Hoofdcategorieën
Device Settings

Novell verbetert gebruiksvriendelijkheid Suse Linux Desktop

Door Martin Sturm, donderdag 9 maart 2006 23:15
Bron: ZDNet UK, views: 27.938

Novell hoopt binnenkort Suse Linux Enterprise Desktop op de markt te brengen, wat volgens het bedrijf het meest gebruiksvriendelijke desktop besturingssysteem zal zijn. Het bedrijf stelt zelfs dat het besturingssysteem gebruiksvriendelijker is dan Windows, maar dat de voorsprong op een aantal punten is verdwenen zodra Windows Vista wordt geïntroduceerd. Volgens Novell is dit besturingssyseem de eerste Linux-distributie die geschikt is voor alle werkstations in een bedrijfsomgeving.

Om de gebruiksvriendelijkheid van Suse Linux Enterprise Desktop te verbeteren heeft Novell een groot aantal gebruikerstests uitgevoerd, waarvan de video's en resultaten zijn vrijgegeven aan de open-sourcegemeenschap. Naast de gebruiksvriendelijkheid is het desktopbesturingssysteem ook voorzien van essentiele zaken die nodig zijn voor dagelijks gebruik. De distributie is volgens Novell de eerste Linux-uitvoering die gericht is op bedrijven en voorzien van OpenOffice.org 2.0. Om een optimale compatibiliteit met bestaande Microsoft Office-documenten te waarborgen heeft Novell de officesuite uitgebreid met ondersteuning voor Excel-macro's en draaitabellen en kunnen Visual Basic-macro's worden uitgevoerd. Verder beschikt het besturingssysteem volgens Novell in ondersteuning voor alle geldende netwerk- en printerstandaarden, waaronder Active Directory. Novells Evolution, de PIM- en e-mailclient van het bedrijf, biedt ondersteuning voor Groupwise en Microsoft Exchange en voor het snel kunnen terugvinden van documenten, foto's, e-mails en andere bestanden beschikt het besturingssysteem over een ingebouwde desktopsearchengine, namelijk Beagle.

Om het geheel ook voor het oog wat aantrekkelijker te maken gebruikt deze distributie de OpenGL-gebaseerde X-server XGL, waarover we al eerder schreven. Volgens Novell wordt Linux tot nu toe voornamelijk gebruikt op werkstations die worden ingezet voor een specifieke taak. Suse Linux Enterprise Destop is volgens het bedrijf de eerste distributie die ingezet kan worden voor algemeen gebruik. Suse Linux Enterprise Desktop 10 zal naar verwachting komende zomer beschikbaar zijn.

Suse Linux Enterprise Desktop 10 (verkleind)
Volgende 10:05 Intel verwacht in 2007 quadcore processors voor desktop
Vorige 22:42 Samsung introduceert telefoon met 10 megapixel camera
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Gebruiksvriendelijkheid is iets wat voor een deel van de gebruiker afhankelijk is, subjectief dus. Ik vind het dan ook onzin het op dit punt met Windows te vergelijken. Waar de een juist houd van allemaal venstertjes met "Weet u zeker dat u dit programma wilt afsluiten" zal de andere persoon dit weer irritant vinden, bijvoorbeeld

Waar de een juist houd van allemaal venstertjes met "Weet u zeker dat u dit programma wilt afsluiten" zal de andere persoon dit weer irritant vinden, bijvoorbeeld
Daarom bestaat er ook zoiets als settings. :)

Helaas bieden niet alle besturingssystemen voldoende settings.

Helaas bieden niet alle besturingssystemen voldoende settings.
en da's gelijk weer een ander probleem: teveel aan settings is ook weer gebruikers-onvriendelijk.

Maak je daar toch ook een setting voor? :+

Om een voorbeeld te noemen: Firefox, hebben de meeste settings onder extra->opties zitten, maar als je naar about:config surft kun je de rest van de settings aanpassen.
Dat werkt natuurlijk erg mooi!

Tenzij je graag al je settings op één plaats wil hebben. :)

Tja,

maar je kunt je afvragen of about:config voor veel mensen meer zegt dan regedit voor IE... :)

Dan is het natuurlijk heel vriendelijk als je bij de eerste keer dat je die melding ziet, kunt aangeven dat je ze niet meer wil zien.

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat mensen verschillen, maar het handige aan een computer is dat het heel makkelijk is om de interface aan te passen aan de wensen van een specifieke gebruiker.

gebruiksvriendelijkheid is dat de gebruiker er mee kan doen wat nodig is zonder al te veel rompslomp.
Wanneer dit het zelfde wordt als windows dus gewoon een aantal iconen op je desktop en klik en draaien maar is dan noem ik dat gebruiksvriendelijk.
Volledig compatible met alle standaarden die in bedrijven gevoerd worden.
Dus met dit os heb je zeker een gebruiksvriendelijk os in handen zonder dat je teveel moet veranderen en moet bijinstalleren om het draaiend te krijgen.
lees:
Verder beschikt het besturingssysteem volgens Novell in ondersteuning voor alle geldende netwerk- en printerstandaarden, waaronder Active Directory. Novells Evolution, de PIM- en e-mailclient van het bedrijf, biedt ondersteuning voor Groupwise en Microsoft Exchange.

Wanneer dit in een bedrijfsomgeving toegepast word denk ik niet dat het de bedoeling is dat gebruikers alles gaan veranderen daar heb je immers systeembeheerders voor.
En dit geldt tevens voor windowsomgevingen waar dit ook niet echt op prijs gesteld zal worden.
Ik ga het zeker allemaal proberen wanneer dit uit is.

Dat zei je goed "dan noem IK dat gebruikersvriendelijk". Een stel iconen op een rij waar je op kunt douwen en dat er wat gebeurd op je desktop vind ik juist weer niet gebruikersvriendelijk.

Voor mij houdt gebruikersvriendelijk in dat ik gewoon een nagenoeg legen desktop heb zonder al te veel dingen erop. Als ik iets nodig heb vind ik het wel in het menu. Het punt waarop het juist echt gebruikersvriendelijk wordt vind ik als de programma's in het menu zo gerangschikt zijn dat ik direct kan vinden wat ik nodig heb.

Dat is pas gebruikersvriendelijk, vind ik dus.

Met andere woorden het is per persoon afhankelijk. Jij vind en desktop vol iconen gebruikersvriendelijk, ik juist helemaal niet.

@EngelF:
Correct if I'm wrong, maar dat jij geen iconen op je scherm wilt wil niet zeggen dat een os met icoontjes op het scherm minder gebruiksviendelijker. Het heeft imho in jou geval meer te maken met het cosmetische kant van het OS dan gebruiksvriendelijkheid. Want de gemiddelde gebruiker wilt juist wel de icoontjes op zijn scherm zodat hij sneller en makkelijker een programma op kan starten(en heeft dus niks te maken met hoe mooi of leeg de desktop is, maar juist dat het handiger is en dus gebruiksvriendelijker).

Maar ik begrijp wel wat je bedoel en ben het ook wel met je eens.

Wanneer je in het bedrijfsleven zit is het een kwestie van een icoontje aanklikken om naar de betreffende toepassing te gaan.
Prive houd ik ook mijn desktop het liefst zo leeg mogenlijk maar zet jezelf nu eens op een andere plaats.
Je werkt binnen een bedrijf waar diverse applicaties aangeroepen moeten worden.
Dan is het veel makkelijker om even op je desktop te klikken en meteen op je scherm te krijgen wat je wilt hebben?
Denk hierbij eens aan mensen die in het magazijn werken of iets dergelijks gewoon de personen die verder niets anders dan met de pc doen dan bedrijfstoepassingen opstarten en hier mee moeten werken.
Dit zijn over het algemeen mensen die met de pc moeten werken voor hun werk en geen tweakers die het hele bureaublad leeghalen met als resultaat dat collegalief zich weer een ongeluk moet zoeken waar alles staat.

Dat vind ik niet.
Gebruiksvriendelijkheid kan je meten.
Als je 1000 mensen van de straat plukt en als testpanel hebt en 90% vind dat het "gebruiksvriendelijk" is, dan zegt dat wat.

Das ook niet echt waar hé:
Als je 1000 windows gebruikers achter zowel een linux-bak als een windows-bak plaatst. Rara wat de uitkomst zal zijn.

