Hoofdcategorieën
Device Settings

Campagne tegen digitale postzegel Yahoo en AOL

Door René Wichers, woensdag 1 maart 2006 11:05
Bron: New York Times, views: 11.135

De plannen van Yahoo en AOL om een betaalde maildienst in het leven te roepen stuit op breed verzet, schrijft de New York Times. Een aantal belangengroeperingen, uiteenlopend van de wapenliefhebbers van de NRA tot de ontwikkelingshulporganisatie Oxfam, heeft een website online gezet waarop AOL wordt opgeroepen de 'e-mailbelasting' een halt toe te roepen. Het door het Californische Goodmail ontwikkelde Certified Email-programma biedt gebruikers een aflevergarantie voor e-mail tegen een tarief van een kwart tot één cent. Volgens de organisaties, waarvan een aantal zwaar leunt op het gebruik van mailing lists, doet een dergelijk systeem de vrije informatieuitwisseling op het internet geweld aan.

postzegel De organisaties vrezen dat ze, als het systeem in gebruik wordt genomen, veel geld kwijt zullen zijn om niet 'per ongeluk' door de spamfilters van de twee providers geblokkeerd te worden. 'Het plan van AOL maakt het financieel aantrekkelijk om de onbetaalde maildienst slecht te laten werken', aldus de website, 'terwijl spammers zich niets aan deze belasting gelegen zullen laten liggen en het probleem van spam hier op geen enkele manier mee bestreden wordt.' Gilles Frydman, voorzitter van de Association of Cancer Online Resources en verantwoordelijk voor anderhalf miljoen mailtjes aan kankerpatiënten per maand, gelooft niet dat zijn club straks nog gratis mail kan versturen. 'Heb je het ooit meegemaakt dat een bedrijf twee even goede diensten aanbiedt, de ene gratis en de andere betaald? We zijn ervan overtuigd dat de kwaliteit van de gratis e-mailservice achteruit gaat.'

In een eerste reactie heeft Yahoo laten weten dat de bezorging van e-mail op geen enkele manier zal veranderen en dat er alleen een extra dienst in het leven wordt geroepen die het verzenden van bankafschriften en orderbevestigingen mogelijk maakt op een manier die phishers de wind uit de zeilen neemt. AOL, dat Goodmail binnen een maand operationeel wil maken, gaf al eerder aan dat het het bedrijf niet om het geld te doen is: 'Als we eraan willen verdienen kunnen we beter met een kraampje limonade gaan uitventen', aldus AOL-woordvoerder Nicholas Graham, 'dat levert meer op.'

Volgende 11:40 Oracle maakt gratis database beschikbaar
Vorige 09:26 Bedrijf integreert microfoon in een chip
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

'Als we eraan willen verdienen kunnen we beter met een kraampje limonade gaan uitventen', aldus AOL-woordvoerder Nicholas Graham, 'dat levert meer op.'
Nee, AOL doet dit vanuit een filantropisch oogpunt natuurlijk... En sneeuw is blauw!

* 786562 Sillymidget

Blauw? Hier zijn er stukken geel... :+

Smurf dood gereden?

Maar ff serieus: Dit is idd onzin, ze zullen wel uitleggen dat het mail verkeer ze veel geld kost. Maar het verschil tussen nu: niets krijgen en straks: 1 cent per mailtje vangen is toch vrij veel denk ik.

Dus ze zullen er niet meer dan de kosten van die e-mail verwerking mee verdienen, maar uiteindelijk hebben ze toch echt meer geld over... normale mensen zeggen dan toch echt dat je er iets aan verdient he.

ik moet zeggen dat ik hun beredenering op zich niet zo slecht klinkt. maar dan bedenk je je weer dat 't geen beredenering is, maar een opsomming van de pluspunten, zonder mensen mee te delen dat 't ook minpunten heeft.

Ja, je weet hoe dit soort beslissingen worden genomen.
Financiele vergadering bij Yahoo/AOL

"Ons bedrijf groeit niet snel genoeg meer, waar kunnen we nog meer op verdienen?"
"Kunnen we mensen niet laten betalen per muisklik?"
"En als iemand nou een toetsenbord of trackball gebruikt?"
"Kunnen we de mensen dan niet laten betalen per e-mail?"
"Ja! Goed idee! Maar hoe bereiken we dat?"
"Geen idee, ik weet niets van computers.... hoe doen ze het bij de postbedrijven?"....

|:(

Het erge is dat je het stukje over de discussie of er nu nog patent aan te vragen valt op muisklikken, toetsenbord aanslagen en trackball bewegingen eruit hebt geknipt, want zo zal het in de realiteit gegaan zijn.

nogal een forse lijst van deelnemers in dit protest! Nu maar hopen dat AOL en Yahoo er ook naar willen luisteren, maar ik vrees het ergste... :(

'Als we eraan willen verdienen kunnen we beter met een kraampje limonade gaan uitventen', aldus AOL-woordvoerder Nicholas Graham, 'dat levert meer op.'
Dan moeten ze mij gaan vertellen hoe ik zo'n limonade kraam moet opzetten, want als er zo weinig mensen/bedrijven zijn die gaan betalen voor de mail is het automatisch niet commercieel haalbaar voor AOL en Jahoor (ik bedoel Yahoo).

Anderhalf miljoen kwart centen is toch maandelijk een omzet van $ 375000,00 per maand alleen al van de kankerstichting.

De enige limonadetent die ik ken met zulke omzetten is Coca Cola. :+

CR35 en Dr Daan, bedankt voor de abacus training, ik zit er inderdaad 2 nullen naast. ;)

dat zijn centen dus het is $ 3750,-

1.500.000,00 x 0,0025 = 3.750,00

We komen al in de buurt van Raak Kindercola :P

375000 centen, dus 3750,- Dollar

Niet vergeten dat dit dus 3750 dollar is voor die stichting alleen dan, en dat er nog *veel* meer mailtjes zijn dan enkel die van hen :)

Ik vind het helemaal niet zo'n gek idee eigenlijk, een minimale vergoeding voor mail. Ik kan me voorstellen dat je er spammers en phishers flink mee dwars kan zitten. Voornoemde sujetten versturen zoveel mail omdat het ze toch niets kost en er altijd wel iemand tussen zit die erin trapt. Als een mailing van een miljoen mailtjes ze nu eens, ik zeg maar wat, tweeduizend euro zou kosten, zou het systeem weleens onrendabel kunnen worden misschien. En we hebben het dan niet over prijzen per mail waar een gewoon bedrijf of gewone particulier zich een buil aan valt volgens mij.

EDIT: @ Jantje Vlaam, hierboven:
Volgens mij ben je vergeten je bedrag door honderd te delen. ¤3750,- is nog wel op te brengen als die anderhalf miljoen mailtjes allemaal terzake doende zijn volgens mij.

Wat een gezeur zeg. Als je het er niet mee eens bent gebruik je toch gewoon het mail adres van je provider of van Gmail o.i.d. Het is iet verplícht om een email adres van yahoo of aol te gebruiken
waarom zouden spammerts dat niet doen? die stappen net zo makkelijk over van e-mail service als wij hoor.

edit:@Lagavulin:
je weet dat dit alsnog tegen de ¤50.000,- per jaar inhoudt. geld waar vooral stichtingen en organisaties als het KWF veel betere bestemmingen voor hebben.

Op zich denk ik er ook zo over, die euro per maand zou voor mij niet het probleem zijn. Het probleem is dat het hek dan van de dam is en een geleidelijke prijverhoging niet onmogelijk is.
Tevens vraag ik mij af of het niet mogelijk is het systeem te omzeilen waardoor je straks de situatie krijgt dat de brave burger betaalt voor zijn mail en de spammer niet.

Het zou NU al zo zijn dat de brave burger betaalt als 't systeem overal zou worden ingevoerd.
De spam komt immers voor 99,...% van besmette Windows-PC's af...
Verder zal de spammer met dit systeem juist nog beter zijn best doen om PC's te kraken.

Het systeem is gewoon bedoeld om geld te innen, nergens anders voor. Wie denkt van niet, is naïief.

Ik kan me voorstellen dat je er spammers en phishers flink mee dwars kan zitten.
Deze lui zullen als eerste gecertificeerde emails gebruiken. Via botnets kunnen ze op kosten van legitieme gebruikers een gecertificeerde spamrun doen. Die methode wordt aantrekkelijk gemaakt omdat de "postzegel" beoogt te zeggen dat het "geen spam" email is. Een dergelijke goedkeuring is uiterst aantrekkelijk voor spammers en phishers. Het gaat dus echt niet werken en jaagt een boel mensen op kosten. Dus het is zeer terecht dat hiertegen zo'n brede weerstand is.

Wat je dus eigenlijk zegt is dat je de kosten per email hoger moet krijgen dan de winst die een spammer gemiddeld per email haalt. Iemand enig idee hoeveel dat is?

@onex77 -
Ik denk dat ik heel goed lees, alleen hol ik een beetje vooruit. Zo'n gecertificeerde spamrun is alleen aantrekkelijk omdat de verwachte opbrengst dan hoger is. Dus zeg ik: wat is dan die verwachte opbrengst, dan maken de prijs van een postzegel net wat hoger. Ik denk dat dat nog wel te winnen is van de spammers.

nee juist niet. lees nog maar 'n keer, daarna kunnen we verder discussieren :P

edit: @frankvde
maar de spammers betalen er niet voor, ze gebruiken botnets. dat betekent dat een trojan bij iemand die gebruik maakt van de betaalde service via hun betaalde service mail verstuurt. dus zouden ze bij mensen aankomen, die het met een vals gevoel van veiligheid openen, en alles wat er bij zit zomaar installeren (en nee dit "zou ik nooit doen" maar thuisgebruikers wel). door de prijzen van 1 gecertificeerd mailtje te verhogen, worden de slachtoffers van deze botnets alleen maar harder de lul.

Wat een gezeur zeg. Als je het er niet mee eens bent gebruik je toch gewoon het mail adres van je provider of van Gmail o.i.d. Het is iet verplícht om een email adres van yahoo of aol te gebruiken.

FicoF, volgens mij moet je juist betalen om je mail gecertificeerd ONTVANGEN te krijgen door Yahoo of AOL... Dus waarvandaan je zendt is irrelevant!

ghei... ik reageer misschien wat te snel, maar is dit niet het begin van een soort 'klassenafscheiding' op internet? mensen die 't kunnen betalen hebben insta-mail, zonder dat het mailtje overal z'n paspoort hoeft te laten zien, terwijl de mailtjes van 't gepeupel er uren over kunnen doen. Nou moet ik zeggen: IK HAAT AOL! die mensen weten echt niet wat goed fatsoen is, ons IP adres is geblokkeerd (ik kan dus niks naar een aol e-mailadres versturen) en ze kunnen me maar niet uitleggen waarom, het beste antwoord dat ik heb gekregen is: er zijn meerdere oorzaken hiervoor mogelijk, waronder het versturen van ongewenste e-mail. dus.... heb ik nog niet zoveel aan, want ik hou m'n computer compleet schoon wat bots/spyware/virussen betreft. en als ik dan vraag of ze 't op kunnen heffen krijg ik weer een partij ontwijkende antwoorden waar menig politicus nog wat van kan leren.

maargoed, een leuke service waar ze eerst geld in hebben gepompt en toen pas over na hebben gedacht.
twats.
[/rant]

Twats...dat hoor ik niet zo vaak. Ben jij engels?

nee, engels heel erg jong geleerd, en 't is een mooi woord :)

Het probleem is minder groot dan je misschien denkt. Ik weet niet hoeveel emails jij per maand verstuurt, maar doe je best en laten het er 300 zijn (10 per dag - ik moet daarvoor mijn best doen). Dat gaat je dan 3 dollar of euro per maand kosten. Tis geld, maar veel minder dan *mijn* internetkosten :-).

De andere kant op zou je dan geen last meer van spam hebben. Bovendien zou het internetverkeer wel eens kunnen versnellen omdat er een flinke stroom email wordt afgekapt.

Alleen ben je goed zuur als iemand in je computer weet in te breken en namens jou gaat spammen (heet dat nou phising?).

@ Halfgaar -
De betaling is een van de zwakke punten. Een dergelijk systeem dwingt af dat er algemene betaalprotocollen komen die internationaal heel soepel gaan - in plaats van de huidige veelheid aan systeempjes.

En hoe ga je dat betalen dan? Credit card? Als je die dan niet hebt?

Maar ik vind het niet zo'n probleem allemaal. Ik gebruik geen AOL of Yahoo, en als mensen mail van mij willen ontvangen, moeten zij het ook niet gebruiken... Ik ga mij geen zorgen maken over mensen die mijn mail niet kunnen ontvangen...

en dat er alleen een extra dienst in het leven wordt geroepen die het verzenden van bankafschriften en orderbevestigingen mogelijk maakt op een manier die phishers de wind uit de zeilen neemt. AOL
ik verstuur mijn bankafschriften nog altijd per post, en hebben ze voor dat probleem geen internetbankieren uitgevonden ? en dat is ook nog gratis ook :Y)

analoge post is retro :+

maar bankzaakjes regel ik liever ook niet via mail nee, https of analoog gedoe, 't liefst de laatste, hoewel de snelheid van internetbankieren wel 'n gigantisch voordeel is.

ik verstuur mijn bankafschriften nog altijd per post
Wauw, jij runt een bank!!!

Dat is nou jammer voor de filatelisten onder ons.

Geen digitale zegels van de kankerstichting...

'Heb je het ooit meegemaakt dat een bedrijf twee even goede diensten aanbiedt, de ene gratis en de andere betaald? We zijn ervan overtuigd dat de kwaliteit van de gratis e-mailservice achteruit gaat.'

Ik vind dit een punt dat staat als een huis.....

Jawel hoor. Tweakers.net 8-)

http://shop.tweakers.net/abonnement

De twee diensten van t.net zijn niet 'even goed' IHMO. De ene is immers aangevuld met reclame en de andere niet.

Dat zie je verkeerd. De onbetaalde is evengoed gebleven, bij de betaalde versie krijg je extra functies.

Het is niet zo dat na de abbo invoering het gratis lidmaatschap achteruit is gegaan.

Als je bedoeld "het slaat nergens op" dan heb je helemaal gelijk. Die twee diensten zijn per definitie niet gelijk want bij de onbetaalde krijg je je mail later en heb je ook nog eens een groter risico dat je berichtje per abuis gefilterd wordt. Bij de betaalde mail heb je niet eens de garantie dat je geen spam ontvangt want als spammers er voor betalen dan ontvang je die troep alsnog.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:40 Oracle maakt gratis database beschikbaar
Vorige 09:26 Bedrijf integreert microfoon in een chip
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011