Hoofdcategorieën

Eerste foto's nVidia GeForce 7900GT opgedoken

Door René Wichers, donderdag 23 februari 2006 15:48
Bron: DailyTech, submitter: loodgieter, views: 28.546

DailyTech heeft de hand weten te leggen op plaatjes van de GeForce 7900GT. De PCIe-kaart waar de site afbeeldingen van wist te bemachtigen, zou inclusief koeler slechts een enkel slot gebruiken. Wel zijn de voedingseisen weer aan de forse kant: een 450W voeding is wel het minste, als we de fabrikant mogen geloven. Dat zal niet minder worden als er twee stuks in SLI gebruikt worden, waarvoor de connector ook duidelijk aanwezig is. Opvallend is verder de S/PDIF-connector, die volgens DailyTech bedoeld is om samen met een HDMI-monitoruitgang gebruikt te worden. In plaats van HDMI zitten er echter twee DVI-pluggen op het bordje, waar een maximale resolutie van 2560 bij 1600 beeldpunten door geperst kan worden. Het fotomodel is echter een referentiekaart, dus over twee weken zou er best alsnog een HDMI/HDCP-kaart gepresenteerd kunnen worden.

Samsung K4J55323QG-chipje De kaart, die gebaseerd is op nVidia's G71-gpu, zal op 9 maart zijn debuut maken tijdens de CeBit-beurs in het Duitse Hannover. Volgens de voorlopige specificaties van nVidia zal de core 24 pipelines bevatten die op 450MHz draaien en kan het beeldbeest daarmee rond de negenhonderd miljoen lijntjes per seconde tekenen. Het GDDR3-geheugen is volgens Samsung goed voor 1400MHz en wordt met een 256bits-bus aangesproken, wat zou moeten leiden tot een overdrachtssnelheid van 40GB per seconde. De Inquirer denkt dat de 7900GT net boven de 300 euro zal gaan kosten. De 7900GTX zou rond de 550 euro moeten opbrengen, en voor dat geld wordt dan een coreklok van 650MHz geleverd, terwijl het geheugen op 1600MHz zou draaien. De Britse geruchtenexperts weten bovendien te melden dat de GTX vanaf de release in Hannover leverbaar zal zijn; wie een GT wil hebben zal mogelijk twee weekjes langer geduld moeten oefenen.

nVidia 7900GT
Volgende 15:55
Vorige 14:15

Reacties

«  1  2  »


Misschien omdat er in de tekst staat vermeld:
Het fotomodel is echter een referentiekaart, dus over twee weken zou er best alsnog een HDMI/HDCP-kaart gepresenteerd kunnen worden. :Y)

Volgens BeHardware zijn deze foto's fake.

450 Watt voeding, leuk voor de energiebesparing :*)

Een 450Watt voeding gebruikt nooit constant zijn maximale vermogen, het is slechts het maximum dat een voeding aan kan...

Meestal gebruikt een top videokaart rond de 120Watt in full mode en 30Watt in de idle stand...

""waar een maximale resolutie van 1560 bij 1600 beeldpunten door geperst kan worden""

Moet 2560 bij 1600 zijn :Z

Wat ik mis is HOEVEEL geheugen er op die kaarten zal zitten...

Ik gok op varianten met 256 en 512 mbyte RAM.

OK ff wat duidelijker: hoeveel geheugen voor die prijzen die vermeld worden...

Waarom heb je daar interesse naar :S
geheugen bepaalt vrijwel niets,
of het nou 256MB of 512MB of 1024MB is.
het verschil is zo minimaal bij lage resoluties,
en ik ken eigenlijk niemand die op reso's speelt hoger dan 1600*1200

uhm.. dit is echt pure bullshit.. er bestaat ook nog zoiets als AA en AF en hoe zwaarder het spel hoe meer geheugen het neemt hoor.. en uhhmm een 7900GTX koop je niet om op 1024x768 te spelen ;)
reactie op un1ty

Reactie op @un1ty
Geheugen bepaald voor sommigen wel mee.
Voor dat volk dat nu 'n high-end kopen om lang klaar te zijn voor 3 jaar of zelfs meer.
512MB is dan zeker wel nogal gewenst.
Futureproef telt dan wel.
Hoewel het een gok blijft maa rniet kwa geheugen grote.
Die kaart dan dan weer wat langer mee.

Wie heeft het over kaarten? De 7900GT is een chip, niet een videokaart...

Het is aan de kaarten fabrikanten om uit te maken wat voor geheugen ze er op zetten en hoevel mb's dit zullen zijn...

7900GT is echt wel de naam van de kaart, de chip noemt G71

de 7900GT en de GTX zijn namelijk 2 verschillende kaarten, maar maken gebruik van dezelfde chip, de G71, weliswaar op verschillende kloksnelheden

let the x1900xtx vs 7900 GTX benchwar begin.
in the left corner!!! :7

ik geloof dat je 't verkeerd hebt begrepen. de ATI X1900XTX is bedoeld als directe concurrent voor de 7800GTX 512, niet de 7900. klopt niet helemaal qua release-tijden, maar de X1900 is dan ook gigantisch vertraagd.

Nee dat klopt niet.

De X1800 tegen de 7800
De X1900 tegen de 7900.

Dus de 7900 is wél de directe concurrent voor de X1900.
Daarbij is de X1900 níet gigantisch vertraagd, maar de X1800 wás gigantisch vertraagd.

De X1900 is niet vertraagd, die is op tijd, of zelfs vervroegd.

De 7800GTX512 heeft geen directe tegen pool.
Aangezien dit de niet release-de X1800XT PE zou moeten zijn.
De X1800XT512 eigenlijk ook niet.
De X1800XT256 kan je wel tegen de 7800GTX256.
en de Topjes vs Topjes.

De releases lopen niet paralel dus je kunt erover discuseren tot je een ons weegt, totaal nutteloos..

Eerst was er de 6800Ultra 256MB, daarna de X850XT 256MB, daarna de 7800GTX 256MB, daarna de X1800XT 512MB, daarna de 7800GTX 512MB, daarna de X1900XT 512MB, en straks weer de 7900GTX 512MB.. En zo gaat het maar door..

De R520 chip was vertraagd. Doordat de R520 vertraagd was werd de hele productielijn vertraagd. Ze liepen bijna een hele generatie achter daardoor. Maar de volgende generaties zoals dus de 1900XTX kon wel wat sneller worden released.
ATI heeft een inhaalslag gemaakt maar is nog niet helemaal bij omdat dus de 7900 alweer om de hoek staat.

NVIDIA zal waarschijnlijk weer een tijdje sneller zijn maar ik denk dat de generatie daarna ATI de boel gelijk trekt en de release datums weer gelijk zullen lopen

de vertraging van de r520 had geen effect op de r580 omdat die al lang tegelijk in ontwikkeling was.
alle vertraging van de r520 was trouwens vooral op het gedeelte van de ontwikkeling NA het ontwerp. het ontwerp team kon gewoon verder gaan met de r580.

komt er op neer dat de r520 was vertraagt en de r580 gewoon op tijd is.
de g70 en r520 zijn concurentie van elkaar en de g71 en de r580 zijn concurentie van elkaar.
generaties gaan dus nog gewoon gelijk op, enige is dat ATI bij de r520 gewoon een late release had.

Ik hoop toch echt dat nu alles met HDMI en copy protected media compatible chips uitgerust is, want ik ga niet investeren in iets waar je niks hebt de komende jaren als je HD video wil kijken.

Ze kunnen niet blijven laggen.

Bovendien, mocht een krachtige kaart als deze ook als encoder in te zetten zijn, dan zijn pc's tenminste futureproof.

Ik heb geen zin om de computer 3 dagen aan te laten staan om iets te rippen zoals toen de dvd's net uitkwamen ;)

Futureproof is natuurlijk een zeer beperkt begrip in de pc wereld...

Futureproof: Je kan hem morgen nog gebruiken :P

Ik vermoed van niet voorlopig, en ook vermoed ik dat de chip er wel op kan.

Zie maar links van de GPU, daar moet mss de Silicon Image Encoderchip :? Qua grotte, positie op de kaart e.d. zou dat vlgs mij kloppen.

hier vraag ik hetzelfde als in de ati topic (nog geen antwoord)


Ok als beeld niet gecodeerd verstuurd kan worden dan krijg je maar een kwart van de volle resolutie te zien... is kut maar ok... maar wat nou als je dure speakerset met 5.1 en SPDIF aansluiting deze (de)codering niet ondersteund? krijg je dan 2.1? 2.0? mono?!?!??!

Je dure speakerset gaat zoieso weinig van videocodering begrijpen ;)

Kijk eens op het nieuwsartikel van gisteren:

Matrox introduceert Extio F1400 'remote graphics unit'.

Daar wordt uitgelegd dat mbv een SPDIF verbinding beeld wordt overgestuurd.

Right.

S/PDIF is the Sony and Philips Digital Interconnect Format. It can carry a stereo pair of channels with a sampling rate of up to 96 Ksps (kilo-samples per second) and with a sample precision of up to 24 bits.

Dat zal lekker gaan. Video over een 281Kbyte/s breed linkje, terwijl een DVI 720Mbyte/s (bijna drieduizend maal meer data) weg kan pompen.

De rest van het systeem, inclusief de herriemakende koelers en harde schijven, moet via een glasvezelkabel aan het kastje worden verbonden via een speciale PCI- of PCIe-kaart.
Daarin wordt uitgelegd dat mbv een glasvezelverbinding beeld wordt overgestuurd. Niet elke optische verbinding is S/PDIF, Matrox zal gebruik maken van een eigen protocol.

Volgens mij klopt die 1400 MHz van het geheugen niet. Als je in de pdf van samsung kijkt, blijkt dat de snelheid op plaats 14~15 staat (het streepje '-' is plaats 11). Op het plaatje staat dat voor '14', wat neer zou komen op 700 MHz. Of zie ik wat over het hoofd :?

700 mhz ddr(double data rate) wat dus neerkomt op 1400

waarschijnlijk 700 echte mhz, en 1400 effectief.
zoals ddr400 op fsb200 loopt ;)

En hoeveel pipelines zou de GTX dan hebben? Ook 24? Ik dacht 32 namelijk, maar dit staat nergens vermeld.

24 pipes idd. Het is te vergelijken met een 7800gtx 512 maar dan uitstekend leverbaar wrs.

En helaas geen HDR + AA, waardoor hij voor mij al afvalt helaas :(

Net alsof je van plan was een nvidia kaart te kopen.


Waarschijnlijk krijg je er, net als nu bij veel kaarten, gewoon een verloopstukje van DVI naar VGA bij.
edit: SergioG was me voor...

een v12 in een trabbant kan HEEL leuk zijn.

dit in tegenstelling to gamen op een LCD.

" Heb je zo'n mooie mooie graphics kaart en dan ga je het weergeven op een lcd'
Ik weet niet wat je hiermee bedoelt, maar kennelijk ben je niet tevreden over lcd-schermen. Ik heb een lcd-scherm en ik zou geen ander meer willen. Ik vind de beeldkwaliteit echt veel beter dan op die crt-rommel. En als je je pc geformat hebt,dan heb je tenminste geen koppijn van het onstabiele beeld omdat je graphics card drivers nog niet geïnstalleerd zijn. Een lcd is echt duizend keer beter ( en hij staat nog mooi op je bureau ook), maarja dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

absoluut waar, ik heb nu de samsung 730BF (dvi aangesloten)haarscherp beeld reactiesnelheid van 4ms,ik hoef ook geen crt meer,
misschien gaat het om een wat oudere tft-scherm.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:55
Vorige 14:15
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: