Hoofdcategorieën
Device Settings

Schwarzenegger-wet tegengehouden door rechter

Door Hielko van der Hoorn, donderdag 22 december 2005 20:15
Bron: CNET News.com, views: 24.083

Twee maanden geleden ondertekende Arnold Schwarzenegger een wet waarmee het verboden werd om gewelddadige games aan personen onder de achttien te verkopen of te verhuren in Californië. De bescherming van de tere kinderzieltjes heeft echter niet lang mogen duren, gisteren besloot rechter Ronald Whyte dat de wet in strijd is met de Amerikaanse grondwet. Tevens zette de rechter vraagtekens bij het verband tussen gewelddadige games en psychische schade bij minderjarigen. Hoewel deze uitspraak goed nieuws is voor de gamesindustrie is de strijd nog niet gestreden. Het is slechts een voorlopige uitspraak en pas na een volledige zaak kan de wet definitief in de prullenbak verdwijnen. Californië is niet de eerste Amerikaanse staat waarin een dergelijke wet is aangenomen om vervolgens weer snel te verdwijnen. De uitspraak is de zesde in vijf jaar tijd waarin een dergelijke wet ongrondwettig is verklaard.

Arnold Schwarzenegger met Amerikaanse vlag in achtergrond
Volgende 20:36 Symantec stopt met verkoop L0phtCrack buiten VS
Vorige 20:13 X.org-project stapt met versie 7 over op nieuw buildsysteem
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Tevens zette de rechter vraagtekens bij het verband tussen geweldige
games en psychische schade bij minderjarigen.
Geweldige games verboden?? :P

Schwarzenegger speelt toch ook alleen maar in geweldadige films... Hoe zou dat toch komen?? }>

Nou nou, je vergeet wel een van z'n grootste successen nl Twins. :o

Ja, maar als ik die nog een keer moet zien, word ik gewelddadig :r

VS... Hypocriet... Doe nou niet alsof dit je verbaast :+

Als acteur vond ik hem inderdaad een stuk sympatieker dan als Goeveneur. Ik zie hier al mensen het woord hypocriet gebruiken en daar sluit ik me volledig bij aan.

Aan de ene kant tegen geweld in videospellen zijn, maar aan de andere kant wel zelf iemand vermoorden. Tja....

Ppppfffff...........

Laat hem maar weer films gaan maken

- niet dat die zo best waren -

Wel leuk... Vooral dat snijden :9~

Ik vind het nogal loos.
Waarom zou je daar een wet voor moeten maken, als ouders de kinderen een beetje in de hand hebben kunnen hun dat ook prima regelen.
Dat hoeft de wet niet voor hen te doen.
En ik neem aan dat ouders een stuk beter weten of een kind gewelddadige games kan spelen de ja of de nee.

Met andere woorden, Schoenmaker blijf bij je leest :P
Ookal waren die films ook niet al te goed...

Waarom zou je daar een wet voor moeten maken, als ouders de kinderen een beetje in de hand hebben kunnen hun dat ook prima regelen.
Je zou dus ook een wet moeten aannemen die ouders verplicht om hun kinderen goed op te voeden.

Maar ja, het zijn diezelfde ouders die ook stemmen, hé. :D

Juist. Ik bedoel als die kinderen alles en iedereen overhoop beginnen te knallen op school kan je jezelf toch ook afvragen waar ze dat pistool vandaan halen?

Juist! Het ladenkastje van pappa! Goh het zit toch wel weer goed met die waarden en normen van tegenwoordig in de VS (ja, dat was sarcasme)

En als ze toch al in bv een getto wonen, kan weinig gedaan worden om alsnog te voorkomen dat ze het slechte pad opgaan. Zien ze het niet in een spel, dan zien ze wel iemand op straat overhoop geknald worden.

Jammer dat er niet wordt vermeld waarom de Schwarzenegger-wet in strijd is met de Amerikaanse grondwet.

Arnold strijd altijd, daar heeft hij geen speciale diepgaande reden voor nodig. Denk maar niet dat hij het er hier bij laat zitten hoor! Hij heeft nog nooit verloren :Y)

He'll be back......

"Vrijheid tot...." zal het wel zijn :Y)

Wel raar dat ze niet eens stukje DRM ofzo hebben toegepast hiervoor? :>

@naitmair:

Dat moeten ze nog verzinnen, vandaar dat het voorlopig is :Y)

idd, welk artikel van de amerikaanse grondwet is in strijd met de wet?

*iedere amerikaan heeft het recht om zich met een vuurwapen te verdedigen, zowel in real-life als in de virtuele wereld :+

het lijkt wel of Arnold de laatste tijd schoon schip wil maken met zijn zelf geweldadige verleden en invloed door zijn films, oftewel 'the end of days' door middel van verschillende acties proberen te vermijden.

Eerst deze wet, en als hoogtepunt, het door laten gaan van de, al dan niet terechte, executie van de bendeleider waar ik nu even de naam van kwijt ben. Grote vraag, wat zal er nog meer volgen? Ik hou een oogje in het zeil...

Eerst deze wet, en als hoogtepunt, het door laten gaan van de, al dan niet terechte, executie van de bendeleider waar ik nu even de naam van kwijt ben.
De bendeleider was Stanley Tookie Williams. Ze laten in de media alleen die o-zo-zielige Stanley zien en pleiten om hem te besparen. Je kan op Internet informeren naar de schade die hij allemaal heeft aangericht. Hij heeft als seriemoordenaar geleefd en heeft vrouwen in de edele delen met jachtgeweren geschoten of in het oog van een vrouwelijke slachtoffer geschoten met een hoog-kaliber geweer waardoor de helft van haar hoofd totaal is weggeknald. Het publiek heeft geen idee wat voor middel-eeuwse brute moorden hij op zijn kerfstok heeft. Maar dat laten de activisten liever links liggen.

Arnold heeft in deze zaak naar mijn mening naar eer en geweten gehandeld door rekening te houden met de slachtoffers en hun familie.

Mwoa... 1 niveautje dieper klikken en je leest dat het met de 'freedom of expression' te maken heeft. En als je dat niet genoeg is mag je de 17 pagina's van de rechterlijke uitspraak lezen :-).

The Terminator got terminated.


dat is nonsence het gaat alleen om minder jarigen, en laten hun maar the sims gaan spelen

Om eerlijk te zijn is het niet eens zo'n gek voorstel. Nu is er al op elke game/film een leeftijdadvies te vinden, kleine stap om te denken dat het dus ook niet de bedoeling is om de game/film onder die leeftijd te verhuren.

Niet dat zo'n wet echt zou helpen: iedereen heeft wel een 'vriendje' die het even haalt.

Het is wel een gek voorstel omdat er eerst aangetoond moet worden dat geweldadige spellen slecht zijn voor de jeugd. Dat slaat volgens mij echt nergens op, hoeveel uur heb ik wel niet doorgebracht met duitsers mollen in wolfenstein3d, of duke1 en duke2, de doom versies, mortal kombat,... en geweldadiger ben ik er niet van geworden hoor.
Ten tweede verliezen game-makers een hele afzetmarkt wanneer dit voorstel erdoor komt. Denk je dat Wolfenstein3d in de jaren 90 gemaakt zou zijn wanneer alleen volwassenen het hadden kunnen spelen? Hoeveel 13jarigen spelen CSS? Je moet maar eens op eender welke server de vraag stellen wie er onder de 18 is.

edit: knarfy je hebt helemaal gelijk, ik heb trouwens ook mijn Half-life 2 case nagekeken, 18+ staat erop, nooit opgemerkt. Dat neemt echter niet weg dat ik bij mijn punt blijf dat deze wet nutteloos is, zelfs al heeft Nederland hem goedgekeurd :P. Wanneer deze wet goedgekeurd is mogen -18 jarigen ook niet meer naar het nieuws kijken, moeten ze af en toe hun ogen dicht houden wanneer er wat gebeurd op straat/cafe/discotheek/...

In Nederland is dezelfde wet van toepassing. GTA: Vice City enzo, kun je hier (als het goed is :) ) ook alleen maar vanaf 18 jaar kopen.

Ik begrijp ook niet dat men dit aangrijpt om Amerika (of Swarzenegger) te bashen. Dezelfde wet geldt al jaren in Nederland.

Nee dat heb je verkeerd begrepen. In Nederland krijgt software/film het label 18-jaar als er expliciete sex (porno) in voorkomt. De hoogste rating die een film kan krijgen voor geweld is 16-jaar (met evt. een waarschuwingssticker dat het schokkende beelden bevat).

Duke Nukem 3D kreeg ook een 18-rating, omdat er hoertjes in voorkwamen die hun tieten lieten zien tegen betaling. ;) Als dergelijke content er niet in had gezeten kreeg het de rating 16-jaar.

Ontopic: vreemd besluit, ik had verwacht dat men in amerika juist paranoia was mbt. de bescherming van kinderen. Als je een kind (16) daar een biertje geeft ga je de cel in. Een kids en sex/naakt is al helemaal uit den boze. Maar (excessief) geweld mag kennelijk wel? Zoontje van 12 die Postal speelt? Best hypocriet. :)

Helemaal mee eens.

Bij een eerdere discussie stelde ik ook al dat de verbieders alleen maar emotionele argumenten hebben, zoals 'we willen geen columbine high meer!'. Wat zij vergeten dat het aantal vergelijkbare incidenten heel laag is (wereldwijd zelfs), terwijl het aantal spelers van zulke spellen enorm hoog is (miljoenen?). Als dit soort spellen dus dergelijk geweld veroorzaken (of zelfs 'welk geweld dan ook') dan moet dat nog steeds aangetoond worden!

Je zou zelfs kunnen vermoeden dat hoe meer iedereen virtueel doodmaakt, hoe minder dit in het echte leven herhaald wordt... Goed gedaan, Schwarzenegger!

Reclamemakers geven alleen al in dit land miljarden per jaar uit omdat ze denken dat ze je met foto's of spotjes van een paar seconden kunnen beinvloeden.

Is het dan zo vreemd te denken dat urenlange geweldadige games spelen geen invloed heeft?

Natuurlijk wordt iemand die die games speelt (ben zware UT en ET fan) geen massa-moordenaar.
Maar er wordt op zijn minst een soort tolerantie, of gewoon vinden van geweld mee gecreeerd.

Kan jij uit eigen ervaring dan zeggen dat jij door het spelen van die spelletjes toleranter bent geworden ten opzichte van geweld in het dagelijks leven? Of misschien iemand die je goed kent? Nee? Hoe kan het dan dat je er zo stellig van overtuigd bent dat dit wel het resultaat is?
Volgens mij zijn het altijd mensen die al gewelddadig zí'jn, of ze nou dat gewelddadige spel spelen of niet, die over de schreef gaan. Die hou je niet tegen als je ze de spelletjes verbiedt.

Ten tweede verliezen game-makers een hele afzetmarkt wanneer dit voorstel erdoor komt. Denk je dat Wolfenstein3d in de jaren 90 gemaakt zou zijn wanneer alleen volwassenen het hadden kunnen spelen? Hoeveel 13jarigen spelen CSS?
Het zou wat mij betreft verboden mogen worden om jongeren als afzetmarkt te zien. Ondertussen zijn er al kinderen van 16 die een schuld van enkele duizenden euris hebben. Die mooie scooter, een leuke nieuwe X-Box en daar dan nog een paar leuke games voor en dan nog een aantal leuke muziek CDs. Ik heb het gevoel dat het tegenwoordig niet op kan (dat geld dan). Vroegah moest ik zelf het geld bij elkaar sparen om een C64 te kunnen kopen. En ik was 11 jaar toen pas had ik het geld. Tegenwoordig kun je als 11 jarige volgens mij al bij de bank lenen. |:(

Als 11 jarige mag je geen geld lenen! Je bent namelijk niet ondertekeningsbevoegd, zoals dat zo mooi heet, en dus is het contract wat je moet ondertekenen nooit geldig! Als je als persoon onder de 18 jaar iets wil doen wat ondertekent moet worden moeten je ouders altijd mee tekenen omdat zij verantwoordelijk zijn voor alle financiele aspecten waarin jij dan verzeild kan raken.

Sterker nog: Dit kan zelfs tot je 23e doorwerken! Lullig als iemand met ruzie bij zijn ouders weggaat, flinke schulden maakt en sterft voor zijn 23e: mogen de ouders ervoor opdraaien terwijl hij al meerderjarig was!

Dat er diensten zijn die dit even vergeten moet je niet beschouwen al zijnde gangbare wettelijke praktijken!

van mijpart mag elke gewelddadige game wel 18+ worden, want dan heb je ten minste weer bloed enzo (gore) en de minderjarigen kopen de game toch wel, wat boeit het nou of er een 18+ simbool op staat?
sinds wanneer houd iemmand zich daaraan?

als je 18+ op een DVD ziet staan, denk je he dat moet wel een van de betere films zijn, want 16 jaar en ouder stelt al niets voor.

Eh? Sinds wanneer is 18+ een kwaliteitsmerk? Het is geen whisky met het aantal jaren dat de botteling gekost heeft...

<18+ moet wel goed zijn want 16+ stelt niets meer voor> --- toch was ik gister erg blij toen ik de Futurama-verzamelbox kreeg van de Kersterklaas, da's 12+.

He WSae: Gore is geronnen (=opgedroogd) bloed! En wat je zegt geld niet voor de Duitse versies! Daar mag er expliciet geen bloed over het beeldscherm spatten!

Kijk dus uit waar je je spellen koopt!

Gaan we weer.
Het is net zo min de Schwarzenegger-wet als elke wet van de afgelopen 25 jaar de Beatrix-wet is.
Dus hou nou eens op met zeuren over dat alle films van Schwarzenegger ook geweldadig zijn.
Besides: Frankrijk, UK, Duitsland en Nederland hebben gelijkwaardige wetten.
Nou boe...hoe... dat je geen spellen voor 17+ mage verkopen aan mensen onder de 17. Het is niet alsof het verboden is om 17+ spellen te verkopen.

Toch vind ik het wel grappig te zien dat deze zo geweldadige terminator nu juist het geweld tegen wil gaan houden.

Maar hier zal het wel niet bij blijven.. He'll be back :P

Ik denk dat je om te beginnen een acteur en de rollen die hij speelt los moet zien van de visie van de acteur. En ten tweede hoeft Schwarzenegger niet per se tegen geweldadige spellen te zijn, maar doet hij dit onder druk van zijn partij dan wel verkiezingsbeloftes. Er zijn meerder factoren dan persoonlijke voorkeur...
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:36 Symantec stopt met verkoop L0phtCrack buiten VS
Vorige 20:13 X.org-project stapt met versie 7 over op nieuw buildsysteem
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011