Hoofdcategorieën
Device Settings

Lobbygroep: 'Blokkeer pornoverkeer over poort 80'

Door René Wichers, donderdag 1 december 2005 18:14
Bron: Ars Technica, views: 30.633

Een wel erg drastisch voorstel om de censuur van pornografisch materiaal mogelijk te maken komt van lobbyist Ralph Yarro: verbied aanbieders van porno om nog langer gebruik te maken van poort 80. De groep activisten waar hij deel van uitmaakt en die zich 'CP80' noemt, denkt dat ouders op deze manier eenvoudig hun kinderen tegen ongewenste content kunnen beschermen, zonder dat de vrijheid van meningsuiting van pornoproductenten in het geding komt. Van oudsher wordt het leeuwendeel van het http-verkeer, dus vrijwel alle webpagina's, door webservers op deze specifieke poort aangeboden. Hoewel de meeste moderne browsers prima verkeer via andere poorten kunnen afhandelen om bijvoorbeeld met https/ssl- of ftp-verkeer overweg te kunnen, heeft het plan uiteraard nogal wat voeten in de aarde. Veel software is gebouwd onder de aanname dat content op poort 80 wordt aangeboden, maar hoewel het in theorie makkelijker zou zijn om porno onder te brengen onder het speciaal voor dit doel ontwikkelde tld 'xxx', zeggen critici dat zo'n speciaal tld meer reclame dan beperking is, en porno juist vindbaarder maakt. Daar staat uiteraard tegenover dat wanneer het .xxx-tld niet geblokkeerd wordt, het ook niet verwacht moet worden dat verkeer via alternatieve poorten actief tegengewerkt zal worden.

Marilyn Monroe meets Windows Firewall Yarro, die eerder na een serie rechtszaken uit de Canopy Group gezet werd, is met Canopy eerder betrokken geweest bij de onnavolgbare aanval van SCO op open-sourcesoftware. Toch vindt hij bijval, bijvoorbeeld bij de uit Utah afkomstige republikeinse senator Orrin Hatch, die 'creatieve en innovatieve oplossingen' voor 'deze bedreiging van de volksgezondheid' zoekt, en die meent dat CP80 een leidende rol in het ontwikkelen van zulke oplossingen vervult. Hatch was overigens een van de auteurs van de zogenaamde 'INDUCE'-wetgeving, volgens Ars Technica een 'krankzinnig stuk van onnatuurlijke en fundamenteel foute wetgeving', dat geleid zou hebben tot het criminaliseren van videorecorders en iPods.

Het op deze wijze marginaliseren van porno zou dankzij de technische repercussies zomaar kunnen werken: een webadres onthouden is voor veel mensen al lastig genoeg, een dubbele punt met een alternatief poortnummer zou de sites flink in de portemonnee kunnen raken. Dat is onwenselijk, betoogt bijvoorbeeld Wendy McElroy in haar boek 'XXX: A Woman's Right to Pornography'. Zij schrijft dat het dwarszitten van online porno juist gevaarlijk is voor vrouwen, omdat potentiële verkrachters op het internet een uitlaatklep vinden die hen van real life wandaden afhoudt. Dit fenomeen werd beschreven in een niet onomstreden studie van Thelma McCormack, die beweerde dat stoute sites een 'reinigende werking' hebben, waardoor het aantal verkrachtingen sinds de doorbraak van het internet fors zou zijn teruggelopen. Er lijkt in de Verenigde Staten inderdaad een verband te bestaan tussen de opkomst van het internet en een zekere afname van het aantal zedendelicten, maar studies die hiertussen een oorzakelijk verband bewijzen, ontbreken vooralsnog.

Volgende 20:31 Asus A8N-VM CSM GeForce 6150-moederbord getest
Vorige 17:34 Criminelen kunnen afluisterpraktijken makkelijk omzeilen
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »


Correctie!

Jammer dat je de pornoverspreiders toch wel weet te bereiken ;)

'T wachten is op de eerste por(t/n)scanner ;)

gewoon alle traffic op een bepaalde poort cachen en opslagen, moet makkelijk te doen zijn.

jammer dat er zoiets als een alternatieve poort is :+

Dit geeft ook opeens een hele andere betekenis aan "Backdoor 80" :7 (vraagt zich af of ze al zo ver zijn)

Ach ze gaan hun gaan maar, dit komt er toch nooit doorheen..

Zeg nooit nooit. Misschien moet je er snel patent op aanvragen :-)

misschien kun je het patent aanvragen op verschaffen van porno op andere poorten dan poort 80 en dan vet hoge licentiegelden vragen zodat de industrie nog meer protesteert dan ze nu al zullen doen...

vergeet niet dat de porno industrie een hele grote industrie is.

Ik denk niet dat dit goed zal werken ; Want wat je niet via het net op websites bezoekt, download je via nieuwsgroepen en/of p2p software. En hierbij haal je alles binnen via dezelfde poort.

Hoe zal men pornosites gaan verplichten tot het gebruiken van een andere poort ? Er zullen altijd wel sites zijn die, om een zo groot mogelijk aantal bezoekers te krijgen, gewoon op poort 80 zullen blijven functioneren.
Ze zullen dan een soort van commissie moeten samenstellen die de bevoegdheid heeft om sites weg te halen, en dat lijkt me sterk.

En wie bepaalt eigenlijk wat porno is ? Het kan zo zijn dat ze een beetje te ijverig zijn, en sites die misschien een klein beetje adult rated zijn als porno bestempelen.
Niet echt een goed voorbeeld, but you get my point ;)

Idd, mochten die gekke amerikanen dit in eigen land er door kunnen drukken, dan plaats je je server in een ander land 8)7

Eh.... en wat is er slecht aan porno??? :?

Aan de gewone niets, maar als je ziet wat je op de Duitse sites allemaal tegen komt... O-)

Nederlandse sites kunnen er ook wat voor hoor. Die spelen rustig in op het nieuws rond verkrachtingen e.d. Snap niet eens dat dat legaal is (of het nu echt is of gespeeld). Maar dat snap ik van wel meer pr0n niet.

helemaal niks opzich.

alleen daar denk de "god squad" in (mid-west) america anders over.

Het valt onder kindermishandeling om kinderen aan pornografisch materiaal bloot te stellen. Dat is er mis aan porno.

Kindermishandeling :S:S:S Waar haal je dat nu vandaan... Ja, jammer genoeg kunnen kinderen door het internet in contact komen met porno... Ik kan er ook nix aan doen

In een wollige omschrijving op kindermishandeling.info:

"Elke vorm van voor een minderjarige bedreigende of gewelddadige interactie van fysieke, psychische of seksuele aard, die de ouders of andere personen ten opzichte van wie de minderjarige in een relatie van afhankelijkheid of van onvrijheid staat, actief of passief opdringen, waardoor ernstige schade wordt berokkend of dreigt te worden berokkend aan de minderjarige in de vorm van fysiek of psychisch letsel"

De omschrijving laat natuurlijk ruimte voor allerlei interpretaties, dus daar valt over te discussiëren. Maar het is dus te verdedigen dat ook passieve blootstelling aan porno onder kindermishandeling valt.

Hou toch is op met allemaal het mietje uit te hangen gvd.

"Oh nee, porno, levenslang trauma!"
"Oh nee, bloed, levenslang trauma!"
"Oh nee, geweld, levenslang trauma!"

Kotsmisselijk word ik ervan. Als je bang bent van minder goede ervaringen (welke je tot een mens maken uiteindelijk) hang jezelf dan gewoon op, dan zul je er geen opdoen.

Echt mensen, waar zijn we mee bezig in godsnaam.

Ja, kinderen moeten beschermd worden, volkomen waar, maar bescherming moet, wat zeg ik, mag niet ten koste van persoonlijke ontwikkeling gaan. Je kan ook overdrijven met bescherming. Stond jij vroeger bij de krantenboer niet stiekem de pornoblaadjes te observeren? Ben je daar slechter van geworden? Wel dan.
Maar ja, de psycho-medische sector moet ook z'n inkomsten halen natuurlijk, dus waarom dan niet de mensen wat ziektes aanpraten eh?

FF lezen wat er staat:
of van onvrijheid staat, actief of passief opdringen
In de meeste gevallen is er geen sprake van opdringen, maar weten de ouders er gewoon niets van af. Opdringen is als het met opzet wordt gedaan.

die vraag of iemand er slechter van is geworden klopt niet.
Als iemand (zoals ik) ja zegt, zul je het antwoord niet accepteren en afwimpelen.

Kinderen zijn soms te jong om die zaken een plek te geven. De laatste jaren krijgen ze op steeds jongere leeftijd heftige zaken te verwerken, waar ze nog niet aan toe zijn. Als het hier mis gaat, krijg je emotioneel verwonde kinderen. Dit kan resulteren in een vrij / losbandig leven, waar ze, vanuit die emotionele scheefgroei, hun zaken van binnen (dus geestelijk) niet op orde hebben. Dit kan ook uiterlijke vormen aannemen (bijv als die jongentjes mannen worden, en niet goed met hun sexualiteit kunnen omgaan)

Wat noem je dan nog een kind?

Ik weet geen enkel kind boven de 12 die geen pr0n heeft gezien, en ze hebben geen van allen een trauma nu hoor :P

(kben zelf 14 :+)

volgens mij valt daar ook de reclame voor call of duty onder die zo rond 6 uur 's avonds op tv te zien is. Welliswaar geen porno, maat wel behoorlijk geweldadig en het lijkt erg veel op wat opa in WOII echt heeft meegemaakt. We weten allemaal wat voor trauma's mensen daar hebben opgelopen. Nu worden dit soort geweldadige spelletjes in reclame 'opgedrongen'. Kunnen we die dan ook gelijk laten blokkeren?

@janwillemb:

je zegt zelf: "...bedreigende of geweldadige interactie van [...] sexuele aard"

Standaard porno is niet bedreigend en/of gewelddadig, en valt dus volgens je eigen definitie niet onder kindermishandeling.

Dat jij het niet goed vindt dat kinderen porno te zien krijgen is je eigen mening. Misschien valt het ook nog wel te onderbouwendat het schadelijk of onwenselijk is. Maar niet met je net genoemde argumenten, en het valt al helemaal niet onder kindermishandeling.
Ik zou me meer zorgen maken over geweld op tv. Dat is pas bedreigend en gewelddadig.

TSASDA: inzichtvol += 4! :*) Laat mensen maar leren voor zichzelf te bepalen wat ze willen zien en wat niet. Daar worden ze sterk van.
Overheidswege betuttelen is uit den boze, en het heeft geen begin en eind. Op een gegeven moment mag niets meer.

Des te meer wordt bestigmatiseerd dat seks iets raars en vies is, des te meer seksueel geweld je krijgt, ben ik bang, want onderdrukken maakt dat soort gevoelens juist sterker. In Amerika gaat dat echt de verkeerde kant op.

Daarom laat je je kinderen niet zonder toezicht op internet.

Je laat ze toch ook niet door de stad lopen zonder toezicht? Dan kunnen ze ook door de hoerenbuurt gaan lopen.

Een paar jaar werkte dat nog, nu niet meer; kinderen zitten uren per dag achter de pc, je kunt daar niet fulltime naast gaan zittten. Ze hebben vriendjes of vriendinnetjes waar mogelijk minder goed opgelet wordt, dan kun je ze ook niet meer bij anderen laten spelen. Als er één in de klas is die zonder toezicht kan internetten is die in groep 5, 6 of 7 behoorlijk populair. Als je als ouder erachter komt waarom ben je al te laat. Zelfs met continu toezicht in de klas voorkom je niet dat kinderen op ongewenste sites verzeild raken. Aan de andere kant wil je als ouder graag dat kinderen zich ontwikkelen, als je ze continu op de lip zit heeft dat weer andere schaduwkanten. Het is ook niet eerlijk om ze de vele mooie kanten van het WWW te onthouden. Hoe jonger ze er mee leren werken hoe beter. En TSASA, ik concludeer met redelijke zekerheid dat jij geen kinderen hebt en daarom niet zo snel een mening daarover moet hebben. Als jou dochtertje van 7, een stoere vrolijke meid die zin heeft in het leven plotsling helemaal overstuur achter haar pc zit te huilen omdat ze een 18+ internetadres heeft gekregen van een jongetje uit een hogere groep en jij moet haar jaren te vroeg dingen uitleggen die ze verstandelijk en emotioneel helemaal nog niet aankan ga jij wel anders praten. Dan ben je woedend omdat het mooiste wat je in je leven hebt (nee niet je pc maar je dochtertje) ondanks dat je zo je best hebt gedaan beschadigd is. Als ze weken later nog steeds een ander kind is en als je na twee jaar het idee hebt dat je sinds die tijd een ander kind hebt is het ook voor mensen zonder kinderen hopelijk duidelijk dat ze niet zo hard moeten schreeuwen als andere mensen proberen om een iets veiligere plek voor de kinderen op het WWW te krijgen. Al was het alleen maar voor het idee, daarmee leer je in ieder geval normen en waarden. Voor kinderen is het verschil tussen wat mag en wat niet mag veel makkelijker te begrijpen dan wat hardcore porn is en waarom mensen dat met elkaar doen en of zij dat later ook moeten doen.

Tjah is dat een probleem met porno of een probleem met de maatschappij? Ik denk het laatste. Porno is altijd al een onderdeel geweest van onze maatschappij, dat er nu een extra medium is via welke kinderen deze zouden kunnen bereiken verandert daar niets aan.

Echter ben ik het met je eens dat het niet meevalt om een ouder te zijn in deze high-tech wereld waar de kinderen vaak meer weten van de nieuwste snufjes als de ouders. Gelukkig heb ik daar een eenvoudige oplossing voor: Ik wordt gewoon geen ouder ;)

En de pornozaken met hun uitstallingen in het straatbeeld dan? Wil je de rossebuurten dan ook maar meteen afschaffen. Weet je wat, laten we meteen de burka maar invoeren voor iedereen. Geen menselijk vlees meer te zien, da's goed voor de kinderen joh.

Kindermishandeling, dat is wel het zwakste excuus dat ik ooit gehoord heb. En die lobbygroep heeft ook boter op de hoofd, er is cyberpatrol netnanny etc. etc.Om je kinderen tegen porno te beschermen moet je zelf ook aktief bezig zijn.

Sorry hoor, maar de redenering is al helemaal fout. Die knakdoos Yarro is gewoon, en dat is zijn goed recht, tegen porno in het algemeen. Echter het excuus dat het is om kinderen te beschermen, vind ik een slechte zaak. Ik kan nog andere redenen aanvoeren zoals het niet meer door de firewall van het werk heen komen, zodat de baas in ieder geval kosten heeft aan de porno behoefte van zijn medewerkers.

En hoe zit het met dialers? Die installeer je om een specifieke site binnen te gaan. Mag het dialup programma dan nog wel op :80 worden aangeboden? En mag je binnen die site dan wel alles via poortje 80 zien of niet. Het is tenslotte netjes afgeschermd nietwaar.

De vraag of het gaat werken, kunnen we allemaal met nee beantwoorden. Want al zou het verplicht worden, dan ontstaat er juist in andere landen een aanbod van porno:80 (is er sowieso al) om dat te beperken heeft men dan een ip blacklist nodig, en dan ben je al weer onderweg naar cyberpatrol/netnanny..

Dan moeten ze heel snel bij de kiosken een identifactieplicht in stellen aan een ieder die de Chick/Seventeen/Hustler wil kopen, zodat alleen 'kinderen' van 18 jaar en ouder deze kunnen kopen. Immers, het feit dat ze vrijwillig in een openbare winkel die viezigheid kunnen kopen is je reinste kinder mishandeling .... :Z

Denk toch eens na, en lkeer je kids gewoon hoe het zit met de deugden des levens, maar vertel ze daarbij dat de exceptionele meuk die je in blaadjes en internet vind niet per definitie standaard/normaal zijn.

Wat wordt er hier onder porno verstaan?

Zijn dat de plaatjes zoals we die kennen uit de Playboy?
(Die zijn nog wel te vinden)

Of zijn het de wat ergere plaatjes uit bijv. de Hustler?
(Die zijn al moeilijker te vinden)

Of gaat het hier om het hele zware spul?
(Daar moet je op internet altijd voor betalen)

Dus ik weet niet precies wat ze willen verbieden en in hoe grote mate het echt een bedreiging is.

Want anders kun je ook boekhandel wel helemaal leeg halen, daar staan rekken vol met vunzige blaadjes.

Ehh, op p2p vind je alles met je ogen in je broekzak... :o

(dus het heeft ook geen zin om poort 80 te blocken gezien het geringe aantal wat daar weg komt)

Maar let wel.

Dit is niet zomaar tcp poort 80 verkeer,

Dit is Porno verkeer :+

je ogen in je balzak bedoel je??????

(Die zijn al moeilijker te vinden) ...
(Daar moet je op internet altijd voor betalen)...
Beetje te stellig di(e) bandito.... 8-) Op het web is namelijk erg veel gratis beschikbaar. Gewoon legaal en ook nog zonder reclame.

Als je overigens het idee hebt dat je ergens geen kaas van hebt gegeten kun je altijd een encyclopedie er op na slaan. Bijvoorbeeld de Engelse WikipediA. Gewoon even door zoeken op: "frequently see" "pornographic images"

Dit is gewoon een actie waarvan er zoveel zijn. Het komt toch nooit van de grond. :)

@_Eduard_

Ach ja, zulk soort dingen komen bijna altijd uit het ó zo preutse Amerika, waar ze kinderen voor het kwaad willen beschermen. ;)

En vervolgens op hun 19e naar irak sturen om daar als levend propagande doel te dienen voor el-qaida...

Wat een onzin. De meeste pr0n gaat bij mij toch door poort 119 :+

alt.binaries.pictures-subgroepen? :P

pictures? Nej joh, multimedia! :Y)

Lachen! hoe komen ze erop!
Ik kies voor poort 69 :P

spam mag wat mij betreft ook over die poort.

Dat is TFTP al, dus de oplossing is gewoon alle spam en porno in het vervolg over TFTP verspreiden :+

Dit is weer echt zo'n nieuwspost welke volstaat met voorbeelden waarom het internet-beheer niet in handen zou moeten zijn van de VS. Veels te gevaarlijk.
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:31 Asus A8N-VM CSM GeForce 6150-moederbord getest
Vorige 17:34 Criminelen kunnen afluisterpraktijken makkelijk omzeilen
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011