Gebruiksvriendelijkheid heeft vooral te maken met wat je eigen ervaringen zijn.
Werken met de functie-toetsen en snelkoppelingen vindt ik bv gebruiksvriendelijkheid, of via commando's kunnen werken. Bij mij staat snelheid in functie van gebruiksvriendelijkheid. Maar met enkel wat sneltoetsen ben je ook niets :+
Je moet dus een EVENWICHT vinden :Y)

Het is een goed idee van Novell om zich specifiek te gaan richten op de bedrijfsomgeving. De merendeel van de computergebruikers is toch te vinden bij de bedrijven. Als de mensen op hun werk merken dat linux toch óók erg fijn werkt, stappen ze thuis misschien ook wel sneller over. En als het grote grut overstapt, zal de rest volgen...

Whoa, ze hebben hier wel heeel erg geprobeert om gnome zoveel mogelijk op windows te laten lijken. Bij suse hebben ze blijkbaar een ander idee over gebruiksvriendelijk dan ik. Ik vind windows juist vreselijk :S
Die menu's lijken me echt niks. Een paar applicaties kun je met een paar klikken starten, en de rest is weggemoffelt. Alsof je nooit wat anders gebruikt dan een web browser, email software en een media player...

Maarja, als deze distro mensen overhaalt om van windows naar linux over te stappen hoor je mij al niet meer klagen. Ik hoef m tenslotte zelf niet te gebruiken :)

die appplication browser ziet er anders wel handig uit :*)

maar ik vind zelf dat ze die menus hadden moeten combineren, dus én veelgebruikte applicaties en het 'origineel' in één.

Ik denk dat in de meeste kantoren wel maar een paar applicaties gebruikt worden. Iets voor mail/agenda - Office pakket en misschien een custom programma.
En dan is het handig dat je er snel bij bent. Voor die paar keer dat je iets 'specialistisch' nodig hebt maken die paar extra klikken ook niet uit.

Ik zie er wel wat in. (Hoewel het startmenu van WindowsXP bij mij meteen terug gaat naar windows95 mode).
Een grote reden waarom ik nog steeds windows gebruik is omdat ik gewoon bepaalde zaken niet snel genoeg kan vinden. Dat is gewoon een stuk gewenning, maar een windows-like interface is de eerste uren dat ik suse gebruik wel handig.

Orginaliteitsprijzen zullen ze er niet mee winnen.

De grap is natuurlijk dat de meeste mensen maar een paar applicaties vaak gebruiken. Mail, tekstverwerker, webbrowser etc. De rest staat alleen maar in de weg.

Wel vreemd om er meteen bij te zeggen dat jouw hele voordeel weg is als je concurent met zijn software komt.

Ik denk dat dat komt omdat Windows Vista nog volop in ontwikkeling is, en dat Novell daar dus nog geen goed oordeel over kan geven. Windows XP is er immers al een aantal jaren, waar ze dan natuurlijk een goed oordeel over kunnen vormen :)

Dat zeggen ze niet, het artikel is slecht vertaald. Dit stond in het origineel:

"When Microsoft Vista ships it will catch up to us in a number of areas, but we'll enjoy six months where Novell's Linux desktop is in the lead," he said.

Catch up betekent niet dat ze ingehaalt worden, maar dat ze op een aantal punten de achterstand in proberen te lopen. :+

Dat slecht vertalen valt wel mee. Er staat dat de achterstand wordt ingelopen. Van proberen is dus geen sprake. Novell gaat er vanuit dat Microsoft op die punten minimaal gelijkwaardig wordt en de voorsprong van Novell's Linux desktop verdwijnt.

Er zijn dus twee opties. Windows Vista en Novell's Linux Desktop zijn precies even gebruiksvriendelijk of Windows Vista is gebruiksvriendelijker. Het eerste is zeer onwaarschijnlijk (statistisch kans 0) dus staat daar wel degelijk dat volgens Novell Windows Vista (op die punten) waarschijnlijk een voorsprong neemt.

@Pietje:

Jij vertaalt het ook niet helemaal correct. "catch up to us in a number of areas" wil zeggen dat ze op een aantal gebieden inlopen. Met andere woorden, Vista zal niet overal inlopen op Novell's Linux Desktop. Verder betekend inlopen dat ze een gedeelte van de achterstand goed zullen maken, maar niet alles per definitie.

Maar laten we niet vergeten dat die alleen maar marketing geblaat is en weinig waarde aan hechten.

Ik zei bewust 'proberen', omdat je nog niets met zekerheid over vista kan zeggen zolang het nog niet uit is. Uiteraard gaat MS proberen om een betere desktop dan Suse te maken, maar of dat gelukt is weet je pas als het in de winkels ligt. Het vertalen met "de voorsprong is verdwenen als vista uitkomt" is dus niet correct.

Ik denk dat Suse Linux een zeer goed office operating systeem kan zijn. Maar ik denk ook dat het in veel kantoren niet gebruikt wordt omdat de mensen daar heel specifieke software op Windows gebruiken voor taken uit te voeren die simpelweg niet onder Linux goed draaien of werken ondanks zaken zoals wine.

Maar wat betreft de gewone typmiep, surfer en mailer ofzo. Dus die niets al te unieks willen hebben is Suse Linux 10 denk ik een heel goede oplossing. Ik sta enigzins te kijken dat veel werkgevers inmiddels de 'gewone' pc's niet hebben overgeschakelt naar de laatse Suse of Redhat\Fedora distro want dat scheelt ze bakken met licentiegeld. Persoonlijk vermoed ikd at het huiverig is, dat het zo zwaar is om hun personeel om te scholen enzo.Vandaar dat Suse Linux Enterprise 10 (en ook vele andere visuele distro's) bijna een kloon van WIndows lijken, die drempel wegnemen.

Tja, ik denk dat een beginnend bedrijf wellicht beter eraan doet om Linux te nemen i.p.v. Windows...maar dan moeten ze eht wel voerwegen...

De integratie van een netwerk met én *nix PCs én Windows dozen is natuurlijk lang niet zo fijn als jij schijnt te denken. Dat de gebruiker moet wennen zal de directie een rotzorg zijn, het product moet doen wat het bedrijf nodig heeft voor een concurrerend tariefje. Als je je Windows PCs voorziet van *nix dan moet je ook het één en ander gaan uittrekken om de integratie met je bestaande netwerk te handhaven. Group Policies, integratie met je netwerkservices zoals proxy, groupware, imaging, drivers, support, databases en toegang tot het WAN zijn allemaal toegespitst op één soort werkstation. Hoe groter de tent hoe belangerijker uniformiteit wordt. Niet eens omdat je je mensen om moet scholen maar omdat je dubbel werk doet als je bij alles wat je doet twee keer clientconfiguraties moet gaan bouwen en uitrollen, nog afgezien van de hersenbrekende nachtmerrie die het is om met niet-Windows PCs gebruik te maken van integrated AD authentication bij bijvoorbeeld ISA en Exchange.

De kosten van zo'n licentie zijn voor grote bedrijven echt niet boeiend meer. Mijn nieuwe werkgever (nog twee weken, woehoe!) betaalt iets van 70 dollar per jaar per werkstation voor de licenties. voor die 350 euro per PC heb je écht het werk niet betaald die je kwijt bent om de vijf jaar durende afschrijvingsperiode die PCs te ondersteunen.

Dat de gebruiker moet wennen zal de directie een rotzorg zijn, het product moet doen wat het bedrijf nodig heeft voor een concurrerend tariefje.
Nou nee hoor, de meeste directies houden zich bij het nemen van een overstap beslissing juist bezig met het omschakelen van gebruikers. Ze weten als geen ander dat als de gebruikers niet of niet snel genoeg kunnen wennen die bedrijfsonderdelen minder of zelfs niet presteren. Dat kost bakken met geld. Bijna altijd meer dan het uitrollen van nieuwe systemen of aanpassingen. Als het gaat om systemen waar bijna geen mens aan te pas komt is het een ander verhaal. De essentie is continuiteit, betrouwbaarheid en uiteindelijk winst. Of dat nu besloten wordt om systeem perikelen of gebruikers problemen.

Wij hebben hier, en wij gaan in andere projecten, volledig linux netwerken uitrollen, en dat is opzich prima te doen hoor. Ook in hybride omgevingen met Windows clients. Geen groot bedrijven natuurlijk, maar een normaal ingelogde gebruiker heeft "user" rechten, krijgt zn mapjes aangekoppeld via een Kix script, sing problemo. Aankoppelen shares werkt nog niet helemaal makkelijk voor de beheerder op Linux dozen, maar dat is ook wel redelijk overkomelijk. Novell heeft beloofd ;) een policy systeem te gaan bouwen voor Linux dozen, dat missen we nog wel een beetje.

@thegve
dat is opzich prima te doen hoor.
Een Windows-only netwerk is ook prima te doen. :) Maar de meerwaarde van hybride netwerken is in gewone kantooromgevingen nogal laag is en een puur Linux netwerk is voor veel bedrijven gewoon een illusie.

Eigenlijk heeft Linux voor desktopgebruik 1 voordeel. De initiele prijs. Op de meeste andere terreinen heeft Windows toch echt nog meer te bieden. Je kan wel een compleet Linux gebaseerd netwerk neerzetten maar daarbij krijg je wel te maken met beperkingen. Iets wat je zelf ook al aangeeft. Dat hoeft niet erg te zijn, maar in het algemeen schrikken bedrijven erg snel als ze de lijst van omschakelingen zien die een Linux installatie met zich meebrengt.

Nu noem je wel allemaal zaken op die te maken hebben met de switch tussen windows en unix systemen, en dus een eenmalige kost. Een overstap gaat meestal gepaard met een investering, en bedrijven zullen eerder geinteresseerd zijn of het geld dat ze met de switch besparen de investering rechtvaardigt of niet.

Om een optimale compatibiliteit met bestaande Microsoft Office-documenten te waarborgen heeft Novell de officesuite uitgebreid met ondersteuning voor Excel-macro's en draaitabellen en kunnen Visual Basic-macro's worden uitgevoerd.
Ik neem aan/hoop dat dit ook aan de officiële OOo wordt toegevoegd? of is dat vergeefse hoop?

Aangezien OOo open source is, zullen ze een aangepaste versie ook open source moeten maken, dus zou niets het OOo team tegen kunnen houden om de aanpassingen in de officiele tree op te nemen...
Tenzij ze het als losstaande plugin ofzo uitgebracht hebben :/

Lijkt me wel, niet zo heel moeilijk backporten met de GPL :Y)

Wat me meer verbaasd is dat dit gewoon mag. Je zou verwachten dat op het moment dat Office gekopiëerd is in een andere taal, er copyrightwetten gaan gelden. Je mag toch niet straffeloos een product overnemen?

Daarnaast zou ik het een slechte zaak vinden wanneer heel Gnome nu identiek is aan windows. Het kan gewoon beter, aangezien de windows-gui niet echt optimaal is. Maar door het helemaal terug te brengen naar windows haal je die voordelen weg... |:(

[edit]Ik heb geen voorbeeld, maar qua aanleertijd is windows echt slecht in vergelijking met MacOS X bijv. Dat jij en ik weten waar wat zit, wil niet zeggen dat dat logisch is...

En zeker in het configuratiescherm moet je rare dingen doen om sommige dingen in te stellen. Waar zit de instelling voor je toetsenbord bijv? ALs ` en @ is, waar moet ik dan kijken? De taalinstellingen dus. Huh :?

Sommigen zeggen wel dat de windows GUI niet optimaal is, maar zeg er dan graag ook precies bij wat er verbeterd moet worden. Ik kan toch echt in luttele seconden overal bij, wat moet er verbeterd worden?

Ik kan toch echt in luttele seconden overal bij, wat moet er verbeterd worden?
Focus 'hijacking', default window sizes, resizable dialogs (alle), customizable menus (alle), 'ownership' van desktop, quick launch bar, start menu en file associaties bij de gebruiker leggen in plaats van bij de installer, standaard ondersteuning voor meerdere virtuele desktops en vast nog wel meer.

Tuurlijk, als je iets gewend bent kun je er snel mee werken... Iemand die jaren met een oude gare DOS applicatie heeft gewerkt kan ook in een aantal seconden door de menu's heen navigeren.

Microsoft heeft een eigen HIG (Human Interface Guildelines) maar ze houden zichzelf er niet echt consequent aan. Zo hebben knoppen niet altijd de juiste focus.

Verder is de indeling van de progamma's in het startmenu volkomen onlogisch... ik heb een hoop spul geinstalleerd, en altijd moet ik weer zoeken waar het zit.

Verder is de taakbalk een ongelooflijk STAR ding... je kan er nauwelijks iets mee, het ding heeft zoveel meer potentieel. Het ding is in een bepaalde vorm gegoten en totaal niet aan te passen.

Bij bepaalde sneltoetsen zijn er geen toetsen die het effect weer ongedaan maken, bijvoorbeeld win+m.

En de windowstoets gebruiken om het start menu te openen, ook al zit je niet in de GUI is ook een ramp (mensen die WoW spelen zullen het hier vast mee eens zijn).

En zo kan ik nog wel even doorgaan....

-R-

Bij bepaalde sneltoetsen zijn er geen toetsen die het effect weer ongedaan maken, bijvoorbeeld win+m.
Win-D in plaats van Win-M.

Bij bepaalde sneltoetsen zijn er geen toetsen die het effect weer ongedaan maken, bijvoorbeeld win+m.
Heb je al eens <windows key><shift><m> geprobeerd?

windows gui mag dan misschien niet optimaal zijn, maar iedereen (de tiepmiepen en andere window-gebruikers) zijn er zo aan gewend dat een andere vorm niet snel geaccepteerd wordt; ook al is die beter..

Vergelijk t met een toetsenbord.. probeer maar eens een dag te tikken op een toetsenbord met een andere indeling..(a) In de meeste gevallen zijn dan alleen maar een paar bijzondere tekens op eenandere plek neergezet.. :P
Je weet niet hoe snel je dan terug wil.

@ vosje:
Dat overschakelen valt vaak erg mee. M'n vriendin moet noodgedwongen :Y) op een SuSE 9.3 bak (mijn desktop) met me Skypen nu ik op stage ben. De eerste keer liep ze te zeiken dat ze niks kon vinden. (Hoezo, niks vinden? Je Skype start automagisch, gewoon ff linker scherm aan een dubbelklikken om mijn naam)
Komt ze nu doodleuk vertellen dat ze even een ander achtergrondje heeft ingesteld omdat ze die pinguin zat was. En dat ze wel blij is met die Japanse tijd op de taakbalk in het rechter scherm. Dus ik zeg: "He, dat hoor jij helemaal niet te snappen, jij gebruikt nooit Linux." Zij: "Oh, maar dat lijkt zo op elkaar, die dingen kan ik zelf wel." |:(

Kom je thuis, heeft ze doodleuk windows geinstalleerd B-)

zolang Novell een beetje royaal omgaat springen met zijn prijzen van de licenties zou dit inderdaad nog eens een groot offensief tegen windows kunnen zijn

Ik begreep dat openSUSE de gratis variant is van SUSE. Het enige wat er niet inzit zijn codecs waar je voor moet betalen. Het is me niet heel helder hoe het precies zit. Iemand een helderder beeld van openSUSE?

Opensuse is geen distro.
T'is gewoon suse linux.

lees maar inleiding op:
http://en.opensuse.org/Welcome_to_openSUSE.org

Hierover zijn al heel wat mailinglijsten aan versleten.

OpenSUSE is een project en het ontwikkeld SUSE Linux (vroeger SuSE) en het bedrijf heet SUSE.

Voor de codecs hoef je niet te betalen, die staan gewoon op de ftp-servers alleen worden ze niet standaard opgenomen omdat sommigen perse alleen OpenSource willen hebben.

SLES is wel wat anders dan SUSE Linux trouwens. Het is echt helemaal aangepast aan de werkomgeving. Maar de twee beinvloeden elkaar duidelijk wel en SUSE Linux kun je rekenen als ontwikkelplatform voor SLES. Vandaar dat er laatst vertraging kwam bij SUSE Linux omdat Novell graag wilde dat de software-manager van SUSE Linux gelijk zou ziijn aan die van SLES. Dat scheelt weer een hoop dubbele ondersteuning en ik moet zeggen dat de nieuwe manier (nu nog MEER dan brak in SUSE Linux 10.1 beta6 maar compleet in SLES) wel gebruiksvriendelijker is.

Nogmaals: OpenSUSE is het project, SUSE Linux de distributie en SUSE het bedrijf.

Xarenion || Beta6-tester OpenSUSE Project.

edit: spellen is nooyt mijn vak geweesd
edit2: het is brak in beta6, voordat ik een verkeerd beeld schep

Dit beantwoordt dan ook de vraag waarom er al een Suse 10 is maar deze enterprise desktop v10 pas in de zomer komt...

Wat ik hier vooral interessant aan vind is dat ze blijkbaar OpenOffice.org uitgebreid heben met ondersteuning voor Excel-macro's en draaitabellen, en blijkbaar ook ondersteuning voor VBA (hopelijk in alle Office-bestanden). Dat zou de acceptatie van OOo toch een stuk makkelijker moeten maken.

Allemaal leuk en aardig maar ik wil gewoon apps kunnen installen met dubbelklik!

En dat is zeker mogelijk met SuSE dankzij bijvoorbeeld YaST. Heb je SuSE (of een vergelijkbare distro) ooit wel eens geprobeerd? Dan zou je waarschijnlijk wel hebben gemerkt dat het ook gewoon mogelijk is. De meest populaire software wordt tegenwoordig ook vrijgegeven in RPM bestanden waardoor het installeren mogelijk is binnen luttele seconden. Volgens mij is het niet zozeer de gebruikersvriendelijk in Linux die een probleem vormt, maar de beschikbaarheid van degelijke drivers.

Op een enterprise desktop moet jij helemaal geen apps installen.

Mag het ook met 1 klik?
http://klik.atekon.de/
http://en.opensuse.org/SUPER_KLIK

Verder blijkt uit je reactie dat je suse nog nooit hebt geprobeerd ;)
Bij suse klik je gewoon op het installatiepakket (rpm-pakket), en daarna kies je voor de optie [installeren] en klaar ben je ;)

Hey, dat lijkt wel op het .app formaat van macOS :z

Klopt, de .dmg-pakketjes van macos werken hetzelfde als de cmg-pakketjes die KLIK aanbiedt.
Er zijn erchter 2 verschillen:
1 cmg-pakketten worden als readonly gemount
2 via KLIK kun je on-the-fly cmg-pakketten samenstellen aan de hand van bestaande softwarepakketten. op centrale servers.

Voorbeeld, stel je wilt op debian amaroK installeren,dan typ je klik:/amarok in je webbrowser (of je klikt op een link naar dit url-adres). KLIK haalt dan van de site klik.anekton.de een recept voor amaroK op, downloadt vanaf de ftp-servers van Debian het amarok-pakket en enkele andere pakketten waar amaroK van afhankelijk is en die niet op een doorsnee linux-installatie staan en vormt een cmg-pakket die op je desktop wordt gezet.
Is er een nieuwe amarok uit? Dan hernoem/verwijder je het bestaande cmg-bestand van amaroK en typ je weer klik:/amarok in je webbrowser en begint het hele spel weer opnieuw.
KliK kent ook een commandline interface, voor wie geen GUI wil, maar wel wil klikken ;)

Wel vreemd dat ze van plan zijn Xgl op te nemen, terwijl dat nu nog in het alpha stadium is.

XGL is redelijk goed bruikbaar op het moment... Het gaat denk ik alles schelen als de nVidia en ATI drivers native ondersteuning hiervoor gaan bieden. Op het moment loopt alles nog via Mesa, wat voor een vertraging zorgt.
XGL en Compiz word hard aan doorgewerkt en ze hebben nog tot de zomer volgens het bericht. Volgens mij gaat dat wel lukken.
Het loopt hier al betrekkelijk goed op mn laptop (P4 2.67 Ghz, GF 4 440 Go) en het begint pas te haperen als ik EN met Synaptic alles leeg aan het halen ben EN iets aan het compilen ben EN met mn 3D cubus desktop aan het spelen ben :P

edit:

Screenshot is overigens zonder XGL ;p

De vertraging komt dan ook voornamelijk door het compileren. Ik kan alles uithalen met m'n desktop zonder dat er ook maar enige vertraging optreedt. Echter zodra ik ga compileren zakt de framerate (Vreemd om over fps te spreken bij een desktop ^^; ) in.

De reden dat dit inzakt (heb ik mij laten vertellen ;o) is door de "indirecte rendering". Compiz (de window manager) stuurt (GLX-)signalen naar de server die dan door de hardware gerenderd worden. De server moet de signalen routen voor het gerenderd wordt, wat onder hoge load wat trager gaat en dus lagere fps als gevolg heeft.

Ik heb trouwens ook 'succes stories' gelezen van mensen die op een P3 750 / GF2 combinatie vloeiend beeld hadden, met de transparantie en 3D effectjes etc ;) Ik hoop voor Microsoft dat de lage performance van de laatste Vista beta lag aan het feit dat er nog geen officiele nvidia drivers waren, want anders heeft men er te veel power voor nodig om het normaal te kunnen draaien..
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:05 Intel verwacht in 2007 quadcore processors voor desktop
Vorige 22:42 Samsung introduceert telefoon met 10 megapixel camera
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011