Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 33, views: 19.233 •
Bron: News.com, submitter: IFASS

Het gerucht doet de ronde dat Microsoft deze week een goedkope developers kit voor de Xbox 360 wil voorstellen. Voor amper honderd dollar zou elke programmeur aan de slag kunnen gaan om spellen voor deze console te ontwikkelen. Heel wat opensourceprojecten, zoals OpenFrag - een spel waarvoor de basis op ons forum Gathering of Tweakers gelegd werd - zouden hierdoor binnen het bereik van Xbox 360 komen te liggen. Het spreekt voor zich dat dit ontwikkelpakket enkel de software, libraries en eventuele addins voor Visual Studio zal bevatten, zonder dat men beschikking heeft over de bijhorende hardware. Voor een volledige Development Kit wordt momenteel namelijk al gauw 10.000 dollar neergeteld, terwijl een Debug Kit ongeveer 4000 dollar moet opbrengen.

Aangezien de Xbox 360 uitgerust is met een PowerPC-processor en een Unified Shader-model dat nog niet ondersteund wordt door pc-videokaarten, betekent dit op zijn minst dat een en ander geëmuleerd zal moeten worden. De controller van de gameconsole is dankzij XNA dan weer wel bruikbaar op een computersysteem. Al deze technische belemmeringen zorgen er dan ook voor dat het gerucht vooralsnog sceptisch onthaald wordt. Anderzijds bewijzen projecten als PearPC dat het technisch wel mogelijk is de PowerPC-architectuur op een x86-systeem te emuleren.

Overigens zullen games die met deze kit ontwikkeld worden in elk geval nog digitaal ondertekend moeten worden, zodat het gebruik van deze tools om de beveiliging te doorbreken niet mogelijk geacht wordt. Bovendien is het momenteel een vereiste dat men een gelicenseerde gamedeveloper is voor men een ontwikkelkit kan aanschaffen bij Microsoft. De geloofwaardigheid van het gerucht, dat ook al bij het lanceren van de Xbox opdook, valt dan ook te betwijfelen.

'Broncode Xbox Live'

Reacties (33)

Betekent dit dat de XBMC legaal kan worden gecompileerd voor de XBOX 360?

Dat zou TE GEK zijn (en voor mij de reden dat ding te kopen)

* Luke Roberts denkt helaas dat dit niet zal gebeuren....
XBMC is ontwikkeld met de uitgelekte XBox Development Kit en dat heeft hier weinig mee te maken.

Legaal maken van deze software zou vereisen dat MS deze software "signed". De kans hierop is denk ik vrij klein
Nu ben ik niet zo bekend met de X360, maar had deze de XBMC niet eigenlijk in zich (het idee achter xbmc dan he)?
Nee, de applicaties moeten nog wel 'digitally-signed' worden door microsoft voordat het apparaat de code slikt. Anders word het 'xbox-hackerz' wel erg makkelijk gemaakt :Y)
Zometeen krijgen we het Tweakers game :9 :D
Als je eenmaal een heel spel of programma hebt gemaakt hiermee en het wil uitproberen op een echte xbox360, kan je het dan wel gewoon op een cd bakken en proberen?
Of moet je dan eerst allemaal DRM en hack beveiligingen enzo gaan omzeilen?
Want ik verwacht niet dat je tot in de eeuwigheid op emulatie wil blijven werken ;-)
Alleen als ie digitaly signed is zal hij draaien op een normale XBOX360, dus als je je software even tusdsendoor wil testen heb je een debug console nodig, eigenlijk gewoon een Xbox360 maar met een hele hoop minder ristricties, de debug 360 is $4000
Dit is wel heel mooi nieuws!

Ik vraag me alleen af of ze hiermee niet de deur wagenwijd openzetten voor hackers om de X-Box 360 te kraken? Je kan hiermee dus code schrijven en op je X-Box 360 draaien begrijp ik.

Als je de code eerst nog naar MS moet sturen om de laten valideren en signen, heb je er nog weinig aan. Ik ga er dus van uit dat dat niet nodig zal zijn.
Ga er dus maar van uit dat dat wél nodig zal zijn:
Overigens zullen games die met deze kit ontwikkeld worden in elk geval nog digitaal ondertekend moeten worden...
Hoe moet je dan testen op een XBox-360? Dan kun je elke week je code naar MS sturen. Lekker handig debuggen :X
Ik stel me voor dat "echte" ontwikkelaars gewoon een XBox krijgen die ook speciale tijdelijke signatures accepteren (vanzelfsprekend niet geaccepteerd door iedere in de handel te verkrijgen XBox, en zoals gezegd beperkt geldig). Eenzelfde benadering is mogelijk voor virtuele machines. Het is dus niet zo erg dat je voor iedere build naar Microsoft toe moet, maar je code even releasen is er ook niet bij.
daar hebben ze nou debug consoles voor a $4000
Leuk idee idd, maar MS moet zijn geld uit de games halen als straks een hele club mensen een Xbox koopt voor de Opensource games (en dan ook gratis games denk ik) heb je de kans dat ze dus minder "echte" games waar ze wel geld aan verdienen verkopen.


