Hoofdcategorieën
Device Settings

EU wil extra invoerbelasting op 19"+ lcd-schermen

Door Harm Hilvers, woensdag 21 december 2005 21:31
Bron: ICT~Office, views: 22.166

De Europese Commissie heeft het plan opgevat om een invoerbelasting van 14 procent te gaan heffen op de import van lcd-schermen van 19" en groter. Deze belasting moet gaan gelden voor alle lcd-panels die buiten de Europese Unie gemaakt worden. Dit betekent dat vrijwel alle lcd-schermen extra belast zullen worden, aangezien het merendeel van de monitors buiten de Europese Unie geproduceerd wordt. Het is opmerkelijk, zo meent de Nederlandse ict-branchevereniging ICT~Office, dat de Commissie deze maatregel wil invoeren. In de Information Technology Agreement (ITA), die ook gesteund wordt door de Europese Unie, is namelijk vastgelegd dat er geen importheffingen mogen worden toegepast op computerapparatuur. Volgens de branchevereniging wordt het overgrote deel van de lcd-schermen gebruikt in combinatie met een computer, wat zou betekenen dat de voorgestelde maatregel inderdaad niet geldig zou zijn. De invoerbelasting zou - als deze ingevoerd wordt - overigens niet alleen gelden voor lcd-monitors, maar ook voor lcd-televisies en andere producten waar lcd-schermen groter dan 19" in verwerkt zijn. Wanneer de Europese Commissie meer duidelijkheid zal geven over deze kwestie is nog onbekend.

Groot lcd-scherm
Voortaan 'duur' + 14% importbelasting?!
Volgende 23:07 IBM wil Micromuse overnemen
Vorige 21:17 Provider 'Crazy Frog'-bedrijf krijgt boete van 40.000 pond
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Lekker weer zo'n vrije handel beperkende heffing met als enig doel om de eigen inokmsten te spekken.

Wat gebruiken ze dan als motivatie voor dit voorstel?

je was me net voor, ik vraag me ook de reden af. Het is volgens mij niet zo dat we hier in Europa zo'n geweldige LCD schermen maken. Ik wil dan ook kiezen voor het merk. Stel dat Philips zijn schermen in Europa maakt, dan beschouw ik dit voorstel als een poging om eu-bedrijven een monopolie (of oligopolie) te geven op lcd schermen binnen de EU.

protectie politiek

Vermoedelijk het enige dat de europeesche economie nog kan redden

Van protectionisme wordt niemand beter. Zeker niet op langer termijn.

Behalve de gehele westerse wereld :z

Van protectionisme wordt niemand beter. Zeker niet op langer termijn.
Idd, jammer dat de meeste grote handelsblokken dat doen waardoor de eu gedwongen wordt om hetzelfde te doen, ook is er veel oneerlijk concurrentie waardoor landen met bijvoorbeeld wel goede milieu/markt en arbo/sociale wetgeving slechter kunnen concurreren tegen de zgn roofkapitalisten.

Zelf heb ik geen problemen met een beetje protectionisme, zolang de omstandigehden tussen gebieden niet hetzelfde zijn is echte vijhandel iets wat uiteindelijk alleen maar verliezers oplevert

Wat een stelletje hypcrieten in de Europese Commissie zeg, kijk maar een quote van meneer Peter Mandelson (handel) op zijn website: "The benefits of free and fair trade should be extended to all, especially the poorest." Zie ook zijn website.

En weet je wat ze vervolgens doen: Dit voorstel in een pakket met wat zwaarder wegende en wellicht echt nuttige voorstellen aan het Europese parlement voorleggen, om zo via een achterdeurtje goedkeuring voor deze onzin te krijgen.

Ik ben het hier ook absoluut niet mee eens, maar de armste landen zullen er niet op achteruit gaan.

ik las ergens dat de reden hiervoor is, dat je deze LCD's als TV kan gebruiken.
Voor TV's moet je ook al belasting betalen en hiermee willen ze ervoor zorgen dat mensen die belasting niet kunnen omzeilen.

Dat zal dan dit artikel geweest zijn van vorige week op 16/12/05.

Uit het artikel:
"De Europese Commissie stelt een invoerheffing van 14 procent voor omdat de schermen ook als televisie kunnen worden gebruikt."

"De Europese Commissie stelt een invoerheffing van 14 procent voor omdat de schermen ook als televisie kunnen worden gebruikt."
Wat een onzinreden... verreweg de meeste LCD PC panels worden zonder TV-tuner geleverd en zijn dus zonder externe apparatuur (zoals een TV-tuner-kaart of externe TV-tuner) totaal ongeschikt als televisie.
Als dit een "eerlijke" motivatie voor de heffing was, dan moeten ze dus importheffingen gaan vorderen op TV kaarten en TV tuners (en het laatste gebeurd vermoedelijk al), zodat iedereen die zijn PC als TV gebruikt die heffing betaald.
Uiteraard is een dergelijke heffing echter weinig lucratief op een TV-kaartje van 40 Euro.

En als je toch op schermen gaat heffen, waarom dan alleen 19"+ en alleen TFT? Zijn 19"- schermen en CRT's minder geschikt als TV ofzo? Waar slaat dat op?
De reden dat ze alle 19"+ TFT schermen willen belasten lijkt me overduidelijk... het gaat gewoon puur om de $$$ en nu veel mensen in Europa die transitie beginnen te maken, en daar zoeken ze dan maar een rechtvaardiging bij :Z

Ja, maar dan omzeil je wel de belasting wanneer je een mediacenter pc gebruikt met een 30 inch tft scherm die geen tuner heeft. Voor zover ik weet betaal je nu nog geen belasting op losse tuners zoals hauppauge kaarten etc. en ook al zou je dat wel doen zou je nog steeds belasting omzeilen. Je betaald dan belasting over een tuner van 50 euro in plaats van over de tv van 2000 euro. Niet dat ik het daar niet mee eens zou zijn...

Eigenlijk wel een leuk idee, een mediacenter om de belasting te ontduiken :P

Een tijd geleden (ik gok zo'n anderhalf jaar geleden) werd bekend dat de EU ook op monitoren met een DVI-aansluiting, die buiten de EU gefabriceerd zijn, extra gaan belasten met een importheffing. Dus ook als excuus dat deze als TV gebruikt kunnen worden.

Naar mijn mening is dit dezelfde methodiek die de stichting Thuiskopie wil gebruiken om een heffing op te voeren voor een MP3-speler, terwijl die dus volstrekt legale muziek (e.d.) kan bevatten, en je er dus feitelijk dubbel voor betaalt wanneer je deze muziek in een online muziekshop koopt.

Ik vind het werkelijk van den zotte dat je moet betalen voor iets wat je niet gebruikt (of in geval van de MP3-spelers juist dubbel moet betalen!) terwijl je op vrij eenvoudige wijze de ware gebruiker kunt belasten: De mensen die een TV-tuner kopen.

14% of 19% is een enorm bedrag, en zal de toch al zwakke economie m.i. niet veel goeds doen. En uiteindelijk wellicht ook voor het het milieu nadelig: Duurdere LCD/TFT betekent lagere verkopen van de LCD/TFT-schermen en gaan er juist meer CRT's verkocht worden. En dit zijn toch die grote onbenullige bakken die meer energie op stoken???

Anyway... Slecht idee!

En je dan maar afvragen als EEG afgevaardigde waarom wij in Nederland allemaal massaal tegen de Europese Unie stemmen.

Ik denk dat het overduidelijk is waarom die heffing wordt geïnd! 19 inch en groter zijn waarschijnlijk de meest verkochte formaten voor LCD televisie schermen. En met de aankomende WK voetbal kunnen ze toch weer een slordige miljard Euro aan heffingen opstrijken.

Hebben ze toch mooi weer die miljard Euro dichtgespijkerd die wij minder per jaar hoeven af te dragen!


Dat vind ik vrij kortzichtig. We moeten allemaal maar harder gaan werken, en all onze sociale verworvenheden en vrijheden waar hier mensen vroeger voor hebben gestreden moeten dan maar overboord allemaal in de naam van meer en meer consumptie en productie en "lagere prijzen", dan wel ten koste van de erbarmelijke omstandigheden en onzekerheden kwa werk en leven die we dan terug moeten ondergaan.

Dan kunnen we allemaal lekker terug keren naar de 19de eeuw en hedendaagse Aziatische toestanden waar je zomaar ontslagen kan worden en wordt uitgebuit door je baas die er toch niet om maalt, omdat als je weg valt er toch gewoon iemand is die je plaats in neemt.

Nee wat er echt moet komen is naast de economische globalisatie ook een sociale globalistatie waarbij de werk en sociale standaarden van hier ook verworvenheden worden in Azië, waardoor iedereen overal voor ongeveer even veel werkt. En dan is het probleem echt opgelost.

Maar ja dat is natuurlijk economisch niet intressant :(

Ent,

China is nog communistisch hoor. Heel erg socialistisch.
Zo ongeveer dan. :Y)

china is alleen in naam communistisch, in de praktijk is het het al heel wat jaren gewoon een protectionistische roofkaptalistische staat, dus je kunt wel een naam op het beestje plakken maar dat definieert niet meteen de aard ervan.

wil jij dan voor 500 euro in de maand werken?
Neen?
Kom dan niet met dit soort domme en kortzichtige uitspraken.

De mensen die dit soort produkten maken in
Azie verdienen misschien een 10e van die 500 euro, maar zo extreem wil ik het maar niet maken voor jou...

Erm, juist. Hoe vrij is die Aziatische markt van jou eigenlijk? Hoe makkelijk is het voor mij om te exporteren naar China? Niet zo makkelijk hè...

Laten we Azië nu alsjeblieft niet heiliger maken dan het is. Feit is dat er een enorme kapitaalverschuiving gaande is vanuit Europa naar Azië en dat wij daar in Europa bijzonder weinig voor terugkrijgen. Er is geen sprake van eerlijke concurrentie, omdat wij nauwelijks de Aziatische markt opkomen.

Hoewel deze nieuwe heffing in het kader van het WK en het gekozen formaat ("niemand gebruikt LCD schermen groter dan 19" voor zijn PC") toch inderdaad duidelijk gericht is op het snel genereren van extra inkomsten nu de diverse lidstaten een stuk kritischer gaan staan ten opzichte van de jaarlijkse bijdrage (Nederland, Engeland, Frankrijk, Duitsland, to name a few), is het niet alsof de consumer electronics markt nu zo extreem eerlijk is...

Ik begrijp dus echt niet waarom ze daar nu belastingen op willen invoeren.
Dat zijn gewoonweg pestbelastingen.

Dat zijn pestbelastingen ja. In dit geval om Europa een betere concurrentiepositie te geven. En wat dat betreft is Europa niet de enige die dat soort taktieken toepast.

Degene die met name gepest wordt zijn de Aziatische fabrikanten, of de europese fabrikanten die de schermen in Azië laten produceren. Dit kan ze over de streep trekken om weer in Europa te gaan produceren (net zoals Philips recentelijk heeft bekend gemaakt dat ze schermen in Polen gaan maken).

Feit blijft dat importheffingen kapitaalvernietiging zijn. En waarom maakt het iets uit dat Europa minder LCD-schermen produceert? Kennelijk kan men het in Azie goedkoper. Dan zal de EU ofwel betere producten moeten gaan maken dan Azie of goedkoper moeten produceren, of zich erbij neerleggen en iets geheel anders gaan maken wat men in Azie niet doet.

Ja, dus???

Ik sluit me gehaal aan bij NHJ BV hierboven!

Dus ik mag meer gaan betalen omdat Europese bedrijven te duur en/of stompzinnig zijn om de concurrentie van buiten de EU voor te zijn.

Dus ik mag meer gaan betalen omdat Europese bedrijven te duur en/of stompzinnig zijn om de concurrentie van buiten de EU voor te zijn.
Opzich prima, als we iedereen die zo denkt in fabrieken kunnen laten werken zonder arbeidsrechten, sociale verworvenheden en met een fractie van het minumumloon dan kunnen we idd weer concurreren, ik neem aan dat jij de eerste vrijwilliger bent?

Helaas kun je dan je woning, ziektekosten, computer of internetverbinding niet meer betalen, maar we hoeven dan idd niet meer van dit soort belastingen te heffen.

Juist door de invoerheffingen wordt de economie in landen in Azie en Afrika de nek om gedraaid. Doordat wij onze markten beschermen krijgen bedrijven uit die landen geen kans. Hierdoor kan de economie in die landen niet groeien, waardoor werknemers geen keuze hebben dan voor een hongerloontje gevaarlijk werk te verrichten.

internationale vrijhandel is de enige oplossing voor het armoede vraagstuk in de wereld. Het huidige protectionistische beleid houd juist de slechte arbeidsomstandigheden in stand. En waarom? zodat een paar duizend mensen in Europa LCD schermen kunnen maken. Laat die mensen wat anders gaan doen. Zelfde geldt natuurlijk voor andere zinloze subsidies zoals de landbouwsubsidies voor Frankrijk.

Wederom een lumineus plan van die kabouters in Brussel om de consument te laten betalen voor wat zij niet gekregen hebben in het accoord met Blair. Zij zoeken nog 150 miljard en dit is het eerste voorstel. Ik denk dat er nog vele volgen...

Uiteindelijk zijn de consumenten het slachtoffer van al die kabouterambtenaren.

Lol, dit is echt zielig!

Heb je een auto wordt je uitgemolken...
Werk je, word je uitgemolken...
Ben / word je ziek, word je uitgemolken...
Wil je simpel tv kijken word je ...

Kortom, wat de massa toch wel koop, gooien we extra accijns op, makkelijk zat toch ?

Sterf je partner wordt je uitgemolken...
(succesierechten, anyone)
Persoonlijk vind ik het echt te ver gaan met al die pestbelastingen, de consument is hier gewoonweg het slachtoffer van. En dan wonen vele politici met een hoge functie in villa's. En met welk geld denk je dat die betaald zijn :'(

Met welk geld worden de wegen betaald, de openbare voorzieningen, de sociale zekerheid, het openbaar vervoer, onderwijs,.....?

Stop toch is met altijd maar te zeiken over belastingen. Ze dienen ergends voor, weet je! (als er onzorgvuldig mee wordt omgesprongen is het een andere zaak natuurlijk)

Met welk geld worden de wegen betaald, de openbare voorzieningen, de sociale zekerheid, het openbaar vervoer, onderwijs,.....?
In ieder geval niet met het geld dat naar die politici gaat.

Deze poen wordt door de EU opgestreken, dat zijn die gasten die voor afgelopen jaar maar 8% van hun uitgaven sluitend konden verantwoorden.

Deze voorgenomen maatregel is net zo idioot als de extra voorgenomen heffing op Computer TFT schermen met een DVI aansluiting. Dat voorstel is er BTW niet doorgekomen dacht ik, maar de strekking was, dat een 17" TFT met DVI duurder moest gaan worden dan een 17" TFT zonder die aansluiting. Ook complete bullshit, net als een 3 voudige heffing op LCD-TV's groter dan 19" ........... duhh, een beetje TV is altijd groter, en uiteraard moet je er voor zorgen dat iedereen dan maar die energieslurpende ouderwetse TV's blijft gebruiken. Vooruitgang is er om door politici geremd te worden hè ;)

sorry hoor, maar je weet duidelijk niet waar je over praat. Neem bijv. een paar van die grote mega-bedrijven zoals Coca-cola bijv.

Enig idee hoeveel die netto aan belastingen betalen ?
Laat ik je helpen, dankzei allerlei voordeeltjes die ze er aan de achterkant weer terughalen héél dicht bij de NUL dollar.

Geloof je dit niet ? Kijk dan naar eens naar wat anders als RTL4/SBS 6, bijv. zo'n documentaire over Corporate Business ofzo.

Met geld verkregen door afpersing en andere vormen van diefstal.

beetje off-topic maar wel passend bij het melken door de overheid...

Leuker kunnen we het niet maken...

Geachte Heer/Mevrouw,

Hierbij wil ik U laten weten dat ik mijn abonnement op uw "Belastingdienst" op wil zeggen.
Na een jarenlang lidmaatschap is mij gebleken dat de voordelen duidelijk niet opwegen tegen de nadelen.
De kosten van het lidmaatschap zijn doorgaans erg onvoorspelbaar en eerlijk gezegd heb ik het meestal ook te druk om de door U toegestuurde lectuur, die veelal niet echt duidelijk is en bijzonder veel tijd en energie van de abonnee vergt, te lezen.
Mede hierdoor lijkt een continuatie van een dergelijk abonnement in deze toch al dure tijden voor mij eigenlijk ook niet langer zinnig.
Hierbij verzoek ik U dan ook vriendelijk mijn gegevens per direct uit Uw bestanden te verwijderen en mij niet langer te vervelen met uw duidelijk herkenbare enveloppen.
Eventueel toch nog toegestuurde facturen voor de periode na 01-01-2006 zullen dan ook niet meer worden voldaan.
Abonneenummer ( door U ook wel sofi-nummer genoemd ) 123.45.678

Na een jarenlang lidmaatschap is mij gebleken dat de voordelen duidelijk niet opwegen tegen de nadelen.
Als je dat echt meent, dan geeft de belastingdienst je deze mogelijkheid: je moet dat naar het buitenland verhuizen. Hier in Roemenie betaal ik bv een flat-tax van 16% over mijn inkomen (ook dat uit Nederland), stukken minder dan in NL dus, maar je krijgt er ook minder voor.
Voeg de daad maar eens bij het woord en zeg als je het elders hebt gezien, nog maar eens als je vind dat de voordelen niet opwegen tegen het tarief.

Goeie tekst maat :D

hum, dat wordt dus nog even voor het eind van het jaar een nieuw 19" scherm bestellen massaal.

Ik in ieder geval wel :+

Misschien is dit juist hun bedoeling, want tot op heden is het slechts een plan :)

las dit bericht begin deze week al...
heeft me over de streep gehaald nog snel ff een 24 inch schermpje aan te schaffen.

moet er volgende week zijn :d

dan voeren ze het gewoon eerder en plotseling in, net als het afschaffen van de PC Prive regeling :(

dit is erg jammer ik zie liever subsiedie voor europese bedrijven dan invoer heffing op inport

subsidie betekend weliswaar dat er ongelijke concurentie ontstaat maar heeft wel als gevolg voor de consument: namelijk dat de prijs daalt/gelijk blijft. heeft aleen een klein nadeel het kost veel geld alhoe wel dat nu nog niet het probleem is aangezien minder dan 5% van alle schermen in de eu wordt gemaakt

bij in port heffing spek je gewoonweg de (europese/nationale) kas zolang er geen grote/productieve fabrikanten in de eu zijn die die schermen (in de eu) maken is dit rechtstreeks zakken vullen. voor de staat wel nuttig enkel heeft de consument er totaal geen baat bij.

wel zorgt de inport heffing er voor dat de weinige fabrieken van lcd schermen in oost europa theooretisch meer omzet zouden kunnen krijgen en je indirect mee werkt aan de thecnologie en bannen ontwikkeling in oost europa maar dit effect zal ook maar tijdelijk zijn gezien het feit oost europa op eengegeven moment op europees gemiddeld niweau ligt en het voor deel weg is gelukkig duurt dit proces minstens een hele generatie

naar mijn mening is geen subsidie of heffing creeren een mooi compromis :)

<quote> wel zorgt de inport heffing er voor dat de weinige fabrieken van lcd schermen in oost europa theooretisch meer omzet zouden kunnen krijgen en je indirect mee werkt aan de thecnologie en bannen ontwikkeling in oost europa maar dit effect zal ook maar tijdelijk zijn gezien het feit oost europa op eengegeven moment op europees gemiddeld niweau ligt en het voor deel weg is gelukkig duurt dit proces minstens een hele generatie </quote>

Dat is enigzins relatief te bekijken:
gewone consumenten kiezen meestal op basis van de prijs, maar de 19inch+ schermen worden over het algemeen gekocht door mensen die wat meer verstand hebben van computers. Die laatsten zullen dan ook een scherm kiezen op basis van de specs. En laat nu net de Aziatische lcd-schermen erg goed zijn. De vraag zal dus niet spectaculair stijgen of dalen. We zijn zelfs bereid meer te betalen, of niet soms?

19" is tegenwoordig voor de mid en high end pc's redelijk normaal daar komt ook bij dat ook tv schermen belast worden
laat mij uitervaring spreken dat meer dan 50% van de kopers van een nieuwe tv een plat scherm kopen waarvan 90% groter dan 20 inch is, ( wat voor tv's bijna het minimum is om op afstand beeld te hebben) gewone consument kijken niet erg naar spec's maar ook naar merk zoals sony ,samsung, JVC en LG allen uit azie en nag vaker kijken consumenten naar prijs en afmeting.

Ik ga akkoord met je argument over lcd-televisies, maar het gaat hier volgens mij ook over computerschermen. De gewone consument gaat niet een computerscherm liggen aansluiten op een televisiedecoder. Die kopen ineens een lcd-televisie. De 19inch+ computerschermen worden volgens mij vooral gekocht door mensen die veel met photoshop bezig zijn, of die echt al wat meer afweten van de voor/nadelen van het ene scherm tegenover het andere. Dat ze daarom EU-schermen opdringen door de prijs van niet-EU te verhogen vind ik niet kunnen. Gewone consumenten zullen daardoor eerder een EU-merk kopen (groter voor je geld) waardoor die bedrijven (als ze echt winst willen maken) vooral grote schermen zullen produceren met lage specs waardoor de prijs goedkoper is dan die uit niet-EU landen. De verkoop van de EU-schermen zal dus stijgen.
Concurrentievervalsing anyone?

De prijzen mogen dan wellicht dalen door subsidies, de belastingdruk zal echter stijgen. Door wie worden die subsidies opgebracht denk je??

Zowel importheffingen als subsidies maken dat je als consument teveel betaald. Hetzij aan de kassa, hetzij aan de belastingdienst.

Subsidie is geld dat je zelf al betaald hebt via de belasting, een sigaar uit eigen doos dus.

Ach, wees blij dat er subsidie bestaat. er zijn genoeg mensen die een doosje sigaren kopen (belastingdienst spekken) en er nooit 1 zelf van kunnen oproken.

disclamer:
deze tekst is niet provocerend bedoeld. onder geen beding is het de bedoeling van de schriver geweest om aansporing te geven tot het roken van sigaren ;)

Waarom 19 inch?

Waarschijnlijk hebben ze gedacht dat 15tm17 inch gebruikt wordt voor computers en daarboven als tv.

Dit is dus niet juist en ik zou dit aantal dus verhogen naar 24 inch en hoger.

komop, ik zou je uitgebreide onderzoek dan naar de EC sturen, als de aannames niet kloppen dan kan jou data misschien wel de factor zijn die ervoor zorgt dat dit voorstel niet wordt aangenomen.

Nou we gaan er komend jaar al zo veel op vooruit volgens de regering, dus als we dan allemaal LCD's gaan kopen moet je wel geld vangen natuurlijk.

Je kan tegenwoordig alleen maar de schouders ophalen en zuchten. Je wordt echt geheel geleefd in dit land.

Zelfs als je niks koopt wordt je ook nog genaai*
Want dan gaat het weer slecht met de groei en moet alles weer duurder worden.

*Zucht*

Ik vind in principe alle invoerrechten overdreven... ;(

Wat zeg je, alle belastingen overdreven :P
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 23:07 IBM wil Micromuse overnemen
Vorige 21:17 Provider 'Crazy Frog'-bedrijf krijgt boete van 40.000 pond
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011