Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties, 23.561 views •
Bron: Microsoft, submitter: websjwans

Op de Game Developers Conference heeft Microsoft het XNA-platform officieel voorgesteld. Een jaar geleden had Microsoft op editie 2005 van deze bijeenkomst van spelontwikkelaars al een uitgebreide uitleg gegeven over de doelstellingen die het voor ogen had. Met XNA Studio krijgen de ontwikkelaars beschikking over een aantal tools en hulpmiddelen om hun software beter op de mogelijkheden van het grafische platform af te stellen. In de nu downloadbare Community Technology Preview zit bovendien een pre-release build van XNA, waarmee de programmeurs het ontwikkelproces beter zouden kunnen organiseren en optimaliseren. Bovendien biedt deze XNA-build een platform waarmee afhankelijkheden in de software gemakkelijker opgespoord kunnen worden, zodat 'incremental builds' gemakkelijker gerealiseerd kunnen worden, maar ook ongebruikte content opgespoord kan worden.

XNAMartin Sevigny, manager bij Ubisoft, stelt in het persbericht dat ontwikkelaars zich dankzij XNA kunnen focussen op de creatieve aspecten, in plaats van zich te laten beperken door een specifiek platform waarvoor ontwikkeld wordt. Het XNA-platform is namelijk niet alleen bedoeld voor gameconsoles, maar kan ook gebruikt worden op Windows-systemen. Het XNA-framework bevat namelijk een aan de noden van spelontwikkelaars aangepaste versie van het .NET Framework en voegt daar een aantal game-specifieke libraries aan toe. Hierdoor kunnen ontwikkelaars in C# crossplatform-spellen ontwikkelen voor zowel Windows als de Xbox 360. Dankzij het gebruik van C# hoopt Microsoft bovendien heel wat meer programmeurs te bereiken. Het ontwikkelen van een spel zou hierdoor veel gemakkelijker en toegankelijker worden.

Aanvullend op het XNA-framework werd ook een uitbreiding op de Xbox Live services voorgesteld. Met het 'Xbox Live server platform' kunnen spelontwikkelaars namelijk een eigen back-end server ontwikkelen die naast Xbox Live kan draaien. De technologie zal in de eerstvolgende Xbox Development Kit, die in mei verwacht wordt, opgenomen worden. Een eerste indruk van wat met deze tools mogelijk zal zijn, is volgens Microsoft te zien in 'Project Gotham Racing'. In dit spel kunnen tot 30.000 spelers real-time wedstrijden volgen in de zogenaamde Spectator Mode. Ook in 'Burnout: Revenge' werd al gebruikgemaakt van deze technologie voor de 'Live Revenge'- en 'Save and Share'-spelonderdelen. Met het Xbox Live-serverplatform moet de technologie echter binnen ieders handbereik gebracht worden.

Burnout Revenge

Reacties (42)

Reactiefilter:-142039+131+26+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Met 30.000 man naar een spelletje kijken is nogal! Dat is bijna de hele arena vol. Biedt wel perspectief, game kijken voor een Euro.
Tja.. over het algemeen moeten de gene die "in de arena" staan dan wel gaan betalen :(

Alleen als je bv een WK Project Gotham hebt kan je als winnaar nog best wat leuks verdienen. Zullen we dan ook divisies gaan krijgen zoals bij voetbal? :)
* Electrowolf ziet de cyber-hooligans al online in aparte vakken zitten met speciaal getunneld dataverkeer zodat ze niet in contact kunnen komen met die van de tegenpartij :+
Op zich mooi dat de ontwikkelaars nu minder moeite hoeven doen om hun spel zowel op PC als op X-Box 360 aan te bieden. Ik ben alleen bang voor verschraling van de markt voor PS3 spellen.

Als het zo weinig moeite kost om voor PC en X-Box 360 te ontwikkelen, waarom er dan nog meer moeite insteken om het ook voor de PS3 te doen?

Ook die multiplatform claim doet me denken aan een aangepaste versie van de quote van Henry Ford: "Je kan ontwikkelen voor elk platform, zo lang het maar Windows is."
Omdat de PS3 misschien een grotere userbase zal krijgen dan de Xbox360.
Ok, dit moet nog blijken uit de verkopen, maar persoonlijk zie ik de toekomst rooskleurig in voor de PS3.

Van de PC-verkopen van een game hoef je ook niet al te veel te verwachten.
Vaak liggen de verkopen ver onder de verkopen van dezelfde game op een console.
de markt voor PC games licht in geld termen vrijwel gelijk aan die van de xbox en de PS's serie.
xbox en PC same is dus al 2 keer zo veel geld als voor de PS.

het enige nadeel van PC games is dat ondersteunings kosten hoger zijn als die voor de consoles waardoor er minder winst op word gemaakt.
hopenlijk kunnen de veel strakkere regels van directX10 daar verandering in brengen als mede de ontwikkel kosten verminderen.
de markt voor PC games licht in geld termen vrijwel gelijk aan die van de xbox en de PS's serie.
Als de xbox ~25 miljoen keer is verkocht en de PS2 ~100 miljoen keer weet ik toch wel waar ik mijn games op uitbreng.
Xbox en PC samen is dus niet 2x zoveel 'geld' als de PS (serie) :z

Bij de PC heb ik het ook niet over de markgrootte, maar over de verkopen van individuele games.
Voorlopig is de PS 3 nog maar 0x verkocht, dus waar jij die cijfers vandaan tovert......

Dit artikel gaat natuurlijk over toekomstige games, en dus niet voor de xbox en ps2....
Om maar te zwijgen over het feit dat die API's Direct3D zullen gebruiken, en geen OpenGL, waardoor linux-users ook weer naar de topgames mogen fluiten. Want een developer kan nu met gemak al 2 grote platforms bereiken, dus waarom nog om de kleinere markt geven
idd, dat was dan ook de reden dat ms destijds direct3d heeft ontwikkeld, jammer dat zoveel ontwikkelaars hun games niet meer multiplatform (ready) gaan maken.

naja, t meesta wat simultaan op windows en de xbox verschijnt is meestal toch niet echt super imho :P
Daar kon je nog best eens gelijk in hebben. De gemiddelde tweakers game PC is wat krachtiger. Als zich dat straks alleen gaat vertalen in hogere resoluties en iets betere rendering zonder een echt beter detail en game-logic dan biedt dat niet veel hoop.

Aan de andere kant vewacht ik dan dat we ook "cross-platform" kunnen spelen. (Zoals we dat al kenden van Linux/Windows cross platform games op open GL basis ;) )

Ja, ik ben cynisch en naief...dus dat "cross platform" spelen zal er wel niet van komen... En verder moeten we natuurlijk wel cross platform tussen quotes blijven schrijven....
Maar wordt zoiets (geschreven in C#) dan geen open-deur voor homebrew software of de hack-community?
Niet tot dat iemand uitvind hoe die zijn executables moet signen. Je kan wel leuke dingen bouwen, maar die zullen enkel werken op een PC.
Naja, als dat al een probleem was dan kon het natuurlijk in C++ ook al. Met C# code access security (CAS) zou het er in principe alleen maar veiliger op kunnen worden. Om je XBox 360 hoef je je zowiezo geen zorgen te maken, want deployment daarop heeft Microsoft goed afgetimmerd (begrijpelijk en terecht).

XNA opent echter wel de deuren voor Indy developers die in C# werken. Live Arcade was al een veelbelovend platform en als het zo ver zou komen dat Managed DirectX (C#) hier ook op draait, dan denk ik dat een hoop Indy's hier erg blij mee zullen zijn.
MS zet zich dus voor de volle honderd procent in op de gamesmarkt voor zover ze dat niet deden. Met hun nieuwe semi-crossplatform aanpak zullen ze zeker meer mensen bereiken als met C++ alleen.

Ik vraag me eigelijk af wat het tegenkamp, Java, nu van plan is.Games in Java kunnen draaien op Linux, Windows zelfs op de Mac maar Sun komt maar niet in beweging. Ik vraag mij toch echt af of Sun zit te slapen of dat ze de waarde van deze industrie niet kunnen inschatten. :?

De kortere development tijd (t.o.v. C++) en de snelle performance (compiling at runtime, waardoor het op sommige vlakken gelijk of nog sneller werkt dan C) zal het niet liggen.
JAVA snel? Laat me niet lachen! Ik werk nu al ruim anderhalf jaar met JAVA, en echt snel is niet de betiteling voor dat systeem waar ik aan zit te denken.
Dan heb je nog niet gezien dat er ontwikkelingen zijn om Java rechtstreeks op een PC te laten draaien ipv met het OS als tussenlaag. Sun is daar al behoorlijk mee bezig en dan verandert er nogal wat.

@all:

Wat ik wel grappig vind is dat MS van Intel naar PPC gaat en vervolgens met tools komt om games op zowel de Xbox als de PC te laten draaien. Deze verandering kan het nooit eenvoudiger gemaakt hebben.
Deze verandering kan het nooit eenvoudiger gemaakt hebben.
Juist met .Net en C# is dat heel eenvoudig. Dat werkt in essentie net zoals Java.
Dan doe je echt iets fout, werk je misschien nog met SDK 1.0?

Sinds 1,1 is java overgestapt naar de JIT compiler en daar zitten grote voordelen aan. Was Java gemiddeld 50 keer trager bij SDK 1.0 dan een C++ programma, bij 1.5 is het terug gebracht tot ~0.25 en vooruitzichten zijn dat 1.6 sneller is, als kan je dat natuurlijk afdoen als PR praat. Feit is wel dat je sneller applicaties kan ontwikkelen in Java (waarbij je ook platform onafhankelijkheid heb).

Ik heb hier wel een artikel uit 2004 van de Universiteit van California waarin het een en ander wordt uitgelegd over waar eventuele traagheden zitten en of er niet van een mug een olifant gemaakt wordt (lees: Java is troep want het is traag.)

Sterker nog, ik heb gehoord (geen bron) dat C# trager is dan Java. Zal eens gaan kijken wat daar van waar is. Ondertussen:

http://www.idiom.com/%7Ezilla/Computer/javaCbenchmark.html
Voor game-developpers is het alleszins voordelig: ze kunnen in de toekomst de XBOX en PC-afdeling mergen. Games kunnen nu beter gelijktijdig gereleased worden op Xbox360 en de PC. Zo kunnen ze de ontwikkelkosten toch serieus verminderen.

Dit laatste is alleszins een zorgenkindje voor de grote spelers Microsoft en Sony om de hogere ontwikkelingskosten te laten dekken door de prijs voor iedere game. Nintendo heeft dan mijn insziens een beter voordeel: door de specs van de Revo niet drastisch te veranderen ten opzichte van de GameCube, kunnen programmeurs eenvoudig overstappen en kunnen ze hun huidige ervaring al direct gebruiken op het nieuwe platform.
De vraag is wel of game developers genoeg vertrouwen hebben in de performance van .NET. Het is leuk als de omgeving het makkelijker maakt om games te coden, maar als de performance daar onder lijdt houdt 't gewoon op. Performance is redelijk heilig.

Djordy: voor het ScriptingSystem, leuk :) maar das natuurlijk niet de bottleneck in (sterker nog, tis maar een hele kleine fractie van) je engine ;)
Reality Engine gebruikt .NET voor een C# ScriptingSystem. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de performance uitstekend is.

Tevens heeft natuurlijk elke engine die gemigreerd is naar .NET profijt van het feit dat XNA ook gebaseerd is op een .NET omgeving.
WOOOOOW dude die screenshots op die site :o wreed nice :)
zoals uit meerdere tests al is gebleken zit de snelheid met moderne compilers wel goed hoor, C++ blijft dikwijls wel de snelste, maar is ook moeilijker om in te ontwikkelen, wat het dus meestal ook duurder maakt

.net heeft ook als voordeel dat je makkelijk talen kan mensen van .net, waar C++ ook in zit, dus kan je de cruciale elementen toch in C++ maken :)

de echte snelheid zit uiteindelijk vooral in de structuur van de engine en algoritmes

MS doet hier echt een slimme zet denk ik omdat ze hier gewoon games mee aantrekken
de grootste markt (nu PS2) heeft de meeste games, straks is dit dus PS3 vs. XBOX360 + PC vs. NRev
voor dev teams een goede ontwikkeling maar voor gebruikers kan t crappy worden

we hebben eerder console ports gezien

niet om aan te zien op pc

tuurlijk in het begin zal je weinig verschil zien maar wanneer de pc graphics verder gaan kunnen we gebonden worden aan console limitations.

tenzij er bvb modules komen die je de extra mogelijkheden van pc laten gebruiken
Dat willen ze juist verbeteren. XNA moet het mogelijkmaken dat je met ongveer dezelfde code een programma op zowel de XBOX 360 als PC kan uitvoeren, met dezelfde uitwerking. Hierdoor kunnen games waarschijnlijk 1 op 1 geport worden.

Ik ga het iig ff uitproberen om een spelletje te maken met XNA :P
Als het echt zo is dat dit ook nog een het progameren makkelijker moet maken, dan hoop ik, dat niet dat iedere huis tuin en keukenprogamaur een spelletje gaat zitten maken, waardoor er nog veel meer boutspellen op de markt komen dan dat er nu al zijn.

Net als in de periode dat een heleboel mafkezen die de knop "save as web page" in powerpoint hadden gevonden maar meteen een internet bedrijf gingen opzetten en een beetje de webdisigner uit gingewn hangen.

EDIT:
@aprilia2000:
Hoe meer waardeloze spellen er zijn, hoe meer je er moet gaan filterren om uiteindelijk de goede eruit te halen.
Ik heb hier ergt een hekel aan en je kan ook niet af gaan wat anderre zeggen, dus zelf uitproberen is beter, maar er zit wel een verschil tussen 50 spellen proberen en 500 spellen proberen.
Wat kan jou het nou schelen dat er waardeloze spellen komen, je hoeft ze toch niet te spelen?
Is dat niet Full Auto i.p.v. Burnout Revenge?
Het zal me zorg zijn wie wat en waarmee draait, zolang er maar progressie zit in ontwikkeling van de techniek, wat uiteindelijk zal leiden tot betere, grafische, resultaten.

Wat voor mij steeds meer gaat tellen is de ontwikkeling. Als ik hoor van diverse medewerkers die een Intel roadmap krijgen voorgeschoteld zal MS en Intel steeds meer op elkaar gaan afstemmen met elkaar op integratie en verbetring van de huidige technieken, waardoor we straks ook in multi media bakken een game kunnen gaan spelen.

Intel en MS zijn daarin, steeds minder iig, te evenaren in de toekomst, gezien de know how die ze al ruim 20 jaar bezitten en steeds sneller op de vraag van de consument inspelen. Waarom zou ik dan nog Sony PS3 willen hebben ? Dan liever een GC, die toch wel een veld van games maken heeft, die niet te krijgen zijn op de overige console's. Ik zet mijn geld wel op de console's van MS, aangezien de PS3 weinig vernieuwend is qua functie's, en hoe meer ik met een apparaat kan doen, des te goedkoper word het voor me, inplaats van een console te kopen die alleen wat extra te bieden heeft.

En wat voor cijfers Sony ook ooit heeft mogen halen, het is en blijft nu eenmaal geen garantie voor de toekomst. De toekomst zit meer in veelzijdigheid en nieuwe snufjes, dat kan ik van de PS3 niet echt gauw terug vinden, behalve dat we hooguit straks met hun eigen verwisselbare geheugen moeten gaan werken, of Blu-Ray, die nog lang geen film standaard is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True