Kan je met deze SDK dan ook door de beveiliging heen? om je spel te laten werken :P dat zou wel geinig zijn en ideaal voor het kraken van de Xbox 368


Ik moet sneller typen je hebt er dus op dat punt weinig aan :+
maar de console zelf populairder maken door een community op te bouwen (= grotere userbase) geeft ook veel voordelen, de kans dat iemand een game koopt als hij een xbox heeft is groter dan dat hij er geen heeft
MS is zeker bang dat er helemaal nooit goede games op de XBOX 360 komen... :+
Het plan heeft alleen betrekking op het goedkoop aanbieden van een development kit. De uiteindelijke games/applicaties dienen nog steeds door Microsoft gesigned te worden voordat deze het "brandproces" inkunnen. Kortom: legale XBMC's voor de 360 en dergelijke kun je hiermee wel vergeten!
Hehe, eindelijk iemand die het snapt... Is ook een beetje vaag bericht moet ik zeggen, maar dit is wat Microsoft wil: XNA is een ontwikkeltool waarmee het binnenkort mogelijk moet worden dat een EA spellen ontwikkelt voor PC en XBox 360 vanuit één omgeving. Ze hoeven dan dus niet meer te porten van console naar PC en vice versa. Dit zal de ontwikkelkosten drukken en meer ontwikkelaars doen overhalen de XBox 360 als "eerste keus" platform te gebruiken. Verder biedt XNA een compleet scala aan extra's voor Visual Studio om de ontwikkeling van games "nog" makkelijker te maken.

De geringe kosten van XNA zijn dus niet zodat iedere tweaker z'n eigen XBox 360 games kan gaan maken, maar zodat ontwikkelen voor de XBox 360 vele malen goedkoper is dan ontwikkelen voor de PS3 of Revolution. Microsoft is klassiek sterk in het bieden van ontwikkeltools die de developer ondersteunen; zeker in vergelijking tot Sony en Nintendo.

In een wereld waarin de ontwikkeling van een game een gigantische bak geld kost en time-to-market dus héél belangrijk is, en het voor Sony, Nintendo en Microsoft heel belangrijk is om exclusieve content te hebben danwel content als eerste te hebben (kijk naar de stijging in verkoop van PS2's als er weer een GTA game uitkwam de afgelopen jaren) wint degene die zorgt voor de kortste ontwikkeltijd, de laagste complexiteit en de beste ondersteuning van developers. XNA is het wapen van Microsoft in deze strijd, en als je het mij vraagt is het een behoorlijk krachtig wapen ook.

Dat de prijs ervoor zorgt dat het voor een compleet scala aan nieuw talent mogelijk wordt spellen voor de PC te ontwikkelen die eventueel dan ook voor de XBox 360 uitgebracht kunnen worden is misschien nog wel slimmer van Microsoft. Met alle mega-budgetten die games nodig hebben is originaliteit al snel het slachtoffer. Veel van de games die nu gemaakt worden zijn slechts vervolgen binnen bestaand IP. Nieuw IP ontwikkelen is simpelweg te risicovol. Gelukkig is inmiddels een tegenwerking op gang aan het komen: een heuse indy-scene van onafhankelijke developers die wél originele games maken. Als Microsoft met XNA ook op deze ontwikkeling wil inspringen om zo "surprise-hits" op de XBox 360 te krijgen dan is dat misschien nog wel slimmer: een indy developer ontwikkelt een game, de game wordt mateloos populair op de PC, Microsoft koopt indy developer: nieuw exclusief IP voor de 360.

En ohja, voor de mensen die denken dat .NET dood is, of door Microsoft voor niets gebruikt wordt, uit de press release http://www.microsoft.com/XNA/3.20.2006.aspx:
The XNA Framework contains a custom implementation of the Microsoft® .NET Framework and new game-development-specific libraries designed to help game developers more easily create cross-platform games on Windows® and Xbox 360 using the highly productive C# programming language. Using the XNA Framework, game developers will benefit from the ability to re-use code and game assets in developing multiplatform titles, without sacrificing performance or flexibility.
Misschien heeft MS iets geleerd van het succes van Palm? Het ontwikkelplatform voor de Palm was ook zeer laagdempelig waardoor er onnoemelijk veel software werd ontwikkeld, veel onzinnig maar ook zinnige software. De ongelovelijke hoeveelheid beschikbare Palm software maakte het voor andere PDAs enorm moeilijk om zich in de PDA markt te vechten.

Als talloze mensen een XBox 360 aanschaffen omdat er zo'n fantastische software base is, dan is er ook een behoorlijke kans dat die mensen ook wel commerciele software zullen kopen.

En dat krampachtige gedoe om dat kraken: laat het nou eens los, Microsoft... We kopen een stukje hardware met wat software en daarmee gaan we de grens opzoeken en kijken waar we het nog meer voor kunnen gebruiken.

Het zou toch te gek zijn als General Motors mij ineens aanklaagt omdat ik op een weiland ga crossen met een aftandse Opel Kadett of als ik een Opel Omega strip tot een heftige roadster, of een Opel Corsa zodanig uitkleed en tune dat het ding ineens 250 km/u rijdt op een circuit. Of, nog raarder, een oude Opel Record ombouw tot waterpomp. Whatever. In de autowereld verwacht je dergelijk geneuzel over 'kraken' niet, waarom in de software wereld wel?

Als ik een X-Box koop, dan is tie van mij, en dan doe ik met de onderdelen wat ik wil. Als ik de firmware eruit rag, of ik start een alternatief besturingssyteem op, dan is dat mijn zaak. Het verbaast me nog steeds dat software giganten toch deze denkwijzen in stand weten te houden voor de rechter.
Je zegt het zelf, als ik een auto "koop", wanneer je xbox niet beveiligd is worden games niet meer gekocht, gevolg, developers brengen geen games meer uit, gevolg, geen inkomsten voor Microsoft.
Bovendien is het dan ook mogelijk om te "cheaten" op Live wat dit dan ook helemaal niet meer leuk maakt.
Met als verschil dat GM winst maakt op je opel kadetje ;) en MS hun xdoos 360 met verlies verkoopt om winst te maken op de games. En als jij er een mailserver (ik verzin maar wat) van maakt, maken zijn geen winst meer.
Dus lijkt me redelijk logisch dat ze zo moeilijk doen over kraken.

aaargh! XIU was me net te snel af.
edit: nevermind
Ik ben het wel met je eens. Als je een XBox of 360 koopt is hij van jou. Als je je XBox compleet wil ruïneren door er (bijvoorbeeld) een PS2 met superprocessor van te maken, is dat jouw probleem. :) Ik kan Microsofts standpunt ook wel begrijpen, maar als je dat niet willen, moeten ze hem maar gaan verhuren of zo. :+
En dat krampachtige gedoe om dat kraken: laat het nou eens los, Microsoft... We kopen een stukje hardware met wat software en daarmee gaan we de grens opzoeken en kijken waar we het nog meer voor kunnen gebruiken.
"De grens opzoeken en kijken waar we het nog meer voor kunnen gebruiken" komt meestal neer op illegale wijze verkregen games spelen. Terecht dat ze dat proberen tegen te gaan door het dicht te spijkeren. Als je een open machine wilt, koop dan een pc of zo.
Als ik een X-Box koop, dan is tie van mij, en dan doe ik met de onderdelen wat ik wil. Als ik de firmware eruit rag, of ik start een alternatief besturingssyteem op, dan is dat mijn zaak. Het verbaast me nog steeds dat software giganten toch deze denkwijzen in stand weten te houden voor de rechter.
Ga je gang. Maar MS hoeft je daarbij niet te helpen, en heeft het volle recht om jouw Xbox op grond daarvan te weren van het Live-netwerk en andere zaken.

Deze "denkwijze" is op zich niet abnormaal in de commerciele wereld. Het is te merken dat jij je geld niet in de software-industrie, en al helemaal niet in de games-industrie verdient.
Tjonge tjonge volgens mij is er geen Palm meer te koop in de winkels en is het allemaal windows based.
Palm is dus niet zo succesvol, en trouwens erg gebruiks onvriendelijk.
[hap-modus]Je kan een hoop over het Palm-platform zeggen, zoals het gebrek aan multimedia-mogelijkheden, resolutie van het scherm, het C++-only gebeuren, maar juist qua gebruikersvriendelijkheid staan ze aan de top, zeker voor de standaard PDA-taken.
[/hap-modus]
Overigens zullen games die met deze kit ontwikkeld worden in elk geval nog digitaal ondertekend moeten worden, zodat het gebruik van deze tools om de beveiliging te doorbreken niet mogelijk geacht wordt. Bovendien is het momenteel een vereiste dat men een gelicenseerde gamedeveloper is voor men een ontwikkelkit kan aanschaffen bij Microsoft. De geloofwaardigheid van het gerucht, dat ook al bij het lanceren van de Xbox opdook, valt dan ook te betwijfelen.
Ja hoor... en dan komt alrijd de maar.

Dacht ik dat ik op school met een pc clubje eindelijk eens aan een écht project kon werken, en dan komt weer die voorwaarde...
Moet ik wel even zeggen dat het oude topic over openfrag vrijwel niets meer zegt over hoe het er nu uit gaat zien.. gezien de huidige status van development ;)

Over het nieuws zelf zijn we wel blij, hopende uiteraard dat het ook daadwerkelijk waar is. (in ogenschouw nemende dat het voor de oude xbox ook verteld werd maar die nooit uitgebracht is door ms, ook al werd telkens verteld: ja, hij komt er over 6 maanden).

Dit geeft ons weer toegang tot een nieuwe doelgroep en een hoop nieuwe dingen om 'mee te spelen'.

We wachten af :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.