Hoofdcategorieën
Device Settings

'Computergames veroorzaken stijging inflatie'

Door René Wichers, vrijdag 24 maart 2006 18:35
Bron: The Guardian, views: 32.185

Normaal gesproken zijn het termen als 'tegenvallende groei', 'tekorten op de handelsbalans', 'depreciatie' en 'energiecrisis' die gebruikt worden om de consument uit te leggen dat zijn geld weer minder waard is geworden. The Guardian weet deze maand echter met het vingertje naar een tot dusverre onverdachte groep te wijzen: gamers tilden het Britse inflatieniveau in februari naar 2%. Zij weigerden minder nieuwe spellen te kopen, terwijl die aanzienlijk duurder werden; reden voor de Office for National Statistics - zeg maar: het CBS - om hen als hoofdschuldigen aan te wijzen voor de stijging van de geldontwaarding.

Het inflatieniveau bedroeg in januari nog 1,9%, wat betekende dat de Bank of England het voor de achtste opeenvolgende maand mis had met zijn voorspelling van het inflatiecijfer. De stijging met 0,1 procentpunt die de gamers veroorzaakten, maakte in elk geval aan die trend een eind: de 'Bank' had voor februari op precies 2% gerekend. Of dit betekent dat ze bij de Britse nationale geldboer nu meer van spelletjes zijn gaan houden, of dat ze dat al deden en de inflatievoorspellingen daarom altijd bijelkaar gegokt werden, is niet bekend.

'Inflatie'
'To inflate' means to blow up, right?
Volgende 20:37 Xs4all introduceert online opslag met Webdav
Vorige 17:48 IBM bouwt nanotube-transistor
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Wat een onzin... Als het CBS in Nederland met dit nieuws zou komen zouden ze keihard uitgelachen worden. Hoeveel % van de consumentenuitgaven gaat nou weer in games zitten?

Nou ja, het is maar het je het bekijkt :)

Ik koop voor zo'n 200,- per maand aan spellen. In goede maanden uitschieters naar 250,-.

Zeker de ouder generatie (relatief dan: 25+) kopen hun spellen namelijk gewoon :)

En in Engeland hebben ze helemaal geen Euro! ;)
edit: Reactie op peewee1979.

als er meer en betere games uit zouden komen zou ik alsnog niet meer als 1 per maand kopen. en uit ervaring weet ik dat als je meerdere nieuwe spellen hebt dat je daar een paar van nooit meer doet omdat de ene beter/mooier is.

en trouwens gaat de kwaliteit van de games flink achteruit. voor 100% meer graphics 200% minder gameplay (B&W2)
en ook zijn de beloftes niet altijd nagekomen (anno 1503)

de nieuwe game die wel zn geld meer dan waard is, is oblivion..

als je zoveel aan games per maand uit kan/wilt geven
heb je of een hele andere prioriteit dan de gemiddelde burger, of een inkomen die geen last heeft van alle prijs stijgingen.

de spellen zijn belachelijk duur, maar zeker geen meet punt voor inflatie. |:(

k koop voor zo'n 200,- per maand aan spellen. In goede maanden uitschieters naar 250,-.
Zeker de ouder generatie (relatief dan: 25+) kopen hun spellen namelijk gewoon.
Ik ken niet alle feiten en cijfers, maar 200 euro's per maand aan spelletjes uitgeven noem ik niet gewoon. Wat jij per jaar aan spelletjes uitgeeft, is voor mij een compleet maandsalaris!

Mag ik vragen wat voor werk jij doet? Gokje: OF je bent 16 jaar oud, woont bij je ouders en geeft alles wat je met je krantenwijk verdient uit aan games, OF je bent IT'er bij een popiejopie bedrijf en woont in een aftanse portiekwoning, hebt geen vriendin en geen kinderen maar wél een x-box. En een kat, denk ik zo :P

je bent de magnetron maaltijden vergeten die DIEHARD gammers gabruiken

Die Hard: NP.... wat een flutspel was dat... Bij Quake heb ik meer pizza's versleten :)

@Vork

Overdrijven kan ook hoor. Er zijn genoeg mensen die meer dan ¤200,- uitgeven aan complete onzin, en we gaan er voor de redelijkheid maar gewoon van uit dat games dat niet zijn. De beste man is 30, dus verdient waarschijnlijk gewoon een redelijk salaris. Als hij ervoor kiest om 4 games per maand à ¤50,- te kopen, wat is daar dan zo raar aan? Laat hem lekker.

Mag ik vragen wat voor werk jij doet? Gokje: OF je bent 16 jaar oud, woont bij je ouders en geeft alles wat je met je krantenwijk verdient uit aan games, OF je bent IT'er bij een popiejopie bedrijf en woont in een aftanse portiekwoning, hebt geen vriendin en geen kinderen maar wél een x-box. En een kat, denk ik zo
Om precies te zijn:

2 katten
2-onder 1 kap
Vriendin

En inderdaad IT-er :)

/offtopic

En hoeveel verzuip jij in de 4 weekends in een maand? Stel dat je ieder weekend op stap gaat, dan tikt dat wel aan. Iemand die dat niet doet, houdt dus geld over voor andere dingen.

mwa 200 euro valt ook wel mee, ik zit gemiddeld op zo'n 250 euro per maand aan dvd's als het niet meer is.. Maarja sommige mensen geven zo'n bedrag ongeveer weer uit aan die smerige sigaretten of aan drank..

Met 2400 euro netto in de maand (want daar heb je het dan over) mag jij ook niet klagen! ;)

met het verschil dat stappen een sociaal iets is, in tegenstelling tot gamen. Ik geef mijn geld ook liever uit aan uitgaan eigenlijk...

200 euro is wel veel zeg. Daarbij bedoel ik niet alleen het bedrag, maar het aantal games wat je per maand koopt. Heb je op die manier nog wel tijd om alle spellen genoeg te spelen. Dit lijkt mij op een gegeven moment echt een overkill aan spellen die je op een gegeven moment nog maar amper speelt.

Ik zal eerlijk zeggen, dat ik best nog wat games in het plastic heb liggen ja.

Beetje verzameldrift misschien. En, er vrienden komen gamen, altijd de juiste titel bij de hand voor de consoles :)

Je geeft beter dat gelt uit aan een dikke flatscreen en koopt alleen de games die je echt leuk vindt of leuk is om met meerdere te spelen ;)

Game on ! :Y)

Sinds Playstation, Nintendo, Xbox en consorten de markt concureren met gameconsoles en natuurlijk ook op de PC de populaire games veel van de vrije tijdsbesteding innemen is die doelgroep ondertussen tot volwassenen ontwikkelt.
Maar ook grote mensen blijven kinderen en kan ik mij voorstellen dat hun uitgaven voor hun hobby hoog zijn net als mijn hobby dat ik jaarlijks vele duizenden euro's uitgeef aan RC "speelgoed" auto's.

Wat een onzin... Als het CBS in Nederland met dit nieuws zou komen zouden ze keihard uitgelachen worden. Hoeveel % van de consumentenuitgaven gaat nou weer in games zitten?
Beetje bekrompen opmerking. Was je al op de hoogte van het feit dat er in games tegenwoordig meer geld omgaat dan in de gehele holywood film industrie. Het gaat hier echt wel om een significant percentage van de bestedingen.

Was je al op de hoogte van het feit dat er in games tegenwoordig meer geld omgaat dan in de gehele holywood film industrie
Het is zo jammer dat ooit iemand dat een keer geroepen heeft en dat sindsdien een hoop mensen dat over hebben genomen... feit is: dat hardnekkige gerucht is gewoon helemaal niet waar.

Kijk bijv. hier of hier.

Ik noem maar even snel wat, ik had betere bronnen maar whatever, het gaat om het punt.

(over wat meer omzet heeft film of games)
Het is zo jammer dat ooit iemand dat een keer geroepen heeft en dat sindsdien een hoop mensen dat over hebben genomen... feit is: dat hardnekkige gerucht is gewoon helemaal niet waar.
Mwaaahhhh, het is vooral een kwestie van definities.
je kunt 2 kanten op
1)Film = (sec) Film & dvd verkoop
Maar bij gaming tel je ook de hardware en kosten voor je ISP (online-gaming!) mee.
Als je dat doet (als...) dan is de uitkomst, dat voor sommige bevolkingsgroepen danwel in sommige regios Gaming echt groter is dan Movie.

2)Als je tot gaming ook de hardware en kosten voor je ISP rekent, dan moet je film ook met dvd's & muziek & gadgets uitbreiden
...volgens mij is in geval 2 movie altijd groter.

Zij weigerden minder nieuwe (dure) games te kopen... yeah right. Dat is het soort info waarop de econoom doorgaans zijn berekeningen baseert :+

Overigens baseert de Nederlandse Bank haar rentecijfers op de verkoopcijfers van Lego en gaan we onze valuta herwaarderen tegen het Monopolygeld. :|

en gaan we onze valuta herwaarderen tegen het Monopolygeld.
Dat hebben we toch al?
* TD-er mompelt iets over de euro.

Wow! Dat wij als gamers zo een inpakt kunnen hebben op de economie! Tijd om onze kracht om te zetten in daden. Gamers verenigt u (en stem op mij! op Games4All)! :Y)

Effe serieus, in die ene maand heeft DIE MASSA SPELEN die niet verkocht is, veel meer impact gehad dan die 80 ton staal, die 300 ton textiel en die 200 autos die niet verkocht zijn geraakt (cijfer zijn volledig uit de lucht gegrepen)? Zonder preciezere cijfers om die bewering te ondersteunen, denk ik dat dit een verhaal is om bij broodje aap te catalogiseren...

Welke spellen werden duurder dan :?

Ik betaal nog steeds hetzelfde voor een PC of Console game als 15 jaar geleden.

90-140 gulden lang geleden

35-60 euro nu

Spelletjes waren vroeger maximaal 99 gulden.

50 euro is ongeveer 110 gulden
65 euro is ongeveer 143 gulden.

Volgens mij zijn spelletjes behoorlijk véél duurder geworden binnen 4 jaar :(

Precies. Vroeger waren de nieuwste games 90 gulden. Kan me geen games herinneren van 99 maar die zullen er vast zijn geweest.
Een gemiddelde game kost nu al gauw 60 euro. Wat gelijk staat aan 132 gulden. En zelfs als een game al 45 euro kost is het nog 99 gulden, en dat is dan "goedkoop".

Gaan we weer:

Ik heb hier een collectie van meer dan 80 PC games.

Komen ze:

Police Quest 2: 129,-
Star Wars X-wing: 139,-
Wing Commander: 179,- (!!)

Dit zijn geen uitzonderingen. De meeste gamer schommelden zo tussen de 100-139 guldens.

Heel af en toe werden ze inderdaad voor 89-99 gereleased, net zoals sommige games dat nu ook doen,

EDIT

Zal nog even doorgaan voor de ongelovigen :)

Monkey Island 1&2: 129,-
GrandPrix 4: 119,-
Grandprix Manager: 119,-
Simcity 2000: 109,-
Indiana Jones (fate of Atlantis): 119,-
Sam & Max: 119,-
Space Quest 4: 99,- ( :) De eerste)

Zal nog even doorgaan voor de ongelovigen

Monkey Island 1&2: 129,-
GrandPrix 4: 119,-
Grandprix Manager: 119,-
Ja, maar dit is appels en peren vergelijken. In Nederland bestond er zo'n beetje een monopolie door Homesoft (als ik het me goed kan herinneren). Prijzen waren daardoor belachelijk hoog maar wat erger was: het duurde iedere keer veels te lang eerdat Homesoft het boekje of de kaft had vertaald naar het Nederlands waardoor de Nederlandse release data veel later lagen dan omringende landen.

Juist omdat ik destijds walgde van dat soort praktijken (of gewoon ongeduldig was) bestelde ik mijn spellen altijd direct bij Sierra en/of Lucasarts. Als je deze prijzen terug gaat rekenen lig je (excl. verzending) ook nooit boven de 85 gulden. Ik hanteer daarbij een dollar koers van 2.20 gulden voor iedere dollar (zoals toen gebruikelijk was). Dus ze hebben in het artikel wel degelijk gelijk.. jij bent gewoon genaaid door Homesoft :)

Wel eens een Nintendo 64 gehad? Weet nog dat ik 180 piek neertelde voor Donkey Kong 64. Retevet spel, dat wel :9~

Vreemd,

Haast nooit spelletjes gezien die duurder dan 99 gulden waren. Misschien waren sommige regio' s wat duurder dan andren :P :+

Er zijn genoeg winkels waar je met een klantenkaart 10% korting krijgt. Dus een spel van 45 euro wordt dan 40 euro wat ongeveer de prijs is van 5 jaar geleden in guldens.

9 spellen in 15 jaar, de 10e was al onder de 100. dat is 1 spel in de 1.5 jaar
4 spellen per maand, * 12 maanden * 15 jaar = 720 spellen...
valt dus wel mee...

@CubeFanatic

ja ik heb weleens een biertje van 5 euro gedronken
je bent toen gewoon genaaid met je broek op je knien, zoals ik met dat biertje
maargoed, t was idd een leuk spel:)

@ sardia

Of ik ben dom, of jij kunt niet schrijven en rekenen, maar ik snap er in ieder geval niks van...

Als je 65 euro betaalt voor een spel zit je wel bij de verkeerde
winkel....

Toen betaalde ik toch echt 'maar' 35-80 gulden.

Als je een inflatie van gem. 3% neemt dan vallen de prijzen van nu eigenlijk best mee.

Edit: typo

Nouja, begin jaren tachtig betaalde ik 140 !! gulden voor Vanguard voor de Atari 2600

Toen betaalde ik toch echt 'maar' 35-80 gulden.
Dan was het assortiment spelletjes waaruit jij koos heel beperkt. Ten tijde van bijvoorbeeld de SNES waaren heel veel cartridges zo rond de 160,- Zeker de top games (axelay, donkey kong country, street fighter II) zaten rond prijs.

En dan heb ik het nog helemaal niet over Neo Geo games, die zaten rustig rond de 350,- tot 700,- (maar dat is dan ook wel een uitzondering natuurlijk).

Games zijn helemaal niet duurder geworden, vooral console gaming wordt alsmaar goedkoper.

Vroeger waren games op de SuperNES en Megadrive ook allemaal FL130,- en voor imports betaalde ik zelfs FL200,- (zoals Cronotrigger)

maare ¤200 per maand aan games uitgeven? zitten soms wel maanden bij dat ik meer koop, maar jij koopt 4-5 games elke maand? geloof ik niet, er komen echt niet zoveel goeie games uit (of je moet een EA fanaat zijn, dan blijf je maar kopen ;)

Net eens even op een gamedoos uit de oude doos gekeken. F117 van microprose, voor de PC. Destijds 139,95 guldens voor betaald, ik schat een jaar of 10 geleden. Reken daar inflatie overheen, dan is een titel van 50 euro zelfs vrij fors goedkoper...

Chronotrigger had ik voor Fl140 gulden toen deze pas nieuw was dus die 200 is wel erg extreem

De meeste Snes spellen waren idd tussen de 140-160 gulden dus echt veel duurder zijn consolegames niet geworden.

Maar ik koop doorgaans alleen spellen die ik echt graag wil hebben (en dus het geld voor over heb)

De spellen die ik één keer speel of het geld niet waard vind haal ik bij onze Zweedse vrienden. :Y)

Euhm PC spellen zijn gemiddeld 10% duurder geworden sinds de overstap naar de Euro.
vroeger betaalde je gemiddeld 99,95 voor een PC spel en 129 voor een console spel. (ja Starfox en Donkey Kong Country enzo waren uitschieters) als ik nu ga kijken naar hoeveel PC spellen nu kosten en vooral de prijzen van de nieuwe generatie console spellen dan begin je toch wel hard achter de oren te krabben wil je zoiets gaan kopen. 50 Euro voor PSP spellen 45 voor de NDS en 65 voor de Xbox 360.
daarvoor was het 40 voor GBA en 55 voor PS2/Xbox spellen dus ja ze drijven de prijzen alleen maar omhoog :(

Dan mag je nog zoveel van gamen houden ze maken het voor ons alleen maar duurder en duurder terwijl de diepgang in spellen vaak precies het tegenovergestelde laat zien. Als je vroeger bv Zelda: a Link to the Past in 20 uur kon uitspelen was je aardig bikkel en zelfs de huidge groep RPG's hebben er een kluif aan om zolang spel plezier te geven zonder opnieuw te beginnen.

Euhm PC spellen zijn gemiddeld 10% duurder geworden sinds de overstap naar de Euro.
Dat is dan ook alweer een paar jaar terug, niet zo gek dus.

Niet een bijster eerlijke vergelijking. Vroeger hadden console games veel hogere reproductiekosten. Tegenwoordig is het een dvd'tje persen en in een hoesje stoppen.

Kopen de gamers minder spellen? Moeten ze WoW maar niet zo speelbaar maken! :P

Ehhh.. nee, in de tekst staat:
Zij weigerden minder nieuwe spellen te kopen, terwijl die aanzienlijk duurder werden
En dat is precies het tegenovergestelde van wat jij erin gelezen hebt. Ze kochten juist meer spellen dus.

edit: te laat

Gamers zijn dus niet de schuldigen, maar ale die tyfus bedrijven die de prijs zo hoog houden. Hetzelfde geldt voor de muziek en film industrie.
Prijzen zouden niet omhoog gaan zeker, ya right.
Wij willen gewoon die games, koop je legaal game, is het nog niet goed. Ze hebben altijd wat te zeiken. Ik weet wat, niets meer kopen en alles downloaden, kijken hoe ze dat vinden.

Ik als 'student ontwikkelaar' moet toch even in de verdediging springen hier, het ligt toch wel degelijk ook aan gamers dat de prijzen steeds hoger worden. Gamers eisen steeds meer van spellen en de ontwikkeltijd van spellen gaat flink omhoog (denk hierbij bijv. ook aan de grafische pracht die steeds meer verbeterd moet worden). Dat kost tijd, tijd kost geld en dat geld moet betaald worden.

Daarom vind ik het ook zo mooi van Nintendo dat zij deze trend willen doorbreken met de Revolution, maar ook daar krijgen ze helaas ook veel negatieve kritiek op.
Ze hebben altijd wat te zeiken.
Volgens jouw woorden kan de "game industrie dus ook wel gaan klagen dat het nooit goed is".

Vergeet ook niet dat als je boos wilt worden, je boos moet worden op de uitgevers en niet op de ontwikkelaars, deze laatsten houden het hoofd nog maar net boven water ALS ze het boven water houden (kijk naar het aantal failliete bedijven en gedwongen overnames).

Een kwaliteitscomputerspel (AAA-title) kost tegenwoordig rond de 12 miljoen euro. Dat kunnen ontwikkelaars niet betalen (zijn gewoon normale mensen) dus moeten ze een wurgcontract tekenen bij een uitgever, of ander werk zoeken. Het is breed geaccepteerd dat het ontwikkelen van computerspellen een passie is, dat doe je niet voor het geld. Het zou dus jammer zijn als ontwikkelaars voor geldwolven worden uitgemaakt.

Waarop je baseert dat je slim bezig bent als je voortaan games gaat downloaden i.p.v. kopen weet ik niet, maar gelukkig zijn andere mensen wat slimmer: als iedereen er zo over dacht als jij bestond er geen game-industrie meer.

Sorry hoor, maar ik ken niemand die vandaag de dag nog zit te wachten op de volgende graphics 'revolutie'. Ontwikkelaars denken dit wel en stoppen bijna al hun energie in graphics in plaats van waar het echt om draait, gameplay. Neem nu de weg die ID heeft ingeslagen met Quake 4. Ze hebben zo veel op de graphics gefocussed dat het team van de Q4MAX mod nu hard bezig is om de gameplay te redden, aangezien de ontwikkelaars dit zelf verzuimd hebben. En zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen.

Misschien gewoon een stille hint in de richting van ontwikkelaars; games lijken steeds meer op elkaar.

Ik zie bij mezelf dat BattleField 2 het laatste spel is wat ik heb aangeschaft, dat is toch al gauw een jaar geleden. Om nu zoals peewee1979 200-250 euro per maand aan spellen uit te geven... Sorry, zoveel game ik nu ook weer niet.

Ik ook niet :)

Als ik echt mazzel heb, game ik 1 uur per dag. Meestal minder. Wil wel alles proberen. Lees natuurlijk wel eerst de reviews, en nu met de Xbox 360 kan ik ook demo's downloaden.

Deze maand staat de teller op 180,-

Overigens, ik heb er nooit spijt van, en zorg er wel altijd voor de ik games goed kan spelen.

In het weekend wil ik wel langer gamen :) Als Dinnetje het goed vind natuurlijk.

s/ontwikkelaars/publishers/

Misschien gewoon een stille hint in de richting van ontwikkelaars; games lijken steeds meer op elkaar.
Geloof me, ontwikkelaars weten maar al te goed dat games op elkaar lijken => ze WILLEN wel anders maar ze kunnen niet anders.

1) Kijk maar es goed rond naar originele spellen. In 99 van de 100 gevallen loopt het hiermee slecht af en worden er zware verliezen geleden, evt. faillisement veroorzaakt. Ontwikkelaars durven dus lang niet meer altijd origineel te zijn...
2) ontwikkeling van een kwaliteitsspel kost 12 miljoen euro. Dat geld hebben ontwikkelaars niet (zijn normale mensen met normaal geld). Dus moeten ze geld lenen bij uitgevers. Uitgevers willen hun geld terugzien, dus zij stellen voorwaarden. Uitgevers zijn ook grote mannen in zwarte sjieke pakken, zij geven niks om de kwaliteit van games, zij geven om ¤¤¤¤¤¤¤¤. Dus als jij bij een uitgever aankomt met een volgens jou geweldig origineel concept, dan komt je uitgever met feiten dat originele concepten bijna altijd meer geld kosten dan ze opleveren, en dat ze liever een Tomb Raider XVII willen hebben van jou (anders krijg je geen geld).
3) Helaas maar waar, games met een goed IP (oftewel als een spel gebaseerd is op een populair universum zoals The Matrix of Spiderman) scoren bijna ALTIJD goed. Daar waar goede games zonder IP gewoon niet gekocht worden. Misschien wel door de hardcore gamers, maar niet door de mainstream.

'Zij weigerden minder nieuwe spellen te kopen, terwijl die aanzienlijk duurder werden; reden voor de Office for National Statistics - zeg maar: het CBS - om hen als hoofdschuldigen aan te wijzen voor de stijging van de geldontwaarding.''


klinkt als , ''he waar blijft dat geld waar we op gerekend hadden?''

idd wat een onzin. Maar ook wel eng!

Of dit betekent dat ze bij de Britse nationale geldboer nu meer van spelletjes zijn gaan houden, of dat ze dat al deden en de inflatievoorspellingen daarom altijd bijelkaar gegokt werden, is niet bekend.
meesterlijk :D

enne:
gamers tilden het Britse inflatieniveau in februari naar 2%
de 'Bank' had voor februari op precies 2% gerekend.
:? wat is het probleem nou eigenlijk

Dat de inflatie door de games 0,1% hoger is als de maand ervoor maar het is kul dat dit komt omdat gamers 2 euro per game meer betalen anders zouden er wel heeeel veeel games verkocht moeten zijn of heel weinig andere consumentenproducten.

Er komen amper vernieuwende dingen uit, de spellen zijn gewoon te duur, hardware wordt snel verouderd, het schiet allemaal niet op dus }:O

en de steiging van de energie prijzen komt omdat ik een }:O draai :+ lekkere reden hebben die lui....
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:37 Xs4all introduceert online opslag met Webdav
Vorige 17:48 IBM bouwt nanotube-transistor
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011