Hoofdcategorieën

Brandstofcellen eindelijk klaar voor productie

Door Arie Jan Stapel, vrijdag 3 maart 2006 15:35
Bron: PC Magazine, views: 23.236

De bedrijven Antig Technology en AVC Corp. zullen volgende week op de CeBIT in Hannover een productierijpe brandstofcel voor laptops demonstreren. Brandstofcellen zijn als energiebron voor draagbare apparaten zeer aantrekkelijk, omdat ze veel meer energie kunnen opslaan dan accu's van hetzelfde formaat en gewicht. De nieuwe brandstofcel werkt op methanol en past in de voor cd/dvd-drives bestemde ruimte van een laptop. Hij weegt 1,7 kilo en kan maximaal 45 watt vermogen leveren. Volgens AVC kan de cel een laptop acht uur lang draaiende houden. Brandstofcellen voor laptops staan al lang op de tekentafel en er zijn ook al werkende proefmodellen van gemaakt, maar tot serieproductie is het nog niet gekomen. AVC zegt al contracten te hebben met niet nader genoemde Taiwanese fabrikanten voor productie van de brandstofcellen in de tweede helft van dit jaar. De beide bedrijven gaven niet aan hoeveel de brandstofcel zal gaan kosten en en bieden vooralsnog geen mogelijkheid om de cellen zelf te hervullen.

Brandstofcel voor laptops

Volgende 15:46
Vorige 15:01

Reacties

«  1  2  3  4  »

Hoe laat je dit dan op? Door opnieuw methanol er bij te voegen als hij leeg is? En zit er dan ook een uitlaat op ?

Of kan je dit gewoon opladen via stroom?

Je moet er een nieuwe methanolcassette in doen als hij leeg is.

Als je op dat plaatje kijkt, zie je dat je er een fuel cartridge in moet doen.

Wat ik me eerder af vraag is waar je je dvd brander dan laat, als zo'n fuel pack je cd bay in beslag neemt...

Waar dacht je dat ze "vroeger" de accu verstopt hadden? ;)

Zo'n brandstofcel neemt zo te zien net zoveel plaats in als een accu. De brander kan dus aan de andere kant van de laptop, net als anders.

Je stopt er simpelweg een nieuwe cartridge met methanol in.

Met een spuitbusje methanol. Makkelijk te vervoeren (geen elektriciteitsnetwerk nodig) en overal verkrijgbaar (denk aan vullers voor gasaanstekers).

Er zit zeker een uitlaat op. Het is uiteindelijk een verbrandsingsproces (oxidatie) dat de energie oplevert.

Methanol is toch het giftig broertje van ethanol (alcohol in bier enz). Volgens mij is dat niet gasvormig bij kamer temperatuur. Dus een spuitbusje gaan niet lukken.
En aanstekers gebruiken methaan, ethaan of butaan (ik weet niet meer precies welke)

Onder druk kun je een hoop in een spuitbus vervoeren, daarnaast lijkt mij een spuitbus een onhandige navuller. Er zijn genoeg mensen die al moeite hebben met het navullen van een gas aansteker. Als dit aanslaat dan zullen de cartridges verkrijgbaar zijn bij elke computer winkel, wat ik me dan af vraag is of opladen dan duurder is dan zo'n cartridge.

een spuitbusje gaat prima lukken hoor...daarvoor bestaan er drijfgassen. Ik had overigens eerlijk gezegd verwacht dat brandstofcellen meer energie zouden leveren. Deze cellen leveren welliswaar tussen de 4 en 5 keer zoveel energie als een accu, maar ik denk dat dit in de toekomst nog wel stijgt. (misschien groter methanol tankje :+ )

Tjee, wat steken die cassettes gigantisch uit! Heb je gelijk een extra armsteun erbij. :+

Hoe laat je dit dan op?
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je ze oplaat, daarvoor zou je nog een vrij grote ballon voor nodig hebben. Om die ballon dan warm genoeg te krijgen om hem op te laten zou je brandstofcel snel opgebruikt zijn.

Opla<b>d</b>en. Met een 'd' dus. Hoe laad je dit op? Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je ze oplaadt.

Er zijn gewoon bepaalde regels voor spelling, laten we ons daar ook aan houden.... ;)

hoe laat is een chinees?
laat :+

bieden vooralsnog geen mogelijkheid om de cellen zelf te hervullen.
Dat wil dus zeggen dat als je je laptop dagelijks gebruikt, je ongeveer elke dag een nieuwe "accu" moet aanschaffen?

Is 45W overigens wel voldoende voor een laptop? Ik weet dat de Centrino dingetjes weinig energie nodig hebben, maar 45W is wel erg weinig toch?

Er staat dat je hem niet zelf kan bijvullen en dan denk ik dat ze de Fuel Cartridge bedoelen.

Dus gewoon een nieuwe cartridge erin en je kan weer verder!

Er staat dat je hem niet zelf kan bijvullen en dan denk ik dat ze de Fuel Cartridge bedoelen.

Dus gewoon een nieuwe cartridge erin en je kan weer verder!


Dus gewoon 50 kilo extra cartridges meenemen elke dag en dan kan je gewoon weer verder |:(

Het komt erop neer dat je een schuur vol met die cartridges moet hebben.

het is maar zelden dat je je laptop echt langer als 2-3 uur nodig hebt zonder stekker in de beurt.
zie het meer als backup voor noodgevallen of een verlengen van de tijd dat je je laptop kan gebruiken als je hem een keer wel langer nodig hebt.

Niet specifiek. Als je een stopcontact bij je hebt, heb je de brandstofcel niet nodig. Dit begint al gemeengoed te worden.
Diverse terrasjes en ook in vliegtuigen en treinen komt dit steeds vaker voor.

Uiteraard moeten dergelijke cellen wel goedkoop blijven, dus niet meer dan 1-2 euro per cel wil het interessant worden voor bedrijven.

Zelfvullers zullen ook wel komen. Kan ik straks een grote gastank in de tuin laten plaatsen om alle cellen te vullen :)

Als je een stopcontact bij je hebt, heb je de brandstofcel niet nodig
Ja ik neem ook altijd een stopcontact mee, erg handig in de trein enzo.

45 W is voldoende voor een zuinige laptop, maar het houdt niet over. Mijn centrino laptop trekt 26 W idle met het scherm op de hoogste helderheid. Onder full load gebruikt hij precies 45 W. Nu ga ik ervan uit dat ze zowel de accu als de laptop nog wel efficienter kunnen maken, zodat de marge iets ruimer wordt.

Zo'n marge zit er bij een adapter bijvoorbeeld in, zodat de spanningen stabieler zijn. Voor een accu is dat meestal niet zo interessant. Geen idee of zo'n brandstofcel een nette spanning afgeeft. Ik neem aan van wel.

Dan vraag ik me af wat voor laptop jij hebt

Mijn centrino based laptop trekt normaal hooguit 15watt met scherm op felst en stressed nog geen 30 a 35watt (zit een radeon 9600 in)

Heb je ook gekeken wat ie trekt als je 'm opstart?

Is ruim voldoende. Laptop van mij trekt gemiddeld zo'n 30 watt.
Zou ook wel moeten, anders zouden ze nooit zo'n laptop kunnen uitbrengen.


Ik denk alleen dat het voor huis, tuin en de meeste bedrijven niet interessant is. Het zal denk ik nooit goedkoper worden dat gewoon de prik uit het stopcontact halen.
Het is hooguit handiger. Maar ook met gewone accu's kan je het tegenwoordig 8 uur uithouden.
Ik heb achterin de gewone accu, ik kan links een travel accu plaatsen en rechts de dvd writer. Met die 2 accu's claimt men 8 uur runtime te kunnen behalen..

ik denk niet dat het nodig is om dit in laptops te doen omdat het navullen toch minder vaak kan dan gewoon opladen. het kan wel een mogelijkheid worden om het als extra lading te gebruiken naast de accu.

Een mooi begin in de strijd tegen CO2 uitstoot ;) Als die methanol maar op een duurzame manier geproduceerd wordt (en dat is niet dmv kernenergie) :D

Huh, methanol bestaat koolstof en waterstof atomen in een keten.

Natuurlijk wel co2 uitstoot!!!!

jup, maar die CO2 wordt weer opgenomen bij de methanol productie. Deze wordt uit planten gemaakt, en die hebben CO2 nodig om te groeien. Netto zul je nog steeds CO2 uitstoot hebben (je moet een deel van de methanol gebruiken om bv je fabriek runnende te houden) maar is al een stuk minder belastend (qua CO2 uitstoot) dan de normale productie van elektriciteit, waarbij de olie/gas/kolen die je verstookt niet makkelijk bij te maken zijn....

@Ortep: hoeveel energieverlies heb je bij electriciteits-transport...ook niet weinig! Kon zo even geen link vinden, maar ik meen van natuurkunde te herinneren dat het rendement van elek. opwekken + transport iets van 35% is.
Tevens is biomassa helemaal niet zo gunstig voor het milieu als de regering jou wil laten geloven.
Maar je hebt wel gelijk dat methanol ook niet DE oplossing is.

Dat hoeft niet, als je de electriciteitscentrale stookt met biomassa dan recycle je de CO2 ook. Dan maak je er niet eerst methanol van omdat via een auto naar de cartrige fabriek te brengen om die weer naar de winkel te brengen om het dan naar je huis te brengen. Rechtstreeks verbranden en via een draad naar je huis sturen kan wel eens CO2 en/of energie efficienter zijn.

Dit is een leuke discussie, maar een beetje off-topic. Als we CO2 efficient willen zijn dan kunnen we nu allemaal maar beter onze pc uitzetten. 8-)

Waterstof? Er wordt hier over Methanol gesproken, en methanol verbrand tot CO2 (en water)...

Enne... Voor de productie van waterstof heb je volgens mij nog steeds stroom nodig. Het is dus pure opslag van energie.

Waterstof?
Lezen is moeilijk, he

Grapjas.

Direct Methanol Fuel Cells (DMFC)
Overall Cell Reaction: CH3OH + 3/2 O2 => CO2 + 2 H2O (wat scheikundig niet helemaal correct is, die 3/2).

Wat jullie hierboven opeens met waterstof hebben weet ik niet, maar bij de productie van Methanol komt volgens mij geen CO2 vrij... (of ik moet wiki niet goed gelezen hebben, er komt nl. wel CO en CO2 vrij maar dat wordt ook weer gebruik om methanol te vormen).

@RandDries: praktisch kan het inderdaad, maar het is mij vroeger aangeleerd dat je in chemische reacties altijd zo klein mogenlijke gehele getallen neer moet zetten ;).

die 3/2 is scheikundig compleet te verantwoorden, in de praktische scheikunde zijn namelijk alle aantallen in mollen uitgedrukt (1 mol = 6.02*10^23 deeltjes)

3/2 * 6.02*10^23 = 9.03 × 10^23

heel goed te doen dus

Uhm, mol is gewoon handig om mee te rekenen om te zien hoeveel van een nieuwe stof krijgt. In de post van slindenau is er een reactievergelijking. Deze moet altijd kloppend zijn (althans dat is mij geleerd)achter de pijl krijg je 4 O (2x H2O en CO2) dus voor de pijl ook. Er zit al een O in CH3OH en dus heb je nog 3 O nodig. dus 1 1/2, ofwel 3/2, MAAR dat mag niet in de scheikunde, je hebt niet halfe moleculen dus de kloppende reactievergelijking moet zijn:

2 CH3OH + 3 O2 => 2 CO2 + 4 H2O

Stelletje geeks :P }:O

en de implicatie-pijl (=>, daaruit volgt) in plaats van de gewone pijl (->, wordt) al helemaal niet.

Tenaya heeft gelijk hoor. Inderdaad, er komt CO2 vrij bij een brandstofcel, en dat kan bijdragen tot klimaatverandering.

Maar als methanol op duurzame wijze wordt geproduceerd dan is er niks aan de hand. Bio-methanol wordt geproduceerd door bepaalde gewassen, zoals koolzaad, te vergassen. De vrijgekome CO2, bij redox-reactie in de brandstofcel, is door de plant ooit uit de lucht gehaald. Er is dan sprake van een kringloop en een brandstofcel is dus CO2-neutraal. Dat zou ook het plan zijn om auto's met brandstofcellen en biomethanol een stuk minder schadelijk te maken voor het milieu.

Kijk hier maar eens: http://www.energietransit...randstoffen/techniek.html of hier: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=20930

De nieuwe brandstofcel werkt op methanol en past in de voor cd/dvd-drives bestemde ruimte van een laptop.
Krijg ik er dan gratis een externe dvd/brandert/combo bij? :+

@Dark4ever Zet er gewoon de nieuwste sportpijp op :P

@Tenaya Ze kunnen in de toekomst ook op een veel duurzamere manier dmv kernenergie, endergie opwekken omdat er veel minder kernafval vrijkomt. Het wordt als het ware hergebruikt.

Ik weet niet hoe jij duurzaam kernenergie wilt opwerken. Kernenergie kun je opwekken met verrijkt uranium met als resultaat dat er veramrt uranium overblijft dat je vervolgens weer moet gaan verrijken ik weet niet waar jij het duurzamer wilt maken maar kernafval blijf je gewoon houden.

Vraag ik me ook af.
Er zijn laptops die 8 uren halen op batterij. Zeker als je een 2de batt installeert. Maar als hij leeg is hang je hem gewoon aan netspanning en je kan doorwerken.

Als je hier telkens je laptop moet afzetten om 'bij te tanken' is dat wel een groot nadeel! Ik vind het persoonlijk een bijkomend ongemak om maar enkele uren langer te kunnen werken. Want die 8 uur in welke omstandigheden/laptop is dat? Bij een ULV of bij een zware desknote? De informatie is vaag.

ik denk dat het niet moeilijk is om hier ook een adapter aan te hangen hoor.

het gaat hier wel om een eerste versie natuurlijk, dus over een aantal maanden komt er wel een van 10 - 12 uur.

dat verbetert nog wel.

Dan is het natuurlijk wachten op een waterstof versie van de brandstof cel. In princiepe zou je dan alleen water bij moeten tanken waarna je laptop het zelf naar waterstof omzet.
@microsofty:
Stopcontact?

:? En waar denk jij de benodigde energie daarvoor vandaan te halen...

Stopcontact...? Electrolyse van water.

Edit: hmm het gaat hier wel om methanol en niet waterstof.

Ja hóór, je laptop even opladen in de sloot ;)
Of even bijvullen met een flesje spa :P

Misschien kunnen ze er wel een accu in doen.
Als extratje dus hoeft niet als full load accu maar gewoon 1 als buffer.
Dat hoeft weinig ruimte in te nemen.

Straks moet je bij het bier, melk en appels, ook brandstofcellen halen bij je supermarkt. :P

Dan is het natuurlijk ook weer de vraag hoeveel accijns erop geheven gaan worden.
Vergelijkbaar met de benzine, of het bier, of sterke drank?
Dat er accijns op geheven gaan worden als het gemeengoed is, staat wel vast, maar onder welke categorie valt het.

Nee gewoon een spuitbusje methanol. Voor gasaanstekers als vulling is al een vergelijkbaar product in ongeveer elke supermarkt.

edit; waarheidsgehalte verbeteren

Nope. Dat is nl. een soort wasbenzine (aardolie-destillaat). Twee producten waar wel methanol in zit zijn:

- brandspiritus (enkele procenten, rest ethanol (=alcohol))
- gel in branders voor in de horeca (voor warmhoudtoestellen).

En als ik me niet vergis de gedenaturaliseerde alcohol die je voor ¤1,57 per 100ml bij de apotheek koopt

Methanol is bijzonder goedkoop, als de efficiëntie nog flink wat gepushed kan worden is het zeker wel aantrekkelijk. Echter vind ik het bijvullen van je Accu ook wat omslachtig! ;)

inkt is ook bijzonder goedkoop. Tot je het in 20 of 40 milliliter cartridges stopt. Dan is het in een keer EUR 1000,- per liter waard. 8-)

Daarvoor hebben ze refill sets uitgevonden :+

1.7 kilogram? voor heel de laptop zeker.

Ik zie me nog niet een laptop "voltanken", lijkt me vrij omslachtig en methanol is volgens mij duurder dan je batterij een uurtje laten opladen.

een batterij kan je overal opladen...zelfs met zonneenergie.
Dus binnekort kan ik een methanol tankje meesleuren?

Hoeveel methanol zou er in zo een cel inkunnen?

Mijn laptop verbruikt 35 watt geloof ik, maar dat zal wel in de hoogte gaan tijdens een game en dan lijkt 45 watt krap. maar 45watt is dan weer ruim voldoende voor ultra mobiele toepassingen. (1.6ghz centrino platform)

idd, mijn centrino ibm verbruikt iets van een 15 watt op batterij, in het uiterste geval zelfs maar 8 watt :P
Maar ik vind 1.7 kilo wel veel, en die cell past in geen jaren in mijn T41

Mmm. mijn Toshiba Portégé R200 weeg 1,29kg incl. batterij en houdt 4,4 uur uit. zie hier
Heb er nog een tweede externe batterij bijgekocht van 3800mAh van 350 gram
Houdt het nu in totaal meer dan een 8 uur vol, weegt minder dan 1,7 kg inclusief de notobook dus...

De brandstofceljongens moeten nog even door blijven innoveren dus.

cool, ik wil een laptop met dubbele en verchroomde uitlaat 8-)

Pimp my pc ..... }>

Dát is dan weer niet nieuw...

he...PIMP...da mag nie meer van MTV
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:46
Vorige 15:01
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: