Hoofdcategorieën

Adviesorgaan pleit voor internetrijbewijs en firewallplicht

Door Mick de Neeve, maandag 6 februari 2006 23:59
Bron: Burger@Overheid, views: 32.233

Volgens het platform Burger@Overheid, een initiatief van het ministerie voor Bestuurlijke Vernieuwing dat de overheid adviseert, moet de overheid meer doen aan de 'digitale inburgering' van Nederlanders. Volgens Burger@Overheid is het veiligheidsgevoel van internettende Nederlanders beneden de maat, terwijl er voldoende interesse zou zijn om digitaal zaken te doen, zowel met bedrijven als met de overheid. Het platform denkt de online-veiligheid onder meer te kunnen vergroten door het afleggen van een vaardigheidstest te verplichten voordat er toegang mag worden verkregen tot de digitale snelweg. Tevens zou een goed werkende firewall verplicht moeten worden bij de levering van computers. De maatregelen zouden passen in een taak van de overheid om te zorgen voor ongestoorde elektronische communicatie, en onervaren internetters tegen zichzelf te beschermen om risico's voor anderen te voorkomen. Vooral nu er een steeds groter beroep op de burger wordt gedaan om allerhande zaken zoals belastingen en verzekeringen online af te handelen, waarbij vertrouwelijke gegevens verstuurd moeten worden, zouden veiligheidsvergrotende maatregelen noodzakelijk zijn.

digitale snelweg

Volgende 10:37
Vorige 23:17

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »

als het gebruik van een firewall verplicht wordt, hoe willen ze dat dan gaan implementeren? en hoe wordt bepaald welke firewall wel voldoet en welke niet? Dat lijkt me onhaalbaar.

Ik vind het ook een beetje een vage uitspraak. Onder Linux heb je iptables die je kunt gebruiken als firewall, maar welke rules zou je er dan in moeten zetten? Of is het voldoende als een firewall geinstalleerd staat, maar alles open staat?

Idd... De eerste de beste die ook nog 's gaat bepalen dat ik (wij) een firewall *moet* hebben krijgt een enkeltje bashmeplease.org.

Verder ben ik met het idee opzich best eens. Jaarlijks miljarden aan schade vanwege IT-noobs die slachtoffer/oorzaak zijn van botnets, maar iedere lamstraal kan gewoon zo het inet op.

Ik dacht zelf meer aan iets als dit: inet providers zetten standaard alle poorten dicht voor hun klanten, behalve 21, 22, 80 en nog wat zooi (kan even niet op de nummertjes komen). Jan Doedel die niet snapt waarom zijn mEgA-LeAt progje niet werkt heeft pech, iemand die wel verstand van zaken heeft (en dus snapt wat er aan de hand is en dus ook weet hoe die het veilig moet maken allemaal) belt even op / danwel logt ergens in en enabled die zooi. Foolproof? Nee. Simpel? Ja. Effectief? Nog geen 50% gok ik, but it's a start ;)

/edit: sorry, reactie op de verkeerde.. ik was weer iets te enthousiast... zal de koffie zijn.

/edit: @ n4m382376 hieronder:
miljardenverlies mag je natuurlijk met een korreltje zout nemen, maar d-snp en xtra hieronder snappen wel wat ik bedoel. En ik zeg niet dat ik *jouw* poorten will blocken, ik zeg alleen dat het misschien geen slecht idee is om de poorten te blocken van de mensen die niet weten wat poorten uberhaupt zijn, catch my drift? Uiteraard ben ik voor alle mogelijke vrijheid, maar sommige mensen moet je tegen zichzelf beschermen (kan je niet auto-rijden? dan mag je ook niet autorijden! - ken je vast beter. Foolproof? Bij lange na niet, maar wederom, het gaat helpen.)

/edit2: jezus wat een hoop gestruikel over een mening zeg. Voor laatste keer dan. Ik zeg: zet default een hoop dicht, behalve wat een normaal mens (die Jan Doedel) gebruikt. En maak het verder gewoon eenvoudig (login op www.mijnisp.nl) om zoveel poorten open te zetten die je wilt. Dit is meteen een leuke plaats om ze tevens te wijzen op de eventuele risico's en dergelijke.

ik ben het er absoluut niet mee eens, om te beginnen zijn die quotes van 'miljarden verlies' nooit op iets gebaseerd men maakt een aanname die nergens verantwoord is. maw deze zogenaamde verliezen zijn uiterst relatief. verder doen goede isps al clienten die deel uitmaken van een botnet automatisch blocken (xs4all bv).
tevens je 2e idee van preventief ports blocken, aan wie is het om voor mij te beslissen welke ports ik wel/niet mag gebruiken? het is toch mijn verbinding en mijn verantwoording? en als ik gehacked zou worden (wat al te betwijfelen is) en als ik daar geld door zou verliezen is het toch mijn stommigheid?
nee de overheid moet zich ver van dit soort praktijken afhouden. de overheid moet niet denken zich overal mee te moeten bemoeien. als iemand geld verliest door zich op te laten lichten via phising of wat dan ook zie dat liever als natuurlijke selectie.

Je hebt een '1337' naam maar je snapt er duidelijk niets van.
Je ISP is er om te beslissen welke ports jij wel/niet mag gebruiken, en in principe de overheid ook, die beslist toch ook of je op hun wegen mag rijden? Overigens betoogde BramT dat mensen met voldoende bestand wel de mogelijkheid moeten hebben om die poorten open te zetten.

En over het gehacked worden (wat volstrekt niet te betwijfelen is) dat gebeurd dus wel en poorten blokken of firewalls installeren zal je echt niet veel helpen. En het is niet jou stommigheid die JOU geld kost, mr egocentrisch, het is jou stommigheid die de rest van de mensen geld kost. En met jou bedoel ik hier de gemiddelde internetter. Dus verdedigen met linux gaat zo goed als niet op zolang windows nog het hoofd besturingssysteem is in dit land/de wereld.

Niet alleen geld maar ook de vrijheid van meningsuiting. Vraag dat maar aan de mensen die samen met GeenStijl.nl gehost werden (overigens een stijlloze website :r )
Je weet niet doet op het internet, ze zouden je de toegang moeten ontzeggen.

Het probleem is dat vaak niet alleen de domme gebruiker geld verliest maar ook de ISP, bedrijven, andere domme gebruikers etc. Dat het vrijwel onmogelijk is daar een bedrag aan te hangen ben ik met je eens.

Bij Xs4all kun je de 'gevaarlijke' Windows-poorten sluiten. Binnen een minuut heb je die instelling aangepast. Xs4all bepaalt dus niet wat je wel of niet kunt maar biedt wel de mogelijkheid.

Waarschijnlijk weet jij best wat je aan het doen bent maar veel gebruikers mailen en surfen wat en hebben verder geen idee.

Als je risicoverkeer blokkeert waardoor je een groot deel van de ellende kunt voorkomen en de keuze aan de gebruiker overlaat om voor 'vrij verkeer' te kiezen dan vind ik dat best een goed idee. Zeker als de provider kan besparen op dataverkeer en helpdesk waardoor mijn abonnement goedkoper wordt.

Jan Doedel die niet snapt waarom zijn mEgA-LeAt progje niet werkt heeft pech, iemand die wel verstand van zaken heeft (en dus snapt wat er aan de hand is en dus ook weet hoe die het veilig moet maken allemaal) belt even op / danwel logt ergens in en enabled die zooi. Fullproof? Nee. Simpel? Ja. Effectief? Nog geen 50% gok ik, but it's a start
En hoe zit het dan met Jan Doedel die via MSN een bestand wil versturen, zijn webcam wil starten of gewoon een P2P applicatie als Bittorrent wil gebruiken?

Hoe wil je dat Jan Doedel nog online spellen kan spelen, chatten of zelfs belastings aangiften kan doen?

Jammer genoeg is het internet niet beperkt tot de Nederlandse wet- en regelgeving, hoe wil je dat buitenlandse service providers and programeurs hier rekening mee houden?

Je ISP is er om te beslissen welke ports jij wel/niet mag gebruiken
Wat is dit voor een bullshit ? Dus jij vind het compleet normaal dat jou ISP jou bv. toegang tot FTP of newsservers gaat ontzeggen ? Of MSN blokt vanwege een of andere vage reden? Jij betaald toch voor een internet verbinding of niet dan |:(

...zooi. Fullproof? Nee. S...
Foolproof |:(

Een provider bepaalt toch ook hoeveel bandbreedte je mag gebruiken, wil je dit niet switch je van provider. Zo zou het bij de basic abbonnementen (die noobs en ouderen vaak hebben) misschien als standaard moeten gelden.

Je ISP is niet meer dan een doorgeef-luik, en heeft de verantwoordelijkheid om 1:1 internet door te geven aan haar klanten. De klant zelf heeft de plicht daar zelf op een goede manier mee op te gaan.

Ik zie derhalve een internet rijbewijs veel meer zitten dan een firewall plicht aan de kant van de ISP, dat is dweilen met de kraan open en lost per saldo uiteindelijk niets op.

Los van dat : het is voor ISP's haast onmogelijk alles te firewallen. Eventueel kun je het op de routers van de klant, of op de hop na de DSLAM nog wel proberen, maar dan nog heb je ernstig zware en dus dure apperatuur nodig. Nog maar los van de klanten die het pertinent niet pikken dat er aan de doorgifte geknutseld wordt, aangezien die klanten weer juist wel verstand van zaken hebben.

Let op: het gebruik van een goed werkende firewall willen ze niet verplichten, alleen de levering ervan bij een nieuwe computer.

Verder heb ik niet zoveel zin om een digitale-snelweg diploma te halen en ik neem aan dat dat voor meer ervaring internetters geldt ;)

Ik denk dat het een betere regel zou zijn dat ISP's geen bridged modems meer mogen leveren, daar komt namelijk de meeste ellende van.

Een NAT zou al een groot percentage tegenhouden en de meeste infecties waarvoor men niet overgehaald hoeft te worden iets te openen tegenhouden.

Wat betreft het idee een firewall bij een nieuwe computer te leveren, dat kan niet. Een heleboel pc's worden namelijk zonder OS voorgeïnstalleerd verkocht.
Hoe weet de verkoper van tevoren welk OS de klant gaat installeren?

Om te zeggen dat het voor een ander OS dan Windows niet hoeft kan ook niet want als er iemand incinuaties zou maken dat het overgrote deel dat tegen zichzelf beschermd dient te worden, gebruik maakt van Windows, gaan er waarschijnlijk weer een hoop lopen schreeuwen ook al bedoelt diegene hen niet.

@ uid0

Vele trojans bestaan uit meerdere processen waardoor wanneer eenmaal geïnstalleerd er toch poorten van buiten naar binnen beschikbaar worden voor de "admins" van een botnet.
Een veel voorkomende combinatie is een trojan downloader voor het geval dat het ding door de gebruiker verwijderd wordt, een proces dat opeenvolgend poorten mapt door steeds een pakketje te versturen over een opeenvolgende range naar een URL of IP, waardoor zolang een antwoord wordt verwacht tijdens het in de NAT tabel staan van het bewuste IP de "admin" gewoon toegang heeft tot die poort en het proces van de trojan zelf waarmee gemailed kan worden of attacks kunnen worden uitgevoerd.

Veel van dat soort leed wordt uiteindelijk actief door uitvoeren van de trojan downloader in een aantrekkelijk jasje door de gebruiker of een lek in een browser.

Een consumenten firewall haalt tegen zoiets dus weinig uit tenzij access control op applicatiebasis wordt gebruikt, wat door velen als zeer lastig wordt ervaren en voor vele leken te ingewikkeld is waardoor op alles allow geklikt wordt omdat ze geen benul hebben wat er gevraagd wordt en gewoon die plaatjes willen zien...

Een goede virusscanner die ook malware weert is voor dat soort gebruikers een veel betere oplossing dan een firewall die ze vragen stelt bij alles wat ze doen.

Een NAT zou al een groot percentage tegenhouden en de meeste infecties waarvoor men niet overgehaald hoeft te worden iets te openen tegenhouden.
Mjah dan zit je natuurlijk weer met het probleem van port forwards en triggers enzo.

problemen? met moderne UPnP modems heb je dat allemaal niet meer, en de gebruiker die die een poort permanent zou willen openen weet toch wel waar die mee bezig is.

met UPnP heb je dat probleem JUIST
een virus/trojan/... kan ook UPnP opdrachten geven om zichzelf weer van buiten vandaan bereikbaar te maken.

Misschien moeten ze het dan aanpassen en zeggen dat niet elke pc met een firewall geleverd moet worden, maar elk operating system. en voor zo ver ik weet heeft elk recent operating system al een firewall, dus dit is een tamelijk zinloze wens. Of zijn er nog pc-leveranciers die als "service" voro de klant de windows firewall uitschakelen (of zou Burger@Overheid bedoelen dat de standaard windows firewall geen goed werkende firewall is en bedoelen ze dat er een verplichting moet komen om iets beters mee te leveren?)

welke FW's voldoen kan je makkelijk testen. zet een PCtje neer met een FW erop en laat er allerlij ongein op los en kijk hoe de FW reageert.

en het is trouwens, voor wat ik uit het artikel opmaak, bij alle nieuwe PC's.

wat Cybje zegt vind ik daarom nergens op slaan aangezien de doorsnee gebruiker die niet veel kaas heeft gegeten van firewalls, malware, etc maar alleen wat doet browsen zal echt geen Linux IPtables gaan instellen. de meeste die zich linux iptables maken kennen denk ik wel redelijk wat gevaren van internet en weten dus ook ongeveer welke sites ze beter niet kunnen komen.
een FW zou de beginners heel hard kunnen helpen en vooral meer bewust kunnen maken van de eventuele gevaren en de ervaren gebruikers kunnen dat ding er toch af kegelen of uitzetten.

/edit
dit is dus bedoeld als reactie op jealma

Gaan hun em ook betalen ? Ik ga echt geen firewall gebruiken ls dat vna de overheid moet.

Ik denk niet dat ze mensen kunnen verplichten om een test te maken voordat ze het internet op kunnen. Of dat ze een fire wall moeten hebben.

Strax verplichten ze je nog om windows vista te kopen :?

moeten hun hem dan betalen? dell/hp/etc moeten hem preinstallen op de pc die ze je verkopen. aangezien hun ze met duizenden kopen kost het voor hun nauwelijks iets, dus voor de consument kost het nauwelijks iets terwijl het internet er wel wat veiliger op word.

Ik bouw m'n computers zélf, dus die korting die Dell/HP/whatever krijgt, daar heb ik geen reet aan.

als je hem zelf bouwt koop je hem niet bij dell/hp/etc, toch? duuuus, zit er dan een FW van dell/hp/etc bij?

Dat consumentenvoordeel geldt alleen voor het eerste jaar. Daarna mag je ieder jaar je licensiecontract verlengen.

Volgens mij valt het wel mee met de implementatie, Windows XP komt immers al met een eigen firewall en bij linux idem dito.

ja cool en dan stelt zalm vast een nieuwe dienst in het leven:

waarde burger uw PC is zojuist gecontroleerd en het blijkt dat u geen firewall heeft. u zult binnen 21 dagen een acceptgiro in uw brievenbus krijgen. :Z

Zeker met een 'bijlage' van Timmetje Kuik.....

"En bij deze accept-giro zult u tevens het schikkingsvoorstel ontvangen voor uw gedeelde MP3tjes..."


Zet Donner in dezelfde hoek en je hebt een behoorlijk illuster triootje...

Jij leest ook niet he?

Er staat dat een Firewall verplicht geleverd moet worden bij een PC. Niet dat je hem verplicht aan moet zetten.

Ben toch benieuuwd hoe ze een firewall willen controleren, afhankelijk van de implementatie van de protocollen en je firewall kan er soms heel moeilijk verschil worden gemaakt.

Mijn firewall dropt de niet toegestane pakketjes gewoon. Maar als er ergens geen demon achter hangt dan gebeurd dat ook.. ben heel benieuwd..

Het lijkt mij dat het beter is om het bewustzijn van mensen te verhogen op het internet, dan om regels in te stellen die eigenlijk niet op te leggen zijn.
Pas als de overheid het beter duidelijk maakt aan de bevolking dat ze 'digitaal gevaar' lopen als ze hier zelf niet tegen op treden, en pas als de overheid zelf hier projecten voor op zet waarbij mensen zichzelf de benodigde kennis kunnen bijleren, dan pas lijkt mij dat de online veiligheid verbeterd kan worden

"Hallo, ik ben de overheid met een postbus51 spotje. Wist u dat u grote gevaren loopt als u onbeschermt het internet opgaat?"

Ik kan niet wachten op de spotprents :Y)

Je maakt er een grap over maar een publiekscampanje voor goed computergebruik lijkt me helemaal niet verkeerd. Al is het niet meer dan dat je een soort checklist met basisregels voor veilig internetgebruik doorgeeft. Veel niet-Tweakers zijn daarover totaal niet op de hoogte.

Idd jij hebt helemaal gelijk, je wilt niet weten hoeveel mensen er zeggen: Mijn PC doet het gewoon, waarom zou ik dan beveiligen. Toen heb ik die man verteld over botnets en dat soort ongein, waar hij zelf nix van merkt. Toen was hij even stil :P Maar het is een eigenwijze hagenaar dus ik denk niet dat ie er veel aan heeft gedaan :Z

Maar mijn de strekking van mijn verhaal is, dat je veel van dit soort mensen hebt, of mensen die het niet (willen) weten wat voor een gevaar het allemaal met zich mee brengt om niet te beveiligen.

Als de overheid er een serieuze campagne tegen aan gooit (mss gesponsord door wat bedrijven) dat die mensen dan gaan nadenken. Onder het motto: Als de overheid het zegt zal het wel echt zo zijn.

Toegegeven je zal er altijd eikels tussen hebben zitten die nergens om geven, maar mss bereik je hiermee wel de onwetende.

Wat een onzin.

Als ze toch ergens geld ruiken zijn ze er als de kippen bij. Wij gaat dat rijbewijs betalen? Wij dus...Wat een onzin.

Straks heb ik nog een bewijsje nodig om op de WC te zitten...of ik mijn kont wel volgens de regels afveeg...


Laat de mensen lekker vrij in hun keuze, en gaat het fout, pech. Format C: en klaar is klara. Dat mensen in de overheid er niet mee overweg kunnen of alleen maar zitten te MSN en.... nee sorry, hier word ik pissig van. Beetje zo'n stichting Brein instantie, "doe dit maar, wij hebben er volgens onszelf verstand van"

Het gaat er niet zo zeer om dat jij je eigen PC omzeep helpt, het gaat er om dat de overheid steeds meer digitaal gaat werken. Kijk naar de belastingaangifte en het online regelen van diverse zaken met het DigiD. De overheid wil gewoon dat mensen bewust zijn van de gevaren op internet om te voorkomen dat straks de helft van de uitgedeelde DigiD's in handen liggen van criminelen omdat de thuisgebruiker bijvoorbeeld de geboortedatum als wachtwoord kiest.

Zie ook hier op Webwereld.

Ja..die aardige meneer overheid, die alleen maar het aller allerbeste wil voor ons... lieve kleine burgertjes.. Schatten zijn het eigenlijk. Voor ons eigen bestwil... echt waar.

... Ja... anders kiezen we ze toch niet de volgende keer. Waar denk je dat we wonen, onder een bende leider in afghanistan ofzo?

... Ja... anders kiezen we ze toch niet de volgende keer. Waar denk je dat we wonen, onder een bende leider in afghanistan ofzo?
Slaap rustig verder..

Wie gaan WE kiezen dan? Je mag iemand uitzoeken uit het "clubje" Zit er iemand tussen zijn mond durft open te doen, wordt ie terug gefloten of afgemaakt.
Bendeleider? Ja! Afghanistan? Nog niet.. wordt aan gewerkt..

Dan is DigiD dus gewoon niet veilig genoeg. Degene die de dienst aanbieden moeten zorgen dat het goed beveiligd is. Als die een firewall of iets dergelijks verplicht stelt dan is dat hun recht. Heb je het niet dan kan je geen gebruik maken van die dienst. Maar dat willen ze niet want ze willen dat iedereen het kan gebruiken, zodat ze er ook financieel voordeel bij hebben. Dus willen ze het verplicht stellen voor iedereen, maar die investering betalen ze dus niet. |:( Dat lijkt me niet de juiste weg.

Hou toch op ... de overheid is al lang niet meer geinteresseerd in het wel en wee van de burgers. Ik zal geen lijstje gaan opsommen van zaken waaruit dit blijkt, dan is de Tweakers.net-server zo volgeschreven. Het is weer 's een luchtballonnetje, een kreet van iemand die vanochtend wakker werd en dacht: "Kom, laat ik 's een stom idee lanceren". Verders is het weer een idee om geld uit de zakken van de burger te kloppen: als echt iedereen een internetverbinding heeft, dan gaan we ineens verplichtingen stellen. Altijd handig. Je rekent er gewoon 10 euro voor ... maal 10.000.000 internetverbindingen? En voila, de schatkist vult zich vanzelf.

Ik word hier zo boos om, al die kleine mannetjes met die stomme ideetjes ... laat ze 's wat zinnigs gaan doen met hun leven in plaats van goedwillende mensen lastig te vallen.
een ieder die echt bezorgd is over z'n veiligheid op Internet, zoekt daar heus een oplossing voor.

U gaat 10000kbps over een Intranet. Mag dat?

Ja, dat mag, want een Intranet is eigen terrein :+

Ik dat het verplicht stellen van een firewall en een internet rijbewijs nogals ver uit elkaar liggen.

Als je een firewall goed wil instellen moet je daar redelijk dat tijd en kennis insteken voordat deze echt goed is.

idem

ik vind het idee van "firewall" er enigszins bijgesleurd. Ik dacht enigszins aan bewustmakingscampagnes, genre: algemene uitleg over internet (vooral mail en net), en van die kleinigheden zoals: kijk naar de links waarop u klikt, vul niet zomaar losweg uw "echt" emailadres in op allerhande sites, denk goed na eer u visa nummers ingeeft, let op met verspreiden persoonlijke info, en nog een hele reeks tips en concepten die uitgelegd worden; zodat de "leek" de internet omgeving wat beter kent en snapt en dus ook kan inschatten

Wel grappig dat ze pleiten voor een betere digitale inburgering, maar wel met deze belachelijke ideeën komen
:Y)

Wij als Tweakers weten wel hoe het zit maar vergeet niet dat wij een kleine groep zijn tov. als die andere nono's die net aan weten hoe een muis werkt.

Persoonlijk vind ik het goed om iedereen bewust te maken van de gevaren van het Internet en daarmee inzicht te geven wat aan software nodig is

Gevaar van Internet? Hoe kan een communicatie netwerk nou gevaarlijk zijn? Het probleem ligt bij brakke software en niet bij de eindgebruiker. Cursusjes om eindgebruikers te leren un PC ietsje beter te beveiligen is op zijn best dweilen met de kraan open.
«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:37
Vorige 23:17
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: