Channels
Powered by True

Intel neemt stiekem afscheid van de Pentium

Door René Wichers, zondag 15 januari 2006 17:10
Bron: TG Daily, submitter: Jejking, views: 31.707

TG Daily bericht dat Intel, zoals verwacht, definitief afscheid gaat nemen van het Pentium-merk. Volgens bronnen van de site heeft de chipfabrikant al een tijd terug aan de OEM-partners laten weten dat de merknaam stilletjes uitgefaseerd zal worden: er komt geen groots afscheid, de naam zal simpelweg niet meer voor nieuwe producten gebruikt worden. Intel wil zich concentreren op het promoten van de platform-merken, zoals Centrino, Sonoma en Napa. Het afschaffen van de belangrijkste merknaam van het bedrijf zou volgens diverse analisten kapitaalvernietiging zijn, maar 'Intel kan verbazingwekkende hoeveelheden geld vrijmaken als ze een nieuwe merknaam willen introduceren', aldus een commentator. Voor de marktpositie van het bedrijf hoeft dan ook niet gevreesd te worden, al reageerden diverse partners onthutst op de mededeling. 'De naam "Pentium" maakte het productaanbod nog enigszins overzichtelijk', aldus een analist, 'Zonder dat etiket is het maken van een keuze uit de Intel-catalogus een nachtmerrie. Hoe meer keuze er is, hoe groter de retailproblemen zijn, en Intel biedt héél veel keuze.'

De Pentium werd in 1993 geïntroduceerd omdat de typenummers van de x86-processors niet als beschermde merknaam konden worden vastgelegd. In de afgelopen dertien jaar ontwikkelde het vlaggenschip van de chipfabrikant zich van een 800nm 60MHz-chip naar de hedendaagse 65nm dualcore krachtpatsers op snelheden tot 3,8GHz. Hoewel niet alle Pentiums even succesvol waren - de 1,13GHz Pentium III kreeg van THG het label 'de meest onbetrouwbare Intel aller tijden' - is het afschaffen van de naam toch een verrassende zet van het bedrijf. Het betreft een ijzersterk, onbeschadigd merk, luidt het commentaar: 'Het is net alsof Volkswagen met de verkoop van Golfjes stopt.'

Intel Pentium M naast Intel Core Duo

Volgende: Optimus begint met mini-toetsenbordje 17:44
Vorige: Rambus start opnieuw rechtszaak tegen Micron 16:24

Reacties

«  1  2  3  4  »

hmm, misschien heb ik iets over het hoofd gezien, maar hoe zal intel zijn processors dan gaan heten? of koop je dan gewoon een Intel 535 of zo?
En een centrino bezit toch ook nog een pentium?! of zal het gegeel enkel noge beken worden? niet meer den processor apart?

"Intel wil zich concentreren op het promoten van de platform-merken, zoals Centrino, Sonoma en Napa. " Je krijgt straks dus een Intel Napa Proccesor :)

een platformnaam is niet gelijk aan de naam van de processor (iig niet bij Centrino)

Nee, maar in dit geval is Pentium ook niet de platform naam. Dat is in dit geval IA-32 of IA-64... (ookwel beter bekend als x86 en x64)

IA-64 is niet gelijk aan x64... toch?

Core duo & Core solo voor Napa, Sonoma of Centrino he?! spreekt voor zich. Alleen vraag ik me af hoe ze gaan aangeven of het om een celeron (budget) of een pentium (mid-end) gaat? En zo ook voor de Xeon?

Je krijgt straks dus een Intel Napa Proccesor
....dan denk ik meteen aan die kale Saiyen vent die word afgemaakt in Dragon Ball Z.
Waarom nemen ze niet een naam van een winnend persoon zoals Goku? :o

Persoonlijk vind ik heel zonde dat Intel nu de bekende namen begint te dumpen.
Eerst "Intel Inside" en nu dit.
Weinig bedrijven krijgen het voor elkaar om een naam zo bekend te maken en zij doen dat gewoon even de deur uit.
iig hebben ze geld genoeg om in marketings te pompen.

Vind het ook beetje vaag, als een normale consument zou moeten kiezen uit een "sonoma" en een "napa" heeft diegene een minder goede indruk van de verschillen als dat je moet kiezen tussen een Celeron of een Pentium. Bij de "oude" benamingen weet je meteen waar het product het geschikst voor is. Bij de nieuwe zul je je dus helemaal opnieuw moeten verdiepen in de verschillende eigenschappen. Dit is voor ons Tweakers natuurlijk geen probleem, maar voor de gemiddelde consument zou het wel een drempel kunnen zijn.

edit: @Wilson
De mensen zullen idd gaan vragen naar een Pentium5, en niet naar een "intel core duo napa" oid.
Dat geeft toch alleen maar aan dat ze met Pentium in de naam waarschijnlijk meer afzet zullen hebben? ach ja intel kennende zullen ze er wel weer een (extreem dure) campagne tegenaan gooien om de mensen bekend te maken met de nieuwe standaard.

Meeste mensen weten niet eens dat het een intel pentium is. Ze kunnen alleen zeggen dat ze een pentium 3 (of toch 4?) hebben.
Aan namen als napa en sonoma kan je niet zien welke sneller is. Dat een pentium 4 beter is dan een pentium 3 zal iedereen begrijpen.
Ik vraag me wel af wat ze dan met de celeronnetjes gaan doen? Naar mijn weten hebben die niet een andere platformnaam dan de échte pentium (M)s.

Dat een pentium 4 beter is dan een pentium 3 zal iedereen begrijpen.
Jawel, maar daarna is het misgegaan. Als je het over processors hebt, dan wil je als consument gewoon 1 ding weten: hoe "goed" is hij, wat kan hij allemaal.

Een Pentium III computer van 500 MHz is dus voor de consument overduidelijk een hele slag beter dan een Pentium ][ computer van zeg 300 MHz. Niet alleen heeft hij een duidelijk dubbel zo snelle chip, maar hij heeft ook de nieuwe Pentium III "technologie" waar de consument van gehoord heeft.

Dus zo'n naam bekt goed.
Maar hoe Intel het met de Pentium 4 gedaan heeft, volgens mij is dat heel zwak en absoluut niet consumentvriendelijk.

D.w.z. het begon prima met duidelijk maken wat de verwachte kracht van Pentium IV was, "NetBurst" d.w.z hoge kloksnelheden, maar het liep echt stuk rond de 2.xx / 3 GHz: het bleek dat het totaal ongeschikt voor notebooks was, Intel werd gered door de Centrino / Pentium M, het eerste platform nieuwe stijl van Intel.

Maar met de Pentium 4 bleef men bij Intel maar aanmodderen en voor de consument is het allemaal onoverzichtelijker geworden. Je hebt Pentiums met modelnummers 3 tm 8, dual core, single core, Celerons die sneller zijn dan Pentiums, Hyperthreading wel/niet, 64 bit wel/niet, het is een grote chaos. Ik ben blij dat ik geen verkoper in een PC zaak ben die de Intel producten moet uitleggen aan klanten...

Het denken in platformen is goed, vind ik dan. Het legt voor de consument meer focus op het feit dat je altijd een computer systeem koopt: meer dan alleen een chip. De CPU zit immers vast in zijn moederbordje, en als dat ongeschikt / instabiel / te traag of goedkoop is, dan heb je dus een "klote" computer, alhoewel de CPU dezelfde kan zijn in een "goede" computer die op een andere manier uitgedacht is. Door platformen te bieden, onstaat de mogelijkheid voor een goed geoptimaliseerd en goed bedacht systeem te maken, dat goed werkt in een bepaald toepassingsgebied. Centrino als oplossing voor mobiliteit bleek inderdaad minder stroom te gebruiken, bij goede prestaties, dus een veel beter ontwerp dan Pentium IV Mobile ofzo..

De consument wordt zich nu hopelijk eens bewust van de verschillende soorten dingen waar een computer goed/slecht in kan zijn, en kan nu een geinformeerde keuze maken. Dus ik vind dit een logische zet, jammer als het is dat de naam Pentium verdwijnt. :)

Achja, maar zo denkt de consument ook dat deen Athlon64 X2-3800 sneller is dan de gewoon 3800, of zelfs de 3700/3500, wat lang niet altijd zo is...

het is nochtans redelijk simpel om te volgen:

3xx = 1MB cache, geen 64bit, celeron
5xx = 1MB cache, (initieel) geen 64bit, pentium 4
6xx = 2MB cache, 64bit, pentium 4
7xx = 2MB cache, geen 64bit, centrino
8xx = 2MB cache, 64bit, dual core, pentium D
9xx = 4MB cache, 64bit, dual core, pentium D
T1xxx = 2MB cache, 64bit, single core, core solo
T2xxx = 2MB cache, 64bit, dual core, core duo

(heb er om het simpel te houden de core-namen er niet bijgezet)

En nu zullen dus de eerste versie van core duo en solo geen 64 bit hebben :)

Euh, de core duo en solo zijn geen 64 bit, dat zal pas voor september zijn.

En vaak denken consumenten nog simpeler: "Die PC is duurder, dus beter!".

jij werkt voor intel he :+

De namen lijke wel op geslags ziekten dan op CPU's

Ik heb een Sonoma opgelopen.

wie laat zich dan ook *** zonder rubberduckie?

Ik denk dat het nog best wel goed kan uitpakken voor Intel.
Als je bijvoorbeeld kijkt hoe goed Centrino werkt bij de laptops dan beloofd dat veel goeds.

Daarnaast als nu 1 % voor AMD gaat ipv voor Intel omdat ze nu toch geen Pentium meer kunnen krijgen maken ze dat ruim goed doordat ze nu standaard een chipset een netwerkchip een audiochip en meer kunnen verkopen!

Daarnaast zullen ze wel een paar marketing termen tegen aan gooien als klaar voor Windows Vista met Intel nopes (ik bedoel Napa) en nog sneller internetten met Sonema berenburg (ik bedoel met het Sonoma platform.
En iedereen denkt dat moet ik hebben en gaat dus voor een totaal intel oplossing. Dus dat is een dreidubbele winst voor Intel!

Logische zet van Intel.

Ze kunnen de Pentium niet verder uit melken dan dit.
Mensen willen nu gewoon iets anders of snellers, maar aangezien Intel niet op de 5 ghz komt met Pentium, moeten ze andere technieken toe gaan passen (logisch) om de vernieuwing/ verbetering door te zetten.

Hoor vaak genoeg mensen zeggen ; goh hebben we nog steeds geen pentium 5 ?. Ik denk dat dit heel veel aandacht zal trekken naar Intel. Vernieuwing is goed!

Het gaat in dit artikel meer om de naam 'Pentium' dan om de techniek. Mensen zijn bekend met Pentium. Het staat bekend als een goede processorreeks. Als je deze naam aan een compleet nieuw platform had gegeven en dat dus Pentium 5 had genoemd, dan hadden de consument zowel hun vertrouwde merk als een nieuwere, snellere processor.

Eigenlijk is de core van de Pentium 4 al genoeg verandert om hem Pentium 5 te noemen.

Overigens noemt de processor van het Centrino platform ook Pentium-M en deze is op een totaal andere manier gebouwd dan de Netburst Pentium 4's.

Ik vraag me gewoon af wat je dan zegt als je nu een processor van Intel wilt kopen. Want als je als consument bij de computerboer staat ben je niets met die platformnamen aangezien je zelf je computer wil bouwen en geen voorgebouwde bak wil met die chipset, die processor en die draadloze netwerkkaart.

dat is nou net intel z'n bedoeling, ze willen de cpu en chipset (en andere dingen) als geheel verkopen, dat brengt ze veel meer op en krijgen ze ook een groter marktaandeel door op de chipsetmarkt

van het Centrino verhaal hebben we duidelijk geleerd dat de mensen achter een Centrino gaan vragen ipv een Pentium-m, dit wil intel nu gewoon op de desktop kan toepassen

de meeste pc's worden ook gewoon door de oem's verkocht denk ik, waar dit zeer goed toepasbaar is

Misschien heb je wel gelijk... De consument ziet een pc als een Pentium 4, 3 Ghz. Of een Pentium 4, 3.5 Ghz. Nu kan intel de kloksnelheden niet meer verhogen en gaan ze op andere dingen over (dualcore bv)... dan is het moeilijk op de consument over te brengen dat die dan 'slechts' 3.3 Ghz is. De kloksnelheid is altijd erg verbonden geweest aan de naam Pentium en misschien is het daarom ook wel goed dat ze er nu afscheid van nemen.

"Core Inside" zal het gaan worden.

Er zit overal een "Core" in.

Het word gewoon Intel 630 of Intel 840 en 320 enz.

Er komen wel stickertjes "Core Inside" op volgens mij.

Pff, search werkte niet mee, maar hier kan je alle nieuwe plaatjes vinden:
nieuws: Intel verandert beeldmerk; 'Pentium' afgedankt?

D'r staat nog wel pentium op, dat gaat waarschijnlijk dus nog weg voor de nieuwere modellen. Het hele artikel (van 14 november!) suggereerde deze stap dus al wel.

Edit: En zie nu net dat deze gewoon onder het gerelateerde nieuws ding staat. 8)7

Misschien komt de naam Pentium over tijdje weer terug, net als autofabrikanten die nu ook massaal oude merknamen/ iconen weer terughalen. Denk maar aan de New Beatle, Nissan Z, Ford GT(40).

Dus wie weet, zien we Pentium ooit weer terug.... :7

New Beatle? Is John Lennon weer herrezen dan?

Beatle als in de auto, die hier in Nederland/Belgie beter bekent stond als de Kever ;)

Beetle is dat dus. ;)

Hoge duh waarde: Beetle

BEEtle is nooit een merknaam geweest voor de oorspronkelijke Volkswagen.

Die auto die tussen 1948 en 2000 gebouwd werd, heette VW1200/1300/1500/1302/1303/1303S. :P

Wat een onzin.
Er komen nieuwe processoren waarom de oude naam behouden|:(
Als een fabrikant met een nieuw opvolgend product komt word er lang niet altijd aan de oude naam vastgehouden
het tegendeel zelfs.
tuurlijk is het dat intel een naam heeft opgebouwd. maar nu met met nieuwe namen komt kan de consument het ook als 'vernieuwing zien' (als we het hier hebben over de consument die niet het verschil weet tussen de huidgie pentium's)
die zullen denken.
Heej Intel heeft wat nieuws de 'Sonoma'
'interessant' denkt men dan misschine wel :o

Pentium heeft niet meer de naam die het vroeger had.

Op een gegeven moment waren ze in vergelijking met anderen, niet meer snel. Ze waren niet eens meer zo krachtig.
Het enige waar ze wel prijzen voor wonnen, was "duurste" en "heetste" (als in: oververhit).

Maar volgens tweakers zijn de nieuwe Intels wel goed, dus het is dan een mooie zaak dat ze die onderpresterende naam achter zich laten.

Vond het nieuwe Pentium-logo toch al ruk ;)

Inderdaad, dit kan dan een goed moment zijn voor Intel om over te stappen op platformnamen. Als een 'nerd' in zijn omgeving zegt dat de nieuwe Napa nog helemaal zo slecht nog niet is, nadat hij daarvoor gezegd heeft dat de Athlon XP beter was dan de P4 zal de omgeving hoogstwaarschijnlijk weer voor de intelvariant kiezen.

kunnen we ook van dat irritante riedeltje af?

Ik heb absoluut weinig verstand van zaken doen, maar ik kan me toch moeilijk voorstellen dat het verstandig is om afstand te doen van een van de bekendste merknamen.

Daarnaast ben ik het roerend eens met de analisten die genoemd worden in bovenstaand artikel. De aanduiding Pentium maakte snel duidelijk met wat voor soort processor je te doen hebt, en ik kan me goed voorstellen dat dit vooral voor leken een reden kan zijn om een Intel Pentium te verkiezen boven een AMD oid. Pentium blijft een ijzersterke merknaam. Niet iedereen heeft het expertise of zin om zich te verdiepen in alle specifieke eigenschappen van een bepaalde processor en het woordje pentium kan een mogelijke koper over de streep trekken.

Niet iedereen heeft het expertise of zin om zich te verdiepen in alle specifieke eigenschappen van een bepaalde processor
De meeste mensen gaan gewoon in de pc-zaak naar een verkoper toe en zeggen dat ze een PC willen. D'r zijn maar heel erg weinig consumenten die zich uberhaupt dieper verdiepen in de materie dan dat. Het hangt dus meestal van de verkoper af, en die zal in genoeg gevallen het systeem verkopen waar hij het meeste aan verdient.

Onduidelijke foto

Was ook al langer bekend...
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Optimus begint met mini-toetsenbordje 17:44
Vorige: Rambus start opnieuw rechtszaak tegen Micron 16:24

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: