Hoofdcategorieën

Prijzen Office 2007 bekend; Office Live-bčta verschenen

Door René Wichers, donderdag 16 februari 2006 15:09
Bron: Microsoft, views: 36.776

Drie maanden nadat de eerste bčta van Microsoft Office 2007 het levenslicht zag, heeft Microsoft officieel bevestigd dat Microsoft Office 2007 tegen het einde van dit jaar uit zal komen. Het kantoorpakket zal in heel wat verschillende versies verschijnen. Zo komt er een 'Home and Student'-editie, die zowel de privé- als de onderwijslicentie vervangt. Voor dit pakket moet 149 dollar worden neergeteld; het tegen gereduceerd tarief upgraden van een oudere versie is hierbij niet mogelijk. Opmerkelijk is dat deze versie geen Outlook zal bevatten, gebruikers kunnen de Express-variant gebruiken of voor 109 dollar een aparte licentie voor dit programma aanschaffen.

Logo Office 12 De zakelijke edities van Office 2007 zullen tussen de 399 en 499 dollar per stoeltje gaan kosten, al is er zoals gebruikelijk met diverse volume licenses kwantumkorting te bedingen. Twee nieuwe licentievarianten bieden klanten de mogelijkheid om naast de Office-applicaties ook de benodigde Windows Server-, Exchange-, Sharepoint Portal- en SMS-licenties af te nemen. Voor dergelijke grootgebruikers verschijnen er bovendien twee nieuwe applicaties: Microsoft Groove is een pakket waarmee teamwork moet worden vereenvoudigd, en met Sharepoint Designer kunnen in groepsverband web-toepassingen worden gebouwd. Wie de software wil uitproberen kan zich aanmelden voor de tweede bčtaversie, die ergens in de eerste helft van dit jaar zou moeten verschijnen.

Microsoft hoopt dat de Sharepoint-software in bedrijven een centrale rol zal spelen, zo blijkt ook uit de dinsdag verschenen Microsoft Office Live-bčta. Dit op het MKB gerichte pakket biedt bedrijven de mogelijkheid om een domeinnaam te registreren, vijf mailadressen aan te maken en een website online te zetten. Gebruik van deze functionaliteit is gratis, maar gebruikers moeten daarvoor wel genoegen nemen met advertenties. Er zijn ook twee betaalde varianten, die behalve integratie met de Sharepoint-software een scala aan administratieve tools bieden, waarmee personeels- en klantenbeheer, projectmanagement en natuurlijk de boekhouding gedaan kan worden.

Volgende 16:36
Vorige 13:21

Reacties

«  1  2  »

Ze voelen duidelijk nog niet al te veel hete adem van andere office-suites want hun prijzen liggen nog steeds vrij hoog...

OpenOffice ftw!

Het probleem van OpenOffice is, is dat de ontwikkeling op dit moment niet zo snel gaat, (mede) door te weinig ontwikkelaars. De open source gemeenschap is denk ik minder sterk gegroeid, dan alle opensource projecten. Het komt er op neer dat het gemiddelde aantal programmeurs per project kleiner is geworden, waardoor de ontwikkeling in veel gevallen langzamer gaat dan gepland. Uiteraard zijn hier ook genoeg positieve uitzonderingen op.

Tja en het wordt steeds moeilijker om je een beetje in te leven in deze stukken software, omdat ze nogal erg groot zijn geworden.
Je kunt het wel opsplitsen maar eer je een beetje thuis bent in de software programmatuur en architectuur ben je wel een aantal dagen/weken verder.
Daarnaast moet er brood op de plank komen en heb je ook nog tijd nodig voor vriendin/vriend, hobbies, sport, studie etc...
En tijd is helaas ook kostbaar.
Ik denk dat dat allemaal ook wel een rol speelt.

Is dat niet de doodsteek voor het hele open source software model dan?

Het idee achter open source software is dat de software vrij is, niet noodzakelijk gratis. Met dat idee is op zich niet zo veel verkeerd: het kan ontwikkeling van nieuwe technologieën bevorderen, mensen toelaten persoonlijke wijzigingen aan een programma te maken, bedrijven toelaten concurrerende producten compatibel met elkaar te maken, ... (alles naargelang het type licentie waaronder de software uitgegeven is).

In de software-industrie zijn er jammergenoeg bedrijven die een quasi monopolie in een bepaalde software-tak hebben, en er dus baat bij hebben concurrenten niet toe te laten hun producten gemakkelijk compatibel te maken, zodat de gebruiker 'verplicht' wordt hun software te kopen, en zij dus meer geld binnenhalen.

Ik wil niet veel zeggen, maar heb jij tussen Word 97 en Word 2003 nou zo superveel verschil gezien? Ik niet, alleen een nieuw uiterlijk en een nieuwe taakbalk rechts. De rest is bijna identiek! Tenminste, ik merk het verschil niet echt. Dus zo snel vind ik de ontwikkelingen in Word niet gaan, omdat Word al in 97 min of meer geperfectioneerd is.
Correct me if I'm wrong.

Je hebt inderdaad wel een beetje gelijk. Tussen 97 en 2000 heb ik nooit veel verschil gezien en ben toen ook niet overgegaan. Tussen 2000 en 2003 zitten wel een aantal grote verschillen. Met name in o.a. het review gedeelte, intergratie met SharePoint is verbeterd en nog wat nieuwe dingen die het bedieningsgemak vergroten. Maar als je een niet al te geavanceerde gebruiker bent en 2 keer per maand een documentje uit typt bijvoorbeld dan moet je ook zeker niet upgraden, het is en blijft namelijk gewoon een paket for office taken.

Meeschuivende comments? Intructies voor typer buiten de marges laten weergeven? Met word 2000 zie je dat niet maar vanaf xp (2002 eigenlijk) is dat een stuk beter geregeld.

maar dat is mierengeneuk en in normaal gebruik merk je het niet behalve dat ik 2003 er een stuk beter uit vind zien en meer bedieningsgemak heeft dann 97.

Je hebt gelijk, de laatste paar versies van Word (eigenlijk heel Office) zijn nagenoeg gelijk.

Maar de nieuwe Office heeft echt een flink verbeterde user interface!

Voor een indrukwekkende impressie, zie de video:
http://channel9.msdn.com/Showpost.aspx?postid=114720

Voor Word en Outlook zijn er waardige alternatieven, maar voor Excel, Powerpoint en Access zijn er in de openoffice ea "office-suites" geen goede (gratis) alternatieven.
Ik spreek uiteraard niet voor de gewone huis/tuin/keukengebruiker, maar voor de zakelijke markt...

Noem eens een goed Outlook alternatief waar ook een fatsoenlijke agenda in zit dan?

Thunderbird al dan niet icm Sunbird/Calendar Project van Mozilla. Die zijn gratis en ik denk best wel goede alternatieven !

Ja, voor thuis gebruik maar voor het serieuze werk zijn ze nog lang niet geschikt imho.

Lotus Notes is een alternatief voor Outlook en dat wordt toch veel in de bedrijfswereld gebruikt.

Thunderbird is pas een concurrent als Lightning er is (en stabiel en functioneel is). De kracht van Outlook als groupware applicatie is de integratie van mail en kalender, iets dat Thunderbird & Sunbird niet kunnen bieden.

Windows Calendar in Vista? Verder krijg Windows Mail in Vista een anti-spam filter.

he? Voor Excel, Powerpoint ed zijn wel alternatieven, alleen voor Outlook niet. Open office zit bv alles in, behalve een planner/agenda.
Het programma wordt geleverd een tekstverwerker (Writer), een spreadsheetprogramma (Calc), een presentatieprogramma (Impress) en ten slotte een tekenprogramma (Draw). In de 2.0-tak zijn een aantal nieuwe features en een programma toegevoegd, met als belangrijkste toevoeging de applicatie Base. Dit programma kan gezien worden als de tegenhanger van Microsoft Access en stelt je in staat om een database in elkaar te zetten, te onderhouden en te gebruiken.
En voordat je begint over 'professionele gebruiker' ivm Access, er zijn betere programmas dan Access om een database op te zetten (zacht uitgedrukt).


Ik vermoed dat je Outlook nooit echt gebruikt hebt. Outlook is veel meer dan mail alleen; agendafunctie waarmee je vergaderingen kunt plannen en direct uitnodigingen per mail versturen en agendas syncen, todo list enz. Heel veel managers zitten daar behoorlijk aan vast. Mede doordat veel pda's alleen Outlook kennen.

Het leuke is dat Outlook nu dus ook los verkocht wordt. Kun je voor de rest lekker Oo gebruiken.

Kom op, 149 dollar voor een compleet (nou ja, bijna compleet dan) Office pakket is niet veel geld.

Ja prijzen zijn er errug hoog moet ik zeggen

Doe mij maar een versie zonder outlook (ook niet de express versie). Ik heb al een ander mailprogramma en wil graag mij verbindingen intact houden.
Even vragen "U heeft al een standaard mailprogramma ingesteld. Wilt u deze vervangen door outlook?" zal de installatie nog steeds wel niet doen. ongevraagd outlook installeren als standaard mailprogramma is behoorlijk grof.

Je kan waarschijnlijk toch ook gewoon kiezen om heel Outlook niet te installeren tijdens de installatie (misschien bij "Advanced" opties ofzo)?

Toen ik Office 2003 installeerde, vroeg hij netjes welke producten ik geinstalleerd wilde hebben. Ik heb het toch maar gedaan (kan geen kwaad lijkt me).

Google Talk heeft de taak van het e-mailen overgenomen, en verder heb ik niets meer van Outlook gehoord.

Je kan bij ELKE office versie gewoon kiezen wat je allemaal wilt installeren. Je moet alleen even lezen wat er staat en opgeven dat je dus wilt selecteren. |:(
Ik ben geen MS fan, en gebruik zelf OO.o, maar in dit geval hebben ze het gewoon goed gedaan....
(Ik heb het al tig keer geinstalleerd, en altijd Outlook uitgezet evenals binder)

Opmerkelijk is dat deze versie geen Outlook zal bevatten, gebruikers kunnen de Express-variant gebruiken of voor 109 dollar een aparte licentie voor dit programma aanschaffen.
Ze willen Outlook zeker niet meer verkopen. Wie gaat er nou ¤109,- neertellen voor een e-mail client.

Edit:
Ik doelde meer op de thuisgebruiker (ikzelf) die dit niet/veel minder gebruiken.

Als je Outlook alleen ziet als E-mail client dan denk ik ook niet dat je er 109 euro voor gaat neertellen. Het kan dan ook wezenlijk meer.

Klopt ze hebben behoorlijk wat functionaliteit overgenomen van Evolution...

Uh huh..andersom bedoel je, vermoedelijk, zo niet dan moet je toch eens je oogkleppen af gaan doen.

andersom bedoel je
Naast de discussie wat er eerder was, het ei of de kip, krijgen we nu dus dezelfde discussie voor Evolution en Outlook??? :+

Wij hebben toevallig outlook op t werk, en ik moet zegen dat het perfect werk. Het is behalve mail ook voor je agenda, contacts, todo lijsten etc. Even een afspraak mailen, iedereen accept, vergedring gepland, even syncen met mn palm en klaar. Toppie!

Dat is pure marketing, er zijn voor Word en Excel (de meest gebruikte office applicaties) goede open-source vervangers voor, maar voor Outlook XP(2002)/2003/2007 is het een stuk lastiger om een goede vervanger te vinden.

Door nu de losse aanschaf prijs 1/3rde van het totaal pakket te maken, zet je de meeste mensen tot aanschaf van het volledige pakket.

Ik hoop echter wel dat Outlook Express met de uitgifte van IE7 ook een grote update krijgt, want ondersteuning voor header-filtering is een groot gemis.

@BillGaetes, dus Thunderbird werkt mooi samen met Exchange? Als je Outlook Express met Thunderbird vergelijkt, dan wint de laatste dat met gemak (afwachtend wat OE7 gaat doen), echter Outlook in dit geval is meer een bedrijfsclient, en dan komt er een hoop meer bij kijken. En tuurlijk zijn er zat alternatieve manieren te vinden, het Horde Project bijvoorbeeld kan prima als alternatief gebruikt worden, echter de leercurve is dan vaak een stuk groter voor de gebruiker.

Als het goed is zijn ze zowel bij Novel als Mozilla bezig om een Exchange concurent te bouwen, maar tot nu toe is er nog niks, en er is nog geen andere client, zoals Outlook die er op dezelfde manier mee kan communiceren.

Maar wie weet wat de Europeese commisie daar aan kan doen, want dat is dus de hoofdreden van dat gedoe, is dat het voor andere bedrijven gemakkelijk wordt om hun client/applicatie compatible te maken.

maar voor Outlook XP(2002)/2003/2007 is het een stuk lastiger om een goede vervanger te vinden.
Dan gebruik je toch thunderbird, is ook nog eens gratis. Ene als je een calender will hebben dan installeer je calender. Heb je gelijk alle functionaliteit van outlook.

Quell Quatsch! Je haalt Outlook Express (een simpel mailhandlertje) door de war met Outlook (een Exchange client annex PIM, waar je inderdaad mee kunt mailen, een calender in hebt, maar ook je werk kan plannen, taken kunt toewijzen, Sharepoint items kun opvragen en ga nog maar even door.).

Thunderbird is leuk hoor, voor thuis als je wilt mailen, maar het is zeker geen concurrent voor een serieuze PIM / Groupware client zoals Outlook+Exchange of Groupwise.

ook voor bedrijven kan die 'Home and Student'-editie,
intersant zijn ,, als je een small business heb waar je outlook bij krijgt ......
Ik denk dat ik die vraag zeker ga krijgen van bijdehandte klanten ......

laat de marketing maar eens een weerwoord verzinnen...

Mag je dan als bedrijf home-licenties kopen?! :?

Natuurlijk mag dat.

Nee juist niet. Microsoft heeft nu voor een leraren en studentenversie gekozen omdat ze deze licentie niet een thuisversie wilden noemen. Dit was vooral omdat dan ondernemers met veel telewerkers door de makro lopen en zo hun hele kar volpakken met "thuis"versies.

Het komt er gewoon op neer dat het voor niet-commercieel gebruik is.

Dan mag je je bijdehandte klanten uitleggen dat ze dan een illegale versie van de software draaien. Home & Studentlicenties zijn beperkt (zoals vermeld in de licentievoorwaarden) tot ... home & student.

Enige geldige zijn Full licenses, OEM licenses, open licenses, maar geen h&s...

een home versie mag je zeker kopen en gebruiken, het is een volledige licentie, echter met minder functionaliteit.
bij een studentenlicentie is het een ander verhaal, daarvoor moet je een inschrijving aan een hogeschool oid overleggen, een bedrijf kan dit uiteraard nooit.

Best wel smerig dat Outlook er standaard niet bij zit...Welke progs gebruiken de mensen het meeste? Excel/Word & Outlook.... Tenzij je outlook apart kan kopen.....kmoe nog eens goed lezen dus ;(

Stap je toch over op prgramma's als Thunderbrid :)

Helemaal gratis en ze doen zeker niet onder voor Outlook (Express)

Of binnenkort al je mail door gmail laten afhandelen.
Dit was geen goede beslissing van MS om apart geld voor Outlook te vragen, hier gaan ze nog op terug komen.

Ja, goed plan, mijn zakelijke email door Google laten doorsnuffelen en indexeren, nee daar zit ik echt op te wachten.

Gmail is leuk als Hotmail vervanger maar als je daar zakelijk mee bezig bent dan ben je naar mijn mening heel dom bezig.

Outlook wordt pas echt interessant als je een exchange server hebt om aan te koppelen en aangezien de meeste mensen dat thuis niet in hun config hebben... Outlook Express voldoet dan prima.

Je hebt ook nog zoiets als Outlook express. Wat moet een thuisgebruiker met de uitgebreide op de zakelijke markt gerichte functionliteit van Outlook?

z'n agenda bijhouden en syncen met z'n pda?

veilig zijn voor het ergste veiligheidsrisico van windows?

met meer dan 1 emailaccount werken?

Opmerkelijk is dat deze versie geen Outlook zal bevatten, gebruikers kunnen de Express-variant gebruiken of voor 109 dollar een aparte licentie voor dit programma aanschaffen.
Het gat tussen Outlook Express en Outlook wordt nu wel erg groot... vooral in euros. Het lijkt mij niet dat dit veel verkocht gaat worden. Gebruikers die net wat missen in Express kunnen beter Thunderbird proberen dan deze smak geld neerleggen voor wat uitbreidingen.

Als je Thunderbird qua functies als een goed alternatief voor Outlook ziet, dan heb je bij lange na niet alle functies van Outlook goed bekeken.

Zeker niet in combinatie met Exchange en andere gebruikers die Outlook ook hebben op je kantoor (gedeelde agenda's, public folders, filters en server-side rules, custom formulieren, etc.)

Als je 'alleen maar' een simpele mail-client zoekt, dan zijn Outlook Express en Thunderbird idd de beste opties.

Vergeet niet dat Office van huis uit een pakket is voor kantoren. Die hebben ook daadwerkelijk wat aan alle extra functies die in Outlook (en andere Office-onderdelen) zitten.

Ik denk ook niet dat Outlook bedoeld is voor de gewone student. Is al eerder gezegd: Outlook is veel meer dan dat. Ik denk dat alleen bedrijven echt volledig voordeel kunnen halen uit Outlook.

Dus inderdaad een ontmoedigingsbeleid voor de gewone gebruiker.

edit: te laat :(

Aangezien outlook ook voornamelijk voor de zakelijke markt bedoelt is, zullen ze er weinig op verliezen. Misschien dat hun express versie wat meer gebruikt gaat worden ipv de full corporate versie :)
En anders hebben ze voor die paar gebruikers nog een extra inkomen. Die kopen dan of een losse outlook of een duurder pakket dan ze wouden :)

Het lijkt dat ze met die studentenversie zonder mail juist hun hotmail of live producten willen stimuleren. Ga maar eens na hoeveel jongeren een hotmailadres hebben.

Nee, met die H&S versie willen ze het gebruik van gmail stimuleren. Ga maar eens na hoeveel jongeren al een gmailadres hebben... :Y)

wat moet je nou ook met outlook, express is nog handiger. behalve als je toch al thunderbird hebt zoals ik, hoewel ik eigenlijk moet zeggen dat ik outlook express beter vind, maar ja MS tegen Mozilla he ? :P

naja zijn vast wel mensen die outlook gebruiken, maar als je er 110 euro voor moet dokken kan je beter meteen de pro versie kopen

Is ook bekend hoeveel een losse word zou kosten? en de andere dingen?

Ik gebruik (als 'student') vrijwel alleen word. En af en toe powerpoint. Excel nooit nodig, acces ook bijna nooit, outlook zal ik niet missen, dat vond ik toch al een rotprogramma :)

En 150 euro om teksten te kunnen typen in het enige gangbare formaat van tegenwoordig vind ik ook nogal aan de prijzige kant. Ik denk dat ik het liever hou bij openoffice + illegale word versie om te controleren of hij ook op word goed werkt.

Er zijn ook scholen die je tegemoet komen m.b.t. studentenlicenties.

Kijk eens op SurfSpot.nl, daar kan je mede via je school een licentie kopen voor meestal nog geen 30 Euro

dan kan je beter een Works licentie kopen goedkoop en Word zit er netjes bij.

klik][http://www.comcol.nl/detail/54187.htm]klik

Pas maar op, pas geleden stond hier nog dat er bij nieuwere versies van Works in het vervolg een oudere versie van Word wordt meegeleverd..!

Dat controleren kan ook met de volledig legale en gratis MS Word 2003 viewer. :) Er bestaat ook een Powerpoint viewer... Werkt snel, goed en je hebt helemaal geen illegale versie van Office nodig.

Opstellen en bewerken doe ik in OOo, en met de Word viewer bekijk ik Word documentjes die zijn gemaakt door mensen die niet doorhebben hoe ze Word moeten gebruiken... (opmaakstijlen? ;))

Dat het er soms anders uit komt te zien na het bewerken van een .doc-document maakt mij niets uit, want die mensen die mij zoiets stuurden zullen het verschil toch niet zien... :P
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:36
Vorige 13:21
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: