Channels
Powered by True

AMD dagvaardt Skype

Door René Wichers, woensdag 1 maart 2006 15:40
Bron: DailyTech, views: 26.502

Skype heeft recent een aantal nieuwe features aan zijn populaire VoIP-software toegevoegd, maar die zijn niet bij iedereen in goede aarde gevallen. De extra functionaliteit werkt namelijk alleen op Intels Core Duo-chips, reden voor AMD om het internetbelbedrijf een proces aan te doen. Hoewel Intel en Skype geen geheim van hun samenwerking maken, vermoedt AMD dat Skype is betaald om de software voor Intels producten te optimaliseren. Het bedrijf heeft nu via de rechtbank de documentatie van de onderhandelingen tussen Skype en Intel opgevraagd om te kunnen vaststellen of er sprake is van onrechtmatige afspraken. AMD probeert al langer om voor de rechter aan te tonen dat de grote concurrent misbruik van zijn monopoliepositie maakt.

AMD's boze telefoontje Intel ontkent de beschuldigingen, maar heeft moeten toegeven dat er geen technische reden is dat de extra Skype-functies alleen op Core Duo-chips werken. Er zou alleen een CPUID-test in de Skype-software zitten, die de gewraakte functionaliteit alleen unlockt als de betreffende Intel-cpu's worden gevonden. 'Juist een monopolist hoort de concurrentie aan te gaan met kwalitatief goede software, en niet met dit soort trucjes', reageerde een advocaat van AMD. Het afgelopen jaar is het marktaandeel van AMD overigens al tot boven de twintig procent gestegen.

Volgende: Icann en Verisign tekenen dotcom-contract 16:16
Vorige: W300i nieuwste lid Sony Ericsson Walkman-familie 14:35

Reacties

«  1  2  3  4  »

En terecht, nu AMD terrein wint probeert Intel vanalles, maar als het omgedraaid was, zou AMD niet hetzelfde doen dan? Tis maar hoe slim je 'law'-afdeling is.

zelfs als AMD voorloopt op techniek krijgt amd het neit voorelkaar dat software voor hun wordt geoptimaliseerd.

kijk maar eens hoe lang het duurde voordat winxp 64 uitkwam. heel toevallig uitgesteld tot op het moment dat intel ook 64 bits processoren kon leveren.

feit is gewoon itnel kan eht zich financieel permiteren om dingen te vertragen of te laten optimaliseren voor hun cpu. bedoel waarom zou skype uitzichzelf alleen voor intel optimaliseren als amd ook dual cores heeft? hebben ze zelf geen financieel belang bij. tenzij ze willen dat amd ze gaat betalen vor de support. maar dan zouden ze het juist andersom moeten pakken want uit intel kunnen ze meer geld slaan. dus het is gewoon puur dat ze betaald zijn. dat ga je me neti wijs maken dat dat neit zo is...
en tuurlijk zijn daar geen papieren over te vinden ze zijn neit gek bij ntel

XP 64bit uitgesteld tot Intel 64 bit cpu's kon leveren? Je vergist je, Intel was eerder met een 64 bit processor dan AMD hoor. Als ik me niet vergis was dit een Xeon processor, en die was al een behoorlijk tijdje eerder op de markt dan de Athlon64. Wat wel het geval is, AMD was eerder op de markt dan Intel qua 64 bit voor de gewone consument.

Als ik me niet vergis was dit een Xeon processor,
Je vergist je wel, het was de Itanium.

Dat was de Itanium. AMD was eerder met desktop cpu's op 64bit, Intel was eerder met server cpu's

Idd, Intel was sneller met 64bit cpu's.
Daarbij komt dat AMD wel Software heeft die voor hun geoptimaliseerd zijn, waaronder games. HL2, Farcry krijgen een specifieke 64bit patch, en ik dacht dat HL2 64bit zelfs enkel op AMD zou werken.

Het optimaliseren van software voor cpu x of y gebeurd voortdurend. Maar wat we nu zien is dat AMD steeds vaker zijn advocaten ten strijde stuurt, dit enkel voor publicitaire reden.

Het optimaliseren van software voor cpu x of y gebeurd voortdurend. Maar wat we nu zien is dat AMD steeds vaker zijn advocaten ten strijde stuurt, dit enkel voor publicitaire reden.
dit is alleen geen optimaliseren maar discrimineren
Intel ontkent de beschuldigingen, maar heeft moeten toegeven dat er geen technische reden is dat de extra Skype-functies alleen op Core Duo-chips werken

"dit is alleen geen optimaliseren maar discrimineren"
Dan worden gamers met een Intel cpu gediscrimineerd. Evenals gamers met ATI/Nvidia gediscrimineerd kunnen worden.
Game X works best on CPU Y and Graphics Card Z... gebeurd zo vaak en niemand die erover valt.
Skype blijkt werken op een AMD systeem, enkel kan je nu niet met 10, maar slechts met 5 mensen conference call voeren,
En laten we nu eerlijk zijn; wie hier heeft er conference calles met meer dan 5 personen. En dit dan nog over skype zou laten geschieden?

Game X works best on CPU Y and Graphics Card Z... gebeurd zo vaak en niemand die erover valt.

dit is geen restrictie, maar gewoon een marketing praatje. En dat de HL2 64bit alleen op AMD werkt, sja daar ben ik het als AMD fan ook absoluut niet mee eens.

@Savantas

Als ik intel graphics heb dan kan ik in een spel nog wel 16X AA aanzetten, dat het niet draait is wat anders, maar bij Skype is het gewoon niet mogelijk om bijvoorbeeld met tien mensen te bellen, Dat vind ik een heel ander verhaal!

Ik kan bv geen HL2 64 bit spelen, dit is enkel voor AMD... Zelfde verhaal he

Game X works best on CPU Y and Graphics Card Z... gebeurd zo vaak en niemand die erover valt.
Dat is niet hetzelfde als:
Game X works only on CPU Y and Graphics Card Z
In dat laatste geval zouden er veel mensen over vallen. Daar komt bij dat dat "Works best on ..." verhaal waarschijnlijk wel is gebaseerd op technische argumenten en Intel geeft hier toe dat het niet NIET om technische reden is dat Skype minder kan op AMD processoren. Als het nu wel zo was dat de Intel CPU's iets zouden kunnen dat AMD's niet kunnen, dan was er niet zoveel aan de hand en dan was het misschien echt een optimalisatie.

Dit is gewoon een onzinnig stuk marketing ofzo, en AMD is van mening dat het niet legaal is. Daar ben ik het mee eens overigens. :)

Omdat er een hoop dingen wijzen op oneerlijke concurentie van intel...

De eerste 64bit Xeon is officieel gereleased op 28 juni 2004. De eerste Athlon 64 werd al op 23 september 2003 geďntroduceerd.

Waarom denk je eigenlijk dat de 64bituitbreiding op de x86 instructieset "AMD64" heet? :Z
Natuurlijk waren er nog 64bitters voor de A64, maar het gaat hier duidelijk om de XP64bit voor desktopprocesors, en deze werkt enkel op AMD64-64bitters.
Marketing en AMD gaat enkel hand in hand met juridisch getouwtrek...
En dit haalt echt wel het nieuws hier |:(. Het levert hen hoogstens aandacht op onder tweakers, ITers.en beursspelers. Blijkbaar is het nodig dat ze rechtzaken voeren.
Wat AMDs echte marketing betrefd: het AMDlogo staat o.a. op de F1 ferrari's en op de truitjes van de wielerploeg "Discovery channel".
Ik kan bv geen HL2 64 bit spelen, dit is enkel voor AMD...
En daar hoef je niet rouwig om te zijn: buggy en lage prestaties. Valve heeft gewoon geen moeite gedaan, en waarom ook? Het geld stroomt zo ook al binnen... Geef mij dan maar een team als Crytek.

@WSaeNoTSoCK:
oh dus je gaat ook klagen dat je benzine motor (sic) niet op diezel (sic) werkt?
Volledig foute analogie...
Zoals al ontelbare keren gepost is door medetweakers en bovendien zelfs al toegegeven is door intel: er is geen technische reden waarom een maximum van 10 users niet mogelijk zou zijn met een AMDprocessor.

oh dus je gaat ook klagen dat je benzine motor niet op diezel werkt?

Nee, het is anders:

we hebben een auto gebouwd die op diesel van verschillende merken diesel rijdt, zonder problemen.
Alleen nu komt de fabrikant van de auto aanzetten: de choke werkt niet met die en die diesel, niet omdat het technisch niet gaat, nee, omdat wij dat vinden....

Intel was eerder, maar wel met Itanium. Dat is echter een server processor met een VLIW architectuur die de IA-64 instructieset ondersteunt.

De Intel Pentium en AMD Athlon processoren zijn CISC processoren die de IA-32 (x86 - 32 bits) instructieset ondersteunen. En voor dat platform (x86) was AMD eerder met 64-bits processoren.

(De Itanium ondersteunt overigens de x86 instructieset wel via emulatie maar dat enorm traag).

Ik kan bv geen HL2 64 bit spelen, dit is enkel voor AMD... Zelfde verhaal he
lijkt me stug, Intel's EM64T is namelijk exact hetzelfde als x86-64 van AMD. Alleen de early intel modellen hadde wat foutjes in hun implementatie, waardoor het niet helemaal compatible was met de AMD standaard.

zelfs als AMD voorloopt op techniek krijgt amd het neit voorelkaar dat software voor hun wordt geoptimaliseerd.
Mooi voorbeeld van de onjuistheid van deze opmerking, is de 3dNow technologie van AMD, die toch in veel games werd geďmplementeerd.

Dat neemt niet weg dat deze handjeklap tussen Intel en Skype alles behalve netjes is. Zeker niet in het belang van de consument. Ik denk dat Skype ook heel erg moet oppassen niet het Intel/Microsoft-syndroom op zich af te roepen. Voip-software is er in vele soorten en smaken. De voorlopers zullen gaan bepalen wie de grote winnaars worden. Juist dit soort acties kunnen dan in een vroeg stadium de doodsteek blijken, omdat voorlopers meestal "tweaker-achtig" zijn en niet zo gecharmeerd van deze politiek.

Waarom koopt Intel skype niet gewoon?
Dan is het hele probleem opgelost: skype alleen beschikbaar voor intel processoren!

dan gaan ze zeker rechtzaken aan hun broek krijgen.

nu AMD terrein wint probeert Intel vanalles
ehh, soms niet op de hoogte? Dat doen ze al >10 jaar hoor (sinds de 486).
maar als het omgedraaid was, zou AMD niet hetzelfde doen dan?
Dus als de rollen omgedraaid waren zou AMD zich vrij voelen om de wet (en zijn integriteit) aan zijn laars te lappen??? Ik denk het niet he? Daarom hebben ze deze rechtzaak tegen intel juist aangespannen.

Waarom denkt iedereen dat valsspelen gewoon bij zakendoen hoort? En als je groter bent dat je dat dan vaker zou doen? Het ene bedrijf is het andere niet en elk bedrijf heeft zijn eigen cultuur. Dus ga AMD (of ander bedrijf) niet zwart zitten maken met ongegronde speculaties, er zijn zat bedrijven die met eerlijk werk hun winst maken.

Lol, Duo Core? Waar heb jij het afgelopen jaar gezeten? Intel heeft een compleet nieuwe naamgeving voor hun producten.

Ik vind dat Intel gestraft moet worden voor deze vorm van misbruik. Jammer genoeg is Skype niet de enige fabrikant die hun software optimaliseren voor Intel CPU's. Ik denk dat dit ook nooit verboden kan worden. Ik denk dat Skype zichzelf in de vingers snijdt door iets helemaal niet te laten werken. Er zijn genoeg mensen die wel een Intel CPU hebben maar geen dual core.

Optimaliseren kun je op allerlei manieren, maar als je de architecture mode gebruikt zijn ze idd alleen maar op intel dual core te gebruiken. Ik vind dat wel erg zwak moet ik zeggen. Echter is het nog geen ramp als er concurrentie op het gebied van voip gehandhaafd blijft. Men kiest dan altijd voor het beste product of het product met het minste TCO.

maar het enige dat skype doet is een cpuid check en 't dan unlocken... er is verder nix aan toegevoegd of doorge-engineerd.

ff een aanvulling: Het programma werkt wel, maar een aantal extra opties worden gelimiteerd. Je kan bijvoorbeeld maar met 5 mensen een groepsgesprek houden ipv met 10.

Het is natuurlijk onzin dat ze dit doen, maar ik denk dat mensen die niets van IT weten nu gewoon denken dat "Intel beter is, want die kan er wel 10".

En het zal wel meevallen met dat in de vingers snijden van skype, ze laten het gewoon werken... maar met minder users.

Het is inderdaad de Intel Core Duo processor... Waar heb jij dan gezeten?

Je kunt veel zeggen maar ze zijn er wel redelijk vroeg bij niet zoals bij microsoft die alles zo hadden gemaakt dat je eigenlijk alleen maar producten van hun kon/kan kopen.

Toch vind ik dit wel positief, als jij een dualcore AMD hebt gekocht, wil je ook graag van dit soort mogelijkheden gebruik maken.
Nou weet ik niet wat voor functionaliteiten dit betreft en als daar nou ook echt dual core CPU's voor nodig zijn. Stel nou dat dit niet zo is? Heeft Intel zichzelf daar dan niet (gedeeltelijk) mee?

Het betreft de mogelijkheid tot het voeren van een conference-call gesprek met maximaal 10 personen...

Op een AMD processor kun je met maximaal 5 personen te gelijk spreken...

Uit het artikel:
" ... maar heeft moeten toegeven dat er geen technische reden is dat de extra Skype-functies alleen op Core Duo-chips werken. Er zou alleen een CPUID-test in de Skype-software zitten, die de gewraakte functionaliteit alleen unlockt als de betreffende Intel-cpu's worden gevonden."

Even wat beter lezen dus :>

Ik vindt het zowiezo al een vreemd zaakje, dat je alleen met dual core een conference gesprek met 10 mensen aan kan... Ik denk dat iedere (single, dual of quad core) cpu met een beetje power dit wel kan handelen. Volgens mij is de beperking de kosten voor de server van skype en daarom zou intel betalen, alsof het aan de cpu ligt en je persé core duo moet hebben :?

@robti: De gesprekken zijn p2p, schat.

Intel betaald gewoon een leuk bedrag aan Skype en Skype draait wat leuke extraatjes in elkaar. Mooie actie om mensen aan de nieuwe processoren te krijgen.

Jochem

Het gaat er onder andere om dat je met een Intel duolcore CPU meer mensen in conference call kan plaatsen. Bij AMD is dit aantal gelimiteerd tot 5 terwijl je met Intel er (dacht ik) 9 of 10 kan hosten.

ik denk dat Intel/Skype toch wel een probleem heeft. Als het functies zijn die slechts beschikbaar worden bij Intel processors, i.p.v. bijvoorbeeld de functie standaard aanzetten bij Intel en voor AMD het moeten activeren in de software, dan zullen ze er een zware dobber aan krijgen om te bewijzen dat het geen misbruik van de monopoliepositie van Intel is.
Er zijn andere manieren om de concurrent uit te schakelen, manieren die effectiever werken. Zoals het maken van betere hard-/software. Jammer dat Intel grijpt naar dit soort mogelijkheden, al is de kans ook aanwezig dat Skype heeft gekozen voor de "exclusieve samenwerking" met Intel.

Skype sluit de boel niet af voor enkel AMD maar ook voor Intel. Geen duo core is pech. Dus er is niet echt een case voor AMD.

lezen:
Er zou alleen een CPUID-test in de Skype-software zitten, die de gewraakte functionaliteit alleen unlockt als de betreffende Intel-cpu's worden gevonden
het gaat niet over duo core maar juist over intels core-duo!

Programmas die multithreaded zijn en op intels core duo draaien, draaien even goed (meestal zelfs sneller) op AMD's dual-core. Dus die cpu-check heeft geen enkele reden behalve concurrentievervalsing.

Buiten dat zou je ook gewoon met 1 core die 10 personen kunnen hosten op skype. Zet op je intel core duo maar eens 1 core uit, kun je er nog steeds 10 hosten. How cheap?

ook ik ben van mening dat skype zich niet in moet laten met intel alleen, ben zelf amd fan en altijd zeer tevreden over de service en kwaliteit dat ze bieden.

en als amd het had gedaan had intel ook zeker het zelfde gedaan toch?

AMD zou ook kunnen samenwerken met Skype om AMD functionaliteit aan Skype software toe te voegen. De samenwerking tussen Skype en Intel is toch niet exclusief?!

Er is in dit geval geen enkele technische reden om de feature alleen op Intels aan te zetten. Het is duidelijk dat het gaat om een concurrentievervalsende "feature".

Om hiervoor naar de rechter te stappen is misschien wat overdreven, maar ik kan me voorstellen dat het publiek gaat denken: "Feature xyz werkt niet op een AMD, die zijn zeker niet goed genoeg ervoor. Ik koop wel Intel" en dat is natuurlijk precies wat Intel ermee wil bereiken.

Wat als MS opeens zou besluiten om Windows Media Player alleen nog op AMD te laten werken, terwijl er geen enkele reden is waarom die niet op een Intel zou draaien. Zou je het dan nog steeds onzin vinden?

dus ik koop nu een AMD omdat ik windows draai :7

Het punt hier is dat het niet gaat om samenwerking (als in optimalisaties) maar om een economische reden.

Wanneer een bedrijf zo groot als Intel geld geeft aan softwaremakers om bepaalde functionaliteit voor te behouden aan gebruikers met een Intel processor is dit erg slecht voor de markt.

Het is niet zo zwart wit als ik het nu schets, maar in principe kaapt Intel hiermee bij aanschaf van een nieuw systeem alle skype-gebruikers voor de neus van AMD weg.

[doomsday scenario] Als meer van dit soort afspraken gemaakt worden zal dit de concurrentie simpelweg wegvagen, want je wilt toch geen beperkte skype... de volgende stap is dat je games op max 20 FPS gaan op een AMD... vervolgens (als AMD dan nog niet is weggevaagd) "slaat" AMD terug door een afspraak te maken met de makers van muziek speel programma's en kan alleen nog maar muziek boven de 128 Kbps afgespeeld worden op AMD's...[/doomsday scenario]

Kortom... als consument hebben wij hier NIETS aan.
edit:
Eigenlijk dus wat Gerco hierboven ook zegt, zei het iets later ;)

De samenwerking tussen Skype en Intel is toch niet exclusief?!
misschien wel voor intel.

wat ik me af vraag is wat het voordeel voor skype is?
ik kan eigenlijk weinig anders verzinnen als geld, en die geld-kraan zou intel waarschijnlijk dicht draaien als skype ook met AMD Gaat samenwerken.

Dat is het nou juist. Er is geen samenwerking behalve dan op financieel gebied. Dat hosten van 10 personen kan bijvoorbeeld ook gewoon op een Athlon XP met maar 1 core. Dit is dus waar men over struikelt er wordt door skype gekeken wat voor cpu er in je pc zit en aan de hand daar van worden die opties aan gezet. Een handige tweakert met een hex editor zou skype zelfs zo kunnen bewerken dat die feature alleen beschikbaar is op een intel celeron of een amd duren. Maakt dat de celeron of de duron betere processors dan andere? Omdat ze sneller zijn misschien? Of omdat software geoptimaliseerd is? Ik denk het niet. Die software draait dan alleen daar om omdat er gewoon alleen gekeken wordt naar welke cpu er in je bak zit.

waarom gaan ze niet ook met skype samenwerken dan, op net zo'n manier als intel, of verbied intel dit expliciet? hier schiet niemand wat mee op, rechtzaken kosten over het algemeen heel veel rescources voor beide partijen...

edit:mauricexy was me net voor...

Onzin, waarom moet Intel gestraft worden? en waarom mogen ze niet betalen voor een produkt dat alleen op hun spullen werkt? De consument betaald apple toch ook al jaren teveel voor de hardware?
De enige die het schip ingaat is skype...... Wie gaat er nou een duo core cpu kopen voor skype!?

Intel komt straks met een zakelijk desktopplatform, a la Centrino, en een van de features van dat platform is dat je kunt teleconferencen via Skype met tien man. Niet helemaal onbegrijpelijk (wel onwenselijk wellicht) dat Intel en Skype met elkaar een exclusieve deal willen sluiten. Dat geldt zowel voor Intel naar Skype als vice versa. Of het verstandig is....
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Icann en Verisign tekenen dotcom-contract 16:16
Vorige: W300i nieuwste lid Sony Ericsson Walkman-familie 14:35

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: