en veelplegers gaan vrijuit. En de echte criminelen zitten in Marbella met hun miljoenen. Jan met de korte achternaam is hier gewoon altijd de lul :)

Sure... de brave burger wordt natuurlijk wel kaalgeplukt. Want dit is toch de enige die hier in Nederland constant wordt kaalgeplukt?
Als ik tijd heb zal ik medelijden hebben... Shit, m'n nagemaakte Rolex doet het niet meer, dus ik kan ff niet nakijken of ik tijd heb. :+

Ff iets serieuzer: ik hoop toch dat dit voorstel er niet doorheen komt. Voor onvrijwillige doodslag ga je in Nederland hooguit een jaar de bak in, zou je wat CD'tjes kopieren zit je meteen 4 jaar? :?

Daarnaast vind ik het hele idee dat dat zootje Eurocraten hier bepaald hoe de rechtspraak eruit komt te zien nogal beangstigend: die gasten kunnen nog geen doosje paperclips aanschaffen zonder er eerst 2 jaar over te vergaderen. Daarnaast denk ik dat wetten die voor (bijvoorbeeld) Griekenland goed werken hier niet werken en omgekeerd. Neem bijvoorbeeld het drugsbeleid in Nederland!

De Europese Commissie is namelijk geheel in dienst van de neo-liberale neo-kapitalistische orde. De belangen van multinationals moeten worden verdedigd en de rest is onbelangrijk.

Neelie is trouwens nog de ergste van het stel, laat je niet foppen door het gesputter tegen MS (nee Windows strippen van de mediaspeler waarvoor voldoende gratis alternatieven voorhanden zijn helpt het monopolie doorbreken, sure!).

Erg kortzichtig en onvermijdelijk uiteindelijk. We zijn kapitalisten en democraten met een vleugje socialisme erin. Dat geeft inderdaad als resultaat dat multionationals inspraak krijgen in hetgeen wat wij doen, het bepaalt wat wij zijn namelijk maar tov Amerika zijn wij daar toch nog een heel eind uit de richting.
Verder onvermijdelijk omdat uiteindelijk een algehele wetgeving zal komen met betrekking tot strafrecht en alles. Nu kan het nog worden uitgesteld maar langzaam aan zullen we eraan moeten geloven.

piraterij is volgens mij iets anders dan schending van het copyright...

klopt dit?

dat mensen die uppen 'gewoon'een boete krijgen, terwijl mensen die illegale zooi aanbieden (piraten) het hok in moeten ?

Ik vind ook dat alle piraten 4 jaar de cel inmoeten....
Laten we beginnen met Piet!


Piet piraat, piet piraat, schip ahoy hoi hoi.

FF serieus... zolang er op een Games of audio cd's zulke schandalige marges zitten, zullen er altijd piraatjes blijven...

Lang leve PIET!

Echter, het moet wel blijven bij organisaties. Zodra een dergelijke wetgeving overstroomt op de particulier, zit half Nederland in de bak. Kan je niet máken natuurlijk!

zullen we dat dan ook gaan stellen voor moord en inbraak?

tuurlijk moet het uiteindelijk ook voor particulieren zo gaan worden... dat dat klote is voor een heleboel mensen omdat ze dan ineens moeten gaan betalen voor dingen die ze al vaak gebruiken, tja..........

Ik kijk net hiervoor op nu.nl en zie daar dit bericht.
Dan vind ik 4 jaar minimaal een buitenproportionele straf. Ik wil zeer zeker piraterij niet goedpraten en wat mij betreft hoeft die idioot uit Apeldoorn echt niet levenslang achter de tralies (maar ik ben dan ook niet de vader/moeder/broer/zus/vriend/vriendin van het slachtoffer), maar als een schending van copyright als een ernstiger vergrijp wordt gezien dan "zware mishandeling met de dood tot gevolg" en twee andere gevallen van mishandeling dan begint er een groot gat tussen het rechtssysteem en mijn gevoel voor rechtvaardigheid te ontstaan.
Edit: spelfout plus naam van plaats dader gecorrigeerd

Dat is dus maar de vraag.
Hebben mensen programma-X omdat ze een PC hebben of een PC omdat ze een programma-X willen?
Mensen hebben een virusscanner omdat ze een PC hebben en niet andersom.

Veel gedownloade zooi zou nooit gekocht worden.
Te duur. Te specialistisch. En het is gewoon onmogelijk om 300GB software echt te gebruiken/beheersen.
Maar het leechen is fun. Toch?
Dus de geleden schade is heel wat minder dan die 300GB.

Stel de wet komt erdoor en niemand heeft meer illegale software. Hoeveel mensen zouden dan uberhaupt een PC kopen? Ik ben niet heilig en heb ook wel wat warez. Maar ook een hoop legale licenties. Als ik echter allen met legale software zou moeten 'rondkomen' is het maar de vraag ofdat ik een PC zou kopen.

Kortom de maker mogen hun spulletjes beschermen maar ofdat netto positief uitvalt....?

De vraag rest, "wat is georganiseerd verband"? Me dunkt dat er zeker een zaak gemaakt kan worden dat mensen die samenwerken in een P2P netwerk, in georganiseerd verband piraterij bedrijven. En dan kan het hard gaan...

Het enige wat je met dit soort wetten kunt doen is radicaal toepassen. Laat iedereen die iets gedownload heeft (al is het nog zo klein) zichzelf aangeven, zo gauw duidelijk wordt dat dan de helft van de bevolking achter de tralies moet voor vier jaar is het wel over met deze waanzin.

En laat het aub. niet zo zijn dat een paar enkelen mogen opdraaien om zo een regime van angst te creeeren wat de rest in toom moet houden, het is wel _zo_ verkeerd om de maatschappij zo in te richten...

Dit is bedoeld tegen makers van Crazy Bytes en dat soort series. Tegen merkvervfalsers etc. etc. Dit is niet bedoeld tegen de individuele p2p-er. In Nederland is merkvervalsing niet zo'n groot probleem maar je moet eens in andere landen kijken. Ik heb bij het Amendement over de DMCA deze week al beschreven van hoe erg de situatie in Portugal is.

Met deze wet worden de EU-landen verplicht daar eens wat aan te doen. Brein zal wel proberen mensen met deze wet angst in te boezemen, maar ik denk niet dat er een rechter is die daar in zal trappen.

Vergeet niet dat de EU wetten aanneemt die in bepaalde landen al lang bestaan of voor zaken die niet voorkomen of die reeds eerder zijn opgelost. Je kunt in Nederland al problemen krijgen als je met een nep Rolex om je pols op Schiphol loopt. Terwijl ze in andere EU-landen ruimschoots te koop zijn. Dat soort zaken worden nu dus gelijk getrokken. Mits men na het aanemen van de wet, die wet ook daadwerkelijk uit gaat voeren.

"Dit is bedoeld tegen makers van Crazy Bytes en dat soort series."

Is dat zo?

"Volgens Eurocommissaris Franco Frattini van Justitie zal de wet ook het illegaal downloaden van muziek aan gaan pakken, wat volgens hem net zo'n erge misdaad is als het handelen in namaakgoederen. "

ea hangt sterk af van de definitie van "georganiseerd verband"
Brein plaatst vrijwel alles onder die noemer.
'Effe' een rechter omlullen en een p2p communitie valt onder die noemer.

Dan legt men gewoon een boete op....
Justitie heeft voldoende capaciteit voor boetes.
Het is slechts het recherche werk dat er soms bij inschiet :)

Ach waar bemoeien ze zich mee, strafrecht is een NATIONALE aangelegenheid en geen Europese!

Nog wel ja...

Niet meer... Dat komt door die uitspraak van het Europese Hof van vorig jaar.

Welke uitspraak?

Gelukkig gaat het hier dan niet over de gebruiker die af en toe een MP3 download.

Persoonlijk vind ik dat ze voor die grootschalige piraterij zeker strenge straffen mogen geven. De personen (criminelen) die dit doen verdienen er namelijk grof geld mee. Doet me denken aan die topic van dat kopie lab enkele weken geleden.

Over de geldboete ben ik het echter niet helemaal eens, die moet beter in verhouding zijn met de schaal waarop illegaal is gekopiëerd.

Erghm lezen ?
[quote]
Volgens Eurocommissaris Franco Frattini van Justitie zal de wet ook het illegaal downloaden van muziek aan gaan pakken, wat volgens hem net zo'n erge misdaad is als het handelen in namaakgoederen
[\quote]

Gelukkig bestaat er in Nederland niet iets als illegaal downloaden en gaan er in Frankrijk steeds meer plannen rond om alles te legaliseren (p2p-netwerken ed.)

Ook toevallig de 2 landen die de Europese grondwet onderuit hebben gehaald...

Gelukkig bestaat er in Nederland niet iets als illegaal downloaden en gaan er in Frankrijk steeds meer plannen rond om alles te legaliseren (p2p-netwerken ed.)
Dat maakt niet uit, als deze wet aangenomen wordt dienen zowel Nederland als Frankrijk zich daar naar te vormen.

Overigens was de p2p legalisatie wet van Frankrijk een maandje geleden al uit de lucht geschoten als ik het me goed herinner. (helaas, maar waar - edelmoedige initiatieven halen het bijna nooit)

Waar is deze wet dan voor nodig?

Het op grote schaal kopieren met als doel deze met grote winsten verkopen is reeds al streng verboden en wordt ook al reeds zwaar gestraft?

Het wetsvoorstel zorgt er alleen voor, als het aangenomen wordt, dat elke burger ineens 4 jaar de cel in gaat voor thuisgebruik van wat illigale kopieen.

Dus het downloaden van muziek/films wordt dan net zo zwaar gestraft als iemand neer knallen met een goede smoes. Iemand grof beroven is dan ook meteen minder erg dan beetje kopieren voor eigen gebruik volgens de eurocommisaris.
Ik voel hier iets dat die euro-politici toch geheel compleet het gevoel met de werkelijkheid verloren hebben . Maar dat wisten we eigenlijk al }>

Of gewooon een geld boete. Hebben ze ook gedaan bij die 799 voetballerfans. Het kost wat meer moeite om 8Miljoen mensen een boete te geven.

Als het volk "nee" zegt zal Donner(?) toch "ja" roepen...

Geldt het ook andersom? Dan zeg ik namelijk ja :+

jup en dat noemt zig vertegen woordiger van het volk :r
zal blij zijn als er weer verkiezingen zijn!.... alsof dat ooit zal helpen :?

Wanneer stappen we nu eens uit de EU?
De EU heeft zich hier niet mee te bemoeien en al helemaal niet met de strafmaat voor een bepaald feit.

Als dit ingevoerd gaat worden, dan betekent het dat je voor het kopieren van een cd 4 jaar de cel in kan en voor verkrachting of iets dergelijk veel korter. Slaat helemaal nergens op.

Let dus goed op waar je volgend jaar op stemt. Voorlopig zijn er maar weinig partijen zeer EU-kritisch. SP, wilders en ik meen Christenunie zijn redelijk eu-kritisch van de huidige in het parlement zittende partijen.

edit:
Volgens Eurocommissaris Franco Frattini van Justitie zal de wet ook het illegaal downloaden van muziek aan gaan pakken, wat volgens hem net zo'n erge misdaad is als het handelen in namaakgoederen.
Als hij dit echt vind, dan moet hij eigenaar zijn van een platenmaatschappij.
Een handelaar in namaakgoederen wil namelijk winst maken. Wil dus geld verdienen aan het kopieren van goederen. Iemand die muziek wil downloaden wil geen winst maken, maar wil er enkelt niet voor betalen. Dat is een zeer groot verschil. Je bent een complete idioot als je dat verschil niet kunt zien. En dergelijke idioten hebben zoveel invloed op ons leven. Krankjorum.

Dan is Nederland failliet, want dan wordt er niet geproduceerd of iets gekocht.. :z

Zodra er 1 schaap over de dam is, dan volgen er meer.
Dat bewijst het verleden. Als Slovenie en Kroatie niet uit Joegoslavie waren gestapt, dan was ook Bosnie er niet uitgestapt.
Als de muur in Oost-duitsland niet was gevallen, dan waren andere oost-europese landen ook niet in protest gekomen tegen de communisten.
En als de EU wegvalt, blijft er weinig van jouw argument over.

Geen nederlander is tegen samenwerking, maar het gedrocht europa is geen samenwerking meer te noemen, maar een nieuwe staat met grootheidswaanzin, zoals het Frankrijk van Napoleon, Hitlers Duitsland en de Sovjet unie van de communisten. Daar mag je voor zijn, zoals jij, maar ik mag er tegen zijn. Maar kom niet met drogredenen zoals economie.

Maar goed, dit is inderdaad een beetje offtopic (vandaar in een aparte reactie)

Dat NL er maar snel uitstapt dan... als men echt denkt te kunnen overleven in een globalistische wereld is me dat geen probleem...

Spijtig genoeg realiseer jij je de baten niet van een verenigd europa. Wat niet wil zeggen dat de huidige structuur niet kan geoptimaliseerd worden. En dat er niet af en toe een minder goede regeling wordt doorgevoerd.

We stappen niet uit de EU. Het heeft ons een heeeeleboel opgeleverd in de laatste 50 jaar, en is nu onmisbaar voor onze economie. Tenzij we accepteren dat we enorm in inkomen erop achteruit gaan, torenhoge inflatie krijgen en onafzienbare werkloosheid natuurlijk.

dat gaan we anders ook tegen moet. Of denk je dat Nederland minder mag gaan betalen of zo? De komende paar decennia zal er geld in zuid en oost europa gepompt moeten blijven worden en waar moet dat van betaald worden? Waarom zouden wij mee betalen aan de landbouwsubsidies van frankrijk?

Verder ben ik het niet mee eens dat de doelstellingen van de huidigen EU overeenkomt met waar de doelstellingen van de EGKS en wat daar direct uit is voortegekomen. De hele huidige EU is flink bezig met geld zinloos te verkwisten, of denk je dat het continue verhuizen van brussel naar straatsburg (of hoe die plaats ook heet) kost?

Weet niet hoe je komt op een werkeloosheid, maar die zie ik zelf echter nog niet zo snel ontstaan. Nederland heeft een haven welke voorlopig nog wel de belangrijkste zal blijven in dit deel van europa. Antwerpen ligt veel ongelukkiger geplaatst om te kunnen werken als doorvoerhaven naar de achterliggende landen.

Je opmerking van Antwerpen getuigt over een zeer grote domheid: Zowel Antwerpen als Rotterdam zouden BEIDEN meer kunnen gaan verdienen als ze zouden samenwerken in plaats van concurreren, en zo is het ook met afzonderlijke landen.

Kun je mij wat rekenvoorbeelden geven? Ik heb nog steeds zo mijn twijfels bij 't inkomen wat we vanuit de EU hebben ontvangen....

Ik zou graag zien dat we uit de EU stappen, maar het zal er helaas nooit van komen, o.a. omdat de Europese burgers te passief zijn, ook omdat er een boete staat op uittreden. Daarnaast zitten we eigenlijk financieel compleet vast aan de Euro en is er eigenlijk geen weg meer terug.

De EU is mijn inziens ook geen instantie voor de burger, maar meer voor de bedrijven. Bedrijven wordt op allerlei manieren beschermd en de burger zal uiteindelijk minder inkomsten krijgen, harder moeten werken, mindere sociale voorzieningen, etc...

Mijn idee: als Nederland niet uit de EU wilt stappen, moet ik misschien maar uit de EU stappen, ofwel uiteindelijk emigreren naar een land buiten de EU, zoals wel meer Nederlanders doen die zien dat het niet goed gaat met Nederland / Europa.

Edit @Cheetah_777: Ik heb al een beetje onderzoek gedaan en om verschillende redenen lijkt me Nieuw Zeeland één van de beste landen in de wereld om te wonen. Er wonen veel mensen die Nederlands / Engels van afkomst zijn, het heeft een mooie gevarieerde natuur, de ligging is redelijk geisoleerd, inwoner aantal is ook redelijk klein te noemen en ze zijn erg autonoom. Wil over een jaar op vakantie gaan en dan tevens kijken wat er zoal in het nieuws verschijnt.

LOL... Waar wil je dan naar toe? Naar Amerika? Alsof ze daar geen Anti download wetten hebben... En de Eu.. Da's de United States of Europe.... Nagemaakte Ferrari's.... ja daar zijn ze bang voor in Italie... B-)

Overigens, een land als Italie, hebben die (Eurocomissaris Franco Frattini van Justitie) niet iets anders aan hun hoofd op het gebied van Justitie? Misschien dat ze zich beter bezig kunnen gaan houden met hun eigen regering te zuiveren van corruptie :7. Laat ze op die corruptie 4 jaar zetten en een boete van minstens 3 ton......

"De EU is mijn inziens ook geen instantie voor de burger, maar meer voor de bedrijven. Bedrijven wordt op allerlei manieren beschermd en de burger zal uiteindelijk minder inkomsten krijgen, harder moeten werken, mindere sociale voorzieningen, etc..."

Helemaal mee eens, wat we hier eigenlijk zien is dat alles uit Amerika wordt gecopieerd in Europa. In dit geval is het de "lobby scene" die in Amerika zelfs bepaald wie er gekozen wordt, door de presidentskandidaat met het meest gunstige (aangepast aan sponsors) verkiezingsprogramma exorbitant steunen. Het lijkt er op dat deze stem-betaal lobby ook naar Europa is gekomen. Niet vreemd, het is al jaren bekend dat politici in Italie, Spanje, Belgie en natuurlijk Frankrijk gewoonweg te koop zijn.... Kijk maar naar de Eurofighter, Eurocopter etc...

Het is een schande dat deze politici de souvereiniteit van de andere landen proberen aan te tasten. Het is ook een schande dat Lubbers en Kok deze souvereiniteit voor een pakje boter hebben weggegeven....

Laten we ook niet vergeten dat een jaar geleden de Nederlandse banken "en masse" hebben toegegeven dat de wisselkoers voor de gulden tegenover de euro zwaar klote was (15% minder dan de echte waarde), omdat dit gunstig was voor Akzo, Philips etc... Geld wat overigens verdiend werd in het buitenland. Zelfs het geld wat Philips (en je dacht dat dit een Nederlands bedrijf was ha ha) er mee verdiend heeft is naar het buitenland gegaan.

En werkgelegenheid vergroten, "my ass" ........ Voornaamste is dat de topmensen zichzelf 20% en meer salarisverhoging hebben gegeven en wij er een stuk armer van zijn geworden.

Ooh de inflatie zeg je dan.... tjaa die wordt bepaalde grotendeels door:...... jawel de prijs van portable PC's ... iets wat ieder jaar 20% goedkoper wordt. Maar dan moet ook echt gezegd worden dat zelfs wij op tweakers ieder jaar een nieuwe laptop kopen (op een aantal gekken na) ... NOT.... Kijk dan maar eens naar de prijs van de levensmiddelen... Voor 40 euro koop je een kwart Albert Heijn zakje met voedsel.... Voorheen was dit ongeveer een kar vol.... Zijn we dan allemaal gek geworden?

Ja zegt de politiek... maar ach zij worden dan ook gesponsord door........

"Als hij dit echt vind, dan moet hij eigenaar zijn van een platenmaatschappij.
Een handelaar in namaakgoederen wil namelijk winst maken."

Platenmaatschapijen zijn toch die clubs die alleen maar remakes releasen? :D

Ze mogen wel eens goed gaan omschrijven wat piraterij nu precies is. Als je zonder toestemming van de fabrikant goederen gaat parallel-importeren dan kan die fabrikant of diens officiele distributeur jou ook beschuldigen van piraterij en daarmee jouw handel laten verbieden. Niet alleen is dat natuurlijk slecht voor de concurrentie maar als als zo'n parallel-importeur dan ook nog eens het gevang indraait dan vindt ik dat wel een hele scheve situatie.

ECHTE piraterij moet natuurlijk verboden worden: dat spreekt voor zich.

Illegaal downloaden van muziek? Erge misdaad?

Is het verkeerd vertaald door iemand, of denkt die Franco echt dat een kopie voor jezelf maken iets erg illegaals is?

In Nederland niet maar in Andere Europese landen wel.

Het verschillen van de wetgeving in de Europese landen zal er trouwens de reden van zijn dat het allemaal niet zo makkelijk zal gaan als dhr. Frattini zou willen. Persoonlijk vindt ik dat jammer maar downloaders hoeven zich dus geen zorgen te maken.

Nog niet nee, komt nog wel een keer dat zo'n wet er in Nederland ook door wordt gedrukt.
Laten we hopen dat de plannen in Frankrijk mbt. p2p netwerken en kopieren doorgaan en zich door de rest van Europa verspreiden.

En anders staat er wel een keer een radicaal liberale partij op die gewoon alles legaliseert en dan is het probleem ook opgelost.

dat dacht ik ook al erge misdaad? :? sins ik internet heb en geregeld wel eens wat albums download heb ik nog nooit zo veel cd's gekocht als nu. eerst downen kijken of het wat is en dan koop ik um. of anders is het na paar minuten al de prullenbak in :P

Voor zaken als imitatie medicamenten ern producten waar de veiligheid _direct_ in het geding is kan ik het me best voorstellen. Helmen, gordels, nep viagra etc. mogen wmb hard worden aangepakt.

Georganiseerde piraterij ook wel trouwens. Dat zijn gewoon maffiapraktijken. Hoe dit zijn weerslag vindt op privé downloaden zullen we wel merken.

Zoals Quacka hierboven zegt, je wordt als (grootschalige) piraat harder gestraft dan een verkrachter of minderjarige moordenaar...
Maar op zich prima, zeker voor de georganiseerde misdaad. En dat ze de verkrachters/ moordenaars ook maar veel harder aanpakken. Kunnen misschien als werkstraf gaan meewerken aan 't sarcophage rond Tsjernobil

Dit wetsvoorstel kunnen ze voorleggen vanwege een uitspraak van het Europeesch Hof. Deze uitspraak kan ook gebruikt gaan worden om bv het Nederlands drugsbeleid af te schieten.

De EU zou zich weer moeten gaan richten op de taak die ze had toen het nog allemaal EEG heette. Vrijwel niemand zit te wachten op een federaal Europa waarbij zelfs de binnenlandse strafmaten door een paar bobo's hoog in de EU worden bepaald. Economische samenwerking, prima. Verregaande assimilatie, nee-dank-u-wel.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:20
Vorige 11:49
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: