Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties, 32.103 views •

ATi heeft vandaag de langverwachte Radeon X1900-familie van videokaarten geïntroduceerd. De Radeon X1900-serie is gebaseerd rond de R580-chip, een doorontwikkelde versie van de door problemen geplaagde R520-chip. De nieuwe chip biedt dezelfde mogelijkheden als zijn voorganger, maar beschikt wel over een flinke hoeveelheid extra rekenkracht. De extra rekenkracht is voor een klein deel te danken aan een hogere kloksnelheid, maar het merendeel komt voor rekening van de extra pixelshaders die toegevoegd zijn.

De R580 beschikt over 48 pixelshaders, een verdrievoudiging ten opzichte van de R520. Desondanks is de groei van het aantal transistors binnen de R580-chip beperkt gebleven. De chip is opgebouwd uit circa 384 miljoen transistors, 63 miljoen meer dan bij de R520. Dit relatief geringe verschil is te danken aan het feit dat ATi de aantallen van de overige onderdelen binnen de ‘pipeline’ constant heeft gehouden. Evenals de R520 heeft de R580 in totaal 16 texture address units en 16 texture mapping units.

Schema architectuur R580
Schematisch overzicht van de R580-architectuur met de pixelshaders in beeld

Het grote aantal pixelshaders betekent dat de Radeon X1900-serie sterk zal presteren in applicaties waarbij veel pixelshader-operaties uitgevoerd moeten worden, maar relatief zwak wanneer de werklast verschuift naar de texture units. ATi verwacht dat gameontwikkelaars steeds meer en complexere shaders zullen gebruiken, waardoor dit een logische stap lijkt. Een voorbeeld van een game waarbij de architectuur goed uit de verf komt is F.E.A.R. met een gemiddelde verhouding pixelshader- op texturebewerkingen van zeven staat op een. Hoe de Radeon X1900-serie zal presteren ten opzichte van de nog niet geïntroduceerde nVidia GeForce 7900-serie is momenteel slechts gissen, maar het kleinere aantal texture units zou een achilleshiel kunnen vormen. nVidia gelooft namelijk in een conservatievere verhouding tussen de pixelshaders en de texture units en zal de GeForce 7900 uitrusten met 24 texture units en 32 pixel shaders. De eerste benchmarks hebben al laten zien dat de Radeon 1900 in ieder geval sneller is dan de GeForce 7800.

ATi's X1900-familie bestaat vanaf vandaag alvast uit vier verschillende leden. Het topmodel is de Radeon X1900 XTX met een kloksnelheid van 650MHz en 512MB GDDR3-geheugen op een kloksnelheid van 1,55GHz. De Radeon X1900 XT staat een stapje lager op de ladder met een kloksnelheid van 625MHz en het geheugen op 1,45GHz. De Radeon X1900 CrossFire heeft dezelfde specificaties als de XT, maar heeft een “Compositing Engine” om de CrossFire-functionaliteit mogelijk te maken. De laatste kaart die vandaag het daglicht ziet is de Radeon All-In-Wonder X1900 die onder meer beschikt over een ingebouwde radio- en tv-tuner. De Radeon All-In-Wonder X1900 kaart is de goedkoopste kaart van de hele serie, ondanks de extra functionaliteit. De adviesprijs van de X1900 XTX is 649 dollar, de X1900 XT moet 549 dollar opbrengen en de CrossFire-variant zal voor 599 dollar van eigenaar verwisselen. De Radeon All-In-Wonder X1900 heeft een adviesprijs van ‘slechts’ 499 dollar, maar met een kloksnelheid van 500MHz en het geheugen op 1GHz is het tevens de langzaamste variant.

ATi Radeon X1900 (persfoto)

Reacties (91)

Reactiefilter:-191090+177+228+312
Moderatie-faq Wijzig weergave
En een 2e alleen nog niet in engels !!!

http://www.ixbt.com/video2/r580-part1.shtml

En nog een paar !!!:

http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r580/

http://www.hardocp.com/article.html?art=OTUzLDE=

http://www.computerbase.d...900_xtx_x1900_cf-edition/

K heb er zelf amar een besteld. Donderdag in huis :P leuke boost om van X1800 XL naar een X1900 XT te gaan. iComputers heeft er nog 15 liggen voor 551 en 559 euro de eerste is de sapphire de 2e de Asus.
Leuke boost? Man man man... ik draai al ruim twee jaar met een 9800 Pro en die slikt nog steeds zo'n beetje alles in 1280x1024 met details op full als ik een beetje rustig ben met AA en AF. Alleen CoD2 gaf me problemen in DX9, maar dat gold ook voor bezitters van veel recentere kaarten.

Sommige mensen upgraden echt snel... zelf wacht ik toch echt tot ik de native resolutie van 19 inch TFTs moet gaan verlaten voor ik upgrade. Dan een kaartje voor 300 euro kopen en ik kan er weer twee-drie jaar tegenaan.
f.e.a.r niet gespeeld of wel s_roubos?
Wat noem je vloeiend? 30fps of 60fps?

Ik moet gewoon 60fps hebben, want ik zie duidelijk het verschil (helaas) en dus zijn bij mij al heel snel spellen niet meer vloeiend...
Nee, niet gespeeld. Is dat dan onspeelbaar in 1280x1024 met medium detail? En om nou meteen voor één of twee spellen naar de winkel te rennen...

Mensen die 60 fps nodig hebben om te gamen... tja... beetje verwend vind ik dat.

Maar goed, ik heb nooit het nieuwste van het nieuwste nodig gehad en ik heb in het verleden ook vaak genoegen genomen met compromissen aan de beeldkwaliteit. Doom II in low res, Quake in low res... ik had geen centen om elke twee jaar een PC te kopen of de graka te upgraden. Nu ik het geld heb om dit soort topkaarten te kopen ben ik blij dat ik op die manier met mijn games ben opgegroeid en dus niet zo makkelijk 600 euro neertel om de latest en greatest te hebben.

Voor de duidelijkheid: ik heb niks tegen mensen die dat wel doen. Maar ik vind het pure verspilling dat mensen die een X1800 in hun PC hebben hangen nu naar de winkel rennen om een relatief kleine boost erbij te kopen door 600 euro neer te leggen voor een X1900.
Hmmm 9800pro begint toch best een beetje oud te worden, heb zelf mijn 9700pro omgewiseld voor een 6600GT 9 maanden geleden en 3 maanden geleden een 2de gekocht.

Maar om nu een X1800 in te gaan ruilen voor een X1900, pff Deep6, man je hebt echt geld teveel of je laat je geil maaken door numertjes want zeg nu eerlijk is het echt zo slecht speelen met die X1800 die je nu hebt.
Vooor die 550 zou ik toch echt op ski of zon vakantie gaan nu!

Lees dit eens onder aan het artikel, was net zo iemand als jij tot hij wakker werd en dat hij eigenlijk gewoon zijn geld aan het weg gooien was!
Ghehe. Tja een geeft zijn geld uit aan dure mod kids voor een auto of koop een nieuw auto om het jaar.

De ander gaat op vakantie en gooit zijn geld daar aan weg. Want ik vind niets meer zonde dan op vakantie gaan.

Ik heb die X1800 XL als tussenstap gekocht omdat ik toen een kaart moest hebben. De X850 was toen nog duur en holde in prijs achteruit. Dus toen heb ik deze genomen om de waarde vermindering te beperken. Echt is dit niet genoeg voor mijn eisen. ik wil dus vloeiend 60 fps kunnen draaien en dan toch wel een behoorlijke hoelheid effecten hebben en als het kan met AA en AF.

Deze kaart moet dan ook weer een jaar mee gaan. Het is niet zo dat ik strax de X1950 die over een paar maanden komt ook weer ga kopen :) dat is idd zonde. Maar ik heb hoer over na gedacht. De X1900 zal 2x zo snel worden als mijn huidge kaart in games als UT 2K7. En ik hoef er niet het dubbele bij te leggen.
"De ander gaat op vakantie en gooit zijn geld daar aan weg. Want ik vind niets meer zonde dan op vakantie gaan."
Je vind het leven in de virtuele wereld van een computerspelletje al beangstigend genoeg?

:+
Grapjas ik kan dat nog niet eens met een X800 XL ( die ik voor mijn X1800 XL had.

Vooral bij fear en zo. vloeiend is bij jou van 20-30 fps ?
Volgens mij heb ik deze opmerkingen al behandeld, dus je dubbelpost.
Die 20 á 90 fps limiet is puur persoonlijk en natuurlijk erg (SUB) genre afhankelijk.

Je hebt van die Deatmatch bunny hop Fist person shoters waar puber's die een wat snellere tijdbeleving hebben graag spelen. Daar kan je makkelijk 90fps goed gebruiken. voor Erg close bunny hop duel's

Tactacal shooters. Waar je met 'n meter hoog springen geen headshot kan maken. Waar adem en wapen stabiliteit en statisch still en stance ook ingecalculeerd wordt. Moet je tactisch en de tijd nemen voor je shot en vooral de vijand op afstandhouden en vooral in teamverband werken. Zelfs terug schieten van vijand wordt ingecalculeerd voor stress. als je beschoten wordt zakt je nauwkeurigheid in.
De rol van de Saw M249. Supress fire.

Ik speel graag die typen games en de eerste keer toen ik mijn gemiddelde speelbare FPS checkte schrok ik van 15 tot 20fps nog speelbaar.

Met zulke genres heb je ook geen last van 'n ghostende 25ms 19"LCD.

Bij fast action games is grafische pracht minder van belang geen tijd om dat in je op te nemen. En door mijn monitor niet te genieten.

Bij tactical schooters des te meer.
@SG

15 @ 20 FPS is echt te langzaam in welke game dan ook. de minimale snelheid die je moet halen om een bewegend beeld in je op te nemen op de resolutie waar je op speelt (ik ga uit van minimaal 1024 bij 768) zit toch echt op de 25 FPS.

ik ben wel met je eens dat een UT 2004 een hogere FPS nodig heeft dan een tactical shooter.

* 786562 whizzy81
Grapjas ik kan dat nog niet eens met een X800 XL ( die ik voor mijn X1800 XL had.

Vooral bij fear en zo. vloeiend is bij jou van 20-30 fps ?
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1914692,00.asp

gaat ze ook wat dieper in op de verschillen tussen x1800 en de x1900 (ik wist nog niet dat deze bv wel 24bit shadows zou kunnen doen zoals 3dmark2k6 vereist.. net als de x1300 en x1600 om een of andere reden alleen de x180 heeft het niet)
ook heeft deze kaart nu een alternatief voor de techniek die nvidia zo succesvol toepaste in doom3 : fatch4
net als bij die van nvidia moet de games er wel onderstuening voor inprogrameren maar het ziet er wel veel belovend uit, en in theory in ineidergeval sneller als de techniek van nvidia. (hopenlijk brengt ID nog een patch uit voor de doom3 engine zodat het ook word gebruikt)

hier zeggen ze trouwens wel dat crossfire de zelfde snelheid zal hebben als de XT versie, en niet als de AIW versie (eerlijk gezegt lijkt me dat ook logischer) ik wacht wel af wat ze in de winkels zeggen over de clocksnelheid.
wel ljammer dat de crossfire editie niet op de xtx snelheden draait. de mensen die twee kaarten in hun systeem proppen willen toch topperformance... om dan bij die kaarten juist langzamere geheugen en memory clock te leveren is wel minder
Ja dat vind ik nou ook raar.
Ik wil graag ook 2 kaarten maar vind het echt raar waarom het geen 2 XTX kaarten zijn.

Ik hoop dat ze nog een pack gaan uitbrengen direct 2 kaaten voor een mooi prijsje en dan beide op snelheid van een XTX

Ik hoop dat Asus nog met een top versie komt ofzo :D
De rede dat de crossfire langzamer is is dat het pakket (2 van die kaarten) meer prefformance bied dan 2x 7800gtx maar wel goedkoper is. Als ze de xtx hiervoor gebruikt hadden was het duurder geweest met een kleine winst mbt prestaties tegenover de xt. Dit is dus meer value for money.
Value for money lijkt mij bij dit soort configuraties niet echt belangrijk. Het gaat bij zo'n setup toch om pure performance.
Desondanks is de groei van het aantal transistors binnen de R580-chip beperkt gebleven. De chip is opgebouwd uit circa 384 miljoen transistors, 63 miljoen meer dan bij de R520. Dit relatief geringe verschil is te danken aan het feit dat ATi de aantallen van de overige onderdelen binnen de ‘pipeline’ constant heeft gehouden

Een toename van bijna 20% zou ik niet bepaald "relatief gering" willen noemen. Ook in vergelijking met de 7800GTX van nVidia (302 mln transistors) is dit een flinke stap voorwaarts.
Ik had me ook over deze zin verbaast. Ik denk dat ze bedoelen dat de 20% extra transistoren nog relatief weinig is, als je bedenkt dat er 3 keer zoveel pixelshaders in zitten.
Maar als de AIW versie dezelfde core-geheugen en koeler gebruikt als de duurdere versies dan is er voor de AIW versie waarschijnlijk wel meer overklokpotentieel. Niet elke chip zal als XTX worden verkocht, maar als er goede yields zijn van deze R580 is het best mogelijk dat de goedkopere versies zoals de AIW ook voorzien worden van goede cores.

Dan is de AIW een stuk interessanter vanwege de grotere videofunctionaliteit icm de lagere prijs.
Bij Alternate staan de Asus EAX1900XT(voor 649 euro) en EAX1900XTX(voor 739 euro) :Y)
Linkjes:
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=JBXV52&

http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=JBXV53&
Azerty heeft de MSI kaarten al staan:

http://www.azerty.nl/cate....do?websiteId=1&catId=267

MSI RX1900XT-VT2D512E PCI Express x16 512 MB
ATi Radeon X1900XT DDR3 ¤ 699,99 pre-order

MSI RX1900XTX-VT2D512E PCI Express x16 512 MB
ATi Radeon X1900XTX DDR3 ¤ 749,- pre-order
Computerland ook:
http://www.computerland.nl/
MSI RX1900XTX 699,-
Sapphire heeft ze ook al, maar op een wat eigenaardige wijze. Onder de rubriek 'video kaarten PCI-Express (NVIDIA)' staan helemaal onderaan de X1900XT en XTX, de eerste voor 514 euro en de tweede voor 593 euro.

Je zou er eigelijk bij kunnen zeggen: geen fratsen, Sapphire...
Sapphire Radeon X1900 XT PCI Express x16 512 MB
ATi Radeon X1900XT GDDR3 ¤ 514,- pre-order

Sapphire Radeon X1900 XTX PCI Express x16 512 MB
ATi Radeon X1900 XTX GDDR3 ¤ 593,- pre-order

Dat valt me nog mee.
En wat is de levertijd??

Bij Alternate kan ik daar niks over vinden, Azerty heeft het over pre-order en dus geen levertijd op te geven en Computerland heeft het over maar 5 kaarten op voorraad!

Dit is dan eindelijk geen paper launch maar dit lijkt wel een beetje veel op de x-box 360 taferelen: iets uitbrengen maar mondjesmaat zodat iedereen geinteresseerd is en bijna niemand kan hem kopen!

OK 1 nadeel heeft ATi dan eindelijk naar het verleden kunnen bannen maar als de rest niet snel komt gaan de mensen toch weer klagen ben ik bang of de nieuwe nVidia's zijn er weer met als gevolg weer niet de snelste!
@nero355

Als er nog een 1900 Pro komt zal die niet sneller zijn dan de All-In-Wonder sinds de AIW modellen altijd een beetje sneller zijn dat de Pro modellen bij ATI

met een kloksnelheid van 500MHz en het geheugen op 1GHz is het tevens de langzaamste variant

Lijk me niet dan...
Het lijkt mij een leuk ding die all-in-wonder. Waarschijnlijk klokt die lekker over en je bespaart 100 euro op een goede tv-kaart. Nou nog de vraag: is deze kaart als tv-kaart ook goed? En is deze compatible met windows mce?

Duur is deze kaart ook niet, de x1900xt is bij informatique 569 euro, goedkoper dan de x1800xt! Maargoed, high-end is niet mijn segment, ik heb nog een x600xt en een cheap leadtek tv-kaartje haha. Maar als die all-in-wonder onder de 300 eu komt... dan ga ik hem halen!
bij informatique is hij niet op voorraad.
voor iets meer is hij dat bij gistron wel (599)
Mooie winst maar het lijkt er niet op dat ATI met deze generatie lang indruk zal maken. In Februari verwacht men reeds de NVIDIA Geforce 7900 GT(X) met NV71 chip op 90 nm technologie, die 25% meer pijplijnen zou kunnen bevatten, en rond de 20% hoger geklokt dan z'n voorganger.

Zullen we moeten wachten tot R600 tot ze weer eens mirakels verrichten zoals bij R300?
gaat er helemaal vanaf hangen wat je er mee doet.
nvidia blijft een relatief laag aantal pixel shaders houden.
dat zal ze in nieuwe games parte gaan spelen denk ik. zeker als je kijkt naar de minimum framerates zal ATI beter score in de nieuwste games verwacht it. (nu maar hopen dat reviews that ook laten zien.
Mooi dat ATi weer helemaal terug is.
Toen nVidia met de GF7 kwam en de ATi achterbleef en vervolgens met een niet al te sterke concurrent kwam, was ik bang dat ATi zou afhaken / achter raken.

Maar met deze kaart gaan ze de volledige concurrentie weer aan met nVidia. En helemaal met hun nieuwe ontwerp...
Vergeet niet dat NVIDIA's nieuwe kaart nog moet uitkomen, daar zal de X1900 het denk ik nog moeilijk mee krijgen. :)
Dat was ik me dus ook net aan het bedenken. Microsoft is in december al gekomen met de preview van D3D10 (alleen voor onder Vista) in de DirectX SDK, dus voor mensen die echt high-end bezig zijn komt deze ATI kaart denk ik helaas te laat.

Ik was erover aan het denken om mijn X850PE in te wisselen voor een X1800 of X1900, maar ik las onlangs op GameDev.net dat de GeForce8 familie halverwege dit jaar wordt verwacht, MET ondersteuning voor D3D10 (en dus SM4). Laat die dan maar een 100 euro duurder zijn, in ider geval weet je wel zeker dat je de komende paar jaar mee kunt, in tegenstelling to deze -eindelijk- SM3 compatibele kaartjes.

Ik weet het niet... Ik denk dat ik het nog maar even afwacht :)
de eerste generatie van een nieuwe standaard zijn eigenlijk nooit krachtig genoeg om die standaard echt te kunnen gebruiken
dat zeg je bij dex8 dx9 en nu waarschijnlijk weer bij dx10.
daarbij duurt het zo'n jaar of 2 voor dx10 games echt verschijnene en daar zit je dan met je kaart die dx10 aan zou moeten kunnen maar eigenlijk gewoon ver achter loopt als je die game dan ook echt wilt spelen.
de 6800 heeft idd ondersteuning voor SM3.
maar daar hoord ook branching bij.
die heeft de 6800 wel maar als je dat gebruikt stort de framerate in als een kaarten huis.
de kaarten van ATI hadden op dat moment sm2.0B.
alles wat sm3.0 had maar zonder branching.
enige nadeel is dat MS de 2.0b standaard niet goed keurt in de WHQL, en daarom heeft ATI de A.I. funcite bedacht zodat het standaard uit staat maar je het wel aan kan zetten.
Ik ontwikkel zelf het een en ander in DirectX, dus voor mij is de keuze snel gemaakt (vooral gelet op de betere ondersteuning die NVidia imho biedt voor developers). Check anders ook even deze link over D3D10:

http://www.gamedev.net/co.../viewreply.asp?ID=2443359

De eerste GeForce8 kaarten zullen waarschijnlijk geen absolute snelheidsmonsters worden, maar het ziet er naar uit dat ze ook beter zullen presteren voor DirectX9 games (zie bovenstaande link). De GeForce6800 is trouwens toch ook nog steeds een goede (high-end?) kaart, terwijl het zo'n beetje de eerste SM3 kaart was, niet?
@ catfish
och kom zo kan je alles uitleggen. ;)

als je er puur techniesh naart kijkt was SM3.0 gewoon geen goede keuze geweest.
om dat te ondersteunen (en dan vooral de branching implementatie) zouden er 20% meer transistors nodig zijn.
ATI vond dat daarom geen goed idee, voornamelijk omdat die generatie kaarten er toch geen gebruikt van konden maken omdat ze gewoon niet snel gewoeg waren (@ websjwans : er is dan ook niet echt een issue met branching, gewoon het feit dat die kaarten het niet aan konden)
ATI dacht waarom 20% meer transistors gebruiken voor iets wat toch niet gebruikt kan worden. en puur techniesh gezien hebben ze daar volledig gelijk in.
elke game die toen SM3.0 ondersteunde kan makkenlijk ook 2.0b ondersteunen omdat ze toch geen branching gebruikte.
wij zijn schult dat is zou ik niet weten (the way its ment to be played en WHQL misschien?) maar het is eigenlijk gewoon jammer.
och kom, zo kan je alles uitleggen,
MS heeft sm2 ontworpen, daarna sm3
aangezien Ati op dat moment sm3 niet meer in het ontwerp kreeg hebben ze maar sm2b "gemaakt" als noodoplossing, dat zo goed als niemand het ondersteund, da's pech, maar voldoende fan-boys zijn er duidelijk wel ingetrapt
net hetzelfde verhaal als met sm1.4 bijvoorbeeld, ook zo'n nauwelijk gebruikte bedoening
SM2b ondersteunt inderdaad vanalles (hardware instancing bijvoorbeeld), maar de hacks die je moet gebruiken om het aan de gang te krijgen zijn vaak moeilijk te vinden en ze worden natuurlijk niet officieel ondersteund. Verder zit je gewoon met het domme probleem dat HLSL niet makkelijk compileert tegen een SM2b target (in ieder geval niet met de 'extended' features). Da's misschien de schuld van Microsoft, maar ATI wist ook wat de SM3 specs waren.

Dat van de issues met branching op de 6800 kaart wist ik niet, dus toch nog bedankt voor de opheldering :)
Zitten er ook nog voordelen aan dat de VGA aansluiting volledig weg is gelaten??
uh ja dan heb je 2x dvi |:( Bovendien kan je van dvi naar vga met een convertertje.
Dat was op m'n 6800 GT ook al zo hoor :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True